;elle kritiek Samenwerking
>p collegeakkoord
Venray biedt provincie brochure aan
Vrees voor
illegale kap
OZB ter discussie
S
Waals: 'Claus was geliefd
om zijn menselijk gezicht'
VVa
Geld tekort voor
kunstwerk
schouwburg
Dorpen
verdelen
lleefbaarheids-
iudget
Vernieler
anidröme
PEEL EN MAAS
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
e-mail:
r edactie@vanderonunckhof. n!
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
B ez or gkl a cht en
Op bovenstaand adres.
Telefonisch, uitsluitend tot
vrijdag 17.00 uur.
Nabezorging gebeurt tot
uiterlijk dit tijdstip.
Advertentietarieven:
Op aanvraag verkrijgbaar.
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
17,30 (postcode 58..)
27.50 (overige binnenland)
ijEL EN MAAS Donderdag 10 oktober 2002 - Pagina 3
wkca-
I CO öf
oadki :i
Samenwerking Venray uitte
de commissie Middelen
kritiek op het collegepro-
ma. Theo Mulders vond
het nieuwe college te hoog
de toren blaast met haar
als 'partner met toekomst',
gemeente wil een regisse-
ide partner zijn. Maar Ven-
is helemaal geen profes
tele regisseur. Dan moet je
'n rol ook niet willen spe-
zei Mulders.
Ook hekelde de lokale fractie
sturing door het college,
'aarom is er nog steeds geen
ïbsite, waarom hebben we nog
een fatsoenlijke brochures en
aarom is geen helpdesk vroeg
lulders zich af. "De sturing van
t gemeentelijke organisatie is
aider de maat Het sectorenmo-
d wordt nu alweer verlaten. Ter-
j|| het nooit de kans heeft gekre-
zicli te bewijzen. Doordat het
:ge onvoldoende heeft
gestuurd is het nooit uit de verf
gekomen."
Het college wil af van de vier
sectoren Algemene Zaken. Maat
schappelijke Diensten, Stedelijk
Beheer en Stedelijke Ontwikke
ling) als pijlers van de gemeente
lijke organisatie. De verkokering
zou een goede dienstverlening in
de weg staan.
De kritiek viel vooral het CDA
koud op het dak. Wethouder Hei
dens zei niet vrolijk te worden
van het verhaal van Mulders'. "U
heeft de stukken blijkbaar niet
goed gelezen. Wrant alles waar u
wat van zegt, daar werken wij aan
verbeteringen." Ook Rein Dupont
vond de toonzetting van Samen
werking te negatief. "Deze partij
steekt veel energie in een negatie
ve opsomming van punten. Dit
leidt tot niets. Ik verwacht in de
toekomst een meer positief kriti
sche houding"
De andere vier partijc-n lieten in
de commissie Middelen niet het
achterste van de tong zien. Hel
finale oordeel zal geveld worden
op 29 en 30 oktober als de
gemeenteraad zich over de begro
ting, meerjarenplan en collegeak
koord buigt. Er werden vooral
veel vragen gesteld. Enkele frac
ties wilden weten wat de gevol
gen zijn van de slechtere econo
mische vooruitzichten voor
Venray. Samenwerking vond dat
de economische groei met meer
inzet bevorderd moest worden.
Paul Vriesekoop (PvdA) wees op
de gevolgen van de vertraging in
dc verkoop van industricgrond.
Heidens meende dat Venray er
weinig invloed op heeft. 'Want
de wereld houdt niet op bij onze
gemeentegrenzen." De wethou
der van economische zaken meld
de dat het aantal arbeidsplaatsen
een belangrijk criterium blijft bij
het aantrekken van nieuwe bedrij
ven.
Fractie Van de Vorle plaatste
evenals Samenwerking vraagte
kens bij de ontkokering van de
gemeentelijke organisatie.
Richard de la Roy vroeg wat de
risico's zijn als de verantwoorde
lijkheden onduidelijker worden
en lager in de organisatie komen
te liggen.
Volgens wethouder Lei Heidens
is dc gemeente toe aan een nieu
we structuur. "De omgeving
vraagt om een andere aanpak.
Veel vragen van burgers raken
meerdere sectoren. Dat is onze
leidraad. We gaan meer wijk- en
gebiedsgericht werken. De tijd is
ook voorbij dat de gemeente alles
alléén kan oplossen. We krijgen
meer de rol van partner die
samenwerkt met burgers, bedrij
ven en instellingen."
Gemeentesecretaris Lucassen
noemde het 'een fikse opgave'
om tot een andere opzet van de
ambtelijke organisatie te komen.
'De nieuwe structuur moet van
onderaf ontstaan. Terwijl de win
kel gewoon open blijft en het aan
bod ook nog wordt uitgebreid.
Maar er is geen weg meer terug.
Bij het sectorenmodel zitten ons
teveel dingen in de weg. Het is
een bestuurlijk en politiek doel
om die omslag te maken."
Heidens vulde aan dat het losla
ten van de verticale sectorstruc
tuur ook een cultuuromslag
vraagt van de medewerkers. De
nieuwe horizontale werkwijze
gaat dwars door het huidige sec
torenmodel heen. Afdelingen krij
gen daardoor meer verantwoorde
lijkheden. "Dit vraagt een andere
houding en vaardigheden van de
medewerkers. Het enthousiasme
en motivatie is groot", constateert
Heidens. Volgens Lucassen is het
aantal reacties op vacatures de
laatste tijd gestegen. "Venray pre
senteert zich als een organisatie in
verandering. De advertenties zijn
frisser en uitdagender. We vragen
vernieuwing en flexibiliteit. Solli
citanten voelen zich daartoe blijk
baar aangetrokken."
Overweging van burgemeester Waals bij het overlijden van ZKH Prins Claus der Nederlanden
Toen ik gisteravond (zondag, red.) om 20.45 uur, via de autoradio, op de hoogte werd gebracht van het
overlijden van Z.K.H. Prins Claus der Nederlanden, gingen mijn gedachten in eerste instantie uit naar het
gezin van koningin en prins. Of het nu prins Claus is, of een willekeurige vader uit een gezin in onze
gemeente, het verbreken van het gezinsverband door de dood grijpt diep in in een gezin. Vader is er niet
meer. Hij maakt geen deel meer uit van ons dagelijkse leven. Hij kan geen liefde meer geven, noch ontvan
gen. Slechts herinneringen blijven en zijn een bron van inspiratie. Op deze dag gaan mijn gedachten dus op
de eerste plaats uit naar zijn gezin en wil ik in hun verdriet delen.
Maar prins Claus was. naast vader, ook de echtgenoot van om staatshoofd. Hij was, zoals ook blijkt uit de
vele rapportages op radio en tv en in de kranten van vandaag, bij uitstek het menselijke gezicht van om
Koninklijk Huis. Dat menselijke gezicht zijn relativering van belangrijk zijn, zijn aangeboren gave om te kun
nen luisteren, zullen we met z'n allen missen.
Ik heb zelf twee keer uitgebreid met prins Claus mogen spreken. Eén keer tijdens een werkbezoek aan de
gemeente Nootdorp, waar ik toen burgemeester was. Het thema was toen ontwikkelingssamenwerking,
met name de mogelijkheid van de Nederlandse glastuinbouw om zich op het Afrikaanse continent te vesti
gen. Glastuinbouw is thans prominent in Afrika aanwezig. Prins Claus heeft daar veel bemoeienis mee
gehad. Vorig jaar in juni was ik te gast bij de koningin en de prins tijdens een werklunch op paleis Huis ten
Bosch. De laatste keer was zichtbaar dat zijn gezondheid minder was, maar zijn betrokkenheid in het
gesprek, zijn belangstelling voor de gasten, was menselijk en gemeend. We hebben toen intensief gespro
ken over oude en nieuwe initiatieven tot verbetering van de Nederiands-Duicse betrekkingen. Ik vind het
een eer dat ik twee keer met zo een erudiet en hoogstaand mens heb mogen spreken. De wereld gaat door.
ook zonder prins Claus, en na verloop van maanden zal hij steeds minder deel uit maken van onze wereld.
Zijn wereld is in de hemel, van waaruit hij ons zal behoeden voor te grote fouten en ons blijvend zal inspi
reren om mensen in hun waarde te laten en om onze rijkdom met de armen te delen.
De burgemeester van Venray,
drs. J.F.H.A.B. Waals
,\N\e\ets
Eindstraat 12, tel. *081553
Middelgrote gemeenten vragen aandacht voor eigen positie
Kapvergunning van 15,60 naar 276 euro
Dc tien kerkdorpen ver
enigd in het dorpsradenover-
leg zijn het maandag eens
ito geworden over de verdeling
tan het leefbaarheidsbudget,
ïanis De gemeente stelt hiervoor
volgend jaar 45.000 euro
beschikbaar.
Dc discussie spitste zich vooral
loe over dc verdeelsleutel tussen
lie grotere en kleinere dorpen.
riTipc kleine dorpen zouden het
iefst een gelijke verdeling zien.
'Want 'een bank op het dorps-,
okaiit, plein in Vredcpeel is netzo duur
als een bank in Oostrum", luidt
liun redenering. De grote dorpen
werpen tegen dat zij ook meer
mensen moeten bedienen.
JT Uiteindelijk gingen de dorpen
I accoord met een verdeling van
H 50 000 euro vast en 15.000 euro
iabel. Ieder dorp krijgt 3-000
euro plus een gedeelte uit de
variabele pot aan de hand van
liet inwoneraantal.
Het leefbaarheidsbudget voor
2003 luidt als volgt: Ysselsteyn
5.993 euro. Leunen 5.848, Oos-
5.832, Oirlo 4.720, Merselo
4.452, Castenray 4.117, Veulen
3723, Heide 3.667. Vredepeel
3354 en Smakt 3-289, Er is een
proefperiode van twee jaar afge
sproken. Daarna vindt een evalu
atie plaats en wordt opnieuw
bekeken wat de beste verdeel
sleutel is.
Het leefbaarheidsbudget is
vanaf volgend jaar aan minder
strenge regels gebonden. Voor
heen was het bestemd voor ver
betering van de leefomgeving,
zoals het opknappen en verfraai
en van het dorpsplein. Vanaf
2003 krijgen de dorpen meer
vrijheid om het geld te besteden.
Ook bestaat dc mogelijkheid om
rhet budget maximaal drie jaar op
te sparen om dan ineens een gro
tere uitgave te doen. De dorpsra
den moeten wel verantwoording
aan de gemeente afleggen over
hun uitgaven.
7 Naast het leefbaarheidsbudget
hijgen de tien dorpen ook een
algemene subsidie. Dit is
bestemd voor organisatiekosten
van de dorpsraad. De gemeente
heeft de totale subsidie voor
2003 bijna verdubbeld van 6.913
euro naar 13-221 euro. Ieder
dorp krijgt vast 1.000 euro plus
0,30 euro voor iedere inwoner.
Ysselsteyn krijgt als grootste
dorp het meeste met l .643 euro.
En Smakt sluit als allerkleinste de
rij met 1.062 euro.
van
ld001
Het OZB-tarief gaat volgend
har met 9,1% omhoog. Hier
van wordt 4,25% veroorzaakt
de inflatie. Daarnaast
loeten de Venrayse burgers
neer betalen door de lagere
itkering die de gemeente van
'et Rijk ontvangt.
'n de commissie Middelen
foren lang niet alle partijen over-
nigd van dc noodzaak van deze
iïse stijging van de Onroerende
ijak Belasting. Voor de gemeente
tijgt de opbrengst met 838.000
nro; van 7,84 miljoen naar 8,68
dljoen euro.
Samenwerking meent dat het
ollege verzuimd heeft om naar
ostenbesparingen te kijken,
he oppositiepartij vindt het
'om te gemakkelijk om de
Burgemeester Jos Waals
bood deputé Haazen van de
provincie Limburg woensdag
in het Venrayse gemeentehuis
de brochure 'Middelgroot, dé
onmisbare schakel' aan. Bij de
overhandiging van de brochu
re vroeg de Venrayse burger
vader namens de deelnemers
aan het Platform Middelgrote
Gemeenten in de provincie
Limburg de aandacht voor de
positie van de middelgrote
gemeenten in Nederland.
Zo n 35 gemeenten hebben
zich verenigd in het Platform Mid
delgrote Gemeenten in Neder
land. omdat ze zonder hulp van
de Rijksoverheid en de provincia
le overheid het gemeentelijk voor
zieningenniveau van de middel
grote gemeenten in Nederland,
samen met ongeveer drie miljoen
inwoners (inclusief het achter
land). in gevaar komt.
Ze dreigen te afhankelijk te
worden van de grootschalige ont
wikkelingen die in hun grotere
buurgemeenten-in gang worden
gezet. Dat is zeker het geval op
het gebied van openbare orde en
veiligheid, ruimtelijke ontwikke
lingen en volkshuisvesting, soci
aal beleid, mobiliteit en infrastruc
tuur, cultuur en recreatie,
werkgelegenheid en arbeidsont-
OZB met 9.1% te verhogen. "Het
is de burgers niet uit le leggen dat
ze meer belasting moeten betalen
en er minder voorzieningen voor
terug krijgen. Door efficiënter te
werken en kostenreducties kan er
geld bespaard worden", aldus
Theo Mulders die een ander en
goedkoper afvalsysteem als diftar
en de huisvesting van het
gemeentehuis als voorbeelden
noemde.
De PvdA wilde nog geen oor
deel vellen. "We zijn er nog niet
uit. Maar deze forse stijging voe
len de burgers toch in de porte-
wikkeling.
Juist de middelgrote gemeenten
bieden miljoenen Nederlanders
nog een herkenbare, geborgen en
leefbare omgeving, vindt de
gemeente Venray. Middelgrote
gemeenten zijn niet alleen onmis
baar voor dc eigen inwoners,
maar zeker ook voor het landelijk
gebied waarvoor zij een verzor
gende functie hebben op vrijwel
alle genoemde beleidsvelden. De
middelgrote gemeenten fungeren
in het totale landelijke concept als
de (onmisbare) schakel tussen de
grote stedelijke gemeenten en het
platteland.
DAGELIJKSE PRAKTIJK
De 35 gemeenten die verenigd
zijn in het Platform Middelgrote
Gemeenten hebben in het boekje
in casussen uiteengezet waar zij
in de dagelijkse praktijk tegenaan
lopen. Deze projecten tonen vol
gens de gemeente Venray aan dat
middelgrote gemeenten 'met veel
inzet en creativiteit werken aan
een verbetering van de fysieke en
sociale infrastructuur. Zij bouwen
met grote inspanning aan de toe
komstwaarde van niet alleen hun
eigen stad, maar ook aan en voor
het omliggende verzorgingsge
bied'.
De investeringen in de projec
ten die in dit document zijn
monnee", zei Henk Bisschops.
Fractie Van de Vorle was in het
verleden altijd een felle tegenstan
der van lastenverzwaring. Nu de
partij voor het eerst in het college
zit, bleef een felle afkeuring ach
terwege. Richard dc la Roy wilde
alleen welen of hel tarief verlaagd
wordt indien de inflatie lager uit
valt van 4,25%.
De VVD vond dat tegenvallers
op een manier dan via het OZB-
tarief gecompenseerd moeten
worden. "Want de lokale over
heid mag geen motor achter de
genoemd doen een groot beslag
op de beperkt beschikbare
gemeentelijke middelen. Die mid
delen kunnen uiteraard maar één
keer worden ingezet. Dat bete
kent dat andere, minstens zo
belangrijke, projecten niet kun
nen worden gerealiseerd. Of
anders gezegd: de grenzen van de
bestuurlijke en financiële moge
lijkheden zijn volgens de gemeen
ten bereikt. En omdat die andere
noodzakelijke projecten niet kun
nen worden opgepakt, komt de
vitaliteit van de middelgrote
gemeenten in het gedrang en
inflatie zijn", meende Ron van
den Heuvel.
Het CDA had ook zijn beden
kingen. Woordvoerder Toon
Loonen kon de verhoging vanwe
ge de inflatie wel begrijpen.
"Maar het is erg gemakkelijk om
tegenvallers uit het gemeente
fonds zo te compenseren. Een stij
ging met 9,1% is toch fors."
Twan Jansen, directeur Algeme
ne Zaken, legde uit dat de korting
door het Rijk is opgelegd. "En vol
gens het collegeprogramma
wordt die korting doorvertaald in
hel belastingscenario."
dreigt de verzorgingsfunctie te
worden uitgehold.
Veel gemeenten (op het platte
land) worden geconfronteerd met
tegenstrijdige claims voor wonen,
landbouw of anderë bedrijvig
heid. Gemeentebesturen moeten
daarop goede, kwalitatieve ant
woorden geven. Zij moeten pro
cessen sturen, zodat de gevolgen
daarvan de burgers niet 'overko
men'. Dit moeten zij gezamenlijk
met burgers en andere partners
doen. Met 'andere partners' denkt
de gemeente met name ook aan
de provinciale overheid, liet bur-
Wethouder Heidens (CDA) zei
dat het coUege het OZB-tarief niet
extra heeft willen verhogen bui
ten de onontkoombare factoren
als inflatie en korting gemeente
fonds. "Ik wil het ook eens van de
andere kant bekijken. Want tegen
over de belastingdruk staat dat
Venray een hoog voorzieningen
niveau heeft", aldus Heidens.
Toon Loonen (CDA) wilde
weten of Venray de Zalmsnip, een
korting van 45,38 euro, aan de
burgers blijft doorgeven indien
het door de rijksoverheid wordt
afschaft. Volgens Jansen kan hier
geen sprake van zijn. "Want de
Zalmsnip is een vestzak-broekzak
verhaal. Als het wordt afgeschaft
dan zouden wij als gemeente een
zijdig deze lasten op ons moeten
nemen."
"Het kunstwerk is klaar en de commissie Welstand heeft het goed
gekeurd. Alles is rond behalve de financiering. We komen nog 14.000
gulden tekort", zei wethouder Mathieu Emonts in de commissie Maat
schappelijke Diensten. De gemeenteraad heeft destijds 30.000 gulden
uitgetrokken vooreen kunstwerk op het Schouwburgplein. Voorde
schouwburg komen twee grote gevelstenen in een stalen bouwwerk
te staan. De gemeente kan pas tot plaatsing overgaan nadat er een aan
vullende financiering is gevonden voor de hogere kosten van 6.400
euro of 14.000 gulden.
de tarieven stapsgewijs te verho
gen. Richard de la Roy (fractie
Van de Vorle) vroeg zich af of
deze fikse verhogingen wel zijn
toegestaan en of het maatschap
pelijk wel acceptabel is.
Vriesekoop zei een voorstander
te zijn van kostendekkende tarie
ven. Maar hij waarschuwde ook
voor ongelimiteerde prijsverho
gingen. Want het tarief geeft niet
aan of het werk in dit huis effi
ciënt gebeurd. Dat moet eens
beoordeeld worden en ook of de
prijzen wel marktconform zijn."
De hondenbelasting wordt mei
het inflatiepercentage van 4,25
verhoogd. Het tarief voor één
hond komt op 40,20 euro. Elke
volgende hond op hetzelfde adres
kost 60,24 euro. De gemeente
denkt 3-045 honden in de
gemeente te registreren. Dit is
exclusief de honden die in de vijf
kennels verblijven:' Mulders
(Samenwerking) vroeg zich af of
de hondenbelasting nog wel
gehandhaafd moet blijven. Gezien
de kosten en omdat het opruimen
van hondenpoep toch uit de alge
mene middelen betaald wordt.
Twan Jansen, directeur Algemene
Zaken, meldde dat de hondenbe
lasting jaarlijks 122.000 euro
opbrengt. De tweejaarlijkse con
trole kost 6.000 euro. Hierin zijn
niet de interne uren begrepen
omdat de aanslag voor de honden
belasting 'meeloopt' met de ande
re gemeentelijke belastingen.
De politie heeft afgelopen zater
dag een 25-jarige man zonder
vaste woon- of verblijfplaats aan
gehouden aan de Koudenhoek in
Holthees. De man wordt er van
verdacht een caravan vernield te
hebben die geparkeerd stond aan
de Koudenhoek. De eigenaresse
van de caravan, een 36-jarige
inwoonster van Holthees, betrap
te de man toen hij de deur verniel
de en belde de politie.
Tegen de man wordt proces
verbaal opgemaakt.
Sommige commissieleden
dachten aan een typefout.
Maar de bedragen blijken toch
te kloppen. De aanvraag van
een kapvergunning gaat vol
gend jaar van 15,60 naar 276
euro."Een verhoging van
1769% is absurd", reageerde
Theo Mulders (Samenwer
king).
De gemeente is al een aantal
jaren bezig om prijzen van leges
en vergunningen vast te stellen
volgens kostendekkende tarieven.
De burgers betalen dan voor ieder
gemeentelijk product precies de
prijs die het daadwerkelijk heeft
gekost. Dat heeft soms vreemde
uitschieters tot gevolg. Zoals de
prijs van een kapvergunning. "Ik
vrees het ergste", zei Paul Vriese
koop (PvdA). "Er zullen volgend
jaar veel bomen illegaal gekapt
worden. De boete, is misschien
wel lager dan de prijs van de kap
vergunning. Dan schieten we ons
doel wel grandioos voorbij." Toon
Loonen (CDA) vond de stijging
'buiten proportioneel'. "Kappen
van bomen dient ook het alge
meen belang. Daar mag de
gemeente best wat geld bij neer
leggen."
Ook vergunningen voor de
Drank- en horecawet worden
twee tot drie keer zo duur. René
Francken (WD) stelde voor om
gemeester Waals deputé Haazen
bij de overhandiging van de bro
chure weten.
een abonnement waard
De Freehander van Grohe is de eerste
douche met twee douchekoppen en
maar liefst negen verschillende
straalcombinatiemogelijkheden.
Kom' m nu bekijken in onze showroom!
Keijsers-Manders Sanidröme
Keizersveld 40
Venray
Tel. (0478) 55 06 70
www.keijsers-manders.sanidrome.nl
Het nieuwe douchen volgens
Grohe en Sanidröme