BurgerIaarverslag
2005
Klachten en bezwaren
A
Informatiebijeenkomsten in 2005
Medewerkers gemeente:
integer handelen
Collegebezoeken aan de dorpen
Commissie Bezwaarschriften
Afdeling Financiën
Afdeling Milieu
Beroepschriften
Inspraak gemeenteraad en commissies
www.meerlo-wanssum.nl
PEEL EN MAAS
Donderdag 29 juni 2006 - Pagina 15
Op 17 oktober 2005 is het integriteitsbeleid van de
gemeente vastgesteld. In dit beleid staat een gedrags
code voor de medewerkers. Zo staat erin hoe mede
werkers moeten handelen als zij worden uitgenodigd
voor evenementen, of als zij geschenken krijgen
aangeboden. Doel van deze regeling is dat medewer
kers objectief zijn in hun werk en daardoor openbaar,
democratisch, controleerbaar en transparant handelen.
In 2006 spreken alle ambtenaren de ambtsbelofte uit.
Daarnaast blijft integriteit een terugkerend onderdeel
van werkoverleggen en functioneringsgesprekken.
Eind 2004 besloot het College van B&W om structureel bezoeken aan
de dorpen te brengen, leder jaar bezoekt het college drie dorpen met
als doel zich te laten informeren over de actualiteit in een dorp en om
gemeentelijk beleid toe te lichten. Het college kan tijdens zo'n bezoek
signalen oppikken en er gemeentelijke acties aan verbinden. Een
dorpsbezoek biedt ook ruimte voor interactie en participatie:
burgers hebben de mogelijkheid om met het college van gedachten te
wisselen over onderwerpen die gaan over de toekomst van het dorp.
Zoals leefbaarheid, veiligheid, bouwen, wonen en milieu. Ze kunnen
hun expertise inbrengen en meedenken bij de beleidsvoorbereiding of
planontwikkeling. Een kort verslag van de bezoeken in 2005:
Swolgen, 7 april er is vooral gesproken over de overlast van
vrachtverkeer door het dorp. Tevens werd er gediscussieerd over het
gemeenschapshuis. Inwoners vinden het te klein en vragen zich af wat
de mogelijkheden zijn voor uitbreiding verbouwing. Het college gaf
aan dat ze graag een voorstel tegemoet ziet van het bestuur van het
gemeenschapshuis.
Wanssum, 9 juni en Meerlo 29 september zowel in Wanssum als
in Meerlo was in 2005 geen dorpsraad actief. Het college wil graag
dat ieder dorp een dorpsraad heeft die de belangen van de inwoners
behartigt. Tijdens de bezoeken in Wanssum en Meerlo lichtte het col
lege toe waarom het hebben van een dorpsraad belangrijk is voor een
dorp. Een dorpsraad is een overlegpartner van het college en wordt
betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid.
Geijsteren, 17 november de inwoners van Geijsteren vinden dat de
smalle Maasheseweg niet gebruikt mag worden voor containertranspor
ten van en naar de haven van Wanssum. Dit leidt namelijk tot gevaar
lijke situaties. Er rijden dagelijks zo'n 80 zware vrachtwagens over
deze weg. Wethouder Derikx beloofde uit te zoeken wat de mogelijk
heden zijn om dit vrachtverkeer te weren.
Om de verkeersveiligheid te vergroten hebben medewerkers van de
buitendienst in Swolgen grasbetonstenen gelegd te bij de komingang
Mgr. Aertsstraat.
Onderstaande tabellen geven inzicht in de afhandeling van klachten en bezwaren in 2005. In 2005 ontving de gemeente twee schriftelijke
klachten over producten en diensten van de gemeente. Eén van de klachten ging over het in rekening brengen van een legitimatiebewijs.
Aangezien dit landelijk beleid is, hebben wij de klager een brief gestuurd met daarin uitleg van het landelijke beleid (binnen twee weken).
De andere klacht had betrekking op de afdeling Werk Inkomen en Zorg die niet tijdig een brief zou hebben toegezonden. Deze klacht is
binnen één dag afgehandeld. Er zijn geen klachten ingediend over het gedrag van medewerkers of bestuurders en er zijn er geen klachten in
behandeling genomen door de Nationale Ombudsman.
Als gevolg van een algehele herwaardering zijn in 2005 de waarden van woningen,
bedrijven en percelen opnieuw vastgesteld. Deze zogenoemde WOZ-waarden
gelden voor twee jaar (2005 en 2006). De gemeente gebruikt de WOZ-waarden voor de
heffing van onroerende-zaakbelastingen (de OZB).
In een jaar waarin de nieuwe WOZ-waarden bekend worden gemaakt, ontvangt de
gemeente altijd meer bezwaarschriften dan in andere jaren. Om een goede vergelijking
te kunnen maken, zetten we de gegevens van 2005 en die van 2001 (de vorige herwaar
dering) naast elkaar.
In 2003 en 2004 is geen onderverdeling gemaakt.
Met ingang van 1 april 2005 is de samenstelling en werkwijze van de Commissie
Bezwaarschriften gewijzigd. Een belangrijke wijziging is dat de commissie vier zittingen
per maand heeft (voorheen twee zittingen per maand). Doel van deze veranderde werk
wijze is een efficiëntere behandeling van bezwaarschriften. Het streven is dat de commis
sie binnen 14 weken na ontvangst van een bezwaarschrift een advies geeft. Daarna volgt
besluitvorming door het bevoegde bestuursorgaan.
24 UUR PER DAG HET NIEUWS VAN DE GEMEENTE
In 2005 organiseerde de gemeente 4 informatiebijeenkomsten
(in 2004 waren dit er 5).
Vervolg op collegebezoek aan Tienray
Tijdens het collegebezoek aan Tienray in december 2004 waren veel
vragen gesteld over de verkeerssituatie op de Swolgenseweg en over
het groenbeleidsplan. De wethouder ging daarom op 30 maart 2005
terug naar Tienray om de inwoners meer te vertellen over deze onder
werpen. De wethouder beloofde maatregelen te treffen zodat aanwo-
nenden van de Swolgenseweg minder overlast zouden hebben van
doorgaand verkeer. Daarnaast vertelde hij dat de uitwerking van het
groenbeleidsplan voor Tienray zou worden aangepast. Reden was dat
de eerste opzet niet naar tevredenheid van de inwoners was.
Bijeenkomst reconstructie Dorpbroekstraat Meerlo
Op 12 april 2005 was er in het gemeentehuis een vervolgbijeenkomst
over de reconstructie van de Dorpbroekstraat in Meerlo. Er waren zo'n
25 belangstellenden aanwezig. Tijdens de bijeenkomst werd gesproken
over de inrichting van de straat als 30 km zone en over groot onder
houd van de weg.
Na overleg met de bewoners zijn er verkeersremmers aangebracht in
de vorm van asverspringingen met rode fietsstroken. De bewoners zijn
vervolgens per brief op de hoogte gebracht van de wijze van uitvoe
ring en de start van het werk.
Bijeenkomst woningbouwplannen Postbaan-Beemdweg
Wanssum
Op 19 april 2005 was er in De Zandhoek in Wanssum een bijeenkomst
over het plan om aan de Postbaan-Beemdweg in Wanssum woningen
te bouwen. Zo'n 80 belangstellenden lieten zich over de plannen infor
meren. Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat de omwonenden
tegen het plan waren. Daarom is het plan aangepast. In 2006 is een
nieuwe informatiebijeenkomst geweest.
Bijeenkomst woningbouwplannen Pilmus Meerlo
Op 12 mei 2005 presenteerde de projectontwikkelaar, samen met de
gemeente, de woningbouwplannen voor de Pilmus in Meerlo. Het plan
omvat de bouw van 50 woningen waaronder 25 starterswoningen. Zo'n
150 belangstellenden kwamen naar zaal 't Brugeind in Meerlo waar
de bijeenkomst plaatsvond. De reacties op het plan waren overwe
gend positief. Na de bijeenkomst werd het plan verder in procedure
gebracht. In 2006 is het plan gewijzigd. Inmiddels heeft er een nieuwe
bijeenkomst plaatsgevonden.
Dankzij de inzet van vele vrijwilligers en met behulp van gemeentelijke subsidie, bijdragen van bedrijven,
burgers en fondsen kon zwembad De Broekberg in Wanssum grondig gerenoveerd worden en geopend
blijven. In juli 2005 werd de opening van het vernieuwde zwembad gevierd.
Kamer 1:
Algemene en arbeidsrechtelijke zaken
2003
2004
2005
Totaal bezwaarschriften
30
10
14
- afdeling Algemene Zaken
1
- afdeling Ruimtelijke Ordening,
Volkshuisvestiging en Bouwzaken
12
- afdeling Milieu
1
Kamer II: Sociale zaken
2003
2004
2005
Bezwaarschriften
2001
2004
Totaal bezwaarschriften
12
4
5
WOZ- beschikkingen
(peildatum 1-1-1999)
(peildatum 1-1-2003)
- Wet Voorziening Gehandicapten
4
3
2
Totaal
435
135
- Wet Werk en Bijstand
7
-
3
- aantal gegrond
108 (25%)
60 (44%)
- Beroep kwijtschelding belastingen
1
-
-
- aantal ongegrond
327 (75%)
75 (56%)
- Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen
-
1
-
Behandeling Kamer 1 en Kamer II
2003
2004
2005
Aantal gegrond
4
3
1
Aantal ongegrond
15
5
11
Deels gegrond deels ongegrond
1
-
1
Overig
22
6
6
- aantal ingetrokken
1
- aantal niet-ontvankelijk
3
- aantal geen uitspraak
2
Beroepschriften
2004
2005
Aantal behandeld
0
3
- waarvan ingesteld door de gemeente
-
1
- waarvan ingesteld door de burgers
-
2
Aantal gegrond
-
0
Aantal ongegrond
-
1
Aantal ingetrokken
-
1
Aantal niet-ontvankelijk
-
1
Milieuklachten per categorie
2003
2004
2005
Geluid
14
4
6
Stof
2
2
1
Ongedierte
8
4
1
Stank
6
4
4
Stank/rook
18
2
6
Stank/ongedierte
0
2
1
Totaal
48
18
19
Wijze van afhandelen
2004
2005
Overgedragen aan provincie als bevoegd gezag
1
1
Locatiebezoek
5
6
Overgedragen aan gebiedsmentor politie
3
3
Telefonisch of schriftelijk contact
5
5
Situatie reeds onder de aandacht
Toelichting verstrekt aan klager
4
4
Totaal
18
19
Bezwaar- en beroepsprocedures milieu
2004
2005
Bezwaren
9
4
Beroep
4
3
Voorlopige voorziening
0
0
Aantal vergaderingen
Aantal keren inspraak
2004
2005
2004
2005
Gemeenteraad
7
7
3
0
Commissies
16
17
2
8