Grote ondergrondse parkeergarage in Gouden Leeuw 'Fietsvierdaagse is meer dan fietsen alleen' Parkeertarieven per 1 september fiks omhoog HALVE PRIJS r Maasziekenhuis ontvangt meer Venrayse patiënten Broekhuizenstraat op de schop petters da*1gtfdfttje0T <rancesca WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Gehele voorjaarscollektie dames- en herenkleding Groot in jonge mode voor hem en haar Grotestraat 33 Venray Bandoeterej Rongen voor en h sanitair ïgelwerken! DE HYPOTHEEK SHOP m BRUILOFT? om kiezen steeds bedrijven deze adviseurs? aajONDERDAG 19 JULI 2001 Nr. 29 HONDERD TWEEËNTWINTIGSTE JAARGANG oflii Sics IJssalon Pr. Bernhardistraat 30a u'f(neookpag.pl PEEL EN MAAS lurf1 isdsm irotestraat 68 - Postadres: Postbus 15800 AA Venray - Tel. 0478-582727/Fax 510916 ,mail adres: peelenm@tref.nl - internet site: http//www.vandenmunckhof.nl/nieuws Advertentieprijs: ƒ0,44 p. mm (excl. btw) - Abonnementsprijs per jaar 36,50 Abonnementsprijs buiten de regio 55,00 (uitsluitend bij vooruitbetaling) ML. "r "I Er komt een grote ondergrond se parkeergarage in De Gouden Leeuw. De bouw gaat in het voor jaar van 2002 van start. De nieu we parkeervoorziening bestaat wellicht uit drie lagen en biedt plaats aan circa 650 auto's. Dit vergt een investering van 25 tot 30 miljoen gulden. De huidige bovengrondse par keerplaats in De Gouden Leeuw met 280 vakken moet straks wijken voor woningbouw. "Er hangt een hoog prijskaartje aan. Dat liegt er niet om. Maar we willen voldoende parkeer gelegenheid bieden zo dicht moge lijk tegen het winkelcentrum aan. En dan moeten we wel ondergronds gaan", lichtte verkeerswethouder Jan Driessen (CDA) toe. Het lag eerst in de bedoeling ook een ondergrondse parkeervoorzie ning te realiseren in Blekersveld op het huidige Edah-terr^in. Maar door Beugel "Je zult wel weinig stof hebben oor je column, want er gebeurt zoveel wat niet door de beu kan" zei een raadslid deze :k tegen mij met een brede ich. Enig leedvermaak was daar- j op z'n plek, niet vanwege de omkommertijd maar we stonden >p dat moment op een beugelbaan en liij had gewonnen. En ja, er gebeurt deze weken relatief wei nig. alhoewel. We beginnen nu al ie zure druiven uit een recent ver fden te plukken. Daarmee bedoel i de ontwikkelingen in het zie- enhuis. Vol trots laat het Jaasziekenhuis in Boxmeer iveten dat het aantal patiënten dat raar Boxmeer gaat gestaag groeit. )ic jjatiënten komen hoofdzake- ijk uit Venray en omgeving waar- 5ij ook dorpen als Overloon, vfaashees en Holthees zich steeds neer op Boxmeer gaan oriënte- ten. Niet alleen als ze ziek zijn want een logisch gevolg is dat die pensen zich ook voqr andere in meer die kant op gaan Helt in. Dat kan voor Venray. en met :ne voor de centrumondemè- irs, kwalijke gevolgen hebbën. in ontwikkeling die door menig- over het hoofd is gezien. Wat dat betreft is het goed dat er jn de kwaliteit van het centrum 'ordt gedacht. De opknapbeurt gaande is is daar een voor lid van. Ook de ontwikkelingen het gebied van parkeren zijn ióopgevend. Een parkeerkaartje >rdt weliswaar duurder maar is eens eerlijk, als U naar een •te stad in de regio gaat, maakt :t helemaal niets uit hoeveel U loet betalen, als er maar plek is. e komst van een parkeergarage il de parkeerproblematiek in ïnray minimaliseren. Wat rest is iet opdoffen van het imago van /enray. Het initiatief van Fanray is daar een voorbeeld van. Maar >k het besluit om het betaald rkeren op zondag definitief te ihrappen, ook tijdens koopzon- agen, en de betaaltijd 's avonds liet te verlengen tot 22.00 uur zijn - zaken die het centrum van Venray aantrekkelijk houden. Maar er zullen meer impulsen moeten g komen om ervoor te zorgen dat de |j regiofunctie die Venray heeft en pretendeert, niet door de vingers te laten glippen. Want dat laatste zou pas echt niet door de beugel kunnen. Christ SSANG YONG 4WD PERSONEN-EN BEDRIJFSAUTO I-VERKOOP NIEUWE- EN GEBRUIKTE AUTO'S I-VAKKUNDIG ONDERHOUD EN REPARATIE Officieel Servicedealer ICEZELUKNBAAN 8 5813 EA YSSELSTEYN HIEL: «478-541945 FAX: 0478-541876 P-miiU: VAKGARAGE@GOMMANSENDEWIT.NL jlnlcrnetsllc: WWW.GOM M ANSENDEWIT.N L Nol Verberkt, vrijwilliger van het eerste uur: Als blijk van waardering voor zijn grote verdiensten mag Nol Verberkt op dinsdag 24 juli de Fietsvierdaagse Venray 2001 offi cieel openen. Verberkt, hij wordt bijna 77 jaar, stond midden jaren tachtig aan de basis van dit jaar lijks terugkerende fietsevenement. Samen met Piet Hendrix, Harry Holtackers en Jan Kreutz behoort hij tot de mannen van het eerste uur die nu nog steeds volop actief zijn. Het is dit jaar de vijfde keer dat de Venrayse fietsvierdaagse geheel op eigen benen staat. In de periode daarvoor was 'Venray' een onderdeel van de Deurnese fietsvierdaagse. Nol Verberkt heeft altijd geijverd voor zelfstandigheid. "Wij en Deurne groeiden uit elkaar. In Deurne ging het alleen om het fiet sen. Terwijl wij de gezelligheid ook heel belangrijk vonden en vinden. Door allerlei activiteiten probeerden we het aantrekkelijker te maken. Want de fietsvierdaagse is meer dan fietsen alleen." STAPJE TERUG Twee jaar geleden, bij zijn 75e verjaardag, stapte Nol Verberkt uit het bestuur. Hij wilde na al die jaren een stapje terugdoen. Maar dat wil niet zeggen dat hij de fietsvierdaag se in de steek laat. Integendeel: hij blijft nog actief voor de routecom missie en de sponsoring. "Na ruim vijftien jaar ken je onderhand elk plek in de wijde omgeving. We blij ven steeds letten op nieuwe fietspa den en we zoeken naar plaatsen waar we nog nooit zijn geweest. Wat ik jammer vind is dat we niet meer door de Geysterse bossen kunnen fietsen. Want De Rosmolen is toch een van de mooiste plekjes. Jaren geleden kwamen we daar nog wel.We zijn er laatst weer eens gaan kijken. Maar de' paden zijn er te slecht om met een kleine 4000 men sen overheen te gaan. De wegen zijn er in deze tijd ook droog en rul. En dat is te gevaarlijk voor de fietsers. We moeten ook aan de veiligheid denken." Vorig jaar kende de Venrayse fietsvierdaagse een record met 3800 deelnemers. Iedereen binnen de organisatie hoopt stiekem dat dit jaar de 4000-grens gepasseerd wordt. Nol Verberkt ziet ook de keerzijde van de enorme populari teit. Want er zijn onderweg bijna geen accommodaties meer te vinden die zo'n grote stroom fietsers kun nen verwerken. Terwijl in andere plaatsen de meerdaagse fietstochten te kampen hebben met een teruglo pend aantal deelnemers, zit Venray nog steeds in de lift. "Een goede organisatie en een fantastisch stel vrijwilligers. Dat is de basis van ons succes", vindt Verberkt. Badkamer Milano wit bestaande uit: ligbadcombinatie wastafelcombinatie closetcombinatie 25m2 Atrium wandtegels wit en/of blauw 4m2 Atrium vloertegel wit en/of blauw ^normale prijs: ƒ10.121,69 actieprijs: 7.480,OOj Keizersveld 22 Venray y&A|fc Tel.: (0478) 55 04 10 T E G E.L Z ET T E R S LH D R 11 F RONGEN Nol Verberkt: "De Fietsvierdaagse Venray blijft het allermooiste" VRIJWILLIGERS Ruim 150 vrijwilligers zorgen ervoor dat ook de editie in 2001 een geslaagd fietsfestijn wordt, weet Verberkt. "Na de laatste dag als alles opgeruimd is dan gaan we gezamen lijk eten. Dat wordt verzorgd door een sponsor. Dan blikken we even terug hoe het allemaal verlopen is. Dat is altijd een heel prettige afslui ting. Dan nemen we vier weken rust want daarna beginnnen de voorbe reidingen voor volgend jaar alweer." Nol Verberkt heeft zich in al die jaren ook met pr en sponsoring beziggehouden. Hij kwam bij veel bedrijven over de vloer die hij wist te strikken voor een financiële bij drage aan de fiestvierdaagse. Daarom was hij ook zo blij dat Venray losgekoppeld werd van Deurne. "Dat is een goede zet geweest. Want eerst verdween dat geld naar de organisatie in Deurne. Het was daarom veel prettiger toen we zelfstandig verder gingen. Je werd vanzelf actiever omdat de sponsors die je binnenhaalde ook ten goede kwamen aan de eigen stichting. We hebben ook bewezen dat we de capaciteiten hebben om alleen verder te gaan. We hebben Graszoden-Kweekbedrljf DIRECT GAZON Ook particuliere verkoop eventueel thuis bezorgd. Tel. 0478-54 50 28 Rouwkullenweg 11Ysselsteyn www.dlrectgazon.nl onze sporen inmiddels wel ver diend." Verberkt vindt het een hele eer dat hij dit jaar is uitgekozen om de ope ningshandeling te verrichten. "Dat hoeft voor mij niet maar het is wel een erkenning. Want dit is toch hét lustrum van onze stichting." Toen hij nog bestuurslid was, was hij bijna overal bij betrokken. "Twee jaar geleden heb ik een stapje terug gedaan. Ik ben nu van allerlei ver plichtingen af zoals het bezoeken van vergaderingen. Achter de scher men blijf ik meehelpen zolang ik het nog kan. Want fietsen blijft in. Steeds meer jubilea of buurtfeestjes worden gevierd met een fietstocht. Maar de fietsvierdaagse blijft toch het allermooiste. Het is niet alleen fietsen maar ook vier dagen met elkaar optrekken." In deze uitgave van Peel en Maas vindt u op pagina 9 een special over de Fietsvierdaagse Venray, die gehou den wordt van dinsdag 24 tot en met vrijdag 27 juli 2001 Patersstraat 3 3801 AT Venray (naast Postkantoor) Tel. (0478) 51 37 53 het afhaken van V&D en het uitblij ven van een andere publiekstrekker zijn deze plannen voorlopig van de baan. Volgens wethouder Driessen komt er de komende jaren, wellicht zelfs tot 2009, geen tweede onder grondse parkeergarage bij. TEKORT PARKEERPLAATSEN Uit onderzoek is gebleken dat er in Venray op termijn nog een tekort ontstaat van ongeveer 300 parkeer plaatsen. De gemeente heeft hier voor drie locaties op het oog: het onverharde parkeerterrein aan de Hoenderstraat, het busstation aan de Julianasingel en het braakliggende terrein aan de St. Jozefweg tegen over de voormalige LTS. Deze gebieden kunnen dan worden inge richt voor betaald parkeren. De ondergrondse parkeergarage is een peperdure investering want een parkeervak kost er 40.000 gulden, terwijl dit bovengronds minder dan de helft is. Bovendien wil de gemeente een parkeervoorziening met drie verdiepingen. Dit brengt extra kosten met zich mee omdat de derde laag zich beneden het grond waterpeil bevindt. Tevens is uitgere kend dat een parkeergarage in de eerste tien jaar geen positief exploi tatiesaldo oplevert. "We moeten de komende maand de plussen en minnen goed op een rijtje zetten. In augustus zal er meer duidelijkheid zijn. Zo moet de par keergarage ook sociaal veilig zijn en mogen er geen lugubere hoekjes in zijn. Er komt permanente bewaking met camera's", verduidelijkte Driessen die de ondergrondse par keervoorziening bij Van Schaijik 'niet aantrekkelijk' vindt. "Het blijkt dat daar vooral Duitsers en mensen met duurdere auto's parkeren. De Venraynaar moet er duidelijk nog aan wennen om ondergronds te gaan", concludeerde de verkeers wethouder. DIE VIER JE NATUURLIJK BIJ ____ASTERI A! vannct J- Parkeren in Venray wordt met ingang van 1 september vijftig procent duurder. Deze forse stij ging van het parkeertarief had al op 1 juni moeten ingaan. De gemeente wilde echter tegelijker tijd de betaaltijden flink uitbrei den. Dit leverde zoveel protesten op van omwonenden en winkeliers dat deze plannen weer moesten worden teruggedraaid. Daardoor liep de invoering drie maanden vertraging op. Betaald parkeren op koopzonda gen en tijdens evenementen op zon dagen is voorgoed van de baan. De uitbreiding van de dagelijkse betaal tijd tot 22.00 uur gaat eveneens niet door. Op maandag tot en met donderdag en op zaterdag wordt de parkeertijd Jaar op jaar lukt het het Maasziekenhuis in Boxmeer op zijn positie in het Land van Cuijk en Noord-Limburg verder te ver stevigen. Ten opzichte van 1999 nam het marktaandeel in 2000 met 7% toe. De groei heeft zich met name voorgedaan in de gemeenten Bergen, Boxmeer, Mill, St. Anthonis en Venray. Het Maasziekenhuis ontvangt steeds meer patiënten uit de gemeente Venray, met name sinds de sluiting van de verloskunde en kindergeneeskunde medio 2000 in het St. Elisabeth Ziekenhuis. Vorig jaar had het Boxmeerse ziekenhuis in de regio Venray een marktaandeel van 10%. Voor 2001 wordt tenmin ste een verdubbeling verwacht. Het groeiend marktaandeel ziet het Maasziekenhuis als een bevesti ging van zijn goede reputatie. Het recent ontvangen accreditatiebewijs van het NIAZ (Nederlandse Instituut voor Accreditatie van Ziekenhuizen) heeft ook objectief en onafhankelijk aangetoond dat de kwaliteit van de zorg en de organi satie prima in orde is. De gemeente Venray gaat in oktober de Van Broek huizenstraat in Oostrum, het gedeelte tussen de Geysterseweg en Spraeland over een lengte van 400 meter, verharden en van riole ring voorzien. De kosten van dit project worden geraamd op 563.900 gulden. Al jaren staat de riolering en bes trating van de Van Broeldiuizenstraat ter discussie. Tijdens een onlangs gehouden werkbezoek aan Oostrum, liet de gemeente Venray de Oostrummers weten dat de straat nog dit jaar onder handen zou worden genomen. Overeenkomstig de categorisering Nt4CE^ Jaarmarkt ft I geopend 10.00-18.OOu I SrflAAT 76 van het wegennet volgens het beleidsplan Verkeer en Vervoer wordt de Van Broekhuizenstraat ingericht als een erftoegangsweg B. Verder wordt ter hoogte van de woningen met de huisnummers 40 en 20 een verkeersremmende drem pel aangelegd. De openbare verlich ting wordt aangepast overeenkom stig de beleidsuitgangspunten in de gemeentelijke nota Openbare Verlichting. Met de nutsbedrijven gaat de gemeente Venray nog over leggen over een eventuele aanpas sing van het kabel- en leidingnet. Voor aanwonenden wordt op don derdag 16 augustus door de gemeente Venray een informatie avond georganiseerd. per 1 september met een uur ver lengd tot 19.00 uur. Op vrijdag (koopavond) blijft de eindtijd 21.00 uur. ZONDAGEN GRATIS De plannen die wethouder Jan Driessen (CDA) in maart presen teerde zijn dus weer grotendeels teruggedraaid. "We zijn ermee de boer opgegaan. We hebben de doelgroepen geïnfor meerd om begrip te kweken en de acceptatie te bevorderen. Naar aan leiding van hun reacties is het plan op twee fronten bijgesteld", aldus Driessen. De bewoners, wijkplat- form en het georganiseerde bedrijfs leven hadden weinig moeite met de voorgestelde tariefsverhoging van vijftig procent. Immers vanaf de invoering van het betaald parkeren in Venray in 1993 waren de tarieven niet meer omhoog gegaan. "Men had meer moeite met de optrekking van de uren. Het grootste bezwaar van de bewoners was dat het sociale contact zou verminderen als ook in de avonduren betaald parkeren zou gelden. De wens vanuit de midden stand was vooral dat de zondagen gratis moesten blijven", verklaarde de verkeerswethouder. PARKEERINKOMSTEN Dat de gemeente de oorspronke lijke plannen moet laten varen bete kent ook minder parkeerinkomsten. Driessen stelde daar tegenover dal het parkeerbureau in de avonduren nu niet bezet hoeft te zijn. Eén van de redenen om de betaal tijd te verlengen van 18.00 naar 22.00 uur was om het illegaal en gratis parkeren tegen te gaan. Chauffeurs die 's ochtends voor 9.00 uur hun auto parkeerden en pas na 18.00 uur weer weggreden konden zonder te betalen het terrein verla ten. Dit probleem is nu ondervan gen, deels door oprekking van de eindtijd tot 19.00 uur. Wethouder Driessen: "Het is technisch nu ook niet meer mogelijk dat mensen er de hele dag gratis kunnen staan. Achteraf gezien was betaald parke ren tot 22.00 uur extreem lang. Want de meeste gemeenten doen dit ook niet." Indien de gemeenteraad op 28 augustus akkoord gaat dan kunnen de nieuwe tarieven en parkeertijden op 1 september ingaan. De nieuwe uurtarieven worden: 1,50 gulden (is nu 1 gulden), 2,25 gulden (nu 1,50 gulden) en 3 gulden (nu 2 gulden). Een bewonersvergunning gaat 15 gulden per maand kosten; dit is nu nog een tientje. De bedrijvenvergun- ning gaat omhoog van 25 gulden naar 37,50 per maand. En een maandabonnement wordt verhoogd van 60 naar 90 gulden. Rühl Haegens van Aar Nc-orderliof 8 po-cbus 68, 5800 AB Venray telefoon (04781 58 43 33. fax (0478) 58 46 24 e-mail; info@rha nl internet: www.rha.nl

Peel en Maas | 2001 | | pagina 1