Hier is sprake van stemmingmakerij Raad moet circuit verwerpen Woningbouw in Leunen kan verder "Complexe regelgeving is de oorzaak M vriéVexs Waals gaat voor derde ambtstermijn Aanhouding Illegale vreemdelingen 2 PEEL EN MAAS Donderdag 9 januari 2002 - Pagina 3 Initiatiefnemer Maessen reageert op argumenten actiegroepen ff ff Harry Maessen, initiatiefne mer van het Indycarcircuit op De Blakt is niet gelukkig met alle negatieve reacties over het te realiseren circuit. Niet dat hij het erg vindt dat mensen tegen zijn. "Dat is hun goed recht." Maessen maakt zich j meer zorgen over de wijze 'waarop actiegroepen steun proberen te krijgen. "Bijna [alle argumenten die worden gebruikt zijn onjuist." Maes sen verwijst daarmee met name naar de Werkgroep De Blakt. "Zij moeten wel bij de waarheid blijven en geen leu gens vertellen." Want leugens worden er vol gens Maessen verkondigd door de werkgroep. Maessen laat zijn reac- tie op de argumenten los. "Neem II het milieu aspect. De werkgroep t stelt dat het circuit tot 240 dba If geluid produceert. Wanneer je in de knalpijp van een indycar gaat meten kom je niet verder dan 130 dba. Bovendien maakt het circuit deel uit van een industrieterrein en zijn ook wij gebonden aan de regels die daarvoor gelden, met die restrictie dat twaalf dagen per jaar ontheffing mag worden gevraagd om bijvoorbeeld de geluidsnormen te mogen over schrijden. Dat zal ook op werkda gen gebeuren. Bovendien zijn wij met TNO in de slag om in de tri- Eindstraat 12, tel. 581553 Vervolg voorpagina Als de vertrouwenscommissie het onderzoek heeft afgerond en een besluit heeft genomen dan wordt de gemeenteraad schrifte lijk op de hoogte gebracht. Dit verslag wordt door de raad met de burgemeester in beslotenheid besproken. De commissie stelt daarna een aanbeveling op voor de commissaris der Koningin. Zowel het verslag als de aanbeve ling moet door een meerderheid van de gemeenteraad worden goedgekeurd. Daarna wordt de commissie weer ontbonden. Dit alles gebeurt in volstrekte beslo tenheid want alle raadsleden en leden van de vertrouwenscom missie hebben geheimhoudings plicht. De aanbeveling voor een herbe noeming wordt pas openbaar nadat de gemeenteraad dit met gouverneur Van Voorst tot Voorst besproken heeft. bunes geluidswerende maatrege len te treffen om de geluidsover last nog verder te beperken. En voor geluidsoverlast van popcon certen hoeven de inwoners van Oirlo en Oostrum al helemaal niet bang te zijn. Ik heb dat ook al tij dens de informatieavonden aange geven. Er worden geen popcon certen georganiseerd." "Een ander milieuaspect is de luchtvervuiling. Een Formule-1 race produceert net zo veel lucht vervuiling als een Boeiing die over Nederland vliegt. Een indycar rijdt op methanol en zorgt voor veel minder luchtvervuiling dan een gewone auto." De werkgroep stelt ook dat de waterhuishouding in het gebied zal veranderen. "Dat klopt maar omdat het gebied industrieterrein wordt, gebeurt dat toch, of er nu wel of geen circuit komt", aldus Maessen. De term horizonvervuiling vindt Maessen wel leuk maar ook onjuist. "Het circuit zal alleen vanaf de A73 zichtbaar zijn. Van uit Oirlo wordt het circuit aan het zicht onttrokken door een wal met bebossing. Bovendien wordt de bestaande bebossing in het gebied gehandhaafd cq. uitge breid. En laten we eerlijk zijn, hogere gebouwen zijn nu een maal inherent aan een industrie terrein." FINANCIEEL RISICO Uit de lucht gegrepen vindt Maessen ook de stelling dat de gemeente hiermee financieel risi co loopt. "Mijn bedrijf doet de investering van 45 miljoen euro. Niet de gemeente Venray. En als ondernemer vind ik het een ver antwoorde investering. Het gaat hier zeker niet om het uitoefenen van een hobby. Dat kan ik met veel minder geld mijn leven lang nog". Dat het met de twee andere cir cuits in Europa slecht gaat ver baast Maessen niets. "Die zijn met veel overheidssteun tot stand gekomen en waren veel duurder in de realisatie. Ter illustratie, het circuit in Lausitz (Duitsland) kost te 225 miljoen euro, vijf keer zoveel als het circuit dat wij wil len realiseren". RAPPORT Maessen hekelt ook de kritiek op het ETIL rapport. "Gesteld wordt dat ik de opdracht heb gegeven en dat het rapport dan ook naar mijn hand is gezet. Ook dat is onjuist. De gemeente heeft de opdracht geformuleerd, die vervolgens is getoetst door de Provincie en het ministerie van VROM. Vervolgens heeft de gemeente een onderzoeksinsti tuut uitgezocht. Dat werd het ETIL. Het enige wat wij hebben gedaan is informatie aangaande het initiatief verschaft, de factuur ontvangen en betaald. Er is hier dus sprake van een objectief rap port." INDUSTRIE De economische aspecten mogen volgens Maessen niet onderschat worden. "Het is niet zo dat het circuit plaats biedt voor 1000 arbeidsplaatsen, maar wel automotive industrieën aantrekt, die goed zijn voor 1000 arbeids plaatsen. Dat aantal is niet uit de lucht gegrepen. Wij hebben al contacten en contracten met bedrijven. En laten we eerlijk zijn, als ik aangeef dat daar 1000 arbeidsplaatsen komen, dan komen die er. Dat heb ik in het verleden ook bewezen." Maessen verwijst naar eerdere initiatieven van zijn bedrijf waardoor onder nemingen als Vitesse Geodis, Her- balife en Flextronics (Irish Express) zich in Venray hebben gevestigd. Ook de ontgrinding van De Witte Vennen heeft tot een goed draaiend recreatiepark geleid en heeft Oostrum een van de mooiste sportparken van Nederland opgeleverd. "De afge lopen vijf jaren hebben wij voor zo'n 1300 arbeidsplaatsen in Ven ray gezorgd. Momenteel gaat het economisch slechter. Dan is het toch mooi als een initiatief 1000 arbeidsplaatsen oplevert." De stelling dat op het terrein vestiging van milieucategorie zes mogelijk is verwijst Maessen ook naar het land der fabelen. Een klein gedeelte van het industrie terrein is volgens Maessen inge richt voor milieucategorie vijf. Het voorbeeld van een steenbre- kerij zou een verplaatsing van het bedrijf van Maessen naar De Blakt suggereren maar Maessen geeft aan dat zijn bedrijf gewoon op de huidige locatie aan de Metaalweg blijft zitten. "En chemische indus trieën komen er al helemaal niet. Die zitten in Geleen bij DSM." OVERLAST De werkgroep stelt ook dat het dorp veel overlast zal krijgen van de grote mensenmassa's die op het circuit afkomen. "Een keer per jaar een indycarwedstrijd betekent vier dagen racen. De toeschouwers die daar op afko men worden vanaf de A73 naar parkeerweiden geleid. Dat gebeurt bij tankstation De Romeinse Put. Vanaf daar worden de toeschouwers met bussen naar het circuit gebracht of kunnen ze er naar toe wandelen. De overlast is dan ook minimaal", aldus Maes sen die aangeeft dat op het circuit bij De Peel ook nauwelijks sprake is van overlast. Maessen betreurt de wijze waarop met name werkgroep De Blakt de bewoners probeert te beïnvloeden. "Wij hebben echt de indruk dat de werkgroep de men sen verkeerd voorlicht en dat mag niet. Er is hier dan ook sprake van stemmingmakerij. Bovendien sug gereert de werkgroep namens heel Oirlo te spreken. Er heeft zich bij ons ook al een werkgroep uit Oirlo gemeld met mensen die juist voor het circuit zijn. De meningen zijn binnen Oirlo dus verdeeld. Bovendien is het jam mer dat de werkgroep zich nooit bij ons heeft gemeld. Dan hadden wij hen van de juiste informatie kunnen voorzien waardoor de bewoners van Oirlo zich op basis van de juiste feiten een mening kunnen vormen. Want laten we eerlijk zijn, het zou toch jammer zijn voor Venray en de regio als het circuit niet doorgaat omdat meningen op basis van onjuisthe den worden gevormd." Zou het circuit in Venray alsnog van de baan zijn, dan gaat Maes sen zich elders oriënteren. "Er hebben zich al enkele gemeenten gemeld", laat Maessen weten. "Dat betekent overigens ook dat wij onze verdere industriële ont wikkelingsactiviteiten ook naar die gemeente zullen verplaatsen en geen energie meer steken in de Venrayse industrieterreinen." Werkgroepen uit Oirlo en Oostrum bestoken de politiek ff ff De maand januari wordt cruciaal voor de komst van een Indycarcircuit ten noor den van Oirlo. Nadat het colle ge op 17 december het licht op groen zette voor de plannen van ondernemer Harrie Maes sen is nu het woord aan de politiek. Op woensdag 15 januari buigen de commissies Stedelijke Ontwikkeling en Middelén zich in een geza menlijke vergadering over het voorstel. Op dinsdag 28 janu ari velt de gemeenteraad het finale oordeel. Werkgroepen van bewoners uit Oirlo en Oostrum en de wijken Brukske en Antoniusveld bestook ten in de afgelopen weken de Venrayse politiek met informatie. Zij vinden dat de rapporten van ETIL en Arcadis een onvoldoende basis vormen om zo'n belangrijk politiek besluit te nemen dat zo'n grote gevolgen heeft voor de leef baarheid. De werkgroep Indycar- circuit-NEE wijst erop dat deze rapporten zijn gemaakt in opdracht van initiatiefnemer Maessen die ook de onderzoeken betaalde. De werkgroep vraagt daarom aan .de politici om een kri tische houding. Indycarcircuit-NEE heeft grote twijfels over 1000 nieuwe arbeidsplaatsen door de komst van nieuwe bedrijven rondom het toekomstige racestadion in de Blakt. ETIL zou er zelf geen onder zoek naar hebben gedaan en heeft zich beperkt tot de gegevens die Maessen heeft aangeleverd, zo schrijft de werkgroep. "Over het aantrekken van industrie is het rapport uitermate vaag en vrijblij vend. Er wordt alleen verwezen naar allerlei contacten welke ini tiatiefnemer Maessen zou hebben met geinteresseerde bedrijven. Enkele tientallen arbeidsplaatsen is meer waarschijnlijk dan 1000!" Het rapport meldt ook dat een racebaan de komst van andere bedrijvigheid kan tegenhouden. Grote mensenmassa's, verkeers- en parkeeroverlast en het onrusti ge imago van een racebaan zou den niet aantrekkelijk zijn. De ver wachte economische impuls is daardoor allerminst zeker. Er wordt ook verwezen naar twee andere Indycarcircuits in Europa die een kommervol bestaan leiden. De baan in het Duitse Lausitz is failliet maar maakt dit jaar een doorstart. Het circuit in Rockingham in Enge land behaalde zwaar teleurstellen de bezoekersaantallen en zal daar om in 2003 geen Indycarraces meer organiseren. Indycarcircuit-NEE denkt dat de gemeente Venray financieel niet in staat is om grote investeringen te doen voor de komst van het cir cuit. Een diepgaand onderzoek, een communicatieplan, ontgin- Tijdelijk bij uw C1000: Terwijl actievoerders hun ongenoegen kenbaar maken (foto rechts) liggen bij Harrie Maessen de eerste situ atietekeningen. Rechts van het circuit de groene zone. die het circuit uit het zicht van Oirlo moet houden. nipg van het terrein en de aanleg van wegen en andere infrastruc tuur zou de financiële draagkracht van de gemeente te boven gaan. De werkgroep vraagt zich af wat de consequenties zijn als de race baan in financiële nood komt te verkeren. "De risico's zijn in elk geval zéér hoog. Voor Venray waarschijnlijk té hoog. Omdat de economische overwegingen nau welijks onderbouwd zijn is het absoluut onverantwoord om nu een volgende stap te nemen zoals B en W voorstellen. De gemeente raad dient daarom het voorstel van B en W te verwerpen', zo luidt het advies aan de politiek. Lucassen stopt medio 2003 met LPG-verkoop In Leunen kan weer gebouwd worden. Na jaren lang onderhandelen zijn de gemeente en de firma Lucas sen tot een akkoord gekomen. De gemeente koopt voor 435.175 euro het perceel van 1000 m2 aan de Van Berlos- traat waar de LPG-installatie ligt. Daardoor kunnen de laat ste twee fases van nieuwbouw project de Korenmolen, in totaal 45 huizen, toch gebouwd worden. Verplaatsing van het complete tankstation naar de Hulst II bleek onhaalbaar. Uiteindelijk heeft Lucassen ervoor gekozen om door te gaan op de huidige locatie aan de Albionstraat maar zonder LPG-verkoop. De winkel zal straks flink uitgebreid worden en onge veer drie keer zo groot worden. Daarmee zal ook de overlast die buurman Martens ondervindt flink verminderd worden. De LPG-opslag vormde het grote struikelblok voor de uitbrei dingsplannen in Leunen-noord. De installatie ligt vijfhonderd meter van het tankstation af aan de overzijde van de Van Berlos- traat. Door verscherpte milieu maatregelen kon er niet verder gebouwd worden in het plan de Korenmolen. Nu Lucassen en de gemeente tot een akkoord zijn gekomen, verdwijnt de milieucir kel en kan straks met de volgende bouwfase gestart worden. Dit zijn zestien woningen die gebouwd worden door projectontwikkelaar Hurks en twee particuliere kavels. Voor de allerlaatste fase van het Leunse nieuwbouwproject heeft de gemeente de grond al gekocht. Maar de eigendomsoverdracht vindt pas plaats op 15 mei 2005. Pas dan kan gestart worden met de laatste 25 kavels projectmatige bouw door Hurks en nog twee particuliere woningen. De kosten van 435.175 euro van de grondaankoop komt ten laste van het bestemmingsplan Leunen. De gemeente erkent dat dit veel geld is. Het college heeft dinsdag toch met de aankoop ingestemd. Door het verdwijnen van de LPG-installatie verliest Lucassen namelijk een belangrijke inkomenspost en vermindert ook de waarde van het gehele tanksta tion. Martha Lucassen is enerzijds blij dat er nu een oplossing komt. Er kan weer gebouwd worden in Leunen en ze hoopt dat de proble men met buurman Martens, dit loopt tot aan de Raad van State, ook kunnen worden opgelost. Anderzijds voelt ze zich ook door de overheden voor het blok gezet. "De eisen worden steeds meer aangescherpt. Er zullen in Nederland veel LPG-stations moe ten verdwijnen. Alhoewel LPG de schoonste brandstof is. Maar de gebeurtenissen in Volendam en Enschede hebben een grote invloed gehad." Martha Lucassen wijst erop dat het stoppen met LPG-verkoop verstrekkende finan ciële gevolgen heeft. "Want deze klanten tankten tegelijkertijd ook vaak benzine of kochten wat in de winkel. Bovendien moeten we het nog doorlopende contract met Texaco afkopen." Een complete verhuizing naar de Hulst II in Venray ziet Lucassen niet zitten. "We hebben er wel onderzoek naar laten doen. Maar de oliemaatschappijen staan momenteel niet te springen om twee tot drie miljoen euro te investeren in een nieuw tanksta tion. De verkoop is er nog onze ker en de marges zijn klein. Bovendien hebben we hier in Leunen in 1995 nog flink geinves- teerd. Toen kon nog bijna alles. Het zou een behoorlijke kapitaal vernietiging betekenen." Nieuws uit Venray en omgeving leest U in PEEL EN MAAS C1000 van Hout gaat verbouwen. We zijn gesloten van zaterdag 11 t/m maandag 27 januari. Onze excuses voor het ongemak. Vanaf dinsdag 28 januari bent u weer van harte welkom in onze vernieuwde Cl000 supermarkt. C1000 van Hout yeltumse klellen 48 Geen fratsen. Dat scheelt. C1000 5801 SH Venray Wethouder Ruyten wijst voor stagneren de woningbouw naar Den Haag f# Frits Ruyten was maandag met de ambtenaren Theo van Tilburg en René Bladder te gast bij het dorpsradenover- leg. Woningbouw - of beter gezegd het gebrek eraan - stond weer eens hoog op de agenda van de maandelijkse vergadering van de tien kerk dorpen. De wethouder van Stedelijke Ontwikkeling krijgt telkens het zelfde verhaal te horen. De dor pen staan te springen om nieuwe woningen. De dorpsraden zien met lede ogen dat vooral jongeren wegtrekken en dat de leefbaar heid steeds meer in het gedrang komt. Vooral het vereningsleven en de middenstand raken in de knel. "We gaan nu al het derde jaar in dat er door stankregelge ving niet meer gebouwd kan wor den", zei Louis Vroemen, voorzit ter van de dorpsraad van Castenray. Nog steeds is er geen duidelijk heid over de cumulatie van stank cirkels en de nieuwe Stankwet. Een versoepeling zou voor veel dorpen uitkomst bieden. Wethou der Ruyten sprak van 'een lastig probleem' dat volgens hem vooral in politiek Den Haag ligt. "Het ligt echt niet aan het gemeentebe stuur of de ambtenaren. Op het gemeentehuis is er de wil om nieuwe bouwlocaties te ontwik kelen. Maar de oorzaak ligt bij de complexe regelgeving in Den Haag. Hier zijn absurde voorbeel den van", aldus Ruyten die het woonzorgcomplex in Ysselsteyn aanhaalde. Via de Limburgse gedeputeerde Bronckers probeert hij groen licht te krijgen voor de bouw van het wozoco voor oude ren in het hartje van Ysselsteyn. Cumulatie van stankcirkels voor komt dat het voormalige bedrijfs pand van Keijsers-Manders geschikt gemaakt kan worden voor woningbouw. "Wij wachten nu al drie maanden op de verlos sende fax van staatssecretaris Van Geel", verzuchtte Frits Ruyten die meldde dat er in het hele land vijf tig woonzorgcomplexen met dezelfde problemen kampen. "Ik pleit daarom voor een generaal pardon zoals dat ook bij asielzoe kers gebeurt. Met een soort koninklijk besluit zouden alle wozoco's vrijgesteld moeten wor den." Harrie van Rijswijck, voorzitter van de Veulense dorpsraad, was niet helemaal overtuigd van de j goede wil op het gemeentehuis. I "Ik heb het idee dat er weinig h medewerking is voor de kleine dorpen. Zoals eerder in Vredepeel duurt het nu in Veulen ook heel j lang voordat er bouwkavels wor-1 den uitgegeven. Er wordt maar weinig moeite gedaan. We zijn er al twee jaar mee bezig en er is nog niets gebeurd", zei Van Rijswijck die refereerde aan de woorden van burgemeester Waals die gezegd zou hebben dat die paar woningen op Veulen niet de moeite zijn. Frits Ruyten sprak met klem de kritiek van de Veu lense dorpsraad tegen. De wet houder meldde dat zijn ambtena ren wel voortdurend bezig zijn om woningbouw in Veulen moge lijk te maken. Ruyten zei dat het nog een kwestie van maanden is voordat de kavels kunnen worden uitgegeven. Ambtenaar René Bladder praat te het dorpsradenoverleg bij over de stand van zaken bij het bestem mingsplan voor de tien kerkdor pen. Dit plan betreft alléén de woonkernen. Het bestemmings- plan voor het complete buitenge bied verkeert momenteel in de eindfase. Door tal van problemen en 360 inspraakreacties die alle- j!j maal verwerkt moest worden heeft dit plan veel vertraging 1 opgelopen. In de tien bebouwde kommen van de kerkdorpen voert het bureau Arcadis momenteel een i grootscheepse inventarisatie uit om alle bouwsels en gronden in kaart te brengen. Deze klus wordt 1 in februari afgerond. De gemeen te wil daarna alle tien dorpen langs gaan met een inloopavond in het plaatselijke gemeenschaps huis. De kaarten en tekeningen li van het dorp worden dan opge- jl hangen. De dorpsbewoners kun nen reageren als iets afwijkt of niet klopt. Vanuit het dorpsraden- overleg werd erop aangedrongen om hier tevens de dorpsraden bij te betrekken. In april 2003 is het vooront- jl werp klaar waardoor nog voor de zomer de inspraakronde kan plaatsvinden. De gemeente maakt voor ieder dorp een afzonderlijk bestemmingsplan. De planning is dat in het najaar van 2004 de tien l bestemmingsplannen door de gemeenteraad worden goedge keurd. PEEL EN MAAS een abonnement waard De politie heeft vorige week donderdag op het station een 39- jarige man uit Roermond aange houden op verdenking van een poging tot diefstal. De man had geprobeerd in de trein een vrouw naast hem te beroven van haar handtas. Enkele getuigen wisten dit te voorkomen en hielden hem vast tot zij hem konden overdra gen aan de politie. Hij werd mee genomen naar het politiebureau waar hij voor verder verhoor werd ingesloten. De zaak zal ver der zal worden afgewerkt door de spoorwegpolitie. Dinsdagochtend zijn tijdens een controle van de vreemdelin genpolitie bij een bedrijf aan de Rondweg in Overloon drie vrou wen aangehouden. De vrouwen, in de leeftijden van 47, 36 en 23 jaar met vermoedelijk de Bulgaar se en Nigeriaanse nationaliteit, waren in het bezit van een vals paspoort/verblijfsdocument. De vrouwen zijn in Vreemdelingen bewaring ter controle en vaststel ling van hun identiteit. PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 e-mail: redactie@vandenmunckhof.ni Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0478-582872 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Advertentietarieven: Op aanvraag verkrijgbaar. Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 18,- (postcode 58..) 30,- (overige binnenland)

Peel en Maas | 2003 | | pagina 3