.JS1
BRAUCKM ANN
CUPPEN
S8
Autoruit
stuk?
Chevrolet
Epica en Captiva
nu in de showroom bij
ten
GlasGarage
Auto
7 fv >#r. 'Sr#!
Keizers veld 55 Venray
Tel. 0478-586200
PEEL EN MAAS
Donderdag 17 augustus 2006 - Pagina 19
i
Adverteren
op deze pagina?
Peel en Maas auto dubbeltest: Chevrolet Captiva
Hf
PL»
.pflSH
v L
De nieuwe Captiva heeft een stoere uitstraling.
Tekst en foto's: Henk Lam
men
Je vraagt bij Auto Ghielen
in Venray om een Chevrolet
voor de maandelijkse auto
test in Peel en Maas. En zie
daar, je krijgt er twee op een
presenteerblaadje. Een SUV in
de vorm van de Captiva en de
nieuwe middenklasser Epica.
Een conclusie vooraf: het was
drie dagen dolle autopret in
twee fantastische voitures.
-
Amerikaans: de vele bekerhouders.
De metalen accenten geven het dashboard een chique uitstraling.
Om te beginnen met de groot
ste: de Captiva. De nieuwe SUV
van Chevrolet heeft een internati
onaal karakter met invloeden van
nagenoeg over de hele wereld
bol. Het ontwerp is afkomstig
van beide zijden van de wereld,
de auto wordt gebouwd in Zuid-
Korea en de benzinemotoren
komen van Holden in Australië.
Chevrolet pronkt graag met zijn
vlinderdaslogo op het voorfront
van de Captiva en kan met recht
trots zijn op het uiteindelijke
resultaat. Met een prijskaartje dat
begint bij bijna 31-000 euro pre
senteert de autofabrikant een SUV
met klasse en karakter. Met zijn
lengte van 465 centimeter gaat hij
de directe concurrentie aan met
trendsetters als de Kia Sorento en
de nieuwe Hyundai Santa Fe. Een
strijd die de Chevrolet beslist niet
als underdog behoeft aan te gaan.
De vormgeving is eigentijds en
onmiddellijk te herkennen aan de
dynamisch gebogen daklijn en de
scherpe lijn die over de portieren
naar de achterzijde loopt. Lekker
stoer, strak en toch ook chique en
sportief. Eigenlijk heeft hij optisch
alle eigenschappen om een groot
publiek mee te raken.
Het interieur raakt je ook met
een. Het dashboard bijvoorbeeld
is strak met eigenwijze metaalac
centen, meters die je doen den
ken aan je eigen horloge, een niet-
alledaagse handrem en, hoe kan
het ook anders met Amerikaanse
invloeden, een hele serie beker
houders. Waar overigens je kopje
koffie of flesje Coca Cola ook
echt rechtop in blijft staan. De
standaard uitrusting ligt bijzonder
hoog voor een auto van net geen
31 mille want onder andere elek
trisch bedienbare ramen voor en
achter, 17 inch lichtmetalen wie
len, cd-speler met MP3 functie,
afstandsbediening radio aan het
stuur, airconditioning, parkeersen-
soren, dakrails, deurgrepen en bui
tenspiegels in carrosseriekleur en
in hoogte verstelbare bestuurders
stoel zijn maar een kleine greep
uit de vele standaardvoorzienin
gen. De liefhebber van elektronica
en toeters en bellen, en u weet
dat ik een verwende automobilist
ben, kan zijn hart ophalen.
UITLEVEN
Auto Ghielen stelde voor de test
een introductiemodel ter beschik
king dat, in tegenstelling tot de
in de reclamecampagnes lyrisch
beschreven zevenzitter, voor
'slechts' vijf mensen toegankelijk
is. Mij deert dat niet, ik rij meestal
in mijn uppie en het gezin is ook
weer niet zo groot dat ik zo'n roy
ale zevenpersoons auto zie zitten.
Voor een bovenmodale familie
kan deze Captiva wel de uitkomst
zijn. Want welk model je ook kiest,
de auto biedt zeeën aan interieur
ruimte. De testauto is voorzien
van een 2.4 liter benzinemotor
met 136 pk. Voor een auto van
bijna 1,6 ton niet overdreven
krachtig. Maar die motor doet wel
uitstekend zijn werk. Met een top
van 175 km/uur kun je je op de
Duitse autobanen zelfs nog rede
lijk uitleven. Een vliegende start is
niet gegeven aan de meeste SUV's.
De Captiva is daarop geen uitzon
dering. De fabrieksopgave voor de
sprint van 0 tot 100 km/uur ligt
bij de 13,5 seconden. Uw testrij
der wist daar toch ongeveer een
seconde vanaf te beknibbelen.
Zonder de auto echt pijn te doen.
De Captiva is een heerlijke auto
om in te cruisen. Ook het ver
bruik is heel netjes te noemen. De
fabriek geeft een waarde van 7,4
liter op 100 kilometer op. Met een
bedeesd rechtervoetje moet dit
beslist mogelijk zijn. Ik denk niet
dat ik die waarde gehaald heb. De
voorwielaangedreven Captiva, de
duurdere versies zijn er ook met
vierwielaandrijving, doet prima
zijn werk. Zie hem niet als een
klassieke terreinauto, daarvoor is
de Captiva veel en veel te com
fortabel. Het onderstel doet uitste
kend zijn werk en alle oneffenhe
den in het wegdek worden gladjes
weggewerkt. Ook in de bochten,
zelfs bij hogere snelheden, blijft
de Chevrolet een SUV die te allen
tijde in de hand is te houden. Hij
neigt een beetje naar overhel
len, maar beslist niet hinderlijk.
De Captiva stuurt redelijk direct
en volgt altijd netjes de door de
bestuurder gekozen weg. Het is
een heerlijk en vooral ook rustige
reisgenoot die door alle actieve en
passieve veiligheidsvoorzieningen
(de ABS, EPS, HBA en airbags vlie
gen je als het ware om de oren)
een betrouwbare partner is.
Het vlinderdaslogo va n Che vrolet prijkt trots op de grille van de Captima.
APK station voor alle merken.
Benzine LPG Diesel incl. roetmeting
Afspraak niet nodig, klaar terwijl u wacht!
De Hulst 23 - 5807 EW Oostrum
Tel. (0478) 51 19 33
autobed rijf
Onderhoud, reparatie en APK
van alle merken auto's.
I.v.m. vakantie gesloten
van 12 augustus t/m 2 september
BDVAG
Zuivelweg 2d - 5809 EA Leunen
Peel en Maas auto dubbeltest: Chevrolet Epica
l)e Epica is een aangenaam nieuwe verschijning in de middenklasse.
WAT EEN STILTE!
Ik doe vervolgens een stapje
terug, naar de 'kleine' Epica. Wat
heet overigens klein. Ik ben met
een tot over mijn oren verliefd
op de nieuwe middenklasser van
Chevrolet. De buitenkant doet een
beetje retro aan en heeft invloe
den van verschillende concur
renten. Alles is samengesmolten
tot een lang getrokken auto met
vloeiende lijnen, een fraai klein
kontje en een eigenzinnige neus.
De smaken van kenners verschil
len, maar voor mij straalt de Epica
klasse en elegantie uit.
In het interieur is opnieuw alles
luxe wat de klok slaat. Wat een uit
rusting voor een auto die begint
met een prijskaartje van net geen
25.000 euro. Het testmodel, de 2.0
Executive, komt op vijf euro na
27.000 euro. Ga eens flink 'goog-
leien' en zie je of een auto van
onder de 30 mille tegenkomt met
zo'n rijke uitrusting. Ik denk dat je
na enkele uurtjes computeren nog
steeds geen middenklasse-concur
rent voor de Epica hebt gevonden.
Een standaardlijstje zou al snel een
kwart pagina Peel en Maas vullen,
doet zijn werk uitstekend. De
tweeliter met 144 pk heeft toe
ren nodig, niet vreemd voor een
zescilinder, en brengt zijn vermo
gen prima op de weg. Nog net
geen tien seconden voor de korte
sprint van 0 tot 100 km/uur en
een topsnelheid van 207 km/uur
(beide fabrieksopgave) zijn uit
stekende waarden voor de 1460
kilogram wegende Epica. Bij lage
re snelheden wordt de besturing
opvallend sterk bekrachtigd, druk
je het gaspedaal dieper in dan
wordt de assistentie minder. Het
robuuste stuur ligt heerlijk in de
hand en het bochtenwerk is voor
de middenklasser a piece of cake.
De Epica is vooral een prima reis
genoot voor lange afstanden en
dus ook zakelijk gezien een alter
natief. Het D-segment wordt op
dit moment gedomineerd door de
Duitse en Franse merken. Toyota
pikt met de Avensis weliswaar een
graantje mee, maar Chevrolet kan
met de Epica beslist meedelen in
die royale ruif. Met een prachtige
auto, die bovenal heel veilig is,
doet Chevrolet een serieuze gooi
om de aantallen van de voorgan-
In het luxe interieur ontbreekt het aan niets.
gers, de toen nog Daewoo Legan-
za en Evanda, in ieder geval royaal
te overtreffen.
Het comfort, de rijke uitrusting
en de prima rij-eigenschappen
kunnen van de Epica ook een
geduchte concurrent maken voor
de gevestigde orde op de zakelijke
markt. Zeker met zijn aantrek
kelijke prijskaartje. Ook voor de
privé-rijder is de auto een optie,
want voor relatief weinig geld rij
je een royale middenklasser met
een nagenoeg complete uitrus
ting. Even naar mijn loonstrookje
kijken. Als ik zoveel terugkrijg
voor mijn zeven jaar oude Hyun
dai Sonata, zoveel bij betalen
Helaas, het blijft voor mij dromen
van een nieuwe Epica
Epica heeft een klein maar mooi kontje.
maar enkele zaken willen we u
toch niet onthouden. Elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel,
(half)lederen bekleding, verwarm-
bare voorstoelen, ramen en bui
tenspiegels elektrisch bedienbaar,
boordcomputer, 17 inch lichtme
talen velgen, automatische aircon
ditioning, cruise control enz. enz.
Het lijstje lijkt oneindig lang. In de
Epica krijg je meteen een huiska-
mergevoel, heerlijk rustig en van
alle gemakken voorzien.
Dan draai je de contactsleutel
om en ervaar je het fluisterstille
genot van een zescilinder lijnmo
tor. Je moet echt in een natuurlijke
omgeving vertoeven om de motor
te horen. Wat een serene rust
straalt de Epica uit. Een juweel
tje van een motor, een genot om
urenlange autoritten zonder geeu
wen of gapen tot een goed einde
te brengen. Met de zescilinder in
de Epica heeft Chevrolet midden
in de roos geschoten. Wat een
stilte!
De dwarsgeplaatste zes-in-lijn
Parade
Bel: 0478-582727 en maak een afspraak
Een ijzersterke SUV
""rif
a.
tel. (0478) 51 40 53 fax.(0478) 51 49 93
e-mail: autobedrijfcuppen@planet.nl
Value for money
Wij repareren of vervangen
uw voorruit...
Stationsweg 183, OOSTRUM VENRAY
Tel: 0478 - 56 82 26
www.glasgarage.nl