Japans succesnummer nog beter Kia toont de nieuwe Carnival Alfa 159 Sportwagon en Alfa Spider Wereldpremière nieuwe Chevrolet ;V- - tf'A M i NIEUWE YARIS PEEL EN MAAS Donderdag 9 februari 2006 - Pagina 21 Adverteren op deze pagina? Bel: 0478-582727 en maak een afspraak ?.*f| iWf Peel en Maas autotest: Toyota Yaris De bolvorm in combinatie met de scherpe vouwen geeft de Yaris een stoer uiterlijk. PRIJZENSWAARDIG De Toyota Yaris is leverbaar in twee benzinemotoren (1.0 en 1.3) en een 1.4 D-4D dieselmotor. De geteste 1.3 WT-i is een plezie rige reisgenoot. Hij is beslist niet langzaam. Hij doet handgeklokt ongeveer elf seconden over de sprint van 0 tot 100 km/uur. De opgegeven topsnelheid van 170 km/uur geloven we meteen, want voor een Toyota. De veiligheids- kooi van de Yaris is hetzelfde ont worpen als die van de Avensis. Als eerste auto in zijn segment is hij ook leverbaar met een knie-air bag. Brake Assist is standaard op de nieuwe Yaris. De stoelen, de stuurkolom en het rempedaal zijn speciaal ontworpen met het oog op de veiligheid. De Yaris behaal de twee sterren voor voetgangers bescherming en drie sterren voor de bescherming van kinderen. Deze uitstekende passieve veilig heid dankt de Yaris aan een goede standaarduitrusting met maar liefst negen airbags (in de Linea Luna) en energieabsorberende portierbekleding en kunststofde- len achter de grille, voorspoiler en voorbumper. Naast een Alfa Romeo presenteert twee wereldprimeurs op de komende Salon van Genève. De Alfa 159 Sportwagon en Alfa Spider vullen de model- lenreeks aan waarmee de Italiaanse autofabrikant de toekomst tegemoet treedt. Renault Clio of Volkswagen Polo is de Japanner een echte maatstaf in zijn segment. De afstand tussen de voor- en achteras is maar liefst toegenomen met negen centime ter en telt nu 2,46 meter. Dit gro tere jasje is wel meteen merkbaar wanneer je achter het stuur gaat zitten. Met volop hoofd- en been ruimte, al zal ik in de lengte zel den gebrek hebben aan voldoen de plaatsruimte, heerlijke stoelen die als gegoten zitten, voelt de Yaris meteen lekker aan. HERKENBAAR Voor de gemiddelde autolief hebber was er bij de Yaris altijd dat stukje herkenning. Eigenzinnig en dynamisch, maar ook onderscheidend. Die lijn is bij de nieuwe Yaris verder ingesla gen, zonder de oude trots te laten verbleken. De Yaris is en blijft een Yaris, ook in het nieuwe jasje. De voorzijde maakt indruk, een vloei ende vorm, toch een beetje bol, met prachtig geïntegreerde voor bumpers. De vloeiende lijnen worden geaccentueerd door de een vrouw op leeftijd weer haar eigen charme geven, dringt zich op. Maar in grote lijnen slaagt de Yaris toch met glans. Dat geldt beslist ook voor het interieur. Het driedimensionaal digitaal scherm in het dashboard schreeuwt als het ware om aan dacht. Het is even wennen, op de plaats recht vooruit kijkend, waar je normaliter de meters en tellers verwacht, tref je nu alleen een groot lichtgrijs vlak aan. Alle knoppen en tellers zijn in de Yaris namelijk fantastisch en overzich telijk weggewerkt in een langge rekte middenconsole waarbij de lichte accenten het geheel een sportief tintje geven. Er is volop opbergruimte. Er is een hand schoenenkastje voor de bestuur der, een centraal opbergvak voor bijvoorbeeld een mobiele tele foon en maar liefst 18,2 liter opbergruimte in het dashboard vak. Jammer is dat in de portier vakken nagenoeg niets op te ber gen is. De bagageruimte levert mede dankzij een verschuifbare achterbank tot 363 liter aan Het dashboard valt op door het fraaie middenconsole. Autoverkopen In de eerste maand van 2006 zijn er 69-241 nieuwe personenauto's verkocht. Dat blijkt uit de gegevens van de RAI Vereniging en BOVAG. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 70.943- Dit is een daling van ruim twee procent ten opzichte van 2005. De best verkochte mer ken in januari 2006 zijn: Volkswagen (8.890), Ford (6.097), Opel (5.535), Toyota (5.197), Renault (4.867). De best verkochte modellen in januari 2006 zijn: Volkswagen Golf (2.821), Volkswagen Passat (2.070), Ford Focus (2.049), Opel Astra (1.740), Opel Zafira (1.584). betrouwbare is de nieuwe Toyota Yaris dus ook een veilige partner. Oh ja, ik zou nog even terugko men op de smartkey. Toyota noemt het een Smart Entry Start-systeem, overigens alleen leverbaar als optie op het testmo del, de Linea Luna. Je laat de sleu tel in je jaszak, de interieurverlich ting gaat branden zodra je in de buurt van de auto komt. Het por tier kun je vervolgens zonder het gebruik van de sleutel openen. Na het induwen van de koppeling is een druk op de startknop vol doende om de Yaris te starten. Een kind kan de was doen. En dat met de sleutel in je broek- of jas zak. Alleen hiervoor zou je de nieu we Yaris al kopen De achterzijde van de Yaris spreekt minder aan. Tijdens de 76e autotentoon stelling van Genève presen teert Kia de Europese Carnival, met veel interieur ruimte, uitmuntende toegan kelijkheid en compacte bui tenafmetingen. Op 2 maart 2006 maakt Europa kennis met de nieuwe 'short body' Kia Carnival, die compacter gebouwd is dan de recent geïntro duceerde 'long body' Amerikaanse versie. Toch biedt de Europese Carnival zeven vol waardige stoelen in twee+drie+twee opstelling. Hiervan kunnen de achterste vijf per stuk worden verschoven, ver steld, omgeklapt of uit de auto worden genomen. De beide schuifdeuren en de achterklep kunnen (afhankelijk van de geko zen uitvoering) elektrisch openen en sluiten met afstandbediening. De nieuwe Carnival is precies dat: geheel nieuw. Er worden hogere standaards gezet op belangrijke punten zoals mimte in het passagierscompartiment, zit comfort, kwaliteit van de interi eurafwerking, praktische gebruiksmogelijkheden en veel omvattende uitmsting. Het design is van binnen en van buiten uitge sproken modern. De prestaties zijn verbeterd terwijl het brand stofverbruik daalt, dankzij effi ciënte benzine -en dieselmotoren die circa 136 kW (185 pk) maxi mum vermogen leveren. De stuur inrichting met variabele overbren ging maakt inparkeren extra makkelijk en bevordert tevens de stuurprecisie op de snelweg. Tegelijk met de Carnival MPV, Multi Purpose Vehicle, introdu ceert Kia een concept-car in het C-segment (waarin Kia vertegen woordigd is met de Cerato). Deze concept-car is een vijfdeurs hatch back waarvan de details op een later tijdstip bekend worden gemaakt. De Carnival komt in juni 2006 bij de Kia dealers in de showroom. De Alfa 159 Sportwagon is een levendige mix van Italiaanse stijl, sportieve prestaties en flexibili teit, die aan alle eisen van de hedendaagse levenswijze tege moet komt. Het nieuwe model is net zo lang als de sedan (4,66 m) en heeft dezelfde sportieve uitstr aling. De Alfa 159 Sportwagon wordt leverbaar in drie uitvoerin gen, met twaalf exterieurkleuren en vijf kleurstellingen voor het interieur. Het motorenpakket bestaat uit drie nieuwe JTS kracht bronnen en drie turbodiesel Multijet motoren, die alle zijn gekoppeld aan een nieuwe zes- traps versnellingsbak. Ook de Alfa Spider maakt in Genève zijn debuut. Een hoog staande creatie die zowel terug grijpt naar de rijke traditie van Alfa Romeo als een voorproefje is van de toekomst op het gebied van technische innovaties en motoren. Het nieuwe model trekt moeiteloos de lijn door vanaf de jaren vijftig met een legendari sche model als de Giulietta Spider via de Duetto in de jaren zestig, tot de Spider en GTV uit de jaren negentig. De nieuwe Spider is een ruime tweezitter van 1,83 m breed, 4,40 m lang en 1,37 m hoog. Karakteristiek zijn de door getrokken achterlichten en de vier uitlaatpijpen die het tempera ment van de auto benadrukken. De Alfa Spider zal worden voor zien van de pittige 2,2 liter JTS motor met 185 pk en de krachtige 3,2 liter JTS-motor met 260 pk. Net als bij de sedanversie van de Alfa 159, die onlangs vijf ster ren behaalde bij de Euro NCAP botsproeven, is er volop aandacht besteed aan de veiligheid van de twee nieuwe modellen, die bovendien beschikken over een sportieve afstelling en dynamisch weggedrag. De Japanse autofabrikant Toyota vertroetelt zijn Yaris maar al te graag. Want in zes jaar tijd is het model uitge groeid tot het succesnummer van Toyota. Wat te doen als je zo'n verkoophit in een nieuw jasje wilt steken? Gewoon, een nog betere auto in de markt zetten. Peel en Maas-redacteur Henk Lammen was benieuwd of de nieuwe Yaris, die sinds vorige maand is te bewonde ren bij de Venrayse Toyota- dealer Oostendorp, aan de hooggespannen verwachtin gen kan voldoen. Het testmodel, de vijfdeurs Linea Luna, is uitgerust met een 1.3 WT-i benzinemotor. De auto kost in de prijslijst 17.580 euro, maar door extra's als metallic lak, een smartkey (daarover later meer) en de rijklaarkosten stijgt het prijskaartje naar 19.130 euro. Niet goedkoop, de Yaris is er ove rigens al vanaf 12.490 euro, maar dan beschikt dit model dan ook wel over alle mogelijke toeters en bellers. Electrische bedienbare buitenspiegels, mistlampen, 15 inch lichtmetalen velgen, climate control, dashboard met alumini- umlook, electrische ramen voor, een in hoogte en diepte verstel baar lederen stuurwiel met audio- bediening, stuurbekrachtiging, een hele waslijst aan standaard voorzieningen zijn op de Linea Luna aanwezig. Een vaststaand feit is op het eer ste oog niet duidelijk waarneem baar. De Totoya Yaris is groter geworden. Maar dat is ook niet vreemd als je als autofabrikant met de Aygo een kleiner broertje het levenslicht hebt laten zien. Met elf centimeter langer (nu 3,75 meter), 3,5 centimeter breder (1,70 meter) en drie centimeter hoger (1,53 meter) heeft de nieu we Yaris een duidelijk volwassen jasje gekregen. In vergelijking met naaste concurrenten als de scherpe vouwen die de auto meteen ook weer een stoer karak ter geven. De achterzijde spreekt me persoonlijk minder aan. Een stiekeme vergelijking met een jon gedame van zeventien in een strakke spijkerbroek, maar zonder de geprononceerde heupen die opbergruimte. Met het handige Easy Flat-systeem kun je de ach terbak in een oogwenk zelfs hele maal platgooien en creëer je een riante ruimte van maar liefst 737 liter. De 15" lichtmetalen velgen zijn standaard. De nieuwe Toyota Yaris moet het succes van zijn voorganger op zijn minst evenaren. de Yaris trekt heerlijk door naar hogere snelheden. Verrassend is dat vijfbak ook in het lagere toe- rentallenbereik vlot doortrekt. Laat je de motor brullen dan is de Japanner zelfs aangenaam snel voor een 1.3 liter motor met een vermogen van 87 paardenkrach ten. Naast dat hij snel is moeten we ook geloven dat hij bijzonder zuinig is. Toyota geeft een gecom bineerd gebruik op van 16,7 kilo meter op een liter brandstof. Helaas kon ik dit verbruik niet toetsen omdat de brandstofteller tijdens de testritten nauwelijks enig spoor van activiteit vertoon de. En dat is op zich helemaal geen slecht teken. Het onderstel is prijzenswaar dig. De verfoeide drempels en oneffenheden in de weg worden door de net geen 1000 kilogram wegend Yaris heel goed verwerkt. Dat maakt de Japanner tot een comfortabele partner die onder alle omstandigheden prettige rij- eigenschappen vertoont. De besturing is direct en precies, maar enigszins aan de lichte kant. De nieuste versie van Toyota's electrische stuurbekrachtiging (EMPS) doet dan ook zijn stinken de best. Ik zou het echter op prijs stellen om iets meer te moeten werken. De draaicirkel daarente gen is met nog geen 9,5 meter prima. De Yaris is naast de stan daard vijfbak ook leverbaar met een semi-automatische MMT(Multi-Mode Transmissie) versnellingsbak. VEILIGHEID Toyota heeft bij de productie van de nieuwe Yaris heel veel aan dacht geschonken aan de veilig heid. In de Euro NCAP-test behaal de de Japanner de maximumbeoordeling van vijf sterren, de hoogste score ooit De nieuwe Chevrolet Epica is het eerste middenklassemo del van Chevrolet dat in Europa wordt geïntroduceerd met twee verfijnde, dwarsge- monteerde zescilinder lijn motoren. De Epica beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (2 t/m 12 maart 2006) en verschijnt vanaf juni op de Europese markt. Standaard beschikt de Epica over een uitgebreide reeks aan comfortabele en veiligheidsvoor zieningen en hij biedt zeer veel value for money. Wat afmetingen betreft (lengte/breedte/hoogte: 4.805/1.810/ 1.450 mm) is deze voorwiel-aangedreven midden klasse sedan aanzienlijk gegroeid ten opzichte van zijn voor-ganger, de Evanda. Hij heeft een wielbasis van 2.700 mm. De meest opval lende design-kenmerken van de vierdeurs Epica zijn de oplopen de, wigvormige contouren op de flanken, de krachtige lijn die over het bovenste deel van de portie ren loopt en de uitstekende por tiergrepen. Daarnaast springt de verchroomde grille met de forse, horizontale lamel waarop trots Chevrolet's geheel nieuwe familie van common-rail turbodieselmo toren. De zescilinder benzinemo tor is waarschijnlijk de kortste zescilinder die wereldwijd op de markt leverbaar is. Daardoor past de krachtbron netjes in een licht gewicht, dwarsgeplaatste aandrijf- eenheid. In Nederland wordt de 2.0-uitvoering van de Epica stan daard gekoppeld aan een handge- schakelde vijfversnellingsbak. De 2.5 zescilinder komt bij ons enkel op de markt in combinatie met een geavanceerde, nieuwe en elektronisch bediende vijftraps het Chevrolet 'bow-tie' embleem prijkt direct in het oog, evenals de grote koplampen die in de zij schermen door-lopen en de al even opvallende achterlichtunits. Tot de standaard veiligheidsvoor zieningen van de nieuwe Epica behoren onder meer ABS, airbags voorin en zij- en curtain airbags. Kopers kunnen in eerste instan tie kiezen uit twee motoren: bij de introductie levert Chevrolet de Epica met naar keuze een zeer soepele 2.0- of 2.5-liter zescilinder in-lijn benzinemotor met respec tievelijk 142 en 155 pk. Later volst tevens een versie van iiiifnm^^t

Peel en Maas | 2006 | | pagina 21