weg naar r
'Gemeente heeft grootste
schade opgelopen"
Dualisme verandert
gemeentepol itiek
VVD: duidelijkheid,
durf en daadkracht
MAART 2002
Foto:IM
Zestien PvdA leden in Venray
Drie PvdA-wethouders in 20 jaar
rr%p weg naar
L-JfS MAART 2 0 0 2
3 EEL en maas
Donderdag 14 februari 2002 - Pagina 5
Bert Linskens (PvdA)L J
r twintig dagen zijn er
;enteraadsverkiezingen.
deel 18 van de politieke
ubriek in Peel en Maas staat
e Partij van de Arbeid cen
tal. Hoofdpersoon is de
I ieuwe lijsttrekker Bert
I inskens (40). Het is voor de
ende keer dat de PvdA in
enray aan de raadsverkiezin-
en deelneemt. In 1966 had
]c partij een primeur omdat
;tde eerste landelijke partij
JiVenray was.
Sindsdien zitten de sociaal-
Jpcraten onafgebroken in de
lad- In de voetsporen van pio-
|er Louis Timmermans groeide
IpvdA van een eenmansfractie
Ji tot een stabiele factor. Bij de
biste drie verkiezingen behaal-
t de partij telkens vier zetels,
jnds 1982 maakt de PvdA met
|ci| wethouder deel uit van het
Jollege.
I De Partij van de Arbeid bevindt
gch nu op een kruispunt
jdgedienden als Bert Kersten
Truus Kemmelings. respectie-
k'lijk twintig en zestien jaar in de
fed, keren na de verkiezingen
|bt meer terug. Zij bepaalden
Jenlaiig het gezicht van de par-
Harry van der Borg is even-
niet meer beschikbaar
jat hij de begeerde derde plek
de verkiezingslijst niet kreeg,
rbij speelden voor hem ook
jvéredenen een rol. In 1998
[nd Van der Borg wel op drie
bar toen werd hij overvleugeld
jorde nummer zeven Mathieu
gnonts die zijn raadszetel innam
iuwkomer Elly van Dijck krijgt
aal de voorkeur van de lijst-
Éplssie als nummer drie.
skens. We vinden het belang-
jkdat een vrouw deel uitmaakt
n de fractie. Dan moeten we
It ook waarmaken. Alhoewel
Been aderlating is dal Harrv er
a meer bij is. Ik vind het jam-
r dat hij niet op plaats vier
hide staan. Ik ben ervan over-
nigd dat hij ook op die plek
Tkozen zou worden." Daarmee
Jde top drie van de vorige ver
zingen helemaal van het poli-
ieke toneel verdwenen. Bert
nskens, de nummer vier van
Bert Linskens:
"Als lijsttrekker voel je toch meer verantwoordelijkheid"
1998, promoveerde tot lijstrek
ker. De 4()-jarige Oostrummer is
ook de meest ervaren politicus
op de PvdA-lijst. Het worden
voor hem al de vijfde verkiezin
gen. Maar deze zijn voor mij wel
een stuk spannender dan al die
vorige. Het maakt wel een ver
schil of je vierde of eerste staat.
Als lijsttrekker voel je toch meer
verantwoordelijkheid."
Enkele weken geleden liet Bert
Kersten weten dat hij Linskens
altijd als zijn beoogde opvolger
heeft gezien. De interesses van
beiden liggen in volkshuisvesting
en ruimtelijke ordening. Deze
beleidsterreinen behoren al sinds
1982 tot de portefeuille van de
PvdA. En ze kennen elkaar al heel
lang. Bert Linskens had in de exa
men klassen van het VWO
Kersten als eeonomieleraar.
"Voor de klas stak liij zijn politie
ke voorkeur niet onder stoelen of
banken. Maar het is niet zo dat ik
daarom dok PvdA'er ben gewor
den. Kersten kon mensen
enthousiast krijgen en maakte
ook het belang van de gemeente
politiek duidelijk. Dat heeft wel
bijgedragen aan m'n politieke
belangstelling." Na zijn afstude
ren aan de Verkeersacademie in
Tilburg, richting planologie,
werkte hij anderhalf jaar in
Amsterdam bij een verkeersveilig
heidsorganisatie. Daarna keerde
hij terug naar Oostrum en meldde
zich aan bij de PvdA. 'ik heb Bert
Kersten gebeld en gevraagd of ik
iets voor de partij kon doen." De
keuze voor de PvdA noemt hij
'vanzelfsprekend'. "Omdat het
een club is die mensen naar gelijk
waardigheid behandelt. En achter
gebleven groepen een duwtje in
de rug geeft. Ik voelde me thuis
bij die partij. Ik kon het goed met
Bert Kersten vinden en ook poli
tiek klikte het." In 1986 stond hij
als negende op de verkiezingslijst.
In die tijd waren de kerkdorpen
nog heuse CDA-bolwerken en
werden andere partijen niet alge
meen geaccepteerd. Ook in
Oostrum niet. "Raedts, die ik
opvolgde als vorst van de
Karklingels, vond dat ik in de poli
tiek best wat kon bereiken.
'Alleen zit je bij de verkeerde par
tij', zei hij er bij." Als jonge en
onervaren nieuwkomer maakte
hij zestien jaar geleden zijn
debuut in de commissie
Openbare Werken. "Dat was toen
de commissie waarin het gebeur
de. In de allereerste vergadering
ben ik als 'snotneus' flink van leer
getrokken. Het ging over ver
keersmaatregelen. Daar had ik
een heel uitgesproken mening
over. Ik zag in de praktijk dat de
gemeente heel laconiek omging
met wat de burgers wilden.Bij
de verkiezingen in 1990 en 1994
bleef Linskens op de zesde plaats
hangen. Hij maakte geen snelle
politieke carrière. "Ik heb elf jaar
bij een woningcoöperatie in
Arnhem gewerkt. We zaten mid
den in de stadsvernieuwing en dat
betekende ook vaak s avonds
werken. Dat viel niet te combine
ren met politiek bedrijven," In
oktober 1996 stapte hij over naar
de woningstichting in Boxmeer
als hoofd bewonerszaken. In sep
tember 1997 kwam hij tussentijds
in de raad omdat de zetel van
Twan Jansen beschikbaar kwam
omdat hij in dienst trad van de
gemeente Venray. Halverwege
deze raadsperiode nam Bert
Linskens het leiderschap van de
fractie over van Truus
Kemmelings. "Dat was een goed
moment om de fakkel over te
nemen omdat ik Truus toch zou
gaan opvolgen. Dan kon ik alvast
wennen aan de commissie
Algemene Zaken en het fractie
voorzitterschap, Dan hoef ik de
nieuwe periode niet helemaal
blanco te beginnen."
Louis Timmcmiuns
Cces i tensing
Hans Wiegant
Jim Konings
Henk Willems
Karla Klerk-Jans
Bert Kersten
Picier v.d. Boogaart
Joost
'orle
Truus Kemmelings
Twan Jansen
André Lcijssen
Roland Zwiebcl
Hart van der Borg
Bert Linskens
Mathieu Emonts
1966-1973
1973-1974
1974-1976
1976-1981
1978-1989
}97S-I98t
1982-2002
1982-1982
1982-19X4
1986-2002
1986-1997
1989-1990
1990-1994
1994-1998
1997-
Henk Willems 1982-1989 7
Bert Kersten 1990-2002 12
Truus Kemmelings 2001-2002 1
Bert Linskens hekelt eenzijdige kritiek op wethouder Kersten
De bouwkwestie in Merselo
of de PvdA het zwaarst. Het
idde het voortijdige politie-
einde van Bert Kersten in.
e wethouder zit al een jaar
ek thuis en sindsdien is de
rdA niet meer voltallig in de
5tad, Fractieleider Bert
flskens heeft lering getrok-
r gen uit de 'affaire Merselo'.
Fe laten ons niet meer in
n hoek drukken. Het was
iet onze stijl maar sindsdien
atie in we de confrontatie aange-
aai aan. ik kan goed tegen kri
ek maar niet als er onrecht
lig op de man gespeeld
»rdt. Bert Linskens heeft er
goed woord voor over hoe
fn panij en vooral wethouder
'ten het hebben moeten ont-
'Iden. Dat de gemeente
Lrechtmat ige hou w verg tin nin-
'ftfgaf binnen stankcirkels in
■lo, en dit verzweeg voor de
icie, werd in de schoenen
Jiöven van de PvdA-wethou-
T van Stedelijke Ontwikkeling,
m uit het VRÖM-onderzoek
ige 'jkt dat het zwaartepunt bij
ilku ligt. En milieu heeft nog
tot onze portefeuille
'hoort.' Waarmee Linskens wil
tetteren hoe' eenzijdig alle kri-
'k zijn partij trof. De PvdA
m onder vuur te liggen. Alles
31 in het gemeentehuis mis ging
(fd op het bord van Bert
'Rten neergelegd. Er werd pok-
de man gespeeld,
^oorbeeld door Wiel Miebiels
-DA-raadslid. red.). Daarom heb
zo ongekend fel naar hein uit
Kl"
h'è lijn heeft de PvdA doorge
zet. De partij laat niet meer over
zich lopen en stelt zaken aan de
kaak die volgens haar niet klop
pen. Zoals in de laatste raadsver
gadering toen Mathieu Emonts
fractie Van de Vorle de oren
waste. Die oppositiepartij had
gevraagd om schorsing van de
ziekenhuisdirectie. Alhoewel Van
de Vorle diende te weten dat dat
geen bevoegdheid van de
gemeente is. 'En dat heeft niets
met de verkiezingen te maken.
We zijn ervan afgestapt öm dit te
laten passeren. Als er dingen wor
den gezegd die niet kloppen dan
zuilen we daar fel op reageren."
Twee jaar is Bert Linskens nu
fractievoorzitter. Het afgelopen
jaar was wel het moeilijkste uit
de 36 jaar dat de PvdA in de
Venrayse raad zit, Vorig jaar juni
nam Truus Kemmelings een
gedeelte van de portefeuille van
Kersten in deeltijd over. Haar
optreden in commissie en raad
verliep niet geheel vlekkeloos.
Vooral commissieleden ergerden
zich omdat de interim-wethouder
te vaak moest zeggen dat weet ik
niet'. "Ik vind dat Truus goed
werk heeft gedaan, In korte tijd
moest ze erin rollen en dan word
jc geacht alle dossiers te kennen.
Dat vergt veel energie. Vooral in
commissies kan het heel lastig te
zijn ais er veel op details wordt
ingegaan. En een wethouder mag
toch gerust zeggen dat hij of zij
iets niet weet."
Niet Linskens maar Mathieu
Emonts zal de nieuwe PvdA-wet-
houdee wordenAlhoewel Bert
Kersten zijn oogappel Linskens
graag als zijn opvolger zag. "We
hebben hier uitgebreid over
gesproken. Ik weet hoe Kersten
er tegenaan kijkt. Maar maat
schappelijk gezien kan ik die stap
nu nog niet maken." De wonings
tichting waar hij werkt is sinds 1
januari gefuseerd. In plaats van
2.000 woningen beheert de
Brabantse sichting nu 15.000
woningen. Bert Linskens kreeg
ook een nieuwe functie. Hij is nu
hoofd klantencontacten in de
regio Cuijk. "We hebben net een
roerige periode achter de rug. Ik
moet ook naar mijn werkgever
duidelijk zijn. Hef is nu niet het
goéde moment om eruit te stap
pen." Hij sluit een wethouder
schap in de toekomst toch niet
uit. "Maar ik ben er niet rouwig
om als het er nooit van komt.
Want de combinatie van werk en
politiek zoals ik het nu doe bevalt
me prima," Waarmee Linskens
tegelijk aangeeft het wethou-
derspluehe niet echt te ambië
ren. De grote vraag is welke
coalitie er na de verkiezingen van
6 maart uitrolt. De lokale partijen
Samenwerking en fractie Van de
Vorle willen nu ook eens meere-
geren. Ondanks dat de PvdA al
twintig jaar in het college zit is
'regeringsverantwoordelijkheid'
voor Linskens geen vanzelfspre
kendheid. "Het is geen doel op
zich. We willen ook zeker niet op
dezelfde voet doorgaan. Bij de
onderhandelingen laten we onze
visie zwaar wegen want onze
punten moeten herkenbaar zijn.
We gaan niet met halve toezeg
gingen op hef pluche zitten. We
willen keiharde en duidelijke
afspraken. Het mag niet meer zo
zijn dat onze visie in het college
programma te veel wordt afge
zwakt." Het lokale verkiezings-
programma is geen aftreksel van
een voorgekauwd landelijk PvdA-
prograroma. "Nee. het is hele
maal ons eigen werk. We hebben
ons met onze ideeën duidelijk
geprofileerd. We zijn bewust
naar links opgeschoven. Om de
vervlakking tegen te gaan." De
PvdA sluit bij voorbaat geen
enkele andere partij uit voor een
mogelijke coalitie. Maar Linskens
laat duidelijk doorschemeren dat
hij kieskeurig zal zijn. "Er zijn nu
eenmaal principiële verschillen
tussen de partijen. Wc willen
kwalitatief goede afspraken
maken en daarbij zullen sommi
gen al snel door de mand vallen.
En de houding in de afgelopen
vier jaar is voor ons ook bepa
lend.1' De PvdA'er vindt dat de
oppositie in de afgelopen pério
de heeft gefaald. "Zé hebben veel
geroepen maar weinig gedaan.
Niet één keer is er een initiatief
voorstel gekomen. Ook een
inhoudelijke discussie over stand
punten is er amper geweest. De
oppositie heeft veel laten liggen.
Ze hebben geen initiatief geno
men, er was geen tegengeluid en
ze hebben verzuimd de krachten
te bundelen. Als ze zichzelf seri
eus hadden genomen dan hadden
ze meer gedaan dan alleen maar
reageren op voorstellen. Dan
hadden ze zelf sturing gegeven
en het initiatief naar zich toe
getrokken. Dat is een heel andere
rol dan die van Samenwerking in
het beklaagdenbankje.Nog een
paar weken en dat wordt een bij
zonder bewogen raadsperiode in
Venray afgesloten, "Er is van alles
gebeurd maar het heeft totaal
geen winnaars opgeleverd. De
grootste schade heeft de gemeen
te opgelopen. Het cynisme wat
veel mensen hebben over het
beeld van de gemeente is daar
door bevestigd. En dat doet helaas
geen recht aan de werkelijkheid."
Bert Linskens heeft zich niet
druk gemaakt over de politieke
uitspraken die burgemeester
Waals: enkele weken geleden in
deze rubriek deed. CDA-wethou-
der Driessen beeft zelfs gepro
beerd-publicatie: tegen te houden.
Waals vertelde ondermeer dat
wethouders niet te lang dezelfde
portefeuilles moeten beheren.
'We hebben hier niet op gere
ageerd alhoewel het ook de PvdA
betreft. Blijkbaar voelden andere
mensen zich meer aangesproken.
Het is Waals eigen verantwoorde
lijkheid wat hij zegt. En natuurlijk
klopt het dat het voor een wet
houder beter is om op tijd té
switchen. Om niet te vergroeid
met de dingen te raken. Daar
mogen wc best kritisch over zijn."
1998
prognose
Linskens
CDA 10
10
PvdA 4
5
WD 3
4
Van de Vorle 4
4
Samenwerking 2
2
D66 2
Totaal 25
25
Opkomst 61%
55%
Op donderdag 7 maart, de
dag na de raadsverkiezingen,
treedt het duale stelsel in wer
king. Minister De Vries heeft
er een flinke vaart ingezet,
omdat hij de wisseling van de
gemeenteraden een goed
moment vindt om de dualise-
ring in te voeren. Op 20 sep
tember 2001 heeft de Tweede
Kamer het wetsvoorstel over
de vernieuwing van het
gemeentebestuur aangeno
men. Het doel is de herken
baarheid en de kwaliteit van
het lokale bestuur te vergro
ten.
Daarvoor komt er een duidelij
ke scheiding tussen het college
van B en W en de gemeenteraad.
Het college gaat vooral besturen.
De gemeenteraad controleert,
geeft de kaders aan en wordt een
echt volksvertegenwoordiging.
Ook bepaalt de gemeenteraad
voortaan haar eigen agenda. Om
haar nieuwe rol goed te kunnen
waarmaken, krijgen de raadsleden
meer controlemiddelen en onder
steuning.
Het duale stelsel kent verande
ringen die verplicht zijn, maar het
geeft de gemeenten ook de vrij
heid óm vernieuwingen wel of
niet te doen. In Venray heeft het
college een voorstel gedaan waar
in de politieke partijen in de com
missie AZ zich grotendeels kun
nen vinden.
De belangrijkste veranderingen
in het duale tijdperk in Venray.
Gemeenteraad
Ontvlechting van raadslid en
wethouder is de kern van de
dualisering. Een wethouder
behoort niet meer tot de gemeen
teraad die 25 leden telt. De raad
krijgt meer bevoegdheden en
ambtelijke ondersteuning. De
nieuwe raad is niet meer alleen
afhankelijk van collegevoorstel
len. Raadsleden krijgen het recht
van initiatief. Signalen uit de
samenleving die de volksvertegen
woordiger oppikt worden dan
omgezet in voorstellen voor
gemeentelijk beleid.
Het recht van amendement
(voorstel tot wijziging) wordt ver
ruimd. Ieder individueel raadslid
kan nu zonder drempel een amen
dement indienen.
Naast het schriftelijk vragen-
recht komt er voortaan in de
raadscommissies een mondeling
vragenuurtje. Bij het recht van
interpellatie kan ieder raadslid
inlichtingen vragen aan het colle
ge over een onderwerp dat niet
op de agenda staat. De raad beslist
wel of interpellatie wordt toege
staan. Het recht van onderzoek,
naar het gevoerde collegebeleid.
is ook nieuw. Elk raadslid kan een
voorstel tot onderzoek indienen,
maar een raadsmeerderheicl
beslist over de instelling ervan.
Het vaststellen van de raads-
agenda, en dus de politieke agen
da, wordt nu bepaald door het
college. In het duale stelsel stelt
de raad haar eigen agenda vast en
bepaalt welke collegevoorstellen
wanneer op de raadsagenda
komen. In Venray komt er een
seniorenconvent, bestaande uit
de burgemeester en de fractie
voorzitters. die de concept-agen
da opstelt en aan de raad voorlegt.
Raadscommissies
Wethouders zijn geen voorzit
ter of lid meer van een commis
sie. Een hoofdtaak van de com
missie is en blijft overleg met het
college (toelichting of vragenuur
tje). Vandaar dat de portefeuille
houder - op uitnodiging - aanwe
zig zal zijn bij de
commissievergadering.
In Venray vindt momenteel het
politieke debat grotendeels in de
commissies plaats. Waardoor het
raadsdebat vaak voorgekauwd,
voorspelbaar en een herhaling
van zetten is.
In het duale stelsel moet het
echte politieke debat weer in de
raadzaal plaatsvinden. Een com
missie krijgt dan bet karakter van
een technische informatieronde
ter voorbereiding van de besluit
vorming in de raad.
Naast het seniorenconvent, de
vervanger van de huidige commis
sie Algemene Zaken, is het voor
stel dat er in Venray vier raads
commissies overblijven.
Middelen, Maatschappelijke
Diensten, Stedelijk Beheer en
Stedelijke Ontwikkeling. Er zijn
nu nog acht commissies.
Een raadslid wordt voorlaan de
voorzitter van de commissie. Het
seniorenconvent doet een voor
dracht. waarna de raad de voorzit
ters benoemt. Kwaliteit gaat hier
voor partijpolitieke overwegin
gen.
Wethouders
Totdat het nieuwe college aan
treedt, zijn de huidige wethou
ders demissionair en tevens nog
raadslid. Bij een nieuwe benoe
ming vervalt het raadslidmaat
schap.
Bij de coalitieonderhandeling
wordt bepaald hoeveel wethou
ders er in Venray komen. Is een
benoemde wethouder tevens
gekozen als raadslid, dan vult de
partij de fractie aan.
Burgemeester
De taken van de burgemeester
zijn steeds verder uitgehold. Het
werd steeds meer representatief
in plaats van beleidsinhoudelijk.
In het duale stelstel wordt zijn
positie versterkt. De burgemees
ter krijgt de zorg over het
gemeentelijk beleid, samenwer
king met andere gemeenten en
overheden, goede behartiging
gemeentelijke aangelegenheden,
burgerparticipatie, behandeling
bezwaarschriften en klachten en
hij kan eigen voorstellen aan het
college doen.
De burgemeester blijft voorzit
ter van de gemeenteraad. Zijn ver
vanger kan géén wethouder meer
zijn. Dat wordt nu een raadslid
die door de raad wordt aangewe
zen. Waarneming van de overige
burgemeesterstaken gebeurt wel
door de wethouders.
De burgemeester heeft voor
taan jaarlijks de plicht een burger-
jaarverslag te publiceren. In
Venray zal dit over 2002 tegelijk
verschijnen met het jaarverslag en
jaarrekening.
College van B en W
De passieve inlichtingenplicht,
op verzoek van een raadslid
inlichtingen verstrekken, bestaat
nu al. Daar komt een actieve
inlichtingenplicht bij. Het college
moet de raad uit zichzelf alle
inlichtingen verstrekken die de
raad nodig heeft voor de uitoefe
ning van zijn taak.
Daarbij moet de raad niet over
spoeld worden met informatie.
Internet biedt straks een goede
gelegenheid om belangrijke stuk
ken te raadplegen, zowel voor
geïnteresseerde raadsleden als
burgers. Het college geeft de raad
een globaal inzicht in zijn activi
teiten door middel van besluiten
lijsten en agenda s van collegever
gaderingen.
Gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris vervult
nu een dubbele rol: hij onder
steunt zowel de raad als het colle
ge. Alhoewel het zwaartepunt in
de ondersteuning van B en W ligt.
Met ingang van maart 2003 is
een raadsgriffier verplicht. Die
neemt de rol van de gemeentese
cretaris over als ondersteuner van
de raad. De secretaris kan zich
dan helemaal richten op het colle
ge en op zijn taak als algemeen
directeur van de ambtelijke orga
nisatie.
Griffier
De gemeenteraad benoemt de
griffier. Burgemeester Waals wil
niet wachten tot maart 2003.
maar hoopt al in augustus een
griffier aan te stellen. Wat de
gemeentesecretaris is voor het
college dat wordt de griffier voor
de raad. Het is een adviseur en
coach voor de raadsleden en
regelt ook de ambtelijke bijstand.
Fracties
Fracties hebben recht op onder
steuning. Omdat het politiek
getint is, is ambtelijke ondersteu
ning niet altijd gewenst. Iedere
fractie krijgt daarom een budget
van 5.000 euro.
Rekenkamer
Venray heeft nog geen beslis
sing genomen over de instelling
van een lokale rekenkamer. Deze
rekenkamer wordt pas per 1 janu
ari 2006 verplicht
'Duidelijkheid - durf - daad
kracht', zo luidt de titel van
het verkiezingsprogramma
van de WD in Venray. De
democraten hebben een doel
matig en efficiënt ambtelijk
apparaat hoog in het vaandel
staan. Waarbij de een-loket-
functie, flexibiliteit en maat
werk voor ondernemers en
een betere dienstverlening
voor burgers belangrijke pei
lers zijn. De ambtenaren moe
ten betrokkenheid, voortva
rendheid en enthousiasme
tonen. Uitbesteden van werk aan
derden moet tot een minimum
beperkt worden. Ook vindt de
WD het gemeentehuis geen effi
ciënte huisvesting voor het amb
telijk apparaat. Het huidige
gebouw zou nog alleen dienst
moeten doen als representatieve
ruimte voor bestuur, vergaderin
gen en ontvangsten. De opening
stijden van het gemeentehuis
moeten worden aangepast aan de
veranderende behoeften van de
burgers. Met toepassing van ICT
is dienstverlening van 24 uur per
dag mogelijk. In het openbaar ver
voer moeten de halte- en over
stapplaatsen aan de wensen van
de gebruikers worden ingericht.
De WD vraagt bijzondere aan
dacht voor het vervoer tussen de
ziekenhuizen van Venray 'en
Venlo. De partij maakt zich zor
gen over de 'toenemende norm
vervaging van de fietser'. Zoals
ook uit het gedrag van fietsers in
Venray's centrum blijkt. De WD
pleit voor een bewaakte fietsen
stalling in het centrum. Voor
bedrijven moeten procedures
voor vergunningen zo snel moge
lijk worden afgehandeld, all-mag-
inspr:In de agrarische sector zal
een schaalvergroting optreden die
de effectiviteit en de rentabiliteit
van de bedrijven versterkt.
Blijvende agrarische ondernemers
dienen zich verder te kunnen ont
wikkelen. De leefbaarheid van de
dorpen moet op peil blijven, ook
na het verdwijnen van een deel
van de agrarische sector. Bij het
onderwijs hecht de WD veel
waarde aan kansen voor kinderen
met een achterstand,
Voorschoolse educatie, beheer
sing Nederlandse taal, schooluit
val en -verzuim en voortijdig
schoolverlaten verdienen veel
aandacht. Scholen zouden vanwe
ge hun centrale ligging ook als
wijkgebouw moeten dienen. De
WD is een voorstander van com
merciële sponsoring van kunstin
stellingen zoals bij het Odapark,
schouwburg en Freulekeshuus al
gebeurd. De speeltuin moet op de
plek van het oude zwembad in
Vlakwater komen. Monumenten
als de Grote Kerk en het
St.Annaterreïn, die de kenmerken
de geschiedenis van Venray uit
dragen, moeten gepromoot wor
den. Zodat ze een meer
toeristisch-recreatieve en repre
sentatieve rol gaan vervullen. In
deze tijd van toenemende verste
ning en vrije tijd moet de natuur
en het stedelijk groen voor de
bevolking beschikbaar blijven. De
WD wil een landschapsparagraaf
in de bestemmingsplannen.
Sociale zekerheid is volgens de
democraten geen vangnet maar
een trampoline. De beste sociale
voorziening is immers een betaal
de baan. De partij wil. nu steeds
meer mensen vanuit de bijstand
aan het werk gaan, de personele
bezetting van de gemeentelijke
afdeling sociale zaken kritisch
bekijken. Het geschil tussen de
gemeente en jongerencentrum
Dingus moet voor eind 2002 zijn
opgelost. Jongeren dienen meer
bij het beleid betrokken te wor
den. Een jongerenraad zou de
gemeente gevraagd en onge
vraagd van advies kunnen dienen.
Ouderen moeten zo lang moge
lijk zelfstandig blijven wonen.
Daarbij wordt een persoonsge
bonden budget ingevoerd waar
door ouderen zelf kunnen beslis
sen waar zij zorg inkopen. Het is
voor de WD een vereiste dat er
één loket komt voor alle zorg- en
WVG-voorzieningen. Gehandicap
te kinderen moeten in de regulie
re kinderopvang en onderwijs
terecht komen. Voor een zo goed
mogelijke integratie in de maat
schappij. Migranten moeten, vol
gens de WD, zich de
Nederlandse taal en cultuur eigen
maken. Dit moet in inburgerings
contracten worden afgesproken
waarbij de gemeente een actief
beleid voert. Een spoedeisende
Eerste Hulp dient in het zieken
huis volledig aanwezig te zijn
inclusief een eerste opvang voor
cardiologie en reguliere moeder
en-kindzorg. Vooral gezien de
omvang van de regio en de aan
wezige agrarische en industriële
bedrijvigheid. De VVD wil de
geluidshinder in woonwijken ver
lagen en de luchtkwaliteit verbete
ren door middel van een verkeers-
milieukaart die grens-waarden
aangeeft.Nieuwe bedrijven moe
ten zuinig met de bouwruimte
omgaan. Daarvoor stelt de
gemeente minimumeisen voor
aantal werknemers per hectare,
bebouwingsdichtheid en aantal
bouwlagen. Er moeten meer
mogelijkheden komen voor parti
culier bouwen Daar waar moge
lijk moet gebouwd worden zoals
in Veulen waar een stankcirkel
gesaneerd is. Gemeentelijke afde
lingen die hun budgetten over
schrijden moeten het tekort zelf'
opvangen. Overschotten gaan naar
de algemene middelen waar ze
worden ingezet voor nieuw beleid.