Gemeente Venray
Peeldorpen en Maas
dorpen aan regioparken
Complete wijken en
dorpen in het groen
Stad aan de Maasrand
Ontwikkelingsperspectief:
ook uw toekomst!
foekomst Venray in beeld
Pagini EEL EN MAAS
Donderdag 23 juni 2005 - Pagina 19
Gemeentehuis
Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray
Postbus 500, 5800 AM Venray
Telefoon (0478) 52 33 33
Fax (0478) 52 32 22
E-mall gemeente@venray.nl
www.venray.nl
Openingstijden
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur.
Dinsdag tot en met vrijdag van 9.00
tot 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar: maandag tot
en met donderdag van 8.30 tot 17.00
uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.
Alarm
Centraal alarmnummer 112
Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44
Hulpaanyraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56
Week 25
De gemeente Venray is bezig met het Ontwikkelingsperspectief, een
nadere uitwerking van de strategische visie Venray 2015 die onlangs is
vastgesteld. Het Ontwikkelingsperspectief gaat in op de toekomstige
ruimtelijke, economische en maatschappelijke ontwikkeling van Venray.
Om die ontwikkeling richting te geven zijn vier scenario's opgesteld.
De vier scenario's zijn hulpmiddelen bij het denken over de toekomst van
Venray. In een scenario is een samenhangend en mogelijk beeld van die
toekomst geschetst. Uit de discussie die naar aanleiding van deze beelden
ontstaat, zal blijken welke onderdelen waardevol zijn, welke niet gewenst
zijn, en welke onderdelen goed bij elkaar passen. Het gaat er dus niet om
te kiezen voor een scenario, maar juist om met behulp van deze
toekomstbeelden helder te krijgen welke richting Venray op wil gaan.
•V? Venray, focus op mensen
Maandag 27 juni - vrije inloop
- 12.00 tot 16.00 uur op de weekmarkt
- 18.00 tot 20.00 uur in de publiekshal van
het gemeentehuis
I(Ijk voor meer informatie op www.toekomst.venray.nl.
Laat de gemeente weten wat u van
e vier toekomstbeelden van het
/vikkelingsperspectief vindt.
Woensdag 29 juni - Lagerhuisdebat
- 19.30 tot 22.00 uur in De Witte Hoeve
op inschrijving via info@venray.nl of
bel naar 52 33 33.
- In het wegennet is er weinig onderscheid tussen hoofdwegen
en lokale wegen; er komt geen vergrote ringweg in de kern van
Venray. Het openbaar vervoer naar de dorpen en wijken en het
station wordt gestimuleerd.
- Bij de dorpen en wijken zijn op proportionele schaal woning-
bouwmogelijkheden, onder meer voor specifieke doelgroepen zo
als ouderen en jongeren. Zo wordt gewerkt aan een evenwichtige
bevolkingssamenstelling per gebied.
- De grootschalige werklocaties liggen langs de A73. Aan de
Deurneseweg bij Ysselsteyn en Leunen komen lokale (kleinscha
liger en ook agrarische) bedrijventerreinen. Verder biedt elk dorp
zijn eigen werkgelegenheid. Op de bestaande terreinen stre
ven we naar segmentering op schaal, uitstraling en functie. In
vrijkomende agrarische bebouwing bij de kernen is ruimte voor
kleinschalige bedrijvigheid. Al met al is er sprake van interne
verschuivingen en differentiatie.
De voornamelijk lokale en kleinschalige voorzieningen zoals de
basisschool, het dorpshuis en de buurtsuper zijn op een even
wichtige wijze verspreid over de wijken en dorpen te vinden. De
kleinere kernen zoals Veulen, Smakt, Vredepeel en Heide hebben
te weinig draagvlak voor alle lokale voorzieningen.
Het centrum blijft hoofdzakelijk zoals het nu is; de kwaliteit van
het centrum is het dorpse schaalniveau. Het winkelcentrum blijft
compact (en zo levendig). Er komen geen nieuwe grootschalige
detailhandelvestigingen binnen Venray. Er is wellicht nog ruimte
voor een extra buurtsuper, maar geen grootschalige supermarkt.
De maatschappelijke basisvoorzieningen voor onderwijs, zorg en
ontmoeting zijn ook verspreid over de gemeente te vinden. Er
zijn slechts zeer bescheiden mogelijkheden voor bijzondere voor
zieningen voor jeugd en ouderen.
De zelfredzaamheid staat centraal: er is een bloeiend maar
kleinschalig verenigingsleven dat voornamelijk draait op vrijwil
ligers, met enige faciliteiten ondersteund door de overheid.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen hoofdwegen en lokale
wegen. De stadsring in de kern van Venray wordt niet uitgebreid,
wel de invalswegen. De hoofdwegen verbinden de dorpenclusters
met elkaar.
Per cluster van dorpen worden woningbouwmogelijkheden
bekeken, het streven is een evenwichtige bevolkingssamenstel
ling per cluster. Daarbinnen is sprake van doelgroepbenadering
met huisvesting voor jongeren en ouderen. Juist de dorpen aan
de te transformeren beekdalen krijgen de woningbouwmogelijk
heden.
De voornamelijk lokale en kleinschalige voorzieningen worden op
evenwichtige wijze over de wijken en dorpen verspreid. Clusters
van dorpen krijgen voorzieningen in de hoofdkernen. De kleinere
kernen hebben te weinig draagvlak voor de lokale voorzieningen.
Voor de bedrijventerreinen wordt het herstructureringsbeleid
actief voortgezet, met aandacht voor intensief ruimtegebruik
en moderne beheervormen. Het bedrijventerrein bij het station
verandert in een locatie met arbeidsintensieve werkgelegenheid
(kantoren en hoogwaardige bedrijvigheid) en woonmogelijk-
heden. Nieuwe vestigingen van grootschalige bedrijven vinden
plaats op bestaande en nieuwe terreinen aan de A73. In de vrij
komende agrarische bebouwing nabij de hoofdkernen is ruimte
voor nieuwe kleinschalige bedrijvigheid.
Het centrum van de kern Venray kent een kleinschalige
vernieuwing. Het behoudt zijn huidige positie en schaal. Door het
verbeteren van de samenhang in de buitenruimte en het verster
ken van de relatie met de aanliggende functies (bijvoorbeeld De
Gouden Leeuw) blijft het centrum sterk. Er is geen ruimte voor
verdere grootschalige detailhandelvestigingen.
Er zijn beperkte mogelijkheden voor bijzondere voorzieningen
voor jeugd en ouderen.
Hoewel de zelfredzaamheid uitgangspunt is, biedt de overheid
in sommige gevallen een opvangfunctie: er is een bloeiend maar
kleinschalig verenigingsleven dat voornamelijk draait op vrijwil
ligers, in sommige gevallen kunnen professionals worden inge
schakeld.
Venray streeft naar het behouden en versterken van juist
die kwaliteiten, die ook in de regionale context een be
langrijke betekenis hebben. Venray zoekt aansluiting op
de reeks dorpen in de Maasrand en in de Peelrand. De kern
van Venray is in dat verband een belangrijke voorzienin
genkern; de groengebieden van Maasrand en Peel worden
groter in relatie tot de ontwikkeling van wonen en
recreatie. Kenmerken zijn:
- In het buitengebied zijn de Maasrand en de Peelrand met veel
bestaande en nieuwe groengebieden, die (regionaal) interessant
zijn vanwege hun waarde voor de natuur, recreatie en als woon
omgeving. Voor sommige agrarische bedrijven betekent dit een
accentverandering. In de aangewezen landbouwontwikkelings-
gebieden krijgt de agrarische sector de ruimte.
- Op infrastructureel gebied zijn de noord-zuid lopende hoofd-
Venray gebruikt zijn (potentiële) kwaliteiten op het vlak
van ontsluiting, voorzieningen en groen om in een ruim re
gionaal verband uit te groeien tot een attractieve stad aan
de Maasrand. Kenmerken zijn:
- Het buitengebied biedt ruimte voor (innovatieve) landbouw en
daarbinnen passende toevoeging van woningen en recreatieve
voorzieningen. De Maasrand vormt met zijn bestaande en
ook nieuwe groengebieden de bijzondere buitenruimte van de
bestaande en nieuwe wijken van de kernen. De landbouw krijgt
in aangewezen gebieden de ruimte om zich te verbreden en
innovatief te ontwikkelen. De kennisintensieve landbouw wordt
gestimuleerd. De Peelrand zou een gebied kunnen zijn waar
de innovatie ook in relatie tot natuur, landschap en water sterk
wordt bevorderd.
wegen als ruggengraat voor de ontwikkeling van Venray van
belang. De Maasroutes verbinden de woon- en werkgebieden
met als belangrijkste kern Venray aan elkaar. De Peelroute is een
regionale verbinding voor wonen en recreatie. De stadsring in
Venray wordt vergroot.
- De kern van Venray heeft wat betreft voorzieningen een sterkere
regionale betekenis. Door het grotere draagvlak neemt de kwali
teit van het voorzieningenniveau (zowel profit als non-profit) toe.
Het centrum breidt zich uit en heeft een gevarieerd aanbod. Ook
is een grotere supermarkt aan de binnenring mogelijk, gecom
bineerd met specialistische winkels in het centrum. Er is ruimte
voor een tweede perifere detailhandelvestiging, bijvoorbeeld
aan een vergrote stadsring of in de nabijheid van de A73. Bij
dit scenario is er ook ruimte voor de vestiging van een HBO-
opleiding in Venray.
- De opvang van de bevolkingsgroei gebeurt met name rondom
Venray en Leunen via nieuwe woongebieden aan de westelijke
en zuidelijke kemrand. De kenmerkende afwisseling van groen
en bebouwing wordt daarbij behouden en voortgezet; bestaande
groengebieden worden bij de kern betrokken door goede verbin
dingen te maken. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe wooncom
plexen in het nieuwe groen van de Peelrand en de Maasrand.
- Door de groei van de kern van Venray wordt het draagvlak voor
voorzieningen voor jongeren en ouderen daar versterkt. Uitbreir
ding van voorzieningen, zoals specifieke sporten of een disco,
behoort daar dan ook tot de mogelijkheden. Voor de kleinere
kernen zijn die mogelijkheden er niet.
- De uitbreiding van de bedrijventerreinen vindt plaats in de
nabijheid van de A73. Bijzondere bedrijvigheid (in bijvoorbeeld
zorg of scholing) krijgt een plaats aan de vergrote stadsring. In
vrijkomende agrarische bebouwing aan de 'Peelweg' en de
'Maasweg' is ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid.
- De gemeente stelt voornamelijk kaders op hoofdlijnen: daarbin
nen is meer ruimte voor ondernemerschap en particulier initiatief.
- Het scenario biedt mogelijkheden voor grootschaliger recreatie
en evenementen: er wordt gebruik gemaakt van de aantrek
kingskracht van bijvoorbeeld de Floriade om de recreatie en het
toerisme in Venray een impuls te geven.
De goede weg- en spoorverbindingen in noord-zuid richting
dragen bij aan de verdere ontwikkeling van Venray. Daarnaast
speelt ook Airport Weeze een rol bij de groei van Venray. Het
bestaande spoor wordt op termijn benut als een lightrail-verbin-
ding, met meerdere haltes in Venray. (De geprojecteerde Betu
welijn-zuid kan in deze ontwikkeling een rol spelen, als deze lijn
niet alleen ingezet wordt voor goederenvervoer maar ook voor
personenvervoer.)
De kernen in de Maasrand omvatten de wijken van een stad met
een regionale betekenis in de regio Venlo-Nijmegen. Zij bieden
een opvangfunctie voor de bevolkingsgroei op regionaal niveau.
De wijken zijn gehecht aan het (nieuwe) groen van de Maasrand
en aan de goede ontsluiting over de weg en per spoor. De dorpen
veranderen in woonbuurten in het buitengebied.
Er is ruimte voor uitbreiding van de bedrijventerreinen aan de
A73 met ook een inzet op hoogwaardige bedrijvenparken voor
kennis- en arbeidsintensieve werkgelegenheid. In het stations
gebied kan arbeidsintensieve werkgelegenheid in de vorm van
kantoren tot ontwikkeling komen.
In Venray ontstaat een tweede centrum: een nieuw en goed
bereikbaar centrum met wonen en werken nabij het station en de
snelweg in combinatie met een kwalitatief hoogwaardige invulling
van wonen en winkelen in het bestaande centrum van Venray. In
het huidige centrum wordt het winkelgebied doeltreffend uitge
breid waarbij de pleinruimtes een belangrijke functie krijgen en
zullen variëren in functie en sfeer. De aanlooproutes naar het
centrum worden aantrekkelijker gemaakt.
De overheid stelt slechts kaders op hoofdlijnen, daarbinnen is
veel ruimte voor eigen initiatief.
Er zijn specifieke, hoogwaardige voorzieningen voor alle doel
groepen, een breed cultureel aanbod en specifieke voorzieningen
voor ouderen en jongeren. Ook is er ruimte voor een HBO-op-
leiding en eventueel voorzieningen die zijn gerelateerd aan de
Radboud Universiteit Nijmegen.
Op het vlak van cultuur, recreatie en zorg is sprake van
grootschalige professionele voorzieningen en evenementen. Er
zijn vangnetten voor de mensen die erbuiten vallen.
bestaande dorpen en wijken staan centraal, maar er is
r ruimte voor vernieuwing en ontwikkeling. Binnen dor-
clusters ontstaan hoofdkernen, die een breder aanbod
,n voorzieningen kunnen bieden. De beekdalen verande-
in natuurlijke en groene gebieden die aansluiten op de
omvang toegenomen dorpen. Kenmerken zijn:
het buitengebied vindt in de beekdalen een verandering
aats naar natuur (voor een gedeelte gebonden aan water) en
creatief medegebruik. In sommige gevallen door het aanwij
zen van nieuwe natuur-/recreatieterreinen, in andere gevallen
doordat de landbouwsector de natuur- en recreatiewaarden gaat
beheren. De vrijkomende agrarische bebouwing kan worden ge
bruikt voor wonen, recreatie en kleinschalige bedrijvigheid. In de
aangewezen landbouwontwikkelingsgebieden krijgt de agrarische
sector de ruimte.
n eerste instantie versterking van de bestaande wijken
n dorpen, met name op het vlak van wonen, werken en
oorzieningen. De buitenruimte in en het groen bij de
orpen en wijken krijgt een extra impuls. Bijzondere voor
hebben een kleinere kans. Kenmerken zijn:
In het buitengebied krijgen de waarden op het vlak van natuur,
recreatie en cultuurhistorie van de zogenaamde broeklanden,
beekdalen en essen bij de dorpen extra aandacht. In de beekda
len extensiveert de landbouw en wordt via of naast de landbouw
aan natuurontwikkeling en natuurbeheer gedaan. De agrarische
sector ontwikkelt zich geleidelijk.