Classens (CDA)
pleit voor veiligere
Timmermannsweg
even Noord-Limburgse
emeenten niet eensgezind
)verloner Piet Lichteveld
aar herdenking D-Day in
ormandië
Waals: hondenpoep
geen prioriteit politie
'Buslijnen zullen
verdwijnen'
Horst
mode centrum
tel. 077-3986464
0 NATIONAAL
enverzetsmhsm
nieuw in
venray
De gemeente gaat bijzonde
re opsporingsambtenaren
(BOA's) inzetten voor controle
op hondenpoep.
Volgens burgemeester Waals
geeft de politie er geen priori
teit aan. "We zullen dus zelf
BOA's opleiden die dit gaan
controleren en bekeuren", zei
Waals in de commissie
Stedelijk Beheer.
Volgens de APV (Algemene
Politie Verordening) mogen de
honden alleen aangelijnd worden
uitgelaten en dient de hondenbe
zitter in het bezit te zijn van mate
riaal om de poep te verwijderen.
Gerda van Stelten (CDA) vindt dat
de APV op dit punt niet duidelijk
genoeg is. "Want er staat niet in
wat de mensen bij zich moeten
hebben. Ze gooien de honden
drollen vaak in het rioolputje, in
de struiken of bij de buurman
onder de auto", aldus Van Stelten
die aandrong op het uitdelen van
bekeuringen.
In Venray wordt de hondenbe
lasting, opbrengst circa 120.000
euro per jaar. niet ingezet voor de
bestrijding van hondenoverlast.
Het college stelt daarom voor de
f bij Desteaing v.a.
€75,-
mag u een heus
modespaarvarken
uitzoeken, waarin een
kortingsbon is verstopt
van 5 tot 25
die direct
in mindering wordt
gebracht op uw
k aankopen! A
hondenbelasting af te schaffen en
de ozb juist te verhogen. "Die
belasting geeft een verkeerd
beeld. Want het is niet de vervui
ler die betaalt.
De opbrengst wordt ingezet als
algemeen dekkingsmiddel en we
kunnen dit geld niet missen",
aldus Waals die een harde aanpak
wil van de hondenpoep. "Want
dit is een van de grootste ergernis
sen van burgers. De APV moet
inderdaad duidelijker. De eige
naar dient een schepje en een
plastic zak bij zich te dragen. De
hondenstront moet daarna thuis
in de grijze container gedepo
neerd worden. Want dan betaalt
de hondenbezitter ook voor de
afvoer van het dfvaV, zegt Waals.
De PvdA is eveneens voor een
strengere aanpak van honden
poep. "Maar we zijn niet blij met
afschaffing van hondenbelasting",
zegt plly van Dijck. "Want het
opruimen van hondenpoep moet
betaald worden door de honden
bezitters. Daar hoeven niet alle
burgers via de ozb aan mee te
betalen."
Overlast van hondenpoep is
niet alleen een probleem van de
Venrayse wijken. Afgelopen week
deden zowel de dorpsraad van
Leunen als Oostrum een oproep
in het dorpsblad. De dorpsraad
van Oostrum wordt herhaaldelijk
benaderd door inwoners die zich
mateloos ergeren aan honden
poep op speelterreinen, trottoirs
en openbaar groen. De dorpsraad
wijst de hondenbezitters op hun
verantwoordelijkheid voor het
opruimen van hondenpoep. In
Leunen gaat de dorpsraad nog een
stapje verder. De inwoners wor
den ook opgeroepen de honden
bezitters aan te spreken indien ze
de poep van hun hond niet oprui
men.
Mooi de Mooiste Mode
St. Lambertusplein 12
Modecentrum Frans Theelen ook in
Roggel Boxtel Panningen en Geleen
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
redactie@vandenmiinckhof.nl
Advertenties:
Arie Snellen
e-mail:
telefoon: 0478-58 27 27
Thrieven op aanvraag
e-mail:
advertentie@vanderanunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau Periodiek
Tel. 0428-582872
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur Nabezorging gebeurt
tot uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsmeuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
18,50 (postcode 58
32.50 (overige binnenland)
Donderdag 3 juni 2004 - Pagina 3
Wethouder Driessen weigert inrichting 60-km zone
Al jarenlang vragen bewo
ners en de dorpsraad van
Ysselsteyn aandacht voor de
onveilige verkeerssituatie op
de Timmermannsweg. Er
wordt veel te hard gereden op
deze lange en kaarsrechte
weg. Jan Classens (CDA) kaart
te de kwestie opnieuw aan in
de commissie Stedelijk
Beheer. Hij pleit voor een
maximumsnelheid van 60
kilometer en wil dat de ber
men opgeknapt worden.
Tijdens het laatste collegebe-
zoek aanYsselsteyn in juni 2003
hebben straatbewoners nog mas
saal actie gevoerd Maar ook dit
bleef zonder resultaat. Classens
vertelde dat het een drukke weg
is waar veel auto's, vrachtverkeer,
landbouwmachines en fietsende
schoolkinderen gebruik van
maken. Bovendien wordt het uit
zicht van de omwonenden op de
straat weggenomen door de dich
te bomenrij. "Dit kan geen weg
zijn waar 80 kilometer gereden
mag worden", vindt Classens.
Wethouder Driessen (CDA)
weigert om de maximumsnelheid
te verlagen naar 60 kilometer.
Volgens hem heeft dat geen enke
le zin indien er geen andere maat
regelen, zoals wegversmallingen
of verkeersremmers, worden
genomen. Bovendien zou de poli
tie geen snelheidscontroles willen
uitvoeren als deze extra maatrege
len uitblijven. Ook verkeersorga-
nisaties en andere gemeenten
adviseren terughoudendheid met
60-km zones, aldus Driessen die
geen geld wil uitgeven aan dure
verkeersremmers omdat dit niet
het gewenste effect zou hebben.
De verkeerswethouder zei dat
het onderhoud aan de bermen is
uitgevoerd met een nieuwe
methode van gebroken asfalt. "Op
kleine plekken tegenover de inrit
ten van bedrijven moeten de ber
men nog bijgewerkt worden met
grasbetonstenen. Dit zal vlak na
de bouwvakvakantie gebeuren en
daarmee is de straat in orde",
vindt Driessen die na vier jaar de
discussie wil sluiten. "Want het
college wil hier geen 60-km zone
invoeren. Die keuze is definitief
bepaald. Want de inrichting kost
miljoenen terwijl het rendement
te laag is."
Raadslid Classens wil het er niet
bij laten zitten. Hij gaf een over
zicht van allerlei beloftes die in
het verleden gedaan zijn. Zo zou
een verkeerskundige van de
gemeente de invoering van 60
kilometer hebben toegezegd. "Er
zijn verwachtingen gewekt die
niet worden nagekomen. Daar
heerst bij de aanwonenden veel
onbehagen en teleurstelling
over", zei Classens die de moge
lijkheid opperde om via een
raadsbesluit alsnog de plaatsing
van 60 kilometerborden af te
dwingen. Driessen merkte nog op
dat bij snelheidscontroles met
Iaserguns is gebleken dat het
vooral de straatbewoners zelf zijn
die te hard rijden.
irgen, Gennep en Mook-Middelaar doen niet mee aan handhavingscluster
gemeenten in het politie
let Limburg-Noord willen
handhavingscapaciteit
adelen om de kwaliteit te
fbeteren. Door samen te
rken worden de gemeenten
ader kwetsbaar, komt er
tr ruimte voor specialisatie
kunnen er meer integrale
atroles plaatsvinden. Maar
een Venray, Meerlo-
inssum, Horst aan de Maas
Sevenum wisten elkaar te
iden. De drie gemeenten
de overkant van de Maas
ergen, Gennep en Mook-
lelaar) doen voorlopig
«mee.
tej
Burgemeester Waals tilt er niet
as t raar aan dat deze drie gemeen-
zijn afgehaakt. "Ik lig er niet
wakker van. Het is interne besluit
vorming van die gemeenten.
Mook-Middelaar is een geval
apart. Die gemeente is vooral op
Nijmegen georiënteerd. En
Bergen en Gennep zullen zich op
termijn wel bij ons aansluiten.
Maar ik zal niet het initiatief
nemen om met ze aan tafel te
gaan", zei Waals in de commissie
Stedelijk Beheer.
Doordat iedere gemeente op
eigen houtje de regels en vergun
ningen handhaaft is de ambtelijke
capaciteit kwetsbaar en versnip
perd. Bij de aanpak van grote
zaken ontstaat er direct achters
tand en werkdruk. Vooral bij de
kleine gemeenten. De provincie
stimuleert ook bovenregionale
handhavingsorganisaties. Want er
wordt steeds meer specialistische
kennis gevraagd op het gebied
van milieu, brandveiligheid, ruim
telijke ordening, bouwen en
wonen. Tevens moeten de werk-
wijzes op elkaar afgestemd wor
den waardoor eenvoudiger
samengewerkt kan worden met
politie, justitie en provincie.
Alle gemeenten kampen met
een tekort aan handhavingscapa
citeit. De huidige bezetting is
ontoereikend om alle wettelijke
taken uit te voeren. Ondanks de
efficiëntievoordelen door de bun
deling blijven de gemeenten
onderbezet. Maar het blijft een
verantwoordelijkheid van iedere
gemeente afzonderlijk om daar
voor structureel extra geld vrij te
maken. Handhavingstaken die
gericht zijn op de individuele bur
ger (sociale zaken, burgerlijke
stand en leerplicht) zijn uitgezon
derd van de nieuwe samenwer
kingsorganisatie die op 1 januari
2005 van start gaat. De handha
vingscluster wordt ondergebracht
bij de gemeente Venray omdat dit
de centrumgemeente voor de
regio is.
"Het is jammer dat niet alle
gemeenten meedoen", zei Fons
Emonts (CDA). "Het zou een alge
hele samenwerking binnen het
politiedistrict moeten zijn. Want
handhaving is een kwetsbaar
begrip. Er komen steeds meer
taken bij en samenwerking is
daarom een must." Alle partijen
reageerden positief maar zagen
liever dat alle zeven gemeenten
zouden samenwerken. "Het is niet
erg om maar met vier gemeenten
te starten", vond Waals. "Want het
is een ingewikkelde klus. En hoe
groter het gebied is hoe meer pro
blemen er zijn. De gemeente
Bergen heeft bijvoorbeeld negen
bordelen terwijl Venray er niet
één heeft. We kunnen zo ook van
elkaar leren. Bij Meerlo-Wanssum
is bijvoorbeeld veel kennis over
water."
In de nieuwe opzet worden de
ambtenaren van de andere
gemeenten gedetacheerd
Venray die het cluster coördi
neert. Volgens Waals is er nog
geen overeenstemming over de
uurtarieven die doorberekend
worden. "Dat komt omdat er
nogal wat verschillen zijn. Zo lig
gen de uurtarieven in Venray veel
hoger dan in Meerlo-Wanssum."
niet. Bovendien heb je kans op
slecht weer en loop je natuurlijk
altijd het risico van pech onder
weg."
Keep Them Rolling heeft in
Courseulles-sur-Mer (vijftien kilo
meter ten noorden van Caen) een
camping afgehuurd. De delegatie
uit Overloon en Holthees verblijft
hier van 3 tot en met 11 juni. Hen
wacht een druk programma.
Lichteveld: "Bijna elke dag zijn er
wel défilés. We rijden dan langs
gedenkplaatsen zoals kerkhoven
en musea en komen bijvoorbeeld
ook langs de uit oorlogsfilms
bekende kerk in St.-Mère-Église.
Een parachutist bleef daar bij de
invasie aan de toren hangen. Hij
redde zijn leven door zich dood te
houden." Op de dag van de inva
sie, 6 juni, wordt de landing nage
speeld, compleet met originele
amfibievoertuigen, parachutisten,
jeeps, diepladers, tanks en noem
maar op. Duizenden mensen uit
alle delen van de wereld nemen
hieraan deel. Ook de drie jeeps
uit Overloon en Holthees zullen
dan over de Normandische stran
den rijden. Lichteveld: "Vijf jaar
geleden waren er al tienduizen
den toeschouwers. Ik verwacht
dat het er nu alleen nog maar
meer zullen zijn. Je bent onder
deel van het spektakel en wordt
toegeklapt en aangemoedigd door
al die mensenmassa's. Dat doet
me wel wat, ja. Ik kijk er nu al
naar uit."
Wethouder Driessen (CDA)
voorspelt dat de buslijnen in
Venray allemaal zullen verdwij
nen. De Deeltaxi lijkt hét open
baar vervoersmiddel van de toe
komst te worden. De belbus is
sinds de invoering op 1 januari
2003 een groot succes. Vanaf
vorig jaar rijdt er al geen lijnbus
van Hermes meer door
Landweert, Ursulastraat en Oude
Oostrumseweg. "Het aantal lijnen
is gehalveerd. En de bussen die
nog wel lopen zijn slechts margi
naal bezet. Ze zullen straks alle
maal verdwijnen ten gunste van
de Deeltaxi", denkt Driessen. Jan
Classens (CDA) vroeg in de com
missie Stedelijk Beheer aandacht
voor de slechte bereikbaarheid
van de bedrijventerreinen met het
openbaar vervoer. Volgens
Driessen heeft directeur Erik
Peters van Inalfa een paar jaar
geleden een initiatief genomen.
met de vervoersmaatschappij en
de provincie, voor busvervoer
naar Smakterheide I en II.
Driessen: "Maar dit is een stille
dood gestorven omdat er bij de
werknemers bijna geen animo
voor was. Ook hier is de Deeltaxi
een redelijke vervanger." Met de
komst van de Deeltaxi is ook de
buurtbus verdwenen in Noord-
Limburg. De buurtbus uit
Overloon doet nog wel Venray
aan. Inwoners van de Brabantse
dorpen Maashees, Holthees en
Overloon kunnen geen gebruik
maken van de Deeltaxi.
Nieuws uit Venray
en omgeving
leest U in
PEEL EN MAAS
dgj EL SN MAAS
Poetin. Eén van de andere aan
wezigen is Piet Lichteveld uit
Overloon. Met zijn
Amerikaanse jeep neemt hij
deel aan de talrijke défilés die
rond 6 juni in Normandië zul
len plaatsvinden.
Piet Lichteveld was twaalf jaar
oud toen Overloon in de herfst
van 1944 in de frontlinie kwam te
liggen. Van nabij maakte hij de
oorlogsverschrikkingen mee.
Overloon werd van de kaart
geveegd en moest na de bevrij
ding steen voor steen worden
opgebouwd. De uit een aanne
mersgeslacht stammende
Lichteveld was actief bij de
wederopbouw van zijn geboorte
dorp betrokken. Aan de oorlog
heeft hij een fascinatie voor oor-
logsmaterieel overgehouden.
"Bij de bevrijding was ik hele
maal onder de indruk van de
Amerikanen en vooral van hun
jeeps. Ik droomde ervan zelf ook
eens zo'n jeep te hebben." Het
zou tot 1982 duren voordat die
droom werkelijkheid werd. "Bij
Wim Jenniskens uit Vierlingsbeek
zag ik een stuk of achttien
Amerikaans jeeps uit de Tweede
Wereldoorlog staan. Afgeleefde
roestbakken, maar ze bleken te
koop te zijn. Ik heb niet lang
getwijfeld en er een gekocht,
voor drieduizend gulden."
De jeep van het merk Willy
bleek uit 1943 te dateren. In het
Franse St.-Dizier was hij na de
bevrijding achtergelaten. Het
opknappen van de Willy kostte
Piet Lichteveld bloed, zweet en
tranen: "Het was één brok roest.
Ik heb hem helemaal uit elkaar
geschroefd, gezandstraald en met
borstel en roller weer opgeschil
derd. Heeft me heel wat uren
gekost, maar het resultaat is er
ook naar." In de garage achter
Lichtevelds woning staat inder
daad een jeep te flonkeren die
nauwelijks is te onderscheiden
van een nieuwe. Legergroen,
geen roestplek te bekennen en
zonder ook maar een spatje mod
der. Lichteveld: "De carrosserie is
nog origineel. Wel heb ik er
inmiddels een andere motor inge
legd. Onderdelen die ontbraken,
heb ik op beurzen op de kop
weten te tikken. Hij loopt gewel
dig, je hoeft hem maar aan te
raken en hij start!"
Piet Lichteveld en zijn zoon
Marcel zijn sinds een jaar of acht
lid van Keep Them Rolling. Deze
vereniging ijvert voor de instand
houding van militaire historische
voertuigen. De leden nemen met
hun voertuigen deel aan herden
kingen en défilés die in heel
Europa worden gehouden.
Lichteveld: "Op tweede paasdag
hebben we nog meegedaan aan
een rondrit in Zeeland. In oktober
is er in Tilburg een défilé waar we
bij aanwezig zijn. In 1999, bij de
55-jarige herdenking van D-Day,
ben ik samen met Marcel ook al in
Normandië geweest Daar hebben
we toen met Keep Them Rolling
deelgenomen aan diverse défilés."
DRUK PROGRAMMA
De ervaring van 1999 is de
inmiddels 71-jarige Lichteveld zo
goed bevallen, dat hij niet lang na
hoefde te denken toen deelname
aan de herdenking van dit jaar ter
sprake kwam. Deze week is hij
voor de tweede keer afgereisd
naar Normandië. Hij wordt daarbij
vergezeld door zijn zoon Marcel
en door Gerold Minten uit
Overloon en Edwin Logtens uit
Holthees. Deze beide Iaatsteri zijn
eveneens eigenaar van een origi
nele Amerikaanse Willy. In 1999
ging de reis nog per jeep. Nu wor
den de jeeps op zogenaamde
auto-ambulances gezet.
Lichteveld: "Het is toch een hele
afstand en veel harder dan zeven
tig kilometer per uur rijden ze
Op 6 juni is het zestig jaar
pleden dat er een einde leek
e komen aan meer dan vier
aar oorlogsleed. Duizenden
eallieerde strijdkrachten
vj landden op 6 juni 1944 - D-
Day - op de stranden van het
ranse Normandië. De hoop
p een snel einde van de oor-
og bleek ijdel: het zou nog
liijna een jaar duren voor
Duitsland capituleerde. Toch
*as de invasie in Normandië
lp D-Day het begin van het
einde voor Nazi-Duitsland.
kstig jaar later wordt daar
itvoerig bij stilgestaan. Tot de
«ten bij de herdenking in
ïormandië op 6 juni behoren
taatshoofden en regeringslei-
lers als George W. Bush, Tony
"air, Gerhard Schroder,
«ques Chirac en Vladimir
DAEWOO TACUMA
nu v.a. €15.995,-
NU GRATIS
lg-lcd
TV scherm
66 cm (t.W.v. €2499.-)
bij aankoop van
een nieuwe Daewoo
aktie geldig tot 30 juni
(niet geldig voor aktiemodellen)