ziekenhuis stopt Geen schadevergoeding aardbeving Pottenbakken en mandenvlechten voor emancipatie Ghanese vrouw Taxidienst Oldtimer rijden is een passie Fietsvierdaagse tevreden PEEL EN MAAS Samen sterk deskundige partner voor succes A&A een abonnement waard Politiek in prent Donderdag 1 augustus 2002 - Pagina 5 j Krachten worden gebundeld. bepaalt u de strategie. Wij kennen het spel, de regels. Weten dat winnen of verliezen afhangt van een nauwe samenwerking. Het resultaat: uw bedrijf op voorsprong. GROEP ACCOUNTANTS EN ADVISEURS ACCOUNTANCY - BEDRIJFSKUNDIGE ADVISERING - FISCAAL ADVIES JURIDISCH ADVIES LOONSERVICE - PZ-CONSULTANCY AUTOMATISERING REGIOKANTOOR VENRAY LEUNSEWEG 51. POSTBUS 60, 5800 AB VENRAY TEL (0-178) 51 72 90. FAX: (0478) 51 IS 66 OVERIGE KANTOREN: HEERLEN - HORST - MAASTRICHT PANNLNGEN - ROERMOND - SITTARD VALKENBURG - VENLO - WEERT Limburgs grootste •is aagroep.nl De hele maand augustus is in het Gouvernement de tentoon stelling te zien Politiek in Prent 2001. Aan deze expositie nemen alle belangrijke politieke teke naars deel van de landelijk^ en regionale dag- en weekbladpers. Ook de Limburgse tekenaar Paul Kusters is vertegenwoordigd Voor het eerst in de geschiedenis van Politiek en Prent is ook een vrouwelijke gasttekenaar verte genwoordigd in de persoon van Ien van Laanen. De eerste Politiek in Prent-tentoonstelling werd in 1992 in het gebouw van de Twee de Kamer der Staten Generaal gehouden, een jaar later werd voor het eerst een catalogus uitge geven. In 1994 werd de Inktspot- prijs ingesteld, voor de beste poli- tieke prent van het jaar. De prijs is min of meer geïnspireerd op soortgelijke prijzen als de Zilve ren Camera en de Gouden Griffel. In 2001 is de prijs toegekend aan Zak (Jacques Moeraert). Zijn win nende tekening (Dagblad De Lim burger en de Volkskrant van 23 september 2001) is te zien in het Gouvernement. De tentoonstel ling is ingericht in de hal van Gou vernement (ingang Limburglaan 10, 6229 GA Maastricht) en geo pend van 09 00 tot 17.00 uur in de maand augustus. Editie 2003 van 22 tot en met 25 juli Een stukje pr in de Peel en Maas doet ook nu weer wonderen. Na zijn woorden, enkele weken voor de start van de tocht, valt me een steen van het hart. Eindelijk, mee doen. Genieten van het open rij den, de natuur die Noord-Limburg rijk is, en voor het eerst mijn Tri umph echt aan de tand voelen Nadat ik begin februari bij een autobedrijf in Horst de Spitfire heb gekocht, zijn de tochten beperkt gebleven tot een royaal rondje rond de kerk in Vcnlo. Het weer, he. Nederland is niet het land voor een cabrio. Een dag voor de tocht, zaterdagmiddag, slaat het noodlot toe. Een laatste geplande testrit mondt uit in een zware desillusie. De Brit start niet en ik zie de rit van zondag al in duigen vallen. Ook nu weer brengt Henk Achten uitkomst. De Engelse klassiekerfanaat heeft er een retourtje Venlo voor over om mijn klassieker te prepareren voor de start Zondagmorgen knijp ik hem toch eventjes. Slaat hij nu wel aan? Ik draai de con tactsleutel om en de vonk springt meteen over. Yes! De koers~gaat meteen richting Venray. In de Patersstraat pik ik mijn reisgenoot op, Leon Strijbos. Door het jaar heen gehoorzaamt hij op mijn commando's als SVOC-trainer, deze zondag is hij mijn klassieker- maatje. Rond de klok van half elf staat het Schouwburgplein al vol met oldtimers. Natuurlijk eerst een rondje gemaakt voordat we ons inschrijven. Leon staat meteen bij een TR6, een groter maatje Triumph. Zijn droom die, als ik met niet vergis, over niet al te lange tijd wel eens uit kan komen. Op het voetbalveld is Leon een terriër, bij het zien van zoveel klassieker moois droomt hij al snel weg. En geniet, met volle teugen. Hij roept me als een Jaguar E-type het plein opdraait. Ook een juweeltje, maar deze zal voor ons beiden wel altijd een droom blijven. Een ton (we den ken bij de oudjes nog in guldens) tel je er al snel voor neer. OLDTIMERGEVOEL Bij een standje voor de schouw burg worden we vriendelijk ont vangen door de dames van het Leon geniet met volle teugen achter bet stuur van de Sjiitfire organisatiecomité. Voor vijf euro krijgen we twee consumptiebon nen, de routebeschrijvingen, enkele magazines over klassieke automobielen en het eerste schildje voor op de auto. En een krentenbol die ik vriendelijk maar resoluut afsla. Het is inmiddels passen en meten op de beide plei nen. De stoet auto's staat inmid dels ook in de Grotestraat, Passa ge en de Schoolstraat. De rit kan beginnen. Het wordt een hele warme, tropische dag. De kwik- meter loopt 's morgens al richting de 25 graden. Het 'oldtimerge- voel' wordt meteen aangewak kerd als we na een rondje cen trum op het Schouwburgplein onder de erehaag doorrijden waar wethouder Mathieu Emonts even eerder het officiële startsein heeft gegeven voor de achtste oldtimer toerrit in Venray. Bewonderende blikken, wijzende vingers, klap pende toeschouwers geven ons het noodzakelijke morele rugge- steuntje dat we bij onze vuurdoop kunnen gebruiken. Het 'oldtimer- gevoel' wrordt de komende vier uur telkens opnieuw bevestigd. Klassieker worden gereden door liefhebbers. Automobilisten met dezelfde passie en hartstocht. Of het nu gaat om in mijn geval een Spitfire, of een MGA 1600, Volks wagen Kever, Wolseley, Austin Healey of een Citroën DS. Merk en typenummer doen er eigenlijk niet toe. Welke kant gaan we op? Ik kijk met een vragende blik naar Leon. Gelukkig heëft hij enig richtings besef want anders zouden we bin nen de kortste keren verdwaald raken op een van de binnenwe gen die we aandoen. Wanssum, Arcen, met het veer naar Broek huizen en richting Melderslo en Horst (en ik heb ongetwijfeld nog enkele mooie plaatsjes vergeten). Bij De Beurs, tegenover het cultu rele centrum in Horst, pakken we de eerste, en naar later zou blij ken, enige 'pitstop'. We zetten de Spit pal voor de deur van het caf eetje waar binnen enkele oudere heren een kaartje leggen en de biljartkeu hanteren. Buiten zit een De taxidienst van het Ven- rayse St. Elisabethziekenhuis naar het Venlose Sint Maar- tens Gasthuis wordt vanwege de geringe publieke belang stelling op 1 augustus ver vroegd opgeheven. Volgens de gemeente Venray wordt het streefcijfer niet gehaald. Van de dertig uitgevoer de ritten in de periode van 31 mei tot 15 juli 2002 maakten slechts vijf verschillende personen gébruik, 55% van de ritten kwam op naam van een en dezelfde per soon. Op basis van de evaluatie heeft het college van B en W van de gemeente Venray besloten om de vervoersvoorziening per 1 augustus 2002 te stoppen, 'Wij zijn ons ervan bewust dat wij enkele burgers van Venray erg van dienst zijn met deze gesubsi dieerde voorziening, maar .het gebruik van de taxidienst vinden wij zo gering, dat wij het instand houden van deze publieke voor ziening niet noodzakelijk achten', schrijft het college in een brief aan de deelnemers van de Stuur groep Spreeuwenberg, de Senio renraad Venray en het Gehandi captenplatform Venray. Eén van de speerpunten van het rapport 'Beter in Venray', de rapportage van de Stuurgroep Spreeuwenberg, is een collectie ve vervoersvoorziening tussen het ziekenhuis Venray en Venlo. De vervoersvoorziening was bedoeld voor familieleden en bekenden die voor een bezoek aan opgeno men patiënten aangewezen zijn op aangepast openbaar vervoer. De wens om een collectieve vervoersvoorziening te starten kwam voort uit signalen, met name van ouderen en gehandi capten, dat de organisatieverande ringen bij de Stichting Ziekenhui zen Noord-Limburg vervoers- pro blemen gaan opleveren voor men sen die aangewezen zijn op aange past openbaar vervoer. Vooraf werd afgesproken dat de proef na twee maanden geëva lueerd zou worden. De animo blijkt nu zo gering te zijn dat de service vervroegd wordt afgebla zen. De eerste maand waren er niet meer dan twaalf ritten: heen en terug tussen beide ziekenhui zen. De lichte toename in de tweede maand is bij lange na niet genoeg om de taxidienst te behouden. Er zijn gemiddeld twee passagiers per rit nodig om de kosten en baten enigszins in evenwicht te houden. Op 1 janu ari moet er een nieuw collectief vraagafhankelijk vervoerssysteem komen voor 65-plussers en gen: dicapten in Noord-Limburg.De pendeldienst had deze periode moeten overbruggen. Twee meldingen in de gemeente Venray Schade als gevolg van de aardbeving op 22 juli om 07.45 uur wordt door de over heid niet vergoed. Dit heeft gouverneur baron van Voorst tot Voorst donderdag aan alle gemeenten laten weten. De Wet tegemoetkoming scha de bij rampen en zware ongeval len blijkt niet van toepassing te kunnen worden verklaard. Inmid dels is gebleken dat er in 479 gevallen, waaronder twee geval len in de gemeente Venray. spra ke is van schade. Op enkele uit zonderingen na betreft het overgrote deel van de schademel- dingen kleine schade aan bijvoor beeld schoorstenen en lichte scheurvorming in muren en pla fonds. Om de Wet tegemoetko ming schade bij rampen en zware ongevallen toe te passen, moet aan twee criteria worden voldaan. Enerzijds moet er sprake zijn van een ramp of zwaar ongeval, anderzijds moet er een aardbe ving hebben plaatsgevonden met een kracht van meer dan 4,5 op de schaal van Richter. In de afwe gingen van de minister staat voor al centraal of er sprake is van een ramp of zwaar ongeval. Nu de feiten, dankzij de voorlo pige registratie van de gemeen ten, bekend zijn is vastgesteld dat de aardbeving weliswaar een kracht van 4,9 had (bron: KNMI), maar er is geen sprake geweest van een ramp of zwaar ongeval. De feiten geven volgens het ministerie geen aanleiding om de wet toe te passen. Dit betekent dat de melders van schade geen aanspraak kunnen maken op ver goeding van de schade. Gouverneur van Voorst tot Voorst realiseert zich dat het niet kunnen toepassen van de 'Wet tegemoetkoming schade bij ram pen en zware ongevallen' in ten beperkt aantal individuele geyal- len als niet bevredigend wórdt ervaren. Het gaat immers om schade waartegen men zich niet heeft kunnen verzekeren. Echter, de wet is bedoeld als vangnet voor gebeurtenissen, waarbij de samenleving in meer of mindere mate is ontwricht. PEEL EN MAAS Afrikanen geven workshops en demonstraties in Holthees Op uitnodiging van Stich ting Kalabas en het Afrikamu- seum zijn drie Ghanese vrou wen en een mannelijke muzikant uit Togo zes weken op bezoek bij Hoeve de Knol in Holthees. Het Afrikaans gezelschap geeft demonstra ties en workshops pottenbak ken en manden vlechten in Arcen en Nijmegen. Belang stellenden kunnen zich ook opgeven voor een tweedaagse workshops op de recreatie- boerderij. Vorig jaar had Stichting Kalabas al vrouwen uit Ghana over de vloer. De stichting helpt de Gha nese organisatie United Cross Cul ture bij het opzetten en uitvoeren van projecten op lokaal niveau in de stad Bolgatanga en omliggende dorpen, gesitueerd in Noord- Ghana. Een van de doelen van het project is de emancipatie van vrouwen en meisjes door middel van training. Om voor de United Cross Culture-leden een afzetka naal te vinden voor de door hun gemaakte handvaardigheidspro- dukten. "vrouwen en meisjes moeten dezelfde rechten hebben als de mannen. Wij werken aan de gelijkheid tussen man en vrouw Door hun werk worden vrouwen zelfbewuster van hun niet onbe langrijke taak. Het is meer dan de kinderen opvoeden en dagelijks een maaltijd te koken", vertelt Memuna Karim-Fleurkens, de pro jectleidster van United Cross Cul ture. Zij is gehuwd met Wiljo Eleurkens, afkomstig uit Venray. Met haar man, twee vrouwelijke landgenoten en de muzikant uit Togo promoot ze de komende weken het unieke 'vrouwenpro ject'. Een rustige vakantie in Nederland wordt het dan ook niet. Deze week geeft het gezel schap demonstraties in het Afri- kamuseum in Nijmegen en bin nenkort ook in de Kasteeltuinen in Arcen. Een belangrijk doel is de bezoekers van o.a. het Afrikamu- seum meer informatie te geven over de werksituatie van United Cross Culture en ze tegelijkertijd te informeren over de leef- en werkomstandigheden van de West-Afrikaanse bezoekers. "Een eerlijke prijs betalen aan de groepsleden van United Cross Culture is erg belangrijk", zegt Memuna, hiermee bedoelt zij de inkopers in Ghana en Europa "Hierdoor zijn de groepsleden in staat om onafhankelijk te worden van geld geschonken door ver schillende organisaties. Daarom zijn wij gevraagd om naar Duits land en Oostenrijk te komen om onze werkzaamheden als lokale stichting te laten zien bij de inko pers van wereldwinkelorganisa ties. Wij proberen het sociale en economische aspect hand in hand te laten gaan. Dit gaat het beste als de producent de consument ontmoet aldus Memuna. Op 21 en 22, 23 en 24 augustus en op 4 en 5 september worden drie tweedaagse workshops gege ven waarbij ambachtelijk potten bakken en mandenvlechten op het programma staat. De dagen vinden plaats op Hoeve de Knol in Holthees. Voor informatie of opgaven, kan men bellen naar Wilbert Jeuken (0478)636386 of Dorien van der Heijden 06 23852502. De kosten bedragen 100 euro per persoon voor de tweedaagse workshop inclusiëf lunches en materialen. 's maandag gesloten Eindstraat 12, tel. 581553 echtpaar van pak 'm beet een jaar of vijftig op het terras. 'We heb ben er hier al veel voorbij zien rij den', zegt de vrouw met een knip oog naar onze witte klassieker. 'In Venray zal wel weer een tocht zijn, daar zijn we vorig jaar toch ook geweest'. Haar vraag wordt door manlief bevestigd. 'Dat klopt', antwoord ik niet zonder trots, 'wij doen ook mee'. Onder het genot van een colaatje en een uppie zitten Leon en ik heerlijk op het terras. In de schaduw. Het is al ruim na het middaguur en de temperatuur is opgelopen tot waarden boven de dertig graden. Een deelnemer aan de tourrit zet zijn Kever cabrio aan de over zijde neer. Hij schuift aan op het terras en oldtimers zijn en blijven uiteraard het onderwerp van gesprek. Het enthousiasme druipt er vanaf. "Eigenlijk is het een Itali aan", wijst hij naar zijn auto van Duitse makelij. "Ik heb hem hele maal gerestaureerd." Om zijn woorden kracht bij te zetten, haalt hij uit de auto een mapje met foto's te voorschijn. Trots laat hij die zien aan het echtpaar. Voor ons wordt het tijd om op te stap pen. We willen immers auto rij den en geen terrasjes pikken, hoe wel we daar ook niet vies van zijn. Ik geef de sleutels aan mijn maat. Het tweede deel van de rit geniet ik aan de passagierszijde van zon, wind en de prachtige natuur in Noord-Limburg. I.eon voelt zich meteen thuis achter het stuur. Al is het ook even wennen. Niet te snel terug schakelen naar de twee. Weinig woorden zijn voldoende. Rijden in een oldti mer. en in het bijzonder in een open tweezitter, is te gek. Hoe wel de kilometerteller 200 aan geeft. nodigt cabrio rijden niet uit om de klassieke Brit te verande ren in een scheurijzer. Links en rechts flitsen hedendaagse voitu- res ons dan ook voorbij of we stil staan. Het deert ons niet. Zij heb ben een dak boven hun hoofd, wij lekker niet. Met de cap op en de wind die je langs het lichaam weg voelt glijden, doet niets of niemand ons iets. Behendig koerst Leon de Spitfire door de smalle binnenwegjes. Meterik, Castenray, Leunen. Veulen, Yssel- steyn. Meerlo, Maashees en uitein delijk rond half vier weer richting Venray. Op de pleinen hebben de meeste deelnemers zich weer ver zameld. Op het terras van Huls man staan nog twee lege stoelen. Opnieuw een colaatje en voor mij een sinas. We zijn net op tijd. Henk Willems, voorzitter van de Stichting Venrayse Oldtimer Toer rit. begint met de prijsuitreiking. "Haal jij de prijs op?", vraag ik aan Leon. Een tikkie voetbalhumor, maar in een veld met juweeltjes van oldtimers komen wij net kij ken. Maar ook dat deert ons niet. We zijn er bij geweest en we heb ben genoten. De laatste zondag van juli 2003 staat al in onze agen da's genoteerd. De negende editie van de Venrayse Oldtimer Toerrit. We zijn present. (door Henk Lammen) Ruim 330 autoliefhebbers I namen afgelopen zondag deel I aan de achtste editie van de Venrayse Oldtimer Toertocht, j Door een deskundige jury, bestaande uit leden van de Koninklijke Nederlandse Automobielclub (KNAC), werd H. Bogaers uit Arcen, met zijn MG uit 1933, tot eigenaar van de mooiste en origineelste old timer gekroond. Tweede werd P. Wermenbol uit Eindhoven met een BMW cabrio 327 uit 1940 en derde Jan Canjels uit Belfeld met een Wolseley uit 1934. De aanmoedigingsprijs ging naar de 91-jarige meneer Verheijen uit Nederweert. Onze verslaggever stapte zelf in zijn nieuwste aanwinst, een Triumph Spitfire uit 1978, en maakte een sfeerverslag. 1 De organisatie heeft voor deze gelegenheid een oogje dichtge knepen. Het reglement van de Venrayse Oldtimer Toertocht is I eigenlijk onverbiddelijk. Deelna me alleen voor eigenaren van 'll voertuigen uit 1975 en ouder. Dat betekent nog drie jaartjes wach- 11 ten Een hard oordeel zeker als je al zeven voorgaande jaren telkens I weer opnieuw de vele juweeltjes I tijdens de oldtimer toertocht vanaf de zijkant hebt bekeken. I Net drie maanden in het bezit van j een hagelwitte 'Spil', klaar voor J de start, en dan toch niet weer 1 aan de zijlijn moeten vertoeven? Henk Achten, mede-organi.sator I van de actieve Stichting Venrayse - Oldtimer Toertocht, brengt red- n: ding. "Tuurlijk mag je meedoen." /v—TvvdeYeis gekost." Van de 3700 deelnemers fietsen circa 2400 mensen vier dagen mee. Op de laatste dag van de fietsvierdaagse, vrijdag, schreven zich nog veel dagjesmensen in. "Veel gezinnen met kinderen", weet Johan Philipsen. "Zeker 400 mensen zijn vrijdag op de fiets gestapt. Een prima afsluiting van de editie van dit jaar." De meeste mensen kozen voor de route van 45 kilometer. De Fietsvierdaagse Venray 2003 wordt op dezelfde wijze opgezet als dit jaar. Dus met één centrale start- en finishplaats. De organisa- Bijna 3700 mensen namen dit jaar deel aan de Fietsvier daagse Venray, bijna 500 min der dan vorig jaar. Toch is de organisatie van het fïetsevene- ment erg tevreden over het verloop van de fietsvierdaagse 2002. tie onderzoekt nog wel of, de route van 25 kilometer, vooral populair onder gezinnen met kin deren en oudere fietsers, verlengd moet worden naar 30 kilometer. "We houden dit jaar een enquête, de uitkomsten daarvan zullen uit wijzen of we de afstand verlen gen. De klant, de fietser du$, is koning", lacht Philipsen. :J Noteer alvast in uw agenda: de Fietsvierdaagse Venray 2003 vindt plaats van 22 tot en met 25 juli. "Het weer zat wat tegen", ver telt pr-man Johan Philipsen. "En dit jaar hadden we ook maar één startplek. vorig jaar konden de deelnemers bijvoorbeeld ook in Horst, Bergen, Well en Bakel op de fiets stappen. Dat heeft ons enkele honderden deelnemers Na vier dagen fietsen in Ven ray was het vrijdag weer tijd om huiswaarts te keren

Peel en Maas | 2002 | | pagina 5