Ruim één miljard euro voor
herinrichting buitengebied
Nieuwe raceklasse krijgt vorm
Pretpark voor motor- en
autosport in Moers
Mexx
ESPRIT
steefds een euro
Kinderopvang te vroeg
in De Toverbal
Sloop vijf
recreatiewoningen
Vlakwater
Profiteer van onze 1 euro oktie
dat vv'if zeggen voor dïi
tweede artikel betaalt u
Jos Arts Jeugdmode
mode centrum
Uitstel cultuur
beleidsplan
Dronken Pool
Overval
tankstation
Winkeldief
MEN
Mcitmlque
PEEL EN MAAS
Donderdag 3 juli 2003 - Pagina 3
Reconstructieplan nadert voltooiing
Er ligt 1018 miljoen euro
klaar om de reconstructie van
het platteland in Noord- en
Midden-Limburg aan te pak
ken. In de komende twaalf
jaar wordt dit geld vooral
besteed om intensieve veehou
derijen dichtbij kwetsbare
natuurgebieden uit te kopen.
Ook worden er duurzame
oplossingen gezocht voor
bedrijven rond dorpskernen
die stankhinder veroorzaken.
De gemeentes Venray en Meer-
Io-Wanssum vormen samen één
van de zes districten. Het recon
structieplan verkeert in een afron
dende fase. Begin september zul
len gedeputeerde staten van
Limburg een besluit nemen. Daar
na komen ook de gemeenteraden
aan bod en volgen er informatie
bijeenkomsten en inloopdagen.
Voor de eerste fase, de periode
2004-2007, is 207 miljoen euro
beschikbaar. Hiervan is 26 mil
joen afkomstig van de Europese
Unie en draagt het rijk 87 miljoen
bij. De provincie betaalt 30 mil
joen, de gemeenten 4 miljoen, het
waterschap 15 miljoen en 45 mil
joen euro is afkomstig van private
partijen zoals de LLTB en Rabo
bank.
Er zijn drie belangrijke doelen
gesteld voor de periode tot en
met 2007. Zo zal er voor tien vee
houderijen rond dorpskernen een
duurzame oplossing worden
gezocht om stankhinder te ver
minderen. Dit zullen vooral tech
nische maatregelen zijn. Zoals
bekend is er geen geld om bedrij
ven uit te kopen om woningbouw
in de dorpen mogelijk te maken.
In de komende vier jaar moeten
wel zestien intenstieve veehoude
rijen verplaatst worden uit de
nabijheid van kwetsbare natuur
gebieden. In deze extensiverings-
gebieden mogen de bedrijven niet
meer uitbreiden en er is geen
nieuwvestiging meer toegestaan.
Het derde doel is om 1100 hecta
re verdroogde natuur te herstel
len. Zoals'rond het Loobeekdal
waar beekherstel ten koste zal
gaan van de grondgebonden land
bouw zoals melkveehouderijen.
Het Loobeekdal neemt een
belangrijke plaats in de natuurlij
ke verbindingszone PES in.
Bedrijven die wegmoeten wor
den verplaatst naar de landbouw-
ontwikkelingsgebieden. Die lig
gen - met uitzondering van
Vredepeel - allen ten zuiden van
de Deurneseweg. Vooral rond de
dorpen Veulen, Heide, Leunen,
Oirlo, Castenray, Meerlo en Tien-
ray. De reconstructiecommissie
streeft naar projectvestigingen
waar intensieve veehouderijen
dichtbij elkaar liggen. Zoveel
mogelijk wordt aangesloten bij de
huidige ligging van bedrijven. Dit
zijn duurzame locaties die op een
veilige afstand liggen van kwets
bare' functies als natuur, water,
recreatie of wonen.
Ook wordt tegengegaan dat één
bedrijf meerdere locaties heeft.
Deze dislocaties zijn risicovol
voor besmettingen vanwege de
vele contacten door mens- en
dierbewegingen. Het streven is
om alle dislocaties samen te voe
gen naar één vestiging maar pro
vinciaal projectleider Ruud Verhe-
ijen gaf direct aan dat voor dit
doel geen geld beschikbaar is.
De reconstructiecommissie
heeft ontdekt dat er veel papie
ren winst' te behalen valt met de
actualisatie van bestemmingsplan
nen en het milieuvergunningen
bestand. Zo blijkt dat maar liefst
50% van de geregistreerde bedrij
ven met een milieuvergunning in
de praktijk geen intensieve vee
houderij meer is. Dit komt door
de kaalslag in de sector in de laat
ste jaren maar ook doordat de
gemeenten ver achterlopen met
het intrekken en actualiseren van
de milieuvergunningen. In het
totale reconstructiegebied moe
ten 298 bedrijven verplaatst wor
den uit een extensiveringsgebied
bij natuur waarv an er 42 liggen in
Venray/Meerlo-Wanssum. Verhe-
ijen gaat er daarom van uit dat dit
aantal veel lager zal uitvallen en
wellicht gehalveerd kan worden.
Theo Mulders (Samenwerking)
had moeite met het verdwijnen
van de extensiveringsgebieden
rond de dorpen uit de plannen.
Hierdoor zou woningbouw bevor
derd worden en kon tevens een
beroep worden gedaan op de
reconstructie-gelden. De gemeen
te gaat in plaats hiervan voor
ieder kerkdorp een DOP (dorps
ontwikkelingsplan) opstellen.
Zodat per dorp maatwerk' gele
verd kan worden. Naast woning
bouw komen ook aspecten als
leefbaarheid en voorzieningenni
veau aan de orde. Het dorpsont
wikkelingsplan streeft naar een
integrale ruimtelijke en sociale
kwaliteitsverbetering van zowel
de kernen als de dorpsranden.
Ruud Verheijen zei dat met het
DOP het beste ingespeeld kan
worden op de lokale situatie en
de specifieke problematiek van
een dorp zo gericht kan worden
aangepakt.
Frans Claessens (CDA) had zijn
bedenkingen over het dorpsont
wikkelingsplan. "We moeten veel
meer streven naar win-win-situ-
aties. Waarmee zowel woning
bouw op de dorpen als de onder
nemers gebaat zijn. Ik betwijfel of
het DOP voldoende soelaas
biedt."
Jan Classens (CDA) vroeg aan
dacht voor de melkveehouders in
de Mariapeel. Rond dit natuurge
bied verdwijnt steeds meer inten
sieve veehouderij waardoor gras
land plaats maakt voor bouwland.
Classens wees erop dat grasland
van belang is voor dit gebied zoals
voor de vele weidevogels. Hij
pleitte voor een fleLxibel grondge
bruik. Projectleider Verheijen
wees op de tweestrijd tussen de
vermindering van de ammoniak-
uitstoot en het behoud van melk
vee en grasland. Hij vond dat de
Mariapeel goed kon dienen als
een experimenteergebied waarin
op het oog strijdende belangen
toch hand-in-hand kunnen gaan.
(vanzelfsprekend geldt dit
voor Het laagst geprijsde artikel)
Marktstraat 6 Venray
Gemeente berispt SSK en Nissehoff
De stichting Samenwerken
de Kinderopvang Venray
(SSK) heeft op 1 mei illegaal
haar intrek genomen in twee
leegstaande lokalen van basis
school De Toverbal aan de
Ursulastraat. De Nissehoff
betrok een maand later één
lokaal van De Toverbal even
eens zonder vergunning. De
gemeente heeft beide illegale
situaties door de vingers
gezien maar dreigt bij een vol-
Mooi de Mooiste Mode
Roggel 0475-494220
Boxtel 0411-676322
Penningen 077-3074931
Horst 077-3986464
Geleen 046-4757545
Er verschijnt dit jaar geen
nieuw cultuurbeleidsplan. Het
nieuwe cultuurplan moet interac
tief tot stand komen en dat vergt
meer tijd, aldus de gemeente. In
de loop van 2004 zal de opvolger
van het masterplan 'De kracht van
kunst', dat dit jaar afloopt, gepre
senteerd worden. Er vindt in 2003
nog wel een evaluatie plaats van
'De kracht van kunst'. Ook het
subsidiebeleid wordt nog dit jaar
herzien. In het voorjaar van 2004
wil de gemeente met culturele
organisaties en de politiek in
debat gaan om het nieuwe cul
tuurbeleid vorm te geven. Eind
2004 zal het cultuurbeleidsplan
door de gemeenteraad worden
vastgesteld.
De politie heeft het rijbewijs
ingevorderd van een 35-jarige
Poolse automobilist die in dron
ken toestand zijn auto bestuurde
en het overige verkeer in gevaar
bracht. De automobilist werd
waargenomen op de Middenpeel-
weg in Elsendorp door een poli
ticman in vrije tijd. De automobi
list haalde auto's in en reed met
zeer hoge snelheden. De politie
man belde de meldkamer en ver
zocht om een patrouille. Deze
wist de automobilist uiteindelijk
op de Westsingel in Venray tot
stoppen te dwingen. Hij werd
aangehouden en meegenomen
naar het politiebureau. Tegen
hem wordt p'röcès-verbaal opge
maakt.
Eerste auto's Maessen Bedrijven gebouwd en getest
Maessen Bedrijven heeft de
eerste raceauto's voor een
nieuw op te starten klasse al
gebouwd en getest. De
MW/V6-raceauto met een
eigen vermogen van 285 PK
gaat rijden in een klasse die
vergelijkbaar is met het popu
laire NASCAK-racen in de Ver
enigde Staten.
Deze spectaculaire wedstrijden
moeten ook een plek krijgen op
het nog te bouwen Indycarcircuit
in het Duitse Moers, vertelde Har-
rie Maessen donderdagmorgen tij
dens een persconferentie in zijn
kantoor. Volgens de Venravse
ondernemer is zijn bedrijf
momenteel samen met een aantal
zakenpartners druk bezig met het
bouwen van 25 tot 30 auto's.
"Deze raceklasse willen we in
Europa net zo populair gaan
maken als in de Verenigde Sta
ten", zegt Maessen enthousiast.
Enkele circuits, waaronder dat
van Zandvoort, hebben al interes
se getoond voor de V6-ovalseries,
zoals de nieuwe klasse gaat heten.
De bedoeling is dat in een specta
culaire arena snelle V6-toerwa-
gens tegen elkaar racen, met iden
tieke techniek en volgens dezelf
de specificaties. De V6-ovalserie is
speciaal voor een ovale baan ont
worpen. De Europese merkauto's
worden voorzien van een V6-vier-
litermotor met een vermogen van
285 PK. De wagens worden ver
huurd aan professionele teams.
Maessen: Indycarcircuit net over de grens bij Venlo
Na mislukte pogingen in de
gemeenten Horst aan de Maas
en Venray wil de Venrayse
ondernemer Harrie Maessen
nu een Indycarcircuit gaan
realiseren in het Duitse Moers,
net over de grens bij Venlo.
Maessen heeft in de Duitse
projectontwikkelaar Jürgen
Wegner van het bedrijf CCM
uit Geldern een zakenpartner
gevonden waarmee hij zijn
droom wil gaan verwezenlij
ken. Het project Moto World
Moers wordt grootschalig van
opzet. Het stadion is maar een
onderdeel van het plan. "Het
gaat een soort pretpark wor
den voor de auto- en motor
sport", zei Harrie Maessen
donderdagmorgen tijdens een
persconferentie.
Net als Maessen liep ook Weg
ner al langer met dezelfde plan
nen rond. De Duitser was al in
onderhandeling met de Duitse
steenkoolmijnen voor overname
van de voormalige afgraving langs
de autoweg A57. Via de Kamer
van Koophandel in Venlo kwa
men de twee ondernemers met
elkaar in contact.
"Nadat onze plannen in Oirlo
van de baan waren, hebben wij in
stilte contact met elkaar gezocht.
Beide plannen zijn nu gecombi
neerd. Bij Kamp Lintfort zal aan
de A57 een pretpark komen met
alle facetten voor auto- en motor
sport", aldus Maessen. Naast dage
lijkse racewedstrijden in verschil
lende disciplines en stuntshows
worden op het park bijvoorbeeld
ook motorsportwinkels en -muse
ums, restaurants, een hotel en een
'kidsworld', met onder andere
crossmotortjes en een skateboard
terrein, gebouwd.
Het park wordt 60 hectare
groot. De tribune voor de Indy-
baan kan 40,000 bezoekers her
bergen. Op het terrein worden
tevens grote hallen gerealiseerd
voor indooractiviteiten als motor
races en truckerwedstrijden. Ook
komt er een apart motorcrosster
rein. Maessen en zijn partner
Wegner hebben een ideale plek
gevonden voor hun motor- en
autosportpark. Het project moet
gebouwd worden op een voorma
lige grindafgraving, langs de A57.
Aan de ene kant begrensd door
een vuilverbrander en aan de
andere kant door een mijnberg. In
de nabije omgeving is geen huis
te bekennen.
Met de plannen is een investe
ring van ruim 120 miljoen euro
gemoeid. Moto World Moers zal
naar verwachting op termijn werk
bieden aan ruim 600 personen en
moet jaarlijks twee miljoen bezoe
kers gaan trekken. Begin 2006
moet het Indycarcircuit klaar zijn.
"Het wordt een uniek project",
meent Wegner. "En het is voor
100% zeker dat het in Moers gere
aliseerd wordt. Protesten zijn niet
te verwachten en de behoefte aan
ruimte voor auto- en motorraces
in Duitsland is zo groot, dat we de
circuits nu al voor een groot deel
van het jaar zouden kunnen ver
huren." Volgens de Duitse pro
jectontwikkelaar is ook het
gemeentebestuur enthousiast en
is er weinig kans op protesten
over geluidsoverlast, verkeerspro
blemen of natuurschade.
Bezoekers moeten voor een
redelijke entreeprijs zeven dagen
per week kunnen genieten van tal
van activiteiten, zei Harrie Maes
sen. "We zijn niet van plan om
voor een Indycarrace 150 euro
entree te gaan vragen. Het is geen
Formule-1! De gewone man moet
ook naar het stadion kunnen, het
park moet betaalbaar blijven voor
het hele gezin."
Hij gaat zelf het autoracestadion
exploiteren. De bouwkosten daar
van worden geraamd op circa 42
miljoen euro. Voor de overige
onderdelen van Moto World wor
den particuliere investeerders
gezocht. Enkele gerenommeerde
(auto)bedrijven hebben al contact
gezocht met de initiatiefnemers
die samen 900.000 euro op tafel
leggen, die nodig zijn als voorbe-
reidingskosten voor de feitelijk
bouwstart in 2005.
Maessen vertelde absoluut geen
wrok te koesteren jegens de
inwoners van Oirlo en Oostrum,
die ervoor zorgden dat het Indy
carcircuit niet op Smakterheide
III gerealiseerd kon worden. De
plannen stuitten op veel weer
stand bij de bewoners van deze
dorpen. Dat leidde er uiteindelijk
toe dat hij zijn plannen introk. "Ik
was teleurgesteld. Vooral omdat
het project economisch gezien
een groot succes gaat worden en
een flink aantal nieuwe banen
oplevert. En dat is toch mooi mee
genomen in deze economisch
zware tijden. Misschien is Neder
land wel te klein voor dit soort
activiteiten en is ons land gewoon
te vol. Maar de Limburgse
autoliefhebbers kunnen straks
natuurlijk ook naar Moers."
Maessen houdt er geen reke
ning mee. dat zijn plannen
opnieuw niet doorgaan. "Ik zou
eigenlijk niets kunnen bedenken.
Maar mocht het toch fout gaan,
dan zoeken we verder. Ik blijf met
dat autostadion bezig, en niemand
die me daarvan kan weerhou
den."
gende overtreding met slui
ting
SSK en de Nissehoff hebben per
25 juni 2003 een vergunning voor
twee jaar gekregen voor kinder
opvang in De Toverbal. SSK
betaalt jaarlijks 23.255 euro huur
voor beide lokalen waar buiten
schoolse opvang voor maximaal
veertig kinderen van vier tot
twaalf jaar kan plaatsvinden. De
Nissehoff betaalt 12.407 euro per
jaar voor het klaslokaal dat is inge
richt als kinderdagverblijf voor
maximaal twaalf kinderen.
De drie lokalen behouden hun
onderwijsbestemming. Zodra
basisschool De Toverbal de loka
len eerder nodig heeft voor
onderwijs dan moet de kinderop
vang voortijdig vertrekken.
De gemeente berispt SSK
omdat al op 1 mei de klaslokalen
in gebruik zijn genomen terwijl er
nog geen vergunning verleend
was. Datzelfde geldt voor De Nis
sehoff dat per 1 juni in De Tover
bal trok. "Indien kinderopvangor
ganisaties zich niet houden aan de
afspraken en verplichtingen dan
kan de gemeente niet de verant
woordelijkheid dragen over veilig
heid en hygiëne", aldus de afde
ling welzijn van de gemeente die
de illegale situaties ditmaal ged
oogt omdat er toch de intentie
was de vergunningen te verstrek
ken. "Nadrukkelijk is gesteld dat
dit slechts een éénmalige situatie
is waar bij een eventuele volgen
de keer (tijdelijke) sluiting zal vol
gen."
De lokalen zijn inmiddels goed
gekeurd voor hygiëne en veilig
heid waarop de GGD het toezicht
houdt. De ruimtes van SSK en de
Nissehoff vallen onder de brand
weergebruiksvergunning van De
Toverbal. Beide kinderopvangor
ganisaties kampen met ruimtege
brek.
De gemeente gaat de vijf
houten recreatiewoningen
aan de Kempweg slopen.
Renovatie is te duur en boven
dien zijn de huisjes niet
bedoelt voor permanente
bewoning. Het zijn nog over
gebleven vakantiewoningen
van de voormalige camping
Vlakwater.
Het voornemen om de vijf
woningen te slopen bestaat al
Twee onbekende mannen heb
ben dinsdagavond rond zes uur
een tankstation overvallen aan de
Jan Poelsweg. De mannen deden
een greep in de kassa en gingen
er vandoor met enkele honderden
euro's. Bij de overval werden
geen wapens gebruikt. De man
nen gingen er van door in een
donkerblauwe Opel Kadet, oud
Station-model. De politie heeft
rondom Ysselsteyn nog enkele
uren gepost, maar auto noch
daders kunnen traceren.
De politie heeft vrijdagmorgen
in een winkel aan het Hensenius-
piein een 41-jarige Duitser aange
houden op verdenking van win
keldiefstal. De man probeerde
vlees mee te nemen ter waarde
van 38,47 zonder te betalen. Hij
werd meegenomen naar het poli
tiebureau voor nader verhoor.
Tegen de man is proces verbaal
opgemaakt.
men
casual wear for men
bleek 82, venray
tel. 0478 - 512306
veel langer. Uit een onderzoek is
gebleken dat onknappen veel te
duur zou worden. En dat na gron
dige renovatie de huisjes nog niet
zouden voldoen aan de eisen in
het Bouwbesluit voor nieuw te
bouwen woningen. Omdat Vlak
water een extensief recreatiege
bied is past hierin ook geen per
manente bewoning, aldus de
gemeente. Toen de medewerkster
van de afdeling Econ, die hiermee
bezig was, in mei 2001 vertrok is
de voorgenomen sloop weer op
de lange baan geschoven.
De kwestie kwam dit voorjaar
weer aan het rollen. Aanleiding
was het verzoek van P. Driessen.
bewoner van Kempweg 164b, om
zijn huurwoning te mogen kopen.
Begin dit jaar verkocht de
gemeente nog het woonhuis
Kempweg 166 aan de familie Wis-
mans.
Driessen nam geen genoegen
met de afwijzende brief die door
het hoofd van de afdeling Econ
was ondertekend. Hij wilde dat
zijn verzoek onder de aandacht
van het college van B en W werd
gebracht. De zaak is nu in een
stroomversnelling gekomen. Alle
vijf bewoners van de recreatiewo
ningen zijn inmiddels van het
voornemen tot sloop op de hoog
te gebracht. Het college moet
hierover nog een definitief besluit
nemen. Dit kan pas nadat de amb
telijke nota is opgesteld.
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Wlllemssen
redactie@vandenmunckhof.nl
Advertentietarieven:
Op aanvraag verkrijgbaar.
advertentie@vandenmimckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau
Periodiek - Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur Nabezorging gebeurt
tot uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiteriijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
18,- (postcode 58..)
30 - (overige binnenland)