Wij nemen onze verantwoordelijkheden "Maatschappelijk gezicht van pluimveesector11 De prijs Loek Nelissenprijs "leder mens is een onderneming op zich" "Het gaat om wat je extra doet" Entreekaarten voor de Loek Nelissenprijs igit, PEEL EN MAAS Van den Munckhof "Het bedrijf is door de aard van zijn activiteiten erg op de samen leving gericht Met name de uitga ve van Peel en Maas en Kabelkrant leggen een belangrij ke mate van maatschappelijke verantwoordelijkheid bij de ondernemer. Een verantwoorde- lijkheid die hij ook neemt", zo motiveert Venray Centraal onder andere zijn nominatie van Van den Munckhof voor de Loek Nelissenprijs. En ook: "De com municatie, intern en extern, is open en laagdrempelig." "Je kunt bij ons nog altijd achterom binnen. Mensen kwamen vroeger in de zetterij kopij afgeven. Dat gemoe delijke, dat vertrouwde, is er nog steeds en tekent het bedrijf over de hele linie", stellen Colien, John en Christ. "De krant vormt de kern. Klanten lopen daardoor van oudsher makkelijk even binnen. Ze is verwe ven met het Venrayse verenigingsle ven; we ontvangen wekelijks ruim driehonderd e-mails met kopij en persberichten De verschillende bedrijfsonderdelen zijn nauw met elkaar verweven. Klanten stellen in de winkel vragen over drukwerk of de krant. Het personeel kent hen en zij kennen het personeel, de gezich ten zijn vertrouwd want ons perso neel is honkvast. We hebben drie vijf tig-, drie veertig- en vijf dertigjarige jubilea gevierd. We zijn bovendien alledrie dagelijks zelf op de werkvloer aanwezig in zowel drukkerij, winkel als redactielokaal. Daardoor zijn de lij nen kort. Ook plezierig voor de sta giaires. Wij zijn namelijk grafisch leer bedrijf. Opleiding is essentieel. Daarmee breng je ook verjonging in je bedrijf. Stagiaires krijgen alle ruim te. Twee van hen zijn landelijk geno mineerd voor het beste stageverslag. En sinds kort hebben we ook een sta geplaats voor een tbs-er. Dat hebben we uiteraard van tevoren goed door gesproken met het personeel, inclu sief bezwaren en twijfels. Maar als je als directie het goede voorbeeld geeft, pakt het personeel dat ook op. De 'people' zijn dus erg belangrijk- Maar ook op gebied van 'planet'ver vullen we graag een voortrekkersrol. Dat geldt met name voor de drukke rij. Na de overname zijn we meteen gestart met certificering. We voldoen echter aan meer dan enkel de regels. Elk product staat geregistreerd. We werken op eigen initiatief als een van de eerste drukkers in Limburg met biologisch afbreekbare materialen. Met de krant hebben we ons al vroeg sterk gemaakt voor digitale verwer king. We hoeven daardoor geen films meer te maken en hebben geen ver vuilers als ontwikkelaar en fixeer meer nodig. In de winkel nemen we inktcartridges in en maken die daar mee recyclebaar. Dat moet niet. Maar ook daar nemen we verantwoordelijk heid en klanten waarderen dat." Gevraagd naar de 'profit' merken Colien, John en Christ op: "Als je ruim dertig personeelsleden hebt en drie directieleden, en je investeert en houdt dan nog over, dan doe je het niet slecht. Wensen zijn er altijd. Bijvoorbeeld nieuwe machines in de drukkerij. Die komen er pas als er ook geld voor is. We investeren altijd in goodwill. We ondersteunen diverse verenigingen en organisaties, van car naval tot Odapark en sportverenigin gen. Geldelijk of anderszins; vaak klopt men ook aan voor een prijsje, verkoop van boek of cd, extra publi citeit. Die middelen hebben we en we zijn dan ook nooit ongenegen die beschikbaar te stellen. We zijn alle drie ook zelf actief en bestuurlijk aan wezig in verenigingen. Dat hebben we van thuis uit meegekregen. Het typeert hoe wij en ons bedrijf in de maatschappij staan." VAN DEN MUNCKHOF Drukkerij, uitgeverij, boek- en kan toorboekhandel Van den Munckhof in Venray is, de naam zegt het al, in verschillende branches actief: als uit gever van het weekblad Peel en Maas en Kabelkrant Venray. Als drukker. Als boekhandel. Als kantoorboekhan del. En als participant in Fanray en PrintPoint. Dertig werknemers zijn er verdeeld over de diverse bedrijfstak ken in vaste dienst. Van den Munckhof is een echt Venrays familie bedrijf dat al bijna 125 jaar bestaat. De dagelijkse leiding is sinds 1990 in handen van John, Colien en Christ, de vierde generatie Van den Munckhof. Het bedrijf is sindsdien in alle opzich ten gestaag gegroeid. De winkel is flink uitgebreid. Peel en Maas richt zich sinds een jaar ook op Meerlo- Wanssum en groeit naar een oplage van 12.600. Kabelkrant Venray scoort met 40% hoog met de kijkcijfers. Ook is Van den Munckhof de grootste drukker in Venray van onder meer familiedrukwerk. Ovivo in Meerlo "Duurzaam produceren en ver markten met aandacht voor mens, dier en omgeving én vol doende concurrentiekracht", zo typeert Agri Business Groep Venray e.o. het Meerlose familie bedrijf Ovivo. "Het bedrijf heeft het ei nieuw leven in geblazen, een eigen gezicht gegeven. En zonder het natuurlijke en ambachtelijke productieproces te kort te doen is Ovivo ook econo misch springlevend." Noud en Marlies Janssen zoeken zoveel mogelijk het directe contact met de consument. "Wij zijn vanaf het begin betrokken geweest bij projecten als NOVI-ei en Blij met een Ei. Om die brug te slaan naar de consument, om ze te informe ren over huisvesting van legkippen en verschillende soorten eieren. We wil len 'onze' eieren een toegevoegde waarde geven." Ook Noud en Marlies zijn er na hun nominatie eens goed voor gaan zitten: maatschappelijk ver antwoord ondernemen. "Als je de cri teria op een rijtje zet, hebben we met Ovivo van dat thema een bedrijf gemaakt binnen onze keten- Communicatie is binnen de agrarisch sector vrij uniek. En wij gaan verder, halen de consument letterlijk binnen in ons bedrijf. Daarbij zetten we ons met ons product in om de regio te promoten, doen graag mee in de samenleving. Wij zien onze nominatie dan ook als een stukje waardering voor onze inzet," Winst maken is voor Ovivo geen doel op zich. Noud: "Ovivo bedruipt zichzelf. Dat was ook de bedoeling. Verder heeft het bedrijf de arbeidsproductiviteit van Janssen Pluimvee verhoogd, een indirect voordeel. Boventallige arbeid kunnen we namelijk omscholen naar of inzet ten bij Ovivo." Op de vraag aan welke van de drie P's Marlies en Noud de meeste waarde hechten, luidt het ant woord eensgezind: "People, onze mensen. We vinden het belangrijk dat we als team functioneren. Zowel mannen als vrouwen kunnen bij ons uit de voeten. Er komt geen zwaar til- werk meer aan te pas Vijf jaar gele den hebben we een containervuller en een robot-palletvuller laten ont wikkelen om de medewerkers nog meer zwaar werk uit handen te nemen. Daarnaast zijn we heel flexi bel als het om werktijden gaat. Zo hebben geen van onze twintig mede werkers dezelfde werktijden. Echt waar, het is bijna een sport", lacht Marlies. "Verder hebben we tweewe kelijks personeelsoverleg, kwartaalbij eenkomsten en brengen we een nieuwsbrief uit: 't Pluimpje. Ons bedrijf zit namelijk op drie locaties. Zo proberen we de gezamenlijkheid te bewaren. Binnenkort staat ook weer de nieuwjaarsreceptie op het programma. Die is niet alleen voor ons personeel; hun partners én de drie sportteams die door ons worden gesponsord horen daar ook bij. Verder stellen we voor de plaatselijke fanfare opslagruimte, akkerbouw grond en vervoer beschikbaar." Kwaliteit hebben Noud en Marlies hoog in het vaandel. Daarbij hoort ook een verantwoorde manier van produceren. "We hebben meegedaan aan het project Het Zuivere Ei om, onder andere, de ammoniakuitstoot te minimaliseren en mineralen, ofte wel mest, op een verantwoorde manier af te zetten. Verder hebben we het voortouw genomen om een keten te vormen. Zowel bij de Ovocare Food Group als bij het Culinair Erfgoed Peel en Maas." Noud tot slot: "Ons ei 'Ivo' ontdekt lang zaam maar zeker de wereld. Maar we willen nog verder groeien. Zo hebben we net het distributiecentrum DistriCulinair opgestart. Dat gaat regionale lekkernijen ophalen en afle- OVTVO Noud en Marlies Janssen namen in 1990 Janssen Pluimvee over van vader Janssen. Het pluimveebedrijf werkt nu samen met vijf andere fami liebedrijven in ketenverband binnen de Ovocare Food Group. Het onder- nemerspaar zag dat de consument en de agrarische sector behoorlijk van elkaar waren vervreemd. In 2000 richtten ze daarom Ovivo Food BV op. Om eieren, geproduceerd door Janssen Pluimvee, een gezicht te geven en het contact met de consu ment te herstellen. In vier jaar is Ovivo uitgegroeid tot een econo misch zelfstandig bedrijf met diverse activiteiten om het ei 'aan de man' te brengen. In een landwinkel aafl de Heesweg in Meerlo zijn ei-, eigerela- teerde producten en streekproducten te koop. Daarnaast geeft Marlies rond leidingen op het pluimveebedrijf met informatie over ontwikkelingen in de landbouw en veel kip- en eiweetjes. Verder werkt Ovivo samen met het VW Noord- en Midden-Limburg om de regio en haar producten te promo ten. De Janssen Pluimvee Groep telt twintig personeelsleden waarvan er drie bij Ovivo werken De Loek Nelissenprijs is een replica van een bronzen sculptuur, gemaakt door de Brabantse kunstenaar Theo van Dam. Het origineel werd twee jaar geleden vervaardigd en zal een promi nente plek krijgen in het centrum van Venray. Onlangs heeft de organisatie de toezegging van de gemeente gekregen dat het kunstwerk een plaats zal krijgen in de Engelse Tuin nabij het gemeente huis aan de Raadhuisstraat. De naam van de Venrayse ondernemersprijs is ontleend aan Loek Nelissen. Deze Haarlemmer vestigde zich na de Tweede Wereldoorlog in Venray om de wederopbouw mede ter hand te nemen. Loek Nelissen hechtte als ondernemer grote waarde aan het algemeen welzijn van de bevoking en zag dat dit door arbeid, scholing maar ook cul tuur, sport en gezondheidszorg een belangrijke verbetering vormde. Daar heeft hij zich als onder nemer, en ook na zijn pensionering steeds voor ingezet. Voor de initiatiefnemers van de Venrayse ondernemersprijs was het ook niet zo moeilijk om de naam van Loek Nelissen aan deze prijs te kop pelen. Dhr. Loek Nelissen bij het originele jcunstwerk. Donderdag 1 januari 2004 - Pagina 9 NLW Groep "NLW Groep heeft het Imago van sociale werkplaats achter zich gelaten en heeft zich ontwik keld tot een echte onderneming. Door haar open opstelling en het niveau van de producten en dien sten is het een volwaardige part ner in het bedrijfsleven gewor den", aldus de Industriële Club Venray e.o. over haar kandidaat voor de Loek Nelissenprijs. "We staan sinds onze verzelfstandi ging inderdaad dichter bij de markt", reageert NLW-directeur Henk van der Pas. "We bieden werkervaring en ver groten zo kansen voor mensen op de arbeidsmarkt. Onze oorspronkelijke kerntaak was uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Nog altijd voeren we op een goede manier de werkvoorziening uit. Maar, meer mensen kunnen gebruik maken van de ondersteuning die wij kunnen bie den. We stellen onze kwaliteit en infrastructuur dan ook beschikbaar aan de maatschappij. Want mensen, de 'people', zijn de reden van ons bestaan. Ons motto is niet voor niets 'Ondernemen met mensen'. Wij bie den meer dan werk. Wij gaan uit van de kwaliteit van mensen en streven ook naar persoonlijke groei. Iedere werknemer heeft zijn eigen persoon lijk ontwikkelingsplan. Daarvoor heb ben we wel een breed aanbod aan activiteiten nodig. Die hebben en creëren we zelf binnen onze onderne ming, maar we stimuleren ook dat onze mensen elders, op basis van detachering gaan werken. En als het kan stromen ze uit naar een reguliere baan. Daarnaast zijn we beschikbaar voor alle werkgevers in de regio, voor regelingen als reïntegratie van WAO- ers. Daar nemen we echter ook zelf initiatieven in. Zoals in de samenwer king met de Industriële Club Venray. De individuele leden bieden eikaars medewerkers met problemen een werkervaringsplaats. Deelname door zoveel mogelijk organisaties stimule ren we uiteraard. Een ander project waarin wij participeren is Work First, waarvan de gemeenten Horst aan de Maas en Meerlo-Wanssum voortrek kers zijn. Want mensen in de Bijstand moeten weer aan het werk. Wij bie- Jurylid Jos Vervoort over maatschappelijk verantwoord ondernemen Nederland bediend kunnen wor den. Vanuit zijn functie komt hij veel binnen bedrijven en instel lingen. "Ik constateer dat MVO bij steeds meer bedrijven een rol gaat spelen. Vaak ligt daarbij het kwaliteitsdenken ten grondslag. Bedrijven hebben meer aandacht voor milieu en arbeidsomstandigheden. Niet alleen bij henzelf maar ook bij hun toeleve ranciers en klanten". Volgens Vervoort zijn veel zaken wettelijk geregeld en houden bedrij ven zich daar ook goed aan. Maar bij MVO gaat het uiteindelijk om wat je extra doet. "Bij ondernemers gaat het in eerste instantie om winst maken. Bij MVO wordt verder gekeken dan alleen de winst. Vaak zijn het de gro- Op donderdag 8 januari 2004 wordt de Loek Nelissenprijs uitgereikt. I jaar is het thema van de prijs 'maatschappelijk verantwoord ondernemer Naast de Loek Nelissenprijs (beoordeling door jury) wordt op 8 janu: ook de Rabobank Publieksprijs uitgereikt aan de ondernemer die volge het aanwezige publiek de prijs verdient. Entreebewijzen worden verkocht via de VW Venray voor 22,50. MVO kan op verschillende niveau's worden bedreven. Op het hoogste niveau, dat van excellent onderne men, heeft de ondernemer alle pro cessen onder controle, en heeft hij bijvoorbeeld goede contacten met leveranciers waar het gaat om zorg vuldig inkopen. Ook zaken als herge bruik en rekening houden met maat schappelijke partijen in de markt kunnen tot op hoog niveau geregeld en gecontroleerd worden. "Bij MVO gaat het dan ook niet alleen om wat je op dit moment doet, maar er ook om dat je jezelf continu verbetert, steeds nieuwe doelen stellen om verder n de top te komen" aldus Vervoort. De jurering van de Nelissenprijs is volgens Vervoort i eenvoudig. "We hebben te mal met zeven totaal verschillende bet ven in verschillende bedrijfstakk Onze beoordeling is dan ook zov mogelijk bedrijfsonafhankelijk. C de jury geven een onafhankelijk deel. Die gegevens worden in computer verwerkt waarna er gewogen gemiddelde uitkomt. D bij het onderwerp te blijven is goede beoordeling toch mogelijk". den hen een plek waar ze weer kun nen wennen aan het arbeidsproces en we begeleiden hen op weg naar de arbeidsmarkt. Dat is onze maatschap pelijke rol. We ondernemen met men sen. En ieder mens is een onderne ming op zich. En voor wat betreft de 'planet: wij ondernemen in die zin maatschappelijk verantwoord door de keuze van onze activiteiten. Bij het reconditioneren van koffieautomaten bijvoorbeeld worden onderdelen her gebruikt. En de levensduur van scoot- mobielen wordt door reconditione ren verlengd van drie naar zeven jaar We kiezen algemeen voor 'schone' activiteiten. Ook het stekbedrijf en buitenbeheer - onderhoud van de pla neet - passen in dat geheel. Onze 'pro- fit' tot slot heeft weer alles te maken met de 'people': mensen die met ple zier werken en zich in hun werk ont wikkelen. Wij hebben geen winst- doelstelling. Toch moeten ook wij hard werken om in de plus te blijven. Daarin verschillen wij niet van andere bedrijven. Dus ook in die zin. zijn we een volwaardige onderneming, met bedrijfsactiviteiten op niveau. We zet ten, zoals met ons keramiekbedrijf, volwaardige producten in de markt. Zijn een bedrijf dat bedrijfsecono misch in orde is en de concurrentie aangaat. We bieden goede prijs-kwali- teitverhouding. We investeren in gereedschappen, machines en auto matisering. En werken aan certifice ringsprogramma's als ISO en VCA. We stellen dus ook eisen aan onze werk nemers. Vragen hen dat te doen wat ze kunnen. We zijn een bedrijf en vra gen derhalve inzet van onze mede werkers. En die leveren ze. Enthousiast." NLW GROEP De NLW Groep voert de Wet socia le werkvoorziening en de Wet inscha keling werkzoekenden uit voor acht gemeenten in Noord-Limburg. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is dit jaar het thema van de Loek Nelissenprijs. De Venrayse ondernemersprijs wordt op 8 januari uitgereikt aan dat bedrijf, dat volgens de jury op het gebied van MVO het beste actief is. Venraynaar Jos Vervoort zit sinds vorig jaar in de jury. Vervoort is werkzaam bij Hoffman Krul Partners, management consultants uit Heerenveen. Vervoort is momen teel actief met het opzetten van een nieuw kantoor vanwaaruit klanten in Midden- en Zuid- tere bedrijven en (semi)overheden die daar wel in kunnen investeren. Dat neemt niet weg dat dit .blij kleine bedrijven niet gebeurt". Volgens Vervoort vertaalt maat schappelijk verantwoord onderne men zich voor bedrijven ook naar de mensen op straat. "Als je veel doet voor je omgeving dan wordt dat ook gewaardeerd Mensen zijn steeds mondiger en laten vaker weten wan neer ze iets wel of niet op prijs stel len. Wanneer een bedrijf uitdraagt op welke wijze hij bezig is met MVO dan kan dat zeker tot voordelen leiden". Daarnaast voert zij reïntegratietraj ten uit voor werkgevers en andi belanghebbenden in de regio. H 'product' is het aanbieden van wi en mensen daarin begeleiden, biedt mensen met een afstand tot arbeidsmarkt een baan en mogel heid tot (arbeids)ontwikkeling. 1 gebeurt binnen de eigen, zelfstan welkende bedrijven. Daarnaast omvat de organisatie arbeidsintegratiecentrum waar de t leiding van mensen naar werk pla; vindt op basis van individuele trajc plannen. Het hele traject van diagnose, test, training en stages vr binnen de organisatie plaats tot passende werkplek binnen de Ni Groep of elders is gerealiseerd. Sii de verzelfstandiging dit jaar is N! Groep een bedrijfsmatig opererer organisatie. Met haar 1200 werk mers is zij een van de grotere werk vers in de regio.

Peel en Maas | 2004 | | pagina 9