BurgerJaarverslag 2004 M W öezeggingen Klachten en Bezwaren 5su- formatiebijeenkomsten in 2004 Afdeling Milieu Commissie bezwaarschriften 1 re Dienstverlening >r www.meerlo-wanssum.nl Afdeling Financiën - Pagi EN MAAS Donderdag 23 juni 2005 - Pagina 15 eenkomst reconstructie Dorpbroekstraat Meerlo 22 januari organiseerde de gemeente voor omwonenden een infor- tiebijeenkomst over de reconstructie van de Dorpbroekstraat in >rlo. Er waren zo'n 20 belangstellenden aanwezig. Aanwonenden spraken met de gemeente de problemen waar de straat mee kampt, het hard rijden. Vervolgens werd gesproken over onder meer ver- rsremmende maatregelen, trottoirs en eenrichtingverkeer. Op basis de bijeenkomst zijn de plannen verder uitgewerkt en besproken ins een nieuwe bijeenkomst in 2005. jesentatie van de raad: jHftategische visie op de toekomst ^■29 maart presenteerde de gemeenteraad de visie op de toekomst Meerlo-Wanssum. De bijeenkomst vond plaats in het gemeente uur f5'waar zo n belangstellenden aanwezig waren. De visie, die in srleg met inwoners tot stand is gekomen, beschrijft hoe Meerlo- nssum er in 2028 uit moet zien. De gemeenteraad wilde tijdens ie avond met burgers overleggen welke prioriteiten zij moet stellen dat toekomstbeeld te realiseren. ormatieavond Diepeling 11 mei kwam een afvaardiging van de gemeentebesturen van |ray en Meerlo-Wanssum naar zaal t Pleintje in Tienray om met foners te discussiëren over de toekomst van de Diepeling. Zo'n 62 angstellenden waren aanwezig, waaronder inwoners van Castenray Tienray en omwonenden van de Diepeling. Maar ook andere belang eenden, zoals bestuursleden van lokale visverenigingen, bestuurs- en van NOB-duikverenigingen, Vereniging Innovatief Platteland en atsbosbeheer waren aanwezig. Er werd actief gediscussieerd over de en m eldinj De be; al bel d ov< aar cffiej willj en De burgemeester houdt een toespraak tijdens de feestelijke opening van jeugdsoos 't Honk in Blitterswijck vraag of kleinschalige recreatie wel of niet toegestaan mag worden bij de Diepeling. Met name omwonenden lieten blijken tegen de plannen voor recreatie te zijn. De Diepeling moet, in hun ogen, een natuurge bied blijven. Andere partijen pleitten juist wel voor recreatie. De reac ties van de diverse partijen zijn meegenomen in het verdere besluitvor mingstraject. Informatieavond woningbouwplannen Op de Beete Blitterswijck Op 9 juni presenteerde de gemeente, samen met de projectontwikke laar en architect, de woningbouwplannen Op de Beete in Blitterswijck. Het plan voorziet in een aantal starterswoningen, vrijstaande wonin gen, appartementen en 2 onder 1 kapwoningen. Met name starters waren op de bijeenkomst aanwezig. De bijeenkomst was bedoeld om de aanwezigen te informeren over de bestemmingsplanprocedure en om ideeën van de inwoners mee te nemen in de verdere planvorming. Informatiebijeenkomst Jeugdsoos t Honk Blitterswijck Op 16 september heeft de gemeente een toelichting gegeven op het besluit van B&W om een bouwvergunning te verlenen voor jeugdsoos t Honk in Blitterswijck. Zo'n 20 belangstellenden waren aanwezig. Het betrof leden van stichting DIM, buurtbewoners en bestuursleden van het gemeenschapshuis. Omwonenden waren het niet eens met het besluit omdat zij vreesden voor overlast. Tijdens de bijeenkomst werd daarom besloten om een begeleidingscommissie in te stellen. Doel van deze commissie is om gedragsregels op te stellen en deze te bewaken om zo overlast te beperken. De commissie bestaat uit een vertegen woordiging van DIM, Stichting gemeenschapshuis Blitterswijck, toekom stige gebruikers, buurtbewoners en de gemeente. It het Burgerjaarverslag an 2003 In 2005 komt er een klach tencoördinator die klachten registreert en de afhande ling ervan bewaakt. In 2005 maken we een start met een garantiesy steem voor onze dienstver lening. Voor iedere dienst n ieder product zullen we stleggen welke service Ie inwoners van ons kun nen verwachten. rie c te toch eleze m 7. Uit het Burgerjaarverslag van 2004 1. In 2005 gaan we méér reclame maken voor de Bel Herstellijn. Dit doen we in publicaties in de dorps blaadjes en op de website. Om te voorkomen dat mel dingen per ongeluk niet in het systeem opgenomen worden, ontwikkelen we in 2005 een waterdichte pro cedure. 2. De website moet meer actueel nieuws bevatten, zoals informatie over de wekelijkse besluiten van B&W. Eerst gaan we een plan maken voor de uitbreiding van de website. In 2006 zullen we dan structureel het meest actuele nieuws van de gemeente publice ren. Eind 2005 gaan we de procedure voor het sturen van ontvangstbevestigingen evalueren. De uitkomsten hiervan gebruiken we voor het verder verbeteren van de postprocedure in 2006. Onderstaande tabellen geven inzicht in de afhandeling van klachten en bezwaren in 2004. Er zijn geen schriftelijke klachten ingediend bij de gemeentesecretaris over bejegening van de burger door bestuurders of ambtenaren. Dat betekent automatisch dat er ook geen klachten in behandeling zijn genomen door de Nationale Ombudsman. Inwoners kunnen bij de Nationale Ombudsman terecht als zij het niet eens zijn met de wijze waarop de gemeente zelf de klacht heeft behandeld. Alle ingediende klachten op het gebied van milieu zijn afgehandeld. Bij alle klachten was er sprake van overlast. Deze was in sommige geval len van tijdelijke aard. Hierdoor kon de gepeenfe de overlast niet altijd vaststellen en de oorzaak ervan achterhalen. De klachten die geen betrekking hadden op een inrichting, heeft de gemeente overgedragen aan de gebiedsmentor van de politie. In één geval had de klacht betrekking op een provinciale inrichting. Deze klacht is doorgespeeld aan de provincie. Kamer 1: Algeme." en arbeidsrechtelijke zaken 2003 2004 Totaal bezwaarschriften 30 10 - aantal gegrond 3 3 - aantal ongegrond 14 4 - deels gegjönd/deels ongegrond 1 - overig 12 3 l' 'nderdelen dienstverlening Igemene dienstverlening* 2003 elefonische bereikbaarheid (74% is hierover tevreden) chriftelijke communicatie (39% is hierover tevreden) ie do: jontact via e-mail krijg! Bezoek aan gemeentehuis nheid Iron: TNS NIPO (Cijfers van 1 tot 10) Landelijk gemiddelde in 2004 is 7,6 6,9 7,1 6,9 7,9 2004 7.1 6,2 7,4 7,7 d. ;t kenj 'nderdelen dienstverlening 2003 2004 ïlpeningstijden gemeentehuis (68 is hierover tevreden) 3,i 3.0 Informatievoorziening (82% is hierover tevreden) 3,1 3,2 :on: TNS NIPO ore: 1= zeer ontevreden, 4= zeer tevreden) Milieuklachten per categorie 2003 2004 Geluid 14 4 Stof 2 2 Ongedierte 8 4 Stank 6 4 Stank/rook 18 2 Stank/ongedierte 0 2 Totaal 48 18 Wijze van afhandelen 2004 Overgedragen aan provincie als bevoegd gezag 1 Overgedragen aan gebiedsmentor politie 3 Locatiebezoek 5 Telefonisch of schriftelijk contact 5 Situatie reeds onder de aandacht, toelichting verstrekt klager 4 Totaal 18 Bezwaar en Beroepsprocedures milieu 2004 Bezwaren (waarvan 2 ongegrond vanwege onbekende afzender) 9 Beroep 4 Voorlopige voorziening 0 24 UUR PER DAG HET NIEUWS VAN DE GEMEENTE Kamer II: Sociale Zaken 2003 2004* Totaal bezwaarschriften 12 4 Wet voorzieningen gehandicapten 4 3 - aantal gegrond - overig1 4 3 Wet Werk en Bijstand 7 - - aantal gegrond - - aantal ongegrond 1 - overig1 6 Beroepschrift Kwijtschelding Belastingen 1 - aantal gegrond 1 Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen 0 1 - aantal gegrond - aantal ongegrond 1 In 2004 is een uitspraak geweest van 3 bezwaarschriften uit 2003. Twee bezwaar schriften VWG zijn ongegrond verklaard en een bezwaarschrift WWB is ongegrond verklaard. 1 Aangehouden, ingetrokken, vervallen of geen uitspraak. Bezwaarschriften WOZ-beschikkingen 2003 2004 Totaal 16 13 - aantal gegrond 8 5 - aantal ongegrond 7 6 - deels ingetrokken i_ 2 - aantal beroepschriften 0 1 Bezwaarschriften heffing OZB-belasting 2003 2004 Totaal 6 11 - aantal gegrond 1 8 - aantal ongegrond of ingetrokken 5 3 - deels ingetrokken 0 0 Bezwaarschriften DIFTAR 2003 2004 Totaal 4 2 - aantal gegrond 1 1 - aantal ongegrond 3 1

Peel en Maas | 2005 | | pagina 15