S-MAX nieuwe
troef van Ford
X
m
AUTOBEDRIJF G.H.V. B.V.
HUPPEN
Colt cabrio
Autoruit
stuk?
BRAUCKM ANN
amir;
Introductieshow.
GlasGarage
VAKGARAGE
PEEL EN MAAS
Adverteren
op deze pagina?
Peel en Maas autotest: Fiat Grande Punto
De nieuwe
Auto Nabuurs
BOVAG
SPECIALE AANBIEDING:
VENRAY, STATIONSWEG 183, TEL. 0478 - 58 11 54
o uto bed riJT
Zuivelweg 2d - 5809 EA Leunen
lel. (0478j 51 40 53 fax.(0478) 51 49 93
email: autobedrijfcuppen@pfanet.nl
Ford of Europe introduceert de
productieversie van de veelge
roemde SAV-conceptauto. De
auto is Ford S-MAX gedoopt,
waarmee niet alleen de sportieve
stijl en het uitstekende rijgedrag
worden benadrukt, maar ook de
flexibele, ruime indeling.
De Ford S-MAX is een nieuw
model van Ford of Europe en
bouwt voort op de succesvolle
Focus C-MAX in het MAV-segment
(Multi Activity Vehicle). Het
model is gepositioneerd tussen de
Ford Mondeo Wagon en de 7-per-
soons Ford Galaxy MPV (Multi
Purpose Vehicle), in het Mondeo
segment. De auto zal worden
geproduceerd naast de nieuwe
Ford Galaxy en de Mondeo in de
Ford-fabriek in het Belgische
Genk. Prijzen, technische specifi
caties en nadere details worden
vrijgegeven op het moment dat
de auto zijn publieke debuut
maakt op de Autosalon van
Genève, eind februari 2006.
De Ford S-MAX laat zien dat een
dergelijke, niet-traditionele grote
auto potentieel heeft, mede dank
zij een profiel, formaat en ver
schijning die aansluiten bij een
actieve levensstijl. Het model
toont bovendien aan dat er plaats
is voor nog meer diversiteit in het
hart van het aanbod aan Ford
gezinsauto's, waarmee een nieuw
segment van de markt voor Ford
wordt blootgelegd.
Klanten van de S-MAX kunnen
kiezen voor een versie van het
nieuwe FFS-systeem (Fold Flat
System) van Ford met twee of drie
volledig neerklapbare zitrijen, wat
correspondeert met vijf stoelen of
vijf plus twee stoelen. De flexibe
le indeling van het andere MAX-
model van Ford, de Ford Focus C-
MAX, wordt hierbij nog een
stapje verder doorgevoerd, terwijl
de toevoeging S aangeeft dat de
auto maximale ruimte biedt in
een sportief profiel, zonder dat dit
ten koste gaat van de rijeigen-
schappen of de stijl van de auto.
Met de sportieve Colt CZC
coupé-cabriolet toont
Mitsubishi tijdens de aanko
mende Autosalon van Genève
een belangrijke wereldpri
meur. De CZC coupé-cabriolet
is de derde variant binnen het
gamma van de Colt, en werd
ontwikkeld in nauwe samen
werking met de legendarische
Italiaanse ontwerper
Pininfarina. In maart van dit
jaar gaat in Turijn de produc
tie van start.
Twee jaar na de introductie van
de Colt 5-deurs en een jaar nadat
Mitsubishi de Colt CZ3 3-deurs
op de markt bracht, maakt de
nieuwe CZC coupé-cabriolet zijn
opwachting. Deze open versie
van de nieuwe Colt treedt in de
voetsporen van de allereerste
auto die Mitsubishi ooit tentoon
stelde: de Colt 600 Convertible
die zijn debuut maakte tijdens de
Tokyo Motor Show van 1962.
Ook deze bijzondere auto is tij
dens de 76ste Autosalon van
Genève op de stand van
Mitsubishi te zien.
De prachtige neus van de nieuwe Punto doet denken aan de
Maserati Coupé.
Onderhoud, reparatie en APK
van alle merken auto's.
De nieuwe v.a. €12.495,-
zichtelijk en alle meters zijn prima
afleesbaar. Het lederen stuurwiel
is in de hoogte en de diepte ver
stelbaar en op de '10 voor 2' posi
tie bevinden zich twee verdikkin
gen die de ideale grip voor de
bestuurder nog eens extra bena
drukken.
Het testmodel is de 1.4 8v
Edizione Prima 3-D, oftewel uitge
rust met een 1.4 liter motor, acht
kleppen en drie deuren. Deze
Grande Punto staat voor 14.995
euro in de prijslijst, maar de test
auto heeft enkele extraatjes die
zijn prijs opschroeven naar
16.712,25 euro. De koper krijgt er
dan wel metallic lak, een bluet-
hooth-aansluiting met stuurbedie-
ning, achterspoiler en sideskirts
Het dashboard is strak maar
overzichtelijk en de instrumen
ten zijn goed afleesbaar.
trimpcomputer, verwarmde bui
tenspiegels met electrische ver
stelling, lederen stuurwiel met
radiobediening en stuurbekrachti
ging. Absoluut niets mis mee.
LEKKER HANDIG
Grande Punto, de naam zegt
het al. De derde generatie Punto
is in vergelijking met zijn voor
gang gegroeid. De auto meet nu
4,03 meter, twintig centimeter
langer dan zijn voorganger. Met
een breedte van 1,69 meter, hoog
te van 1,49 meter en wielbasis
van 2,51 meter (vijf centimeter
'BABY MASERATI'
Bij een eerste blik op de nieu
we Grande Punto valt meteen de
heerlijke neus op. In de wandel
gangen wordt de Fiat al de 'baby
Maserati' genoemd, maar dat zou
beslist te veel eer betekenen voor
de fraaie hatchback. Of beter
gezegd, dat zou de Maserati
Coupé ernstig tekort doen. Maar
het feit blijft dat het ontwerp van
de styling-afdeling van Fiat en de
oude meester Giugiaro buitenge
woon mooi is. Sportief, chique,
aansprekend, kortom een heerlij
ke auto om te zien. De koplam
pen die als het ware naar achte
ren zijn getrokken geven in
combinatie met de grille en de
spoiler met geïntegreerde mist
lampen de voorkant van de auto
een stoer maar tegelijkertijd ook
markant uiterlijk. De wigvorm
geeft de Gtande Punto een sterk
eigen karakter, de hoge achter-
De Italiaanse autofabrikant
Fiat heeft het niet makkelijk.
Om weer aansluiting te vinden
bij de grotere Europese auto
merken presenteert Fiat de
Grande Punto. De derde gene
ratie Punto lijkt op voorhand
al een schot in de roos. Met al
meer dan 71.000 Europese
orders is de interesse voor de
nieuwe Punto groot. Peel en
Maas-redacteur Henk Lammen
voelde de Grande Punto aan
de tand en wilde weten of de
Italiaan aan de hoge verwach
tingen voldoet.
Als ik het Italiaanse voetbalelftal
in het azuurblauw het veld op zie
komen, dan geeft me dat op voor
hand al een kick. Elf frisgeschoren
voetballers, of juist met stoppels
van een dag oud, de haren strak
achterover doordrenkt met gel of
in model gehouden door een tren
dy haarbandje staan de Italianen
voor het eerste fluitsignaal al met
1-0 voor. Datzelfde gevoel
bekruipt me als ik de Grande
Punto instap. Het interieur ziet er
prima uit, heerlijk strak en de
Italianen hebben in ieder geval
het lef om bij de bekleding te kie
zen voor een fris kleurtje. U raadt
het al, in dit geval prachtig licht
blauw, aangeduid als Denim
Azure. Kleurrijke stijlaccenten die
terug te vinden zijn in de portie
ren en het dashboard. 1-0 dus
voor de Grande Punto. Fiat maakt
gebruik van kunststofmaterialen,
maar bij het rijden hoor je geen
enkel piepje. Óp het gebied van
degelijkheid leert Fiat dus bijzon
der snel. Het instrumentarium is
niet overvloedig, maar wel over-
GEEN RACEMONSTER
op de koop toe. Standaard is de
Grande Punto in deze uitvoering
al heel compleet uitgerust met
ABS-remsysteem, zes airbags, elec
trische ramen, centrale vergren
deling, dual-zone airco, lichtmeta
len 15 inch velgen,
meer) is de Grande Punto in alle
opzichten het oude model ontste
gen. Voor- en achterin is er volop
ruimte voor de bestuurder en pas
sagiers. De instap naar achteren is
minder, maar dat kan ook liggen
aan het feit dat de spieren van een
ruime veertiger langzaam maar
zeker de tand des tijds gaan voe
len. Hoofd- en beenruimte is er
ook voor de grotere passagiers
meer dan voldoende. De koffer
bak kan met 275 liter tien liter
meer herbergen. Als je de achter
bank naar voren klapt, dan kan de
inhoud tot 1030 liter worden ver
groot. Minder plezierig, de til-
drempel is wat aan de hoge kant.
De achterklep kan overigens niet
met de sleutel worden geopend,
alleen met de afstandsbediening
of een drukknop op de midden
console van het dashboard.
Lekker handig, zeker in de avon
duurtjes als je moeite hebt om het
sleutelgat te vinden.
dan 165 km/uur. Vooral in het
lage toerentalbereik heeft de
Italiaan de grootste moeite om op
snelheid te komen. Veel schake
len en toeren maken, is dan ook
het devies. In dat geval kan de
Grande Punto aardig mee komen
in het dagelijkse verkeer. Lui
schakelen is dan ook taboe.
Overigens staan de zestienklep
pers met meer pk's er aan te
komen. Voor het overige is de
nieuweling een heerlijke auto.
De Punto stuurt beslist niet mes
scherp, maar de stuurbekrachti
ging doet uitstekend zijn werk
waardoor de auto ook in het
betere bochtenwerk zijn werk
uitstekend doet. De Italiaan ligt
uitstekend op de weg en de
bestuurder komt niet snel voor
onaangename verrassingen te
staan. Zijn aangename, evenwich
tige karakter wordt nog een bena
drukt door de prima remmen.
Die pakken snel beet, maar ver
tragen verder uitstekend. Lof ook
voor de handgeschakelde vijfbak.
Soepel en heel makkelijk zijn
weg vindend. Vanaf kilometer
'verschakel' ik me geen enkele
keer. En dat is bij andere testau
to's wel een anders geweest.
Met een vanafprijs van nog net
geen 12.500 euro presenteert
Fiat met de Grande Punto een
prachtige, kwalitatief sterke auto.
De autobouwers uit Turijn
mogen zich weer opmaken voor
betere tijden
Verwacht na alle lofuitingen nu
niet dat de Grande Punto een
racemonster is. De 1.4 liter motor
met 77 pk moet alles uit de kast
halen om de iets meer dan 1000
kilogram wegende auto snel van
de plaats te krijgen. Van 0 tot 100
km/uur doet de Grande Punto in
meer dan dertien seconden en de
topsnelheid bedraagt niet meer
Geïntegreerde mistlampen en 15inch lichtmetalen velgen zijn
standaard
De Grand Punto koppelt elegantie aan een sportieve verschijning.
lichten zijn net als bij de vorige
generaties nadrukkelijk aanwezig.
De Italiaan doet evenwel niet
protserig aan. Integendeel, Fiat en
Giugiaro hebben een uitstekende
middenweg gevonden tussen
innoverend, elegant en sportief.
De Grande Punto zal op dit punt
vele autoliefhebbers aangenaam
verrassen.
Donderdag 19 januari 2006 - Pagina 24
(Parade
Bel: 0478-582727 en maak een afspraak
Fiat verrast autowereld met
Zuidsingel 10 Venray. Tel. 0478-581683
www.autonabuurs.nl
www.glasgarage.nl
PEUGEOT
PEUGEOT
De Grande Punto heeft een prachtig uiterlijk. Superieur lijnenspel zorgt voor het uiterlijk
van een Italiaanse sportbolide. De forse binnenruimte, de kwaliteit van de gebruikte
materialen en het minimale motorgeluid zorgen voor optimaal comfort. Kom kennismaken
met de nieuwe Grande Punto. Hij staat nu voor u klaar in onze showroom.
TIJDELIJKE INTRODUCTIE-VERSIE: PUNTO 1.4 EDIZIONE PRIMA
Voorzien van 15" lichtmetalen velgen, mistlampen, lederen stuur en
elektronisch geregelde bi-zone airconditioning. Introductieprijs: 14.995,-
Prijs incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbehouden. Gemiddeld brandstof
verbruik volgens EU-1999/100-norm: 4,6 - 6,1 l/100km (16,4 - 21,7 km/l), C02-uitstoot 122 - 154 gram/km.
PEUGEOT 307 XT SDD GRIJS METALIC
2002
206
206 X-line 1.4 3-drs
206 2.0 16V CC
206 1.4 XT 5-drs
206 SW 1.4 X-line
306
306 1.4 plus
307
307 XT 5 drs 1.6 16v
grijs met.
blue
blauw
zwart met
blauw
34.500 km 03-2003
47.000 km 01-2002
38.000 km 2002
2004
80.000 km 02-1999
grijs met. 40.000 km 2002
406
406 1.8 SR
406 1.8 SR
406 2.0 ST benzine
blue de chine 91.832 km 05-1998
blue de chine 55.800 km 03-1998
groen met. 116.000 km 07-1998
406 ST HDi 90 pk airco grijs met. 137.000 km 2001
Partner 2.0 HDI170C blue animal 90.000 km 06-2002
andere merken
Citroen C3 5 drs 1.616V Exclusive 6.600 km 2002
Mitsubishi Spacestar 1.9 DiD arico grijs met.87.000 km 2002
Renault Laguna 1.8 5 drs rood 03-1997
VW Vento 1.6i 4 drs rood met. 116.000 km 07-1997
Ma*. 5 jaar oud an minder dan 150.000 km gereden Altijd 12 maanden
Peugeot keurmerk 12 maanden mobiliteits garantie 14 dagen of 1000 km oi
gens de Peugeot kwaliteitsnorm Uitstekende mogelijkheden voor gespreide betaling Gebruik van originele onder-
Stationsweg 183, OOSTRUM VENRAY
Tel: 0478 - 56 82 26
Wij repareren of vervangen
uw voorruit...
APK station voor alle merken.
Benzine LPG Diesel incl. roetmeting
Afspraak niet nodig, klaar terwijl u wacht!
Voorzien van de modernste apparatuur,
voor perfect onderhoud tegen
een scherpe prijs.
de komst van de
baby-Maserati'
De Hulst 23 - 5807 EW Oostrum
Tel. (0478) 51 19 33