Bovengronds parkeren blijft optie PvdA wil inspraak over geschrapte projecten "Parkeren moet geen melkkoe worden" Kippenactie: 9400 gulden Venray voor wil geld provincie aanleg rotondes Schadevergoeding voor Van Meyel EESIJÖ alt Gunhoek Twan Jansen maakt promotie Acquisitie plan van agenda gehaald Sloop café Old Dutch Capretto heeft alle ruimte nodig voor de schitterende h erfst/wintercollectie 99.95 119.95 Steekpartij in Venray Francesca 'na pel EN MAAS donderdag 16 augustus 2001 - Pagina 7 Politieke partijen voelen zich voor het blok gezet Een meerderheid van de politie- partijen in de commissie edelijk Beheer zette maandag- 0Dd tijdens de behandeling van nota 'Parkeren in het centrum n Venray' grote vraagtekens bij t ondergronds parkeren in het ntrum van Venray. De fracties, menwerking Venray en de Ij) voorop, maakten wethouder lessen duidelijk dat ze een ede onderbouwing voor die van het college van B en W issen. [jet college laat in de nota weten lprincipe' te kiezen voor onder- onds parkeren, gezien de verste lg van het Venrayse centrum. iar de politiek vond dat voorstel idelijk een brug te ver. Vooral Gerrit Verkoeijen jmenwerking Venray) en John essen (VVD) waren het niet eens jt de gevolgde procedure. De par- >n voelden zich gepasseerd door t college. "Wat is eigenlijk de ik van de commissieleden". neg Gerrit Verkoeijen amenwerking Venray) zich af. "Wanneer is de politieke discussie daarover gevoerd. Ik zie alleen cij fers die betrekking hebben op een ondergrondse parkeergarage. Straks worden we weer voor een voldon gen feit geplaatst en valt er niks meer te kiezen. Dan wordt het ondergronds parkeren, omdat de plannen al klaar zijn en het alterna tief extra geld kost. Verder wil ik goede cijfers zien, zodat we samen kunnen afwegen wat de beste keuze is: bovengronds of ondergronds." Ook John Niessen (VVD) miste een goede onderbouwing van de keuze van het college. "Ik wil de parkeerbalans van 2001 zien. Het plaatje dat we hier voorgelegd krij gen is verouderd. De situaties is minder gunstig dan in dit rapport, van 1998, gesuggereerd wordt. Ik wil recente cijfers voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt" ONDERBOUWING Wiske Koster (CDA) vond de tel lingen 'oubollig'. "Het rapport is te summier, zodat we nu eigenlijk nog niks kunnen zeggen. We missen een goede onderbouwing voor de princi pekeuze van het college." Het CDA was evenals de VVD, D66 en Samenwerking Venray huiverig om zonder voorbehoud 'ja' te zeggen tegen ondergronds parkeren in het centrum van Venray. Dit in tegenstelling tot de PvdA en de Fractie van de Vorle. "Weliswaar zijn de tellingen op oude gegevens gebaseerd, maar wij staan niet onwelwillend tegenover de principekeuze. Een bovengrond se parkeergarage van vier verdiepin gen lijkt me zeker geen ideale oplossing", vond Henk Bisschops. "Ik neem aan dat we bij elk nieuw bouwproject in het centrum op basis van goede cijfers en argumenten opnieuw de keuze voor parkeren onder of boven de grond maken." Dat is ook de bedoeling van het college, vertelde wethouder Driessen, die de commissieleden ervan probeerde te overtuigen dat ze geen onomkeerbare beslissingen zouden nemen. "Per concreet pro ject gaan we inderdaad bekijken of ondergronds of bovengronds de beste oplossing is." Maar een meerderheid hield voet bij stuk en liet de wethouder weten nu nog geen advies te willen geven over het voorstel. "Ik-heb geleerd van het verleden. Tegen de tijd dat wij aan de beurt zijn, kunnen we 'ja' zeggen tegen het plan of het afkeu ren, maar dan moeten we geld zoe ken voor het duurdere alternatief', zei een cynische Verkoeijen, die verwees naar de gang van zaken rondom de ontwikkeling van het Gouden Leeuwterrein (zie voorpa gina Peel en Maas). De plannen die daarvoor aan belanghebbenden zijn gepresenteerd, gaan uit van een grote ondergrondse parkeergarage. Wethouder Driessen beloofde de commissieleden dat hij de tekst van het voorstel over ondergronds par keren aan zou laten passen, zodat zowel ondergronds als bovengronds parkeren in het centrum van Venray een optie blijft en de commissiele den zich niet voor het blok gezet voelen. Over twee weken neemt de gemeenteraad een besluit over de parkeemota. ^'De Hoveniers ^we/iqr HOV0NIEI voor ontwerp tuinaanleg en onderhoud 1 Venray 0478-571800 Twan Jansen is per 1 september 01 benoemd tot directeur van de «tor Algemene Zaken. Deze meentelijke directiepost was al kele maanden vacant. Ex-raadslid isen was vanaf 1 augustus 1997 ofd Financiën en Bedrijfsvoering. iorTwan Jansen (52) betekent het o interne promotie. Vier jaar gele- n verruilde hij zijn job als leer- acht aan een basisschool in lurne om bij de gemeente zijn car ré een nieuwe wending te geven, ij verliet tevens de gemeenteraad larin hij sinds 1986 namens de dA zat. Hij was de laatste jaren ictievoorzitter, Bert Linskens gde hem in 1997 tussentijds op raadslid. Overigens zal Twan sen na 1 september nog gedeelte- Ie als hoofd financiën werkzaam ijven totdat er een opvolger voor m is aangetrokken, Ónder de sec- r Algemene Zaken vallen onder ier de afdelingen Personeel ;ganisatie, Informatie Auto- g itisering en Publieksdiensten. Het communicatie-, promotie- i acquisitieplan voor bedrijven maandag niet behandeld in de mmissie Finecza (linanciën en onomische zaken). Oorzaak: de iderbouwing van de eenmalige vestering van 250.000 gulden us de jaarlijkse kosten van iO.OOO gulden ontbraken, erwijl het stuk al begin juli naar e commissieleden verzonden as. Tijdens de vergadering werd i'vergeten' financiële paragraaf «Isnog uitgereikt. Maar toen hoef- ehet voor de meeste commissie- i tien niet meer. 'Dit is niet de eerste keer dat we aande de vergadering nog stukken egeschoven krijgen. Ik vind dat dit et kan", foeterde Paul Vriesekoop !vdA). "Dit had er gewoon bij fieten zitten. Ik neem het nu voor innisgeving aan. Wij willen geen nderwerpen meer behandelen als gegevens niet volledig zijn." 'ethouder Houba (VVD) voelde de 11 al hangen en stelde daarom itect voor het punt van de agenda halen en te verplaatsen naar de plgende vergadering. Alle partijen, "ihalve het CDA, stemden hiermee Café Old Dutch aan de eunseweg is door de gemeente cnray aangekocht. Op de plaats het gebouw gaat een parkje met ee' groen verrijzen, vertelt •meentewoordvoerster Silvia van lspen. "Het pand wordt gesloopt in erband met de verkeersveiligheid !r plekke en het verfraaien van het Ncht van het Raayland College." Wanneer de sloop gaaf beginnen, °n de gemeentewoordvoerster niet "ertellen in verband met vakanties pdeafdelmi> Het laden van kippen bij John Claessens in Ysselsteyn heeft peu terspeelzaal De Calimero's 9400 gulden opgeleverd. Liefst negentig vrijwilligers uit de Ysselsteynse gemeenschap staken enkele uren de handen uit de mouwen. Peuterspeelzaal De Calimero's is al enkele jaren op zoek naar een nieuw onderkomen. De 65 Ysselsteynse peuters verblijven nu nog in een ruimte bij jongerencen trum Jera, maar het bestuur van de peuterspeelzaal heeft zijn oog laten vallen op een nieuw lokaal vlakbij de basisschool. Liefst negentig vrijwilligers sta ken de handen uit de mouwen Peuterspeelzaal De Calimero's had goede hoop begin volgend jaar te kunnen verhuizen met vier groe pen peuters. Dit plan leek zo goed als rond maar de laatste weken kwam er een kink in de kabel, omdat de welstandscommissie van de gemeente Venray toch niet hele maal met het plan kon instemmen. De gemeente heeft inmiddels wel aangegeven dat er nog alternatieven zijn voor nieuwbouw bij de basis school. Bij basisschool St. Oda staan al enkele noodlokalen. De Calimero's willen hier graag een semi-perma- nent lokaal bijzetten. De kosten hiervoor bedragen ruim twee ton. Naast een lening bij de bank en fondsenwerving via Synthese draagt ook de Ysselsteynse gemeenschap door middel van diverse acties, zoals het laden van kippen, bij in de kosten. Ook de peuterspeelzaal zelf komt in actie, want op de 'Dag van de Peuterspeelzaal', op zondag 28 oktober, worden in de peuterspeel zaal onder andere een speelgoed beurs en een goederen- en diensten veiling gehouden. Bert Linskens (PvdA) zwengel de in de commissie Finecza (finan ciën en economische zaken) de politieke discussie aan. De PvdA'er vond het niet kunnen dat college en managementteam de gemeenteraad gezamenlijk bui tenspel zetten. Want de raad heeft als hoogste bestuursorgaan geen invloed op de lijst van projecten die niet meer worden uitgevoerd in deze raadsperiode. Wethouder Houba (VVD) ant woordde op een vraag van Paul Vriesekoop (PvdA) dat het college niet van plan was de lijst te agende ren voor de eerstvolgende raadsver gadering. Het college heeft een maand geleden een lijst opgesteld van projecten die deze raadsperiode niet meer kunnen worden uitge voerd. 'Om duidelijkheid te schep pen en het ambitieniveau van de gemeente af te stemmen op de beschikbare capaciteit', zo schrijven Ben W. Volgens Bert Linskens is het beleid van het college 'procedureel onjuist'. "Het college moet zijn plaats weten. Het maken van deze keuzes is voorbehouden aan de raad", stelde hij. Zijn partijgenoot Vriesekoop pleitte eveneens voor behandeling in de raad 'voor het krijgen van politiek gedragen keu zes'. De PvdA'er vroeg tevens om een goede communicatie met alle betrokkenen die teleurgesteld wor den dat hun plannen in de ijskast verdwijnen. Hieraan blijkt het inder daad flink te schorten. Zo moest het bestuur van de stichting Speeltuin Venray het nieuws uit de krant ver nemen. Voorzitter Jan Jegen nam daarop direct contact op met wel- zijnsambtenaar Ger Last die even eens overvallen was door het nieuws. Frans Janssen (CDA) vroeg zich af welke criteria en argumenten ten grondslag lagen aan de keuze van de projecten. De CDA'er was niet te spreken over 'de manier waarop zo'n belangrijk stuk midde nin de vakantieperiode gedropt wordt'. "Het is een politiek item waarbij de politiek niet betrokken is", stelde Janssen die daarmee de PvdA steunde. SPEELTUIN Jan Houba verklaarde dat de beperkte ambtelijke capaciteit en de financiële mogelijkheden de beide criteria zijn geweest. "We hebben ons afgevraagd wat de organisatie kan behappen. Want het is zowel extern als intern belangrijk om af te spreken wat we wel of niet doen. Dit is de enige manier om rust in de tent te krijgen", reageerde Houba. Hoofd financiën Twan Jansen legde uit dat dit probleem zich ieder jaar opnieuw voordoet. Het bekende stuwmeer van investeringen is daar het resultaat van. "Alleen was er voorheen nooit geen duidelijkheid over. En dat is nu juist het doel van deze lijst. Dat we op voorhand dui delijkheid scheppen en daardoor weten wat we aan elkaar hebben." Ron van den Heuvel (WD) infor meerde naar de financiële conse quenties. Volgens wethouder Houba levert het dit jaar slechts een bespa ring op van 65.000 euro of 143.000 gulden. Aangezien de meeste pro jecten over meerdere jaren worden afgeschreven waardoor het financië le gewin in het eerste jaar slechts marginaal is. De meeste commissie leden konden zich overigens wel vinden in de intentie van het college om de voortgang van de projecten inzichtelijk te maken. De meeste van de 55 geschrapte projecten val len onder de sectoren Stedelijke Ontwikkeling en Stedelijk Beheer. Zo worden de bouwontwikkelingen op het Mgr. Goumansplein, slagerij Drabbels, voormalige Biologische school, Blekersveld, De Brier, Servaasterrein en de vrijkomende schoolterreinen op de lange baan geschoven. Ook de uitvoering van de eerste tranche van de Ruimte voor Ruimte-regeling, de bouw van 27 villa's in De Brabander, wordt voorlopig uitgesteld. De uitvoering van de verkeersvisie centrum, aan passing parkeervoorziening Jerusalem, beheersplan verkeersbor den, bewaakte fietsenstalling, opti malisering parkeervoorzieningen, doortrekken aardewal Brukske, aan leg parkeerterrein Poststraat/Julianasingel, uitvoering Oude Oostrumseweg, inrichting Julianasingel, verlengen van de Westsingel en nieuwbouw van het kringloopcentrum worden in het komende jaar niet meer onderhan den genomen. Het geduld van de initiatiefnemers die al sinds 1994 strijden voor een speeltuin in het Vlakwatergebied wordt opnieuw op de proef gesteld. ONZE ZOMERCOLLECTIE MOET WEG: NOG I WEEK de laatste 125 paar damesschoenen uitzoeken 2 PAAR 175,- de laatste 93 paar herenschoenen uitzoeken 2 PAAR 199,- Taaf&p DE GEZELLIGSTE SCHOENWINKEL VAN VENRAY GROTESTRAAT 11 www.capretto.nl Twee negentienjarige mannen uit Stevenbeek en Blerick en een zestienjarige Venraynaar zijn vorige week donderdagochtend vroeg aangehouden voor hun betrokkenheid bij een flinke vechtpartij op de Venrayse ker mis. Daarbij werd een mes gebruikt. De politie kreeg woensdagavond rond half elf de melding dat drie mannen op het Schouwburgplein ruzie hadden. De agenten konden toen een knokpartij in de kiem smo ren. Een uur later werd de politie naar het Henseniusplein geroepen vanwege een vechtpartijDaar trof fen ze andermaal de drie vechters bazen aan, van wie er één gewond op de grond lag. De gewonde werd naar het ziekenhuis gebracht voor behandeling. Daarna werd het drie tal naar het politiebureau in Venlo gebracht. De aanleiding voor de ruzie is nog niet duidelijk. Evenmin is de politie bekend wie van de drie vechtersbazen het mes heeft gébruikt. Politiek in grote lijnen eens met aanpassing tarief Een meerderheid van de poli tiek kon maandagavond tijdens een gecombineerde vergadering van de commissies Stedelijk Beheer en Financiën in grote lij nen instemmen met een verhoging van de parkeertarieven met 50 procent en de uitbreiding van de parkeertijden met een uur. Op wat kleine aanpassingen na gaven de meeste fracties na bijna 1,5 uur soebatten hun goedkeuring aan het voorstel van het college van B en W. Op maandag tot en met donderdag en op zaterdag wordt de parkeertijd per 1 september met een uur ver lengd tot 19.00 uur. Op vrijdag (koopavond) blijft de eindtijd 21.00 uur. Indien de gemeenteraad op 28 augustus akkoord gaat, dan kunnen de nieuwe tarieven en parkeertijden op 1 september ingaan. Met de verhoging komen de par keertarieven in Venray op minimaal 1,50 gulden per uur (pleinen met achteraf betalen). De tarieven in de straten met het vooraf betaalsysteem gaan van 1,50 naar 2,25 gulden en van 2 naar 3 gulden. De gemeente zegt de inkomsten nodig te hebben om de noodzakelijke investeringen in parkeervoorzieningen te kunnen bekostigen. Venray wil de komende tien jaar ongeveer zeventig miljoen gulden investeren in de verbetering en de uitbreiding van de parkeerplaatsen in het centrum. Er moet nieuwe betaalapparatuur komen in verband met de invoering van de euro en de gemeente wil nieuwe elektronische borden die automobilisten de weg wijzen naar vrije parkeerplaatsen. Betaald parkeren op koopzonda gen en tijdens evenementen op zon dagen is voorgoed van de baan. Tijdens feestdagen, te weten tweede paasdag, tweede pinksterdag, Hemelvaartsdag, eerste en tweede kerstdag, camavalsmaandag en - dinsdag, hoeft de automobilist geen parkeergeld te betalen. Indien de bijzondere feestdagen vallen op een doordeweekse dag, zoals dat kan bij Koninginnedag of Bevrijdingsdag, dan worden deze niet als koopzon dag aangemerkt maar als een gewo ne dag en geldt dus een betalings verplichting voor betaald parkeren. KONINGINNEDAG CDA'er Reintjes pleitte ervoor om Koninginnedag ook op te nemen op de lijst van huidige feestdagen waarvoor geen betalingsplicht geldt, waarop PvdA'er Bisschops schert send opmerkte dat wat hem betreft dan ook wel 'De Dag van de Arbeid' 'parkeergeldvrij' mag zijn. De PvdA'er kon zich net als de CDA'er wel vinden in de verhoging van de parkeertarieven. "De tarie ven zijn niet schrikbarend, maar we moeten oppassen dat we ons niet uit de markt prijzen. Er moeten goede voorzieningen zijn tegen betaalbare prijzen." Ook vroeg hij zich af waarom er geen maximaal dagtarief in het voorstel van B en W was opgenomen. Gerrit Verkoeijen (Samenwerking Venray) vond dat de gemeente Venray het parkeren niet als melk koe moet gebruiken. "Een verho ging van 50% vind ik toch vrij veel." Hij wees de wethouder en de andere commissieleden erop dat het mogelijk goedkoper is om het par keerbeheer zelf in de hand te nemen en afscheid te nemen van Q-Park, om tot lagere kosten en dus lagere tarieven te komen. "In de gemeente Groningen werkt dat uitstekend", wist Verkoeijen. "Ik ben een voor stander van goedkope tarieven. De lasten moeten voor de burger zo laag mogelijk blijven." Niessen (VVD) vroeg zich af waarom de gemeente Venray de parkeerterreinen 's avond niet op slot doet, om te verhinderen dat automobilisten die voor 19.00 uur op de terreinen geparkeerd hebben, na 19.00 uur niets hoeven te betalen omdat de slagbomen omhoog staan. "Waarom laten we die slagbomen niet dicht? De bewoners hebben toch voldoende parkeerruimte bij de parkeermeters langs de weg?" PROTESTEN Volgens wethouder Driessen is de verhoging van 50 procent gerecht vaardigd omdat de tarieven sinds 1993 niet meer zijn verhoogd. Aanvankelijk wilde de gemeente ook de dagelijkse betaaltijd tot 22.00 uur verlengen, maar dat lever de zoveel protesten op van omwo nenden en winkeliers dat deze plan nen weer moesten worden teruggedraaid. Eén van de redenen om de betaal tijd te verlengen van 18.00 uur naar 22.00 uur was om het illegaal en gratis parkeren tegen te gaan. Chauffeurs die 's ochtends voor 9.00 uur hun auto parkeerden en pas na 18.00 uur weer wegreden konder zonder te betalen het terrein verla ten. Dit probleem is nu ondervan gen, deels door oprekking van de eindtijd tot 19.00 uur. Dat de gemeente Venray de oor spronkelijke plannen moet laten varen betekent ook minder parkeer- inkomsten. Maar de wethouder stel de daar tegenover dat het parkeerbu- reau in de avonduren nu niet bezet hoeft te zijn. "Als de slagbomen dicht zijn, moet er ook bemensing van het parkeerbureau zijn, ook bij de nieuwe apparatuur. De kosten wegen niet op tegen de baten." Driessen is geen voorstander van een volledige nachtelijke sluiting van de parkeerterreinen. "Het socia le aspect is ook belangrijk. Veel mensen die Venray bezoeken of die in het centrum wonen, zetten hun auto 's nachts op de parkeerterrei nen neer. Tijdens de informatie avond kwam de wens naar voren om de parkeerterreinen 's nachts open te houden." De wethouder beloofde het voor stel van de PvdA, om een maximaal dagtarief in het voorstel op te nemen, 'te beschouwen binnen het college', net als het voorstel van het CDA om geen parkeergeld te heffen op Koninginnedag. Driessen stelde verder dat het par keren geen melkkoe voor de gemeente wordt. "Het geld blijft in een gesloten circuit en wordt niet aan andere bestemmingen uitgege ven. We moeten onszelf inderdaad niet uit de markt prijzen, maar dat gebeurt met de nieuwe tariefstelling ook niet." Verkeersgedeputeerde M. Vestjens van de provincie Limburg maakt op woensdag 19 september tijdens een bezoek aan de gemeente Venray bekend dat de kruising Maasheseweg-A73 tot de top 10 van meest gevaarlijke De gemeente Venray wil aau J. van Meyel, de voormalige eigenaar van café Hen to, bijna 44.000 golden schadevergoeding uitkeren van wege de bouw van een winkelpand met parkeerkelder en veertien appartementen op het Wilhelminaplein in Venray, direct grenzend aan het perceel van de Venraynaar. Van Meyel diende in 1997 een schadevergoeding in, omdat door de bouw van hel winkelpand en de appartementen een waardedaling voor zijn woning en zijn toenmalige bedrijf zou optreden. Ook zouden de omzet èn de ontplooiingsmogelijkheden van zijn café te lijden hebben onder de bouw. DAS Rechtsbijstand stelde namens de Venrayse ondernemer vast dat de schade in ieder geval voor wat betreft de waardedaling van het pand 200.000 gulden bedraagt. De gemeente Venray heeft in januari 1998 de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) uit Rotterdam in de arm genomen om een advies op ie stellen. De SOAZ adviseert de gemeente Venray het namens Van Meyel ingediende verzoek om planschade gedeeltelijk toe te kennen en hem een schadevergoeding toe te kennen van 35.000 gulden en dit bedrag te vermeerderen met de wettelijke rente (8.705 guloen) vanaf 20 oktober 1997. Door de minder aantrekkelijke ligging, een verlies aan pri vacy cn uitzicht, is volgens het SOAZ de waarde van de onroerende zaak van Van Meyel met een bedrag van 35,000 gulden gedaald. De andere bezwaren van Van Meyel heeft het bureau van de hand gewezen. verkeerspunten in Limburg behoort. De presentatie van deze zogenaamde 'blackspotlijst' van het ROVL vindt plaats bij de afslag Venray-Noord. Wethouder Driessen zal de gele genheid aangrijpen om de gedepu teerde eraan te herinneren dat Venray wil dat de provincie meebe taalt aan de twee extra rotondes bij de aansluiting van de Maasheseweg op de A73. Dat maakte hij maan dagavond in de commissie Stedelijke Beheer bekend. De huidige constructie met twee kruispunten levert gevaarlijkse situ aties en opstoppingen op. De A73 wordt steeds drukker en dat merkt de gemeente Venray met name op de afritten bij de afslag Venray-Noord. In de avondspits staat de afrit bij Mc Donalds hele maal vol en dat leidt soms tot gevaarlijke situaties. Het verkeer kan niet snel genoeg weg, omdat ook de Maasheseweg rond die tijd druk bereden wordt. ROTONDES De oplossing voor het probleem is in de ogen van de gemeente Venray de aanleg van twee rotondes in de Maasheseweg; eentje aan elke kant van de snelweg. De rotonde aan de noordzijde van het viaduct moet er wat het college betreft zo snel mogelijk komen, terwijl de rotonde aan de zuidkant over vijf tot acht jaar moet worden gerealiseerd. Elke rotonde kost een miljoen gulden. De provincie Limburg en Rijkswaterstaat zijn het daarmee wel eens, maar alle drie de partijen hebben de benodigde twee miljoen gulden voor de beide rotondes niet klaarliggen. De provincie was tot voor kort eigenaar van de Maasheseweg, het Rijk bezit de snelweg en de op- en afritten. Venray heeft enkele maanden geleden de Maasheseweg van de provincie overgenomen, maar de zeven ton die de gemeente hiervoor kreeg, is niet bedoeld om rotondes aan te leggen. De gemeente kan wel beschikken over 412.000 gulden die Rijkwaterstaat opzij heeft gezet voor de aanleg van verkeerslichten bij de afritten. Met Rijkswaterstaat is afgesproken dat Venray de vier ton mag gebruiken voor de aanleg van een rotonde. Resteert 1,6 mil joen gulden die de gemeente moet zien op te hoesten voor de twee rotondes. Daarbij kan zij ook een beroep doen op de Provincie. IJssalon Pr. Bernhardstraat 30a smaak van de week (17 t.m. 24 augustus) CITROENCAKE

Peel en Maas | 2001 | | pagina 7