U
Multifunctioneel centrum
in Venray?
emeente Venray
andhaving-
aarverslag
004
Kijk ook op
www.venray.nl
Achtergronden jaarrekening 2004
Milieujaarverslag 2004
Positief
meerjaren
perspectief
Pagin:L EN
MAAS
Donderdag 2 juni 2005 - Pagina 19
<j<
n eersit
'Prijs 9
het PO
•ptredt
Ierland
- optn
ntact n
zij Stg
vatoriu
te speli
issen b
samen
het pi
ia Cm
fiecoi*
langs i
bevrij
Kaam
178)63
hei
^e,fe handhavingprogramma 2004
)UT2|
jj °e| gebaseerd op het handhaving-
landi ileid 2003-2004. De gemeente
(j meer capaciteit voor toe-
chtop milieuvergunningen en
"ntae leidingen en voor juridische
"ij de idersteuning van bouw- en
jdens oningtoezicht. De overige be-
idsvelden zijn in het verlengde
feCc m het programma van 2003
"liotl gepland en uitgevoerd.
Maandag 23 mei presenteerde wethouder Emonts het voorstel voor
een multifunctioneel centrum op sportpark De Wieën. Daarbij was
een groot aantal betrokken maatschappelijke instellingen en
organisaties aanwezig.
tor de uitbreiding zijn vorig jaar
lintegrale milieucontroles (met de
iothc behorende hercontroles en juridi-
he ondersteuning) meer uitge-
ird. En de gemeente heeft meer
lleggingen en bestuursdwang-
lures uitgevoerd bij bouw- en
i'mgtoezicht inclusief brandvei-
>id, monumenten en bestem-
isplannen. Bij een betrapping
irdaad heeft de gemeente
Idellijk ingegrepen; bijvoor
als er gebouwd was zonder of
"ijking van de bouwvergunning,
ie situaties is de bouwer meteen
:t de bouw te staken onder
iffe van de verbeuring van een
ingsom. Daarnaast zijn er situ-
is waarbij de gemeente achteraf
itateerde dat zonder of in afwij-
van de bouwvergunning was
iuwd. In twintig gevallen heeft
)vertreder de overtreding zelf
laan gemaakt. In twee situa-
heeft de overtreder geen actie
|ernomen en heeft de gemeente,
kosten van de overtreder, de
twd ertrec"n9 ongedaan gemaakt,
de
hole ogramma 2005
gemeente heeft de ingezette lijn
aalv n*1et handhavingbeleid 2003-
104 in het handhavingprogramma
105 doorgezet. Sinds 1 april werkt
inray op het gebied van handha-
>9 ook samen met Meerlo-Wans-
m, Horst aan de Maas en Seve-
im. Dat komt de kwaliteit van de
I indhaving ten goede en die krijgt
een meer eigenstandig profiel:
nder versnippering van kennis,
leermogelijkheden om specialis
me functies te organiseren, het
araat is minder kwetsbaar en
feen stevigere organisatorische
per informatie over
[werkzaamheden
|n de Julianasingel?
pl de afdeling
pblieksdiensten.
r agen voor de
k. Efl
tcni imeenteraad of een
iC33-
cht mmissie? Neem
ijOUH
lijf "tact op met de
IlSt d Jrr.
etaiL 'Hl6.
levci
B
De aanwezigen kregen de vraag voorgelegd of ze het idee kansrijk vinden
en mee willen werken aan een haalbaarheidsonderzoek. Volgens wethouder
Emonts waren de eerste reacties positief. De bouw van een multifunctioneel
centrum kan volgens het college veel planologische en maatschappelijke
problemen op een vooruitstrevende manier oplossen. Uit een locatiestudie
kwam het sportpark als de ideale
plek naar voren. Om de plannen
mogelijk te maken moet SV Venray,
eigenaar van het complex, twee
voetbalvelden opofferen. De vereni
ging zal daarvoor worden gecom
penseerd.
Voordelen
Als de plannen doorgaan, kan het
centrum onderdak bieden aan meer
dere muziek- en sportverenigingen,
jeugd en jongeren, onderwijs- en
educatie-instellingen en grote
evenementen. Dat heeft een groot
aantal maatschappelijke voordelen:
uitwisseling van thema's en kennis,
vergroting zorgzaamheid en leven
digheid, er ontstaat dagelijkse
opvang en de gemeente kan regie
houden over diverse doelgroepen.
Ook heeft het voordelen voor de
bouw-, exploitatie- en beheerkos-
ten. De resultaten van het haal
baarheidsonderzoek worden binnen
enkele weken gepresenteerd aan het
college.
Vrijdag 10 juni gemeentehuis gesloten
Op vrijdag 10 juni is het gemeentehuis de hele dag gesloten. Dan hebben
de medewerkers van de gemeente een Wij-dag (teambuildingsdag).
Vanaf maandag 13 juni is het gemeentehuis weer normaal geopend.
Inkomsten
Inkomsten jaarrekening 2004 (incl. grondbedrijf)
IH Rijksbijdragen
37.866.000
46%
11 OZB, rioolrechten, afvalstoffen
heffing
15.051.000
18%
1 ..1 Reserves
1.429.000
2%
Hl Andere bronnen
27.559.000
34%
Totaal
C 81.905.000
100%
Uitgaven
Uitgaven jaarrekening 2004 (incl. grondbedrijf)
1. Sociale zaken en
werkgelegenheid
20.703.000
25%
11 2. Onderwijs en kinderopvang
7.366.000
9%
E23 3. Ruimtelijke ordening en
volkshuisvestihg
14.574.000
18%
ES0 4. Volksgezondheid en milieu
7.874.000
10%
11 5. Openbare orde en veiligheid
2.255.000
3%
r v-'ii
6.636.000
8%
CZH 7. Cultuur, sport en recreatie
7.298.000
9%
BS 8. Economische structuur
520.000
1%
9. Bestuur
4.482.000
5%
11 10. Algemene dekkingsmiddelen en
onvoorzien
10.197.000
12%
Totaal
C 81.905.000
100%
Gemeentehuis
Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray
Postbus 500, 5800 AM Venray
Telefoon (0478) 52 33 33
Fax (0478) 52 32 22
E-mail gemeente@venray.nl
www.venray.nl
Openingstijden
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur.
Dinsdag tot en met vrijdag van 9.00
tot 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar: maandag tot
en met donderdag van 8.30 tot 17.00
uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.
Alarm
Centraal alarmnummer 112
Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44
Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56
Week 22
Vorige week kon u op deze gemeentepagina lezen over de jaarrekening
2004. De gemeente sloot vorig jaar af met een positief resultaat van bijna
600.000. Aan dat resultaat liggen diverse redenen ten grondslag. Hier
over legt de gemeente in de jaarrekening en de bijbehorende jaarversla
gen (milieu-, handhaving-, sociaal en burgerjaarverslag) verantwoording
af. In het burgerjaarverslag kijkt de burgemeester terug op 2004. Het
sociaal jaarverslag beschrijft hoe de ambtelijke organisatie eruit zag in
2004. Op deze gemeentepagina geven we u meer inzicht in de achter
gronden bij de jaarrekening.
Lees meer over de totale inkomsten en uitgaven van de gemeente in
2004. Hoeveel en welke gronden verkocht het grondbedrijf vorig jaar?
Hoeveel betaalde een gemiddeld meerpersoonshuishouden aan belastin
gen? Lees ook een samenvatting van het milieujaarverslag en het hand-
havingjaarverslag. Kortom, 2004 in een notedop.
In het milieujaarverslag zet de
gemeente uiteen welke taken
uit het milieuprogramma 2004
zij heeft uitgevoerd. De basis
voor het milieuprogramma zijn
het gemeentelijke milieubeleids
plan 2003-2007 en de reguliere
milieutaken.
We noemen een aantal opvallende
taken en zaken rondom milieuver
gunningverlening dat is uitgevoerd
in 2004. Dankzij extra inspanningen
op de wettelijk verplichte taKen
is het verscherpt toezicht van de
VROM-inspectie beëindigd. Verder
heeft de gemeente het afvalstoffen-
plan vastgesteld en op 2 oktober
2004 een grote zwerfvuilactie ge
houden. De regeling 'Geluid bij ho
reca, horecagerelateerde festivitei-
ten en evenementen' is herzien. En
er zijn duidelijke afspraken gemaakt
over de omgang met grondstromen
overeenkomstig het Bouwstoffen
besluit. Ook heeft het college de
beleidsregel 'Geluid bij inrichtingen
in het landelijk gebied' vastgesteld.
Daardoor wordt in een zeer beperkt
aantal gevallen -waarbij het bedrijf
geheel vrij is gelegen in het lande
lijk gebied- in de milieuvergunning
geen onnodige geluidsvoorzieningen
voorgeschreven. Daarnaast heeft
de evaluatie plaatsgevonden van
het proefproject 'Methode De Haan',
waarmee inzichtelijk wordt wat de
geluidsbelasting is die intensieve
veehouderijbedrijven veroorzaken.
De uitvoering-van het beleidsplan
'Sanering ongezuiverde lozingen'
(riolering buitengebied) is verdeeld
over zes clusters en ligt qua uitvoe
ring goed op schema. In de zomer
van 2005 hoopt de gemeente het
project af te ronden.
Reconstructie
In 2004 is de uitvoering van het
Reconstructieplan gestart onder de
naam 'Platteland in Uitvoering'. Ook
zijn de projecten Dorpsomgevings-
programma en gebiedsvisie Loo-
beek gestart. Verder is de vertaling
van het Reconstructieplan in het
Belastingtarieven
bestemmingsplan Buitengebied af
gerond. En er is uitvoering gegeven
aan diverse projecten op basis van
het uitvoeringscontract Oostrumsche
Beek en aan afzonderlijk ingediende
projecten. Met het vaststellen van
het Reconstructieplan Noord- en
Midden-Limburg is de Stankwet van
kracht. Hiermee is de cumulatie
vervallen en is direct de planvoorbe
reiding van vier woningbouwlocaties
opgestart.
Het college van B en W van
Venray heeft op dinsdag 17 mei
de eerste aanpassing van de be
groting 2005 vastgesteld. Hierin
is, op basis van de realisatie tot
en met maart 2005, de toerei
kendheid van alle budgetten
getoetst. Deze eerste aanpas
sing programmabegroting 2005
presenteert een vrijwel budget
tair neutraal resultaat.
Het grondbedrijf
Het saldo van de voorgestelde wijzi
gingen bedraagt 1.510 negatief.
Meerjarig zijn de resultaten positief:
jaar
resultaat
2005
-1.510
2006
58.803
2007
158.755
2008
382.213
2009
575.140
Het meerjarige resultaat is hoofd
zakelijk het gevolg van actualisatie
van gegevens die de algemene
uitkering beïnvloeden. Met deze po
sitieve resultaten kan de gemeente
mogelijke extra bezuinigingen en
risico's van nog te realiseren taak
stellingen opvangen. Daarnaast lig
gen er nog diverse ontwikkelingen in
het verschiet, zoals de invoering van
de Wet maatschappelijke ondersteu
ning en de maximering van de OZB-
tarieven. De financiële gevolgen
hiervan zijn op dit moment nog niet
in te schatten. Het is dus goed om
geld achter de hand te hebben om
eventuele tegenvallers op te kunnen
vangen. De gemeenteraad stelt de
eerste algemene aanpassing van de
begroting 2005 op 28 juni 2005 vast.
Het grondbedrijf koopt en verkoopt gronden. Het maakt gekochte gron
den bouwrijp door er wegen, riolering, plantsoenen en dergelijke aan te
(laten) leggen. In 2003 was er nog een winst van 1 miljoen. In 2004
viel het bedrijfsresultaat met 0,1 miljoen nadelig uit.
Een overzicht per gebied:
gebied
verkoopbedrag
aantal verkochte m2
Brabander-Laagheide
776.000
4.082
Brabander-Aan den Heuvel
200.000
560
Leunen-Korenmolen
773.000
6.580
Oostrum-Oost
25.000
bijbetaling
Jerusalem
180.000
appartementen
Keizersveld
113.000
bijbetaling
Smakterheide I
121.000
termijnbetaling
Smakterheide II
4.051.000
59.445
De Hulst II
3.371.000
96.300
Overige
456.000
109.582
Totaal
C
10.066.000
276.549
De gemeentelijke belastingen vooreen meerpersoonshuishouden stegen in 2004 per saldo met 6,46% (OZB
9,35%, rioolrechten 7,98%, afvalstoffenheffing 0,31%).
II Rioolrechten
dD Afvalstoffenheffing
I Bijdrage lokale lasten (Zalmsnip)
Totale belastingdruk
OZB basis gemiddelde huiseigenaar met een huis
met een economische waarde van 135.500
Rioolrechten gemiddelde opbrengst per aansluiting
Afvalstoffenheffing gemiddelde Opbrengst per
aansluiting
2002
308,00
119,64
215,16
-45,38
597,42
2003
321,00
129,12
230,40
351,00
139,43
231,12
-45,38
676,17
700
600
500
400
300
200
100
0
-•s Venray, focus op mensen