erkgroep wil actie tegen
jeregening rond de Peel
l/largo Vliegenthart opent
lieuw kantoor Thuiszorg
Unieke collectie
voertuigen
naar Overloon
Inalfa Roof Systems
wint publieksprijs
naar
terugkomdag
Gehandicapten
behouden toch
reisvergoeding
KASTSYSTEMEN
Gewond
Niets!
Gevallen
igink EN MAAS
Donderdag 30 oktober 2003 - Pagina 7
icbting Werkgroep Be-
id de Peel begint een actie
>n het beregenen van land-
iffgewassen zonder ver
ging volgens de Natuur-
chermingswet. Uit
lerzoek blijkt dat berege
len uit grondwater in een
,e van ongeveer 2 km rond
peel tot verdere verdroging
het natuurgebied leiden.
,hoge jaren, als de kwetsba-
Peelnatuur het toch al
icllijk heeft, daalt daardoor
waterstand 8 tot 20 cm
tra. Een begin van hoog-
nherstel gaat daarom in
5j;e jaren veelal weer verlo-
de jaren negentig heeft de
Werkgroep al geageerd tegen
beregeningen. De Raad van State
oordeelde toen dat een
Natuurbeschermingswetvergunni
ng vereist is, niet alleen voor
gebruik, maar ook voor bezit of
aanleg van een beregeningsput.
Toch ging de overheid niet in op
het verzoek van de Werkgroep
om de boeren in een zone rond
de Peelnatuurmonumenten daar
op aan te spreken.
De laatste jaren heeft de
Werkgroep gehoopt dat de ver-
natting van de landbouwgronden
rondom de Peel in goed overleg
met overheid en landbouwers
vorm kon krijgen. Een plaatselijke
belangengroep ("Mariapeel-
boeren") liet onderzoek doen naar
vernattingsmogelijkheden met
behulp van stuwtjes. Daaruit
bleek dat de waterstanden in de
landbouwgronden bij de
Mariapeel zonder schade voor de
boer 's-zomers gemiddeld meer
dan een halve meter hoger kun
nen. De noodzaak tot beregening
neemt dan sterk af. De vernatting
zou via een convenant (het
"Gebiedsakkoord Mariapeel")
geregeld worden, De Werkgroep
stopte haar juridische procedures.
De plannen waren terughoudend,
vooral om natschade voor de boer
te vermijden. Toch zou hiermee
de waterstand in de Mariapeel vol
gens onderzoek 's-zomers met
zo'n 11 cm stijgen. De provincie
beloofde een Natuurbe
schermingswetvergunning voor
beregening aan boeren die zou
den meewerken. De Werkgroep
ging akkoord met het voorgestel
de convenant. De Maria-
peelboeren echter niet. Zij wilden
de vrijheid behouden om bij
omschakeling naar een ander
gewas de verhoogde waterstand
weer te verlagen. Dit uitgangs
punt ("peil volgt teelt") is voor de
Werkgroep niet acceptabel. De
toekomst is dan te onzeker.
Ook het Landinrichtingsplan
Peelvenen en de Reconstructie
plannen besteden aandacht aan
deze problematiek, maar alleen
op basis van vrijwilligheid. De
Werkgroep oordeelt dat zó nooit
aan de eisen van de Natuur
beschermingswet en de Europese
Habitatrichtlijn voldaan kan wor
den en gaat opnieuw over tot
actie. Zij zal elke beregening bin
nen de invloedzones van de Peel
aan de overheid melden, met het
verzoek handhavend op te tre
den. Zonder speciale vergunning
is een voor het natuurmonument
schadelijke activiteit immers ver
boden.
Wanneer op het bedrijf maatre
gelen worden getroffen die het
effect van het beregenen compen
seren (zoals bij het genoemde
gebiedsakkoord) zal de
Werkgroep zich niet verzetten
tegen vergunningverlening.
Mnaf medio november wordt
Oude Oostrumseweg nabij de
ianasingel afgesloten voor het
riteer. Door de afsluiting kan
verkeer niet meer rechtst-
'ks vanuit de Oostsingel naar de
ianasingel. Burgemeester en
"houders van Venray hebben
deze week besloten. De tijde-
k afsluiting gebeurt vooruitlo-
nd op de definitieve afsluiting
ingaat na de herinrichting van
gebied in 2005. Met de tijdelij-
afsluiting wordt een verzoek
honoreerd van bewoners uit de
"liggende straten en de com-
«ie Stedelijk Beheer. De Oude
Wtrumseweg wordt afgesloten
"dat de weg veel wordt
hruikt als sluiproute van en
0r het centrum. Bovendien is er
'de weg teveel doorgaand ver-
er en wordt er regelmatig te
ïd gereden.
Openbare basisschool De
Flierefluit heeft vorig schooljaar
besloten tot de aanschaf van de
methode Leefstijl. Deze methode
voorziet in de vorming van het
sociaal-emotioneel gedrag bij kin
deren. Kinderen wordt geleerd
hoe ze kunnen omgaan met emo
ties als verdriet, spanning en
woede. De school werkt nu bijna
één jaar met deze methode, die er
mede is kunnen komen door de
financiële steun van de provincie.
Na één jaar gaan alle leerkrachten
van de school naar een zogenaam
de 'terugkomdag'. Op deze dag
worden met een docent van
Leefstijl de ervaringen uitgewis
seld, worden voor- en nadelen
besproken en de werkwijze in de
toekomst vastgesteld. De
Flierefluit hoopt hier weer nieu
we inspiratie op te doen om met
de kinderen verder te werken aan
een school waar geborgenheid en
veiligheid een groot goed is.
PEEL EN MAAS
niet ontvangen?
Bel 582877!
vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
In de rubriek Ingezonden krijgt U als lezer de kans om uw mening te
ventileren over actuele nieuwszaken. De redactie behoudt zich het
recht voor brieven te weigeren of in te korten. De lengte van de brie
ven wordt beperkt tot maximaal 200 woorden. Brieven zonder naam en
adres worden niet geplaatst.
Vredeskerk
Aanvankelijk had ik besloten
om geen kritische artikelen meer
te schrijven want het had toch
geen zin. B&W en de Raad doen
toch hun eigen zin en trekken
zich niets van de gemeenschap
aan.
Totdat ik vanmorgen 25 okto
ber naar de verbouwing van de
Vredeskerk ging kijken.
Een geweldige metamorfose,
een schitterend resultaat, een
pluim op de hoed van de archi
tect, die dit ontworpen heeft en
de aandachtspunten van de kerk
^üi-r-rew, uATeeu -neuAufn e&o
vai-ren, &£sKdAiise££p m ue&{e&.
ma jij Mi/o eeg&te PArieure ei,M?
uiic je je cam mp uimsc&j? oe
hierin heeft verwerkt.
Ik dacht, dan hebben de protes
ten enkele jaren geleden toch
geholpen. Als het aan de
Burgemeester had gelegen, dan
was de kerk al lang gesloopt
geweest. Ik zie hem op de markt
nog te keer gaan tegen de voor
standers van het behoud van de
kerk, hier hadden ze een kraam
en verzamelden handtekeningen
tegen de sloop.
Gelukkig hebben vele
Venraynaren hier hun handteke
ning gezet. De Heer Waals brieste
dat het geen enkele zin had, de
kerk werd gesloopt, punt uit
En zie nu het resultaat. De kerk
staat er nog en heeft een zeer nut
tige besteding gekregen en staat
ten dienste van alle Venraynaren,
die thuiszorg nodig hebben.
Nu het St. Annaterrein nog en
de daarop staande kerk en
schouwburg.
Hans van Hengstum, Venray
Wat gebeurt er als U
niet adverteert
PEEL EN MAAS
Bij een eenzijdig verkeersonge
val op de Westsingel is maandag
middag een 18-jarige bromfiets
ster uit Hegelsom gewond
geraakt. Het ongeval gebeurde
rond 14.30 uur toen de vrouw
over het fietspad van de
Westsingel reed. Ter hoogte van
de kruising met de Langstraat en
de Zuidsingel wilde ze linksaf
richting Venray rijden. Door
onbekende oorzaak viel ze en
kwam ze op de weg terecht. De
vrouw is met onbekende verwon
dingen per ambulance overge
bracht naar het ziekenhuis.
Een 59-jarige vrouw uit Luttén
is zaterdag omstreeks 16.45 uur
met haar fiets gevallen op de
Haarlemmermeerlaan in Overl-
oon. Door de gevallen bladeren
was het wegdek zo glad dat de
ongelukkige vrouw haar even
wicht verloor en ten val kwam.
MAATWERK IN
Industriestraat 17a,
5961 PH HORST
ötó Hoogveld
tel. 077-3980889
Fax 077-3980890
Het Nationaal Oorlogs- en
Verzetsmuseum te Overloon
gaat aanzienlijk uitbreiden. De
schitterende collectie unieke
Amerikaanse militaire voertui
gen uit de Tweede
Wereldoorlog van het General
George C. Marshall Museum in
Zwijndrecht zal over enige
tijd worden overgebracht naar
het museum in Overloon. Om
deze omvangrijke collectie te
kunnen presenteren is een
aparte expositieruimte nodig,
waarvoor momenteel plannen
worden uitgewerkt.
Het museum in Zwijndrecht is
genoemd naar generaal Marshall,
omdat deze als Chef Staf destijds
leiding gaf aan de militaire pro-
duktie in de Verenigde Staten. De
collectie omvat zo'n honderd his
torische militaire voertuigen, die
een helder inzicht verschaffen in
het Amerikaanse logistieke sys
teem tijdens de Tweede
Wereldoorlog. De unieke collec
tie omvat onder meer jeeps en
trucks in allerlei uitvoeringen,
diepladers, amfibische voertui
gen. mobiele werkplaatsen en lan
dingsbootjes. Initiatiefnemer in
1991 en collectioneur van deze
verzameling is de heer J. (Jaap) de
Groot, voormalig president van
het constructiebedrijf Grootint.
Het museum wordt beheerd door
de Stichting Historisch Materieel.
Met de samenwerking tussen
beide musea wordt beoogd de
collectie groot militair materieel
uit Zwijndrecht voor een breed
publiek toegankelijk te maken en
de aantrekkingskracht van het
museum te Overloon nog te ver
groten. Tegelijkertijd wordt zo de
geweldsgeschiedenis van de vori
ge eeuw beter in beeld gebracht.
Het Nationaal Oorlogs- en
Verzetsmuseum is gevestigd op
de plek, waar in 1944 de Slag om
Overloon woedde. De herinne
ring aan deze slag wordt daar op
deze wijze levend gehouden,
maar beide musea zijn toch vooral
voorlichtingscentra die de
geschiedenis tonen van geweld
en onderdrukking in de twintigste
eeuw, om zo een brug te slaan
naar het heden en de toekomst. In
meerdere paviljoens, gesitueerd
in een 15 ha. groot park, vertelt
een keur aan objecten en docu
mentatie de geschiedenis van de
Tweede Wereldoorlog in relatie
tot de actualiteit.
Beide musea behouden hun
eigen juridische identiteit. De
Stichting Historisch Materieel
blijft eigenaar van de collectie,
maar geeft deze collectie in lang
durige bruikleen. Het museum in
Overloon zal met financiële steun
van o.m. de Stichting Historisch
Materieel een expositieruimte
bouwen van circa 10.000 m2 om
de verzameling groot militair
materieel onder dak te kunnen
brengen. Er zal nog wel enige tijd
gemoeid zijn met het verkrijgen
van de nodige vergunningen, vrij
stellingen en dergelijke, maar
men streeft ernaar met de bouw
te beginnen voor 1 januari 2005.
Het innovatieve, multifunc
tionele Citroën C3 Pluriel dak
systeem is door het publiek,
uit de zeven genomineerden
innovatieve Nederlandse ont
werpen gekozen tot winnaar.
Het initiatief en de organisatie
van deze door BASF gespon
sorde Publieksprijs is uitge
gaan van het design en pro
ductontwikkeling tijdschrift
Product
Afgelopen maandag werd in het
bijzijn van een grote afvaardiging
professoren, hoogleraren, studen
ten van de Nederlandse
Universiteiten en technische
hogescholen, alsmede vertegen-
woordiggers uit het bedrijfsleven
uitgereikt aan Eddy van der Vorst,
Business Development Director
van Inalfa Roof Systems te Venray.
Lezers van het blad Product en
bezoekers van de desbetreffende
internetsite hebben het Inalfa
Pluriel daksysteem gekozen tot
winnaar vanwege de combinatie
tussen Design en (multi-) funkio-
naliteit, hetgeen het rijden in deze
auto tot een belevenis maakt. Met
het dak open sta je in contact met
de wereld en de frisse lucht om je
heen. Als onderdeel van het druk
bezochte Symposium met als titel
Design for Experience werd de
Ciroën Pluriel tevens aan het
De vaste reiskostenvergoe
ding voor gehandicapten
wordt toch niet helemaal afge
schaft. Gehandicapten met
een scootmobiel of een electri-
sche rolstoel behouden een
vergoeding van 100 euro per
jaar. WVG-gerechtigden zon
der deze voorziening ontvan
gen voortaan een vaste ver
goeding van 250 euro.
Het CDA kwam dinsdag tijdens
de raadsvergadering met dit
amendement. Dat werd gesteund
door Lokaal Aktief, WD,
Samenwerking en fractie Van de
Vorle. De PvdA en één-lid van het
CDA, Gerda van Stelten, stemden
tegen.
Het college was voornemens de
reiskostenvergoeding van 450
euro vanaf volgend jaar helemaal
af te schaffen. Want de gemeente
kampt met grote tekorten bij de
WVG (Wet Voorziening
Gehandicapten). Bovendien is
vanaf begin dit jaar de Deeltaxi
gaan rijden. "Dit is ook een pas
sende reisvoorziening voor gehan
dicapten. Daarmee voldoet de
gemeente aan haar wettelijke
zorgplicht", zei wethouder
Mathieu Emonts (PvdA). Hij vond
dat met de komst van de Deeltaxi
de vaste reisvergoeding voor
gehandicapten geschrapt kon
worden. Ook omdat deze groep
tegen het gereduceerde tarief van
0,35 euro per zone mag reizen.
Alle andere reizigers betalen vanaf
volgend jaar 1,25 euro. "Daarom
is het niet rechtvaardig ten
opzichte van de andere burgers
dat de gehandicapten ook nog
een extra vergoeding krijgen. Dit
is in wezen dubbelop", legde
Emonts uit die voorrekende dat
het voorstel van het CDA jaarlijks
zo'n 200.000 euro gaat kosten en
daar komen de uren van de amb
tenaren nog bovenop. "Dit is niet
haalbaar. Daarvoor zijn er geen
middelen binnen het WVG-bud-
get. Want het appèl op de WVG
zal alleen maar toenemen", aldus
Emonts die vroeg waar hij het
geld vandaan moest halen. De
PvdA-wethouder raadde het
amendement dan ook af. "Het is
een riskante financiering. Op
korte termijn kunnen de uitvoe
ringskosten ook niet omlaag
gezien de hoeveelheid werk die
er ligt."
Jeanne Hendrix (CDA) gaf aan
dat de voordelen uit de bezuin-
gingsoperaties voldoende waren
om de gehandicaptenvergoeding
toch deels in stand te houden.
Met uitzondering van de PvdA
steunden alle partijen het CDA-
voorstel. Voor Tiny Grebenjak
(Lokaal Aktief) ging het nog niet
ver genoeg. Zij was er voorstan
der van om de huidige vergoeding
van 450 euro te handhaven. Maar
uiteindelijk ging Lokaal Aktief
toch met de meerderheid mee.
publiek gedemonstreerd. Inalfa
Roof Systems is zeer ingenomen
met de deze prijs en ook door
andere recente publiciteit (o.a.
het RTL 5 TV programma Stapel
op auto's) in de overtuiging dat
een en ander een positieve bijdra
ge kan leveren tot het werven van
hoog opgeleid personeel ter
ondersteuning van het bestaande
team bij de verdere grote groei
van de orderportefeulle in de
komende jaren.
De Citroën C3 Pluriel bestaat
uit vier auto's in één: hatchback,
cabriolet, spider en pick-up. Deze
unieke eigenzinnige veelzijdig
heid is mogelijk dankzij het zeer
bijzonder en innovatief daksys
teem dat Inalfa Roof Systems
heeft ontwikkeld samen met een
groot aantal toeleveranciers,
design- en engineeringsbureau's
(waaronder Flex Developments
uit Delft. Het studiemodel van de
C3 Pluriel is in 1999 door Citroën
op de Internationale Automobil
Ausstellung van Frankfurt gepre
senteerd. Kort erna legde de auto
fabrikant de order voor verdere
ontwikkeling bij Inalfa Roof
Systems neer. Inalfa is een vol
waardige ontwikkelingspartner
van Citroën geweest. Gezien de
complexiteit van de constructie
en het grote aantal onderdelen
leek het op het ontwikkelen van
een auto binnen een auto. Inalfa
Roof Systems heeft niet alleen
kennis ingebracht op het gebied
van open daken, maar ook een
aanzienlijke inbreng gehad in de
carrosseriestructuur en interieur-
delen. Het unieke dak maakt dan
ook deel uit van de totale con
structie; de auto is als het ware
om het dak heen gebouwd.
Bijzonder is dat tijdens de ont
wikkelingsfase constructie- en
ontwerpwijzigingen snel zijn
doorgevoerd. Die flexibele werk
methode was nodig, omdat een
dergelijk dak nog nooit eerder
serierijp is gemaakt, terwijl de
ontwikkelingstijd met krap drie
jaar relatief kort was. Daarom
werd Inalfa ook in een zeer vroeg
stadium betrokken bij het ont
staan van de C3 Pluriel. Tijdens de
ontwikkeling van het daksysteem
hebben de engineers van Inalfa
nauw samengewerkt met de ont
werpers van o.a. Flex
Development met betrekking tot
de aandachtsgebieden styling en
ergonomie.
Inalfa Roof Systems heeft haar
hoofdkantoor in Venray en daar
naast tien vestigingen over de
hele wereld.