;elle kritiek Samenwerking >p collegeakkoord Venray biedt provincie brochure aan Vrees voor illegale kap OZB ter discussie S Waals: 'Claus was geliefd om zijn menselijk gezicht' VVa Geld tekort voor kunstwerk schouwburg Dorpen verdelen lleefbaarheids- iudget Vernieler anidröme PEEL EN MAAS PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 e-mail: r edactie@vanderonunckhof. n! Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen Bezorging Donderdagmiddag/avond B ez or gkl a cht en Op bovenstaand adres. Telefonisch, uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Advertentietarieven: Op aanvraag verkrijgbaar. Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 17,30 (postcode 58..) 27.50 (overige binnenland) ijEL EN MAAS Donderdag 10 oktober 2002 - Pagina 3 wkca- I CO öf oadki :i Samenwerking Venray uitte de commissie Middelen kritiek op het collegepro- ma. Theo Mulders vond het nieuwe college te hoog de toren blaast met haar als 'partner met toekomst', gemeente wil een regisse- ide partner zijn. Maar Ven- is helemaal geen profes tele regisseur. Dan moet je 'n rol ook niet willen spe- zei Mulders. Ook hekelde de lokale fractie sturing door het college, 'aarom is er nog steeds geen ïbsite, waarom hebben we nog een fatsoenlijke brochures en aarom is geen helpdesk vroeg lulders zich af. "De sturing van t gemeentelijke organisatie is aider de maat Het sectorenmo- d wordt nu alweer verlaten. Ter- j|| het nooit de kans heeft gekre- zicli te bewijzen. Doordat het :ge onvoldoende heeft gestuurd is het nooit uit de verf gekomen." Het college wil af van de vier sectoren Algemene Zaken. Maat schappelijke Diensten, Stedelijk Beheer en Stedelijke Ontwikke ling) als pijlers van de gemeente lijke organisatie. De verkokering zou een goede dienstverlening in de weg staan. De kritiek viel vooral het CDA koud op het dak. Wethouder Hei dens zei niet vrolijk te worden van het verhaal van Mulders'. "U heeft de stukken blijkbaar niet goed gelezen. Wrant alles waar u wat van zegt, daar werken wij aan verbeteringen." Ook Rein Dupont vond de toonzetting van Samen werking te negatief. "Deze partij steekt veel energie in een negatie ve opsomming van punten. Dit leidt tot niets. Ik verwacht in de toekomst een meer positief kriti sche houding" De andere vier partijc-n lieten in de commissie Middelen niet het achterste van de tong zien. Hel finale oordeel zal geveld worden op 29 en 30 oktober als de gemeenteraad zich over de begro ting, meerjarenplan en collegeak koord buigt. Er werden vooral veel vragen gesteld. Enkele frac ties wilden weten wat de gevol gen zijn van de slechtere econo mische vooruitzichten voor Venray. Samenwerking vond dat de economische groei met meer inzet bevorderd moest worden. Paul Vriesekoop (PvdA) wees op de gevolgen van de vertraging in dc verkoop van industricgrond. Heidens meende dat Venray er weinig invloed op heeft. 'Want de wereld houdt niet op bij onze gemeentegrenzen." De wethou der van economische zaken meld de dat het aantal arbeidsplaatsen een belangrijk criterium blijft bij het aantrekken van nieuwe bedrij ven. Fractie Van de Vorle plaatste evenals Samenwerking vraagte kens bij de ontkokering van de gemeentelijke organisatie. Richard de la Roy vroeg wat de risico's zijn als de verantwoorde lijkheden onduidelijker worden en lager in de organisatie komen te liggen. Volgens wethouder Lei Heidens is dc gemeente toe aan een nieu we structuur. "De omgeving vraagt om een andere aanpak. Veel vragen van burgers raken meerdere sectoren. Dat is onze leidraad. We gaan meer wijk- en gebiedsgericht werken. De tijd is ook voorbij dat de gemeente alles alléén kan oplossen. We krijgen meer de rol van partner die samenwerkt met burgers, bedrij ven en instellingen." Gemeentesecretaris Lucassen noemde het 'een fikse opgave' om tot een andere opzet van de ambtelijke organisatie te komen. 'De nieuwe structuur moet van onderaf ontstaan. Terwijl de win kel gewoon open blijft en het aan bod ook nog wordt uitgebreid. Maar er is geen weg meer terug. Bij het sectorenmodel zitten ons teveel dingen in de weg. Het is een bestuurlijk en politiek doel om die omslag te maken." Heidens vulde aan dat het losla ten van de verticale sectorstruc tuur ook een cultuuromslag vraagt van de medewerkers. De nieuwe horizontale werkwijze gaat dwars door het huidige sec torenmodel heen. Afdelingen krij gen daardoor meer verantwoorde lijkheden. "Dit vraagt een andere houding en vaardigheden van de medewerkers. Het enthousiasme en motivatie is groot", constateert Heidens. Volgens Lucassen is het aantal reacties op vacatures de laatste tijd gestegen. "Venray pre senteert zich als een organisatie in verandering. De advertenties zijn frisser en uitdagender. We vragen vernieuwing en flexibiliteit. Solli citanten voelen zich daartoe blijk baar aangetrokken." Overweging van burgemeester Waals bij het overlijden van ZKH Prins Claus der Nederlanden Toen ik gisteravond (zondag, red.) om 20.45 uur, via de autoradio, op de hoogte werd gebracht van het overlijden van Z.K.H. Prins Claus der Nederlanden, gingen mijn gedachten in eerste instantie uit naar het gezin van koningin en prins. Of het nu prins Claus is, of een willekeurige vader uit een gezin in onze gemeente, het verbreken van het gezinsverband door de dood grijpt diep in in een gezin. Vader is er niet meer. Hij maakt geen deel meer uit van ons dagelijkse leven. Hij kan geen liefde meer geven, noch ontvan gen. Slechts herinneringen blijven en zijn een bron van inspiratie. Op deze dag gaan mijn gedachten dus op de eerste plaats uit naar zijn gezin en wil ik in hun verdriet delen. Maar prins Claus was. naast vader, ook de echtgenoot van om staatshoofd. Hij was, zoals ook blijkt uit de vele rapportages op radio en tv en in de kranten van vandaag, bij uitstek het menselijke gezicht van om Koninklijk Huis. Dat menselijke gezicht zijn relativering van belangrijk zijn, zijn aangeboren gave om te kun nen luisteren, zullen we met z'n allen missen. Ik heb zelf twee keer uitgebreid met prins Claus mogen spreken. Eén keer tijdens een werkbezoek aan de gemeente Nootdorp, waar ik toen burgemeester was. Het thema was toen ontwikkelingssamenwerking, met name de mogelijkheid van de Nederlandse glastuinbouw om zich op het Afrikaanse continent te vesti gen. Glastuinbouw is thans prominent in Afrika aanwezig. Prins Claus heeft daar veel bemoeienis mee gehad. Vorig jaar in juni was ik te gast bij de koningin en de prins tijdens een werklunch op paleis Huis ten Bosch. De laatste keer was zichtbaar dat zijn gezondheid minder was, maar zijn betrokkenheid in het gesprek, zijn belangstelling voor de gasten, was menselijk en gemeend. We hebben toen intensief gespro ken over oude en nieuwe initiatieven tot verbetering van de Nederiands-Duicse betrekkingen. Ik vind het een eer dat ik twee keer met zo een erudiet en hoogstaand mens heb mogen spreken. De wereld gaat door. ook zonder prins Claus, en na verloop van maanden zal hij steeds minder deel uit maken van onze wereld. Zijn wereld is in de hemel, van waaruit hij ons zal behoeden voor te grote fouten en ons blijvend zal inspi reren om mensen in hun waarde te laten en om onze rijkdom met de armen te delen. De burgemeester van Venray, drs. J.F.H.A.B. Waals ,\N\e\ets Eindstraat 12, tel. *081553 Middelgrote gemeenten vragen aandacht voor eigen positie Kapvergunning van 15,60 naar 276 euro Dc tien kerkdorpen ver enigd in het dorpsradenover- leg zijn het maandag eens ito geworden over de verdeling tan het leefbaarheidsbudget, ïanis De gemeente stelt hiervoor volgend jaar 45.000 euro beschikbaar. Dc discussie spitste zich vooral loe over dc verdeelsleutel tussen lie grotere en kleinere dorpen. riTipc kleine dorpen zouden het iefst een gelijke verdeling zien. 'Want 'een bank op het dorps-, okaiit, plein in Vredcpeel is netzo duur als een bank in Oostrum", luidt liun redenering. De grote dorpen werpen tegen dat zij ook meer mensen moeten bedienen. JT Uiteindelijk gingen de dorpen I accoord met een verdeling van H 50 000 euro vast en 15.000 euro iabel. Ieder dorp krijgt 3-000 euro plus een gedeelte uit de variabele pot aan de hand van liet inwoneraantal. Het leefbaarheidsbudget voor 2003 luidt als volgt: Ysselsteyn 5.993 euro. Leunen 5.848, Oos- 5.832, Oirlo 4.720, Merselo 4.452, Castenray 4.117, Veulen 3723, Heide 3.667. Vredepeel 3354 en Smakt 3-289, Er is een proefperiode van twee jaar afge sproken. Daarna vindt een evalu atie plaats en wordt opnieuw bekeken wat de beste verdeel sleutel is. Het leefbaarheidsbudget is vanaf volgend jaar aan minder strenge regels gebonden. Voor heen was het bestemd voor ver betering van de leefomgeving, zoals het opknappen en verfraai en van het dorpsplein. Vanaf 2003 krijgen de dorpen meer vrijheid om het geld te besteden. Ook bestaat dc mogelijkheid om rhet budget maximaal drie jaar op te sparen om dan ineens een gro tere uitgave te doen. De dorpsra den moeten wel verantwoording aan de gemeente afleggen over hun uitgaven. 7 Naast het leefbaarheidsbudget hijgen de tien dorpen ook een algemene subsidie. Dit is bestemd voor organisatiekosten van de dorpsraad. De gemeente heeft de totale subsidie voor 2003 bijna verdubbeld van 6.913 euro naar 13-221 euro. Ieder dorp krijgt vast 1.000 euro plus 0,30 euro voor iedere inwoner. Ysselsteyn krijgt als grootste dorp het meeste met l .643 euro. En Smakt sluit als allerkleinste de rij met 1.062 euro. van ld001 Het OZB-tarief gaat volgend har met 9,1% omhoog. Hier van wordt 4,25% veroorzaakt de inflatie. Daarnaast loeten de Venrayse burgers neer betalen door de lagere itkering die de gemeente van 'et Rijk ontvangt. 'n de commissie Middelen foren lang niet alle partijen over- nigd van dc noodzaak van deze iïse stijging van de Onroerende ijak Belasting. Voor de gemeente tijgt de opbrengst met 838.000 nro; van 7,84 miljoen naar 8,68 dljoen euro. Samenwerking meent dat het ollege verzuimd heeft om naar ostenbesparingen te kijken, he oppositiepartij vindt het 'om te gemakkelijk om de Burgemeester Jos Waals bood deputé Haazen van de provincie Limburg woensdag in het Venrayse gemeentehuis de brochure 'Middelgroot, dé onmisbare schakel' aan. Bij de overhandiging van de brochu re vroeg de Venrayse burger vader namens de deelnemers aan het Platform Middelgrote Gemeenten in de provincie Limburg de aandacht voor de positie van de middelgrote gemeenten in Nederland. Zo n 35 gemeenten hebben zich verenigd in het Platform Mid delgrote Gemeenten in Neder land. omdat ze zonder hulp van de Rijksoverheid en de provincia le overheid het gemeentelijk voor zieningenniveau van de middel grote gemeenten in Nederland, samen met ongeveer drie miljoen inwoners (inclusief het achter land). in gevaar komt. Ze dreigen te afhankelijk te worden van de grootschalige ont wikkelingen die in hun grotere buurgemeenten-in gang worden gezet. Dat is zeker het geval op het gebied van openbare orde en veiligheid, ruimtelijke ontwikke lingen en volkshuisvesting, soci aal beleid, mobiliteit en infrastruc tuur, cultuur en recreatie, werkgelegenheid en arbeidsont- OZB met 9.1% te verhogen. "Het is de burgers niet uit le leggen dat ze meer belasting moeten betalen en er minder voorzieningen voor terug krijgen. Door efficiënter te werken en kostenreducties kan er geld bespaard worden", aldus Theo Mulders die een ander en goedkoper afvalsysteem als diftar en de huisvesting van het gemeentehuis als voorbeelden noemde. De PvdA wilde nog geen oor deel vellen. "We zijn er nog niet uit. Maar deze forse stijging voe len de burgers toch in de porte- wikkeling. Juist de middelgrote gemeenten bieden miljoenen Nederlanders nog een herkenbare, geborgen en leefbare omgeving, vindt de gemeente Venray. Middelgrote gemeenten zijn niet alleen onmis baar voor dc eigen inwoners, maar zeker ook voor het landelijk gebied waarvoor zij een verzor gende functie hebben op vrijwel alle genoemde beleidsvelden. De middelgrote gemeenten fungeren in het totale landelijke concept als de (onmisbare) schakel tussen de grote stedelijke gemeenten en het platteland. DAGELIJKSE PRAKTIJK De 35 gemeenten die verenigd zijn in het Platform Middelgrote Gemeenten hebben in het boekje in casussen uiteengezet waar zij in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Deze projecten tonen vol gens de gemeente Venray aan dat middelgrote gemeenten 'met veel inzet en creativiteit werken aan een verbetering van de fysieke en sociale infrastructuur. Zij bouwen met grote inspanning aan de toe komstwaarde van niet alleen hun eigen stad, maar ook aan en voor het omliggende verzorgingsge bied'. De investeringen in de projec ten die in dit document zijn monnee", zei Henk Bisschops. Fractie Van de Vorle was in het verleden altijd een felle tegenstan der van lastenverzwaring. Nu de partij voor het eerst in het college zit, bleef een felle afkeuring ach terwege. Richard dc la Roy wilde alleen welen of hel tarief verlaagd wordt indien de inflatie lager uit valt van 4,25%. De VVD vond dat tegenvallers op een manier dan via het OZB- tarief gecompenseerd moeten worden. "Want de lokale over heid mag geen motor achter de genoemd doen een groot beslag op de beperkt beschikbare gemeentelijke middelen. Die mid delen kunnen uiteraard maar één keer worden ingezet. Dat bete kent dat andere, minstens zo belangrijke, projecten niet kun nen worden gerealiseerd. Of anders gezegd: de grenzen van de bestuurlijke en financiële moge lijkheden zijn volgens de gemeen ten bereikt. En omdat die andere noodzakelijke projecten niet kun nen worden opgepakt, komt de vitaliteit van de middelgrote gemeenten in het gedrang en inflatie zijn", meende Ron van den Heuvel. Het CDA had ook zijn beden kingen. Woordvoerder Toon Loonen kon de verhoging vanwe ge de inflatie wel begrijpen. "Maar het is erg gemakkelijk om tegenvallers uit het gemeente fonds zo te compenseren. Een stij ging met 9,1% is toch fors." Twan Jansen, directeur Algeme ne Zaken, legde uit dat de korting door het Rijk is opgelegd. "En vol gens het collegeprogramma wordt die korting doorvertaald in hel belastingscenario." dreigt de verzorgingsfunctie te worden uitgehold. Veel gemeenten (op het platte land) worden geconfronteerd met tegenstrijdige claims voor wonen, landbouw of anderë bedrijvig heid. Gemeentebesturen moeten daarop goede, kwalitatieve ant woorden geven. Zij moeten pro cessen sturen, zodat de gevolgen daarvan de burgers niet 'overko men'. Dit moeten zij gezamenlijk met burgers en andere partners doen. Met 'andere partners' denkt de gemeente met name ook aan de provinciale overheid, liet bur- Wethouder Heidens (CDA) zei dat het coUege het OZB-tarief niet extra heeft willen verhogen bui ten de onontkoombare factoren als inflatie en korting gemeente fonds. "Ik wil het ook eens van de andere kant bekijken. Want tegen over de belastingdruk staat dat Venray een hoog voorzieningen niveau heeft", aldus Heidens. Toon Loonen (CDA) wilde weten of Venray de Zalmsnip, een korting van 45,38 euro, aan de burgers blijft doorgeven indien het door de rijksoverheid wordt afschaft. Volgens Jansen kan hier geen sprake van zijn. "Want de Zalmsnip is een vestzak-broekzak verhaal. Als het wordt afgeschaft dan zouden wij als gemeente een zijdig deze lasten op ons moeten nemen." "Het kunstwerk is klaar en de commissie Welstand heeft het goed gekeurd. Alles is rond behalve de financiering. We komen nog 14.000 gulden tekort", zei wethouder Mathieu Emonts in de commissie Maat schappelijke Diensten. De gemeenteraad heeft destijds 30.000 gulden uitgetrokken vooreen kunstwerk op het Schouwburgplein. Voorde schouwburg komen twee grote gevelstenen in een stalen bouwwerk te staan. De gemeente kan pas tot plaatsing overgaan nadat er een aan vullende financiering is gevonden voor de hogere kosten van 6.400 euro of 14.000 gulden. de tarieven stapsgewijs te verho gen. Richard de la Roy (fractie Van de Vorle) vroeg zich af of deze fikse verhogingen wel zijn toegestaan en of het maatschap pelijk wel acceptabel is. Vriesekoop zei een voorstander te zijn van kostendekkende tarie ven. Maar hij waarschuwde ook voor ongelimiteerde prijsverho gingen. Want het tarief geeft niet aan of het werk in dit huis effi ciënt gebeurd. Dat moet eens beoordeeld worden en ook of de prijzen wel marktconform zijn." De hondenbelasting wordt mei het inflatiepercentage van 4,25 verhoogd. Het tarief voor één hond komt op 40,20 euro. Elke volgende hond op hetzelfde adres kost 60,24 euro. De gemeente denkt 3-045 honden in de gemeente te registreren. Dit is exclusief de honden die in de vijf kennels verblijven:' Mulders (Samenwerking) vroeg zich af of de hondenbelasting nog wel gehandhaafd moet blijven. Gezien de kosten en omdat het opruimen van hondenpoep toch uit de alge mene middelen betaald wordt. Twan Jansen, directeur Algemene Zaken, meldde dat de hondenbe lasting jaarlijks 122.000 euro opbrengt. De tweejaarlijkse con trole kost 6.000 euro. Hierin zijn niet de interne uren begrepen omdat de aanslag voor de honden belasting 'meeloopt' met de ande re gemeentelijke belastingen. De politie heeft afgelopen zater dag een 25-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aan gehouden aan de Koudenhoek in Holthees. De man wordt er van verdacht een caravan vernield te hebben die geparkeerd stond aan de Koudenhoek. De eigenaresse van de caravan, een 36-jarige inwoonster van Holthees, betrap te de man toen hij de deur verniel de en belde de politie. Tegen de man wordt proces verbaal opgemaakt. Sommige commissieleden dachten aan een typefout. Maar de bedragen blijken toch te kloppen. De aanvraag van een kapvergunning gaat vol gend jaar van 15,60 naar 276 euro."Een verhoging van 1769% is absurd", reageerde Theo Mulders (Samenwer king). De gemeente is al een aantal jaren bezig om prijzen van leges en vergunningen vast te stellen volgens kostendekkende tarieven. De burgers betalen dan voor ieder gemeentelijk product precies de prijs die het daadwerkelijk heeft gekost. Dat heeft soms vreemde uitschieters tot gevolg. Zoals de prijs van een kapvergunning. "Ik vrees het ergste", zei Paul Vriese koop (PvdA). "Er zullen volgend jaar veel bomen illegaal gekapt worden. De boete, is misschien wel lager dan de prijs van de kap vergunning. Dan schieten we ons doel wel grandioos voorbij." Toon Loonen (CDA) vond de stijging 'buiten proportioneel'. "Kappen van bomen dient ook het alge meen belang. Daar mag de gemeente best wat geld bij neer leggen." Ook vergunningen voor de Drank- en horecawet worden twee tot drie keer zo duur. René Francken (WD) stelde voor om gemeester Waals deputé Haazen bij de overhandiging van de bro chure weten. een abonnement waard De Freehander van Grohe is de eerste douche met twee douchekoppen en maar liefst negen verschillende straalcombinatiemogelijkheden. Kom' m nu bekijken in onze showroom! Keijsers-Manders Sanidröme Keizersveld 40 Venray Tel. (0478) 55 06 70 www.keijsers-manders.sanidrome.nl Het nieuwe douchen volgens Grohe en Sanidröme

Peel en Maas | 2002 | | pagina 3