S-MAX nieuwe troef van Ford X m AUTOBEDRIJF G.H.V. B.V. HUPPEN Colt cabrio Autoruit stuk? BRAUCKM ANN amir; Introductieshow. GlasGarage VAKGARAGE PEEL EN MAAS Adverteren op deze pagina? Peel en Maas autotest: Fiat Grande Punto De nieuwe Auto Nabuurs BOVAG SPECIALE AANBIEDING: VENRAY, STATIONSWEG 183, TEL. 0478 - 58 11 54 o uto bed riJT Zuivelweg 2d - 5809 EA Leunen lel. (0478j 51 40 53 fax.(0478) 51 49 93 email: autobedrijfcuppen@pfanet.nl Ford of Europe introduceert de productieversie van de veelge roemde SAV-conceptauto. De auto is Ford S-MAX gedoopt, waarmee niet alleen de sportieve stijl en het uitstekende rijgedrag worden benadrukt, maar ook de flexibele, ruime indeling. De Ford S-MAX is een nieuw model van Ford of Europe en bouwt voort op de succesvolle Focus C-MAX in het MAV-segment (Multi Activity Vehicle). Het model is gepositioneerd tussen de Ford Mondeo Wagon en de 7-per- soons Ford Galaxy MPV (Multi Purpose Vehicle), in het Mondeo segment. De auto zal worden geproduceerd naast de nieuwe Ford Galaxy en de Mondeo in de Ford-fabriek in het Belgische Genk. Prijzen, technische specifi caties en nadere details worden vrijgegeven op het moment dat de auto zijn publieke debuut maakt op de Autosalon van Genève, eind februari 2006. De Ford S-MAX laat zien dat een dergelijke, niet-traditionele grote auto potentieel heeft, mede dank zij een profiel, formaat en ver schijning die aansluiten bij een actieve levensstijl. Het model toont bovendien aan dat er plaats is voor nog meer diversiteit in het hart van het aanbod aan Ford gezinsauto's, waarmee een nieuw segment van de markt voor Ford wordt blootgelegd. Klanten van de S-MAX kunnen kiezen voor een versie van het nieuwe FFS-systeem (Fold Flat System) van Ford met twee of drie volledig neerklapbare zitrijen, wat correspondeert met vijf stoelen of vijf plus twee stoelen. De flexibe le indeling van het andere MAX- model van Ford, de Ford Focus C- MAX, wordt hierbij nog een stapje verder doorgevoerd, terwijl de toevoeging S aangeeft dat de auto maximale ruimte biedt in een sportief profiel, zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigen- schappen of de stijl van de auto. Met de sportieve Colt CZC coupé-cabriolet toont Mitsubishi tijdens de aanko mende Autosalon van Genève een belangrijke wereldpri meur. De CZC coupé-cabriolet is de derde variant binnen het gamma van de Colt, en werd ontwikkeld in nauwe samen werking met de legendarische Italiaanse ontwerper Pininfarina. In maart van dit jaar gaat in Turijn de produc tie van start. Twee jaar na de introductie van de Colt 5-deurs en een jaar nadat Mitsubishi de Colt CZ3 3-deurs op de markt bracht, maakt de nieuwe CZC coupé-cabriolet zijn opwachting. Deze open versie van de nieuwe Colt treedt in de voetsporen van de allereerste auto die Mitsubishi ooit tentoon stelde: de Colt 600 Convertible die zijn debuut maakte tijdens de Tokyo Motor Show van 1962. Ook deze bijzondere auto is tij dens de 76ste Autosalon van Genève op de stand van Mitsubishi te zien. De prachtige neus van de nieuwe Punto doet denken aan de Maserati Coupé. Onderhoud, reparatie en APK van alle merken auto's. De nieuwe v.a. €12.495,- zichtelijk en alle meters zijn prima afleesbaar. Het lederen stuurwiel is in de hoogte en de diepte ver stelbaar en op de '10 voor 2' posi tie bevinden zich twee verdikkin gen die de ideale grip voor de bestuurder nog eens extra bena drukken. Het testmodel is de 1.4 8v Edizione Prima 3-D, oftewel uitge rust met een 1.4 liter motor, acht kleppen en drie deuren. Deze Grande Punto staat voor 14.995 euro in de prijslijst, maar de test auto heeft enkele extraatjes die zijn prijs opschroeven naar 16.712,25 euro. De koper krijgt er dan wel metallic lak, een bluet- hooth-aansluiting met stuurbedie- ning, achterspoiler en sideskirts Het dashboard is strak maar overzichtelijk en de instrumen ten zijn goed afleesbaar. trimpcomputer, verwarmde bui tenspiegels met electrische ver stelling, lederen stuurwiel met radiobediening en stuurbekrachti ging. Absoluut niets mis mee. LEKKER HANDIG Grande Punto, de naam zegt het al. De derde generatie Punto is in vergelijking met zijn voor gang gegroeid. De auto meet nu 4,03 meter, twintig centimeter langer dan zijn voorganger. Met een breedte van 1,69 meter, hoog te van 1,49 meter en wielbasis van 2,51 meter (vijf centimeter 'BABY MASERATI' Bij een eerste blik op de nieu we Grande Punto valt meteen de heerlijke neus op. In de wandel gangen wordt de Fiat al de 'baby Maserati' genoemd, maar dat zou beslist te veel eer betekenen voor de fraaie hatchback. Of beter gezegd, dat zou de Maserati Coupé ernstig tekort doen. Maar het feit blijft dat het ontwerp van de styling-afdeling van Fiat en de oude meester Giugiaro buitenge woon mooi is. Sportief, chique, aansprekend, kortom een heerlij ke auto om te zien. De koplam pen die als het ware naar achte ren zijn getrokken geven in combinatie met de grille en de spoiler met geïntegreerde mist lampen de voorkant van de auto een stoer maar tegelijkertijd ook markant uiterlijk. De wigvorm geeft de Gtande Punto een sterk eigen karakter, de hoge achter- De Italiaanse autofabrikant Fiat heeft het niet makkelijk. Om weer aansluiting te vinden bij de grotere Europese auto merken presenteert Fiat de Grande Punto. De derde gene ratie Punto lijkt op voorhand al een schot in de roos. Met al meer dan 71.000 Europese orders is de interesse voor de nieuwe Punto groot. Peel en Maas-redacteur Henk Lammen voelde de Grande Punto aan de tand en wilde weten of de Italiaan aan de hoge verwach tingen voldoet. Als ik het Italiaanse voetbalelftal in het azuurblauw het veld op zie komen, dan geeft me dat op voor hand al een kick. Elf frisgeschoren voetballers, of juist met stoppels van een dag oud, de haren strak achterover doordrenkt met gel of in model gehouden door een tren dy haarbandje staan de Italianen voor het eerste fluitsignaal al met 1-0 voor. Datzelfde gevoel bekruipt me als ik de Grande Punto instap. Het interieur ziet er prima uit, heerlijk strak en de Italianen hebben in ieder geval het lef om bij de bekleding te kie zen voor een fris kleurtje. U raadt het al, in dit geval prachtig licht blauw, aangeduid als Denim Azure. Kleurrijke stijlaccenten die terug te vinden zijn in de portie ren en het dashboard. 1-0 dus voor de Grande Punto. Fiat maakt gebruik van kunststofmaterialen, maar bij het rijden hoor je geen enkel piepje. Óp het gebied van degelijkheid leert Fiat dus bijzon der snel. Het instrumentarium is niet overvloedig, maar wel over- GEEN RACEMONSTER op de koop toe. Standaard is de Grande Punto in deze uitvoering al heel compleet uitgerust met ABS-remsysteem, zes airbags, elec trische ramen, centrale vergren deling, dual-zone airco, lichtmeta len 15 inch velgen, meer) is de Grande Punto in alle opzichten het oude model ontste gen. Voor- en achterin is er volop ruimte voor de bestuurder en pas sagiers. De instap naar achteren is minder, maar dat kan ook liggen aan het feit dat de spieren van een ruime veertiger langzaam maar zeker de tand des tijds gaan voe len. Hoofd- en beenruimte is er ook voor de grotere passagiers meer dan voldoende. De koffer bak kan met 275 liter tien liter meer herbergen. Als je de achter bank naar voren klapt, dan kan de inhoud tot 1030 liter worden ver groot. Minder plezierig, de til- drempel is wat aan de hoge kant. De achterklep kan overigens niet met de sleutel worden geopend, alleen met de afstandsbediening of een drukknop op de midden console van het dashboard. Lekker handig, zeker in de avon duurtjes als je moeite hebt om het sleutelgat te vinden. dan 165 km/uur. Vooral in het lage toerentalbereik heeft de Italiaan de grootste moeite om op snelheid te komen. Veel schake len en toeren maken, is dan ook het devies. In dat geval kan de Grande Punto aardig mee komen in het dagelijkse verkeer. Lui schakelen is dan ook taboe. Overigens staan de zestienklep pers met meer pk's er aan te komen. Voor het overige is de nieuweling een heerlijke auto. De Punto stuurt beslist niet mes scherp, maar de stuurbekrachti ging doet uitstekend zijn werk waardoor de auto ook in het betere bochtenwerk zijn werk uitstekend doet. De Italiaan ligt uitstekend op de weg en de bestuurder komt niet snel voor onaangename verrassingen te staan. Zijn aangename, evenwich tige karakter wordt nog een bena drukt door de prima remmen. Die pakken snel beet, maar ver tragen verder uitstekend. Lof ook voor de handgeschakelde vijfbak. Soepel en heel makkelijk zijn weg vindend. Vanaf kilometer 'verschakel' ik me geen enkele keer. En dat is bij andere testau to's wel een anders geweest. Met een vanafprijs van nog net geen 12.500 euro presenteert Fiat met de Grande Punto een prachtige, kwalitatief sterke auto. De autobouwers uit Turijn mogen zich weer opmaken voor betere tijden Verwacht na alle lofuitingen nu niet dat de Grande Punto een racemonster is. De 1.4 liter motor met 77 pk moet alles uit de kast halen om de iets meer dan 1000 kilogram wegende auto snel van de plaats te krijgen. Van 0 tot 100 km/uur doet de Grande Punto in meer dan dertien seconden en de topsnelheid bedraagt niet meer Geïntegreerde mistlampen en 15inch lichtmetalen velgen zijn standaard De Grand Punto koppelt elegantie aan een sportieve verschijning. lichten zijn net als bij de vorige generaties nadrukkelijk aanwezig. De Italiaan doet evenwel niet protserig aan. Integendeel, Fiat en Giugiaro hebben een uitstekende middenweg gevonden tussen innoverend, elegant en sportief. De Grande Punto zal op dit punt vele autoliefhebbers aangenaam verrassen. Donderdag 19 januari 2006 - Pagina 24 (Parade Bel: 0478-582727 en maak een afspraak Fiat verrast autowereld met Zuidsingel 10 Venray. Tel. 0478-581683 www.autonabuurs.nl www.glasgarage.nl PEUGEOT PEUGEOT De Grande Punto heeft een prachtig uiterlijk. Superieur lijnenspel zorgt voor het uiterlijk van een Italiaanse sportbolide. De forse binnenruimte, de kwaliteit van de gebruikte materialen en het minimale motorgeluid zorgen voor optimaal comfort. Kom kennismaken met de nieuwe Grande Punto. Hij staat nu voor u klaar in onze showroom. TIJDELIJKE INTRODUCTIE-VERSIE: PUNTO 1.4 EDIZIONE PRIMA Voorzien van 15" lichtmetalen velgen, mistlampen, lederen stuur en elektronisch geregelde bi-zone airconditioning. Introductieprijs: 14.995,- Prijs incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbehouden. Gemiddeld brandstof verbruik volgens EU-1999/100-norm: 4,6 - 6,1 l/100km (16,4 - 21,7 km/l), C02-uitstoot 122 - 154 gram/km. PEUGEOT 307 XT SDD GRIJS METALIC 2002 206 206 X-line 1.4 3-drs 206 2.0 16V CC 206 1.4 XT 5-drs 206 SW 1.4 X-line 306 306 1.4 plus 307 307 XT 5 drs 1.6 16v grijs met. blue blauw zwart met blauw 34.500 km 03-2003 47.000 km 01-2002 38.000 km 2002 2004 80.000 km 02-1999 grijs met. 40.000 km 2002 406 406 1.8 SR 406 1.8 SR 406 2.0 ST benzine blue de chine 91.832 km 05-1998 blue de chine 55.800 km 03-1998 groen met. 116.000 km 07-1998 406 ST HDi 90 pk airco grijs met. 137.000 km 2001 Partner 2.0 HDI170C blue animal 90.000 km 06-2002 andere merken Citroen C3 5 drs 1.616V Exclusive 6.600 km 2002 Mitsubishi Spacestar 1.9 DiD arico grijs met.87.000 km 2002 Renault Laguna 1.8 5 drs rood 03-1997 VW Vento 1.6i 4 drs rood met. 116.000 km 07-1997 Ma*. 5 jaar oud an minder dan 150.000 km gereden Altijd 12 maanden Peugeot keurmerk 12 maanden mobiliteits garantie 14 dagen of 1000 km oi gens de Peugeot kwaliteitsnorm Uitstekende mogelijkheden voor gespreide betaling Gebruik van originele onder- Stationsweg 183, OOSTRUM VENRAY Tel: 0478 - 56 82 26 Wij repareren of vervangen uw voorruit... APK station voor alle merken. Benzine LPG Diesel incl. roetmeting Afspraak niet nodig, klaar terwijl u wacht! Voorzien van de modernste apparatuur, voor perfect onderhoud tegen een scherpe prijs. de komst van de baby-Maserati' De Hulst 23 - 5807 EW Oostrum Tel. (0478) 51 19 33

Peel en Maas | 2006 | | pagina 10