BurgerIaarverslag 2005 Klachten en bezwaren A Informatiebijeenkomsten in 2005 Medewerkers gemeente: integer handelen Collegebezoeken aan de dorpen Commissie Bezwaarschriften Afdeling Financiën Afdeling Milieu Beroepschriften Inspraak gemeenteraad en commissies www.meerlo-wanssum.nl PEEL EN MAAS Donderdag 29 juni 2006 - Pagina 15 Op 17 oktober 2005 is het integriteitsbeleid van de gemeente vastgesteld. In dit beleid staat een gedrags code voor de medewerkers. Zo staat erin hoe mede werkers moeten handelen als zij worden uitgenodigd voor evenementen, of als zij geschenken krijgen aangeboden. Doel van deze regeling is dat medewer kers objectief zijn in hun werk en daardoor openbaar, democratisch, controleerbaar en transparant handelen. In 2006 spreken alle ambtenaren de ambtsbelofte uit. Daarnaast blijft integriteit een terugkerend onderdeel van werkoverleggen en functioneringsgesprekken. Eind 2004 besloot het College van B&W om structureel bezoeken aan de dorpen te brengen, leder jaar bezoekt het college drie dorpen met als doel zich te laten informeren over de actualiteit in een dorp en om gemeentelijk beleid toe te lichten. Het college kan tijdens zo'n bezoek signalen oppikken en er gemeentelijke acties aan verbinden. Een dorpsbezoek biedt ook ruimte voor interactie en participatie: burgers hebben de mogelijkheid om met het college van gedachten te wisselen over onderwerpen die gaan over de toekomst van het dorp. Zoals leefbaarheid, veiligheid, bouwen, wonen en milieu. Ze kunnen hun expertise inbrengen en meedenken bij de beleidsvoorbereiding of planontwikkeling. Een kort verslag van de bezoeken in 2005: Swolgen, 7 april er is vooral gesproken over de overlast van vrachtverkeer door het dorp. Tevens werd er gediscussieerd over het gemeenschapshuis. Inwoners vinden het te klein en vragen zich af wat de mogelijkheden zijn voor uitbreiding verbouwing. Het college gaf aan dat ze graag een voorstel tegemoet ziet van het bestuur van het gemeenschapshuis. Wanssum, 9 juni en Meerlo 29 september zowel in Wanssum als in Meerlo was in 2005 geen dorpsraad actief. Het college wil graag dat ieder dorp een dorpsraad heeft die de belangen van de inwoners behartigt. Tijdens de bezoeken in Wanssum en Meerlo lichtte het col lege toe waarom het hebben van een dorpsraad belangrijk is voor een dorp. Een dorpsraad is een overlegpartner van het college en wordt betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Geijsteren, 17 november de inwoners van Geijsteren vinden dat de smalle Maasheseweg niet gebruikt mag worden voor containertranspor ten van en naar de haven van Wanssum. Dit leidt namelijk tot gevaar lijke situaties. Er rijden dagelijks zo'n 80 zware vrachtwagens over deze weg. Wethouder Derikx beloofde uit te zoeken wat de mogelijk heden zijn om dit vrachtverkeer te weren. Om de verkeersveiligheid te vergroten hebben medewerkers van de buitendienst in Swolgen grasbetonstenen gelegd te bij de komingang Mgr. Aertsstraat. Onderstaande tabellen geven inzicht in de afhandeling van klachten en bezwaren in 2005. In 2005 ontving de gemeente twee schriftelijke klachten over producten en diensten van de gemeente. Eén van de klachten ging over het in rekening brengen van een legitimatiebewijs. Aangezien dit landelijk beleid is, hebben wij de klager een brief gestuurd met daarin uitleg van het landelijke beleid (binnen twee weken). De andere klacht had betrekking op de afdeling Werk Inkomen en Zorg die niet tijdig een brief zou hebben toegezonden. Deze klacht is binnen één dag afgehandeld. Er zijn geen klachten ingediend over het gedrag van medewerkers of bestuurders en er zijn er geen klachten in behandeling genomen door de Nationale Ombudsman. Als gevolg van een algehele herwaardering zijn in 2005 de waarden van woningen, bedrijven en percelen opnieuw vastgesteld. Deze zogenoemde WOZ-waarden gelden voor twee jaar (2005 en 2006). De gemeente gebruikt de WOZ-waarden voor de heffing van onroerende-zaakbelastingen (de OZB). In een jaar waarin de nieuwe WOZ-waarden bekend worden gemaakt, ontvangt de gemeente altijd meer bezwaarschriften dan in andere jaren. Om een goede vergelijking te kunnen maken, zetten we de gegevens van 2005 en die van 2001 (de vorige herwaar dering) naast elkaar. In 2003 en 2004 is geen onderverdeling gemaakt. Met ingang van 1 april 2005 is de samenstelling en werkwijze van de Commissie Bezwaarschriften gewijzigd. Een belangrijke wijziging is dat de commissie vier zittingen per maand heeft (voorheen twee zittingen per maand). Doel van deze veranderde werk wijze is een efficiëntere behandeling van bezwaarschriften. Het streven is dat de commis sie binnen 14 weken na ontvangst van een bezwaarschrift een advies geeft. Daarna volgt besluitvorming door het bevoegde bestuursorgaan. 24 UUR PER DAG HET NIEUWS VAN DE GEMEENTE In 2005 organiseerde de gemeente 4 informatiebijeenkomsten (in 2004 waren dit er 5). Vervolg op collegebezoek aan Tienray Tijdens het collegebezoek aan Tienray in december 2004 waren veel vragen gesteld over de verkeerssituatie op de Swolgenseweg en over het groenbeleidsplan. De wethouder ging daarom op 30 maart 2005 terug naar Tienray om de inwoners meer te vertellen over deze onder werpen. De wethouder beloofde maatregelen te treffen zodat aanwo- nenden van de Swolgenseweg minder overlast zouden hebben van doorgaand verkeer. Daarnaast vertelde hij dat de uitwerking van het groenbeleidsplan voor Tienray zou worden aangepast. Reden was dat de eerste opzet niet naar tevredenheid van de inwoners was. Bijeenkomst reconstructie Dorpbroekstraat Meerlo Op 12 april 2005 was er in het gemeentehuis een vervolgbijeenkomst over de reconstructie van de Dorpbroekstraat in Meerlo. Er waren zo'n 25 belangstellenden aanwezig. Tijdens de bijeenkomst werd gesproken over de inrichting van de straat als 30 km zone en over groot onder houd van de weg. Na overleg met de bewoners zijn er verkeersremmers aangebracht in de vorm van asverspringingen met rode fietsstroken. De bewoners zijn vervolgens per brief op de hoogte gebracht van de wijze van uitvoe ring en de start van het werk. Bijeenkomst woningbouwplannen Postbaan-Beemdweg Wanssum Op 19 april 2005 was er in De Zandhoek in Wanssum een bijeenkomst over het plan om aan de Postbaan-Beemdweg in Wanssum woningen te bouwen. Zo'n 80 belangstellenden lieten zich over de plannen infor meren. Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat de omwonenden tegen het plan waren. Daarom is het plan aangepast. In 2006 is een nieuwe informatiebijeenkomst geweest. Bijeenkomst woningbouwplannen Pilmus Meerlo Op 12 mei 2005 presenteerde de projectontwikkelaar, samen met de gemeente, de woningbouwplannen voor de Pilmus in Meerlo. Het plan omvat de bouw van 50 woningen waaronder 25 starterswoningen. Zo'n 150 belangstellenden kwamen naar zaal 't Brugeind in Meerlo waar de bijeenkomst plaatsvond. De reacties op het plan waren overwe gend positief. Na de bijeenkomst werd het plan verder in procedure gebracht. In 2006 is het plan gewijzigd. Inmiddels heeft er een nieuwe bijeenkomst plaatsgevonden. Dankzij de inzet van vele vrijwilligers en met behulp van gemeentelijke subsidie, bijdragen van bedrijven, burgers en fondsen kon zwembad De Broekberg in Wanssum grondig gerenoveerd worden en geopend blijven. In juli 2005 werd de opening van het vernieuwde zwembad gevierd. Kamer 1: Algemene en arbeidsrechtelijke zaken 2003 2004 2005 Totaal bezwaarschriften 30 10 14 - afdeling Algemene Zaken 1 - afdeling Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvestiging en Bouwzaken 12 - afdeling Milieu 1 Kamer II: Sociale zaken 2003 2004 2005 Bezwaarschriften 2001 2004 Totaal bezwaarschriften 12 4 5 WOZ- beschikkingen (peildatum 1-1-1999) (peildatum 1-1-2003) - Wet Voorziening Gehandicapten 4 3 2 Totaal 435 135 - Wet Werk en Bijstand 7 - 3 - aantal gegrond 108 (25%) 60 (44%) - Beroep kwijtschelding belastingen 1 - - - aantal ongegrond 327 (75%) 75 (56%) - Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen - 1 - Behandeling Kamer 1 en Kamer II 2003 2004 2005 Aantal gegrond 4 3 1 Aantal ongegrond 15 5 11 Deels gegrond deels ongegrond 1 - 1 Overig 22 6 6 - aantal ingetrokken 1 - aantal niet-ontvankelijk 3 - aantal geen uitspraak 2 Beroepschriften 2004 2005 Aantal behandeld 0 3 - waarvan ingesteld door de gemeente - 1 - waarvan ingesteld door de burgers - 2 Aantal gegrond - 0 Aantal ongegrond - 1 Aantal ingetrokken - 1 Aantal niet-ontvankelijk - 1 Milieuklachten per categorie 2003 2004 2005 Geluid 14 4 6 Stof 2 2 1 Ongedierte 8 4 1 Stank 6 4 4 Stank/rook 18 2 6 Stank/ongedierte 0 2 1 Totaal 48 18 19 Wijze van afhandelen 2004 2005 Overgedragen aan provincie als bevoegd gezag 1 1 Locatiebezoek 5 6 Overgedragen aan gebiedsmentor politie 3 3 Telefonisch of schriftelijk contact 5 5 Situatie reeds onder de aandacht Toelichting verstrekt aan klager 4 4 Totaal 18 19 Bezwaar- en beroepsprocedures milieu 2004 2005 Bezwaren 9 4 Beroep 4 3 Voorlopige voorziening 0 0 Aantal vergaderingen Aantal keren inspraak 2004 2005 2004 2005 Gemeenteraad 7 7 3 0 Commissies 16 17 2 8

Peel en Maas | 2006 | | pagina 15