sinds 1 juli minder in trek
lAC Venray officieel open
Venray laat zich niet
vergelijken met anderen
Jongeren terroriseren
gehandicapte vrouw
'Spoorbomen Oostrum
niet te lang dicht'
Tegenvaller bij
renovatie
Gertrudiskerk
Onder invloed
Ongeval
[ode centrum
Mui;
I
I
Tuincentrum Overvecht vindt u o.a. in:
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Wïïïemssen
redactie@vandemmmckhot.nl
Advertentietarieven:
Op aanvraag verkrijgbaar-.
advertentie@\;andenmunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau Periodiek
- Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur Nabezorging gebeurt
tot niterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10,00 uur.
Abonnementen:
18,- (postcode 58.
30,- (overige binnenland)
EN MAAS Donderdag 30 oktober 2003 - Pagina 3
Vervolg voorpagina
Gebiedsmentor van de wijk
Landweert, Peter de Krom vertelt
dat in het verleden verschillende
groepjes hebben deelgenomen
aan de pesterijen. Het probleem is
dat ze op heterdaad betrapt moe
ten worden en dit is erg moeilijk
omdat de daders niet met dezelf
de frequentie toeslaan. De buurt
bewoners zijn erg begaan met
haar. maar kunnen verder weinig
meer doen, dan hun ogen en oren
goed open houden.
ANGST
Volgens Anneke kan Annie de
daders zo aanwijzen, maar weet
ze niet waar ze wonen. Het zijn
jongens van ongeveer een jaar of
zeventien, schat ze. Samen met
haar vriendin Joshua is ze al eens
een confrontatie aangegaan met
de jongeren. "We zagen dat Annie
rond 22.00 uur de hond ging uitla
ten en we zagen twee jongens
achter haar aankruipen." Daarop
zijn de twee dames met haar mee
gelopen, zodat ze niet alleen over
het donkere fietspad achter het
huis hoefde. Joshua heeft de jon
gens zelfs nog aangesproken en
gevraagd wat ze aan het doen
waren. 'We spelen verstoppertje
mevrouw', schijnt hierop het ant
woord geweest te zijn. Twee jon
gens van zeventien die verstop
pertje spelen. "Maar meer dan
met ze praten kun je niet doen",
voegt Anneke nog toe.
Anneke en Toos vertellen dat
Woningstichting Wonen Noord-
Limburg de kosten voor de nieu
we ruiten op een gegeven
moment niet meer wilde vergoe
den. Ze moest het voortaan maar
zelf betalen. Toos: "Het budget
was op. Toen hebben wij gezegd:
Een raam en anders geen huur."
Achteraf bleek het om een misver
stand te gaan. dit vertelde ook de
woningstichting zelf: "Annie is lid
van een glasfonds, waardoor de
schade niet voor eigen rekening
komt. In principe is hieraan geen
limiet verbonden. Je kunt geen
limiet stellen als het buiten eigen
schuld gebeurd."
Over het optreden van de poli
tie is niemand echt te spreken.
"Zoals het nu geboden wordt,
vind ik het geen hulp", zegt
Anneke. Toos vertelt: "Eén keer
waren we vanuit Uden vlugger
hier dan de politie." Peter de
Krom legt uit dat de politie soms
prioriteiten moet stellen. "Als we
een melding binnen krijgen dat er
een ruit is ingegooid en ergens
anders is een vechtpartij aan de
gang, dan gaan we eerst daar naar
toe. Want daar vindt het incident
nog plaats."
Op aandringen van de huisarts
is Annie op de urgentielijst gezet.
Binnenkort zal ze een andere
woonruimte in Uden betrekken,
dichter bij haar familie. Ze is blij
dat ze gaat verhuizen. "Ik kan 's
nachts niet slapen van bangig
heid, dat is ook geen leven."
Zowel de ramen aan de voorkant,
als aan de achterkant zijn dichtge
timmerd. Alleen een klein raam
pje laat nog wat daglicht door.
Annie trekt de lamellen open en
laat de gebroken ruit zien, de res
tanten van een aantal weken gele
den. Dan pakt ze een grote steen
van tafel. "Hiermee hebben ze
gegooid." Annie is overigens niet
de enige die gepest wordt. Twee
andere collega's van de sociale
werkplaats zijn ook al eens het
slachtoffer van de pesterijen
geworden. Bij de een werd even
eens en ruit ingegooid, bij de
ander werd een 35 kilometer
wagentje op zijn kant geworpen.
Er is echter niemand die er iets
tegen durft te doen, iedereen is
bang het volgende slachtoffer te
worden. Anneke: "De hele maat
schappij is gebaseerd op angst,
daarom gebeurt er niets." Volgens
haar moet de mentaliteit onder de
jeugd flink veranderen. "Anders
zijn ze straks zelf aan de beurt. Als
je dit als maatschappij toestaat,
ben je in wezen allemaal vogelvrij
en allemaal mogelijk het volgende
slachtoffer."
ding om de situatie rond het
spoor in Oostrum te veranderen.
Een paar maanden geleden werd
een oproep gedaan aan de
Oostrumse bevolking. ProRail
waarschuwde voor de gevaren
die ontstaan door 'spoorlopers'.
Mensen die onder de gesloten
overweg toch het spoor overste
ken, bewoners die langs, het
spoor hun hond uitlaten en spe
lende kinderen langs de treinrails.
Er kwamen diverse reacties van
dorpsbewoners die zich beklaag-
Er is een tegenvaller opge
treden bij het eerste gedeelte
van de renovatie van de H.
Gertrudiskerk in Oirlo.
Tijdens de werkzaamheden
bleek dat de houten kap van
het oude gedeelte, dat stamt
uit de vijftiende eeuw, verrot
was en helemaal vervangen
moest worden.
Pastoor Te Plate weet nog niet
hoe groot de extra kosten zullen
zijn. "We hebben de rekening nog
niet binnen maar het is wel een
grote tegenvaller." Het oudste
gedeelte is de achterzijde van de
kerk. Toen de loodgieters bezig
waren met het vernieuwen van de
dakgoten ontdekten ze dat onder
de leien het hout helemaal verrot
was. De houten kap van het histo
rische gedeelte van de kerk is
inmiddels vervangen evenals het
leien dak. De oude muren zijn
opnieuw gevoegd en er is geschil
derd. De eerste fase is daarmee
afgesloten.
De renovatie van de
Gertrudiskerk is een tienjarenplan
dat in drie fases wordt uitgevoerd
onder begeleiding van de afdeling
Bouwzaken van het bisdom
Roermond. De kosten van het
onderhoudsplan waren geraamd
op 400.000 euro. Hiervan betaalt
Monumentenwacht 50%, de pro
vincie Limburg 20% en de Oirlose
parochie 30%. Het bedrag van
vier ton zal nu overschreden wor
den. "We hopen dat de mensen
hun kerkbijdrage wat zullen ver
hogen", zegt pastoor Ten Plate
want de Gertrudiskerk moet ook
30% bijbetalen aan de meerkos
ten.
den dat de spoorbomen onnodig
en veel te lang gesloten zouden
zijn. Er werden wachttijden
gemeld van acht tot tien minuten.
Maar dat heeft ProRail niet kun
nen constateren. Het kan bij file
vorming voorkomen dat niet alle
auto's het spoor kunnen overste
ken wanneer de bomen kort
opengaan tussen twee treinen
door. Bovendien hebben hier
vooral de automobilisten last van
terwijl de fietsers en voetgangers -
zij zijn met name de spoorlopers -
gewoon kunnen oversteken.
ProRail heeft de NS en de railver
keersleiding gewezen op de risi
co's van lang dichtblijvende over
wegen. Het personeel is gevraagd
erop attent te zijn de spoorbomen
pas te sluiten als de trein in aan
komst is en weer te openen zodra
de trein weer voorbij is.
f
j/achte aantal ritten voor dit jaar in augustus al overschreden
Tegen een 20-jarige automobi
list uit Overloon is in de nacht van
vrijdag op zaterdag proces-verbaal
opgemaakt voor het rijden onder
invloed van alcohol. De man reed
omstreeks 01.35 uur op de
Museumlaan in Overloon.
Bij een verkeersongeval op de
Macroweg is maandagmorgen een
33-jarige automobilist uit Horst
gewond geraakt. Het ongeval
gebeurde rond 7.00 uur toen de
man tegen de achterzijde van een
geparkeerde vrachtauto reed. De
aanrijding is vermoedelijk ont
staan doordat de automobilist met
een bevroren of beslagen voorruit
reed, waardoor hij de vrachtauto
niet kon zien.
De man is met onbekende ver
wondingen overgebracht naar het
ziekenhuis.
Deeltaxi Noord-Limburg
i doorslaand succes. De
(deelnemende gemeente
gelden dit jaar in totaal
00 ritten te maken. Dat
<«>i werd in augustus al
(Jireden. Zoals het er nu
uitziet wordt eind dit jaar
en. 500.000ste rit gereden.
meenten, die voor onge-
Qles de helft van de kosten
aaien, zullen flink daar-
moeten bijpassen,
uli en augustus is het aantal
Nv (ors gedaald. Dit komt voor-
ir de vakantieperiode maar
oor de prijsverhoging - van
mar 1,25 euro per zone - die
juli is ingevoerd. De popula
>an dit nieuwe openbare
ma ermiddcl komt vooral door
;n 3 icrige reizigers' die 41% van
jnen maken. Juist in de
nnaanden reisde deze groep
al scholieren en studenten-
ïinder met de Deeltaxi. De
roep gehandicapten (32%)
nioren (27%) blijft vrij con
stant gebruik maken van de bel
bus die van deur tot deur rijdt.
Totaal aantal ritten
januari 34.142
februari 40.747
maart 44.786
april 45.456
mei 48.298
juni 45.509
juli 40.454
augustus 35 568
september 42.000
In september trok het aantal rit
ten weer behoorlijk aan. Het rei
zen met de Deeltaxi vertoont per
gemeente grote verschillen. Zo
maken in de gemeente Meerlo-
Wanssum ouderen (11%) en
WVG'ers (20%) er relatief weinig
gebruik van. De groep overige rei
zigers (69%) reist hier verreweg
het meeste met het gesubsidieer
de taxibusje. In Venray komt het
beeld aardig overeen met het
gemiddelde van de andere
gemeenten in Noord-Limburg.
Senioren en gehandicapten bezet
ten ieder 29% van de ritten en de
overige gebruikers zijn goed voor
42% in Venray.
Ruim 3% van de aangevraagde
ritten wordt niet gemaakt. Dit
komt omdat de chauffeur de klant
niet heeft kunnen vinden. Of de
chauffeur stond op het verkeerde
adres of de klant was niet op tijd.
Er is in Noord-Limburg inmidels
een aardig beeld ontstaan waar
voor de Deeltaxi gebruikt wordt.
In Arcen en Velden, Horst aan de
Maas en Maasbree heeft de helft
van de ritten een camping of
recreatriecentrum als vertrekpunt
of bestemming. In Sevenum
maakt het NS-station 70% van de
ritten uit. De meeste ritten gaan
daarna naar de penitentiaire
inrichting in Evertsoord of de
vakantieparken Meerdal en
Loohorst. In Venlo en Venray zijn
er - behalve het station en het zie
kenhuis - geen adressen die er
echt bovenuit steken.
Het gemiddelde aantal zones
overtreft ook de verwachting. De
prognose was dat de ritlengte
gemiddeld 3,147 zone (2,147 reis-
zone plus 1 opstapzone) zou zijn.
In werkelijkheid is.de gemiddelde
ritlengte 3,46 OV-zones. De
WVG'ers en de senioren, met een
gemiddelde ritlengte van respec
tievelijk 3,12 en 2,96 zone, maken
de kortste ritten. Maar juist de
overige gebruikers, die gemiddeld
3,92 zone reizen, stuwen het cij
fer omhoog.
Bij de start van de Deeltaxi op 1
januari van dit jaar gingen de
gemeenten nog uit van 1.000.000
zones (330.000 ritten maal 3,147
zones). Dit aantal zal nu bijna ver
dubbeld worden.
De vervoerder krijgt een zone-
prijs van 3,60 euro. De totale ver
voerskosten zullen uitkomen op
zo'n 7 miljoen euro. exclusief
BTW. Terwijl de prognose nog
uitging van 3,7 miljoen euro.
Daarbij komen nog de kosten van
het projectbureau en de pasjes.
In het derde kwartaal is het aan
tal klachten ook flink afgenomen.
Bij de vervoerder moet de tele
foon binnen 90 seconden worden
opgenomen. In de laatste maan
den lukte dit in 2% van de geval
len niet. Tijdens de topmaanden
werd ruim 10% van de telefoon
tjes niet op tijd opgenomen.
In de eerste acht maanden zijn
er in totaal 843 klachten binnen
gekomen. De afhandeling ver
loopt nu beter. Alle klachten wor
den voortaan schriftelijk afgehan
deld. De aard van de
klachtmeldingen verandert ook.
In het begin kwam de chauffeur
vaker te laat. In maart was dit nog
bij 1852 ritten (4,1%) nog het
geval. Daarna trad een daling in
In augustus was de Deeltaxi bij
278 ritten (0,8%) niet op tijd.
De meeste reizigers klagen nu
omdat ze denken dat ze teveel
betaald hebben voor hun rit. Ook
dat ze niet of te Iaat zijn opge
haald leidt nog tot redelijk veel
aanmerkingen. Andere klachten
gaan vooral over de chauffeur, het
omrijden, de telefooncentrale of
de auto.
Boxmeer - FVovincialeweg 5 (A77 - afslag 1)
Beuningen - Claudiuslaan 60 (A73 - afslag
1, Shoppingpark De Heuve)
Gemeente geeft meer geld uit, maar krijgt ook meer binnen
De financiële positie van
Venray staat al langer ter dis
cussie. Er moet bezuinigd wor
den, maar waar? Om een beter
inzicht te krijgen werden het
rijk en de provincie ingescha
keld. Zij namen samen met de
gemeente de begroting van
het jaar 2003 onder de loep en
produceerden een begrotings
scan. Het Venrayse huishoud
boekje werd afgezet tegen
zeven vergeHjkbare gemeen
ten: Coevorden, Dronten,
Nijkerk, Tiel, Uden, Veghel en
Wychen. De conclusie luidt:
Venray geeft op bijna alle
fronten meer geld uit. Maar de
gemeente krijgt ook meer geld
binnen. De algemene uitke
ring van het rijk en de inkom
sten uit de onroerend zaakbe
lasting (OZB) zijn hoger dan
in de zeven 'referentiegmeen-
ten'.
Een andere conclusie is dat
bijna iedere vergelijking mank
gaat. Want geen enkele gemeente
is hetzelfde ook al is het inwoner
aantal nagenoeg gelijk.
De grootste inkomstenbron
vormt de algemene uitkering van
het rijk met 28 miljoen euro. Die
is helemaal toegesneden op de
lokale situatie. Venray krijgt voor
al meer rijksgeld vanwege de gro
tere centrumfunctie en de zwak
kere sociale structuur. Venray telt
4350 huishoudens met een laag
inkomen. In de zeven vergelijkba
re gemeenten is dit gemiddeld
4012. In Venray hebben 601 men
sen bijstand tegenover 470 gemid
deld bij de anderen. Van oudsher
telt Venray instituten voor gehan
dicapten en psychiatrische patiën
ten. Deze bewoners worden
steeds meer uitgeplaatst naar
gewone huizen in gewone wij
ken. De extramuralisering zorgt
voor een bijzondere armoedepro
blematiek.
In het dun bevolkte Noord--
Limburg vervult Venray een rela
tief grote regionale centrumfunc
tie. Voor werkgelegenheid
(21.000 arbeidsplaatsen), voortge
zet onderwijs (Raayland college),
zorg (ziekenhuis en veel instellin
gen), winkels en cultuur (schouw
burg, bibliotheek, kunstencen
trum). Dit kost veel maar het rijk
geeft hiervoor ook extra midde
len.
OZB
De OZB, met 8,3 miljoen euro
de tweede grootste geldbron, is in
Venray een verhaal apart.
Landelijk gezien dragen de wonin
gen 80% bij en de overige gebou
wen 20%. In Venray ligt deze ver
houding heel anders. De
niet-wonineen zorsen voor liefst
42% van de OZB-inkomsten. Dit
komt omdat Venray voor de niet-
woningen een hoger tarief han
teert maar ook omdat de gemeen
te veel bijzondere gebouwen kent
zoals zorginstellingen en grote
bedrijven. Het OZB-tarief voor de
woningen is relatief hoog maar de
economische waarde van de hui
zen in Venray is met 137.268 euro
laag. Waardoor de woonlasten per
huishouden ook wat lager uitval
len. De gemiddelde WOZ-waarde
ligt in alle omliggende gemeenten
boven de anderhalve ton. Dit is
ruim tien procent hoger dan in
Venray.
Het ambtelijk apparaat vormt
met ruim 15 miljoen euro de
grootste kostenpost. Venray heeft
veel personeel in dienst: 26 for
matieplaatsen meer dan de refe
rentiegemeenten. Dit kost jaarlijks
2,3 miljoen euro extra. Tussen
2000 en 2003 zijn de personeels
lasten met 50% gestegen: van 10
naar 15 miljoen euro.
De hogere uitvoeringskosten
maken de gemeentelijke produc
ten ook duurder. Zo geeft Venray
jaarlijks 5 miljoen euro uit aan
maatschappelijk werk, schuld
hulpverlening en de Wet
Voorziening Gehandicapten
(WVG). In de andere gemeenten
is dit gemiddeld 3 miljoen euro.
Bijvoorbeeld de WVG kost Venrav
dit jaar bijna 2,7 miljoen euro.
Daarvan zijn 1,65 miljoen euro
daadwerkelijke verstrekkingen
aan cliënten. Maar bijna 1 miljoen
euro gaan op aan personeelslas
ten en kosten van het indicatieor
gaan RIO.
Aan onderwijshuisvesting geeft
Venray gemiddeld 1.2 miljoen
euro meer uit. Vooral de basis
scholen in de kleinere dorpen
kosten relatief veel. De schouw
burg zorgt ervoor dat Venray
meer geld kwijt is aan kunst en
cultuur. Van de zeven referentie
gemeenten beschikken alleen Tiel
en Uden over een cultureel cen
trum.
WEGEN EN RIOOL
Venray heeft een uitgestrekt
buitengebied met tien dorpen en
daardoor een uitgebreid netwerk
van wegen en rioleringen. In de
begrotingsscan wordt kritiek
geuit op de wijze waarop Venray
met haar infrastructuur omgaat.
De afschrijvingstermijnen zijn
veel te lang. Bij wegen is dit 40 of
25 jaar en bij riolering 60 jaar.
Toch geeft Venray jaarlijks 2 mil
joen euro meer uit aan wegen dan
de zeven vergelijkbare gemeen
ten. Op het wegenonderhoud
wordt nu flink bezuinigd. Daar
worden door provincie en rijk
grote vraagtekens bijgezet. Het
vorige beleidsplan wegbeheer
liep van 1996 tot 2000. Dit is
nooit meer geactualiseerd terwijl
het noodzakelijk is dat de
gemeenteraad een gewenst kwali
teitsniveau vaststelt met daaraan
gekoppeld een budget. De wegen
lijken nu de sluitpost van de
begroting te worden en dat kan
de gemeente straks vanwege ach
terstallig onderhoud wel eens
opbreken. Ook het gemeentelijk
rioleringsplan, dat in 2001 afliep,
moet dringend geactualiseerd
worden en als leidraad dienen
voor de begroting.
GRONDBEDRIJF
Vanaf 1997 staat Venray finan
cieel weer op eigen benen. De
extra rijksuitkering die de
gemeente ten tijde van de artikel
12-status kreeg liep af. De finan
ciële positie van Venray is sinds
dien verbeterd maar blijft broos.
De economische opgang die eind
jaren negentig inzette heeft het
grondbedrijf geen windeieren
gelegd. Vooral de verkoop van
industriegrond hielp Venray er
weer wat bovenop. Maar niet
meer dan dat. Venray heeft in de
afgelopen jaren te weinig geld
opzij kunnen zetten voor slechte
re tijden. De reservepositie is wel
iswaar verbeterd maar blijft zwak
jes. In het grondbedrijf gaan vele
miljoenen om. Nu het econo
misch minder gaat wordt de
grondexploitatie een belangrijke
re risicofactor. Rijk en provincie
waarschuwen in de begrotings
scan voor tegenvallende grond-
verkopen die de financiële positie
onder druk kunnen zetten.
Ondanks dat de risicoreserve van
het grondbedrijf met 6,9 miljoen
euro redelijk goed gevuld is.
Kerstdorp 15-delig
Sfeervol kerstdorp met
verlichte huisjes en diverse
figuurtjes. Inclusief adapter.
trische cliënten een zinvolle dag
besteding aan te bieden. De doel
groep bestaat uit mensen met een
psychiatrische achtergrond die
wat willen ondernemen en op
zoek zijn naar een activiteit, naar
sociaal contact, een combinatie of
gewoon een plek willen hebben
waar ze even naar toe kunnen
gaan. De doelgroep is heel breed
en varieert in de leeftijd tussen 18
en 65 jaar. Het DAC fungeert in
eerste instantie gewoon als
inloopmogelijkheid, een kopje
koffie drinken, en praatje maken,
sociale contacten leggen en
onderhouden. Vanuit deze veilig
heid is een volgende stap voor
sommigen meer haalbaar.
Daarnaast is er de recreatieve efi
creatieve functie, zoals het organi
seren van uitstapjes, bingo's,
schilderen, tekenen, keramiek,
muziek maken, samen fietsen of
wandelen en dergelijke. De edu
catieve functie omvat vooral cur-
susgerichte activiteiten zoals een
computercursus, Engelse les,
omgaan met geld of een cursus
aquarel schilderen.
De spoorbomen over de
Mgr. Hanssenstraat blijven
volgens ProRail niet té lang
gesloten. Uit een onderzoek
blijkt dat de overweg wel vaak
dichtgaat - gemiddeld vijf keer
per uur - maar dat dit meestal
niet langer duurt dan één
minuut.
Dat meldt ProRail in een open
brief aan de dorpsbewoners in
het Oostrum's Weekblad. Tijdens
de metingen over zeven dagen
kwam het elf keer voor dat de
spoorbomen ongeveer drie minu
ten gesloten waren. Deze resulta
ten zijn voor ProRail geen aanlei-
Süée 7fee4
fotleetiM,!
M lussen de middag geopend
ooi de Mooiste Mode
°9gel 0475-494220
- Wtel 0411-676322
•Wingen077-3074931
or«t 077-3986464
•leen 046-4757545
i. W. de Cloe, lid van de
d van Bestuur van GGZ
ep Noord en Mïdden-
isoir iburg, heeft woensdagmid-
officieel de nieuwe locatie
de afdeling dagactiviteiten
arbeidsrehabilitatie (DAC)
enray geopend. Het DAC
Venray is sinds mei gevestigd
aan de Dr. Poelsstraat, in de
vroegere Petrus
Bandenschool.
Na lange tijd van klussen, met
veel geduld en enorme inzet van
medewerkers en bezoekers, is de
nieuwe locatie nu helemaal klaar.
Na interne verbouwing, lokalen
aanpassen, schilderen en ruimtes
startklaar maken is het pand nu
geschikt voor de diverse activitei
ten. De Dagactiviteiten en
Arbeidsrehabilitatie, kortweg
DAC genoemd, tracht ex-psychia-
Tot slot is er de arbeidsmatige
functie, die vaak gebruikt worden
in het kader van een traject
gericht op doorstroming naar het
arbeidsproces. Voorbeelden hier
van zijn de houtwerkplaats, de
wilgen activiteit, de receptie of de
baractiviteit. Hier worden ook
mensen uit de trajecten soms
geplaatst om als oefensituatie te
gebruiken. De inloopactiviteiten
vinden hoofdzakelijk plaats in de
huiskamer en de aparte rookruim
te. De andere activiteiten vinden
in het hele gebouw plaats.