Geraffineerde klasse
Nieuwe Fiat CromsP
ruimte en comfort
AUTOBEDRIJF G.H.V. B.V.
Een Fiat als geen andere.
PEEL EN MAAS Donderdag 30 juni 2005 - Pagi^Ël
terteller binnen twaalf seconden
op 100 km/uur. Als autoliefheb
ber wil je natuurlijk weten wat de
auto in zijn mars heeft. Omdat we
in Nederland met handen en voe
ten gebonden zijn, blijven de
Duitse autobanen het enige alter
natief om gas te geven. En dan
heeft de Focus wat te bieden
hoor. Komt ie in de een nog iet
wat traag op gang, als ik de toe-
renteller richting de vijfduizend
laat oplopen, snel doorschakel
naar de twee en vervolgens de
drie, dan zit ik binnen een mum
van tijd ruim boven de honderd.
De viercilinder krachtbron doet
uitstekend zijn werk. Ik ga uitein
delijk naar meer dan 160 km/uur
en kan makkelijk het rechterpe-
daal nog dieper richting de plank
duwen. Ik laat het er verder bij.
De opgegeven 180 km/uur lijkt
voor de Focus een peulenschille
tje. Ook in het onderste toerental-
bereik trekt de auto verrassend
makkelijk door, zodat de lüie
automobilist weinig hoeft te scha
kelen. Ook over de wegligging
niets dan lof. In snelle bochten
zuigt de Focus zich vast aan het
Een rijk uitgerust, overzichte
lijk dashboard
ter het rechtervoetje in bedwang
weten te houden, kunnen zeker
zuiniger omspringen met benzi
ne.
RIJK UITGERUST
Tijdens de eerste kennismaking
viel meteen de rijke uitrusting op
van de Futura, met een consu
mentenprijs van 21,200 euro niet
de duurste maar beslist ook niet
de goedkoopste Focus. De vanaf-
prijs is 18.500 euro en de meest
luxueuze versie, de Titanium 3
deurs 2.0 l6v kost 27.200 euro.
Met de Futura kan de verwende
autoliefhebber al goed uit de voe
ten. Airco, electrische bedienbare
ramen, ABS, electronische start
blokkering, centrale portierver
grendeling met afstandsbedie
ning, een easy soundsysteem met
bediening aan de stuurkolom,
(heerlijke) sportstoelen voor,
regensensor, automatische kop
lampen. Een hele waslijst die de
Focus Futura maakt tot een bij-
De nieuwe Croma.
Topdesigner Giugaro tekende voor het ontwerp van de nieu
we Fiat Croma. Hij creëerde de ideale comfortwagon met de
grootste interieurruimte in zijn klasse. Leverbaar met automaat
of handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak voor optimaal rij
plezier. De motoren zijn even krachtig als stil. Hij is er met benzine
motor van 147 pk (103 kW), of Euro 4 MultiJet-dieselmotoren
Prijs inclusief BTW/BPM, exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. *Op
MulliJet-versie. Wijzigingen voorbehouden. Gemiddeld brandstofverbruik volgens EU
- met roetf ilter - van 120,150 en maar liefst 200 pk (resp. 88,110
en 147 kW). Uw veiligheid is gewaarborgd met standaard ABS,
EBD, ASR, ESP** en 7 airbags. En wat dacht u van het ingebouwde
Connect Navigatiesysteem met handsfree GSM-telefoon?
De Fiat Croma is er al vanaf 26.995,- of 575,- in de lease*.
Overtuig uzelf en kom langs voor een proefrit.
basis van 20.000 km/48mnd via Fidis Lease. **ESP niet standaard op de 120 pk (88 kW)
1999/100-norm 6,1 - 9.7 1/100 km (1 op 10,3 - 16,4), C02-emissie: 160 - 229 g/km.
VENRAY, STATIONSWEG 183, TEL. 0478 - 58 11 54
Peel en Maas autotest: Ford Focus Futura
Met finesse, een hoog gemon
teerd remlicht
arade
De nieuwe Ford Focus, een geraffineerde, vlotte verschijning.
(foto's en tekst Henk Lammen)
Met de introductie van de
nieuwe Focus hoopt Ford zijn
plaats in de top vijf van beste
verkochte auto's in ons land te
continueren. Sterker nog, met
deze nieuwe troef in handen
wil de nummer vijf op die lijst
minstens een plaatsje stijgen.
Onze redacteur Henk Lammen
voelde de nieuwe Focus enke
le dagen stevig aan de tand.
Een voorzichtige conclusie:
Renault, Peugeot, Opel en
Volkswagen opgelet! Ford
komt er aan.
Op het eerste oog maakt de
nieuwe Ford Focus weinig
indruk. De zilverkleurige drie-
deurs 1.6 Futura-uitvoering ziet er
strak en goed afgewerkt uit. De
sportieve hatchback is niet spec
taculair, maar bij nader inzien
maken kleine details de nieuwe
interieur is zakelijk, maar wel bij
zonder stijlvol en heel functioneel
ingericht. Alle knopjes en hendel-
tjes zitten makkelijk en goed bin
nen handbereik.
Dan maar de weg op. Als ik de
eerste singels van Venray gehad
heb, voelt de Focus meteen al ver
trouwd aan. Waar je bij de meeste
auto's even moet zoeken naar de
juiste knopjes, wennen aan de
koppeling, het gevoel met de
pedalen oppakken, is daar bij de
Focus geen sprake van. Ik rij
meteen heerlijk weg, het robuus
te stuur ligt makkelijk in de han
den en het zicht rondom is, zeker
voor een hatchback, prima. De
Futura is uitgerust met een 1.6
Duratec-benzinemotor met 100
pk onder de motorkap. De Focus
is daarmee geen sprintkanon,
maar voldoet in alle situaties aan
de verwachtingen van de berijder.
Vanuit stilstand staat de kilome-
wegdek. Je wordt niet snel voor
verrassingen geplaatst, ook niet
op die heerlijke binnenwegen
met flauwe bochtjes, die opeens
kunnen veranderen in verraderlij
ke nekbrekers. De Focus blijft in
alle gevallen meester over de situ
atie met zijn kenmerkende onder
stuurkarakter waarbij de voorwie
len naar de buitenkant van de
bocht toe willen. Enige kantteke
ning, de Focus schakelt prima,
met veel precisie, maar af en toe
kost het enige moeite om de pook
in de (achteruit)versnelling te krij
gen. De opgegeven verbruiks-
waarden van Ford komen niet
overeen met de werkelijkheid. De
Focus is niet echt zuinig. Dankzij
de boordcomputer kun je makke
lijk het verbruik aflezen en dan
blijkt de Focus toch wel een slok
benzine te lusten. Met een liter op
twaalf kilometer blijft hij uit de
buurt van de door Ford zelf opge
geven 1 op 14,9. Rijders die ech-
zonder complete auto. Ik was wel
even teleurgesteld, want mijn
eigen, vijf jaar oude Koreaan
beschikt over cruise control. Een
genot, eventjes de voeten van de
gaspedaal, lekker wegglijden op
de A73 tijdens het dagelijkse ritje
woon-werkverkeer. Juist die crui
se control miste ik in het rijtje
extra's. Schijnbaar de slaap niet
uitgehad, want rechts en links op
het heerlijke met leer afgewerkte
vierspaaksstuurwiel zitten niet te
missen knoppen die de cruise
control aansturen. Die is overi
gens niet standaard, maar is wel
als optie te leveren. De ruimte in
de Futura is verrassend groot. Ik
ben niet al te groot van stuk, het
blijft bij 1.72 meter, en kan alle
kanten uit. Maar ook de langere
automobilist zal zich geen
moment opgesloten voelen.
Volop been- en hoofdruimte voor
en achter en een bestuurdersstoel
die in iedere gewenste positie
(ook omhoog of naar beneden) is
te verstellen. Chapeau voor de
ontwerpers in de Ford-studio's,
want met een buitenafmeting van
4,34 meter is de Focus beslist
geen ruimtewonder.
Als het na enkele dagen tijd
wordt om de auto weer in te leve
ren, slaak ik met pijn in het hart
toch ook een zucht van verlich
ting. Eindelijk verlost van dat irri
tante piepje omdat ik als eigenwij
ze automobilist de
veiligheidsgordels niet om heb als
ik kleine stukjes binnen de
bebouwde kom afleg. Maar dat is
ook typisch Ford, veiligheid staat
voorop. En eigenlijk maar goed
ook
Adverterer.
op deze paginal
Bel: 0478-582727 en maak een afspraaj
Focus tot een auto met een per
soonlijk tintje. De stijlvolle achter
spoiler in carrosseriekleur accen
tueert het sportieve uiterlijk, zoals
ook de imposante grill samen met
de donkere sierlijsten om de kop
lampen en fraaie lichtmetalen vel
gen meer verraden over de geraf
fineerde vormgeving. Ook het
Fiat presenteert deze zomer
de compleet nieuwe Croma.
Topdesigner Giorgetto Giugiaro
tekende voor dit compleet
nieuwe concept dat, net als zijn
voorganger, nieuwe wegen ins
laat
De 2005 Croma onderscheidt
zich ook nu weer door zijn innova
tieve motoren, met name op diesel-
gebied. Maar de Croma heeft meer
troefkaarten in handen: ongekende
interieurruimte en superieure
bouwkwaliteit. Niet voor niets
spreekt designer Giorgetto
Giugiaro van een 'Comfort Wagon'
concept. Dankzij de vlakke vloer,
de lage dorpels en de hoog
geplaatste zitvlakken van de com-
fortstoelen, zet de Croma een nieu
we maatstaf op het gebied van de
toegankelijkheid van zijn interieur.
Bestuurder en passagiers stappen
als het ware 'horizontaal in'. De uit
zonderlijk grote cabine staat
bovendien borg voor een uitste
kende zitpositie en plezierig veel
hoofd- en beenruimte. In deze klas
se vormt de afstand tussen de
beide zitrijen een record. In een
aantal uitvoeringen beschikt de
Fiat Croma over een innovatief
modulair systeem voor de bagage
ruimte. Het systeem biedt de moge
lijkheid een geheel vlakke laad
vloer te creëren, terwijl meteen
een verborgen bagagevak ontstaat
waarin bijvoorbeeld laptop of
handtas onzichtbaar kunnen wor
den opgeborgen. Die bagageruimte
is vanzelfsprekend zeer ruim beme
ten. De Croma is de ruimste auto in
zijn klasse. Hij wordt in één carros
serieversie geleverd en heeft forse
afmetingen: 475 centimeter lang,
177 centimeter breed en 160 centi
meter hoog. Zijn wielbasis meet
270 centimeter. Vooral die grote
wielbasis en eenongeveer 10 centi
meter hogere bouw dan in deze
klasse gebruikelijk is, maakten het
mogelijk een recordformaat cabine
te creëren. Personen van ongeveer
150 centimeter lang tot zeker 2
meter vinden een optimale zitposi
tie in de Croma.
GOEDE PRESTATIES
De Fiat Croma is op het gebied
van prestaties eveneens een uit
blinker. Denk maar eens aan de
nieuwe 200 pk sterke 2,4 liter
Multijet 20-kleps dieselkrachtbron,
in combinatie met de sequentieel
bedienbare 6-versnellingsautomaat.
Van het maximale koppel (van 400
Nm) is 90% voorhanden tussen
1.750 en 3.500 tpm. Naast de twee
benzinemotoren (2.2 16V met 147
pk en 1.8 16V met 140 pk die in
februari 2006 wordt verwacht), is
er keuze uit drie Multijet dieselmo
toren: de 1.9 met 120 of 150 pk en
de reeds genoemde 2.4 met 200
pk. Een veelzeggend detail: alle die
sels worden standaard uitgerust
met een zogenaamd partikelfilter
in hun uitlaatsysteem. Het filter
vangt ultrafijne deeltjes op en zet
ze om in onschadelijke restproduc-
ten. Alle motoren voldoen aan de
Euro 4-milieunorm. Ook de trans
missies van de nieuwe Fiat Croma
zijn zeer geavanceerd. Er zijn vijf
versnellingsbakken ontwikkeld om
de sterke kanten van elke afzonder
lijke krachtbron optimaal te kun
nen benutten: de benzinemt Citr
worden standaard gecombliaus
met een handgeschakelde :ken
snellingsbak; de 2.2 16V is als troë
ook met een sequentieel si j de
lende 5-traps automaat leve in b
Alle Multijet diesels besclinge
over een handgeschakelde z< i de
waarbij de 150 pk sterke 1 ]n d
ook kan worden besteld an dt
sequentieel schakelende 6-ve e ov
lingsautomaat. Op de 2.4 Mijn b
20V vijfcilinderversie is zo'n tikt i
automaat standaard; in veient
met het hogere koppel is dit ie va
gens een ander type transmis Oi V
Een hoogwaardig onderstel diF
voor bijpassend goede pres et g£
op het gebied van stabilite :n n
bochtvastheid. Met de actie oplai
passieve veiligheid van de Cro ariab
het uitstekend gesteld, roor
geavanceerde standaard te< egen
ken als ABS, EBD (elektroandr
remkracht verdeling) en ESP ich),
tronische stabiliteitsregeling. ers, c
daard op alle versies m.u.v. 1 :r (M
120 pk) is Fiats Comfort Wag( oors
voorbeeld altijd voorzien re ee
zeven airbags. Waaronder ec
de onderbenen van de bestu
beschermt (zogenaamde
bag). Vanaf deze week hebl
Nederlandse Fiat-dealers de
Croma in de showroom st;
wordt geleverd in vier uitrus Nie
niveaus: Active, Dynamic, Bus
Connect en Emotion. Indict
prijs Fiat Croma 2.2 I6v Act
27.500,-. Speciaal voor de zak
markt is er de Croma Bus
Connect met standaard
andere Connect NAV GSM-
le en parkeersensoren. 206 3
12061