Wim Buys verlaat bestuur Pueri Cantores rvaringsdeskundige Koester uw Monument lollen film 'honderd jaar )sychiatrie' verdeeld Honderdzesentwintigste jaargang - week 20 - donderdag 19 mei 2005 De internationale Pueri Cantores mag blijven genieten van de aan wezigheid van erevoorzitter Wim Buys. Maar de oprichter van de Nederlandse Pueri Cantores neemt op 22 mei afscheid van het natio nale bestuur. Bij Pueri Cantores Nederland zijn dertig koren aange sloten: jongenskoren en kinderko ren, al dan niet aangevuld met tenoren en bassen. De doelen van de Nederlandse federatie komen overeen met de doelen van de internationale federatie. Pueri Cantores adviseert, stimuleert en helpt aangesloten koren bij de muzikale en culturele vorming van hun leden, met name gericht op het verantwoord uitvoeren van liturgische en profane muziek. Een doelstelling hierbij is de oprichting en de instandhouding van jongens koren. De internationale organisa tie van Pueri Cantores bestaat om alle jonge zangers met vreugde en in vrede samen gebeden tot God te laten zingen. In 1967 heeft de nationale Pueri Cantores voor het eerst het licht gezien. Nu, 38 jaar later, trekt de oprichter zich terug uit het bestuur. De Pueri Cantores zou niet zo groot zijn geweest zonder de hulp van velen. Het koor Zangers van Sint Frans blijft lid van de federatie. Samen met zijn vrouw woont Wim Buys de recep tie van aanstaande zondag in Venray bij. ger van de Werft schrijft boek over herstel hersenletsel EN-MAAS r> en ongeluk zit in een klein :kje. Het is een cliché, ar toch is het helemaal van passing op Roger van de rff. Op 4 juni 1993 raakt de 27-jarige inwoner van 11 zwaar gewond bij een ichuldig toertochtje op zijn >tor. Hij loopt onder meer istig hersenletsel en twee piongen op, scheurt zijn It en breekt een sleutel- Hij zweeft op het randje de dood en ligt twee landen in coma in het jboudziekenhuis in megen. Wonder boven nder komt hij er doorheen, nkzij de medici, maar ook ikzij een ijzeren wils- icht. Elf jaar na zijn onge- 1 heeft hij als ervaringsdes- ndige een boek geschreven, er het gevecht met zijn liaam. Over het gevecht met maatschappij waarin hij ft. Over het gevecht met jdici, psychologen en thera- uten om weer normaal ug te keren in de maat- tappij. In vele opzichten heb ik de tste jaren verloren. Maar wat ik vonnen heb is vele malen gro- Namelijk: ik leef weer en ik el echt dat ik leef en wel met ille teugen! Het was een enor- strijd en is het zeer zeker nog. mijn toekomstverwachtingen in enkele minuten totaal ver- tigd door een onzinnig onge- A1 de fantasieën van toen ik gwas'. (p. 259) )enk niet dat 'Fanfare, rstellen van een hersenletsel?' relaas is van een zielige tiént die zich beklaagt over zijn Integendeel, het boek bruist st van levenskracht. Roger: "Na ee maanden begon ik geleide lik mijn coma te ontwaken. Ik nog niets: niet fatsoenlijk a, praten, lopen, iets vastpak- 1. Toch heb ik mezelf al vrij tl vijf doelen gesteld. Ik wilde er gaan schermen, ons huis bouwen, vader worden, een k schrijven en directeur wor- van de verzekeringsmaat- iappij waar ik toen werkte ten dat laatste is nog niet ikt. Uit het boek spreekt hoop ïeel duidelijk hoe groot het herstellend vermogen van de is is." Ik kreeg van artsen weinig tot :n bruikbare handvaten om weer 100% te worden. Wat mijn hoogste doel is', (p. 177) 'Vanaf de eerste sessie had ik ook de oorlog verklaard aan alle psycho logen of alle idioten die op gemeenschapsgelden jaren lang op universiteiten hebben rond liggen lummelen. Met als dank de titel van dokter mochten voeren', (p. 127) Het feit dat Roger nog leeft en weer zo goed als normaal functio neert, heeft hij behalve aan de mensen in zijn naaste omgeving voor een groot deel te danken aan artsen en therapeuten. Toch heeft hij geen heilig ontzag voor (para)medici: "Ik had gedacht van hen antwoord te krijgen op al mijn vragen, maar dat was lang niet altijd het geval. Heel veel kracht heb ik uit mezelf moeten halen. Vooral psychologen heb ben de neiging je in een bepaalde richting te duwen. Medici staan op een voetstuk en dat is niet altijd terecht. Mensen gaan teveel op hen af. Je moet echt zelf leren luisteren naar je lichaam. Die weg durven te zoeken die bij jou past. Dat geldt niet alleen voor mensen met hersenletsel. Hopelijk heb ben mensen die in een vergelijk bare situatie zitten daarom op de een of andere manier steun aan mijn boek." 'Ik ben door het schrijven van dit boek mensen gaan begrijpen. Hun motivaties, hun emoties, hun verhalen, hun leven. Ben mijn leven gaan begrijpen, mijn verhaal, mijn, mijn, mijn,mijn trauma', (p. 291) 'Fanfare. Herstellen van hersen letsel?' is absoluut geen chronolo gisch, rechttoe rechtaan boek. Het zit vol (cynische) humor, is met vaart geschreven en leest daardoor gemakkelijk. Het sleept je mee, het slurpt je op. Roger: "Als je het leest, moet je het ook echt van a tot z doen. Pas dan wordt duidelijk hoe ik in elkaar zit en welk proces ik heb doorlo pen. Het is de bedoeling de lezer aan te zetten tot nadenken over wat ik schrijf." Heel bewust heeft Roger er ook van afgezien ande ren te betrekken bij de totstand koming van zijn boek: "Ik heb me van niemand iets aangetrokken. Anders zou het mijn verhaal niet meer zijn. Ik móest dit gewoon opschrijven, of er nu een uitgever voor was of niet. Toen de presen tatie eenmaal achter de rug was, kwam ik voor het eerst in al die jaren ook op een bepaalde manier tot rust. Ik geef nu af en toe lezingen over mijn boek. Vooral om mensen in vergelijkba re situaties te helpen en steun te bieden, maar ook om sommige hulpverleners wakker te schud den. Ooit wil ik workshops gaan houden. Je moet jezelf namelijk doelen blijven stellen, dat heb ik wel geleerd." Roger van de Werff, 'Fanfare. Herstellen van een hersenletsel?', 301 p., ISBN 90 80925 13, 24,95. Onder meer verkrijgbaar bij boekhandel Van den Munckhof in Venray. Roger van de Werff heeft ook een eigen website: www.herstellenvanher- senletsel.nl Stichting Venray Monumentaal Deze keer heeft de Stichting Venray Monumentaal gekozen voor een gemeentelijk monument en wel het gemeentehuis, voor heen het klooster Jerusalem en omgeving behorende bij Ons Religieus Erfgoed- Geloven in Monumenten. Het is 1422 in het kloosterarchief dat de naam Jerusalem voorkomt. Na de oor log lag klooster Jerusalem in puin en moest eerst worden gezuiverd van ondermeer granaatscherven, glas en brokstukken. Alleen de tuinhuisjes met opgebonden klim rozen, verscholen onder de eeu wenoude bomen onopvallend geplaatst tegen de kloostermuur stonden er nog. De Engelse tuin was bijna niet getroffen. Alleen het kleine kloosterkerkhof lag er nog, onaangetast als een levend eilandje. De prachtige oude beuk in herfsttooi spreidde er zijn gou den takken overheen. Architect Wielders ontvangt de opdracht om een nieuw Jerusalem te bou wen. Hij heeft zich laten inspire ren door de kasteelbouw met haar mooie ronde of veelhoekige torens. Schoonheid en eenvoud, stijl en speelsheid en gevoel voor traditie komt men in het gebouw tegen. Eerst wordt het gymnasi um aanbesteed en tegelijkertijd is men begonnen met de bouw van de boerderij (nu witte hoeve). Het gymnasium ontworpen door Wielders, is op de oude funda menten gebouwd. De twee vleu gels van het ontwerp mochten toen nog niet gebouwd worden maar zijn later in de stijl van Wielders (inmiddels overleden) door archtitect Van Groenendaal voortgezet. In 1951 is heel Jerusalem klaar. In 1976 werden alle gebouwen aangekocht door de gemeente, waarna het door architect Colsen werd verbouwd tot raadhuis. Van het interieur zijn belangrijke oorspronkelijke ken merkende elementen van de ambachtelijke bouw van na de oorlog bespaard gebleven. De prachtige oude bomen en beplan tingen rondom het gebouw zijn van bijzondere waarde. Paxi intr- antibus et gaudium inhabitanti- bus, staat nog altijd gegrift in de voormalige ingang van het prach tige klooster op deze prachtige plek. Crypte en raadszaal zijn bijna intact gebleven .Het grote huis van de zusters Ursulinen heeft toen opgehouden te bestaan. Veel hebben zij ons nage laten. Kent u ook zo'n beeldbepa lende, monumentale plek in Venray of een van zijn kerkdor pen? Wilt u reageren of wilt u ons een (digitale) foto ter beschik king stellen? Deze kunt u sturen naar het secretariaat, van Stichting Venray-Monumentaal ,p/a Groene Hart 7, 5801 SX Venray. E-mail: venraymonumentaal@hccnet.nl ïnrayse Stevy Custers één van de hoofdrolspeelsters in docu-film van CAB iind mei beginnen de opna- en van de docu-film over nderd jaar psychiatrie in Qray. De rollen voor de film een initiatief van het ënten Advies Bureau Noord- Midden-Limburg (CAB) - rden vrijdag 13 mei ver- Td. In de schouwburg van GGZ-groep op het St. naterrein was de spanning i te snijden toen aan het ld van de middag met een stelijke toast bekend werd naakt wie welke rol en ofdrol zou krijgen. Eén van vrouwelijke hoofdrollen is lelegd voor de 18-jarige Custers. De Venrayse •mt al jaren van een car- op het witte doek. int detail: ze staat inge ven bij een castingbu- in Amsterdam, maar haar eerste filmrol via productie in haar eigen iplaats. joeveel meisjes dromen er,van actrice te worden? Veel, heel Stevy Custers is één van hen. meisje wist ik al wat ik wilde, fop jonge leeftijd was ik een Tölenverteller, deed ik mensen i televisie na en stond ik graag [de belangstelling. Vooral het ilaatsen in andere mensen en !tjes vond ik interessant. ;re mensen zeiden dat ik daar mee moest gaan doen, maar ik woon in Venray. Niet "aid een kloppend hart van de of tv-industrie. Dus ben ik *tort met een studie réchten, heb ik echter al afgebroken, Jttdaar ligt mijn hart niet. Mijn Jer vroeg me: "wat wil je nu ht?" "Actrice worden", ant- •ordde ik. "Dat is niet realis- reageerde mijn vader. "En owil ik het proberen", zei ik. "Dan hoef ik mij later tenminste niet het verwijt te maken dat ik het niet heb geprobeerd. Liever geprobeerd en niet gelukt, dan nooit geprobeerd." De fascinatie voor acteren zit haar in het bloed. "Ik ben al eens in de schouwburg op het St. Annaterrein geweest. Alleen was ik toen een stuk jonger. Ik speel de koningin Beatrix in een musi cal over het wassenbeeldenmuse um. Tijdens de generale repetitie ging het helemaal mis. Midden op het podium viel ik flauw door de druk van de zware mantel, een kroon, maar vooral door de warme lampen. Maar dat weer hield mij er niet van om toch door te gaan." Zangtalent heeft ze niet. Maar het podium lonkte, dus richtte ze zich op playbackshows. "Ik heb playbackshows gedaan op scho len, op voetbalkampen, in Venray. In de spotlights staan als 'in personater' van Wightfield of Kate Bush." In de toneelschool zag ze niets. "Theater is te expressioneel, te dramatisch en te wazig. 'Real Life' is mijn ding. Dus acteren op het scherm, en dan bij voorkeur in een film dan in een soap. Ja, ik weet dat de kans klein is dat ik carrière maak als actrice. Daar denk ik heel reëel over. In sep tember begin ik met de docente nopleiding aardrijkskunde. Ik wil de eerste graad lesbevoegdheid halen." Stevy Custers staat ingeschre ven bij castingbureau US enter tainment Group in Amsterdam. "Dat bureau neemt vijftien men sen per jaar aan. Hiervoor heb ik een casting moeten doen. Sinds februari krijg ik op zaterdag acteerles. Na de opleiding heb ik een DVD met eigen werk en gaat het bureau mij voorstellen aan klanten. Erg professioneel alle maal en natuurlijk leuk. En de rol in de docu-film over honderd jaar psychiatrie past perfect in dat tra ject." GEVAARLIJKE VROUW De Venrayse zou het liefst een rol in psychologische thrillers wil len spelen, zoals Sharon Stone in Basic Instinct. "De gevaarlijke vrouw met macht, een fantasti sche rol. Maar ja, dat zijn nu nog mooie dromen. Hoe ik die droom waarheid kan laten worden, weet ik nog niet. Misschien via een soap of via andere wegen." Het onderwerp, het gedachte goed en de verhaallijn van de docu-film over honderd jaar psy chiatrie spreken haar aan "Familieleden hebben in de psy chiatrie gewerkt, dus zijdelings heb ik er wel iets van meegekre gen. Het is mooi dat de film ener zijds een inkijk geeft in wat er in honderd jaar allemaal in de psy chiatrie is gebeurd, en anderzijds mensen de gelegenheid biedt om zelf in een film te spelen. Ik heb begrepen dat er meer dan 160 mensen auditie hebben gedaan voor de film. Al die mensen zijn in aanraking geweest met het onder werp van de film, denken er over na en praten er in hun omgeving over. Het is mooi dat vermaat schappelijking ook op zo'n manier kan worden gestimuleerd. Een mooi initiatief." De mannelijke en vrouwelijke hoofdrol in de film wordt gespeeld door meerdere persona ges, omdat de film zich voltrekt in een tijdvak van bijna honderd jaar. De hoofdpersonen maken als familielid, professional en uitein delijk als cliënt de vele verande ringen in de psychiatrie mee. De mannelijke hoofdrol wordt gespeeld door Thomas Bertens (Venlo), Paul Peeters (Tegelen), Loek Muijsenberg (Helmond) en Kees Verbeek (Venlo). Voor de invulling van de vrouwelijke hoofdpersoon tekenen Amber Zondervan (Venray), Stevy Custers (Venray) en Josje Oudenhoven (Venray). Prominente rollen zijn er verder voor Ans Siebers (St. Anthonis), Manon van Gils (Venlo), Fleur Janssen (Eindhoven), Stijn Schambergen (Venray) en Piet van der Wouw (Venray).

Peel en Maas | 2005 | | pagina 15