Geraffineerde klasse Nieuwe Fiat CromsP ruimte en comfort AUTOBEDRIJF G.H.V. B.V. Een Fiat als geen andere. PEEL EN MAAS Donderdag 30 juni 2005 - Pagi^Ël terteller binnen twaalf seconden op 100 km/uur. Als autoliefheb ber wil je natuurlijk weten wat de auto in zijn mars heeft. Omdat we in Nederland met handen en voe ten gebonden zijn, blijven de Duitse autobanen het enige alter natief om gas te geven. En dan heeft de Focus wat te bieden hoor. Komt ie in de een nog iet wat traag op gang, als ik de toe- renteller richting de vijfduizend laat oplopen, snel doorschakel naar de twee en vervolgens de drie, dan zit ik binnen een mum van tijd ruim boven de honderd. De viercilinder krachtbron doet uitstekend zijn werk. Ik ga uitein delijk naar meer dan 160 km/uur en kan makkelijk het rechterpe- daal nog dieper richting de plank duwen. Ik laat het er verder bij. De opgegeven 180 km/uur lijkt voor de Focus een peulenschille tje. Ook in het onderste toerental- bereik trekt de auto verrassend makkelijk door, zodat de lüie automobilist weinig hoeft te scha kelen. Ook over de wegligging niets dan lof. In snelle bochten zuigt de Focus zich vast aan het Een rijk uitgerust, overzichte lijk dashboard ter het rechtervoetje in bedwang weten te houden, kunnen zeker zuiniger omspringen met benzi ne. RIJK UITGERUST Tijdens de eerste kennismaking viel meteen de rijke uitrusting op van de Futura, met een consu mentenprijs van 21,200 euro niet de duurste maar beslist ook niet de goedkoopste Focus. De vanaf- prijs is 18.500 euro en de meest luxueuze versie, de Titanium 3 deurs 2.0 l6v kost 27.200 euro. Met de Futura kan de verwende autoliefhebber al goed uit de voe ten. Airco, electrische bedienbare ramen, ABS, electronische start blokkering, centrale portierver grendeling met afstandsbedie ning, een easy soundsysteem met bediening aan de stuurkolom, (heerlijke) sportstoelen voor, regensensor, automatische kop lampen. Een hele waslijst die de Focus Futura maakt tot een bij- De nieuwe Croma. Topdesigner Giugaro tekende voor het ontwerp van de nieu we Fiat Croma. Hij creëerde de ideale comfortwagon met de grootste interieurruimte in zijn klasse. Leverbaar met automaat of handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak voor optimaal rij plezier. De motoren zijn even krachtig als stil. Hij is er met benzine motor van 147 pk (103 kW), of Euro 4 MultiJet-dieselmotoren Prijs inclusief BTW/BPM, exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. *Op MulliJet-versie. Wijzigingen voorbehouden. Gemiddeld brandstofverbruik volgens EU - met roetf ilter - van 120,150 en maar liefst 200 pk (resp. 88,110 en 147 kW). Uw veiligheid is gewaarborgd met standaard ABS, EBD, ASR, ESP** en 7 airbags. En wat dacht u van het ingebouwde Connect Navigatiesysteem met handsfree GSM-telefoon? De Fiat Croma is er al vanaf 26.995,- of 575,- in de lease*. Overtuig uzelf en kom langs voor een proefrit. basis van 20.000 km/48mnd via Fidis Lease. **ESP niet standaard op de 120 pk (88 kW) 1999/100-norm 6,1 - 9.7 1/100 km (1 op 10,3 - 16,4), C02-emissie: 160 - 229 g/km. VENRAY, STATIONSWEG 183, TEL. 0478 - 58 11 54 Peel en Maas autotest: Ford Focus Futura Met finesse, een hoog gemon teerd remlicht arade De nieuwe Ford Focus, een geraffineerde, vlotte verschijning. (foto's en tekst Henk Lammen) Met de introductie van de nieuwe Focus hoopt Ford zijn plaats in de top vijf van beste verkochte auto's in ons land te continueren. Sterker nog, met deze nieuwe troef in handen wil de nummer vijf op die lijst minstens een plaatsje stijgen. Onze redacteur Henk Lammen voelde de nieuwe Focus enke le dagen stevig aan de tand. Een voorzichtige conclusie: Renault, Peugeot, Opel en Volkswagen opgelet! Ford komt er aan. Op het eerste oog maakt de nieuwe Ford Focus weinig indruk. De zilverkleurige drie- deurs 1.6 Futura-uitvoering ziet er strak en goed afgewerkt uit. De sportieve hatchback is niet spec taculair, maar bij nader inzien maken kleine details de nieuwe interieur is zakelijk, maar wel bij zonder stijlvol en heel functioneel ingericht. Alle knopjes en hendel- tjes zitten makkelijk en goed bin nen handbereik. Dan maar de weg op. Als ik de eerste singels van Venray gehad heb, voelt de Focus meteen al ver trouwd aan. Waar je bij de meeste auto's even moet zoeken naar de juiste knopjes, wennen aan de koppeling, het gevoel met de pedalen oppakken, is daar bij de Focus geen sprake van. Ik rij meteen heerlijk weg, het robuus te stuur ligt makkelijk in de han den en het zicht rondom is, zeker voor een hatchback, prima. De Futura is uitgerust met een 1.6 Duratec-benzinemotor met 100 pk onder de motorkap. De Focus is daarmee geen sprintkanon, maar voldoet in alle situaties aan de verwachtingen van de berijder. Vanuit stilstand staat de kilome- wegdek. Je wordt niet snel voor verrassingen geplaatst, ook niet op die heerlijke binnenwegen met flauwe bochtjes, die opeens kunnen veranderen in verraderlij ke nekbrekers. De Focus blijft in alle gevallen meester over de situ atie met zijn kenmerkende onder stuurkarakter waarbij de voorwie len naar de buitenkant van de bocht toe willen. Enige kantteke ning, de Focus schakelt prima, met veel precisie, maar af en toe kost het enige moeite om de pook in de (achteruit)versnelling te krij gen. De opgegeven verbruiks- waarden van Ford komen niet overeen met de werkelijkheid. De Focus is niet echt zuinig. Dankzij de boordcomputer kun je makke lijk het verbruik aflezen en dan blijkt de Focus toch wel een slok benzine te lusten. Met een liter op twaalf kilometer blijft hij uit de buurt van de door Ford zelf opge geven 1 op 14,9. Rijders die ech- zonder complete auto. Ik was wel even teleurgesteld, want mijn eigen, vijf jaar oude Koreaan beschikt over cruise control. Een genot, eventjes de voeten van de gaspedaal, lekker wegglijden op de A73 tijdens het dagelijkse ritje woon-werkverkeer. Juist die crui se control miste ik in het rijtje extra's. Schijnbaar de slaap niet uitgehad, want rechts en links op het heerlijke met leer afgewerkte vierspaaksstuurwiel zitten niet te missen knoppen die de cruise control aansturen. Die is overi gens niet standaard, maar is wel als optie te leveren. De ruimte in de Futura is verrassend groot. Ik ben niet al te groot van stuk, het blijft bij 1.72 meter, en kan alle kanten uit. Maar ook de langere automobilist zal zich geen moment opgesloten voelen. Volop been- en hoofdruimte voor en achter en een bestuurdersstoel die in iedere gewenste positie (ook omhoog of naar beneden) is te verstellen. Chapeau voor de ontwerpers in de Ford-studio's, want met een buitenafmeting van 4,34 meter is de Focus beslist geen ruimtewonder. Als het na enkele dagen tijd wordt om de auto weer in te leve ren, slaak ik met pijn in het hart toch ook een zucht van verlich ting. Eindelijk verlost van dat irri tante piepje omdat ik als eigenwij ze automobilist de veiligheidsgordels niet om heb als ik kleine stukjes binnen de bebouwde kom afleg. Maar dat is ook typisch Ford, veiligheid staat voorop. En eigenlijk maar goed ook Adverterer. op deze paginal Bel: 0478-582727 en maak een afspraaj Focus tot een auto met een per soonlijk tintje. De stijlvolle achter spoiler in carrosseriekleur accen tueert het sportieve uiterlijk, zoals ook de imposante grill samen met de donkere sierlijsten om de kop lampen en fraaie lichtmetalen vel gen meer verraden over de geraf fineerde vormgeving. Ook het Fiat presenteert deze zomer de compleet nieuwe Croma. Topdesigner Giorgetto Giugiaro tekende voor dit compleet nieuwe concept dat, net als zijn voorganger, nieuwe wegen ins laat De 2005 Croma onderscheidt zich ook nu weer door zijn innova tieve motoren, met name op diesel- gebied. Maar de Croma heeft meer troefkaarten in handen: ongekende interieurruimte en superieure bouwkwaliteit. Niet voor niets spreekt designer Giorgetto Giugiaro van een 'Comfort Wagon' concept. Dankzij de vlakke vloer, de lage dorpels en de hoog geplaatste zitvlakken van de com- fortstoelen, zet de Croma een nieu we maatstaf op het gebied van de toegankelijkheid van zijn interieur. Bestuurder en passagiers stappen als het ware 'horizontaal in'. De uit zonderlijk grote cabine staat bovendien borg voor een uitste kende zitpositie en plezierig veel hoofd- en beenruimte. In deze klas se vormt de afstand tussen de beide zitrijen een record. In een aantal uitvoeringen beschikt de Fiat Croma over een innovatief modulair systeem voor de bagage ruimte. Het systeem biedt de moge lijkheid een geheel vlakke laad vloer te creëren, terwijl meteen een verborgen bagagevak ontstaat waarin bijvoorbeeld laptop of handtas onzichtbaar kunnen wor den opgeborgen. Die bagageruimte is vanzelfsprekend zeer ruim beme ten. De Croma is de ruimste auto in zijn klasse. Hij wordt in één carros serieversie geleverd en heeft forse afmetingen: 475 centimeter lang, 177 centimeter breed en 160 centi meter hoog. Zijn wielbasis meet 270 centimeter. Vooral die grote wielbasis en eenongeveer 10 centi meter hogere bouw dan in deze klasse gebruikelijk is, maakten het mogelijk een recordformaat cabine te creëren. Personen van ongeveer 150 centimeter lang tot zeker 2 meter vinden een optimale zitposi tie in de Croma. GOEDE PRESTATIES De Fiat Croma is op het gebied van prestaties eveneens een uit blinker. Denk maar eens aan de nieuwe 200 pk sterke 2,4 liter Multijet 20-kleps dieselkrachtbron, in combinatie met de sequentieel bedienbare 6-versnellingsautomaat. Van het maximale koppel (van 400 Nm) is 90% voorhanden tussen 1.750 en 3.500 tpm. Naast de twee benzinemotoren (2.2 16V met 147 pk en 1.8 16V met 140 pk die in februari 2006 wordt verwacht), is er keuze uit drie Multijet dieselmo toren: de 1.9 met 120 of 150 pk en de reeds genoemde 2.4 met 200 pk. Een veelzeggend detail: alle die sels worden standaard uitgerust met een zogenaamd partikelfilter in hun uitlaatsysteem. Het filter vangt ultrafijne deeltjes op en zet ze om in onschadelijke restproduc- ten. Alle motoren voldoen aan de Euro 4-milieunorm. Ook de trans missies van de nieuwe Fiat Croma zijn zeer geavanceerd. Er zijn vijf versnellingsbakken ontwikkeld om de sterke kanten van elke afzonder lijke krachtbron optimaal te kun nen benutten: de benzinemt Citr worden standaard gecombliaus met een handgeschakelde :ken snellingsbak; de 2.2 16V is als troë ook met een sequentieel si j de lende 5-traps automaat leve in b Alle Multijet diesels besclinge over een handgeschakelde z< i de waarbij de 150 pk sterke 1 ]n d ook kan worden besteld an dt sequentieel schakelende 6-ve e ov lingsautomaat. Op de 2.4 Mijn b 20V vijfcilinderversie is zo'n tikt i automaat standaard; in veient met het hogere koppel is dit ie va gens een ander type transmis Oi V Een hoogwaardig onderstel diF voor bijpassend goede pres et g£ op het gebied van stabilite :n n bochtvastheid. Met de actie oplai passieve veiligheid van de Cro ariab het uitstekend gesteld, roor geavanceerde standaard te< egen ken als ABS, EBD (elektroandr remkracht verdeling) en ESP ich), tronische stabiliteitsregeling. ers, c daard op alle versies m.u.v. 1 :r (M 120 pk) is Fiats Comfort Wag( oors voorbeeld altijd voorzien re ee zeven airbags. Waaronder ec de onderbenen van de bestu beschermt (zogenaamde bag). Vanaf deze week hebl Nederlandse Fiat-dealers de Croma in de showroom st; wordt geleverd in vier uitrus Nie niveaus: Active, Dynamic, Bus Connect en Emotion. Indict prijs Fiat Croma 2.2 I6v Act 27.500,-. Speciaal voor de zak markt is er de Croma Bus Connect met standaard andere Connect NAV GSM- le en parkeersensoren. 206 3 12061

Peel en Maas | 2005 | | pagina 20