Kleine broertje van de
Scenic maakt indruk
Fiat 500 Club
Nederland viert
25 jarig jubileum
Peugeot 206
begint sterk
aan 2006
CUPPEN
Autorui
stuk?
m
3\
Autobedrijf Strijbosch Venray B.V.
RENAULT
Nissan klaar
voor het
najaar
Daihatsu
groeit
NIEUW IN LEUNEN
autobedrijf^
Colt
aantrekkelijk
geprijsd
GEBRUIKTE""
AUTO? tc°
a rade
Adverteren
op deze pagina?
Bel: 0478-582727 en maak een afspraaklc
Peel en Maas autotest: Renault Modus
De Renault Modus vond in
het eerste halfjaar van 2005
3356 keer de weg naar een
koper. Op de lijst van autover
kopen neemt de Modus daar
mee de 24-ste plaats in. De
topper van Renault, de Scenic,
prijkt op die lijst op een fraaie
vierde plaats met 8637 ver
kochte auto's. En daarmee is
meteen het verschil duidelijk
gemaakt tussen de kleine en
grote MPV van de Franse auto
mobielfabrikant. De Modus is
een serieuze optie voor de
automobilist die iets kleiner
wil en waarvan de portemon
nee bovendien niet zo goed
gevuld is. Peel en Maas-redac
teur Henk Lammen nam het
'kleintje' eens stevig onder
handen.
Renault mag met recht trots zijn
op de kleine Scenic. De Modus is
op alle fronten een volwaardige
auto: qua rijeigenschappen, com
fort, uitrusting en veiligheid. Wie
kiest voor een MPV met een hoge
instap en zit, treft in de Modus
een betaalbare partner. Met een
vanafprijs van bijna 13.500 euro
kan hij zich meten met iedere
concurrent. Het instapmodel, de
Modus Acces, is dan uitgerust met
een 1200-motor die beschikt over
standaard airbags voor bestuurder
en passagier, ABS, veiligheidsgor-
De Renault Modus is een betaalbaar alternatief voor zijn grote
broei-, de Scenic.
dels, hoofdsteunen voor en ach
ter, centrale deurvergrendeling,
stuurbekrachtiging, boordcompu
ter, electrische ramen voor en
een in hoogte verstelbaar stuur
wiel. Ben je gesteld op extra
bedieningscomfort en een krach
tigere motor, dan stijgt het prijs
kaartje navenant. Voor het test
model, een zestienklepper met
net geen I600cc cilinderinhoud,
in de uitvoering Dynamique Luxe
moet 19.095 euro worden neerge
teld. Je hebt dan wel een comple
te auto, met bovenop het pakket
van de Acces, een waslijst aan
standaard voorzieningen. Een
greep: een radio Renault met cd-
speler, zes luidsprekers en een
bedieningssatelliet aan het stuur,
buitenspiegels electrisch verstel
baar en verwarmbaar, zijruit air
bags voor en achter, airconditio
ning, automatische activering van
de verlichting, mistlampen in de
voorbumper en achterportieren
die van binnenuit door de
bestuurder kunnen worden afge
sloten. En dit rijtje is bij lange na
niet compleet.
NEUS
Rijden in de Renault Modus is
geen straf. Met 1180 kilogram
leeggewicht is de Fransoos geen
lichtgewicht, maar dat belet hem
niet op vlot van zijn plaats te
komen. Handgeklokt sprinten we
van 0 tot 100 km/uur in een klei
ne twaalf seconden en de af
fabriek opgegeven topsnelheid
van 184 km/uur bereikt hij zon
der al teveel moeite. De 113 pk
Voor sloddervossen is de Fransoos ook een uitkomst. Overal in het
interieur tref je namelijk klepjes, bakjes en vakjes aan. Zelfs in de
vloer tref je twee luikjes aan, waar je je 'rommel' kwijt kunt.
sterke motor is fluisterstil, op het
irritante af, maar op langere stuk
ken wel bijzonder aangenaam.
Rolgeluiden zijn nauwelijks waar
neembaar. De Modus stuurt licht
en heel direct, ligt comfortabel op
de weg en is prettig afgeveerd,
waardoor de auto een comforta
bel karakter krijgt met een spor
tief tintje. Wie lui van aard is, kan
zelfs rijden zonder met zijn voe
ten te remmen, te schakelen of
gas te geven. Hoe? Met de stan
daard aanwezige cruise
control/snelheidsbegrenzer- en
regelaar met bedieningsknoppen
op het stuurwiel, accelereer en
rem je af zonder al die gebruikelij
ke handelingen met je voeten.
Uiteraard gaat dit foefje alleen op
De Hulst 11
5807 EW Venray
Tel. 0478-589455
als je bijvoorbeeld op de snelweg
in de vijfde versnelling rijdt en je
niet al teveel tempo hoeft te min
deren. Of het goed is voor de
motor weet ik niet, ik betwijfel
het zelfs, en bovendien blijft het
toch het leukste om zelf de regie
in handen te houden. Niet doen
dus.
Tijdens het rijden is het wel
even wennen aan de wel erg
schuin aflopende voorzijde van de
Modus. Het is echt opletten dat je
bij het parkeren in nauwe gaatjes
niet letterlijk en figuurlijk de neus
stoot. Ook de twee standaard
hoofdsteunen op de achterbank
zijn verre van ideaal. Ze ontne
men voor een groot deel het zicht
door de achterruit. Doordat de
Modus echter over veel glasop
pervlak beschikt, blijft het zicht
rondom voortreffelijk.
SNUFJES
De standaard uitrusting van het
testmodel is zoals gezegd over
vloedig. Maar de Fransen hebben
nog wat extra snufjes uit de kast
gehaald om van de Modus een
unieke voiture te maken. Zo kun
je van de achterbank zowel een
twee- als driezitter maken. Door
beide zittingen naar buiten te
schuiven en het middenstuk
omlaag te halen, creëer je plaats
voor drie volwassenen, die dan
helaas wel beperkt zijn voor wat
betreft beenruimte. Ook de geini
ge twee koffiehoudertjes aan de
zijkanten van de achterbank zijn
dan helaas niet meer bruikbaar.
Ook de koplampen voor verdie
nen de aandacht van de opletten
de automobilist. De Modus
beschikt namelijk over actieve
bochtverlichting, met enkele
mooie woorden Fixed bending
Light. Deze lampen gaan in een
bocht aan en bieden de bestuur
der een groter gezichtsveld. Voor
een sloddervos als ik ben, is de
Fransoos ook een uitkomst.
Overal in het interieur tref je
namelijk klepjes, bakjes en vakjes
aan. Zelfs in de vloer tref ik twee
luikjes aan, waar ik mijn 'rommel'
kwijt kan. Ik ben echt een knappe
Piet als er nu nog boekjes, tijd-
PEEL EN MAAS
voor de verkoop van uw
auto
schriften, pennen, potloden of
papierkraam in de auto rondslin
geren. De Modus is een opberg-
wonder op wielen.
INTERIEUR
Van het interieur van de
Renault Modus moet je leren hou
den. De gereden Dynamique is in
mijn ogen qua kleurstelling, antra
ciet, licht- en zilvergrijs voeren de
boventoon, enigszins saai. Voor
weer iets meer geld, zijn de duur
dere uitvoeringen Privilege en
Initiale uitgerust met prachtig
beige leder. Toch doet de
gebruikte kunststof in combinatie
met de bekleding en de stoffen
panelen op de deuren als geheel
warm aan. Alles is perfect afge
werkt, overzichtelijk en super
compleet. Het centraal op het
dashboard geplaatste instrumenta
rium met boordcomputer ver
schaft de automobilist alle denk
bare informatie. De bestuurder
kan zich bovendien een perfecte
zitpositie aanmeten.
Op gebied van veiligheid hoeft
niemand Renault nog iets wijs te
maken. Als eerste auto in zijn seg
ment heeft de Modus vijf sterren
behaald in de Euro NCAP* crash-
tests. Een batterij airbags, stan
daard snelheidsregelaar en -
begrenzer, EPS die de auto in de
bochten automatisch corrigeert,
tractiecontrole ASR als hulpje bij
een natte ondergrond, standaard
ABS gekoppeld aan een noodstop
bekrachtiging voor een hele korte
remafstand en verstevigde delen
van de carrosserie. De nummer
een in autoveiligheid heeft bij de
Modus aan werkelijk alles
gedacht. De Renault Modus is
voor iedere automobilist dan ook
een prettige en vooral betrouwba
re partner.
De achterbank van de Modus
kan uitgeklapt worden zodat er
drie personen plaats kunnen
nemen. De beenruimte is voor
volwassenen dan wel
De natte en gure herfstdagen
staan alweer bijna voor de deur.
In zulke veranderlijke weersom
standigheden krijgen auto's het
zwaar te verduren. De Najaars
Meerwaarde Weken van Nissan
vormen een goed moment om de
auto door Nissan-specialisten op
de komende periode voor te
bereiden. Startproblemen of niet
goed functionerende ruitenwis
sers, het kan voorkomen in het
najaar. In zo'n periode is het extra
prettig om blindelings op een
auto te kunnen vertrouwen.
Tijdens de Najaars Meerwaarde
Weken kunnen Nissan-rijders bij
hun dealer terecht voor een gratis
5 Minuten Check. Bij deze snelle
en vakkundige inspectie contro
leert de dealer een auto op de vol
gende punten: of de banden
genoeg profiel hebben, of het peil
van de olie, de koelvloeistof en de
ruitenwisservloeistof in orde is, of
de ruitenwisserbladen de ruiten
nog voldoende schoonvegen en
of de verlichting naar behoren
functioneert. Kortom, na deze
controle kunnen rijders met een
nog geruster hart de weg op. De
Nissan Najaars Meerwaarde
Weken duren van 15 augustus tot
en met 12 november. In die tijd
kunnen rijders profiteren van
extra aanbiedingen op artikelen
als reservelampensets, een
TomTom-navigatiesysteem, een
Airco-Frisbeurt, een Sony-dvd-spe-
Ier en nog veel meer. Een goede
reden om de Nissan-dealer een
bezoek te brengen. Tijdens de
Najaars Meerwaarde Weken (15
augustus tot en met 12 novem
ber) kunnen Nissan-rijders pro
fiteren van een gratis 5 Minuten
Check en diverse aantrekkelijke
aanbiedingen.
Het begon allemaal begin 1980.
Vijf liefhebbers van de Nuova Fiat
500 (1957-1975) verenigden zich
in 'De Club van 500'. Dankzij de
vele vrijwilligers, een gemoti
veerd clubbestuur en de enthou
siaste ondersteuning van diverse
Fiat-dealers, groeide de Fiat 500
Club Nederland explosief en
beleefde de auto zelf een ware
tweede jeugd. De populariteit van
'het icoon' Fiat 500 en daarmee de
Fiat 500 Club bereikte in de jaren
'90 haar hoogtepunt. Een aantal
jaren lang was het de grootste
Nederlandse autoclub rond één
autotype. Een absoluut hoogte
punt in de clubhistorie vormt de
vermelding in het Guiness Book
of Records. De Fiat 500 Club
Nederland veroorzaakte in okto
ber 1996 op de A12/A20 tijdens
een rit tussen Woerden en
Capelle aan den IJssel de langste
file met 846 'dezeifde' auto's!
Het laatste weekeinde van
augustus staat in het teken van
het zilveren clubjubileum. Vanuit
Vinkeloord vinden diverse activi
teiten met de Fiat 500 plaats. Zo is
er vrijdagavond 26 augustus een
heuse drive-in bioscoop. Zaterdag
staat er een rondrit op het pro
gramma en zondag wordt er een
bezoek gebracht aan Fiat-dealer
Van den Dungen te Veghel, waar
een speciale tentoonstelling is
opgesteld over 25 jaar Fiat 500
Club Nederland. Uiteraard zullen
er ook diverse bijzondere model
len te zien zijn.
Geïnteresseerden in de ten
toonstelling zijn van 28 augustus
tot 5 september welkom bij: Fiat
dealer Van den Dungen,
Heuvelplein 5 in Veghel.
De Peugeot 206 is nog steeds
een van de bestverkochte auto's
van Nederland. Van dit ongekend
succesvolle model rolde eind mei
2005 het vijfmiljoenste exemplaar
van de band.
Modeljaar 2006, vanaf novem
ber 2005 in de showroom, brengt
een aangepast gamma met twee
nieuwe uitvoeringen en een ster
kere basismotorisering. Nieuw
aan de basis van het 206-gamma is
de 206 One-line. Met dezelfde
standaarduitrusting als de huidige
X-design, maar ook een nieuwe
bekleding met keuze uit twee tin
ten en een krachtige, 1.4 liter (75
pk) benzinemotor of een 70 pk
1.4 HDi. De 206 One-line 1.4 75
pk kost straks 12.490,- en wordt
geleverd als driedeurs, vijfdeurs of
als vijfdeurs SW. De nieuwe 206
XS-line combineert het beste van
twee modellen, de X-line en de
XS. Aan de buitenzijde is dit
model herkenbaar aan een sport-
bumper vóór met mistlampen en
een antenne achterop het dak.
Het interieur is voorzien van
Het gaat goed met Daihatsu.
Onlangs is bekendgemaakt dat de
Daihatsu Motor Company in
Japan goede financiële resultaten
heeft geboekt. Bij Daihatsu in
Nederland wordt tot en met juli
2005 een verkoopstijging van zo'n
22% ten opzichte van dezelfde
periode in het voorgaande jaar
gemeten. Deze stijging in de ver
koopaantallen komt voornamelijk
voor rekening van de Sirion 2.
Ook het feit dat vrijwel alle
Daihatsu modellen geen lange
levertijd meer kennen, bevordert
de verkoop van Daihatsu automo
bielen. De producten van
Daihatsu weten zich in positieve
zin te onderscheiden. Daihatsu's
zijn zeer zuinig met brandstof.
Bovendien voldoen de modellen
nu al nagenoeg aan de richtlijnen
betreffende C02-uitstoot die in
Europees verband zijn afgespro
ken voor de jaren 2008/9. Verder
bevinden de modellen van
Daihatsu zich in marktsegmenten
waar de komende jaren de groot
ste vraag te verwachten is.
sportstoelen uit de XS en fraaie
nieuwe bekleding 'Zena' in meer
dere grijstinten met éen brede
lichtgrijze of rode bies op rugleu
ning en zitting. De XS-line is lever
baar met dezelfde motoren als de
One-line, met daarbij ook nog de
llOpk 1.6-l6v benzinemotor.
Ook de XS-line is leverbaar als
driedeurs, vijfdeurs of als vijf
deurs SW. Een driedeurs 206 XS-
line met de 75 pk 1.4 benzinemo
tor gaat 14.550,- kosten. De
basis van de 206 Air-line is voor
taan de nieuwe XS-line. Met een
meerprijs van slechts 300,- ten
opzichte van de XS-line biedt deze
versie airconditioning, een
radio/cd-speler, bumpers en
stootlijsten in carrosseriekleur en
elektrisch bedienbare buitenspie
gels. Ook heeft de Air-line ook
een aluminium tankdop en een
verchroomd uitlaatsierstuk (op 3-
en 5-deurs) dan wel verchroomde
dakrails (SW). Naast de genoemde
motoren van de XS-line is de 206
Air-line tevens leverbaar met een
90 pk 1.4-16V benzinemotor en
kan de 1.6-l6v benzine met een
automaat geleverd worden. Wie
op de 206 Air-line 1.4-16V of 1.6-
16V lichtmetalen velgen bestelt,
ontvangt tevens een speciaal inte
rieurpakket met enkele opvallen
de chroom en aluminium accen
ten en een meer leer bekleed
stuurwiel en pookhoes. De 206
Quiksilver gaat ongewijzigd 2006
in, maar dit model is tevens lever
baar met de 1.6-l6v HDiF -diesel-
motor met FAP-roetfilter. Op deze
auto en praktisch alle andere
Peugeot-modellen met FAP-roetfil
ter geeft de overheid een BPM-
subsidie van 600,-. Peugeot
monteerde in 2000 als eerste
autofabrikant een standaard FAP-
roetfilter op een seriemodel, de
607 2.2 HDiF; inmiddels levert
Peugeot in Nederland zo'n zeven
tig versies met het FAP-roetfilter.
Op de Gentry, de Griffe, de RC
en het al eerder aangepaste CC-
gamma zijn verder geen wijzigin
gen te melden. Bij de motorisaties
zijn de 60 pk 11 benzinemotor en
de 138 pk
2.0 benzinemotor vervallen. De
plaats van de 2.0 HDi (90 pk)
wordt ingenomen door de 1.6
HDiF 16V (110 pk) met FAP-roet
filter.
Onderhoud, reparatie en APK
van alle merken auto's.
Voorzien van de modernste apparatuur,
voor perfect onderhoud tegen
een scherpe prijs.
Wegens vakantie gesloten van 20 aug. t/m 3 sept.
Zuivelweg 2d - 5809 EA Leunen
tel. (0478) 51 40 53 fax.(0478) 51 49 93
e-mail: autobedrijfcuppen@planet.nl
Liesfr
denn
Mitsubishi presenteert dtteer^
1.5 DI D HP Cruise, een aai£n fc
kelijke 5-deurs uitvoering jSP1"011
uitgerust met een uitgc ?P st
accessoirepakket. Maar einsP11
meer, want behalve een zeerPunst
XV *004-
uitrusting is de Colt 1.5 Di
)orl'^P
nsiil
m
Cruise ook voorzien van eei 'e
attractief prijskaartje. De ruii$ontst;
multifunctionele Colt 1.5 Dl
Cruise biedt naast een zeerre
tief weggedrag veel luxe en Poes
fort. Zo heeft de Colt Cruis )e^
semi-automatische airco Pe
gekoeld dashboardkastje, ce
portiervergrendeling ^agel
afstandsbediening, 15-inch v
en in carrosseriekleur ges[fr
spiegels, portierhandgrepePy' 1
stootlijsten. Daarnaast is hij e
zien van een in hoogte versti
bestuurdersstoel, audiovoor -jA
ding met zes speakers en sj
volle interieurbekleding.
royale standaarduitrusting
'Cruise' behoren verder haji
extra's als elektronische stu
krachtiging, elektrisch bedie .1
ramen met anti-klembeveil r|
een boordcomputer en een r
pollenfilter. Natuurlijk zijn
belangrijke veiligheidsvoorztt
gen bij deze Colt niet verg e
want de auto is standaard
rust met SRS-airbags voor beif?n
der en voorpassagier, zij- erPe
dijnairbags en ABS met ?aar
(elektronische remkrachnj^e
ling). Bovendien is het ruim» N-
rieur van de Colt uitermate
zijdig, mede dankzij «r
doordachte achterbank dïac.|v
delen kan worden verschiE
neergeklapt of zelfs geheel^0^
worden uitgenomen.
De Colt 1.5 DI-D HP Cl
voorzien van een dieselmot*
dubbele bovenliggende nol
die uitstekende prestaties nei
Dankzij geavanceerde coi
railtechniek en een turb<
intercooler beschikt deze
gelijke krachtbron over een
dan respectabel vermogen v
kW/95 pk bij 4.000 toerenT
minuut, terwijl ook het k<Sfw
van deze 1,5-litermotor mr
Nm bij 1.800 toeren per
imposant te noemen is vooj
diesel in deze klasse. Daan
hij lekker zuinig. Het vei
bedraagt slechts 4,6 liter pc]
kilometer tijdens een gei
neerde rit. Buiten de bebi
kom daalt dit verbruik zelfsj
3,9 liter per 100 kilometer!
Mitsubishi biedt deze uitrad
plete en luxueuze Colt 1.5
HP Cruise aan voor een zeen
currerende prijs. Ondanks dei
extra's kost de 'Cruise' nanj
slechts 17.999,-
vraa
WWW. spre
gommansendewit.f'kna
-'èige
Wij repareren ofvervangtKri
uw voorruit...
Bel snel
naar ClasCarage
en check uw eigen risico
ClasCarage is altijd voorde
PEEL EN MAAS
Donderdag 25 augustus 2005 - Pagii