[VD: opheldering over ixplosievenonderzoek Brabander Bezuinigingen kosten straks log veel meer" I Geen herplantplicht bos Xerox-terrein Gemeente moet optreden tegen te hoge garage Bont voor Dieren verzet zich tegen nertsfokkerij Zachte lenzen Geen subsidie renovatie St. Jozefklooster Bezwaar tegen lagere subsidie Powerman ongegrond Afvalcontainer Oostrum moet blijven CONTACTLENZEN I EN MAAS Donderdag 5 februari 2004 - Pagina 5 )m heeft de gemeente iplosievenonderzoek in ader niet openbaar aan- J? Waarom is er geen irag afgesproken? Ron nlen Heuvel (WD) vroeg Np commissie Middelen ering aan wethouder (CDA). februari start adac met het opsporen 48(n)imen van niet gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Dit werk vergt ongeveer twintig weken. Hetzelfde bedrijf voerde ook de steekproef uit waaruit B en W de conclusie trokken dat het gehele toekomstige woongebied onder zocht moest worden. Het betreft in eerste instantie cluster I met een grootte van tien hectare. Daarna wordt bekeken of ook de andere vier clusters in Brabander, een gebied van in totaal twintig hectare, op dezelfde wijze onder zocht moeten worden. Wethouder Heidens verklaarde dat de gemeente tijdens de steek proef goede ervaringen had opge daan met Arcadis/Bodac. Vandaar dat de opdracht aan dit bedrijf gegund is. Ook het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft het ver trouwen in Arcadis/Bodac uitge sproken. "Bovendien kennen zij het gebied. Er is snelheid gebo den want tijdverlies betekent ren teverlies", zei Heidens. Arcadis/Bodac heeft een raming opgesteld van 380.000 euro. Maar een exact bedrag is niet afgespro ken omdat dit afhankelijk is van het aantal en de omvang van het aangetroffen oorlogstuig. "Een vast bedrag kan er toe leiden dat het opsporen niet op een goede manier gebeurd", lichtte Heidens toe. "Vandaar dat het onderzoek op basis van nacalculatie gebeurt. Je weet ook niet van tevoren wat er wordt aangetroffen." Theo Mulders (Samenwerking) vond dit geen goed argument. "Want als een bedrijf zijn werk niet goed zou doen bij een vooraf vastge steld bedrag, dan is het ook geen goed bedrijf." De gemeente heeft een subsidieaanvraag ingediend bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Heidens ver wacht dat minimaal 60% en maxi maal 80% van de kosten door het ministerie vergoed zal worden. huiszorg-directeur Rambags luidt de noodklok Limburg varieert het aan- •pzeggers van de thuiszorg toe tussen drie en zes :ent. Bij Thuiszorg Noord- iburg haakten 150 van de [eveer 4000 cliënten af. teur Sjef Rambags is niet it over het 'afhaakpercen- van bijna vier procent, vreest dat de vloedgolf nog mt als in maart door het r,.AK de eerste rekeningen van eigen bijdragen worden tonden. \G^Ik had gehoopt dat minder op voorhand zouden :en. Ik heb er ook geen goed roel over hoe de situatie in zal zijn." tuiszorg Noord-Limburg heeft ir hoofdkantoor in Venray en trijkt het gebied tussen Mook Beesel. Rambags is allerminst spreken over het kabinetsbe- id. 'Zwalkend en onsamenhan- nd', noemt hij het. Niet alleen jn de eigen bijdragen ongeveer rdubbeld. De budgetten van de stellingen zijn ook nog eens :kort met tien procent, miszorg Noord-Limburg heeft iar begroting voor 2004 met tien naar beneden moeten bij- illen. Rambags hoopt dat het irbij blijft. Hij weet van andere iburgse thuiszorginstellingen it het aantal hulpuren dit jaar 'lfs afneemt tot twintig procent. In Noord-Limburg hoeven nog len gedwongen ontslagen te val- n. Het natuurlijk personeelsver- op is ongeveer tien procent. "Ik oop dat dit gelijke tred blijft hou- Volgens Thuiszorgdirecteur Rambags zal het aantal afloakers dit jaar nog verder groeien. den met de afname van hulp vraag. Er moeten nu meer produc tieve uren gemaakt worden. Dit betekent dat er geen geld meer is voor studiefaciliteiten, zorgver nieuwing of werkdrukverminde ring. Als er nog meer cliënten vol gende maand afhaken dan heeft dat vergaande consequenties." Sjef Rambags begrijpt niets van het kabinetsbeleid. Hij vreest voor wantoestanden als hulpbehoeven de mensen de professionele thuis zorg opzeggen, taken zelf gaan uitvoeren of een beroep doen op goedwillende familie, buren of bekenden. De onvolprezen en vaak al overbelaste mantelzorgers. "Dit is onverantwoord gezien de gezondheidstoestand waarin velen zich bevinden." De Thuiszorg-directeur wijst erop dat de verzorging van veel verschillende oudere en hulpbe hoevende mensen een beroeps opleiding vereist. "Niet iedereen is voor deze zorgverlening in de wieg gelegd en het komt ook niet iedereen, ook de mantelzorgers niet, zomaar aanwaaien. Het is een volwaardig beroep. De over heid miskent de deskundigheid en professionaliteit van de hel penden. Door de hoge financiële drempels wordt indirect ook het recht op zorg ontkent, ondanks de van overheidswege afgegeven RIO-indicatie aan de thuiszorg cliënten." In het rapport 'Oud en onver zorgd' becijfert het instituut Nijfer dat het weghalen van de preven tieve thuiszorg op termijn veel meer gaat kosten aan altefnatieve en duurdere zorgvoorzieningen. Landelijk gezien zal de besparing van 750.000 euro tot een jaarlijk se kostentoename van 1.500.000 euro leiden. Het overheidsbeleid staat in schril contrast met de afgelopen jaren. Thuiszorg Noord-Limburg wist in 2001 en 2002 lange wacht tijden weg te werken. "Met veel moeite wisten we veel nieuwe mensen van de krappe arbeids markt te plukken en we hebben ze een opleiding gegeven", zegt Rambags, die vindt dat de meeste zorg van een verpleeg- of verzor gingstehuis ook thuis geleverd moet worden. "Dat is ook de wens van de oudere cliënten. De hulp moet op een professionele manier verleend worden." In de commissie Maatschap pelijke Diensten stelde Piet Kroft (PvdA) vragen naar aanleiding van de opmerking van minister Hoogervorst dat thuiszorgcliënten ook een beroep kunnen doen op de bijzondere bijstand. Wethouder Emonts verklaarde dat hij nog niets heeft gemerkt van meer bijstandaanvragen. "Maar het rijksbeleid zal zeker gevolgen hebben voor de burgers van Venray. Zoals in de rest van het land." Ad Steverink (WD) wees erop dat de nieuwe tarieven inkomens afhankelijk zijn. "Het hoge tarief van 11,60 euro per uur geldt voor inkomens vanaf 20.000 euro per jaar", aldus de WD'er, die de 'bangmakerij lichtelijk overdreven vond.' Tom van den Hoek (Lokaal Aktief) en Kroft bestreden deze woorden. "Voor de minima zijn de bijdragen verdubbeld en soms zijn ze wel drie keer zo hoog geworden. Dit betekent nogal wat", aldus de PvdA'er. Flyers I U wilt een professionele website die uw doelgroep aanspreekt? Neem contact op met Flyers Internet Communicatie, voor: communicatieadvies ontwerp en bouw van websites actualisering en onderhoud van websites content management systemen content creation webpromotie Uw interne communicatie kan beter? Met behulp van een intranet optimaliseren wij uw bedrijfsprocessen. Bekijk alvast onze website: www.flyers.nl Flyers Internet Communicatie uw p@rtner in de virtuele wereld! fGrooldorp 89 - 5815 AN Merselo Tel: 0478-546293 - info®flyers.nl Xerox krijgt toestemming van de gemeente om een bos van tien hectare te kappen om er een industrieterrein te ont wikkelen. Voor het verlenen van de kapvergunning betaalt Xerox een vergoeding. Het verloren gegane bos wordt niet elders in de gemeente herplant en er wordt ook geen onderzoek uitgevoerd naar beschermde diersoorten. Alhoewel dit volgens de Flora en Faunawet verplicht is. De gemeente wil het ontvangen bedrag van Xerox inzetten om op termijn de ecologische hoofd structuur (EHS), een verbindings zone van natuurgebieden, te her stellen. Het terrein van Xerox ligt op Smakterheide I, een voormalig bosgebied. Restanten van het bos zijn nog her en der op het bedrij venterrein aanwezig. Het gehele gebied heeft 'industrieterrein' als bestemming. Dit betekent dat het bos niet meer valt onder de bescherming van de Boswet. Maar de gemeente heeft in1997 een compensatiebeleid vastgesteld. Dit betekent dat gekapt bos elders herplant moet worden. Dit is ook opgenomen in het bestemmings plan. Zo is een eerder gekapt stuk bos op Smakterheide I gecompen seerd aan de Kuulenweg in Vredepeel. Daarnaast moet voleens de Flora en Faunawet eerst beoor deeld worden of er geen beschermde diersoorten aanwe zig zijn. Het college heeft beslo ten van dit onderzoek af te zien omdat het voor een half jaar ver traging zorgt. Met het oog op het naderende vogelbroedseizoen, dat begint op 15 maart, is er haast geboden. Aangenomen wordt dat door de geïsoleerde ligging op een afgesloten terrein het wel mee zal vallen met de natuurwaar den. Het is nog niet duidelijk op welke wijze en wanneer het groen elders terugkeert. De gemeente zit er niet op te wach ten om er tien hectare bos of natuur bij te krijgen. Het wil pro beren of het Limburgs Landschap en Staatsbosbeheer het geld van Xerox wil inzetten voor de ver bindingszones van de EHS. Dit dient binnen twee jaar te gebeu ren. Lukt het niet dan is de gemeente er zelf verantwoorde lijk voor. Joof Teeuwen, voorzitter van het Natuur Historisch Genootschap, heeft goede hoop dat de tien hectare bos elders gecompenseerd wordt. "Het gebied valt niet meer onder de Boswet omdat het industrieter rein als bestemming heeft. In het kader van de Reconstructie en de ontwikkeling van het Loobeekdal komen er genoeg mogelijkheden om het verlies te compenseren. Indien dit in dezelfde omvang lukt, dan is er meer dan genoeg uitgehaald." De ondergrondse afvalcontainer in de Watermolenstraat in Oostrum wordt niet verplaatst. Het bestuur van gemeenschapshuis D'n Oesterham had bezwaar gemaakt tegen de restafvalcontainer vlakbij de ingang. De container werd er in januari 2003 geplaatst en is bestemd voor de bewoners van het nabijgelegen appartementencomplex. Het gemeenschapshuis vreesde voor zwerfvuil en vroeg om verplaatsing. De gesprekken met de gemeente leidden niet tot een andere locatie. De commissie Bezwaarschriften wees het bezwaar af en het college heeft dit advies overgenomen. HOOG DRAAGCOMFORT EN SNEL WENNEN IC U R S T J EMS VENRAY NOOROERHOF 20 - TEL. 0478 - 550630 De gemeente heeft de ver leende bouwvergunning aan H. Mulders voor een garage bij zijn woonhuis aan de Stationsweg 70 weer moeten intrekken. De buurman maak te met succes bezwaar tegen de hoogte van het bouwwerk. In eerste instantie ging de gemeente, evenals de commissie Welstand, akkoord met een nok- hoogte van 5,70 meter. Alhoewel deze hoogte formeel niet was toe gestaan. De gemeente zit met de kwestie in de maag. Wethouder Ruyten heeft binnenkort een gesprek met Mulders om te bezien hoe de kwestie moet wor den opgelost. Een paar jaar gele den kocht de gemeente een stuk grond van Mulders, waarop zijn garage stond, voor de realisatie van de wijk St. Antoniusveld. De bewoner van de Stationsweg kreeg toestemming om een nieu we garage te bouwen met een maximale oppervlakte van 70 meter. Er werd begin 2001 een bouwvergunning verleend omdat de aanvraag voldeed aan de Aan- en Bijgebouwenregeling. In december 2001 kwam de gemeente erachter dat Mulders in afwijking van de bouwvergunning een hogere garage aan het bou wen was. De bouw werd toen stil gelegd. Mulders diende een wel standsplan in en hoopte het bijgebouw zo toch te legaliseren. Gezien de omstandigheden - de aankoop van de grond door de gemeente en het aanbod van een redelijke compensatie voor de garage - ging de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling akkoord. Ook vanwege de bijzon dere ligging en de aangepaste vormgeving van het gebouw. De commissie Welstand gaf eveneens haar goedkeuring. Totdat buurman Koenen for meel bezwaar maakte. De gemeentelijke beroepscommissie stelde de buurman in het gelijk omdat er geen planologische redenen zijn om af te wijken van de Aan- en Bijgebouwenregeling. Het college kan formeel niet anders dan dit advies overnemen en optreden tegen het illegale bouwwerk. Eind dit jaar komt ter plekke een nieuw bestemmings plan waarin een nokhoogte van 5,70 meter wél is toegestaan. De gemeente kan hierop niet wach ten omdat het risico groot is dat de rechter in de loop van dit jaar onder oplegging van een dwang som de gemeente zal gelasten tot handhaving over te gaan. Dit bete kent dat het dak van de garage verlaagd moet worden. Een ande re mogelijkheid is dat Mulders, op eigen kosten, een klein bestem mingsplan voor zijn perceel laat maken. Dit moet wel op korte ter mijn gebeuren. Van Haren Auto Beheer krijgt geen subsidie voor het vervangen van kozijnen, ramen en deuren in het St. Jozefklooster. In het voor malige kloostergebouw aan de Eindstraat zijn diverse bedrijven gevestigd. De gemeentelijke beroepscommissie heeft het bezwaarschrift van Van Haren afgewezen. Burgemeester en wet houders nemen het advies van de commisie over. Het St. Jozefklooster is een gemeentelijk monument. In het verleden kreeg Van Haren wel subsidie voor res tauratiewerkzaamheden. Dit viel nog onder de oude en soepelere regeling die per 1 januari 2002 is vervangen door een nieuwe subsi dieverordening. Het verzoek wordt afgewezen omdat alleen nog subsidie wordt verleend voor instandhouding en herstel van de monumentale waarde. Het isoleren of het verbe teren van comfort vallen daar niet onder. Bovendien was Van Haren al met de werkzaamheden begon nen toen hij de subsidie aanvroeg. De oude buitenkozijnen met enkel glas werden vervangen door nieuwe kozijnen van dubbel glas. Van Haren kan tegen het ongegrond verklaren van zijn bezwaarschrift in beroep gaan bij de rechtbank. De Stichting Bont voor Dieren en enkele omwonen den volharden in hun verzet tegen de uitbreidingsplannen van nertsenhouder Martens in Ysselsteyn. Onlangs probeer den zij bij de Raad van State in Den Haag aan te tonen dat de vergunning voor de uitbrei ding onterecht is afgegeven. Nertsfokkerij Martens is geves tigd aan de Moostdijk in Ysselsteyn. De ondernemer heeft een vergunning gekregen om het bedrijf uit te breiden. Daarbij wordt het aantal dieren bijna ver dubbeld van 1.500 naar 2.999- Ook worden maatregelen geno men om de bedrijfsvoering te moderniseren en de overlast te beperken. Stichting Bont voor Dieren en omwonenden J. Aarts en J. Vogels vinden dat de gemeente het bedrijf ten onrech te een vergunning heeft gegeven. Het bedrijf veroorzaakt stank en herrie. Volgens woordvoerder V. Wösten van de bezwaarmakers is geen rekening gehouden met het feit dat Vogels, al vijftien jaar als 'burger' in zijn huis in het landelij ke gebied woont. De gemeente beschouwt het huis als 'agrarische woning', omdat het in het verle den bij een boerderij hoorde. Dat staat ook in het bestemmingsplan. In zo'n geval gelden er andere normen voor stank en herrie. Wösten: "Bij de beoordeling van de situatie moet van de werkelijk heid worden uitgegaan. Als je het bestemmingsplan als uitgangs punt neemt, kan het gaan over een situatie die 20 of 30 jaar gele den zo was." Ook de geluidsvoor schriften storen Wösten: "De gemeente zegt dat er 's avonds geen geluid wordt geproduceerd, maar dat is helemaal niet zeker. Want er kan altijd een incident plaatsvinden." Venray vindt het logisch dat het bestemmingsplan als uitgangs punt is genomen. "Als we dat niet zouden doen dan zouden bedrij ven niet weten waar ze aan toe zijn. Er is dan sprake van rechts ongelijkheid. We kunnen boven dien niet elke dag controleren of er iets is veranderd", stelt woord voerster M. Backbier van de gemeente Venray. Haar collega voegt toe dat deze discussie over enkele maanden niet meer aan de orde is. Dan zal een nieuwe wet in wrerking treden die het gebied aanduidt als uitbreidingsgebied voor veehouders. Alle woningen in het gebied, ook de woningen die niet bij een bedrijf horen, zijn dan automatisch geen burgerwo ningen meer. Over het vermeen de geluidsprobleem zegt Backbier: "Uit onderzoek blijkt dat na 7 uur 's avonds geen geluid meer wordt geproduceerd. Nertsen maken geen herrie. Daarom hebben we ook een ver gunning op maat gemaakt voor dit bedrijf." Uitspraak over onge veer zes weken. De stichting Powerman Holland heeft tevergeefs bezwaar gemaakt tegen de drastische verlaging van de subsidie door de gemeente Venray. Van 11.345 euro in 2002 werd het bedrag terugge bracht naar 2.300 euro in 2003. Powerman diende voor 2003 een verzoek in voor 9 000 euro subsidie. De commissie Stedelijk Beheer besloot uiteindelijk om 2.300 euro toe te kennen. Volgens de criteria uit de kader nota Evenementen zou de organi satie van de Powerman World Cup Duathlon recht hebben op niet meer dan 2.300 euro. Voorzitter John Raadschelders ging tegen het besluit in beroep. Twistpunt zijn de media-aandacht en de toeschouwersaantallen. Deze worden door de gemeente laag ingeschat evenals 'het op de kaart zetten' van Venray. Er zou voor het evenement ook weinig draagvlak bij de Venrayse bevol king zijn vanwege de langdurige wegafsluitingen en verkeersmaat regelen. Raadschelders erkent dat de laatste twee jaar de bezoekersaan tallen tegenvielen. In 2002" viel het samen met een aantal andere evenementen in Venray en in 2003 gooide de vogelpest roet in het eten. De commissie Bezwaarschriften heeft besloten het bezwaar van Powerman ongegrond te verkla ren. De gemeente bepaalt de sub sidies aan de hand van criteria en de evaluaties van voorgaande jaren. Bovendien heeft het een grote beleidsvrijheid in toeken ning van subsidies. Powerman kan tegen de beslis sing in beroep gaan bij de recht bank in Roermond.

Peel en Maas | 2004 | | pagina 5