Classens (CDA) pleit voor veiligere Timmermannsweg even Noord-Limburgse emeenten niet eensgezind )verloner Piet Lichteveld aar herdenking D-Day in ormandië Waals: hondenpoep geen prioriteit politie 'Buslijnen zullen verdwijnen' Horst mode centrum tel. 077-3986464 0 NATIONAAL enverzetsmhsm nieuw in venray De gemeente gaat bijzonde re opsporingsambtenaren (BOA's) inzetten voor controle op hondenpoep. Volgens burgemeester Waals geeft de politie er geen priori teit aan. "We zullen dus zelf BOA's opleiden die dit gaan controleren en bekeuren", zei Waals in de commissie Stedelijk Beheer. Volgens de APV (Algemene Politie Verordening) mogen de honden alleen aangelijnd worden uitgelaten en dient de hondenbe zitter in het bezit te zijn van mate riaal om de poep te verwijderen. Gerda van Stelten (CDA) vindt dat de APV op dit punt niet duidelijk genoeg is. "Want er staat niet in wat de mensen bij zich moeten hebben. Ze gooien de honden drollen vaak in het rioolputje, in de struiken of bij de buurman onder de auto", aldus Van Stelten die aandrong op het uitdelen van bekeuringen. In Venray wordt de hondenbe lasting, opbrengst circa 120.000 euro per jaar. niet ingezet voor de bestrijding van hondenoverlast. Het college stelt daarom voor de f bij Desteaing v.a. €75,- mag u een heus modespaarvarken uitzoeken, waarin een kortingsbon is verstopt van 5 tot 25 die direct in mindering wordt gebracht op uw k aankopen! A hondenbelasting af te schaffen en de ozb juist te verhogen. "Die belasting geeft een verkeerd beeld. Want het is niet de vervui ler die betaalt. De opbrengst wordt ingezet als algemeen dekkingsmiddel en we kunnen dit geld niet missen", aldus Waals die een harde aanpak wil van de hondenpoep. "Want dit is een van de grootste ergernis sen van burgers. De APV moet inderdaad duidelijker. De eige naar dient een schepje en een plastic zak bij zich te dragen. De hondenstront moet daarna thuis in de grijze container gedepo neerd worden. Want dan betaalt de hondenbezitter ook voor de afvoer van het dfvaV, zegt Waals. De PvdA is eveneens voor een strengere aanpak van honden poep. "Maar we zijn niet blij met afschaffing van hondenbelasting", zegt plly van Dijck. "Want het opruimen van hondenpoep moet betaald worden door de honden bezitters. Daar hoeven niet alle burgers via de ozb aan mee te betalen." Overlast van hondenpoep is niet alleen een probleem van de Venrayse wijken. Afgelopen week deden zowel de dorpsraad van Leunen als Oostrum een oproep in het dorpsblad. De dorpsraad van Oostrum wordt herhaaldelijk benaderd door inwoners die zich mateloos ergeren aan honden poep op speelterreinen, trottoirs en openbaar groen. De dorpsraad wijst de hondenbezitters op hun verantwoordelijkheid voor het opruimen van hondenpoep. In Leunen gaat de dorpsraad nog een stapje verder. De inwoners wor den ook opgeroepen de honden bezitters aan te spreken indien ze de poep van hun hond niet oprui men. Mooi de Mooiste Mode St. Lambertusplein 12 Modecentrum Frans Theelen ook in Roggel Boxtel Panningen en Geleen PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen redactie@vandenmiinckhof.nl Advertenties: Arie Snellen e-mail: telefoon: 0478-58 27 27 Thrieven op aanvraag e-mail: advertentie@vanderanunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek Tel. 0428-582872 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsmeuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 18,50 (postcode 58 32.50 (overige binnenland) Donderdag 3 juni 2004 - Pagina 3 Wethouder Driessen weigert inrichting 60-km zone Al jarenlang vragen bewo ners en de dorpsraad van Ysselsteyn aandacht voor de onveilige verkeerssituatie op de Timmermannsweg. Er wordt veel te hard gereden op deze lange en kaarsrechte weg. Jan Classens (CDA) kaart te de kwestie opnieuw aan in de commissie Stedelijk Beheer. Hij pleit voor een maximumsnelheid van 60 kilometer en wil dat de ber men opgeknapt worden. Tijdens het laatste collegebe- zoek aanYsselsteyn in juni 2003 hebben straatbewoners nog mas saal actie gevoerd Maar ook dit bleef zonder resultaat. Classens vertelde dat het een drukke weg is waar veel auto's, vrachtverkeer, landbouwmachines en fietsende schoolkinderen gebruik van maken. Bovendien wordt het uit zicht van de omwonenden op de straat weggenomen door de dich te bomenrij. "Dit kan geen weg zijn waar 80 kilometer gereden mag worden", vindt Classens. Wethouder Driessen (CDA) weigert om de maximumsnelheid te verlagen naar 60 kilometer. Volgens hem heeft dat geen enke le zin indien er geen andere maat regelen, zoals wegversmallingen of verkeersremmers, worden genomen. Bovendien zou de poli tie geen snelheidscontroles willen uitvoeren als deze extra maatrege len uitblijven. Ook verkeersorga- nisaties en andere gemeenten adviseren terughoudendheid met 60-km zones, aldus Driessen die geen geld wil uitgeven aan dure verkeersremmers omdat dit niet het gewenste effect zou hebben. De verkeerswethouder zei dat het onderhoud aan de bermen is uitgevoerd met een nieuwe methode van gebroken asfalt. "Op kleine plekken tegenover de inrit ten van bedrijven moeten de ber men nog bijgewerkt worden met grasbetonstenen. Dit zal vlak na de bouwvakvakantie gebeuren en daarmee is de straat in orde", vindt Driessen die na vier jaar de discussie wil sluiten. "Want het college wil hier geen 60-km zone invoeren. Die keuze is definitief bepaald. Want de inrichting kost miljoenen terwijl het rendement te laag is." Raadslid Classens wil het er niet bij laten zitten. Hij gaf een over zicht van allerlei beloftes die in het verleden gedaan zijn. Zo zou een verkeerskundige van de gemeente de invoering van 60 kilometer hebben toegezegd. "Er zijn verwachtingen gewekt die niet worden nagekomen. Daar heerst bij de aanwonenden veel onbehagen en teleurstelling over", zei Classens die de moge lijkheid opperde om via een raadsbesluit alsnog de plaatsing van 60 kilometerborden af te dwingen. Driessen merkte nog op dat bij snelheidscontroles met Iaserguns is gebleken dat het vooral de straatbewoners zelf zijn die te hard rijden. irgen, Gennep en Mook-Middelaar doen niet mee aan handhavingscluster gemeenten in het politie let Limburg-Noord willen handhavingscapaciteit adelen om de kwaliteit te fbeteren. Door samen te rken worden de gemeenten ader kwetsbaar, komt er tr ruimte voor specialisatie kunnen er meer integrale atroles plaatsvinden. Maar een Venray, Meerlo- inssum, Horst aan de Maas Sevenum wisten elkaar te iden. De drie gemeenten de overkant van de Maas ergen, Gennep en Mook- lelaar) doen voorlopig «mee. tej Burgemeester Waals tilt er niet as t raar aan dat deze drie gemeen- zijn afgehaakt. "Ik lig er niet wakker van. Het is interne besluit vorming van die gemeenten. Mook-Middelaar is een geval apart. Die gemeente is vooral op Nijmegen georiënteerd. En Bergen en Gennep zullen zich op termijn wel bij ons aansluiten. Maar ik zal niet het initiatief nemen om met ze aan tafel te gaan", zei Waals in de commissie Stedelijk Beheer. Doordat iedere gemeente op eigen houtje de regels en vergun ningen handhaaft is de ambtelijke capaciteit kwetsbaar en versnip perd. Bij de aanpak van grote zaken ontstaat er direct achters tand en werkdruk. Vooral bij de kleine gemeenten. De provincie stimuleert ook bovenregionale handhavingsorganisaties. Want er wordt steeds meer specialistische kennis gevraagd op het gebied van milieu, brandveiligheid, ruim telijke ordening, bouwen en wonen. Tevens moeten de werk- wijzes op elkaar afgestemd wor den waardoor eenvoudiger samengewerkt kan worden met politie, justitie en provincie. Alle gemeenten kampen met een tekort aan handhavingscapa citeit. De huidige bezetting is ontoereikend om alle wettelijke taken uit te voeren. Ondanks de efficiëntievoordelen door de bun deling blijven de gemeenten onderbezet. Maar het blijft een verantwoordelijkheid van iedere gemeente afzonderlijk om daar voor structureel extra geld vrij te maken. Handhavingstaken die gericht zijn op de individuele bur ger (sociale zaken, burgerlijke stand en leerplicht) zijn uitgezon derd van de nieuwe samenwer kingsorganisatie die op 1 januari 2005 van start gaat. De handha vingscluster wordt ondergebracht bij de gemeente Venray omdat dit de centrumgemeente voor de regio is. "Het is jammer dat niet alle gemeenten meedoen", zei Fons Emonts (CDA). "Het zou een alge hele samenwerking binnen het politiedistrict moeten zijn. Want handhaving is een kwetsbaar begrip. Er komen steeds meer taken bij en samenwerking is daarom een must." Alle partijen reageerden positief maar zagen liever dat alle zeven gemeenten zouden samenwerken. "Het is niet erg om maar met vier gemeenten te starten", vond Waals. "Want het is een ingewikkelde klus. En hoe groter het gebied is hoe meer pro blemen er zijn. De gemeente Bergen heeft bijvoorbeeld negen bordelen terwijl Venray er niet één heeft. We kunnen zo ook van elkaar leren. Bij Meerlo-Wanssum is bijvoorbeeld veel kennis over water." In de nieuwe opzet worden de ambtenaren van de andere gemeenten gedetacheerd Venray die het cluster coördi neert. Volgens Waals is er nog geen overeenstemming over de uurtarieven die doorberekend worden. "Dat komt omdat er nogal wat verschillen zijn. Zo lig gen de uurtarieven in Venray veel hoger dan in Meerlo-Wanssum." niet. Bovendien heb je kans op slecht weer en loop je natuurlijk altijd het risico van pech onder weg." Keep Them Rolling heeft in Courseulles-sur-Mer (vijftien kilo meter ten noorden van Caen) een camping afgehuurd. De delegatie uit Overloon en Holthees verblijft hier van 3 tot en met 11 juni. Hen wacht een druk programma. Lichteveld: "Bijna elke dag zijn er wel défilés. We rijden dan langs gedenkplaatsen zoals kerkhoven en musea en komen bijvoorbeeld ook langs de uit oorlogsfilms bekende kerk in St.-Mère-Église. Een parachutist bleef daar bij de invasie aan de toren hangen. Hij redde zijn leven door zich dood te houden." Op de dag van de inva sie, 6 juni, wordt de landing nage speeld, compleet met originele amfibievoertuigen, parachutisten, jeeps, diepladers, tanks en noem maar op. Duizenden mensen uit alle delen van de wereld nemen hieraan deel. Ook de drie jeeps uit Overloon en Holthees zullen dan over de Normandische stran den rijden. Lichteveld: "Vijf jaar geleden waren er al tienduizen den toeschouwers. Ik verwacht dat het er nu alleen nog maar meer zullen zijn. Je bent onder deel van het spektakel en wordt toegeklapt en aangemoedigd door al die mensenmassa's. Dat doet me wel wat, ja. Ik kijk er nu al naar uit." Wethouder Driessen (CDA) voorspelt dat de buslijnen in Venray allemaal zullen verdwij nen. De Deeltaxi lijkt hét open baar vervoersmiddel van de toe komst te worden. De belbus is sinds de invoering op 1 januari 2003 een groot succes. Vanaf vorig jaar rijdt er al geen lijnbus van Hermes meer door Landweert, Ursulastraat en Oude Oostrumseweg. "Het aantal lijnen is gehalveerd. En de bussen die nog wel lopen zijn slechts margi naal bezet. Ze zullen straks alle maal verdwijnen ten gunste van de Deeltaxi", denkt Driessen. Jan Classens (CDA) vroeg in de com missie Stedelijk Beheer aandacht voor de slechte bereikbaarheid van de bedrijventerreinen met het openbaar vervoer. Volgens Driessen heeft directeur Erik Peters van Inalfa een paar jaar geleden een initiatief genomen. met de vervoersmaatschappij en de provincie, voor busvervoer naar Smakterheide I en II. Driessen: "Maar dit is een stille dood gestorven omdat er bij de werknemers bijna geen animo voor was. Ook hier is de Deeltaxi een redelijke vervanger." Met de komst van de Deeltaxi is ook de buurtbus verdwenen in Noord- Limburg. De buurtbus uit Overloon doet nog wel Venray aan. Inwoners van de Brabantse dorpen Maashees, Holthees en Overloon kunnen geen gebruik maken van de Deeltaxi. Nieuws uit Venray en omgeving leest U in PEEL EN MAAS dgj EL SN MAAS Poetin. Eén van de andere aan wezigen is Piet Lichteveld uit Overloon. Met zijn Amerikaanse jeep neemt hij deel aan de talrijke défilés die rond 6 juni in Normandië zul len plaatsvinden. Piet Lichteveld was twaalf jaar oud toen Overloon in de herfst van 1944 in de frontlinie kwam te liggen. Van nabij maakte hij de oorlogsverschrikkingen mee. Overloon werd van de kaart geveegd en moest na de bevrij ding steen voor steen worden opgebouwd. De uit een aanne mersgeslacht stammende Lichteveld was actief bij de wederopbouw van zijn geboorte dorp betrokken. Aan de oorlog heeft hij een fascinatie voor oor- logsmaterieel overgehouden. "Bij de bevrijding was ik hele maal onder de indruk van de Amerikanen en vooral van hun jeeps. Ik droomde ervan zelf ook eens zo'n jeep te hebben." Het zou tot 1982 duren voordat die droom werkelijkheid werd. "Bij Wim Jenniskens uit Vierlingsbeek zag ik een stuk of achttien Amerikaans jeeps uit de Tweede Wereldoorlog staan. Afgeleefde roestbakken, maar ze bleken te koop te zijn. Ik heb niet lang getwijfeld en er een gekocht, voor drieduizend gulden." De jeep van het merk Willy bleek uit 1943 te dateren. In het Franse St.-Dizier was hij na de bevrijding achtergelaten. Het opknappen van de Willy kostte Piet Lichteveld bloed, zweet en tranen: "Het was één brok roest. Ik heb hem helemaal uit elkaar geschroefd, gezandstraald en met borstel en roller weer opgeschil derd. Heeft me heel wat uren gekost, maar het resultaat is er ook naar." In de garage achter Lichtevelds woning staat inder daad een jeep te flonkeren die nauwelijks is te onderscheiden van een nieuwe. Legergroen, geen roestplek te bekennen en zonder ook maar een spatje mod der. Lichteveld: "De carrosserie is nog origineel. Wel heb ik er inmiddels een andere motor inge legd. Onderdelen die ontbraken, heb ik op beurzen op de kop weten te tikken. Hij loopt gewel dig, je hoeft hem maar aan te raken en hij start!" Piet Lichteveld en zijn zoon Marcel zijn sinds een jaar of acht lid van Keep Them Rolling. Deze vereniging ijvert voor de instand houding van militaire historische voertuigen. De leden nemen met hun voertuigen deel aan herden kingen en défilés die in heel Europa worden gehouden. Lichteveld: "Op tweede paasdag hebben we nog meegedaan aan een rondrit in Zeeland. In oktober is er in Tilburg een défilé waar we bij aanwezig zijn. In 1999, bij de 55-jarige herdenking van D-Day, ben ik samen met Marcel ook al in Normandië geweest Daar hebben we toen met Keep Them Rolling deelgenomen aan diverse défilés." DRUK PROGRAMMA De ervaring van 1999 is de inmiddels 71-jarige Lichteveld zo goed bevallen, dat hij niet lang na hoefde te denken toen deelname aan de herdenking van dit jaar ter sprake kwam. Deze week is hij voor de tweede keer afgereisd naar Normandië. Hij wordt daarbij vergezeld door zijn zoon Marcel en door Gerold Minten uit Overloon en Edwin Logtens uit Holthees. Deze beide Iaatsteri zijn eveneens eigenaar van een origi nele Amerikaanse Willy. In 1999 ging de reis nog per jeep. Nu wor den de jeeps op zogenaamde auto-ambulances gezet. Lichteveld: "Het is toch een hele afstand en veel harder dan zeven tig kilometer per uur rijden ze Op 6 juni is het zestig jaar pleden dat er een einde leek e komen aan meer dan vier aar oorlogsleed. Duizenden eallieerde strijdkrachten vj landden op 6 juni 1944 - D- Day - op de stranden van het ranse Normandië. De hoop p een snel einde van de oor- og bleek ijdel: het zou nog liijna een jaar duren voor Duitsland capituleerde. Toch *as de invasie in Normandië lp D-Day het begin van het einde voor Nazi-Duitsland. kstig jaar later wordt daar itvoerig bij stilgestaan. Tot de «ten bij de herdenking in ïormandië op 6 juni behoren taatshoofden en regeringslei- lers als George W. Bush, Tony "air, Gerhard Schroder, «ques Chirac en Vladimir DAEWOO TACUMA nu v.a. €15.995,- NU GRATIS lg-lcd TV scherm 66 cm (t.W.v. €2499.-) bij aankoop van een nieuwe Daewoo aktie geldig tot 30 juni (niet geldig voor aktiemodellen)

Peel en Maas | 2004 | | pagina 3