Japans succesnummer nog beter
Kia toont de
nieuwe Carnival
Alfa 159
Sportwagon
en Alfa Spider
Wereldpremière
nieuwe Chevrolet
;V- - tf'A
M i
NIEUWE YARIS
PEEL EN MAAS
Donderdag 9 februari 2006 - Pagina 21
Adverteren
op deze pagina?
Bel: 0478-582727 en maak een afspraak
?.*f| iWf
Peel en Maas autotest: Toyota Yaris
De bolvorm in combinatie met
de scherpe vouwen geeft de Yaris
een stoer uiterlijk.
PRIJZENSWAARDIG
De Toyota Yaris is leverbaar in
twee benzinemotoren (1.0 en
1.3) en een 1.4 D-4D dieselmotor.
De geteste 1.3 WT-i is een plezie
rige reisgenoot. Hij is beslist niet
langzaam. Hij doet handgeklokt
ongeveer elf seconden over de
sprint van 0 tot 100 km/uur. De
opgegeven topsnelheid van 170
km/uur geloven we meteen, want
voor een Toyota. De veiligheids-
kooi van de Yaris is hetzelfde ont
worpen als die van de Avensis. Als
eerste auto in zijn segment is hij
ook leverbaar met een knie-air
bag. Brake Assist is standaard op
de nieuwe Yaris. De stoelen, de
stuurkolom en het rempedaal zijn
speciaal ontworpen met het oog
op de veiligheid. De Yaris behaal
de twee sterren voor voetgangers
bescherming en drie sterren voor
de bescherming van kinderen.
Deze uitstekende passieve veilig
heid dankt de Yaris aan een goede
standaarduitrusting met maar
liefst negen airbags (in de Linea
Luna) en energieabsorberende
portierbekleding en kunststofde-
len achter de grille, voorspoiler
en voorbumper. Naast een
Alfa Romeo presenteert
twee wereldprimeurs op de
komende Salon van Genève.
De Alfa 159 Sportwagon en
Alfa Spider vullen de model-
lenreeks aan waarmee de
Italiaanse autofabrikant de
toekomst tegemoet treedt.
Renault Clio of Volkswagen Polo
is de Japanner een echte maatstaf
in zijn segment. De afstand tussen
de voor- en achteras is maar liefst
toegenomen met negen centime
ter en telt nu 2,46 meter. Dit gro
tere jasje is wel meteen merkbaar
wanneer je achter het stuur gaat
zitten. Met volop hoofd- en been
ruimte, al zal ik in de lengte zel
den gebrek hebben aan voldoen
de plaatsruimte, heerlijke stoelen
die als gegoten zitten, voelt de
Yaris meteen lekker aan.
HERKENBAAR
Voor de gemiddelde autolief
hebber was er bij de Yaris altijd
dat stukje herkenning.
Eigenzinnig en dynamisch, maar
ook onderscheidend. Die lijn is bij
de nieuwe Yaris verder ingesla
gen, zonder de oude trots te laten
verbleken. De Yaris is en blijft een
Yaris, ook in het nieuwe jasje. De
voorzijde maakt indruk, een vloei
ende vorm, toch een beetje bol,
met prachtig geïntegreerde voor
bumpers. De vloeiende lijnen
worden geaccentueerd door de
een vrouw op leeftijd weer haar
eigen charme geven, dringt zich
op. Maar in grote lijnen slaagt de
Yaris toch met glans.
Dat geldt beslist ook voor het
interieur. Het driedimensionaal
digitaal scherm in het dashboard
schreeuwt als het ware om aan
dacht. Het is even wennen, op de
plaats recht vooruit kijkend, waar
je normaliter de meters en tellers
verwacht, tref je nu alleen een
groot lichtgrijs vlak aan. Alle
knoppen en tellers zijn in de Yaris
namelijk fantastisch en overzich
telijk weggewerkt in een langge
rekte middenconsole waarbij de
lichte accenten het geheel een
sportief tintje geven. Er is volop
opbergruimte. Er is een hand
schoenenkastje voor de bestuur
der, een centraal opbergvak voor
bijvoorbeeld een mobiele tele
foon en maar liefst 18,2 liter
opbergruimte in het dashboard
vak. Jammer is dat in de portier
vakken nagenoeg niets op te ber
gen is. De bagageruimte levert
mede dankzij een verschuifbare
achterbank tot 363 liter aan
Het dashboard valt op door het fraaie middenconsole.
Autoverkopen
In de eerste maand van 2006 zijn er 69-241 nieuwe personenauto's
verkocht. Dat blijkt uit de gegevens van de RAI Vereniging en BOVAG.
Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 70.943- Dit is een daling
van ruim twee procent ten opzichte van 2005. De best verkochte mer
ken in januari 2006 zijn: Volkswagen (8.890), Ford (6.097), Opel
(5.535), Toyota (5.197), Renault (4.867). De best verkochte modellen
in januari 2006 zijn: Volkswagen Golf (2.821), Volkswagen Passat
(2.070), Ford Focus (2.049), Opel Astra (1.740), Opel Zafira (1.584).
betrouwbare is de nieuwe Toyota
Yaris dus ook een veilige partner.
Oh ja, ik zou nog even terugko
men op de smartkey. Toyota
noemt het een Smart Entry
Start-systeem, overigens alleen
leverbaar als optie op het testmo
del, de Linea Luna. Je laat de sleu
tel in je jaszak, de interieurverlich
ting gaat branden zodra je in de
buurt van de auto komt. Het por
tier kun je vervolgens zonder het
gebruik van de sleutel openen. Na
het induwen van de koppeling is
een druk op de startknop vol
doende om de Yaris te starten.
Een kind kan de was doen. En dat
met de sleutel in je broek- of jas
zak.
Alleen hiervoor zou je de nieu
we Yaris al kopen
De achterzijde van de Yaris
spreekt minder aan.
Tijdens de 76e autotentoon
stelling van Genève presen
teert Kia de Europese
Carnival, met veel interieur
ruimte, uitmuntende toegan
kelijkheid en compacte bui
tenafmetingen.
Op 2 maart 2006 maakt Europa
kennis met de nieuwe 'short
body' Kia Carnival, die compacter
gebouwd is dan de recent geïntro
duceerde 'long body'
Amerikaanse versie. Toch biedt
de Europese Carnival zeven vol
waardige stoelen in
twee+drie+twee opstelling.
Hiervan kunnen de achterste vijf
per stuk worden verschoven, ver
steld, omgeklapt of uit de auto
worden genomen. De beide
schuifdeuren en de achterklep
kunnen (afhankelijk van de geko
zen uitvoering) elektrisch openen
en sluiten met afstandbediening.
De nieuwe Carnival is precies
dat: geheel nieuw. Er worden
hogere standaards gezet op
belangrijke punten zoals mimte in
het passagierscompartiment, zit
comfort, kwaliteit van de interi
eurafwerking, praktische
gebruiksmogelijkheden en veel
omvattende uitmsting. Het design
is van binnen en van buiten uitge
sproken modern. De prestaties
zijn verbeterd terwijl het brand
stofverbruik daalt, dankzij effi
ciënte benzine -en dieselmotoren
die circa 136 kW (185 pk) maxi
mum vermogen leveren. De stuur
inrichting met variabele overbren
ging maakt inparkeren extra
makkelijk en bevordert tevens de
stuurprecisie op de snelweg.
Tegelijk met de Carnival MPV,
Multi Purpose Vehicle, introdu
ceert Kia een concept-car in het
C-segment (waarin Kia vertegen
woordigd is met de Cerato). Deze
concept-car is een vijfdeurs hatch
back waarvan de details op een
later tijdstip bekend worden
gemaakt. De Carnival komt in juni
2006 bij de Kia dealers in de
showroom.
De Alfa 159 Sportwagon is een
levendige mix van Italiaanse stijl,
sportieve prestaties en flexibili
teit, die aan alle eisen van de
hedendaagse levenswijze tege
moet komt. Het nieuwe model is
net zo lang als de sedan (4,66 m)
en heeft dezelfde sportieve uitstr
aling. De Alfa 159 Sportwagon
wordt leverbaar in drie uitvoerin
gen, met twaalf exterieurkleuren
en vijf kleurstellingen voor het
interieur. Het motorenpakket
bestaat uit drie nieuwe JTS kracht
bronnen en drie turbodiesel
Multijet motoren, die alle zijn
gekoppeld aan een nieuwe zes-
traps versnellingsbak.
Ook de Alfa Spider maakt in
Genève zijn debuut. Een hoog
staande creatie die zowel terug
grijpt naar de rijke traditie van
Alfa Romeo als een voorproefje is
van de toekomst op het gebied
van technische innovaties en
motoren. Het nieuwe model trekt
moeiteloos de lijn door vanaf de
jaren vijftig met een legendari
sche model als de Giulietta Spider
via de Duetto in de jaren zestig,
tot de Spider en GTV uit de jaren
negentig. De nieuwe Spider is een
ruime tweezitter van 1,83 m
breed, 4,40 m lang en 1,37 m
hoog. Karakteristiek zijn de door
getrokken achterlichten en de
vier uitlaatpijpen die het tempera
ment van de auto benadrukken.
De Alfa Spider zal worden voor
zien van de pittige 2,2 liter JTS
motor met 185 pk en de krachtige
3,2 liter JTS-motor met 260 pk.
Net als bij de sedanversie van
de Alfa 159, die onlangs vijf ster
ren behaalde bij de Euro NCAP
botsproeven, is er volop aandacht
besteed aan de veiligheid van de
twee nieuwe modellen, die
bovendien beschikken over een
sportieve afstelling en dynamisch
weggedrag.
De Japanse autofabrikant
Toyota vertroetelt zijn Yaris
maar al te graag. Want in zes
jaar tijd is het model uitge
groeid tot het succesnummer
van Toyota. Wat te doen als je
zo'n verkoophit in een nieuw
jasje wilt steken? Gewoon, een
nog betere auto in de markt
zetten. Peel en Maas-redacteur
Henk Lammen was benieuwd
of de nieuwe Yaris, die sinds
vorige maand is te bewonde
ren bij de Venrayse Toyota-
dealer Oostendorp, aan de
hooggespannen verwachtin
gen kan voldoen.
Het testmodel, de vijfdeurs
Linea Luna, is uitgerust met een
1.3 WT-i benzinemotor. De auto
kost in de prijslijst 17.580 euro,
maar door extra's als metallic lak,
een smartkey (daarover later
meer) en de rijklaarkosten stijgt
het prijskaartje naar 19.130 euro.
Niet goedkoop, de Yaris is er ove
rigens al vanaf 12.490 euro, maar
dan beschikt dit model dan ook
wel over alle mogelijke toeters en
bellers. Electrische bedienbare
buitenspiegels, mistlampen, 15
inch lichtmetalen velgen, climate
control, dashboard met alumini-
umlook, electrische ramen voor,
een in hoogte en diepte verstel
baar lederen stuurwiel met audio-
bediening, stuurbekrachtiging,
een hele waslijst aan standaard
voorzieningen zijn op de Linea
Luna aanwezig.
Een vaststaand feit is op het eer
ste oog niet duidelijk waarneem
baar. De Totoya Yaris is groter
geworden. Maar dat is ook niet
vreemd als je als autofabrikant
met de Aygo een kleiner broertje
het levenslicht hebt laten zien.
Met elf centimeter langer (nu 3,75
meter), 3,5 centimeter breder
(1,70 meter) en drie centimeter
hoger (1,53 meter) heeft de nieu
we Yaris een duidelijk volwassen
jasje gekregen. In vergelijking met
naaste concurrenten als de
scherpe vouwen die de auto
meteen ook weer een stoer karak
ter geven. De achterzijde spreekt
me persoonlijk minder aan. Een
stiekeme vergelijking met een jon
gedame van zeventien in een
strakke spijkerbroek, maar zonder
de geprononceerde heupen die
opbergruimte. Met het handige
Easy Flat-systeem kun je de ach
terbak in een oogwenk zelfs hele
maal platgooien en creëer je een
riante ruimte van maar liefst 737
liter.
De 15" lichtmetalen velgen zijn standaard.
De nieuwe Toyota Yaris moet het succes van zijn voorganger op
zijn minst evenaren.
de Yaris trekt heerlijk door naar
hogere snelheden. Verrassend is
dat vijfbak ook in het lagere toe-
rentallenbereik vlot doortrekt.
Laat je de motor brullen dan is de
Japanner zelfs aangenaam snel
voor een 1.3 liter motor met een
vermogen van 87 paardenkrach
ten. Naast dat hij snel is moeten
we ook geloven dat hij bijzonder
zuinig is. Toyota geeft een gecom
bineerd gebruik op van 16,7 kilo
meter op een liter brandstof.
Helaas kon ik dit verbruik niet
toetsen omdat de brandstofteller
tijdens de testritten nauwelijks
enig spoor van activiteit vertoon
de. En dat is op zich helemaal
geen slecht teken.
Het onderstel is prijzenswaar
dig. De verfoeide drempels en
oneffenheden in de weg worden
door de net geen 1000 kilogram
wegend Yaris heel goed verwerkt.
Dat maakt de Japanner tot een
comfortabele partner die onder
alle omstandigheden prettige rij-
eigenschappen vertoont. De
besturing is direct en precies,
maar enigszins aan de lichte kant.
De nieuste versie van Toyota's
electrische stuurbekrachtiging
(EMPS) doet dan ook zijn stinken
de best. Ik zou het echter op prijs
stellen om iets meer te moeten
werken. De draaicirkel daarente
gen is met nog geen 9,5 meter
prima. De Yaris is naast de stan
daard vijfbak ook leverbaar met
een semi-automatische
MMT(Multi-Mode Transmissie)
versnellingsbak.
VEILIGHEID
Toyota heeft bij de productie
van de nieuwe Yaris heel veel aan
dacht geschonken aan de veilig
heid. In de Euro NCAP-test behaal
de de Japanner de
maximumbeoordeling van vijf
sterren, de hoogste score ooit
De nieuwe Chevrolet Epica
is het eerste middenklassemo
del van Chevrolet dat in
Europa wordt geïntroduceerd
met twee verfijnde, dwarsge-
monteerde zescilinder lijn
motoren. De Epica beleeft zijn
wereldpremière tijdens de
Autosalon van Genève (2 t/m
12 maart 2006) en verschijnt
vanaf juni op de Europese
markt.
Standaard beschikt de Epica
over een uitgebreide reeks aan
comfortabele en veiligheidsvoor
zieningen en hij biedt zeer veel
value for money. Wat afmetingen
betreft (lengte/breedte/hoogte:
4.805/1.810/ 1.450 mm) is deze
voorwiel-aangedreven midden
klasse sedan aanzienlijk gegroeid
ten opzichte van zijn voor-ganger,
de Evanda. Hij heeft een wielbasis
van 2.700 mm. De meest opval
lende design-kenmerken van de
vierdeurs Epica zijn de oplopen
de, wigvormige contouren op de
flanken, de krachtige lijn die over
het bovenste deel van de portie
ren loopt en de uitstekende por
tiergrepen. Daarnaast springt de
verchroomde grille met de forse,
horizontale lamel waarop trots
Chevrolet's geheel nieuwe familie
van common-rail turbodieselmo
toren. De zescilinder benzinemo
tor is waarschijnlijk de kortste
zescilinder die wereldwijd op de
markt leverbaar is. Daardoor past
de krachtbron netjes in een licht
gewicht, dwarsgeplaatste aandrijf-
eenheid. In Nederland wordt de
2.0-uitvoering van de Epica stan
daard gekoppeld aan een handge-
schakelde vijfversnellingsbak. De
2.5 zescilinder komt bij ons enkel
op de markt in combinatie met
een geavanceerde, nieuwe en
elektronisch bediende vijftraps
het Chevrolet 'bow-tie' embleem
prijkt direct in het oog, evenals de
grote koplampen die in de zij
schermen door-lopen en de al
even opvallende achterlichtunits.
Tot de standaard veiligheidsvoor
zieningen van de nieuwe Epica
behoren onder meer ABS, airbags
voorin en zij- en curtain airbags.
Kopers kunnen in eerste instan
tie kiezen uit twee motoren: bij
de introductie levert Chevrolet de
Epica met naar keuze een zeer
soepele 2.0- of 2.5-liter zescilinder
in-lijn benzinemotor met respec
tievelijk 142 en 155 pk. Later
volst tevens een versie van
iiiifnm^^t