Hier is sprake van stemmingmakerij
Raad moet circuit verwerpen
Woningbouw in Leunen kan verder
"Complexe
regelgeving is
de oorzaak
M
vriéVexs
Waals gaat
voor derde
ambtstermijn
Aanhouding
Illegale
vreemdelingen
2 PEEL EN MAAS
Donderdag 9 januari 2002 - Pagina 3
Initiatiefnemer Maessen reageert op argumenten actiegroepen
ff
ff
Harry Maessen, initiatiefne
mer van het Indycarcircuit op
De Blakt is niet gelukkig met
alle negatieve reacties over het
te realiseren circuit. Niet dat
hij het erg vindt dat mensen
tegen zijn. "Dat is hun goed
recht." Maessen maakt zich
j meer zorgen over de wijze
'waarop actiegroepen steun
proberen te krijgen. "Bijna
[alle argumenten die worden
gebruikt zijn onjuist." Maes
sen verwijst daarmee met
name naar de Werkgroep De
Blakt. "Zij moeten wel bij de
waarheid blijven en geen leu
gens vertellen."
Want leugens worden er vol
gens Maessen verkondigd door de
werkgroep. Maessen laat zijn reac-
tie op de argumenten los. "Neem
II het milieu aspect. De werkgroep
t stelt dat het circuit tot 240 dba
If geluid produceert. Wanneer je in
de knalpijp van een indycar gaat
meten kom je niet verder dan 130
dba. Bovendien maakt het circuit
deel uit van een industrieterrein
en zijn ook wij gebonden aan de
regels die daarvoor gelden, met
die restrictie dat twaalf dagen per
jaar ontheffing mag worden
gevraagd om bijvoorbeeld de
geluidsnormen te mogen over
schrijden. Dat zal ook op werkda
gen gebeuren. Bovendien zijn wij
met TNO in de slag om in de tri-
Eindstraat 12, tel. 581553
Vervolg voorpagina
Als de vertrouwenscommissie
het onderzoek heeft afgerond en
een besluit heeft genomen dan
wordt de gemeenteraad schrifte
lijk op de hoogte gebracht. Dit
verslag wordt door de raad met de
burgemeester in beslotenheid
besproken. De commissie stelt
daarna een aanbeveling op voor
de commissaris der Koningin.
Zowel het verslag als de aanbeve
ling moet door een meerderheid
van de gemeenteraad worden
goedgekeurd. Daarna wordt de
commissie weer ontbonden. Dit
alles gebeurt in volstrekte beslo
tenheid want alle raadsleden en
leden van de vertrouwenscom
missie hebben geheimhoudings
plicht.
De aanbeveling voor een herbe
noeming wordt pas openbaar
nadat de gemeenteraad dit met
gouverneur Van Voorst tot Voorst
besproken heeft.
bunes geluidswerende maatrege
len te treffen om de geluidsover
last nog verder te beperken. En
voor geluidsoverlast van popcon
certen hoeven de inwoners van
Oirlo en Oostrum al helemaal niet
bang te zijn. Ik heb dat ook al tij
dens de informatieavonden aange
geven. Er worden geen popcon
certen georganiseerd."
"Een ander milieuaspect is de
luchtvervuiling. Een Formule-1
race produceert net zo veel lucht
vervuiling als een Boeiing die over
Nederland vliegt. Een indycar rijdt
op methanol en zorgt voor veel
minder luchtvervuiling dan een
gewone auto."
De werkgroep stelt ook dat de
waterhuishouding in het gebied
zal veranderen. "Dat klopt maar
omdat het gebied industrieterrein
wordt, gebeurt dat toch, of er nu
wel of geen circuit komt", aldus
Maessen.
De term horizonvervuiling
vindt Maessen wel leuk maar ook
onjuist. "Het circuit zal alleen
vanaf de A73 zichtbaar zijn. Van
uit Oirlo wordt het circuit aan het
zicht onttrokken door een wal
met bebossing. Bovendien wordt
de bestaande bebossing in het
gebied gehandhaafd cq. uitge
breid. En laten we eerlijk zijn,
hogere gebouwen zijn nu een
maal inherent aan een industrie
terrein."
FINANCIEEL RISICO
Uit de lucht gegrepen vindt
Maessen ook de stelling dat de
gemeente hiermee financieel risi
co loopt. "Mijn bedrijf doet de
investering van 45 miljoen euro.
Niet de gemeente Venray. En als
ondernemer vind ik het een ver
antwoorde investering. Het gaat
hier zeker niet om het uitoefenen
van een hobby. Dat kan ik met
veel minder geld mijn leven lang
nog".
Dat het met de twee andere cir
cuits in Europa slecht gaat ver
baast Maessen niets. "Die zijn met
veel overheidssteun tot stand
gekomen en waren veel duurder
in de realisatie. Ter illustratie, het
circuit in Lausitz (Duitsland) kost
te 225 miljoen euro, vijf keer
zoveel als het circuit dat wij wil
len realiseren".
RAPPORT
Maessen hekelt ook de kritiek
op het ETIL rapport. "Gesteld
wordt dat ik de opdracht heb
gegeven en dat het rapport dan
ook naar mijn hand is gezet. Ook
dat is onjuist. De gemeente heeft
de opdracht geformuleerd, die
vervolgens is getoetst door de
Provincie en het ministerie van
VROM. Vervolgens heeft de
gemeente een onderzoeksinsti
tuut uitgezocht. Dat werd het
ETIL. Het enige wat wij hebben
gedaan is informatie aangaande
het initiatief verschaft, de factuur
ontvangen en betaald. Er is hier
dus sprake van een objectief rap
port."
INDUSTRIE
De economische aspecten
mogen volgens Maessen niet
onderschat worden. "Het is niet
zo dat het circuit plaats biedt voor
1000 arbeidsplaatsen, maar wel
automotive industrieën aantrekt,
die goed zijn voor 1000 arbeids
plaatsen. Dat aantal is niet uit de
lucht gegrepen. Wij hebben al
contacten en contracten met
bedrijven. En laten we eerlijk zijn,
als ik aangeef dat daar 1000
arbeidsplaatsen komen, dan
komen die er. Dat heb ik in het
verleden ook bewezen." Maessen
verwijst naar eerdere initiatieven
van zijn bedrijf waardoor onder
nemingen als Vitesse Geodis, Her-
balife en Flextronics (Irish
Express) zich in Venray hebben
gevestigd. Ook de ontgrinding
van De Witte Vennen heeft tot
een goed draaiend recreatiepark
geleid en heeft Oostrum een van
de mooiste sportparken van
Nederland opgeleverd. "De afge
lopen vijf jaren hebben wij voor
zo'n 1300 arbeidsplaatsen in Ven
ray gezorgd. Momenteel gaat het
economisch slechter. Dan is het
toch mooi als een initiatief 1000
arbeidsplaatsen oplevert."
De stelling dat op het terrein
vestiging van milieucategorie zes
mogelijk is verwijst Maessen ook
naar het land der fabelen. Een
klein gedeelte van het industrie
terrein is volgens Maessen inge
richt voor milieucategorie vijf.
Het voorbeeld van een steenbre-
kerij zou een verplaatsing van het
bedrijf van Maessen naar De Blakt
suggereren maar Maessen geeft
aan dat zijn bedrijf gewoon op de
huidige locatie aan de Metaalweg
blijft zitten. "En chemische indus
trieën komen er al helemaal niet.
Die zitten in Geleen bij DSM."
OVERLAST
De werkgroep stelt ook dat het
dorp veel overlast zal krijgen van
de grote mensenmassa's die op
het circuit afkomen. "Een keer
per jaar een indycarwedstrijd
betekent vier dagen racen. De
toeschouwers die daar op afko
men worden vanaf de A73 naar
parkeerweiden geleid. Dat
gebeurt bij tankstation De
Romeinse Put. Vanaf daar worden
de toeschouwers met bussen naar
het circuit gebracht of kunnen ze
er naar toe wandelen. De overlast
is dan ook minimaal", aldus Maes
sen die aangeeft dat op het circuit
bij De Peel ook nauwelijks sprake
is van overlast.
Maessen betreurt de wijze
waarop met name werkgroep De
Blakt de bewoners probeert te
beïnvloeden. "Wij hebben echt de
indruk dat de werkgroep de men
sen verkeerd voorlicht en dat mag
niet. Er is hier dan ook sprake van
stemmingmakerij. Bovendien sug
gereert de werkgroep namens
heel Oirlo te spreken. Er heeft
zich bij ons ook al een werkgroep
uit Oirlo gemeld met mensen die
juist voor het circuit zijn. De
meningen zijn binnen Oirlo dus
verdeeld. Bovendien is het jam
mer dat de werkgroep zich nooit
bij ons heeft gemeld. Dan hadden
wij hen van de juiste informatie
kunnen voorzien waardoor de
bewoners van Oirlo zich op basis
van de juiste feiten een mening
kunnen vormen. Want laten we
eerlijk zijn, het zou toch jammer
zijn voor Venray en de regio als
het circuit niet doorgaat omdat
meningen op basis van onjuisthe
den worden gevormd."
Zou het circuit in Venray alsnog
van de baan zijn, dan gaat Maes
sen zich elders oriënteren. "Er
hebben zich al enkele gemeenten
gemeld", laat Maessen weten.
"Dat betekent overigens ook dat
wij onze verdere industriële ont
wikkelingsactiviteiten ook naar
die gemeente zullen verplaatsen
en geen energie meer steken in
de Venrayse industrieterreinen."
Werkgroepen uit Oirlo en Oostrum bestoken de politiek
ff
ff
De maand januari wordt
cruciaal voor de komst van
een Indycarcircuit ten noor
den van Oirlo. Nadat het colle
ge op 17 december het licht op
groen zette voor de plannen
van ondernemer Harrie Maes
sen is nu het woord aan de
politiek. Op woensdag 15
januari buigen de commissies
Stedelijke Ontwikkeling en
Middelén zich in een geza
menlijke vergadering over het
voorstel. Op dinsdag 28 janu
ari velt de gemeenteraad het
finale oordeel.
Werkgroepen van bewoners uit
Oirlo en Oostrum en de wijken
Brukske en Antoniusveld bestook
ten in de afgelopen weken de
Venrayse politiek met informatie.
Zij vinden dat de rapporten van
ETIL en Arcadis een onvoldoende
basis vormen om zo'n belangrijk
politiek besluit te nemen dat zo'n
grote gevolgen heeft voor de leef
baarheid. De werkgroep Indycar-
circuit-NEE wijst erop dat deze
rapporten zijn gemaakt in
opdracht van initiatiefnemer
Maessen die ook de onderzoeken
betaalde. De werkgroep vraagt
daarom aan .de politici om een kri
tische houding.
Indycarcircuit-NEE heeft grote
twijfels over 1000 nieuwe
arbeidsplaatsen door de komst
van nieuwe bedrijven rondom het
toekomstige racestadion in de
Blakt. ETIL zou er zelf geen onder
zoek naar hebben gedaan en heeft
zich beperkt tot de gegevens die
Maessen heeft aangeleverd, zo
schrijft de werkgroep. "Over het
aantrekken van industrie is het
rapport uitermate vaag en vrijblij
vend. Er wordt alleen verwezen
naar allerlei contacten welke ini
tiatiefnemer Maessen zou hebben
met geinteresseerde bedrijven.
Enkele tientallen arbeidsplaatsen
is meer waarschijnlijk dan 1000!"
Het rapport meldt ook dat een
racebaan de komst van andere
bedrijvigheid kan tegenhouden.
Grote mensenmassa's, verkeers-
en parkeeroverlast en het onrusti
ge imago van een racebaan zou
den niet aantrekkelijk zijn. De ver
wachte economische impuls is
daardoor allerminst zeker.
Er wordt ook verwezen naar
twee andere Indycarcircuits in
Europa die een kommervol
bestaan leiden. De baan in het
Duitse Lausitz is failliet maar
maakt dit jaar een doorstart. Het
circuit in Rockingham in Enge
land behaalde zwaar teleurstellen
de bezoekersaantallen en zal daar
om in 2003 geen Indycarraces
meer organiseren.
Indycarcircuit-NEE denkt dat de
gemeente Venray financieel niet
in staat is om grote investeringen
te doen voor de komst van het cir
cuit. Een diepgaand onderzoek,
een communicatieplan, ontgin-
Tijdelijk bij uw C1000:
Terwijl actievoerders hun ongenoegen kenbaar maken (foto rechts) liggen bij Harrie Maessen de eerste situ
atietekeningen. Rechts van het circuit de groene zone. die het circuit uit het zicht van Oirlo moet houden.
nipg van het terrein en de aanleg
van wegen en andere infrastruc
tuur zou de financiële draagkracht
van de gemeente te boven gaan.
De werkgroep vraagt zich af wat
de consequenties zijn als de race
baan in financiële nood komt te
verkeren. "De risico's zijn in elk
geval zéér hoog. Voor Venray
waarschijnlijk té hoog. Omdat de
economische overwegingen nau
welijks onderbouwd zijn is het
absoluut onverantwoord om nu
een volgende stap te nemen zoals
B en W voorstellen. De gemeente
raad dient daarom het voorstel
van B en W te verwerpen', zo
luidt het advies aan de politiek.
Lucassen stopt medio 2003 met LPG-verkoop
In Leunen kan weer
gebouwd worden. Na jaren
lang onderhandelen zijn de
gemeente en de firma Lucas
sen tot een akkoord gekomen.
De gemeente koopt voor
435.175 euro het perceel van
1000 m2 aan de Van Berlos-
traat waar de LPG-installatie
ligt. Daardoor kunnen de laat
ste twee fases van nieuwbouw
project de Korenmolen, in
totaal 45 huizen, toch
gebouwd worden.
Verplaatsing van het complete
tankstation naar de Hulst II bleek
onhaalbaar. Uiteindelijk heeft
Lucassen ervoor gekozen om
door te gaan op de huidige locatie
aan de Albionstraat maar zonder
LPG-verkoop. De winkel zal straks
flink uitgebreid worden en onge
veer drie keer zo groot worden.
Daarmee zal ook de overlast die
buurman Martens ondervindt
flink verminderd worden.
De LPG-opslag vormde het
grote struikelblok voor de uitbrei
dingsplannen in Leunen-noord.
De installatie ligt vijfhonderd
meter van het tankstation af aan
de overzijde van de Van Berlos-
traat. Door verscherpte milieu
maatregelen kon er niet verder
gebouwd worden in het plan de
Korenmolen. Nu Lucassen en de
gemeente tot een akkoord zijn
gekomen, verdwijnt de milieucir
kel en kan straks met de volgende
bouwfase gestart worden. Dit zijn
zestien woningen die gebouwd
worden door projectontwikkelaar
Hurks en twee particuliere kavels.
Voor de allerlaatste fase van het
Leunse nieuwbouwproject heeft
de gemeente de grond al gekocht.
Maar de eigendomsoverdracht
vindt pas plaats op 15 mei 2005.
Pas dan kan gestart worden met
de laatste 25 kavels projectmatige
bouw door Hurks en nog twee
particuliere woningen.
De kosten van 435.175 euro
van de grondaankoop komt ten
laste van het bestemmingsplan
Leunen. De gemeente erkent dat
dit veel geld is. Het college heeft
dinsdag toch met de aankoop
ingestemd. Door het verdwijnen
van de LPG-installatie verliest
Lucassen namelijk een belangrijke
inkomenspost en vermindert ook
de waarde van het gehele tanksta
tion.
Martha Lucassen is enerzijds blij
dat er nu een oplossing komt. Er
kan weer gebouwd worden in
Leunen en ze hoopt dat de proble
men met buurman Martens, dit
loopt tot aan de Raad van State,
ook kunnen worden opgelost.
Anderzijds voelt ze zich ook door
de overheden voor het blok
gezet. "De eisen worden steeds
meer aangescherpt. Er zullen in
Nederland veel LPG-stations moe
ten verdwijnen. Alhoewel LPG de
schoonste brandstof is. Maar de
gebeurtenissen in Volendam en
Enschede hebben een grote
invloed gehad." Martha Lucassen
wijst erop dat het stoppen met
LPG-verkoop verstrekkende finan
ciële gevolgen heeft. "Want deze
klanten tankten tegelijkertijd ook
vaak benzine of kochten wat in de
winkel. Bovendien moeten we
het nog doorlopende contract
met Texaco afkopen."
Een complete verhuizing naar
de Hulst II in Venray ziet Lucassen
niet zitten. "We hebben er wel
onderzoek naar laten doen. Maar
de oliemaatschappijen staan
momenteel niet te springen om
twee tot drie miljoen euro te
investeren in een nieuw tanksta
tion. De verkoop is er nog onze
ker en de marges zijn klein.
Bovendien hebben we hier in
Leunen in 1995 nog flink geinves-
teerd. Toen kon nog bijna alles.
Het zou een behoorlijke kapitaal
vernietiging betekenen."
Nieuws uit Venray
en omgeving
leest U in
PEEL EN MAAS
C1000 van Hout gaat verbouwen.
We zijn gesloten van zaterdag 11 t/m maandag
27 januari. Onze excuses voor het ongemak.
Vanaf dinsdag 28 januari bent u weer van harte welkom in
onze vernieuwde Cl000 supermarkt.
C1000 van Hout
yeltumse klellen 48
Geen fratsen. Dat scheelt. C1000
5801 SH Venray
Wethouder Ruyten wijst voor stagneren
de woningbouw naar Den Haag
f#
Frits Ruyten was maandag
met de ambtenaren Theo van
Tilburg en René Bladder te
gast bij het dorpsradenover-
leg. Woningbouw - of beter
gezegd het gebrek eraan -
stond weer eens hoog op de
agenda van de maandelijkse
vergadering van de tien kerk
dorpen.
De wethouder van Stedelijke
Ontwikkeling krijgt telkens het
zelfde verhaal te horen. De dor
pen staan te springen om nieuwe
woningen. De dorpsraden zien
met lede ogen dat vooral jongeren
wegtrekken en dat de leefbaar
heid steeds meer in het gedrang
komt. Vooral het vereningsleven
en de middenstand raken in de
knel. "We gaan nu al het derde
jaar in dat er door stankregelge
ving niet meer gebouwd kan wor
den", zei Louis Vroemen, voorzit
ter van de dorpsraad van
Castenray.
Nog steeds is er geen duidelijk
heid over de cumulatie van stank
cirkels en de nieuwe Stankwet.
Een versoepeling zou voor veel
dorpen uitkomst bieden. Wethou
der Ruyten sprak van 'een lastig
probleem' dat volgens hem vooral
in politiek Den Haag ligt. "Het ligt
echt niet aan het gemeentebe
stuur of de ambtenaren. Op het
gemeentehuis is er de wil om
nieuwe bouwlocaties te ontwik
kelen. Maar de oorzaak ligt bij de
complexe regelgeving in Den
Haag. Hier zijn absurde voorbeel
den van", aldus Ruyten die het
woonzorgcomplex in Ysselsteyn
aanhaalde. Via de Limburgse
gedeputeerde Bronckers probeert
hij groen licht te krijgen voor de
bouw van het wozoco voor oude
ren in het hartje van Ysselsteyn.
Cumulatie van stankcirkels voor
komt dat het voormalige bedrijfs
pand van Keijsers-Manders
geschikt gemaakt kan worden
voor woningbouw. "Wij wachten
nu al drie maanden op de verlos
sende fax van staatssecretaris Van
Geel", verzuchtte Frits Ruyten die
meldde dat er in het hele land vijf
tig woonzorgcomplexen met
dezelfde problemen kampen. "Ik
pleit daarom voor een generaal
pardon zoals dat ook bij asielzoe
kers gebeurt. Met een soort
koninklijk besluit zouden alle
wozoco's vrijgesteld moeten wor
den."
Harrie van Rijswijck, voorzitter
van de Veulense dorpsraad, was
niet helemaal overtuigd van de j
goede wil op het gemeentehuis. I
"Ik heb het idee dat er weinig h
medewerking is voor de kleine
dorpen. Zoals eerder in Vredepeel
duurt het nu in Veulen ook heel j
lang voordat er bouwkavels wor-1
den uitgegeven. Er wordt maar
weinig moeite gedaan. We zijn er
al twee jaar mee bezig en er is nog
niets gebeurd", zei Van Rijswijck
die refereerde aan de woorden
van burgemeester Waals die
gezegd zou hebben dat die paar
woningen op Veulen niet de
moeite zijn. Frits Ruyten sprak
met klem de kritiek van de Veu
lense dorpsraad tegen. De wet
houder meldde dat zijn ambtena
ren wel voortdurend bezig zijn
om woningbouw in Veulen moge
lijk te maken. Ruyten zei dat het
nog een kwestie van maanden is
voordat de kavels kunnen worden
uitgegeven.
Ambtenaar René Bladder praat
te het dorpsradenoverleg bij over
de stand van zaken bij het bestem
mingsplan voor de tien kerkdor
pen. Dit plan betreft alléén de
woonkernen. Het bestemmings-
plan voor het complete buitenge
bied verkeert momenteel in de
eindfase. Door tal van problemen
en 360 inspraakreacties die alle- j!j
maal verwerkt moest worden
heeft dit plan veel vertraging 1
opgelopen.
In de tien bebouwde kommen
van de kerkdorpen voert het
bureau Arcadis momenteel een i
grootscheepse inventarisatie uit
om alle bouwsels en gronden in
kaart te brengen. Deze klus wordt 1
in februari afgerond. De gemeen
te wil daarna alle tien dorpen
langs gaan met een inloopavond
in het plaatselijke gemeenschaps
huis. De kaarten en tekeningen li
van het dorp worden dan opge- jl
hangen. De dorpsbewoners kun
nen reageren als iets afwijkt of
niet klopt. Vanuit het dorpsraden-
overleg werd erop aangedrongen
om hier tevens de dorpsraden bij
te betrekken.
In april 2003 is het vooront- jl
werp klaar waardoor nog voor de
zomer de inspraakronde kan
plaatsvinden. De gemeente maakt
voor ieder dorp een afzonderlijk
bestemmingsplan. De planning is
dat in het najaar van 2004 de tien l
bestemmingsplannen door de
gemeenteraad worden goedge
keurd.
PEEL EN MAAS
een abonnement waard
De politie heeft vorige week
donderdag op het station een 39-
jarige man uit Roermond aange
houden op verdenking van een
poging tot diefstal. De man had
geprobeerd in de trein een vrouw
naast hem te beroven van haar
handtas. Enkele getuigen wisten
dit te voorkomen en hielden hem
vast tot zij hem konden overdra
gen aan de politie. Hij werd mee
genomen naar het politiebureau
waar hij voor verder verhoor
werd ingesloten. De zaak zal ver
der zal worden afgewerkt door de
spoorwegpolitie.
Dinsdagochtend zijn tijdens
een controle van de vreemdelin
genpolitie bij een bedrijf aan de
Rondweg in Overloon drie vrou
wen aangehouden. De vrouwen,
in de leeftijden van 47, 36 en 23
jaar met vermoedelijk de Bulgaar
se en Nigeriaanse nationaliteit,
waren in het bezit van een vals
paspoort/verblijfsdocument. De
vrouwen zijn in Vreemdelingen
bewaring ter controle en vaststel
ling van hun identiteit.
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
e-mail:
redactie@vandenmunckhof.ni
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau
Periodiek - Tel. 0478-582872
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur. Nabezorging gebeurt
tot uiterlijk dit tijdstip.
Advertentietarieven:
Op aanvraag verkrijgbaar.
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
18,- (postcode 58..)
30,- (overige binnenland)