sinds 1 juli minder in trek lAC Venray officieel open Venray laat zich niet vergelijken met anderen Jongeren terroriseren gehandicapte vrouw 'Spoorbomen Oostrum niet te lang dicht' Tegenvaller bij renovatie Gertrudiskerk Onder invloed Ongeval [ode centrum Mui; I I Tuincentrum Overvecht vindt u o.a. in: PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Wïïïemssen redactie@vandemmmckhot.nl Advertentietarieven: Op aanvraag verkrijgbaar-. advertentie@\;andenmunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0478-582877 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur Nabezorging gebeurt tot niterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10,00 uur. Abonnementen: 18,- (postcode 58. 30,- (overige binnenland) EN MAAS Donderdag 30 oktober 2003 - Pagina 3 Vervolg voorpagina Gebiedsmentor van de wijk Landweert, Peter de Krom vertelt dat in het verleden verschillende groepjes hebben deelgenomen aan de pesterijen. Het probleem is dat ze op heterdaad betrapt moe ten worden en dit is erg moeilijk omdat de daders niet met dezelf de frequentie toeslaan. De buurt bewoners zijn erg begaan met haar. maar kunnen verder weinig meer doen, dan hun ogen en oren goed open houden. ANGST Volgens Anneke kan Annie de daders zo aanwijzen, maar weet ze niet waar ze wonen. Het zijn jongens van ongeveer een jaar of zeventien, schat ze. Samen met haar vriendin Joshua is ze al eens een confrontatie aangegaan met de jongeren. "We zagen dat Annie rond 22.00 uur de hond ging uitla ten en we zagen twee jongens achter haar aankruipen." Daarop zijn de twee dames met haar mee gelopen, zodat ze niet alleen over het donkere fietspad achter het huis hoefde. Joshua heeft de jon gens zelfs nog aangesproken en gevraagd wat ze aan het doen waren. 'We spelen verstoppertje mevrouw', schijnt hierop het ant woord geweest te zijn. Twee jon gens van zeventien die verstop pertje spelen. "Maar meer dan met ze praten kun je niet doen", voegt Anneke nog toe. Anneke en Toos vertellen dat Woningstichting Wonen Noord- Limburg de kosten voor de nieu we ruiten op een gegeven moment niet meer wilde vergoe den. Ze moest het voortaan maar zelf betalen. Toos: "Het budget was op. Toen hebben wij gezegd: Een raam en anders geen huur." Achteraf bleek het om een misver stand te gaan. dit vertelde ook de woningstichting zelf: "Annie is lid van een glasfonds, waardoor de schade niet voor eigen rekening komt. In principe is hieraan geen limiet verbonden. Je kunt geen limiet stellen als het buiten eigen schuld gebeurd." Over het optreden van de poli tie is niemand echt te spreken. "Zoals het nu geboden wordt, vind ik het geen hulp", zegt Anneke. Toos vertelt: "Eén keer waren we vanuit Uden vlugger hier dan de politie." Peter de Krom legt uit dat de politie soms prioriteiten moet stellen. "Als we een melding binnen krijgen dat er een ruit is ingegooid en ergens anders is een vechtpartij aan de gang, dan gaan we eerst daar naar toe. Want daar vindt het incident nog plaats." Op aandringen van de huisarts is Annie op de urgentielijst gezet. Binnenkort zal ze een andere woonruimte in Uden betrekken, dichter bij haar familie. Ze is blij dat ze gaat verhuizen. "Ik kan 's nachts niet slapen van bangig heid, dat is ook geen leven." Zowel de ramen aan de voorkant, als aan de achterkant zijn dichtge timmerd. Alleen een klein raam pje laat nog wat daglicht door. Annie trekt de lamellen open en laat de gebroken ruit zien, de res tanten van een aantal weken gele den. Dan pakt ze een grote steen van tafel. "Hiermee hebben ze gegooid." Annie is overigens niet de enige die gepest wordt. Twee andere collega's van de sociale werkplaats zijn ook al eens het slachtoffer van de pesterijen geworden. Bij de een werd even eens en ruit ingegooid, bij de ander werd een 35 kilometer wagentje op zijn kant geworpen. Er is echter niemand die er iets tegen durft te doen, iedereen is bang het volgende slachtoffer te worden. Anneke: "De hele maat schappij is gebaseerd op angst, daarom gebeurt er niets." Volgens haar moet de mentaliteit onder de jeugd flink veranderen. "Anders zijn ze straks zelf aan de beurt. Als je dit als maatschappij toestaat, ben je in wezen allemaal vogelvrij en allemaal mogelijk het volgende slachtoffer." ding om de situatie rond het spoor in Oostrum te veranderen. Een paar maanden geleden werd een oproep gedaan aan de Oostrumse bevolking. ProRail waarschuwde voor de gevaren die ontstaan door 'spoorlopers'. Mensen die onder de gesloten overweg toch het spoor overste ken, bewoners die langs, het spoor hun hond uitlaten en spe lende kinderen langs de treinrails. Er kwamen diverse reacties van dorpsbewoners die zich beklaag- Er is een tegenvaller opge treden bij het eerste gedeelte van de renovatie van de H. Gertrudiskerk in Oirlo. Tijdens de werkzaamheden bleek dat de houten kap van het oude gedeelte, dat stamt uit de vijftiende eeuw, verrot was en helemaal vervangen moest worden. Pastoor Te Plate weet nog niet hoe groot de extra kosten zullen zijn. "We hebben de rekening nog niet binnen maar het is wel een grote tegenvaller." Het oudste gedeelte is de achterzijde van de kerk. Toen de loodgieters bezig waren met het vernieuwen van de dakgoten ontdekten ze dat onder de leien het hout helemaal verrot was. De houten kap van het histo rische gedeelte van de kerk is inmiddels vervangen evenals het leien dak. De oude muren zijn opnieuw gevoegd en er is geschil derd. De eerste fase is daarmee afgesloten. De renovatie van de Gertrudiskerk is een tienjarenplan dat in drie fases wordt uitgevoerd onder begeleiding van de afdeling Bouwzaken van het bisdom Roermond. De kosten van het onderhoudsplan waren geraamd op 400.000 euro. Hiervan betaalt Monumentenwacht 50%, de pro vincie Limburg 20% en de Oirlose parochie 30%. Het bedrag van vier ton zal nu overschreden wor den. "We hopen dat de mensen hun kerkbijdrage wat zullen ver hogen", zegt pastoor Ten Plate want de Gertrudiskerk moet ook 30% bijbetalen aan de meerkos ten. den dat de spoorbomen onnodig en veel te lang gesloten zouden zijn. Er werden wachttijden gemeld van acht tot tien minuten. Maar dat heeft ProRail niet kun nen constateren. Het kan bij file vorming voorkomen dat niet alle auto's het spoor kunnen overste ken wanneer de bomen kort opengaan tussen twee treinen door. Bovendien hebben hier vooral de automobilisten last van terwijl de fietsers en voetgangers - zij zijn met name de spoorlopers - gewoon kunnen oversteken. ProRail heeft de NS en de railver keersleiding gewezen op de risi co's van lang dichtblijvende over wegen. Het personeel is gevraagd erop attent te zijn de spoorbomen pas te sluiten als de trein in aan komst is en weer te openen zodra de trein weer voorbij is. f j/achte aantal ritten voor dit jaar in augustus al overschreden Tegen een 20-jarige automobi list uit Overloon is in de nacht van vrijdag op zaterdag proces-verbaal opgemaakt voor het rijden onder invloed van alcohol. De man reed omstreeks 01.35 uur op de Museumlaan in Overloon. Bij een verkeersongeval op de Macroweg is maandagmorgen een 33-jarige automobilist uit Horst gewond geraakt. Het ongeval gebeurde rond 7.00 uur toen de man tegen de achterzijde van een geparkeerde vrachtauto reed. De aanrijding is vermoedelijk ont staan doordat de automobilist met een bevroren of beslagen voorruit reed, waardoor hij de vrachtauto niet kon zien. De man is met onbekende ver wondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Deeltaxi Noord-Limburg i doorslaand succes. De (deelnemende gemeente gelden dit jaar in totaal 00 ritten te maken. Dat <«>i werd in augustus al (Jireden. Zoals het er nu uitziet wordt eind dit jaar en. 500.000ste rit gereden. meenten, die voor onge- Qles de helft van de kosten aaien, zullen flink daar- moeten bijpassen, uli en augustus is het aantal Nv (ors gedaald. Dit komt voor- ir de vakantieperiode maar oor de prijsverhoging - van mar 1,25 euro per zone - die juli is ingevoerd. De popula >an dit nieuwe openbare ma ermiddcl komt vooral door ;n 3 icrige reizigers' die 41% van jnen maken. Juist in de nnaanden reisde deze groep al scholieren en studenten- ïinder met de Deeltaxi. De roep gehandicapten (32%) nioren (27%) blijft vrij con stant gebruik maken van de bel bus die van deur tot deur rijdt. Totaal aantal ritten januari 34.142 februari 40.747 maart 44.786 april 45.456 mei 48.298 juni 45.509 juli 40.454 augustus 35 568 september 42.000 In september trok het aantal rit ten weer behoorlijk aan. Het rei zen met de Deeltaxi vertoont per gemeente grote verschillen. Zo maken in de gemeente Meerlo- Wanssum ouderen (11%) en WVG'ers (20%) er relatief weinig gebruik van. De groep overige rei zigers (69%) reist hier verreweg het meeste met het gesubsidieer de taxibusje. In Venray komt het beeld aardig overeen met het gemiddelde van de andere gemeenten in Noord-Limburg. Senioren en gehandicapten bezet ten ieder 29% van de ritten en de overige gebruikers zijn goed voor 42% in Venray. Ruim 3% van de aangevraagde ritten wordt niet gemaakt. Dit komt omdat de chauffeur de klant niet heeft kunnen vinden. Of de chauffeur stond op het verkeerde adres of de klant was niet op tijd. Er is in Noord-Limburg inmidels een aardig beeld ontstaan waar voor de Deeltaxi gebruikt wordt. In Arcen en Velden, Horst aan de Maas en Maasbree heeft de helft van de ritten een camping of recreatriecentrum als vertrekpunt of bestemming. In Sevenum maakt het NS-station 70% van de ritten uit. De meeste ritten gaan daarna naar de penitentiaire inrichting in Evertsoord of de vakantieparken Meerdal en Loohorst. In Venlo en Venray zijn er - behalve het station en het zie kenhuis - geen adressen die er echt bovenuit steken. Het gemiddelde aantal zones overtreft ook de verwachting. De prognose was dat de ritlengte gemiddeld 3,147 zone (2,147 reis- zone plus 1 opstapzone) zou zijn. In werkelijkheid is.de gemiddelde ritlengte 3,46 OV-zones. De WVG'ers en de senioren, met een gemiddelde ritlengte van respec tievelijk 3,12 en 2,96 zone, maken de kortste ritten. Maar juist de overige gebruikers, die gemiddeld 3,92 zone reizen, stuwen het cij fer omhoog. Bij de start van de Deeltaxi op 1 januari van dit jaar gingen de gemeenten nog uit van 1.000.000 zones (330.000 ritten maal 3,147 zones). Dit aantal zal nu bijna ver dubbeld worden. De vervoerder krijgt een zone- prijs van 3,60 euro. De totale ver voerskosten zullen uitkomen op zo'n 7 miljoen euro. exclusief BTW. Terwijl de prognose nog uitging van 3,7 miljoen euro. Daarbij komen nog de kosten van het projectbureau en de pasjes. In het derde kwartaal is het aan tal klachten ook flink afgenomen. Bij de vervoerder moet de tele foon binnen 90 seconden worden opgenomen. In de laatste maan den lukte dit in 2% van de geval len niet. Tijdens de topmaanden werd ruim 10% van de telefoon tjes niet op tijd opgenomen. In de eerste acht maanden zijn er in totaal 843 klachten binnen gekomen. De afhandeling ver loopt nu beter. Alle klachten wor den voortaan schriftelijk afgehan deld. De aard van de klachtmeldingen verandert ook. In het begin kwam de chauffeur vaker te laat. In maart was dit nog bij 1852 ritten (4,1%) nog het geval. Daarna trad een daling in In augustus was de Deeltaxi bij 278 ritten (0,8%) niet op tijd. De meeste reizigers klagen nu omdat ze denken dat ze teveel betaald hebben voor hun rit. Ook dat ze niet of te Iaat zijn opge haald leidt nog tot redelijk veel aanmerkingen. Andere klachten gaan vooral over de chauffeur, het omrijden, de telefooncentrale of de auto. Boxmeer - FVovincialeweg 5 (A77 - afslag 1) Beuningen - Claudiuslaan 60 (A73 - afslag 1, Shoppingpark De Heuve) Gemeente geeft meer geld uit, maar krijgt ook meer binnen De financiële positie van Venray staat al langer ter dis cussie. Er moet bezuinigd wor den, maar waar? Om een beter inzicht te krijgen werden het rijk en de provincie ingescha keld. Zij namen samen met de gemeente de begroting van het jaar 2003 onder de loep en produceerden een begrotings scan. Het Venrayse huishoud boekje werd afgezet tegen zeven vergeHjkbare gemeen ten: Coevorden, Dronten, Nijkerk, Tiel, Uden, Veghel en Wychen. De conclusie luidt: Venray geeft op bijna alle fronten meer geld uit. Maar de gemeente krijgt ook meer geld binnen. De algemene uitke ring van het rijk en de inkom sten uit de onroerend zaakbe lasting (OZB) zijn hoger dan in de zeven 'referentiegmeen- ten'. Een andere conclusie is dat bijna iedere vergelijking mank gaat. Want geen enkele gemeente is hetzelfde ook al is het inwoner aantal nagenoeg gelijk. De grootste inkomstenbron vormt de algemene uitkering van het rijk met 28 miljoen euro. Die is helemaal toegesneden op de lokale situatie. Venray krijgt voor al meer rijksgeld vanwege de gro tere centrumfunctie en de zwak kere sociale structuur. Venray telt 4350 huishoudens met een laag inkomen. In de zeven vergelijkba re gemeenten is dit gemiddeld 4012. In Venray hebben 601 men sen bijstand tegenover 470 gemid deld bij de anderen. Van oudsher telt Venray instituten voor gehan dicapten en psychiatrische patiën ten. Deze bewoners worden steeds meer uitgeplaatst naar gewone huizen in gewone wij ken. De extramuralisering zorgt voor een bijzondere armoedepro blematiek. In het dun bevolkte Noord-- Limburg vervult Venray een rela tief grote regionale centrumfunc tie. Voor werkgelegenheid (21.000 arbeidsplaatsen), voortge zet onderwijs (Raayland college), zorg (ziekenhuis en veel instellin gen), winkels en cultuur (schouw burg, bibliotheek, kunstencen trum). Dit kost veel maar het rijk geeft hiervoor ook extra midde len. OZB De OZB, met 8,3 miljoen euro de tweede grootste geldbron, is in Venray een verhaal apart. Landelijk gezien dragen de wonin gen 80% bij en de overige gebou wen 20%. In Venray ligt deze ver houding heel anders. De niet-wonineen zorsen voor liefst 42% van de OZB-inkomsten. Dit komt omdat Venray voor de niet- woningen een hoger tarief han teert maar ook omdat de gemeen te veel bijzondere gebouwen kent zoals zorginstellingen en grote bedrijven. Het OZB-tarief voor de woningen is relatief hoog maar de economische waarde van de hui zen in Venray is met 137.268 euro laag. Waardoor de woonlasten per huishouden ook wat lager uitval len. De gemiddelde WOZ-waarde ligt in alle omliggende gemeenten boven de anderhalve ton. Dit is ruim tien procent hoger dan in Venray. Het ambtelijk apparaat vormt met ruim 15 miljoen euro de grootste kostenpost. Venray heeft veel personeel in dienst: 26 for matieplaatsen meer dan de refe rentiegemeenten. Dit kost jaarlijks 2,3 miljoen euro extra. Tussen 2000 en 2003 zijn de personeels lasten met 50% gestegen: van 10 naar 15 miljoen euro. De hogere uitvoeringskosten maken de gemeentelijke produc ten ook duurder. Zo geeft Venray jaarlijks 5 miljoen euro uit aan maatschappelijk werk, schuld hulpverlening en de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG). In de andere gemeenten is dit gemiddeld 3 miljoen euro. Bijvoorbeeld de WVG kost Venrav dit jaar bijna 2,7 miljoen euro. Daarvan zijn 1,65 miljoen euro daadwerkelijke verstrekkingen aan cliënten. Maar bijna 1 miljoen euro gaan op aan personeelslas ten en kosten van het indicatieor gaan RIO. Aan onderwijshuisvesting geeft Venray gemiddeld 1.2 miljoen euro meer uit. Vooral de basis scholen in de kleinere dorpen kosten relatief veel. De schouw burg zorgt ervoor dat Venray meer geld kwijt is aan kunst en cultuur. Van de zeven referentie gemeenten beschikken alleen Tiel en Uden over een cultureel cen trum. WEGEN EN RIOOL Venray heeft een uitgestrekt buitengebied met tien dorpen en daardoor een uitgebreid netwerk van wegen en rioleringen. In de begrotingsscan wordt kritiek geuit op de wijze waarop Venray met haar infrastructuur omgaat. De afschrijvingstermijnen zijn veel te lang. Bij wegen is dit 40 of 25 jaar en bij riolering 60 jaar. Toch geeft Venray jaarlijks 2 mil joen euro meer uit aan wegen dan de zeven vergelijkbare gemeen ten. Op het wegenonderhoud wordt nu flink bezuinigd. Daar worden door provincie en rijk grote vraagtekens bijgezet. Het vorige beleidsplan wegbeheer liep van 1996 tot 2000. Dit is nooit meer geactualiseerd terwijl het noodzakelijk is dat de gemeenteraad een gewenst kwali teitsniveau vaststelt met daaraan gekoppeld een budget. De wegen lijken nu de sluitpost van de begroting te worden en dat kan de gemeente straks vanwege ach terstallig onderhoud wel eens opbreken. Ook het gemeentelijk rioleringsplan, dat in 2001 afliep, moet dringend geactualiseerd worden en als leidraad dienen voor de begroting. GRONDBEDRIJF Vanaf 1997 staat Venray finan cieel weer op eigen benen. De extra rijksuitkering die de gemeente ten tijde van de artikel 12-status kreeg liep af. De finan ciële positie van Venray is sinds dien verbeterd maar blijft broos. De economische opgang die eind jaren negentig inzette heeft het grondbedrijf geen windeieren gelegd. Vooral de verkoop van industriegrond hielp Venray er weer wat bovenop. Maar niet meer dan dat. Venray heeft in de afgelopen jaren te weinig geld opzij kunnen zetten voor slechte re tijden. De reservepositie is wel iswaar verbeterd maar blijft zwak jes. In het grondbedrijf gaan vele miljoenen om. Nu het econo misch minder gaat wordt de grondexploitatie een belangrijke re risicofactor. Rijk en provincie waarschuwen in de begrotings scan voor tegenvallende grond- verkopen die de financiële positie onder druk kunnen zetten. Ondanks dat de risicoreserve van het grondbedrijf met 6,9 miljoen euro redelijk goed gevuld is. Kerstdorp 15-delig Sfeervol kerstdorp met verlichte huisjes en diverse figuurtjes. Inclusief adapter. trische cliënten een zinvolle dag besteding aan te bieden. De doel groep bestaat uit mensen met een psychiatrische achtergrond die wat willen ondernemen en op zoek zijn naar een activiteit, naar sociaal contact, een combinatie of gewoon een plek willen hebben waar ze even naar toe kunnen gaan. De doelgroep is heel breed en varieert in de leeftijd tussen 18 en 65 jaar. Het DAC fungeert in eerste instantie gewoon als inloopmogelijkheid, een kopje koffie drinken, en praatje maken, sociale contacten leggen en onderhouden. Vanuit deze veilig heid is een volgende stap voor sommigen meer haalbaar. Daarnaast is er de recreatieve efi creatieve functie, zoals het organi seren van uitstapjes, bingo's, schilderen, tekenen, keramiek, muziek maken, samen fietsen of wandelen en dergelijke. De edu catieve functie omvat vooral cur- susgerichte activiteiten zoals een computercursus, Engelse les, omgaan met geld of een cursus aquarel schilderen. De spoorbomen over de Mgr. Hanssenstraat blijven volgens ProRail niet té lang gesloten. Uit een onderzoek blijkt dat de overweg wel vaak dichtgaat - gemiddeld vijf keer per uur - maar dat dit meestal niet langer duurt dan één minuut. Dat meldt ProRail in een open brief aan de dorpsbewoners in het Oostrum's Weekblad. Tijdens de metingen over zeven dagen kwam het elf keer voor dat de spoorbomen ongeveer drie minu ten gesloten waren. Deze resulta ten zijn voor ProRail geen aanlei- Süée 7fee4 fotleetiM,! M lussen de middag geopend ooi de Mooiste Mode °9gel 0475-494220 - Wtel 0411-676322 •Wingen077-3074931 or«t 077-3986464 •leen 046-4757545 i. W. de Cloe, lid van de d van Bestuur van GGZ ep Noord en Mïdden- isoir iburg, heeft woensdagmid- officieel de nieuwe locatie de afdeling dagactiviteiten arbeidsrehabilitatie (DAC) enray geopend. Het DAC Venray is sinds mei gevestigd aan de Dr. Poelsstraat, in de vroegere Petrus Bandenschool. Na lange tijd van klussen, met veel geduld en enorme inzet van medewerkers en bezoekers, is de nieuwe locatie nu helemaal klaar. Na interne verbouwing, lokalen aanpassen, schilderen en ruimtes startklaar maken is het pand nu geschikt voor de diverse activitei ten. De Dagactiviteiten en Arbeidsrehabilitatie, kortweg DAC genoemd, tracht ex-psychia- Tot slot is er de arbeidsmatige functie, die vaak gebruikt worden in het kader van een traject gericht op doorstroming naar het arbeidsproces. Voorbeelden hier van zijn de houtwerkplaats, de wilgen activiteit, de receptie of de baractiviteit. Hier worden ook mensen uit de trajecten soms geplaatst om als oefensituatie te gebruiken. De inloopactiviteiten vinden hoofdzakelijk plaats in de huiskamer en de aparte rookruim te. De andere activiteiten vinden in het hele gebouw plaats.

Peel en Maas | 2003 | | pagina 3