Kleine broertje van de Scenic maakt indruk Fiat 500 Club Nederland viert 25 jarig jubileum Peugeot 206 begint sterk aan 2006 CUPPEN Autorui stuk? m 3\ Autobedrijf Strijbosch Venray B.V. RENAULT Nissan klaar voor het najaar Daihatsu groeit NIEUW IN LEUNEN autobedrijf^ Colt aantrekkelijk geprijsd GEBRUIKTE"" AUTO? tc° a rade Adverteren op deze pagina? Bel: 0478-582727 en maak een afspraaklc Peel en Maas autotest: Renault Modus De Renault Modus vond in het eerste halfjaar van 2005 3356 keer de weg naar een koper. Op de lijst van autover kopen neemt de Modus daar mee de 24-ste plaats in. De topper van Renault, de Scenic, prijkt op die lijst op een fraaie vierde plaats met 8637 ver kochte auto's. En daarmee is meteen het verschil duidelijk gemaakt tussen de kleine en grote MPV van de Franse auto mobielfabrikant. De Modus is een serieuze optie voor de automobilist die iets kleiner wil en waarvan de portemon nee bovendien niet zo goed gevuld is. Peel en Maas-redac teur Henk Lammen nam het 'kleintje' eens stevig onder handen. Renault mag met recht trots zijn op de kleine Scenic. De Modus is op alle fronten een volwaardige auto: qua rijeigenschappen, com fort, uitrusting en veiligheid. Wie kiest voor een MPV met een hoge instap en zit, treft in de Modus een betaalbare partner. Met een vanafprijs van bijna 13.500 euro kan hij zich meten met iedere concurrent. Het instapmodel, de Modus Acces, is dan uitgerust met een 1200-motor die beschikt over standaard airbags voor bestuurder en passagier, ABS, veiligheidsgor- De Renault Modus is een betaalbaar alternatief voor zijn grote broei-, de Scenic. dels, hoofdsteunen voor en ach ter, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, boordcompu ter, electrische ramen voor en een in hoogte verstelbaar stuur wiel. Ben je gesteld op extra bedieningscomfort en een krach tigere motor, dan stijgt het prijs kaartje navenant. Voor het test model, een zestienklepper met net geen I600cc cilinderinhoud, in de uitvoering Dynamique Luxe moet 19.095 euro worden neerge teld. Je hebt dan wel een comple te auto, met bovenop het pakket van de Acces, een waslijst aan standaard voorzieningen. Een greep: een radio Renault met cd- speler, zes luidsprekers en een bedieningssatelliet aan het stuur, buitenspiegels electrisch verstel baar en verwarmbaar, zijruit air bags voor en achter, airconditio ning, automatische activering van de verlichting, mistlampen in de voorbumper en achterportieren die van binnenuit door de bestuurder kunnen worden afge sloten. En dit rijtje is bij lange na niet compleet. NEUS Rijden in de Renault Modus is geen straf. Met 1180 kilogram leeggewicht is de Fransoos geen lichtgewicht, maar dat belet hem niet op vlot van zijn plaats te komen. Handgeklokt sprinten we van 0 tot 100 km/uur in een klei ne twaalf seconden en de af fabriek opgegeven topsnelheid van 184 km/uur bereikt hij zon der al teveel moeite. De 113 pk Voor sloddervossen is de Fransoos ook een uitkomst. Overal in het interieur tref je namelijk klepjes, bakjes en vakjes aan. Zelfs in de vloer tref je twee luikjes aan, waar je je 'rommel' kwijt kunt. sterke motor is fluisterstil, op het irritante af, maar op langere stuk ken wel bijzonder aangenaam. Rolgeluiden zijn nauwelijks waar neembaar. De Modus stuurt licht en heel direct, ligt comfortabel op de weg en is prettig afgeveerd, waardoor de auto een comforta bel karakter krijgt met een spor tief tintje. Wie lui van aard is, kan zelfs rijden zonder met zijn voe ten te remmen, te schakelen of gas te geven. Hoe? Met de stan daard aanwezige cruise control/snelheidsbegrenzer- en regelaar met bedieningsknoppen op het stuurwiel, accelereer en rem je af zonder al die gebruikelij ke handelingen met je voeten. Uiteraard gaat dit foefje alleen op De Hulst 11 5807 EW Venray Tel. 0478-589455 als je bijvoorbeeld op de snelweg in de vijfde versnelling rijdt en je niet al teveel tempo hoeft te min deren. Of het goed is voor de motor weet ik niet, ik betwijfel het zelfs, en bovendien blijft het toch het leukste om zelf de regie in handen te houden. Niet doen dus. Tijdens het rijden is het wel even wennen aan de wel erg schuin aflopende voorzijde van de Modus. Het is echt opletten dat je bij het parkeren in nauwe gaatjes niet letterlijk en figuurlijk de neus stoot. Ook de twee standaard hoofdsteunen op de achterbank zijn verre van ideaal. Ze ontne men voor een groot deel het zicht door de achterruit. Doordat de Modus echter over veel glasop pervlak beschikt, blijft het zicht rondom voortreffelijk. SNUFJES De standaard uitrusting van het testmodel is zoals gezegd over vloedig. Maar de Fransen hebben nog wat extra snufjes uit de kast gehaald om van de Modus een unieke voiture te maken. Zo kun je van de achterbank zowel een twee- als driezitter maken. Door beide zittingen naar buiten te schuiven en het middenstuk omlaag te halen, creëer je plaats voor drie volwassenen, die dan helaas wel beperkt zijn voor wat betreft beenruimte. Ook de geini ge twee koffiehoudertjes aan de zijkanten van de achterbank zijn dan helaas niet meer bruikbaar. Ook de koplampen voor verdie nen de aandacht van de opletten de automobilist. De Modus beschikt namelijk over actieve bochtverlichting, met enkele mooie woorden Fixed bending Light. Deze lampen gaan in een bocht aan en bieden de bestuur der een groter gezichtsveld. Voor een sloddervos als ik ben, is de Fransoos ook een uitkomst. Overal in het interieur tref je namelijk klepjes, bakjes en vakjes aan. Zelfs in de vloer tref ik twee luikjes aan, waar ik mijn 'rommel' kwijt kan. Ik ben echt een knappe Piet als er nu nog boekjes, tijd- PEEL EN MAAS voor de verkoop van uw auto schriften, pennen, potloden of papierkraam in de auto rondslin geren. De Modus is een opberg- wonder op wielen. INTERIEUR Van het interieur van de Renault Modus moet je leren hou den. De gereden Dynamique is in mijn ogen qua kleurstelling, antra ciet, licht- en zilvergrijs voeren de boventoon, enigszins saai. Voor weer iets meer geld, zijn de duur dere uitvoeringen Privilege en Initiale uitgerust met prachtig beige leder. Toch doet de gebruikte kunststof in combinatie met de bekleding en de stoffen panelen op de deuren als geheel warm aan. Alles is perfect afge werkt, overzichtelijk en super compleet. Het centraal op het dashboard geplaatste instrumenta rium met boordcomputer ver schaft de automobilist alle denk bare informatie. De bestuurder kan zich bovendien een perfecte zitpositie aanmeten. Op gebied van veiligheid hoeft niemand Renault nog iets wijs te maken. Als eerste auto in zijn seg ment heeft de Modus vijf sterren behaald in de Euro NCAP* crash- tests. Een batterij airbags, stan daard snelheidsregelaar en - begrenzer, EPS die de auto in de bochten automatisch corrigeert, tractiecontrole ASR als hulpje bij een natte ondergrond, standaard ABS gekoppeld aan een noodstop bekrachtiging voor een hele korte remafstand en verstevigde delen van de carrosserie. De nummer een in autoveiligheid heeft bij de Modus aan werkelijk alles gedacht. De Renault Modus is voor iedere automobilist dan ook een prettige en vooral betrouwba re partner. De achterbank van de Modus kan uitgeklapt worden zodat er drie personen plaats kunnen nemen. De beenruimte is voor volwassenen dan wel De natte en gure herfstdagen staan alweer bijna voor de deur. In zulke veranderlijke weersom standigheden krijgen auto's het zwaar te verduren. De Najaars Meerwaarde Weken van Nissan vormen een goed moment om de auto door Nissan-specialisten op de komende periode voor te bereiden. Startproblemen of niet goed functionerende ruitenwis sers, het kan voorkomen in het najaar. In zo'n periode is het extra prettig om blindelings op een auto te kunnen vertrouwen. Tijdens de Najaars Meerwaarde Weken kunnen Nissan-rijders bij hun dealer terecht voor een gratis 5 Minuten Check. Bij deze snelle en vakkundige inspectie contro leert de dealer een auto op de vol gende punten: of de banden genoeg profiel hebben, of het peil van de olie, de koelvloeistof en de ruitenwisservloeistof in orde is, of de ruitenwisserbladen de ruiten nog voldoende schoonvegen en of de verlichting naar behoren functioneert. Kortom, na deze controle kunnen rijders met een nog geruster hart de weg op. De Nissan Najaars Meerwaarde Weken duren van 15 augustus tot en met 12 november. In die tijd kunnen rijders profiteren van extra aanbiedingen op artikelen als reservelampensets, een TomTom-navigatiesysteem, een Airco-Frisbeurt, een Sony-dvd-spe- Ier en nog veel meer. Een goede reden om de Nissan-dealer een bezoek te brengen. Tijdens de Najaars Meerwaarde Weken (15 augustus tot en met 12 novem ber) kunnen Nissan-rijders pro fiteren van een gratis 5 Minuten Check en diverse aantrekkelijke aanbiedingen. Het begon allemaal begin 1980. Vijf liefhebbers van de Nuova Fiat 500 (1957-1975) verenigden zich in 'De Club van 500'. Dankzij de vele vrijwilligers, een gemoti veerd clubbestuur en de enthou siaste ondersteuning van diverse Fiat-dealers, groeide de Fiat 500 Club Nederland explosief en beleefde de auto zelf een ware tweede jeugd. De populariteit van 'het icoon' Fiat 500 en daarmee de Fiat 500 Club bereikte in de jaren '90 haar hoogtepunt. Een aantal jaren lang was het de grootste Nederlandse autoclub rond één autotype. Een absoluut hoogte punt in de clubhistorie vormt de vermelding in het Guiness Book of Records. De Fiat 500 Club Nederland veroorzaakte in okto ber 1996 op de A12/A20 tijdens een rit tussen Woerden en Capelle aan den IJssel de langste file met 846 'dezeifde' auto's! Het laatste weekeinde van augustus staat in het teken van het zilveren clubjubileum. Vanuit Vinkeloord vinden diverse activi teiten met de Fiat 500 plaats. Zo is er vrijdagavond 26 augustus een heuse drive-in bioscoop. Zaterdag staat er een rondrit op het pro gramma en zondag wordt er een bezoek gebracht aan Fiat-dealer Van den Dungen te Veghel, waar een speciale tentoonstelling is opgesteld over 25 jaar Fiat 500 Club Nederland. Uiteraard zullen er ook diverse bijzondere model len te zien zijn. Geïnteresseerden in de ten toonstelling zijn van 28 augustus tot 5 september welkom bij: Fiat dealer Van den Dungen, Heuvelplein 5 in Veghel. De Peugeot 206 is nog steeds een van de bestverkochte auto's van Nederland. Van dit ongekend succesvolle model rolde eind mei 2005 het vijfmiljoenste exemplaar van de band. Modeljaar 2006, vanaf novem ber 2005 in de showroom, brengt een aangepast gamma met twee nieuwe uitvoeringen en een ster kere basismotorisering. Nieuw aan de basis van het 206-gamma is de 206 One-line. Met dezelfde standaarduitrusting als de huidige X-design, maar ook een nieuwe bekleding met keuze uit twee tin ten en een krachtige, 1.4 liter (75 pk) benzinemotor of een 70 pk 1.4 HDi. De 206 One-line 1.4 75 pk kost straks 12.490,- en wordt geleverd als driedeurs, vijfdeurs of als vijfdeurs SW. De nieuwe 206 XS-line combineert het beste van twee modellen, de X-line en de XS. Aan de buitenzijde is dit model herkenbaar aan een sport- bumper vóór met mistlampen en een antenne achterop het dak. Het interieur is voorzien van Het gaat goed met Daihatsu. Onlangs is bekendgemaakt dat de Daihatsu Motor Company in Japan goede financiële resultaten heeft geboekt. Bij Daihatsu in Nederland wordt tot en met juli 2005 een verkoopstijging van zo'n 22% ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar gemeten. Deze stijging in de ver koopaantallen komt voornamelijk voor rekening van de Sirion 2. Ook het feit dat vrijwel alle Daihatsu modellen geen lange levertijd meer kennen, bevordert de verkoop van Daihatsu automo bielen. De producten van Daihatsu weten zich in positieve zin te onderscheiden. Daihatsu's zijn zeer zuinig met brandstof. Bovendien voldoen de modellen nu al nagenoeg aan de richtlijnen betreffende C02-uitstoot die in Europees verband zijn afgespro ken voor de jaren 2008/9. Verder bevinden de modellen van Daihatsu zich in marktsegmenten waar de komende jaren de groot ste vraag te verwachten is. sportstoelen uit de XS en fraaie nieuwe bekleding 'Zena' in meer dere grijstinten met éen brede lichtgrijze of rode bies op rugleu ning en zitting. De XS-line is lever baar met dezelfde motoren als de One-line, met daarbij ook nog de llOpk 1.6-l6v benzinemotor. Ook de XS-line is leverbaar als driedeurs, vijfdeurs of als vijf deurs SW. Een driedeurs 206 XS- line met de 75 pk 1.4 benzinemo tor gaat 14.550,- kosten. De basis van de 206 Air-line is voor taan de nieuwe XS-line. Met een meerprijs van slechts 300,- ten opzichte van de XS-line biedt deze versie airconditioning, een radio/cd-speler, bumpers en stootlijsten in carrosseriekleur en elektrisch bedienbare buitenspie gels. Ook heeft de Air-line ook een aluminium tankdop en een verchroomd uitlaatsierstuk (op 3- en 5-deurs) dan wel verchroomde dakrails (SW). Naast de genoemde motoren van de XS-line is de 206 Air-line tevens leverbaar met een 90 pk 1.4-16V benzinemotor en kan de 1.6-l6v benzine met een automaat geleverd worden. Wie op de 206 Air-line 1.4-16V of 1.6- 16V lichtmetalen velgen bestelt, ontvangt tevens een speciaal inte rieurpakket met enkele opvallen de chroom en aluminium accen ten en een meer leer bekleed stuurwiel en pookhoes. De 206 Quiksilver gaat ongewijzigd 2006 in, maar dit model is tevens lever baar met de 1.6-l6v HDiF -diesel- motor met FAP-roetfilter. Op deze auto en praktisch alle andere Peugeot-modellen met FAP-roetfil ter geeft de overheid een BPM- subsidie van 600,-. Peugeot monteerde in 2000 als eerste autofabrikant een standaard FAP- roetfilter op een seriemodel, de 607 2.2 HDiF; inmiddels levert Peugeot in Nederland zo'n zeven tig versies met het FAP-roetfilter. Op de Gentry, de Griffe, de RC en het al eerder aangepaste CC- gamma zijn verder geen wijzigin gen te melden. Bij de motorisaties zijn de 60 pk 11 benzinemotor en de 138 pk 2.0 benzinemotor vervallen. De plaats van de 2.0 HDi (90 pk) wordt ingenomen door de 1.6 HDiF 16V (110 pk) met FAP-roet filter. Onderhoud, reparatie en APK van alle merken auto's. Voorzien van de modernste apparatuur, voor perfect onderhoud tegen een scherpe prijs. Wegens vakantie gesloten van 20 aug. t/m 3 sept. Zuivelweg 2d - 5809 EA Leunen tel. (0478) 51 40 53 fax.(0478) 51 49 93 e-mail: autobedrijfcuppen@planet.nl Liesfr denn Mitsubishi presenteert dtteer^ 1.5 DI D HP Cruise, een aai£n fc kelijke 5-deurs uitvoering jSP1"011 uitgerust met een uitgc ?P st accessoirepakket. Maar einsP11 meer, want behalve een zeerPunst XV *004- uitrusting is de Colt 1.5 Di )orl'^P nsiil m Cruise ook voorzien van eei 'e attractief prijskaartje. De ruii$ontst; multifunctionele Colt 1.5 Dl Cruise biedt naast een zeerre tief weggedrag veel luxe en Poes fort. Zo heeft de Colt Cruis )e^ semi-automatische airco Pe gekoeld dashboardkastje, ce portiervergrendeling ^agel afstandsbediening, 15-inch v en in carrosseriekleur ges[fr spiegels, portierhandgrepePy' 1 stootlijsten. Daarnaast is hij e zien van een in hoogte versti bestuurdersstoel, audiovoor -jA ding met zes speakers en sj volle interieurbekleding. royale standaarduitrusting 'Cruise' behoren verder haji extra's als elektronische stu krachtiging, elektrisch bedie .1 ramen met anti-klembeveil r| een boordcomputer en een r pollenfilter. Natuurlijk zijn belangrijke veiligheidsvoorztt gen bij deze Colt niet verg e want de auto is standaard rust met SRS-airbags voor beif?n der en voorpassagier, zij- erPe dijnairbags en ABS met ?aar (elektronische remkrachnj^e ling). Bovendien is het ruim» N- rieur van de Colt uitermate zijdig, mede dankzij «r doordachte achterbank dïac.|v delen kan worden verschiE neergeklapt of zelfs geheel^0^ worden uitgenomen. De Colt 1.5 DI-D HP Cl voorzien van een dieselmot* dubbele bovenliggende nol die uitstekende prestaties nei Dankzij geavanceerde coi railtechniek en een turb< intercooler beschikt deze gelijke krachtbron over een dan respectabel vermogen v kW/95 pk bij 4.000 toerenT minuut, terwijl ook het k<Sfw van deze 1,5-litermotor mr Nm bij 1.800 toeren per imposant te noemen is vooj diesel in deze klasse. Daan hij lekker zuinig. Het vei bedraagt slechts 4,6 liter pc] kilometer tijdens een gei neerde rit. Buiten de bebi kom daalt dit verbruik zelfsj 3,9 liter per 100 kilometer! Mitsubishi biedt deze uitrad plete en luxueuze Colt 1.5 HP Cruise aan voor een zeen currerende prijs. Ondanks dei extra's kost de 'Cruise' nanj slechts 17.999,- vraa WWW. spre gommansendewit.f'kna -'èige Wij repareren ofvervangtKri uw voorruit... Bel snel naar ClasCarage en check uw eigen risico ClasCarage is altijd voorde PEEL EN MAAS Donderdag 25 augustus 2005 - Pagii

Peel en Maas | 2005 | | pagina 16