BurgerIaarverslag 2004 Waardering voor de algemene dienstverlening Nieuw in 2004: De Bel Herstellijn ::s a Gemeente Meerlo-Wanssi www.meerlo-wanssum.nl foi Dienstverlening gemeente Meerlo-Wanssum www.meerlo-wanssum.nl Bel 81 Herstellijn (0478) 699 2 Coüegebezoeken aan de dor| PEEL EN MAAS Donderdag 23 juni 2005 - PagiELEfl Alstublieft! Het burgerjaarverslag 2004 van de gemeente Meerlo-Wanssum. Dit burgerjaarverslag is een rapportage over de kwaliteit van de dienstverlening. Sinds 2003 is het mijn plicht om de inwoners van Meerlo-Wanssum hierover te informeren. Maar, het burgerjaarverslag moet méér zijn dan alleen een rapportage. Ik wil u ook vertellen wat de gemeente gaat doen om zaken te verbeteren. Want, er zijn ook dingen die nog niet goed gaan. Ik wens u veel leesplezier. Heeft u suggesties voor het volgende burgerjaar verslag of wilt u me laten weten hoe u de dienstverlening van de gemeente ervaart? Stuur een mail naar info@meerlo-wanssum.nl of schrijf een brief naar de gemeente, Postbus 1400, 5864 ZG Meerlo. Vermeld daarbij dat u reageert op het burgerjaarverslag. Hartelijke groet, Burgemeester Joep Hahn Wilt u reageren op het burgerjaarverslag of wilt u contact met de gemeente opnemen? Hier vindt u de gegevens: Beatrixtstraat 2, Postbus 1400, 5864 ZG Meerlo T: 0478 - 699 222 E: info@meerlo-wanssum.nl Geopend: ma t/m vr 9.00-12.00 uur en do tevens 17.00-19.00 uur. Telefonisch bereikbaar: ma t/m wo 8.30-12.30 uur en 13.30-16.30 uur; do 8.30-12.30 uur, 13.30-16.30 uur en 17.00-19.00 uur; vr 8.30-12.00 uur. U eenk 22 jai tiebije irlo. E iprake sis het irsrem de b lens e< isenl eg >9 m; Meer wac rleg n nssurr e avo dat ti Het burgerjaarverslag is een uitgave van de gemeente Meerlo-Wanssum. Het verschijnt jaarlijks. Eindredactie realisatie: afdeling communicatie Fotografie: archief gemeente, Vakfotografie Frido Smeets, Venray I Ontwerp en opmaak: Studio Accent, Venray In de visie van de gemeente staat beschreven hoe wij, bestuurders en ambtenaren, willen werken. U van dienst willen zijn. En wat u van ons mag en kunt verwachten. We willen bereiken dat u meer vertrouwen heeft in de gemeente lijke overheid. We gaan u daarom vaker informeren over wat we doen en bestuurders en ambtena ren gaan nog meer "de boer op" om op de hoogte te blijven van de actualiteit in de gemeenschap. Een goede dienstverlening staat voorop. Maar uit welke onderde len bestaat de dienstverlening van de gemeente? Het loket Op werkdagen vaf?v9 tot 12 uur en tevens op donderdagavond van 17 tot 19 uur is het gemeen tehuis geopend voor publiek. Als u een vraag heeft over de dien sten van de gemeente of u wilt een aanvraag doen, dan kunt u op deze tijdstippen terecht bij de receptie, loket bevolking, loket bouwzaken of loket financiën. De medewerkers helpen u graag! De website Op www.meerlo-wanssum.nl vindt u 24 uur per dag actuele infor- Het Loket is ook iedere donderdagavond geopend, van 27 tot 19 uur Onderzoeksbureau TNS NIPO voert jaarlijks een onderzoek uit naar de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Meerlo-Wanssum. Dit jaar waren 129 inwoners betrokken bij het onderzoek. De gemeente Meerlo-Wanssum scoort gemiddeld een 7,1 voor de alge mene dienstverlening aan de burger. Dit is een kleine verbetering ten opzichte van het gemiddelde van vorig jaar (6,9). Positief zijn de inwo ners over de informatievoorziening en de telefonische bereikbaarheid. Minder tevreden zijn ze over de snelheid waarmee schriftelijke verzoe ken worden afgehandeld. Dit laatste is een punt van zorg. Blijkbaar zijn wij niet in staat om de burger snel een antwoord te sturen op een brief. Gelukkig zijn we eind 2004 gestart met een standaard procedure voor het sturen van ontvangstbevestigingen. Als we méér dan twee weken nodig hebben om een antwoord te sturen, krijgt de briefschrij- - ver-alvast een bevestiging-dat-de brief in behandeling 'is, wie contact persoon is en hoe lang de afhandeling duurt. Een eerste 'stap op weg naar een verbetering van onze postprocedure. ormc 11 me ray ei oners angstt Henra ibendi en vai latsbo: matie en achtergronden over plannen en producten van de gemeente. U maakt er kennis met de gemeenteraadsleden en kunt de agenda's en notulen van vergaderingen downloaden. In de toekomst biedt de website meer mogelijkheden. Informatiebijeenkomsten en dorpsbezoeken Regelmatig organiseert de gemeen te informatiebijeenkomsten over actuele thema's. Tijdens zo'n bij eenkomst geeft de gemeente een toelichting op plannen en heeft u de kans om uw mening te laten horen. Het gemeentebestuur hoort uw mening graag en zal die mee nemen in de uiteindelijke besluit vorming. 24 UUR PER DAG HET NIEUWS VAN DE GEMEENTE Spreekrecht Bij vergaderingen van de gemeen teraad of een adviescommissie kunt u gebruik maken van het spreekrecht. U krijgt de gelegen heid om de raad of commissie toe te spreken voordat deze een besluit neemt of een advies uit brengt. De griffier kan u vertellen hoe u gebruik kunt maken van deze mogelijkheid. Stuur voor meer informatie een mail naar info@meerlo-wanssum.nl t.a.v. de Griffier. Persoonlijke communicatie Via een brief kunt u reageren op plannen, een verzoek indienen of een vraag stellen. Maar u kunt ook een persoonlijk gesprek aan vragen met een ambtenaar. Dat kan telefonisch of via een bezoek aan het gemeentehuis. De mede werkers maken graag tijd voor u vrij. kennen, vinden deze service nuttig. Mensen die wel eens een mi hebben gedaan, worden vriendelijk te woord gestaan en meldinj worden naar tevredenheid afgehandeld. Beide aspecten scoren De kwaliteit van de openbare ruimte scoort ruim voldoende. Del vraagden zijn het meest tevreden over parkeergelegenheid, besti en groenvoorziening. Minder tevreden zijn ze over de trottoirs, paden en het afvalbeheer, maar deze onderdelen scoren nog all voldoende. De website van de gemeente is voor veel inwoners nog onbekj op de drie ondervraagden brengt wel eens een bezoek aan di Vooral voor het opzoeken van de openingstijden. Andere rubrii die geraadpleegd worden, zijn het nieuws en de informatie ove? nen en projecten. De website scoort een 7,3. Het komend jaar* we meer actueel nieuws op de website zetten. Zoals informatie" de wekelijkse besluiten van het College van B81W. Daarmee willj de nieuwswaarde van de website vergroten. Daarnaast krijgen digitale gemeentegids met plattegronden op de website. De interesse in de lokale politiek blijkt gering. Eén op de drie 0 vraagden geeft aan in meer of mindere mate geïnteresseerd te zl met name ouderen. Vanwege deze geringe interesse is het tochi lend dat 73% de nieuwsbrief van de gemeenteraad heeft gelezel nieuwsbrief met begrotingsnieuws werd gewaardeerd met een 7,if it he an 21 In 2 I tenc I regi: ling I In 2 [star stee iieni eni ast de i I nen Medewerkers van de buitendienst verhelpen een rioolstoring in Blitterswijck die eerder op de dag is gemeld via de Bel Herstellijn De Bel Herstellijn, een speciaal telefoonnummer waar burgers los liggende stoeptegels, defecte straatverlichting en dergelijke kunnen melden, is nog vrij onbekend. Dat is jammer! Want hoe sneller burgers zaken melden bij de gemeente, hoe eerder we in actie kunnen komen om herstelwerkzaamheden te verrichten. Daarom gaan we in 2005 méér reclame maken voor deze nieuwe service. In publicaties in de dorpsblaadjes en op de website. Burgers die de Bel Herstellijn wel Sinds augustus 2004 is er een speciaal telefoonnummer waar burgers onder meer een losliggen de stoeptegel, een defecte straat lantaarn, een verstopte riolering of overhangende takken kunnen melden. Via de Bel 81 Herstellijn (0478) 699 272 kunnen inwoners de melding aan de gemeente door geven. De gemeente registreert de meldingen en zorgt voor een spoedig herstel. In noodgevallen is de Bel 81 Herstellijn ook buiten kantoortijden bereikbaar via (06) 55 76 1113- Van augustus tot en met decem ber zijn 383 meldingen geregi streerd. De burger waardeert het dat zijn melding serieus wordt behandeld. Dat blijkt uit de reac ties die de afdeling Openbare Werken kreeg. De melders waar deerden het vooral dat ze werden teruggebeld over de afhandeling van hun melding. Alle meldingen zijn gemiddeld binnen 5 dagen afgehandeld. Helaas hebben we geconstateerd dat een aantal meldingen per ongeluk niet is opgenomen in het meldsysteem, waardoor niets met de melding is gedaan. Logisch dat enkele burgers boos en teleurge steld waren. Natuurlijk heb ik er begrip voor dat deze fouten in de opstartfase gemaakt worden, maar het spreekt voor zich dat we een herhaling moeten voorkomen. We zullen er in 2005 alles aan doen om het meldsysteem water dicht te maken. Aantal meldingen Bel Herstellijn per dorp Aantal meldingen Bel Herstellijn per categorie Eind 2004 besloot het College van B81W om structureel bezoe ken aan de dorpen te brengen, leder jaar bezoekt het college drie dorpen met als doel zich te laten informeren over de actualiteit in een dorp en om gemeentelijk beleid toe te lichten. Het college kan tijdens zo'n bezoek signalen oppikken en er gemeentelijke acties aan verbinden. Een dorps- bezoek biedt ook ruimte voor interactie en participatie: burgers hebben de mogelijkheid om met het college van gedachten te wis selen over onderwerpen die gaan over de toekomst van het dorp. Zoals leefbaarheid, veiligheid, bouwen, wonen en milieu. Ze kunnen hun expertise inbrengen en meedenken bij de beleidsvoor bereiding of planontwikkeling. Inwoners worden via een publi catie op de website en in het dorpsblaadje geïnformeerd over het dorpsbezoek. In de dof| mét een dorpsraad, stelt he college de agenda op in ovi met de dorpsraad. In de doi pen zonder dorpsraad, krijg lezoe de inwoners de gelegenheid 3ron: ti agendapunten in te dienen. Op 16 december 2004 bracl college een bezoek aan Tier Zo'n 90 inwoners waren aap 'P6"' zig in het Parochiehuis, was nforrr bijeenkomst plaatsvond. Op avond hebben we eerst ken Score: gemaakt met de leden vam nieuwe dorpsraad en hen v succes toegewenst. Verderf ben we lang met de inwone lestra gediscussieerd over de verto ;traat;. situatie op de Swolgensewe!^ De verkeersremmers leveren -r gevaarlijke situaties op. Er» -1 te hard gereden en geparkö !^sp auto's beperken het overzie! rottoi was voor ons aanleiding om maatregelen te treffen. Bron: V Score:

Peel en Maas | 2005 | | pagina 14