ziekenhuis stopt
Geen schadevergoeding aardbeving
Pottenbakken en
mandenvlechten voor
emancipatie Ghanese vrouw
Taxidienst
Oldtimer rijden is een passie
Fietsvierdaagse
tevreden
PEEL EN MAAS
Samen sterk deskundige partner
voor succes
A&A
een abonnement waard
Politiek in
prent
Donderdag 1 augustus 2002 - Pagina 5 j
Krachten worden gebundeld.
bepaalt u de strategie.
Wij kennen het spel,
de regels. Weten dat
winnen of verliezen afhangt
van een nauwe samenwerking.
Het resultaat: uw bedrijf op
voorsprong.
GROEP
ACCOUNTANTS EN ADVISEURS
ACCOUNTANCY - BEDRIJFSKUNDIGE
ADVISERING - FISCAAL ADVIES JURIDISCH
ADVIES LOONSERVICE - PZ-CONSULTANCY
AUTOMATISERING
REGIOKANTOOR VENRAY
LEUNSEWEG 51.
POSTBUS 60, 5800 AB VENRAY
TEL (0-178) 51 72 90. FAX: (0478) 51 IS 66
OVERIGE KANTOREN:
HEERLEN - HORST - MAASTRICHT
PANNLNGEN - ROERMOND - SITTARD
VALKENBURG - VENLO - WEERT
Limburgs grootste
•is aagroep.nl
De hele maand augustus is in
het Gouvernement de tentoon
stelling te zien Politiek in Prent
2001. Aan deze expositie nemen
alle belangrijke politieke teke
naars deel van de landelijk^ en
regionale dag- en weekbladpers.
Ook de Limburgse tekenaar Paul
Kusters is vertegenwoordigd
Voor het eerst in de geschiedenis
van Politiek en Prent is ook een
vrouwelijke gasttekenaar verte
genwoordigd in de persoon van
Ien van Laanen. De eerste Politiek
in Prent-tentoonstelling werd in
1992 in het gebouw van de Twee
de Kamer der Staten Generaal
gehouden, een jaar later werd
voor het eerst een catalogus uitge
geven. In 1994 werd de Inktspot-
prijs ingesteld, voor de beste poli-
tieke prent van het jaar. De prijs is
min of meer geïnspireerd op
soortgelijke prijzen als de Zilve
ren Camera en de Gouden Griffel.
In 2001 is de prijs toegekend aan
Zak (Jacques Moeraert). Zijn win
nende tekening (Dagblad De Lim
burger en de Volkskrant van 23
september 2001) is te zien in het
Gouvernement. De tentoonstel
ling is ingericht in de hal van Gou
vernement (ingang Limburglaan
10, 6229 GA Maastricht) en geo
pend van 09 00 tot 17.00 uur in
de maand augustus.
Editie 2003 van 22 tot en met 25 juli
Een stukje pr in de Peel en Maas
doet ook nu weer wonderen. Na
zijn woorden, enkele weken voor
de start van de tocht, valt me een
steen van het hart. Eindelijk, mee
doen. Genieten van het open rij
den, de natuur die Noord-Limburg
rijk is, en voor het eerst mijn Tri
umph echt aan de tand voelen
Nadat ik begin februari bij een
autobedrijf in Horst de Spitfire
heb gekocht, zijn de tochten
beperkt gebleven tot een royaal
rondje rond de kerk in Vcnlo. Het
weer, he. Nederland is niet het
land voor een cabrio. Een dag
voor de tocht, zaterdagmiddag,
slaat het noodlot toe. Een laatste
geplande testrit mondt uit in een
zware desillusie. De Brit start niet
en ik zie de rit van zondag al in
duigen vallen. Ook nu weer
brengt Henk Achten uitkomst. De
Engelse klassiekerfanaat heeft er
een retourtje Venlo voor over om
mijn klassieker te prepareren
voor de start Zondagmorgen
knijp ik hem toch eventjes. Slaat
hij nu wel aan? Ik draai de con
tactsleutel om en de vonk springt
meteen over. Yes! De koers~gaat
meteen richting Venray. In de
Patersstraat pik ik mijn reisgenoot
op, Leon Strijbos. Door het jaar
heen gehoorzaamt hij op mijn
commando's als SVOC-trainer,
deze zondag is hij mijn klassieker-
maatje. Rond de klok van half elf
staat het Schouwburgplein al vol
met oldtimers. Natuurlijk eerst
een rondje gemaakt voordat we
ons inschrijven. Leon staat
meteen bij een TR6, een groter
maatje Triumph. Zijn droom die,
als ik met niet vergis, over niet al
te lange tijd wel eens uit kan
komen. Op het voetbalveld is
Leon een terriër, bij het zien van
zoveel klassieker moois droomt
hij al snel weg. En geniet, met
volle teugen. Hij roept me als een
Jaguar E-type het plein opdraait.
Ook een juweeltje, maar deze zal
voor ons beiden wel altijd een
droom blijven. Een ton (we den
ken bij de oudjes nog in guldens)
tel je er al snel voor neer.
OLDTIMERGEVOEL
Bij een standje voor de schouw
burg worden we vriendelijk ont
vangen door de dames van het
Leon geniet met volle teugen
achter bet stuur van de Sjiitfire
organisatiecomité. Voor vijf euro
krijgen we twee consumptiebon
nen, de routebeschrijvingen,
enkele magazines over klassieke
automobielen en het eerste
schildje voor op de auto. En een
krentenbol die ik vriendelijk maar
resoluut afsla. Het is inmiddels
passen en meten op de beide plei
nen. De stoet auto's staat inmid
dels ook in de Grotestraat, Passa
ge en de Schoolstraat. De rit kan
beginnen. Het wordt een hele
warme, tropische dag. De kwik-
meter loopt 's morgens al richting
de 25 graden. Het 'oldtimerge-
voel' wordt meteen aangewak
kerd als we na een rondje cen
trum op het Schouwburgplein
onder de erehaag doorrijden waar
wethouder Mathieu Emonts even
eerder het officiële startsein heeft
gegeven voor de achtste oldtimer
toerrit in Venray. Bewonderende
blikken, wijzende vingers, klap
pende toeschouwers geven ons
het noodzakelijke morele rugge-
steuntje dat we bij onze vuurdoop
kunnen gebruiken. Het 'oldtimer-
gevoel' wrordt de komende vier
uur telkens opnieuw bevestigd.
Klassieker worden gereden door
liefhebbers. Automobilisten met
dezelfde passie en hartstocht. Of
het nu gaat om in mijn geval een
Spitfire, of een MGA 1600, Volks
wagen Kever, Wolseley, Austin
Healey of een Citroën DS. Merk
en typenummer doen er eigenlijk
niet toe.
Welke kant gaan we op? Ik kijk
met een vragende blik naar Leon.
Gelukkig heëft hij enig richtings
besef want anders zouden we bin
nen de kortste keren verdwaald
raken op een van de binnenwe
gen die we aandoen. Wanssum,
Arcen, met het veer naar Broek
huizen en richting Melderslo en
Horst (en ik heb ongetwijfeld nog
enkele mooie plaatsjes vergeten).
Bij De Beurs, tegenover het cultu
rele centrum in Horst, pakken we
de eerste, en naar later zou blij
ken, enige 'pitstop'. We zetten de
Spit pal voor de deur van het caf
eetje waar binnen enkele oudere
heren een kaartje leggen en de
biljartkeu hanteren. Buiten zit een
De taxidienst van het Ven-
rayse St. Elisabethziekenhuis
naar het Venlose Sint Maar-
tens Gasthuis wordt vanwege
de geringe publieke belang
stelling op 1 augustus ver
vroegd opgeheven.
Volgens de gemeente Venray
wordt het streefcijfer niet
gehaald. Van de dertig uitgevoer
de ritten in de periode van 31 mei
tot 15 juli 2002 maakten slechts
vijf verschillende personen
gébruik, 55% van de ritten kwam
op naam van een en dezelfde per
soon. Op basis van de evaluatie
heeft het college van B en W van
de gemeente Venray besloten om
de vervoersvoorziening per 1
augustus 2002 te stoppen, 'Wij
zijn ons ervan bewust dat wij
enkele burgers van Venray erg
van dienst zijn met deze gesubsi
dieerde voorziening, maar .het
gebruik van de taxidienst vinden
wij zo gering, dat wij het instand
houden van deze publieke voor
ziening niet noodzakelijk achten',
schrijft het college in een brief
aan de deelnemers van de Stuur
groep Spreeuwenberg, de Senio
renraad Venray en het Gehandi
captenplatform Venray.
Eén van de speerpunten van
het rapport 'Beter in Venray', de
rapportage van de Stuurgroep
Spreeuwenberg, is een collectie
ve vervoersvoorziening tussen het
ziekenhuis Venray en Venlo. De
vervoersvoorziening was bedoeld
voor familieleden en bekenden
die voor een bezoek aan opgeno
men patiënten aangewezen zijn
op aangepast openbaar vervoer.
De wens om een collectieve
vervoersvoorziening te starten
kwam voort uit signalen, met
name van ouderen en gehandi
capten, dat de organisatieverande
ringen bij de Stichting Ziekenhui
zen Noord-Limburg vervoers- pro
blemen gaan opleveren voor men
sen die aangewezen zijn op aange
past openbaar vervoer.
Vooraf werd afgesproken dat
de proef na twee maanden geëva
lueerd zou worden. De animo
blijkt nu zo gering te zijn dat de
service vervroegd wordt afgebla
zen. De eerste maand waren er
niet meer dan twaalf ritten: heen
en terug tussen beide ziekenhui
zen. De lichte toename in de
tweede maand is bij lange na niet
genoeg om de taxidienst te
behouden. Er zijn gemiddeld
twee passagiers per rit nodig om
de kosten en baten enigszins in
evenwicht te houden. Op 1 janu
ari moet er een nieuw collectief
vraagafhankelijk vervoerssysteem
komen voor 65-plussers en gen:
dicapten in Noord-Limburg.De
pendeldienst had deze periode
moeten overbruggen.
Twee meldingen in de gemeente Venray
Schade als gevolg van de
aardbeving op 22 juli om
07.45 uur wordt door de over
heid niet vergoed. Dit heeft
gouverneur baron van Voorst
tot Voorst donderdag aan alle
gemeenten laten weten.
De Wet tegemoetkoming scha
de bij rampen en zware ongeval
len blijkt niet van toepassing te
kunnen worden verklaard. Inmid
dels is gebleken dat er in 479
gevallen, waaronder twee geval
len in de gemeente Venray. spra
ke is van schade. Op enkele uit
zonderingen na betreft het
overgrote deel van de schademel-
dingen kleine schade aan bijvoor
beeld schoorstenen en lichte
scheurvorming in muren en pla
fonds. Om de Wet tegemoetko
ming schade bij rampen en zware
ongevallen toe te passen, moet
aan twee criteria worden voldaan.
Enerzijds moet er sprake zijn van
een ramp of zwaar ongeval,
anderzijds moet er een aardbe
ving hebben plaatsgevonden met
een kracht van meer dan 4,5 op
de schaal van Richter. In de afwe
gingen van de minister staat voor
al centraal of er sprake is van een
ramp of zwaar ongeval.
Nu de feiten, dankzij de voorlo
pige registratie van de gemeen
ten, bekend zijn is vastgesteld dat
de aardbeving weliswaar een
kracht van 4,9 had (bron: KNMI),
maar er is geen sprake geweest
van een ramp of zwaar ongeval.
De feiten geven volgens het
ministerie geen aanleiding om de
wet toe te passen. Dit betekent
dat de melders van schade geen
aanspraak kunnen maken op ver
goeding van de schade.
Gouverneur van Voorst tot
Voorst realiseert zich dat het niet
kunnen toepassen van de 'Wet
tegemoetkoming schade bij ram
pen en zware ongevallen' in ten
beperkt aantal individuele geyal-
len als niet bevredigend wórdt
ervaren. Het gaat immers om
schade waartegen men zich niet
heeft kunnen verzekeren. Echter,
de wet is bedoeld als vangnet
voor gebeurtenissen, waarbij de
samenleving in meer of mindere
mate is ontwricht.
PEEL EN MAAS
Afrikanen geven workshops en demonstraties in Holthees
Op uitnodiging van Stich
ting Kalabas en het Afrikamu-
seum zijn drie Ghanese vrou
wen en een mannelijke
muzikant uit Togo zes weken
op bezoek bij Hoeve de Knol
in Holthees. Het Afrikaans
gezelschap geeft demonstra
ties en workshops pottenbak
ken en manden vlechten in
Arcen en Nijmegen. Belang
stellenden kunnen zich ook
opgeven voor een tweedaagse
workshops op de recreatie-
boerderij.
Vorig jaar had Stichting Kalabas
al vrouwen uit Ghana over de
vloer. De stichting helpt de Gha
nese organisatie United Cross Cul
ture bij het opzetten en uitvoeren
van projecten op lokaal niveau in
de stad Bolgatanga en omliggende
dorpen, gesitueerd in Noord-
Ghana. Een van de doelen van het
project is de emancipatie van
vrouwen en meisjes door middel
van training. Om voor de United
Cross Culture-leden een afzetka
naal te vinden voor de door hun
gemaakte handvaardigheidspro-
dukten. "vrouwen en meisjes
moeten dezelfde rechten hebben
als de mannen. Wij werken aan de
gelijkheid tussen man en vrouw
Door hun werk worden vrouwen
zelfbewuster van hun niet onbe
langrijke taak. Het is meer dan de
kinderen opvoeden en dagelijks
een maaltijd te koken", vertelt
Memuna Karim-Fleurkens, de pro
jectleidster van United Cross Cul
ture. Zij is gehuwd met Wiljo
Eleurkens, afkomstig uit Venray.
Met haar man, twee vrouwelijke
landgenoten en de muzikant uit
Togo promoot ze de komende
weken het unieke 'vrouwenpro
ject'. Een rustige vakantie in
Nederland wordt het dan ook
niet. Deze week geeft het gezel
schap demonstraties in het Afri-
kamuseum in Nijmegen en bin
nenkort ook in de Kasteeltuinen
in Arcen. Een belangrijk doel is de
bezoekers van o.a. het Afrikamu-
seum meer informatie te geven
over de werksituatie van United
Cross Culture en ze tegelijkertijd
te informeren over de leef- en
werkomstandigheden van de
West-Afrikaanse bezoekers. "Een
eerlijke prijs betalen aan de
groepsleden van United Cross
Culture is erg belangrijk", zegt
Memuna, hiermee bedoelt zij de
inkopers in Ghana en Europa
"Hierdoor zijn de groepsleden in
staat om onafhankelijk te worden
van geld geschonken door ver
schillende organisaties. Daarom
zijn wij gevraagd om naar Duits
land en Oostenrijk te komen om
onze werkzaamheden als lokale
stichting te laten zien bij de inko
pers van wereldwinkelorganisa
ties. Wij proberen het sociale en
economische aspect hand in hand
te laten gaan. Dit gaat het beste
als de producent de consument
ontmoet aldus Memuna.
Op 21 en 22, 23 en 24 augustus
en op 4 en 5 september worden
drie tweedaagse workshops gege
ven waarbij ambachtelijk potten
bakken en mandenvlechten op
het programma staat. De dagen
vinden plaats op Hoeve de Knol
in Holthees. Voor informatie of
opgaven, kan men bellen naar
Wilbert Jeuken (0478)636386 of
Dorien van der Heijden 06
23852502. De kosten bedragen
100 euro per persoon voor de
tweedaagse workshop inclusiëf
lunches en materialen.
's maandag gesloten
Eindstraat 12, tel. 581553
echtpaar van pak 'm beet een jaar
of vijftig op het terras. 'We heb
ben er hier al veel voorbij zien rij
den', zegt de vrouw met een knip
oog naar onze witte klassieker. 'In
Venray zal wel weer een tocht
zijn, daar zijn we vorig jaar toch
ook geweest'. Haar vraag wordt
door manlief bevestigd. 'Dat
klopt', antwoord ik niet zonder
trots, 'wij doen ook mee'. Onder
het genot van een colaatje en een
uppie zitten Leon en ik heerlijk
op het terras. In de schaduw. Het
is al ruim na het middaguur en de
temperatuur is opgelopen tot
waarden boven de dertig graden.
Een deelnemer aan de tourrit
zet zijn Kever cabrio aan de over
zijde neer. Hij schuift aan op het
terras en oldtimers zijn en blijven
uiteraard het onderwerp van
gesprek. Het enthousiasme druipt
er vanaf. "Eigenlijk is het een Itali
aan", wijst hij naar zijn auto van
Duitse makelij. "Ik heb hem hele
maal gerestaureerd." Om zijn
woorden kracht bij te zetten,
haalt hij uit de auto een mapje
met foto's te voorschijn. Trots laat
hij die zien aan het echtpaar. Voor
ons wordt het tijd om op te stap
pen. We willen immers auto rij
den en geen terrasjes pikken, hoe
wel we daar ook niet vies van
zijn. Ik geef de sleutels aan mijn
maat. Het tweede deel van de rit
geniet ik aan de passagierszijde
van zon, wind en de prachtige
natuur in Noord-Limburg. I.eon
voelt zich meteen thuis achter het
stuur. Al is het ook even wennen.
Niet te snel terug schakelen naar
de twee. Weinig woorden zijn
voldoende. Rijden in een oldti
mer. en in het bijzonder in een
open tweezitter, is te gek. Hoe
wel de kilometerteller 200 aan
geeft. nodigt cabrio rijden niet uit
om de klassieke Brit te verande
ren in een scheurijzer. Links en
rechts flitsen hedendaagse voitu-
res ons dan ook voorbij of we stil
staan. Het deert ons niet. Zij heb
ben een dak boven hun hoofd,
wij lekker niet. Met de cap op en
de wind die je langs het lichaam
weg voelt glijden, doet niets of
niemand ons iets. Behendig
koerst Leon de Spitfire door de
smalle binnenwegjes. Meterik,
Castenray, Leunen. Veulen, Yssel-
steyn. Meerlo, Maashees en uitein
delijk rond half vier weer richting
Venray. Op de pleinen hebben de
meeste deelnemers zich weer ver
zameld. Op het terras van Huls
man staan nog twee lege stoelen.
Opnieuw een colaatje en voor mij
een sinas. We zijn net op tijd.
Henk Willems, voorzitter van de
Stichting Venrayse Oldtimer Toer
rit. begint met de prijsuitreiking.
"Haal jij de prijs op?", vraag ik aan
Leon. Een tikkie voetbalhumor,
maar in een veld met juweeltjes
van oldtimers komen wij net kij
ken. Maar ook dat deert ons niet.
We zijn er bij geweest en we heb
ben genoten. De laatste zondag
van juli 2003 staat al in onze agen
da's genoteerd. De negende editie
van de Venrayse Oldtimer Toerrit.
We zijn present.
(door Henk Lammen)
Ruim 330 autoliefhebbers
I namen afgelopen zondag deel
I aan de achtste editie van de
Venrayse Oldtimer Toertocht,
j Door een deskundige jury,
bestaande uit leden van de
Koninklijke Nederlandse
Automobielclub (KNAC), werd
H. Bogaers uit Arcen, met zijn
MG uit 1933, tot eigenaar van
de mooiste en origineelste old
timer gekroond. Tweede werd
P. Wermenbol uit Eindhoven
met een BMW cabrio 327 uit
1940 en derde Jan Canjels uit
Belfeld met een Wolseley uit
1934. De aanmoedigingsprijs
ging naar de 91-jarige meneer
Verheijen uit Nederweert.
Onze verslaggever stapte zelf
in zijn nieuwste aanwinst, een
Triumph Spitfire uit 1978, en
maakte een sfeerverslag.
1 De organisatie heeft voor deze
gelegenheid een oogje dichtge
knepen. Het reglement van de
Venrayse Oldtimer Toertocht is
I eigenlijk onverbiddelijk. Deelna
me alleen voor eigenaren van
'll voertuigen uit 1975 en ouder. Dat
betekent nog drie jaartjes wach-
11 ten Een hard oordeel zeker als je
al zeven voorgaande jaren telkens
I weer opnieuw de vele juweeltjes
I tijdens de oldtimer toertocht
vanaf de zijkant hebt bekeken.
I Net drie maanden in het bezit van
j een hagelwitte 'Spil', klaar voor
J de start, en dan toch niet weer
1 aan de zijlijn moeten vertoeven?
Henk Achten, mede-organi.sator
I van de actieve Stichting Venrayse
- Oldtimer Toertocht, brengt red-
n: ding. "Tuurlijk mag je meedoen."
/v—TvvdeYeis
gekost."
Van de 3700 deelnemers fietsen
circa 2400 mensen vier dagen
mee. Op de laatste dag van de
fietsvierdaagse, vrijdag, schreven
zich nog veel dagjesmensen in.
"Veel gezinnen met kinderen",
weet Johan Philipsen. "Zeker 400
mensen zijn vrijdag op de fiets
gestapt. Een prima afsluiting van
de editie van dit jaar." De meeste
mensen kozen voor de route van
45 kilometer.
De Fietsvierdaagse Venray 2003
wordt op dezelfde wijze opgezet
als dit jaar. Dus met één centrale
start- en finishplaats. De organisa-
Bijna 3700 mensen namen
dit jaar deel aan de Fietsvier
daagse Venray, bijna 500 min
der dan vorig jaar. Toch is de
organisatie van het fïetsevene-
ment erg tevreden over het
verloop van de fietsvierdaagse
2002.
tie onderzoekt nog wel of, de
route van 25 kilometer, vooral
populair onder gezinnen met kin
deren en oudere fietsers, verlengd
moet worden naar 30 kilometer.
"We houden dit jaar een enquête,
de uitkomsten daarvan zullen uit
wijzen of we de afstand verlen
gen. De klant, de fietser du$, is
koning", lacht Philipsen. :J
Noteer alvast in uw agenda: de
Fietsvierdaagse Venray 2003 vindt
plaats van 22 tot en met 25 juli.
"Het weer zat wat tegen", ver
telt pr-man Johan Philipsen. "En
dit jaar hadden we ook maar één
startplek. vorig jaar konden de
deelnemers bijvoorbeeld ook in
Horst, Bergen, Well en Bakel op
de fiets stappen. Dat heeft ons
enkele honderden deelnemers
Na vier dagen fietsen in Ven
ray was het vrijdag weer tijd om
huiswaarts te keren