U Multifunctioneel centrum in Venray? emeente Venray andhaving- aarverslag 004 Kijk ook op www.venray.nl Achtergronden jaarrekening 2004 Milieujaarverslag 2004 Positief meerjaren perspectief Pagin:L EN MAAS Donderdag 2 juni 2005 - Pagina 19 <j< n eersit 'Prijs 9 het PO •ptredt Ierland - optn ntact n zij Stg vatoriu te speli issen b samen het pi ia Cm fiecoi* langs i bevrij Kaam 178)63 hei ^e,fe handhavingprogramma 2004 )UT2| jj °e| gebaseerd op het handhaving- landi ileid 2003-2004. De gemeente (j meer capaciteit voor toe- chtop milieuvergunningen en "ntae leidingen en voor juridische "ij de idersteuning van bouw- en jdens oningtoezicht. De overige be- idsvelden zijn in het verlengde feCc m het programma van 2003 "liotl gepland en uitgevoerd. Maandag 23 mei presenteerde wethouder Emonts het voorstel voor een multifunctioneel centrum op sportpark De Wieën. Daarbij was een groot aantal betrokken maatschappelijke instellingen en organisaties aanwezig. tor de uitbreiding zijn vorig jaar lintegrale milieucontroles (met de iothc behorende hercontroles en juridi- he ondersteuning) meer uitge- ird. En de gemeente heeft meer lleggingen en bestuursdwang- lures uitgevoerd bij bouw- en i'mgtoezicht inclusief brandvei- >id, monumenten en bestem- isplannen. Bij een betrapping irdaad heeft de gemeente Idellijk ingegrepen; bijvoor als er gebouwd was zonder of "ijking van de bouwvergunning, ie situaties is de bouwer meteen :t de bouw te staken onder iffe van de verbeuring van een ingsom. Daarnaast zijn er situ- is waarbij de gemeente achteraf itateerde dat zonder of in afwij- van de bouwvergunning was iuwd. In twintig gevallen heeft )vertreder de overtreding zelf laan gemaakt. In twee situa- heeft de overtreder geen actie |ernomen en heeft de gemeente, kosten van de overtreder, de twd ertrec"n9 ongedaan gemaakt, de hole ogramma 2005 gemeente heeft de ingezette lijn aalv n*1et handhavingbeleid 2003- 104 in het handhavingprogramma 105 doorgezet. Sinds 1 april werkt inray op het gebied van handha- >9 ook samen met Meerlo-Wans- m, Horst aan de Maas en Seve- im. Dat komt de kwaliteit van de I indhaving ten goede en die krijgt een meer eigenstandig profiel: nder versnippering van kennis, leermogelijkheden om specialis me functies te organiseren, het araat is minder kwetsbaar en feen stevigere organisatorische per informatie over [werkzaamheden |n de Julianasingel? pl de afdeling pblieksdiensten. r agen voor de k. Efl tcni imeenteraad of een iC33- cht mmissie? Neem ijOUH lijf "tact op met de IlSt d Jrr. etaiL 'Hl6. levci B De aanwezigen kregen de vraag voorgelegd of ze het idee kansrijk vinden en mee willen werken aan een haalbaarheidsonderzoek. Volgens wethouder Emonts waren de eerste reacties positief. De bouw van een multifunctioneel centrum kan volgens het college veel planologische en maatschappelijke problemen op een vooruitstrevende manier oplossen. Uit een locatiestudie kwam het sportpark als de ideale plek naar voren. Om de plannen mogelijk te maken moet SV Venray, eigenaar van het complex, twee voetbalvelden opofferen. De vereni ging zal daarvoor worden gecom penseerd. Voordelen Als de plannen doorgaan, kan het centrum onderdak bieden aan meer dere muziek- en sportverenigingen, jeugd en jongeren, onderwijs- en educatie-instellingen en grote evenementen. Dat heeft een groot aantal maatschappelijke voordelen: uitwisseling van thema's en kennis, vergroting zorgzaamheid en leven digheid, er ontstaat dagelijkse opvang en de gemeente kan regie houden over diverse doelgroepen. Ook heeft het voordelen voor de bouw-, exploitatie- en beheerkos- ten. De resultaten van het haal baarheidsonderzoek worden binnen enkele weken gepresenteerd aan het college. Vrijdag 10 juni gemeentehuis gesloten Op vrijdag 10 juni is het gemeentehuis de hele dag gesloten. Dan hebben de medewerkers van de gemeente een Wij-dag (teambuildingsdag). Vanaf maandag 13 juni is het gemeentehuis weer normaal geopend. Inkomsten Inkomsten jaarrekening 2004 (incl. grondbedrijf) IH Rijksbijdragen 37.866.000 46% 11 OZB, rioolrechten, afvalstoffen heffing 15.051.000 18% 1 ..1 Reserves 1.429.000 2% Hl Andere bronnen 27.559.000 34% Totaal C 81.905.000 100% Uitgaven Uitgaven jaarrekening 2004 (incl. grondbedrijf) 1. Sociale zaken en werkgelegenheid 20.703.000 25% 11 2. Onderwijs en kinderopvang 7.366.000 9% E23 3. Ruimtelijke ordening en volkshuisvestihg 14.574.000 18% ES0 4. Volksgezondheid en milieu 7.874.000 10% 11 5. Openbare orde en veiligheid 2.255.000 3% r v-'ii 6.636.000 8% CZH 7. Cultuur, sport en recreatie 7.298.000 9% BS 8. Economische structuur 520.000 1% 9. Bestuur 4.482.000 5% 11 10. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 10.197.000 12% Totaal C 81.905.000 100% Gemeentehuis Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl www.venray.nl Openingstijden Maandag van 12.00 tot 20.00 uur. Dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Alarm Centraal alarmnummer 112 Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 Week 22 Vorige week kon u op deze gemeentepagina lezen over de jaarrekening 2004. De gemeente sloot vorig jaar af met een positief resultaat van bijna 600.000. Aan dat resultaat liggen diverse redenen ten grondslag. Hier over legt de gemeente in de jaarrekening en de bijbehorende jaarversla gen (milieu-, handhaving-, sociaal en burgerjaarverslag) verantwoording af. In het burgerjaarverslag kijkt de burgemeester terug op 2004. Het sociaal jaarverslag beschrijft hoe de ambtelijke organisatie eruit zag in 2004. Op deze gemeentepagina geven we u meer inzicht in de achter gronden bij de jaarrekening. Lees meer over de totale inkomsten en uitgaven van de gemeente in 2004. Hoeveel en welke gronden verkocht het grondbedrijf vorig jaar? Hoeveel betaalde een gemiddeld meerpersoonshuishouden aan belastin gen? Lees ook een samenvatting van het milieujaarverslag en het hand- havingjaarverslag. Kortom, 2004 in een notedop. In het milieujaarverslag zet de gemeente uiteen welke taken uit het milieuprogramma 2004 zij heeft uitgevoerd. De basis voor het milieuprogramma zijn het gemeentelijke milieubeleids plan 2003-2007 en de reguliere milieutaken. We noemen een aantal opvallende taken en zaken rondom milieuver gunningverlening dat is uitgevoerd in 2004. Dankzij extra inspanningen op de wettelijk verplichte taKen is het verscherpt toezicht van de VROM-inspectie beëindigd. Verder heeft de gemeente het afvalstoffen- plan vastgesteld en op 2 oktober 2004 een grote zwerfvuilactie ge houden. De regeling 'Geluid bij ho reca, horecagerelateerde festivitei- ten en evenementen' is herzien. En er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de omgang met grondstromen overeenkomstig het Bouwstoffen besluit. Ook heeft het college de beleidsregel 'Geluid bij inrichtingen in het landelijk gebied' vastgesteld. Daardoor wordt in een zeer beperkt aantal gevallen -waarbij het bedrijf geheel vrij is gelegen in het lande lijk gebied- in de milieuvergunning geen onnodige geluidsvoorzieningen voorgeschreven. Daarnaast heeft de evaluatie plaatsgevonden van het proefproject 'Methode De Haan', waarmee inzichtelijk wordt wat de geluidsbelasting is die intensieve veehouderijbedrijven veroorzaken. De uitvoering-van het beleidsplan 'Sanering ongezuiverde lozingen' (riolering buitengebied) is verdeeld over zes clusters en ligt qua uitvoe ring goed op schema. In de zomer van 2005 hoopt de gemeente het project af te ronden. Reconstructie In 2004 is de uitvoering van het Reconstructieplan gestart onder de naam 'Platteland in Uitvoering'. Ook zijn de projecten Dorpsomgevings- programma en gebiedsvisie Loo- beek gestart. Verder is de vertaling van het Reconstructieplan in het Belastingtarieven bestemmingsplan Buitengebied af gerond. En er is uitvoering gegeven aan diverse projecten op basis van het uitvoeringscontract Oostrumsche Beek en aan afzonderlijk ingediende projecten. Met het vaststellen van het Reconstructieplan Noord- en Midden-Limburg is de Stankwet van kracht. Hiermee is de cumulatie vervallen en is direct de planvoorbe reiding van vier woningbouwlocaties opgestart. Het college van B en W van Venray heeft op dinsdag 17 mei de eerste aanpassing van de be groting 2005 vastgesteld. Hierin is, op basis van de realisatie tot en met maart 2005, de toerei kendheid van alle budgetten getoetst. Deze eerste aanpas sing programmabegroting 2005 presenteert een vrijwel budget tair neutraal resultaat. Het grondbedrijf Het saldo van de voorgestelde wijzi gingen bedraagt 1.510 negatief. Meerjarig zijn de resultaten positief: jaar resultaat 2005 -1.510 2006 58.803 2007 158.755 2008 382.213 2009 575.140 Het meerjarige resultaat is hoofd zakelijk het gevolg van actualisatie van gegevens die de algemene uitkering beïnvloeden. Met deze po sitieve resultaten kan de gemeente mogelijke extra bezuinigingen en risico's van nog te realiseren taak stellingen opvangen. Daarnaast lig gen er nog diverse ontwikkelingen in het verschiet, zoals de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteu ning en de maximering van de OZB- tarieven. De financiële gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet in te schatten. Het is dus goed om geld achter de hand te hebben om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen. De gemeenteraad stelt de eerste algemene aanpassing van de begroting 2005 op 28 juni 2005 vast. Het grondbedrijf koopt en verkoopt gronden. Het maakt gekochte gron den bouwrijp door er wegen, riolering, plantsoenen en dergelijke aan te (laten) leggen. In 2003 was er nog een winst van 1 miljoen. In 2004 viel het bedrijfsresultaat met 0,1 miljoen nadelig uit. Een overzicht per gebied: gebied verkoopbedrag aantal verkochte m2 Brabander-Laagheide 776.000 4.082 Brabander-Aan den Heuvel 200.000 560 Leunen-Korenmolen 773.000 6.580 Oostrum-Oost 25.000 bijbetaling Jerusalem 180.000 appartementen Keizersveld 113.000 bijbetaling Smakterheide I 121.000 termijnbetaling Smakterheide II 4.051.000 59.445 De Hulst II 3.371.000 96.300 Overige 456.000 109.582 Totaal C 10.066.000 276.549 De gemeentelijke belastingen vooreen meerpersoonshuishouden stegen in 2004 per saldo met 6,46% (OZB 9,35%, rioolrechten 7,98%, afvalstoffenheffing 0,31%). II Rioolrechten dD Afvalstoffenheffing I Bijdrage lokale lasten (Zalmsnip) Totale belastingdruk OZB basis gemiddelde huiseigenaar met een huis met een economische waarde van 135.500 Rioolrechten gemiddelde opbrengst per aansluiting Afvalstoffenheffing gemiddelde Opbrengst per aansluiting 2002 308,00 119,64 215,16 -45,38 597,42 2003 321,00 129,12 230,40 351,00 139,43 231,12 -45,38 676,17 700 600 500 400 300 200 100 0 -•s Venray, focus op mensen

Peel en Maas | 2005 | | pagina 19