Van den Munckhof scoort met krant en kabel ^gMAAS PEEL EN MAAS 125 jaar Peel en Maas Zondag 27 maart 2005 - Pagina 21 Betrokkenheid in optima forma Redacteur Ron Koenen ververst Kabelkrant Venray, bet digitale ver lengstuk van Peel en Maas. Betrokkenheid is bepalend voor het succes van een nieuwsblad, aldus Lou Lichtenberg in de vorige NNP-Nieuws. En hoe kleiner het gebied, hoe groter de betrokkenheid, zo voegde de directeur van het Bedrijfsfonds voor de Pers er stellig aan toe. Alle reden om de proef op de som te nemen en langs te gaan bij Van den Munckhof in Venray, een kleine uitgeverij met een grote betrokkenheid bij haar omgeving. Al doen de Limburgers daar zelf niet al te ingewikkeld over: "Wij zijn gewoon overal bij en doen overal verslag van." De uitgeverij, de drukkerij en de kantoorboekhandel van Van den Munckhof bevinden zich midden in het winkelcentrum van Venray. Dat is al sinds jaar en dag een vanzelfsprekendheid, net zoals het niet meer dan logisch is dat de uitgever van Peel en Maas beschikt over Postbus 1. Het nieuwsblad is immers net zijn 124ste jaargang ingegaan en weet al vanaf het begin zo'n beetje heel Venray aan zich te binden. Uitgever Christ van den Munckhof lijkt er niet bijzonder prat op te gaan. Natuurlijk klinkt er enige trots door wanneer hij vertelt dat Peel en Maas al door zijn overgrootvader gemaakt werd. En uiteraard is hij een tevreden man wanneer hij meldt dat het nieuwsblad een dek kingsgraad van een kleine 85 procent heeft. Maar geen uitge breide theorieën over marktlei derschap of ingewikkelde expo sés over de weg naar het succes. Het devies vanuit Venray: wat er ook gebeurt, blijf investeren in je abonnees. Met de redactie welteverstaan. ALTIJD EN OVERAL AANWEZIG "Venray telt naast Peel en Maas verschillende huis-aan-huisbla- den", vertelt Van den Munckhof. "Daarnaast hebben wij hier te maken met Dagblad De Limburger. Qua advertenties zien we de huis-aan-huisbladen als onze concurrenten, maar qua redactie gaat het duidelijk tussen ons en het dagblad. Dat beschouwen we dan ook als onze échte concurrent Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar de redactionele vier redacteuren (de uitgever zelf en drie fulltimers), maar het kopje acquisitie ontbreekt in zijn geheel. "Wij hebben inderdaad geen acquisiteur in dienst", licht Van den Munckhof toe. "De advertenties rollen vanzelf binnen; per post, per e-mail of via de winkel." SCOREN MET DE KABEL Maar er is meer. Want hoe hard je ook loopt, het dagblad komt dagelijks uit, terwijl Peel en Maas alleen op donderdag verschijnt. De kneep zit 'm in Kabelkrant Venray, waarop 80 procent van de Venrayse bevol king minimaal één keer per week afstemt en 40 procent zelfs dagelijks. "De kabel neemt landelijk gezien misschien in populariteit af, maar ik vind het - zeker in combinatie met Peel en Maas - een geweldig medium", aldus Lammen. "Je kunt het nieuws meteen kwijt, met foto's boven dien. Bij uitstek de manier om het dagblad te snel af te zijn. De mensen weten dat ook. Als ik ergens aanwezig ben, is het meteen: 'Staat het vanavond al op de kabel?' Dat is een aardig automatisme geworden. Een mooi spel ook: plaatsen we wel, plaatsen we niet? Sommige pri meurs bewaren we immers voor de krant, zodat we ook daarmee scoren." Kabelkrant Venray wordt dagelijks aan het einde van de middag ververst. "Dat kan mis schien wel vaker", licht Van den Munckhof toe, "maar dat doen we alleen bij heel belangrijk nieuws. Anders wordt het een rommeltje voor de kijker. Dat vaste ritme geeft duidelijkheid." En internet? Daar is de uitge ver vrij snel mee klaar: "Commercieel niet te exploite ren, dus gebruiken we het slechts beperkt als nieuwsmedi um." VANZELFSPREKENDHEID Terug naar Lou Lichtenberg: betrokkenheid als dé kritische succesfactor voor een succesvol nieuwsblad? Het verhaal in Venray lijkt deze veronderstel ling te onderschrijven. Overal bij zijn, overal verslag van doen: het is betrokkenheid in optima forma. Van den Muckhof: "Daar kan ik wel in meegaan, ja. Maar ik vind het eigenlijk een vanzelf sprekendheid. Nogmaals: je bent een nieuwsblad en dan moet je wat doen voor je abonnees." Deze bedrijfsreportage ver scheen in mei 2003 in het NNP-Nieuws, een uitgave van de N'NP, de landelijke organi satie van lokale nieuwsmedia. De tekst werd geschreven door Jaap Janssen Steenberg van Factor T Foto's: Peel en Maas HET WERKT Op die manier is Peel en Maas welhaast synoniem geworden aan Venray. Van den Munckhof is daar vrij resoluut over: "Je bent een nieuwsblad, dus je strijd die Peel en Maas met de huis-aan-huisbladen voert, is inderdaad een ongelijke. Met drie fulltime redacteuren die wekelijks goed zijn voor een pagina of vijftien (dagbladfor maat) krijgt de redactie bij Van den Munckhof immers alle ruim te. Er passeert in Venray en omgeving dan ook geen gebeur tenis zonder dat Peel en Maas erbij is. Redacteur Henk Lammen ziet Redacteur Henk Lammen (links) en uitgever Christ van den Munckhof op de redactie van Peel en Maas. dat zonder meer als de grote hebt abonnees waaraan je iets kracht van zijn krant: "De men- verplicht bent. En dus ren je je Van den Munckhof en Venray: een vertrou wde twee-eenheid. sen weten dat ze altijd op ons kunnen rekenen. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij probe ren erbij te zijn. Zo mogelijk met een redacteur of anders met een fotograaf. De huis-aan-huisbla den kunnen dat simpelweg niet bijbenen. En ik moet zeggen, ook het dagblad moet het vaak afleggen." "Bovendien", vult Van den Munckhof aan, "nemen wij in principe alle persberichten mee. ook al komt het hier nog zo knullig binnen. Al is het nieuws nog zo klein, het moet in Peel en Maas terug te vinden zijn. Wij hebben hier geloof ik acht brid- geverenigingen, die staan elke keer weer keurig in de krant. Ook daarmee onderscheiden wij ons." benen onder je kont vandaan, om het maar eens zo te zeggen. Alleen dan bouw je iets op met je lezers. Zo hebben wij onlangs besloten ons wat meer te richten op Meerlo-Wanssum, dat tegen Venray aanligt. Daar zijn we nu dus dagelijks te vinden, bij wijze van spreken. Een uitdaging, want het is voor ons een relatief nieuw gebied." En het werkt, zo bleek uit de recent gehouden abonnementenactie: het aantal abonnees is in korte tijd meer dan verdubbeld. Het grote belang dat Van den Munckhof hecht aan de redactie, is ook te herleiden uit het colo fon. Het kopje redactie vermeldt

Peel en Maas | 2005 | | pagina 21