erkgroep wil actie tegen jeregening rond de Peel l/largo Vliegenthart opent lieuw kantoor Thuiszorg Unieke collectie voertuigen naar Overloon Inalfa Roof Systems wint publieksprijs naar terugkomdag Gehandicapten behouden toch reisvergoeding KASTSYSTEMEN Gewond Niets! Gevallen igink EN MAAS Donderdag 30 oktober 2003 - Pagina 7 icbting Werkgroep Be- id de Peel begint een actie >n het beregenen van land- iffgewassen zonder ver ging volgens de Natuur- chermingswet. Uit lerzoek blijkt dat berege len uit grondwater in een ,e van ongeveer 2 km rond peel tot verdere verdroging het natuurgebied leiden. ,hoge jaren, als de kwetsba- Peelnatuur het toch al icllijk heeft, daalt daardoor waterstand 8 tot 20 cm tra. Een begin van hoog- nherstel gaat daarom in 5j;e jaren veelal weer verlo- de jaren negentig heeft de Werkgroep al geageerd tegen beregeningen. De Raad van State oordeelde toen dat een Natuurbeschermingswetvergunni ng vereist is, niet alleen voor gebruik, maar ook voor bezit of aanleg van een beregeningsput. Toch ging de overheid niet in op het verzoek van de Werkgroep om de boeren in een zone rond de Peelnatuurmonumenten daar op aan te spreken. De laatste jaren heeft de Werkgroep gehoopt dat de ver- natting van de landbouwgronden rondom de Peel in goed overleg met overheid en landbouwers vorm kon krijgen. Een plaatselijke belangengroep ("Mariapeel- boeren") liet onderzoek doen naar vernattingsmogelijkheden met behulp van stuwtjes. Daaruit bleek dat de waterstanden in de landbouwgronden bij de Mariapeel zonder schade voor de boer 's-zomers gemiddeld meer dan een halve meter hoger kun nen. De noodzaak tot beregening neemt dan sterk af. De vernatting zou via een convenant (het "Gebiedsakkoord Mariapeel") geregeld worden, De Werkgroep stopte haar juridische procedures. De plannen waren terughoudend, vooral om natschade voor de boer te vermijden. Toch zou hiermee de waterstand in de Mariapeel vol gens onderzoek 's-zomers met zo'n 11 cm stijgen. De provincie beloofde een Natuurbe schermingswetvergunning voor beregening aan boeren die zou den meewerken. De Werkgroep ging akkoord met het voorgestel de convenant. De Maria- peelboeren echter niet. Zij wilden de vrijheid behouden om bij omschakeling naar een ander gewas de verhoogde waterstand weer te verlagen. Dit uitgangs punt ("peil volgt teelt") is voor de Werkgroep niet acceptabel. De toekomst is dan te onzeker. Ook het Landinrichtingsplan Peelvenen en de Reconstructie plannen besteden aandacht aan deze problematiek, maar alleen op basis van vrijwilligheid. De Werkgroep oordeelt dat zó nooit aan de eisen van de Natuur beschermingswet en de Europese Habitatrichtlijn voldaan kan wor den en gaat opnieuw over tot actie. Zij zal elke beregening bin nen de invloedzones van de Peel aan de overheid melden, met het verzoek handhavend op te tre den. Zonder speciale vergunning is een voor het natuurmonument schadelijke activiteit immers ver boden. Wanneer op het bedrijf maatre gelen worden getroffen die het effect van het beregenen compen seren (zoals bij het genoemde gebiedsakkoord) zal de Werkgroep zich niet verzetten tegen vergunningverlening. Mnaf medio november wordt Oude Oostrumseweg nabij de ianasingel afgesloten voor het riteer. Door de afsluiting kan verkeer niet meer rechtst- 'ks vanuit de Oostsingel naar de ianasingel. Burgemeester en "houders van Venray hebben deze week besloten. De tijde- k afsluiting gebeurt vooruitlo- nd op de definitieve afsluiting ingaat na de herinrichting van gebied in 2005. Met de tijdelij- afsluiting wordt een verzoek honoreerd van bewoners uit de "liggende straten en de com- «ie Stedelijk Beheer. De Oude Wtrumseweg wordt afgesloten "dat de weg veel wordt hruikt als sluiproute van en 0r het centrum. Bovendien is er 'de weg teveel doorgaand ver- er en wordt er regelmatig te ïd gereden. Openbare basisschool De Flierefluit heeft vorig schooljaar besloten tot de aanschaf van de methode Leefstijl. Deze methode voorziet in de vorming van het sociaal-emotioneel gedrag bij kin deren. Kinderen wordt geleerd hoe ze kunnen omgaan met emo ties als verdriet, spanning en woede. De school werkt nu bijna één jaar met deze methode, die er mede is kunnen komen door de financiële steun van de provincie. Na één jaar gaan alle leerkrachten van de school naar een zogenaam de 'terugkomdag'. Op deze dag worden met een docent van Leefstijl de ervaringen uitgewis seld, worden voor- en nadelen besproken en de werkwijze in de toekomst vastgesteld. De Flierefluit hoopt hier weer nieu we inspiratie op te doen om met de kinderen verder te werken aan een school waar geborgenheid en veiligheid een groot goed is. PEEL EN MAAS niet ontvangen? Bel 582877! vrijdag tussen 9.00-17.00 uur In de rubriek Ingezonden krijgt U als lezer de kans om uw mening te ventileren over actuele nieuwszaken. De redactie behoudt zich het recht voor brieven te weigeren of in te korten. De lengte van de brie ven wordt beperkt tot maximaal 200 woorden. Brieven zonder naam en adres worden niet geplaatst. Vredeskerk Aanvankelijk had ik besloten om geen kritische artikelen meer te schrijven want het had toch geen zin. B&W en de Raad doen toch hun eigen zin en trekken zich niets van de gemeenschap aan. Totdat ik vanmorgen 25 okto ber naar de verbouwing van de Vredeskerk ging kijken. Een geweldige metamorfose, een schitterend resultaat, een pluim op de hoed van de archi tect, die dit ontworpen heeft en de aandachtspunten van de kerk ^üi-r-rew, uATeeu -neuAufn e&o vai-ren, &£sKdAiise££p m ue&{e&. ma jij Mi/o eeg&te PArieure ei,M? uiic je je cam mp uimsc&j? oe hierin heeft verwerkt. Ik dacht, dan hebben de protes ten enkele jaren geleden toch geholpen. Als het aan de Burgemeester had gelegen, dan was de kerk al lang gesloopt geweest. Ik zie hem op de markt nog te keer gaan tegen de voor standers van het behoud van de kerk, hier hadden ze een kraam en verzamelden handtekeningen tegen de sloop. Gelukkig hebben vele Venraynaren hier hun handteke ning gezet. De Heer Waals brieste dat het geen enkele zin had, de kerk werd gesloopt, punt uit En zie nu het resultaat. De kerk staat er nog en heeft een zeer nut tige besteding gekregen en staat ten dienste van alle Venraynaren, die thuiszorg nodig hebben. Nu het St. Annaterrein nog en de daarop staande kerk en schouwburg. Hans van Hengstum, Venray Wat gebeurt er als U niet adverteert PEEL EN MAAS Bij een eenzijdig verkeersonge val op de Westsingel is maandag middag een 18-jarige bromfiets ster uit Hegelsom gewond geraakt. Het ongeval gebeurde rond 14.30 uur toen de vrouw over het fietspad van de Westsingel reed. Ter hoogte van de kruising met de Langstraat en de Zuidsingel wilde ze linksaf richting Venray rijden. Door onbekende oorzaak viel ze en kwam ze op de weg terecht. De vrouw is met onbekende verwon dingen per ambulance overge bracht naar het ziekenhuis. Een 59-jarige vrouw uit Luttén is zaterdag omstreeks 16.45 uur met haar fiets gevallen op de Haarlemmermeerlaan in Overl- oon. Door de gevallen bladeren was het wegdek zo glad dat de ongelukkige vrouw haar even wicht verloor en ten val kwam. MAATWERK IN Industriestraat 17a, 5961 PH HORST ötó Hoogveld tel. 077-3980889 Fax 077-3980890 Het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum te Overloon gaat aanzienlijk uitbreiden. De schitterende collectie unieke Amerikaanse militaire voertui gen uit de Tweede Wereldoorlog van het General George C. Marshall Museum in Zwijndrecht zal over enige tijd worden overgebracht naar het museum in Overloon. Om deze omvangrijke collectie te kunnen presenteren is een aparte expositieruimte nodig, waarvoor momenteel plannen worden uitgewerkt. Het museum in Zwijndrecht is genoemd naar generaal Marshall, omdat deze als Chef Staf destijds leiding gaf aan de militaire pro- duktie in de Verenigde Staten. De collectie omvat zo'n honderd his torische militaire voertuigen, die een helder inzicht verschaffen in het Amerikaanse logistieke sys teem tijdens de Tweede Wereldoorlog. De unieke collec tie omvat onder meer jeeps en trucks in allerlei uitvoeringen, diepladers, amfibische voertui gen. mobiele werkplaatsen en lan dingsbootjes. Initiatiefnemer in 1991 en collectioneur van deze verzameling is de heer J. (Jaap) de Groot, voormalig president van het constructiebedrijf Grootint. Het museum wordt beheerd door de Stichting Historisch Materieel. Met de samenwerking tussen beide musea wordt beoogd de collectie groot militair materieel uit Zwijndrecht voor een breed publiek toegankelijk te maken en de aantrekkingskracht van het museum te Overloon nog te ver groten. Tegelijkertijd wordt zo de geweldsgeschiedenis van de vori ge eeuw beter in beeld gebracht. Het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum is gevestigd op de plek, waar in 1944 de Slag om Overloon woedde. De herinne ring aan deze slag wordt daar op deze wijze levend gehouden, maar beide musea zijn toch vooral voorlichtingscentra die de geschiedenis tonen van geweld en onderdrukking in de twintigste eeuw, om zo een brug te slaan naar het heden en de toekomst. In meerdere paviljoens, gesitueerd in een 15 ha. groot park, vertelt een keur aan objecten en docu mentatie de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in relatie tot de actualiteit. Beide musea behouden hun eigen juridische identiteit. De Stichting Historisch Materieel blijft eigenaar van de collectie, maar geeft deze collectie in lang durige bruikleen. Het museum in Overloon zal met financiële steun van o.m. de Stichting Historisch Materieel een expositieruimte bouwen van circa 10.000 m2 om de verzameling groot militair materieel onder dak te kunnen brengen. Er zal nog wel enige tijd gemoeid zijn met het verkrijgen van de nodige vergunningen, vrij stellingen en dergelijke, maar men streeft ernaar met de bouw te beginnen voor 1 januari 2005. Het innovatieve, multifunc tionele Citroën C3 Pluriel dak systeem is door het publiek, uit de zeven genomineerden innovatieve Nederlandse ont werpen gekozen tot winnaar. Het initiatief en de organisatie van deze door BASF gespon sorde Publieksprijs is uitge gaan van het design en pro ductontwikkeling tijdschrift Product Afgelopen maandag werd in het bijzijn van een grote afvaardiging professoren, hoogleraren, studen ten van de Nederlandse Universiteiten en technische hogescholen, alsmede vertegen- woordiggers uit het bedrijfsleven uitgereikt aan Eddy van der Vorst, Business Development Director van Inalfa Roof Systems te Venray. Lezers van het blad Product en bezoekers van de desbetreffende internetsite hebben het Inalfa Pluriel daksysteem gekozen tot winnaar vanwege de combinatie tussen Design en (multi-) funkio- naliteit, hetgeen het rijden in deze auto tot een belevenis maakt. Met het dak open sta je in contact met de wereld en de frisse lucht om je heen. Als onderdeel van het druk bezochte Symposium met als titel Design for Experience werd de Ciroën Pluriel tevens aan het De vaste reiskostenvergoe ding voor gehandicapten wordt toch niet helemaal afge schaft. Gehandicapten met een scootmobiel of een electri- sche rolstoel behouden een vergoeding van 100 euro per jaar. WVG-gerechtigden zon der deze voorziening ontvan gen voortaan een vaste ver goeding van 250 euro. Het CDA kwam dinsdag tijdens de raadsvergadering met dit amendement. Dat werd gesteund door Lokaal Aktief, WD, Samenwerking en fractie Van de Vorle. De PvdA en één-lid van het CDA, Gerda van Stelten, stemden tegen. Het college was voornemens de reiskostenvergoeding van 450 euro vanaf volgend jaar helemaal af te schaffen. Want de gemeente kampt met grote tekorten bij de WVG (Wet Voorziening Gehandicapten). Bovendien is vanaf begin dit jaar de Deeltaxi gaan rijden. "Dit is ook een pas sende reisvoorziening voor gehan dicapten. Daarmee voldoet de gemeente aan haar wettelijke zorgplicht", zei wethouder Mathieu Emonts (PvdA). Hij vond dat met de komst van de Deeltaxi de vaste reisvergoeding voor gehandicapten geschrapt kon worden. Ook omdat deze groep tegen het gereduceerde tarief van 0,35 euro per zone mag reizen. Alle andere reizigers betalen vanaf volgend jaar 1,25 euro. "Daarom is het niet rechtvaardig ten opzichte van de andere burgers dat de gehandicapten ook nog een extra vergoeding krijgen. Dit is in wezen dubbelop", legde Emonts uit die voorrekende dat het voorstel van het CDA jaarlijks zo'n 200.000 euro gaat kosten en daar komen de uren van de amb tenaren nog bovenop. "Dit is niet haalbaar. Daarvoor zijn er geen middelen binnen het WVG-bud- get. Want het appèl op de WVG zal alleen maar toenemen", aldus Emonts die vroeg waar hij het geld vandaan moest halen. De PvdA-wethouder raadde het amendement dan ook af. "Het is een riskante financiering. Op korte termijn kunnen de uitvoe ringskosten ook niet omlaag gezien de hoeveelheid werk die er ligt." Jeanne Hendrix (CDA) gaf aan dat de voordelen uit de bezuin- gingsoperaties voldoende waren om de gehandicaptenvergoeding toch deels in stand te houden. Met uitzondering van de PvdA steunden alle partijen het CDA- voorstel. Voor Tiny Grebenjak (Lokaal Aktief) ging het nog niet ver genoeg. Zij was er voorstan der van om de huidige vergoeding van 450 euro te handhaven. Maar uiteindelijk ging Lokaal Aktief toch met de meerderheid mee. publiek gedemonstreerd. Inalfa Roof Systems is zeer ingenomen met de deze prijs en ook door andere recente publiciteit (o.a. het RTL 5 TV programma Stapel op auto's) in de overtuiging dat een en ander een positieve bijdra ge kan leveren tot het werven van hoog opgeleid personeel ter ondersteuning van het bestaande team bij de verdere grote groei van de orderportefeulle in de komende jaren. De Citroën C3 Pluriel bestaat uit vier auto's in één: hatchback, cabriolet, spider en pick-up. Deze unieke eigenzinnige veelzijdig heid is mogelijk dankzij het zeer bijzonder en innovatief daksys teem dat Inalfa Roof Systems heeft ontwikkeld samen met een groot aantal toeleveranciers, design- en engineeringsbureau's (waaronder Flex Developments uit Delft. Het studiemodel van de C3 Pluriel is in 1999 door Citroën op de Internationale Automobil Ausstellung van Frankfurt gepre senteerd. Kort erna legde de auto fabrikant de order voor verdere ontwikkeling bij Inalfa Roof Systems neer. Inalfa is een vol waardige ontwikkelingspartner van Citroën geweest. Gezien de complexiteit van de constructie en het grote aantal onderdelen leek het op het ontwikkelen van een auto binnen een auto. Inalfa Roof Systems heeft niet alleen kennis ingebracht op het gebied van open daken, maar ook een aanzienlijke inbreng gehad in de carrosseriestructuur en interieur- delen. Het unieke dak maakt dan ook deel uit van de totale con structie; de auto is als het ware om het dak heen gebouwd. Bijzonder is dat tijdens de ont wikkelingsfase constructie- en ontwerpwijzigingen snel zijn doorgevoerd. Die flexibele werk methode was nodig, omdat een dergelijk dak nog nooit eerder serierijp is gemaakt, terwijl de ontwikkelingstijd met krap drie jaar relatief kort was. Daarom werd Inalfa ook in een zeer vroeg stadium betrokken bij het ont staan van de C3 Pluriel. Tijdens de ontwikkeling van het daksysteem hebben de engineers van Inalfa nauw samengewerkt met de ont werpers van o.a. Flex Development met betrekking tot de aandachtsgebieden styling en ergonomie. Inalfa Roof Systems heeft haar hoofdkantoor in Venray en daar naast tien vestigingen over de hele wereld.

Peel en Maas | 2003 | | pagina 7