Gemeente Venray Voorwaarden voor goed duaal bestuur geschapen Voortgang circuit De Peel 8e Euro-Psy Festival in Venray Werkzaamheden Oude Oostrumseweg Voorzichtig met feestversiering boven de weg Jaarrekening 2005 sluit positief Ontwikkeling belastingtarieven 2002-2005 Kijk ook op www.venray.nl PEEL EN MAAS Gemeentehuis Openingstijden Week 23 De gemeente heeft met de provincie en de Inspectie Volkshuisves- ting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vervolgafspraken over circuit De Peel gemaakt. Op 14 juni bespreekt de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen (PCGP) het onderzoek naar alternatieve locaties nog eens om advies uit te brengen. Met het oog daarop moet het onderzoek eerst meer aandacht besteden aan: - de gevolgen voor de veiligheid (de voorgestelde locatie aan de Bakelsedijk ligt namelijk in de start- en landingszone van luchtmachtbasis De Peel). - de mogelijkheden van ontheffing van flora- en faunawetgeving en - de redenen om de locatie in beschermd groengebied en landschap te leggen. De provincie heeft toegezegd zo mogelijk binnen een week na 14 juni een besluit te nemen over het advies. Dat betreft met name de haalbaarheid van de voorgestelde locatie. De gemeente zal over enkele onderdelen van het onderzoek die meer tijd vergen, zoals bodem en archeologie, later verslag doen aan de provincie. •Vs Venrayfocus op mensen Donderdag 8 juni 2006 - Pagina 15 Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 Van 13 tot en met 15 juni 2006 vindt in Venray het 8e Euro-Psy Festival plaats. Het festival biedt een dagprogramma voor cliënten, ex-cliënten en beroeps krachten in de geestelijke ge zondheidszorg (GGZ). 's Avonds is er een programma voor ieder een die geïnteresseerd is. Het festival vindt plaats op het Sint Annaterrein van GGZ Noord- en Midden-Limburg aan de Noord singel in Venray. De gemeente is er trots op dat dit internationale festival binnen haar grenzen plaatsvindt. GGZ NML is een grote werkgever en een erkend kennisinstituut in de Venrayse ge meenschap. Al zo'n honderd jaar is Venray verweven met de psychia trische zorg. Het festival vormt het slot van de festiviteiten van GGZ NML in het kader van 100 jaar psy chiatrie in Venray. Het festival is opgezet om op Euro pees niveau ervaringen uit te wisse len over rehabilitatie, resocialisatie en maatschappelijke integratie van (ex-)psychiatrische patiënten. Dit gebeurt aan de hand van workshops over kunst, cultuur en sport en een congres over maatschappelijk wonen. De organisatie is in handen van de projectgroep Interaction 2006. Deze bestaat uit ervaringsdeskundigen en beroepskrachten van het Cliënten Advies Bureau Noord- en Midden- Limburg. Zij krijgen bij de organi satie van het festival ondersteuning van vele vrijwilligers uit Venray en beroepskrachten van de GGZ Noord en Midden-Limburg en het Huis voor de Zorg Limburg. De Venrayse raadsgriffie: Christa Schaeffers, Koos van Eekeren en Leo Cox digende rol goed te spelen. Zo is er bijvoorbeeld een rekenkamer die de financiële kant - doelmatigheid en rechtmatigheid - van de uitvoering van het beleid door het college op onderwerpen toetst. Neemt niet weg dat er nog veel moet gebeuren. De kwaliteit van het politieke debat verbetert wel maar de stem van de burger klinkt daarin helaas nog te weinig door. Dat is meer een kwestie van het veranderen van routines dan van kennis en goede wil. Aan het laatste ontbreekt het niet." Fair play en goed spel Koos van Eekeren meent dat de rol len van college en raad "nog verder moeten uitkristalliseren. De spel regels en omgangvormen zijn nog onvoldoende uitgetest. We moeten ons realiseren dat voor het goed doorvoeren van dit soort verande ringen tien tot vijftien jaar staat. Je kunt wel met elkaar afspreken dat de raad stuurt op hoofdlijnen maar wat zijn dan die hoofdlijnen precies? En kan hij het voorbereidende werk daarvoor niet beter door het college laten doen? Om het dan vervolgens, na eventuele wijzigingen te hebben aangebracht, al of niet goed te keuren? En hoe maak je ruimte voor de dynamiek in de samenleving; voor wat leeft onder de burgers? Hoe zorg je ervoor datje alert bent? En hoe zorg je ervoor datje wat er speelt een plaats geeft binnen de beleidskaders? We hebben nu spe lers, een bal, een veld en spelregels, nu moeten we beter gaan leren hoe we er met fair play een mooi spel van maken." Er mogen geen slingers en vlaggen boven rotondes en doorgaande wegen gespannen worden. Als ze vallen zijn ze namelijk een gevaar voor het ver keer. In woonstraten mogen ze wel hangen. Mits stevig bevestigd. fier, is Koos van Eekeren. Na dik drie jaar ervaring met het duale bestuur is zijn conclusie dat raad en college gewend raken aan hun eigen rollen. Aan de mogelijkheid van steviger discussie én aan de noodzaak nadrukkelijker het contact met de burger te zoeken. Koos: "De gemeente heeft de voorwaarden voor goed duaal bestuur geschapen. Is daarmee op onderdelen verder dan menige andere gemeenten. De raad beschikt in principe over alle instrumenten om zijn kaderstellen de, controlerende en vertegenwoor- In de week van maandag 12 juni start de derde fase van de werkzaamheden aan de Oude Oostrumseweg. De Oude Oostrumseweg wordt hiervoor afgeslo ten. Wel blijven alle bedrijven bereikbaar. Hoe, dat wordt via borden duidelijk aangegeven. Deze derde fase duurt drie weken en loopt van Oude Oostrum seweg 24 tot aan het kruispunt met de Prinses Irenestraat. De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van het riool, het vernieuwen van de volledige bestrating en werkzaamheden aan de nutsleidingen. De planning is dat de totale werkzaamheden aan de Oude Oostrumseweg in vijf fasen uitgevoerd worden en begin september klaar zijn. De gemeente houdt u via deze gemeentepagina's op de hoogte van het verloop van de werkzaamheden en bijbehorende afsluitingen. Heeft u nog vragen over de werkzaamheden aan en afsluiting van de Oude Oostrumse weg? Neem dan contact op met de gemeente Venray via telefoonnummer (0478) 52 33 33. U kunt vragen naar Eric Verhagen. Hij is de projectleider van het werk en kent alle details. Sinds begin 2003 is er een scherpere scheiding tussen bevoegdheden en taken van de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. In het kort: de door de burgers gekozen raad zet op hoofdlijnen het beleid uit, het college van Burgemeester en Wethouders voert het uit en de raad con troleert of het college dat goed doet. Raad en college staan meer los van elkaar. Daarom heeft de raad nu onder andere een eigen ondersteu nende dienst, de griffie. Typisch voor dit zogenoemde duale bestuur is bijvoorbeeld ook dat de wethouders geen gekozen raadsleden meer hoe ven te zijn. De rollen van raad en college lijken verder meer op die van een kabinet en Tweede Kamer. Voor beeld daarvan is dat wethouders, net zoals ministers in de Tweede Kamer, geen stemrecht in de gemeenteraad hebben. Kennis en goede wil zijn er Hoofd van de griffie, de raadsgrif- Het college van Burgemeester en Wethouders van Venray heeft het jaarverslag over 2005 vastgesteld. De gemeenteraad behandelt het in de vergadering van 20 juni aanstaande. Dankzij krachtig finan cieel beleid van gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie is 2005 met een positief resultaat afgesloten. Het sobere financiële beleid heeft geleid tot een positief resultaat van 2.5 miljoen euro. Dit resultaat was gedeeltelijk al voorzien en ook al meegenomen in de laatste begrotingsaanpassing. Daarnaast bleek dat er minder geld is uitgegeven aan ingehuurd personeel. En ook dat de rente en afschrijvingen minder hoog zijn uitgevallen dan verwacht. Rechtmatigheid De accountant heeft een verklaring afgegeven dat de gemeente een 'getrouw beeld van de jaarrekening' heeft gepresenteerd. Met ingang van 2004 con troleert de accountant ook de rechtmatige besteding van publieke middelen en of verantwoording hiervan door de gemeente transparant is. Voor het jaar 2004 had de gemeente hiervoor nog geen beoordeling gekregen. Het afgelopen jaar is er door de gemeente hard gewerkt om die voor 2005 wél te krijgen. Dat is niet voor niets geweest. De accountant is tot de conclusie gekomen dat de gemeente zich goed heeft gehouden aan de wettelijke regelingen. Ook zijn alle uitgaven en inkomsten in overeenstemming met de begroting die de gemeenteraad had vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente van de accountant een positief oordeel voor rechtmatigheid heeft gekregen. Uitgaven 2005 Programma 1. Sociale zaken en werkgelegenheid 20.341.000 26% 2. Onderwijs en kinderopvang 6.842.000 9% 3. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 16.019.000 20% 4. Volksgezondheid en milieu 8.398.000 11% 5. Openbare orde en veiligheid 2.474.000 3% 6. Verkeer en vervoer 7.119.000 9% 7. Cultuur, sport en recreatie 7.596.000 9% 8. Economische structuur 504.000 1% 9. Bestuur 4.783.000 6% 10. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 935.000 -1% Mutatie reserves 5.711.000 7% Totaal 78.852.000 Inkomsten Begroting 2005 (incl. grondbedrijf) Rijksbijdragen 38.019.000 48% OZB, rioolrechten, afvalstoffenheffing 12.267.000 16% Reserves 3.024.379 4% Andere bronnen 25.541.621 32% Totaal 78.852.000 Uitgaven Begroting 2005 6%\ ■jjj^ 26% 11% 20% Inkomsten Begroting 2005 De gemeentelijke belastingen voor een meerpersoonshuishouden stegen in 2005 per saldo met 9,46%. De voornaamste oorzaak van de stijging is de afschaffing van de zogenoemde zalmsnip door de regering. Belastingtarieven 2002 2003 2004 2005 OZB* 308 321 351 364 Rioolrechten** 119.64 129.12 139.43 147.74 Afvalstoffenheffing*** 215.16 230.40 231.12 228.48 Bijdrage lokale lasten "zalmsnip" -45.38 -45.38 -45.38 n.v.t Totaal 597.42 635.14 676.17 740.22 OZB basis gemiddelde huiseigenaar met een huis met een economische waarde van 192.500 euro (2005) of 135.500 (2002 t/m 2004) Rioolrechten rioolrecht meerpersoonshuishouden (eigenaar en gebruiker) per aansluiting Afvalstoffenheffing gemiddelde afvalstoffenheffing meerpersoonshuishouden per aansluiting

Peel en Maas | 2006 | | pagina 15