ndernemers hekelen
arkeerbeleid
ieuwbouw gemeenschapshuis
>e Hoefslag
20% korting
25% korting
BEHANGWERK
Venray moet
bouwen, bouwen,
bouwen
Trouwen in Venray
fors duurder
Venray profiteert
van Brusselse
subsidies
Zaterdag en Zondag
Alle dames- en herenschoenen
Alle tassen
04 - Pai
Ijlenmaas
Donderdag 25 november 2004 - Pagina 5
tinancierd door Gemeente Venray en Europese Unie
nray moet 'Fraay' worden
vrijst.
arage, gei.
srijke orm
h koz 'iOairay als merk neerzetten.
o* h VV *S een Van doelstellill-
worün^e- die Centrummanagement
grondsetfay voor ogen heeft.
aor mena 6
s willen e iderdag presenteerde
naaf fo2 itrummanagement het E'til-
n). Oppy ,port dat ten grondslag ligt
ag. i een promotieplan voor
nray. Venray moet zich als
iay' presenteren, is de
ig van het bestuur van
anagement.
[ve dat de discussie zich
concentreerde op de wijze
ip en waarmee Venray zich
•t profileren, moet er binnen
iray ook het een en ander ver-
ietserre, eren. Centrummanagement is
Tandeli ï°orbeelcl al bezi8 met een fiet_
ng. Bou iplan om de overlast in het win-
iiwd s5 centrum terug te dringen,
3el glas, aar op het prioriteitenlijstje is
epnen°v'v parkeerprobleem bijvoor-
'eriichiinj ;Id niet terug te vinden. Dit tot
v vTIn a curstelling van zo'n veertig cen-
mondernemers die op de
ilder. i
avond waren afgekomen. Want
het parkeren, zo staat ook in het
E'til rapport te lezen, is het zwak
ke punt van het Venrayse cen
trum. "Parkeren is een grote
ramp", liet Hans Thomassen
weten. "Het Venrayse beleid is
erop gericht het blik uit het cen
trum te weren. Daarmee wordt
het centrum onbereikbaar want
ook het openbaar vervoer is mini
maal. Er is nog niet eens een
bewegwijzering naar de parkeer
plaatsen." Thomassen, en met
hem enkele andere ondernemers,
vinden het ontbreken van een
parkeerplaats in het oostelijk deel
van het centrum een groot gemis.
"Daar komt nog bij dat aan de
Julianasingel na de reconstructie
minder parkeerplaatsen overblij
ven. Om over de onvriendelijke
parkeerwachters nog maar niet te
spreken", aldus Thomassen.
Volgens Lau Haegens heeft hij
van wethouder Driessen de toe
zegging gekregei. dat de beweg
wijzering naar de parkeerplaatsen
in ieder geval voor eind 2005
gerealiseerd is. Ook het verdwij
nen van de parkeermogelijkheden
voor het winkelpersoneel werd
bekritiseerd. "Een van de conclu
sies uit het E'til rapport is dat
Venray goed en vriendelijk win
kelpersoneel heeft en dat de
ondernemers dit personeel moe
ten koesteren. Dat wordt moeilijk
als de personeelsleden maar moe
ten zien waar ze hun auto neerzet
ten als ze in Venray komen wer
ken", zei Anton Verlinden.
Ron Mulders, ingehuurd als
centrummanager, erkende het
probleem. Als manager geeft hij
leiding aan een stuurgroep die
allerlei centrumproblemen
oppakt en ze probeert op te los
sen. Hij gaf aan het parkeerpro
bleem met de bewegwijzering
bovenaan het prioriteitenlijstje te
zetten. Venray heeft volgens het
E'til-rapport een duidelijke regio
functie. Maar er is volgens het
Centrummanagment meer te
halen voor de Venrayse onderne
mer. Daarvoor heeft het een pro
motieconcept laten ontwikkelen.
Venray moet 'Fraay' worden:
Fraay wonen, Fraay winkelen en
eigenlijk ook Fraay parkeren moe
ten als merk in de markt gezet
worden, is de mening van
Ragnhild Savenije van het bureau
Maek uit Sint Anthonis dat door
Centrummanagement was inge
huurd om een concept te ontwik
kelen. Het beeldmerk zou breed
inzetbaar moeten zijn, niet alleen
bij collectief adverteren maar ook
op banners, vlaggen, infozuilen
en bewegwijzering.
Centrummanagement wil nu
een werkgroep gaan oprichten
die de promotie van Venray ter
hand moet gaan nemen.
Overigens was niet iedereen
blij met de gang van zaken. Met
name de initiatiefnemers van
Fanray stelden vraagtekens bij de
gevolgde procedures in het
onderzoek. Zij beschikten over
een concept-rapport van E'til
waarin Fanray als marketinginstru
ment en de kreet 'Voor fans van
Venray' naar voren werd gescho
ven. In het eindrapport is daar
niets meer over terug te vinden,
ondanks het feit dat
Centrummanagement Venray de
kreet 'Voor fans van Venray' van
Fanray BV heeft gekocht. Volgens
Jos Hensgens is de totstandko
ming van het marketingrapport
voor Venray een continueproces
geweest waarbij concepten dis
cussiestukken zijn." Lucie Jansen
vond het daarom juist vreemd dat
wel de kreet 'Voor fans van
Venray' is overgenomen, maar dat
er vervolgens niets mee wordt
gedaan. Zij onderstreepte boven
dien nog eens dat het magazin
Fanray een uitstekend medium is
om de promotie van Venray in de
regio gestalte te geven.
let achtste wereldwonder komt in Veulen
H-Blerick
Duwbedrijf Linssen b.v
UF i
ebr. Reintjes b.v.
Veulen
ektro R van Staveren
Leunen
on Dirkx Technische Service Veulen
v-
d Stevens Constructie Ysselstevn
nen onverwacht in een
stroomversnelling.
leumend van de kou ston-
ai een kleine honderd per-
ten zaterdag te kijken hoe
'ouder Emonts en Bert
iets, voorzitter van de
lulense verenigingsraad, de
xste schop in de grond zet-
Opvallend veel kijkers,
'eulen is immers toch een
kleine gemeenschap. Maar het
nieuwe gemeenschapshuis
blijkt dan ook van groot
belang te zijn voor het dorp.
Door de particuliere aankoop
van een stuk grond en de toe
zegging van een Europese sub
sidie kwamen de bouwplan-
Wethouder Emonts: "Dit is een
groots historisch gebeuren voor
Veulen, hier heeft het dorp zeer
lang op gewacht. Als wethouder
heb ik welzijn in mijn portefeuil
le, daarbij horen ook de gemeen
schapshuizen. Ik weet hoe
belangrijk een gemeenschapshuis
voor een dorp is. Ik weet ook dat
er al in 1997 een aanzet is gege
ven om te komen tot nieuwbouw,
maar dat er grote problemen
waren in verband met de stankcir-
cels. Veulen heeft duidelijk aange-
Niet geldig op aanbiedingen
zfywte- 3c/io<f*um
De gezelligste schoenwinkel van Venray
Grotestraat 11 - www.capretto.nl
toond dat wanneer de gemeente
het niet voor elkaar kan krijgen,
het dorp het zelf maar gaat doen.
Het heeft een groot risico geno
men, maar ook veel lef getoond..
Het heeft in totaal zeven jaren
geduurd, en als je dan ziet met
hoeveel dwang Veulen dit voor
elkaar heeft gekregen, dan is het
werkelijk fantastisch om op deze
Al-locatie toch te kunnen bou-
De bouwcommissie, een
samenwerking van de vereni
gingsraad en de dorpsraad, heeft
geheel op eigen kracht een subsi
dieaanvraag aangevraagd in
Brussel. Brussel heeft inmiddels
een subsidie van 297.000 euro
toegezegd, de gemeente Venray
legt daarbij nog eens 317.000
euro op tafel. Na de lovende
woorden van de wethouder, kon
Bert Smets het niet nalaten om
Emonts gekscherend attent te
maken op een begrotingstekort
van 50.000 euro. Misschien dat de
wethouder daar nog een oplos
sing voor zou kunnen vinden?
Het eerste plan om achter het
kerkhof te gaan bouwen, zag er
mooi uit. Maar toen de stankcircel
wegviel, waren veel dorpsbewo
ners van mening dat er alles aan
gedaan moest worden om het
nieuwe gemeenschapshuis aan de
Brugeind te realiseren. Desnoods
moest er maar grond aangekocht
worden. Vorig jaar werd, na eer
dere strubbelingen, onverwacht
een voorlopig koopcontract gete
kend.
Een eigen gemeenschapshuis
voor een dorp met ongeveer 520
inwoners. Is dat niet teveel van
het goede? Maria Philipsen, secre
taris van de verenigingsraad: "Nee
echt niet, het is juist heel erg hard
nodig. Hoe klein Veulen dan ook
zijn mag, we hebben wel degelijk
een verenigingsleven. Het is een
grote gebeurtenis voor Veulen dat
het nieuwe gemeenschapshuis er
nu echt gaat komen.. Van het hui
dige gebouw wordt ontzettend
veel gebruikgemaakt. Zo is er de
peuterspeelzaal gehuisvest, de
vrouwenvereniging, de ouderen
vereniging en de jeugdvereniging.
Ook wordt er in gesport en doet
het dienst als school. Maar het
huidige gebouw kan echt niet
meer. Het houten pand is afkom
stig uit Lekkerkerk, waar het als
noodschool dienst deed toen daar
de grond grootschalig vervuild
bleek te zijn. Het staat hier inmid
dels al ruim twintig jaar en is heel
erg hard aan het slijten. De zij
wanden zijn aan het verzakken.
Van binnen uit is een gat van
enkele centimeters hoog zicht
baar, over de breedte van een
heel zijpaneel waardoor de wind
vrij naar binnen waait. Kapotte
ramen zijn met houten platen
dichtgetimmerd. Buiten is duide
lijk zichtbaar het hout aan het rot
ten. binnen in een kast staan wer
kelijk de schimmels en
paddestoelen. Door het verzak
ken van de zijpanelen komen ook
de ramen onder spanning te staan
waardoor die elk moment kunnen
springen. Levensgevaarlijk voor
degenen die er toevallig bij staan,
zeer zeker als de kleine kinderen
aan het spelen zijn De GGD heeft
ook al eens opmerkingen gemaakt
over de kacheltjes. Nee, dit
gebouw kan echt niet meer. Het
is ongezond en bovendien gevaar
lijk. Het voldoet in vele opzichten
niet meer aan de eisen van deze
tijd. Nieuwbouw is dan ook echt
noodzakelijk. En daarnaast zijn we
natuurlijk heel gelukkig met de
nieuwe locatie. De oorspronkelij
ke plannen waren om op het gras
veld achter het huidige gemeen
schapshuis te gaan bouwen, maar
daar zouden de bezoekers rechtst-
Zaterdag ging in Veulen sym
bolisch de eerste schop in de
grond voor het 'nieuwe'
gemeenschapshu is.
reeks op het kerkhof kijken, dat
is een minder prettig uitzicht. Hét
gebouw komt nu op de perfecte
plek.te staan."
Het nieuwe gemeenschapshuis
zal een grote ruimte krijgen van
twintig bij tien meter en worden
voorzien van schuifwanden.
Daarnaast komen er twee verga
derruimten, een keuken, een toi
letgroep en enkele bergruimten.
Als de winter niet tegenzit, zal de
nieuwbouw rond de zomervakan
tie gereed kunnen zijn. De graaf
machines hebben het eerste werk
reeds verricht. Veulen kan bespa
ren op de bouwkosten door veel
werk zelf te doen, zo is met df
aannemer afgesproken. Drie met
selaars uit het dorp zijn werkzaam
bij het bouwbedrijf dat de bouw
zal gaan realiseren. Zij hebben
toegezegd in hun vrije tijd flink
aan de slag te gaan.
Plataanstraat 12 Venray tel.582635
Om over tien jaar 45.000 inwoners te kunnen huisvesten
Thema: Venray voorziet in
alle woonwensen. Locatie: res
taurant Le Tambourin op het
St. Servaasterrein. Presentatie:
Han van der Meer. Bezoekers:
75. Forum aan tafel: Ger
Driessen (CDA-gedeputeerde
provincie Limburg), Rudy de
Jong (directeur Wonen
Limburg), Jacques van Roy
(commissie ouderenhuisves
ting), Frits Ruyten (wethouder
Stedelijke Ontwikkeling) en
Han Verkuijlen (beleidsmede
werker gemeente Venray).
Wonen was het centrale
thema van de vierde discussie
bijeenkomst over de toekomst
van Venray. Bijna iedereen
was het erover eens dat er
meer woningen gebouwd
moeten worden. Vooral voor
starters. Volgens Rudy de
Jong, directeur van Wonen
Limburg, zijn er genoeg star-
terswoningen. Het enige pro
bleem is dat ze niet vrij
komen. Mensen blijven te lang
in hun woning zitten waar
door de zo gewenste doorstro
ming maar niet van de grond
komt.
Liesbeth van Beek, directeur
van Wonen Venray, was de enige
met een afwijkende mening. Ze
wees erop dat de bevolking in
Limburg afneemt. In plaats van
bouwen, bouwen, bouwen moet
de aandacht uitgaan naar het ver
beteren van het huidige woning
bestand, vond zij. Ambtenaar Han
Verkuijlen meldde evenwel dat
Venray over tien jaar 45.000
inwoners telt. Om de ruim 5.000
nieuwe bewoners in 2015 alle
maal te kunnen huisvesten, moe
ten er zo'n 2.500 huizen gebouwd
worden. Gemiddeld 250 per jaar.
Dit is het aantal dat de gemeente
ook nastreeft. Alleen haalde
Venray dit getal de afgelopen
jaren niet meer. Wethouder Frits
Ruyten wist wel waaraan dat lag.
Strakke regelgeving, stankcirkels,
langdurige procedures en com
plexe inbreidingsplannen.
Gedeputeerde Ger Driessen gaf
toe dat de provincie te vaak een
remmende factor was. Driessen
wil het woord contingenten, het
strikte aantal woningen dat ieder
dorp mag bouwen, niet eens
meer horen. "We moeten niet
meer millimeteren maar ruimte
geven. Veel ruimte bieden aan
een divers aanbod van woningen.
Waarbij er ook veel meer gesloopt
moet worden."
Het woord slopen klonk burge
meester Waals als muziek in de
oren. "Iedereen loopt te hoop als
Wonen Venray in Veltum twee
flats gaat slopen. Maar dit is een
heel slimme beslissing. Ik hoop
dat de volgende twee flats er snel
achteraan komen", stelde Waals.
De Jong schetste het probleem
van een woning. "Die gaat zo'n
honderd jaar mee. Terwijl de ver
anderingen in de samenleving
veel sneller gaan."
De discussie kwam op het punt
voor wie er gebouwd moet wor
den. Zo te beluisteren vooral voor
starters en buitenlandse werkne
mers die hier nu nog vaak illegaal
verblijven. Waals en Driessen zijn
het erover eens dat Polen en
andere Oost-Europeanen ook in
2015 nog hard nodig zijn. Waals
vermoedt dat 50 procent van de
buitenlandse werknemers zich
hier zal willen vestigen. "Dan
praat je over tweeduizend Polen
met hun gezinnen", denkt de bur
gemeester, die meent dat er
tevens meer kamers en kleine
flats gebouwd moeten worden.
"Want de helft van de huwelijken
strandt binnen vijftien jaar", wist
Waals. "Deze mensen gaan dan
vaker een LAT-relatie aan in plaats
van samenwonen. Daarom moe
ten er meer vrijgezellenflats
komen."
Volgens De Jong duurt het
inderdaad niet lang meer voordat
de Oost-Europese werknemers
zich op de woningmarkt melden.
Hij voorziet dat ze vooral in
appartementen gaan wonen, de
zogeheten agromotels. Twan van
Els wees erop dat de voormalige
verplegersflat op het St.
Annaterrein leeg staat. Het
gebouw telt 120 kamers die de
laatste jaren verhuurd zijn aan
Poolse werknemers. "Waarom
kunnen jongeren er geen kamers
huren? Daar wordt regelmatig
naar gevraagd. Ze hebben het
pand al een keer gekraakt."
Wethouder Ruyten propagan-
deert het levensloopbestendig
bouwen. Zodat iedereen zo lang
mogelijk zelfstandig in zijn eigen
omgeving kan blijven wonen. Als
het aan Ruyten ligt. krijgen alle
nieuwe woningen ook een voor-
en achtertuintje. "Dat is kenmer
kend voor Venray. Zelfs de huizen
tot in het centrum toe hebben
nog een voor- én achtertuin. De
kavels worden weliswaar kleiner,
maar het groene karakter en de
dorpse sfeer blijven behouden."
Jacques van Roy pleitte voor
meer ouderenwoningen in dor
pen en wijken. De laatste jaren
was de trend dat de senioren naar
het centrum trokken. Van Roy
stelde de vraag of er nog wel
zoveel hoogbouw en appartemen
ten gebouwd moeten worden.
Toon Broeksteeg vertelde dat
de generatie die in de jaren zestig
of zeventig een huis heeft
gebouwd nu vaak in de knel
komt. "We dachten toen dat we
later geld zouden overhouden als
we naar een appartement met een
groot balkon zouden verhuizen.
Nu blijkt dat er vaak een ton bij-
moet." Volgens Van Beek is het
probleem dat de huurmarkt niet
marktconform is. Daarom komt
ook de doorstroming niet op
gang. Volgens haar zit er niet
zoveel verschil tussen een huur
woning van 400 of 800 euro. De
goekopere woningen zijn kwalita
tief zo goed dat de mensen er zo
lang mogelijk in blijven zitten.
De dorpsraadvoorzitters Theo
Zegers (Merselo) en Sieb Nijssen
(Ysselsteyn) hielden een pleidooi
voor het behoud van de voorzie
ningen-in de dorpen. Daardoor
zullen de ouderen niet zo snel
wegtrekken en behouden de dor
pen een gemeleerde bevolkings
opbouw. Ook Ruyten steerft naar
een 'gedifferentieerd woonmi-
lieu'. Want dat is het meest
natuurlijke en het allerbeste.
Want kinderen willen ook oude
ren in hun buurt zien en anders
om geldt dat ook."
Het college van B en W wil
een groot aantal tarieven voor
producten van de afdeling
Publieksdiensten van de
gemeente Venray voortaan
kostendekkend maken. Dit
past bij de doelstelling van het
college om de legestarieven te
berekenen op basis van de
daadwerkelijk gemaakte kos
ten. Burgemeester en
Wethouders willen dat bur
gers voortaan alle kosten beta
len die de gemeente maakt
voor haar diensten.
Door efficiënter en slimmer te
werken, is het mogelijk om enke
le diensten goedkoper uit te voe
ren. En de tarieven dus te verla
gen. Zo kost het aanvragen van
een rijbewijs komend jaar geen 28
euro, zoals in 2004, maar 24,80
euro. Het aanvragen van afschrif
ten uit het bevolkingsregister,
zoals een verklaring van
Nederlanderschap of een uittrek
sel, gaat met 60 cent omlaag naar
9.20 euro.
Een aantal legestarieven gaat
echter ook omhoog. Vooral de
kostprijs van een huwelijk in de
trouwzaal van het gemeentehuis
wordt fors verhoogd, van 288
euro in 2004 naar 423 euro in
2005. Trouwen in de trouwzaal
buiten kantooruren, waar de
gemeente nu 382 euro voor
vraagt, gaat vanaf 1 januari 2005
562 euro kosten. De gestegen kos
ten worden nu volledig doorbere
kend in de tarieven.
Wat eveneens fors duurder
wordt, is het aanvragen van een
parkeerkaart voor gehandicapten.
Het behandelen van zo'n aanvraag
kost nu nog 15 euro en de medi
sche keuring 58 euro. In totaal
dus 73 euro. Volgend jaar betalen
de burgers 137 euro als het ver
zoek in behandeling is genomen
maar uiteindelijk wordt afgewe
zen. Het afgeven van een parkeer-
kaart kost in 2005 158 euro. Het
verschil zit in de kosten van de
keuring. Die wordt op dit
moment gedeeltelijk door de
gemeente gedragen.
Nieuws uit Venray
en omgeving
leest U in
PEEL EN MAAS
ONS VOORDEEL UW VOORDEEL
Deze week
ontuangen...
Bij STATE OF ART
voordelig
ingekocht!
STATE 2^ ART
MENSWEAR
Jacks
Nu vanaf
Verder diverse sweaters,
vesten en blouses met
Bleek 82 Weitray boxmeer i mannenmode, jeans and casual sec for man
Telefoon (04781 512 386 venray ij casual we» for men
Vijf projecten in de gemeen
te Venray hebben een
Brusselse EFRO-subsidie vaii
in totaal ruim 453.000 euro
ontvangen. Het geld is afkom
stig uit het zogenaamde Ceres-
programma dat zich richt op
de ontwikkeling van het plat
telandsgebied in Noord- en
Midden-Limburg. De totale
investering die met de vijf pro
jecten is gemoeid, bedraagt
circa 1,1 miljoen euro.
Het grootste deel van de subsi
die gaat naar de bouw van het
dorpshuis in Veulen dat wordt
ingericht als servicepunt voor de
lokale bevolking. Hiervoor stelt
Brussel 297.000 euro beschik
baar. De gemeente Venray draagt
aan dit project ruim 317.000 euro
bij. De overige projecten betref
fen het aanleggen van een wan
delroutenetwerk rond Merselo
(EFRO-subsidie 19.225 euro), het
realiseren van verblijfplaatsen i
voor vleermuizen in de kazemat- i
ten aan het defensiekanaal en in
de kerken van Merselo en
Vredepeel (subsidie 47.066 euro), 1
een haalbaarheidsstudie naar de
opzet van een coöperatie van
energieaanbieders en -vragers
(subsidie 23 915 euro) en een
mondiaal wetenschappelijk sym
posium op het gebied van de
asperge en de aspergeteelt dat in
juni 2005 in venray wordt georga
niseerd (subsidie 66.000 euro).
De uitvoering van de projecten
vindt plaats in 2005 en 2006.