Gemeente Venray
Voorwaarden voor goed duaal
bestuur geschapen
Voortgang circuit De Peel
8e Euro-Psy
Festival in
Venray
Werkzaamheden
Oude Oostrumseweg
Voorzichtig met feestversiering
boven de weg
Jaarrekening 2005 sluit positief
Ontwikkeling belastingtarieven
2002-2005
Kijk ook op www.venray.nl
PEEL EN MAAS
Gemeentehuis
Openingstijden
Week 23
De gemeente heeft met de provincie en de Inspectie Volkshuisves-
ting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vervolgafspraken over
circuit De Peel gemaakt.
Op 14 juni bespreekt de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen (PCGP)
het onderzoek naar alternatieve locaties nog eens om advies uit te brengen.
Met het oog daarop moet het onderzoek eerst meer aandacht besteden aan:
- de gevolgen voor de veiligheid (de voorgestelde locatie aan de Bakelsedijk
ligt namelijk in de start- en landingszone van luchtmachtbasis De Peel).
- de mogelijkheden van ontheffing van flora- en faunawetgeving en
- de redenen om de locatie in beschermd groengebied en landschap te leggen.
De provincie heeft toegezegd zo mogelijk binnen een week na 14 juni een
besluit te nemen over het advies. Dat betreft met name de haalbaarheid van
de voorgestelde locatie. De gemeente zal over enkele onderdelen van het
onderzoek die meer tijd vergen, zoals bodem en archeologie, later verslag
doen aan de provincie.
•Vs Venrayfocus op mensen
Donderdag 8 juni 2006 - Pagina 15
Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray
Postbus 500, 5800 AM Venray
Telefoon (0478) 52 33 33
Fax (0478) 52 32 22
E-mail gemeente@venray.nl
Internet www.venray.nl
Publieksdiensten
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur,
dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m
donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en
vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.
Gemeentearchief
Alarm
Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112
Informatiecentrum
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur,
dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44
Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56
Van 13 tot en met 15 juni 2006
vindt in Venray het 8e Euro-Psy
Festival plaats. Het festival
biedt een dagprogramma voor
cliënten, ex-cliënten en beroeps
krachten in de geestelijke ge
zondheidszorg (GGZ). 's Avonds
is er een programma voor ieder
een die geïnteresseerd is. Het
festival vindt plaats op het Sint
Annaterrein van GGZ Noord- en
Midden-Limburg aan de Noord
singel in Venray.
De gemeente is er trots op dat dit
internationale festival binnen haar
grenzen plaatsvindt. GGZ NML is
een grote werkgever en een erkend
kennisinstituut in de Venrayse ge
meenschap. Al zo'n honderd jaar is
Venray verweven met de psychia
trische zorg. Het festival vormt het
slot van de festiviteiten van GGZ
NML in het kader van 100 jaar psy
chiatrie in Venray.
Het festival is opgezet om op Euro
pees niveau ervaringen uit te wisse
len over rehabilitatie, resocialisatie
en maatschappelijke integratie van
(ex-)psychiatrische patiënten. Dit
gebeurt aan de hand van workshops
over kunst, cultuur en sport en een
congres over maatschappelijk wonen.
De organisatie is in handen van de
projectgroep Interaction 2006. Deze
bestaat uit ervaringsdeskundigen en
beroepskrachten van het Cliënten
Advies Bureau Noord- en Midden-
Limburg. Zij krijgen bij de organi
satie van het festival ondersteuning
van vele vrijwilligers uit Venray en
beroepskrachten van de GGZ Noord
en Midden-Limburg en het Huis voor
de Zorg Limburg.
De Venrayse raadsgriffie: Christa Schaeffers, Koos van Eekeren en Leo Cox
digende rol goed te spelen. Zo is er
bijvoorbeeld een rekenkamer die de
financiële kant - doelmatigheid en
rechtmatigheid - van de uitvoering
van het beleid door het college op
onderwerpen toetst. Neemt niet
weg dat er nog veel moet gebeuren.
De kwaliteit van het politieke debat
verbetert wel maar de stem van de
burger klinkt daarin helaas nog te
weinig door. Dat is meer een kwestie
van het veranderen van routines
dan van kennis en goede wil. Aan
het laatste ontbreekt het niet."
Fair play en goed spel
Koos van Eekeren meent dat de rol
len van college en raad "nog verder
moeten uitkristalliseren. De spel
regels en omgangvormen zijn nog
onvoldoende uitgetest. We moeten
ons realiseren dat voor het goed
doorvoeren van dit soort verande
ringen tien tot vijftien jaar staat. Je
kunt wel met elkaar afspreken dat
de raad stuurt op hoofdlijnen maar
wat zijn dan die hoofdlijnen precies?
En kan hij het voorbereidende werk
daarvoor niet beter door het college
laten doen? Om het dan vervolgens,
na eventuele wijzigingen te hebben
aangebracht, al of niet goed te
keuren? En hoe maak je ruimte voor
de dynamiek in de samenleving;
voor wat leeft onder de burgers?
Hoe zorg je ervoor datje alert bent?
En hoe zorg je ervoor datje wat er
speelt een plaats geeft binnen de
beleidskaders? We hebben nu spe
lers, een bal, een veld en spelregels,
nu moeten we beter gaan leren hoe
we er met fair play een mooi spel
van maken."
Er mogen geen slingers en vlaggen boven rotondes en doorgaande wegen
gespannen worden. Als ze vallen zijn ze namelijk een gevaar voor het ver
keer. In woonstraten mogen ze wel hangen. Mits stevig bevestigd.
fier, is Koos van Eekeren. Na dik
drie jaar ervaring met het duale
bestuur is zijn conclusie dat raad
en college gewend raken aan hun
eigen rollen. Aan de mogelijkheid
van steviger discussie én aan de
noodzaak nadrukkelijker het contact
met de burger te zoeken. Koos: "De
gemeente heeft de voorwaarden
voor goed duaal bestuur geschapen.
Is daarmee op onderdelen verder
dan menige andere gemeenten. De
raad beschikt in principe over alle
instrumenten om zijn kaderstellen
de, controlerende en vertegenwoor-
In de week van maandag 12 juni start de derde fase van de werkzaamheden
aan de Oude Oostrumseweg. De Oude Oostrumseweg wordt hiervoor afgeslo
ten. Wel blijven alle bedrijven bereikbaar. Hoe, dat wordt via borden duidelijk
aangegeven. Deze derde fase duurt drie weken en loopt van Oude Oostrum
seweg 24 tot aan het kruispunt met de Prinses Irenestraat. De werkzaamheden
bestaan uit het vervangen van het riool, het vernieuwen van de volledige
bestrating en werkzaamheden aan de nutsleidingen. De planning is dat de
totale werkzaamheden aan de Oude Oostrumseweg in vijf fasen uitgevoerd
worden en begin september klaar zijn.
De gemeente houdt u via deze gemeentepagina's op de hoogte van het
verloop van de werkzaamheden en bijbehorende afsluitingen. Heeft u nog
vragen over de werkzaamheden aan en afsluiting van de Oude Oostrumse
weg? Neem dan contact op met de gemeente Venray via telefoonnummer
(0478) 52 33 33. U kunt vragen naar Eric Verhagen. Hij is de projectleider
van het werk en kent alle details.
Sinds begin 2003 is er een
scherpere scheiding tussen
bevoegdheden en taken van de
gemeenteraad en het college van
Burgemeester en Wethouders.
In het kort: de door de burgers
gekozen raad zet op hoofdlijnen
het beleid uit, het college van
Burgemeester en Wethouders
voert het uit en de raad con
troleert of het college dat goed
doet.
Raad en college staan meer los van
elkaar. Daarom heeft de raad nu
onder andere een eigen ondersteu
nende dienst, de griffie. Typisch voor
dit zogenoemde duale bestuur is
bijvoorbeeld ook dat de wethouders
geen gekozen raadsleden meer hoe
ven te zijn. De rollen van raad en
college lijken verder meer op die van
een kabinet en Tweede Kamer. Voor
beeld daarvan is dat wethouders,
net zoals ministers in de Tweede
Kamer, geen stemrecht in de
gemeenteraad hebben.
Kennis en goede wil zijn er
Hoofd van de griffie, de raadsgrif-
Het college van Burgemeester en Wethouders van Venray heeft het
jaarverslag over 2005 vastgesteld. De gemeenteraad behandelt het
in de vergadering van 20 juni aanstaande. Dankzij krachtig finan
cieel beleid van gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie is
2005 met een positief resultaat afgesloten.
Het sobere financiële beleid heeft geleid tot een positief resultaat van 2.5
miljoen euro. Dit resultaat was gedeeltelijk al voorzien en ook al meegenomen
in de laatste begrotingsaanpassing. Daarnaast bleek dat er minder geld is
uitgegeven aan ingehuurd personeel. En ook dat de rente en afschrijvingen
minder hoog zijn uitgevallen dan verwacht.
Rechtmatigheid
De accountant heeft een verklaring afgegeven dat de gemeente een 'getrouw
beeld van de jaarrekening' heeft gepresenteerd. Met ingang van 2004 con
troleert de accountant ook de rechtmatige besteding van publieke middelen
en of verantwoording hiervan door de gemeente transparant is. Voor het
jaar 2004 had de gemeente hiervoor nog geen beoordeling gekregen. Het
afgelopen jaar is er door de gemeente hard gewerkt om die voor 2005 wél
te krijgen. Dat is niet voor niets geweest. De accountant is tot de conclusie
gekomen dat de gemeente zich goed heeft gehouden aan de wettelijke
regelingen. Ook zijn alle uitgaven en inkomsten in overeenstemming met
de begroting die de gemeenteraad had vastgesteld. Dit betekent dat de
gemeente van de accountant een positief oordeel voor rechtmatigheid heeft
gekregen.
Uitgaven 2005
Programma
1. Sociale zaken en werkgelegenheid
20.341.000
26%
2. Onderwijs en kinderopvang
6.842.000
9%
3. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
16.019.000
20%
4. Volksgezondheid en milieu
8.398.000
11%
5. Openbare orde en veiligheid
2.474.000
3%
6. Verkeer en vervoer
7.119.000
9%
7. Cultuur, sport en recreatie
7.596.000
9%
8. Economische structuur
504.000
1%
9. Bestuur
4.783.000
6%
10. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
935.000
-1%
Mutatie reserves
5.711.000
7%
Totaal
78.852.000
Inkomsten Begroting 2005 (incl. grondbedrijf)
Rijksbijdragen
38.019.000
48%
OZB, rioolrechten, afvalstoffenheffing
12.267.000
16%
Reserves
3.024.379
4%
Andere bronnen
25.541.621
32%
Totaal
78.852.000
Uitgaven Begroting 2005
6%\
■jjj^
26%
11%
20%
Inkomsten Begroting 2005
De gemeentelijke belastingen voor een meerpersoonshuishouden stegen in
2005 per saldo met 9,46%. De voornaamste oorzaak van de stijging is de
afschaffing van de zogenoemde zalmsnip door de regering.
Belastingtarieven
2002
2003
2004
2005
OZB*
308
321
351
364
Rioolrechten**
119.64
129.12
139.43
147.74
Afvalstoffenheffing***
215.16
230.40
231.12
228.48
Bijdrage lokale lasten
"zalmsnip"
-45.38
-45.38
-45.38
n.v.t
Totaal
597.42
635.14
676.17
740.22
OZB basis gemiddelde huiseigenaar met een huis met een economische waarde van
192.500 euro (2005) of 135.500 (2002 t/m 2004)
Rioolrechten rioolrecht meerpersoonshuishouden (eigenaar en gebruiker) per aansluiting
Afvalstoffenheffing gemiddelde afvalstoffenheffing meerpersoonshuishouden per aansluiting