egen centimeter gratis! Nieuwe Mégane: mooier, sportiever, gastvrijer Volvo introduceert S40 en V50 Editions Auto Lenders Werkpaard in luxe uitvoering. 5EL EN MAAS Donderdag 15 december 2005 - Pagina 35 De Wagon R+ 1.3 Freestyle nu vanaf 14.199,- Een Wagon R' kan heel wat aan. Vijf volwassenen kunnen er royaal in zitten. Klap je de achterbank weg, dan heb je bijna 600 liter bagageruimte. Dat zie je aan de buiten kant niet. De zwaarste uitvoering, de 1.3 versie, is de comfortabelste. Maar het kan tijdelijk nog een graadje luxer. Check de Wagon R+ Freestyle maar eens. Deze FreeStyle-uitvoering bestaat uit: airconditioning centrale deurvergren deling met afstandsbediening FreeStyle stoelbekleding metal look dashboardset lichtmetalen velgen mistlampen vo dakspoiler metaalkleur SUZUKI Way of Lffe el en Maas autotest: VW Golf Plus bmik en C02-uitstoot binnen zijn klasse. Naast deze vernieuwingen beschikt de nieuwe Mégane nog altijd over één van de meest com plete benzinemixen op de markt, bestaande uit de 1.4 16V (100 pk), de 1.6 16V (110 pk), de 2.0 16V (135 pk), de 2.0 T (165 pk) en de 2.0 16V Turbo met 225 pk voor de Mégane Renault Sport. De nieuwe Mégane blijft de referentie op de markt voor wat betreft rijgedrag, rijplezier en actieve en passieve veiligheid met een score van vijf sterren bij de Euro NCAP crashtests. De Volvo S40 en V50 zijn niet meer weg te denken uit het zakelijke verkeer. Volvo zit echter niet stil en bouwt voort aan het succes met de introductie van de S40 en V50 Editions, voorzien van extra luxe en comfort. De Editions zijn al leverbaar voor een meerprijs van 950 euro. Beide auto's worden vooral gewaardeerd vanwege het design, het comfort en de dyna mische rij-eigenschappen. De V50 is zelfs de best verkochte auto in zijn segment. De Edition I- uitvoering voegt aan de reeds zeer complete standaarduitrus ting van de S40 en V50 onder meer een regensensor, volauto matische airconditioning, auto matisch dimmende binnenspiegel en een lederen stuurwiel toe. Maar dat is nog niet alles. De Edition I heeft ook eens 16-inch lichtmetalen velgen met brede 205/55 R16 banden, mistlampen vóór en stuurwielbediening voor het audiosysteem. De totale waar de van deze opties bedraagt bijna 5.000 euro, maar de meerprijs is slechts 950 euro. Wie nog meer luxe wil, kiest voor de S40 of V50 Edition II. Deze uitvoering beschikt over alle opties van de Edition I en is daarnaast voorzien van onder meer elektrisch inklapbare bui tenspiegels, Park Assist achter, een uitgebreid (klasse Ift) alarm systeem, Air Quality System en een opklapbare middenarmsteun achter voorzien van bekerhou ders. Omdat het oog ook wat wil zijn de stootlijsten in carrosserie- kleur gespoten en is het interieur voorzien van aluminium inleg in de deuren en een aluminium mid denconsole. Volvo's veel geroem de High Performance Sound audiosysteem maakt dit zeer luxu euze pakket compleet. De consu ment betaalt voor deze opties ter waarde van bijna 8.000 euro slechts 2.400 euro. Tegelijk met de Editions intro duceert Volvo voor de S40 en V50 een zeer scherp aanbod voor navigatie en telefonie. Volvo's onvolprezen en zéér veilig te bedienen RTI Mobility Line. Bestaande uit het topklasse 'full map' DVD-navigatiesysteem van Volvo, aangevuld met een High Performance Sound audiosysteem en Alarmsysteem klasse III kost deze Line nu 3.250 euro (op de Edition II 2.890 euro). De Communication Line voegt daar nog een compleet in het dashboard geïntegreerde tele fooninstallatie met stuurwielbe diening aan toe en staat voor een meerprijs van 3.850 euro in de prijslijst (3.490 euro voor de Edition II). Deze lines zijn ook op de andere S40 en V50 uitvoerin gen leverbaar. Ghielen Chevroletdealer voor de regio Venray/Horst verkoop nieuwe Chevrolets verkoop gebruikte auto's onderhoud en reparatie originele onderdelen I originele accessoires Keizersveld 55 Venray 0478-586200 www.autoghielen.nl Venray, Keizersveld 12 Venlo, Greijenstraat 4 Een sterke persoonlijkheid, een heel eigen karakter: de nieuwe Renault Mégane is mooier dan ooit. Deze estheti sche verbetering is voor de zes carrosserieën van het nieuwe Mégane gamma doorgevoerd: de 3-deurs, de 5-deurs, de Sedan, de Grand Tour, de coupé-cabriolet en de Mégane Renault Sport. De nieuwe look van de nieuwe Mégane gaat gepaard met een ver nieuwd motorenaanbod dat volle dig op de emissienorm Euro 4 is overgegaan. De belangrijkste ver nieuwingen hebben zich in het dieselassortiment voorgedaan: de komst van de nieuwe 2.0 dCi motor 150 pk versie die toonaan gevend is op de markt als het om prestaties en brandstofverbruik gaat. Verder is de 1.9 dCi motor voorzien van roetfilter met perio dieke chemische zuivering en is zijn vermogen verhoogd tot 130 pk. De nieuwe Mégane is nu ook leverbaar met de 1.5 dCi motor met 85 of 105 pk. Deze laatste versie heeft de beste verhouding tussen vermogen, brandstofver- ALS EEN BLOK De rijeigenschappen van de Golf Plus verbazen niet. Al decen nialang imponeert de VW Golf door zijn uitstekend weggedrag. De Plus is geen uitzondering op de regel. Het testmodel is uitge rust met een 1.6 FSI-motor. FSI staat voor een uiterst moderne generatie van zuinige en tegelij kertijd dynamische benzinemoto ren, zo staat in één volzin omschreven in de brochure van de Plus. De proef op de som dan maar. De 115 paardenkrachten geven de VW genoeg surplus om meer dan soepel in het verkeer mee te komen. Het is even wen nen, want de auto beschikt over een zes versnellingsbak. Nog steeds geen standaard voor alle automobielfabrikanten. De eerste kilometers vallen me dan ook heel eerlijk gezegd tegen. Ik dacht dat hij sneller zou zijn. Maar schijn bedriegt, want nadat ik de eerste tien kilometer op de teller heb staan, voel ik me al heerlijk thuis in de Plus. Bij een stoplicht toch maar even wedijveren met een gloednieuwe Mazda RX8. De Japanse sportieveling laat denk ik niet het achterste van zijn tong zien. Ik blijf makkelijk in zijn spoor en trek heerlijk door naar de maximaal toegestane 80 kilo meter per uur. De VW Golf Plus schakelt kort en soepel, in drie dagen zit ik er geen enkele keer naast. Dat is bij andere testauto's wel eens anders geweest. Standaard ABS geeft een veilig gevoel. Krachtig remmen is niet eens nodig. Met een voorzichtige druk op het rempedaal sta ik bin- de bochten is hij zelfs geschikt voor het betere 'gooi- en smijt werk'. Geen enkel moment heb je het gevoel de controle over de auto te verliezen. Tot slot, geen enkele kritische noot dan? Jawel, hoewel de uit rusting met onder andere stan daard centrale deurvergrendeling De lichtmetalen velgen zijn niet standaard. Comfortline en Sportline uitvoe ringen zit. Maar voor het overige. Chapeau VW Golf Plus. Nooit meer één verkeerd woord over dé Volkswagen onder de Volkswagens. niet zoveel uit. De bestuurder krijgt in de Golf Plus twee centi meter extra om zijn hoedje niet te hoeven kreukelen. Door de hoge re zitpositie was de Duitse autofa brikant min of meer gedwongen om een compleet nieuw dash board te ontwerpen. Opvallend zijn de ronde uitstroomopeningen aan beide kanten van de midden console waar VW normaal opteert voor rechthoekige lamellen. Maar voor het overige heeft VW gedaan waar het heel goed in is. Alles overzichtelijk en op de juiste plaats positioneren, zodat de bestuurder niet hoeft te zoeken in een brei van knopjes en handels. Alles zit prima, zodat de bestuur der zijn handen en ogen vrij heeft om te doen wat nodig is. Omzichtig en veilig rijden. Aan ruimte geen gebrek in de Golf Plus. Drie volwassenen vin den royaal hun positie op de ach terbank. De rugleuning is ver deeld neerklapbaar (40/60) en dat geldt ook voor het middelste deel. Dit deel kan dan fungeren als tafeltje, compleet met bekerhou ders. De bagageruimte is bijna kolossaal te noemen. De inhoud kan variëren van 395 tot 505 liter door de mogelijkheid om de ach terbank in zijn geheel naar voren te schuiven. Als je de rugleuning voorover klapt, krijg je een vlakke laadvloer met een volume van 1450 liter. Voor een hatchback beslist noemenswaardig. Golf Plus door de negen centimer extra hoger is, heeft dat geen enkele invloed op zijn rijgedrag. Als een blok ligt hij op de weg, koersvast, altijd de ideale lijn pak kend en zonder buitensporig zijn boekje te buiten te gaan. De VW Golf Plus overtuigt net als zijn standaard broertje door zijn uit muntende rijeigenschappen. In De auto beschikt over een zui nige 1.6 FSi motor. elektrisch verstelbare buitenspie gels met geïntegreerde richting aanwijzers en airconditioning cli matic, niet verkeerd is, mis ik wel enkele zaken. Waaronder mijn stokpaardje, de cruise control. Die overigens wel op de duurdere Golf blijft ook na ruim jaar het paradepaardje Volkswagen. De inmiddels jfde generatie heeft er een heel speciaal broertje bij- de Golf Plus. Met negen centimeter extra Peel en Maas-redac- flenk Lammen wilde het ne weten van dit ruimte- jflder op wielen. Ik moet meteen schuld beken- i. Sinds mijn achttiende levens- toen ik meteen in de eerste jing het rijbewijs haalde, heb ïeel wat voitures versleten. Een zda 323, een Opel Corsa en uurlijk ook een Kadetje, een ïault 25 en Safrane, een heerlij- lg Toyota Celica, een BMW 316, dan is het rijtje in bijna dertig le r autorijden nog lang niet com et. Oh ja, ik heb ook nog een D F gehad. Een Kever, 1303S. Met Auto Arena in Venray stelde de VW Golf Plus Turijn ter beschik king. Prijskaartje 24,500 euro, zonder dat hierbij de fraai licht metalen siervelgen zijn berekend. Op de zijkant pronkt prominent 'Plus 9 centimer gratis'. De pijl er achter wijst omhoog. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. De Golf Plus schenkt dus negen centimer extra in de hoogte. En dit voor dezelfde prijs als de 'standaard' Golf. Volkswagen gokt daarmee op de autokopers, en dan met name gezinnen met kinderen, die meer ruimte willen in hun gezinsauto. Zonder dat het meteen om een mpv gaat. VW ontwierp voor het 'gat' tussen de bestaande Golf en de Touran daarom de Golf Plus. Een compleet nieuw ontworpen auto, maar wel door de centrale logo's, de bumpers en de dikke C- nen no-time stil. Ik moet zelfs even de juiste balans vinden om niet al te krachtig tot stilstand te komen waar dat niet nodig is. Hoewel de carrosserie van de met afstandsbediening, elektri sche bedienbare ramen voor, carburateur. Dat ding als een trein, maar had een iel. De weg naar de benzine- ip wist ie als geen ander te len. Wat heeft dat in gods- im met de Golf Plus te maken? u, de Golf ontbreekt in mijn ister rijtje. Ik heb nooit iets had met deze Volkswagen. iar al mijn vrienden wel een, of sommige gevallen meerdere Ifjes tot hun bezit mochten enen, daar viel ik absoluut niet or deze Duitser. Te kaal, geen geen snufjes. Wel degelijk, trouwbaar, de op en top Duitse iindlichkeit. Eigenlijk is deze tdan ook niet eerlijk. Ik ben te .fooroordeeld. Eens kijken of de 'itse autofabrikant mij met de rgi 'lf Plus weet af te straffen. Opvallend zijn de ronde uit stroomopeningen aan beide kanten van dé middenconsole stijl meteen ate een Golf te her kennen. HOEDJE De Golf Plus is negen centimer hoger dan de normale driedeurs. De zitpositie van de bestuurder en medepassagier voorin is ruim zeven centimer hoger en dat levert meteen een prettige hoge instap op. Achterin profiteren de passagiers van maar liefst 8,5 cen timer meer ruimte in de hoogte. Voor de hoofdruimte maakt het De Golf Plus heeft voor een hatchback volop ruimte. De ideale gezinsauto, negen cm extra en gratis.

Peel en Maas | 2005 | | pagina 35