Grote ondergrondse
parkeergarage
in Gouden Leeuw
'Fietsvierdaagse is
meer dan fietsen alleen'
Parkeertarieven
per 1 september
fiks omhoog
HALVE PRIJS
r
Maasziekenhuis
ontvangt meer
Venrayse patiënten
Broekhuizenstraat
op de schop
petters
da*1gtfdfttje0T
<rancesca
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Gehele voorjaarscollektie
dames- en herenkleding
Groot in jonge mode
voor hem en haar
Grotestraat 33 Venray
Bandoeterej
Rongen
voor
en
h sanitair
ïgelwerken!
DE
HYPOTHEEK
SHOP m
BRUILOFT?
om kiezen steeds
bedrijven deze adviseurs?
aajONDERDAG 19 JULI 2001 Nr. 29
HONDERD TWEEËNTWINTIGSTE JAARGANG
oflii Sics
IJssalon
Pr. Bernhardistraat 30a
u'f(neookpag.pl
PEEL EN MAAS
lurf1
isdsm
irotestraat 68 - Postadres: Postbus 15800 AA Venray - Tel. 0478-582727/Fax 510916
,mail adres: peelenm@tref.nl - internet site: http//www.vandenmunckhof.nl/nieuws
Advertentieprijs: ƒ0,44 p. mm (excl. btw) - Abonnementsprijs per jaar 36,50
Abonnementsprijs buiten de regio 55,00 (uitsluitend bij vooruitbetaling)
ML.
"r
"I
Er komt een grote ondergrond
se parkeergarage in De Gouden
Leeuw. De bouw gaat in het voor
jaar van 2002 van start. De nieu
we parkeervoorziening bestaat
wellicht uit drie lagen en biedt
plaats aan circa 650 auto's. Dit
vergt een investering van 25 tot 30
miljoen gulden.
De huidige bovengrondse par
keerplaats in De Gouden Leeuw met
280 vakken moet straks wijken voor
woningbouw. "Er hangt een hoog
prijskaartje aan. Dat liegt er niet om.
Maar we willen voldoende parkeer
gelegenheid bieden zo dicht moge
lijk tegen het winkelcentrum aan.
En dan moeten we wel ondergronds
gaan", lichtte verkeerswethouder
Jan Driessen (CDA) toe.
Het lag eerst in de bedoeling ook
een ondergrondse parkeervoorzie
ning te realiseren in Blekersveld op
het huidige Edah-terr^in. Maar door
Beugel
"Je zult wel weinig stof hebben
oor je column, want er gebeurt
zoveel wat niet door de beu
kan" zei een raadslid deze
:k tegen mij met een brede
ich. Enig leedvermaak was daar-
j op z'n plek, niet vanwege de
omkommertijd maar we stonden
>p dat moment op een beugelbaan
en liij had gewonnen. En ja, er
gebeurt deze weken relatief wei
nig. alhoewel. We beginnen nu al
ie zure druiven uit een recent ver
fden te plukken. Daarmee bedoel
i de ontwikkelingen in het zie-
enhuis. Vol trots laat het
Jaasziekenhuis in Boxmeer
iveten dat het aantal patiënten dat
raar Boxmeer gaat gestaag groeit.
)ic jjatiënten komen hoofdzake-
ijk uit Venray en omgeving waar-
5ij ook dorpen als Overloon,
vfaashees en Holthees zich steeds
neer op Boxmeer gaan oriënte-
ten. Niet alleen als ze ziek zijn
want een logisch gevolg is dat die
pensen zich ook voqr andere
in meer die kant op gaan Helt
in. Dat kan voor Venray. en met
:ne voor de centrumondemè-
irs, kwalijke gevolgen hebbën.
in ontwikkeling die door menig-
over het hoofd is gezien.
Wat dat betreft is het goed dat er
jn de kwaliteit van het centrum
'ordt gedacht. De opknapbeurt
gaande is is daar een voor
lid van. Ook de ontwikkelingen
het gebied van parkeren zijn
ióopgevend. Een parkeerkaartje
>rdt weliswaar duurder maar
is eens eerlijk, als U naar een
•te stad in de regio gaat, maakt
:t helemaal niets uit hoeveel U
loet betalen, als er maar plek is.
e komst van een parkeergarage
il de parkeerproblematiek in
ïnray minimaliseren. Wat rest is
iet opdoffen van het imago van
/enray. Het initiatief van Fanray
is daar een voorbeeld van. Maar
>k het besluit om het betaald
rkeren op zondag definitief te
ihrappen, ook tijdens koopzon-
agen, en de betaaltijd 's avonds
liet te verlengen tot 22.00 uur zijn
- zaken die het centrum van Venray
aantrekkelijk houden. Maar er
zullen meer impulsen moeten
g komen om ervoor te zorgen dat de
|j regiofunctie die Venray heeft en
pretendeert, niet door de vingers
te laten glippen. Want dat laatste
zou pas echt niet door de beugel
kunnen.
Christ
SSANG YONG
4WD
PERSONEN-EN
BEDRIJFSAUTO
I-VERKOOP NIEUWE- EN GEBRUIKTE AUTO'S
I-VAKKUNDIG ONDERHOUD EN REPARATIE
Officieel Servicedealer
ICEZELUKNBAAN 8 5813 EA YSSELSTEYN
HIEL: «478-541945 FAX: 0478-541876
P-miiU: VAKGARAGE@GOMMANSENDEWIT.NL
jlnlcrnetsllc: WWW.GOM M ANSENDEWIT.N L
Nol Verberkt, vrijwilliger van het eerste uur:
Als blijk van waardering voor
zijn grote verdiensten mag Nol
Verberkt op dinsdag 24 juli de
Fietsvierdaagse Venray 2001 offi
cieel openen. Verberkt, hij wordt
bijna 77 jaar, stond midden jaren
tachtig aan de basis van dit jaar
lijks terugkerende fietsevenement.
Samen met Piet Hendrix, Harry
Holtackers en Jan Kreutz behoort
hij tot de mannen van het eerste
uur die nu nog steeds volop actief
zijn.
Het is dit jaar de vijfde keer dat de
Venrayse fietsvierdaagse geheel op
eigen benen staat. In de periode
daarvoor was 'Venray' een onderdeel
van de Deurnese fietsvierdaagse.
Nol Verberkt heeft altijd geijverd
voor zelfstandigheid. "Wij en
Deurne groeiden uit elkaar. In
Deurne ging het alleen om het fiet
sen. Terwijl wij de gezelligheid ook
heel belangrijk vonden en vinden.
Door allerlei activiteiten probeerden
we het aantrekkelijker te maken.
Want de fietsvierdaagse is meer dan
fietsen alleen."
STAPJE TERUG
Twee jaar geleden, bij zijn 75e
verjaardag, stapte Nol Verberkt uit
het bestuur. Hij wilde na al die jaren
een stapje terugdoen. Maar dat wil
niet zeggen dat hij de fietsvierdaag
se in de steek laat. Integendeel: hij
blijft nog actief voor de routecom
missie en de sponsoring. "Na ruim
vijftien jaar ken je onderhand elk
plek in de wijde omgeving. We blij
ven steeds letten op nieuwe fietspa
den en we zoeken naar plaatsen
waar we nog nooit zijn geweest. Wat
ik jammer vind is dat we niet meer
door de Geysterse bossen kunnen
fietsen. Want De Rosmolen is toch
een van de mooiste plekjes. Jaren
geleden kwamen we daar nog
wel.We zijn er laatst weer eens gaan
kijken. Maar de' paden zijn er te
slecht om met een kleine 4000 men
sen overheen te gaan. De wegen zijn
er in deze tijd ook droog en rul. En
dat is te gevaarlijk voor de fietsers.
We moeten ook aan de veiligheid
denken."
Vorig jaar kende de Venrayse
fietsvierdaagse een record met 3800
deelnemers. Iedereen binnen de
organisatie hoopt stiekem dat dit
jaar de 4000-grens gepasseerd
wordt. Nol Verberkt ziet ook de
keerzijde van de enorme populari
teit. Want er zijn onderweg bijna
geen accommodaties meer te vinden
die zo'n grote stroom fietsers kun
nen verwerken. Terwijl in andere
plaatsen de meerdaagse fietstochten
te kampen hebben met een teruglo
pend aantal deelnemers, zit Venray
nog steeds in de lift. "Een goede
organisatie en een fantastisch stel
vrijwilligers. Dat is de basis van ons
succes", vindt Verberkt.
Badkamer Milano wit bestaande uit:
ligbadcombinatie
wastafelcombinatie closetcombinatie
25m2 Atrium wandtegels wit en/of blauw
4m2 Atrium vloertegel wit en/of blauw
^normale prijs: ƒ10.121,69 actieprijs: 7.480,OOj
Keizersveld 22 Venray
y&A|fc Tel.: (0478) 55 04 10
T E G E.L Z ET T E R S LH D R 11 F RONGEN
Nol Verberkt: "De
Fietsvierdaagse Venray blijft het
allermooiste"
VRIJWILLIGERS
Ruim 150 vrijwilligers zorgen
ervoor dat ook de editie in 2001 een
geslaagd fietsfestijn wordt, weet
Verberkt. "Na de laatste dag als alles
opgeruimd is dan gaan we gezamen
lijk eten. Dat wordt verzorgd door
een sponsor. Dan blikken we even
terug hoe het allemaal verlopen is.
Dat is altijd een heel prettige afslui
ting. Dan nemen we vier weken rust
want daarna beginnnen de voorbe
reidingen voor volgend jaar alweer."
Nol Verberkt heeft zich in al die
jaren ook met pr en sponsoring
beziggehouden. Hij kwam bij veel
bedrijven over de vloer die hij wist
te strikken voor een financiële bij
drage aan de fiestvierdaagse.
Daarom was hij ook zo blij dat
Venray losgekoppeld werd van
Deurne. "Dat is een goede zet
geweest. Want eerst verdween dat
geld naar de organisatie in Deurne.
Het was daarom veel prettiger toen
we zelfstandig verder gingen. Je
werd vanzelf actiever omdat de
sponsors die je binnenhaalde ook
ten goede kwamen aan de eigen
stichting. We hebben ook bewezen
dat we de capaciteiten hebben om
alleen verder te gaan. We hebben
Graszoden-Kweekbedrljf
DIRECT GAZON
Ook particuliere verkoop
eventueel thuis bezorgd.
Tel. 0478-54 50 28
Rouwkullenweg 11Ysselsteyn
www.dlrectgazon.nl
onze sporen inmiddels wel ver
diend."
Verberkt vindt het een hele eer dat
hij dit jaar is uitgekozen om de ope
ningshandeling te verrichten. "Dat
hoeft voor mij niet maar het is wel
een erkenning. Want dit is toch hét
lustrum van onze stichting." Toen
hij nog bestuurslid was, was hij
bijna overal bij betrokken. "Twee
jaar geleden heb ik een stapje terug
gedaan. Ik ben nu van allerlei ver
plichtingen af zoals het bezoeken
van vergaderingen. Achter de scher
men blijf ik meehelpen zolang ik het
nog kan. Want fietsen blijft in.
Steeds meer jubilea of buurtfeestjes
worden gevierd met een fietstocht.
Maar de fietsvierdaagse blijft toch
het allermooiste. Het is niet alleen
fietsen maar ook vier dagen met
elkaar optrekken." In deze uitgave
van Peel en Maas vindt u op pagina
9 een special over de
Fietsvierdaagse Venray, die gehou
den wordt van dinsdag 24 tot en met
vrijdag 27 juli 2001
Patersstraat 3
3801 AT Venray
(naast Postkantoor)
Tel. (0478) 51 37 53
het afhaken van V&D en het uitblij
ven van een andere publiekstrekker
zijn deze plannen voorlopig van de
baan. Volgens wethouder Driessen
komt er de komende jaren, wellicht
zelfs tot 2009, geen tweede onder
grondse parkeergarage bij.
TEKORT PARKEERPLAATSEN
Uit onderzoek is gebleken dat er
in Venray op termijn nog een tekort
ontstaat van ongeveer 300 parkeer
plaatsen. De gemeente heeft hier
voor drie locaties op het oog: het
onverharde parkeerterrein aan de
Hoenderstraat, het busstation aan de
Julianasingel en het braakliggende
terrein aan de St. Jozefweg tegen
over de voormalige LTS. Deze
gebieden kunnen dan worden inge
richt voor betaald parkeren.
De ondergrondse parkeergarage is
een peperdure investering want een
parkeervak kost er 40.000 gulden,
terwijl dit bovengronds minder dan
de helft is. Bovendien wil de
gemeente een parkeervoorziening
met drie verdiepingen. Dit brengt
extra kosten met zich mee omdat de
derde laag zich beneden het grond
waterpeil bevindt. Tevens is uitgere
kend dat een parkeergarage in de
eerste tien jaar geen positief exploi
tatiesaldo oplevert.
"We moeten de komende maand
de plussen en minnen goed op een
rijtje zetten. In augustus zal er meer
duidelijkheid zijn. Zo moet de par
keergarage ook sociaal veilig zijn en
mogen er geen lugubere hoekjes in
zijn. Er komt permanente bewaking
met camera's", verduidelijkte
Driessen die de ondergrondse par
keervoorziening bij Van Schaijik
'niet aantrekkelijk' vindt. "Het blijkt
dat daar vooral Duitsers en mensen
met duurdere auto's parkeren. De
Venraynaar moet er duidelijk nog
aan wennen om ondergronds te
gaan", concludeerde de verkeers
wethouder.
DIE VIER JE
NATUURLIJK BIJ
____ASTERI A!
vannct J-
Parkeren in Venray wordt met
ingang van 1 september vijftig
procent duurder. Deze forse stij
ging van het parkeertarief had al
op 1 juni moeten ingaan. De
gemeente wilde echter tegelijker
tijd de betaaltijden flink uitbrei
den. Dit leverde zoveel protesten
op van omwonenden en winkeliers
dat deze plannen weer moesten
worden teruggedraaid. Daardoor
liep de invoering drie maanden
vertraging op.
Betaald parkeren op koopzonda
gen en tijdens evenementen op zon
dagen is voorgoed van de baan. De
uitbreiding van de dagelijkse betaal
tijd tot 22.00 uur gaat eveneens niet
door.
Op maandag tot en met donderdag
en op zaterdag wordt de parkeertijd
Jaar op jaar lukt het het
Maasziekenhuis in Boxmeer op
zijn positie in het Land van Cuijk
en Noord-Limburg verder te ver
stevigen. Ten opzichte van 1999
nam het marktaandeel in 2000
met 7% toe. De groei heeft zich
met name voorgedaan in de
gemeenten Bergen, Boxmeer, Mill,
St. Anthonis en Venray.
Het Maasziekenhuis ontvangt
steeds meer patiënten uit de
gemeente Venray, met name sinds
de sluiting van de verloskunde en
kindergeneeskunde medio 2000 in
het St. Elisabeth Ziekenhuis. Vorig
jaar had het Boxmeerse ziekenhuis
in de regio Venray een marktaandeel
van 10%. Voor 2001 wordt tenmin
ste een verdubbeling verwacht.
Het groeiend marktaandeel ziet
het Maasziekenhuis als een bevesti
ging van zijn goede reputatie. Het
recent ontvangen accreditatiebewijs
van het NIAZ (Nederlandse
Instituut voor Accreditatie van
Ziekenhuizen) heeft ook objectief
en onafhankelijk aangetoond dat de
kwaliteit van de zorg en de organi
satie prima in orde is.
De gemeente Venray gaat in
oktober de Van Broek
huizenstraat in Oostrum, het
gedeelte tussen de Geysterseweg
en Spraeland over een lengte van
400 meter, verharden en van riole
ring voorzien. De kosten van dit
project worden geraamd op
563.900 gulden.
Al jaren staat de riolering en bes
trating van de Van
Broeldiuizenstraat ter discussie.
Tijdens een onlangs gehouden
werkbezoek aan Oostrum, liet de
gemeente Venray de Oostrummers
weten dat de straat nog dit jaar
onder handen zou worden genomen.
Overeenkomstig de categorisering
Nt4CE^
Jaarmarkt
ft I
geopend 10.00-18.OOu I
SrflAAT 76
van het wegennet volgens het
beleidsplan Verkeer en Vervoer
wordt de Van Broekhuizenstraat
ingericht als een erftoegangsweg B.
Verder wordt ter hoogte van de
woningen met de huisnummers 40
en 20 een verkeersremmende drem
pel aangelegd. De openbare verlich
ting wordt aangepast overeenkom
stig de beleidsuitgangspunten in de
gemeentelijke nota Openbare
Verlichting. Met de nutsbedrijven
gaat de gemeente Venray nog over
leggen over een eventuele aanpas
sing van het kabel- en leidingnet.
Voor aanwonenden wordt op don
derdag 16 augustus door de
gemeente Venray een informatie
avond georganiseerd.
per 1 september met een uur ver
lengd tot 19.00 uur. Op vrijdag
(koopavond) blijft de eindtijd 21.00
uur.
ZONDAGEN GRATIS
De plannen die wethouder Jan
Driessen (CDA) in maart presen
teerde zijn dus weer grotendeels
teruggedraaid.
"We zijn ermee de boer opgegaan.
We hebben de doelgroepen geïnfor
meerd om begrip te kweken en de
acceptatie te bevorderen. Naar aan
leiding van hun reacties is het plan
op twee fronten bijgesteld", aldus
Driessen. De bewoners, wijkplat-
form en het georganiseerde bedrijfs
leven hadden weinig moeite met de
voorgestelde tariefsverhoging van
vijftig procent. Immers vanaf de
invoering van het betaald parkeren
in Venray in 1993 waren de tarieven
niet meer omhoog gegaan. "Men
had meer moeite met de optrekking
van de uren. Het grootste bezwaar
van de bewoners was dat het sociale
contact zou verminderen als ook in
de avonduren betaald parkeren zou
gelden. De wens vanuit de midden
stand was vooral dat de zondagen
gratis moesten blijven", verklaarde
de verkeerswethouder.
PARKEERINKOMSTEN
Dat de gemeente de oorspronke
lijke plannen moet laten varen bete
kent ook minder parkeerinkomsten.
Driessen stelde daar tegenover dal
het parkeerbureau in de avonduren
nu niet bezet hoeft te zijn.
Eén van de redenen om de betaal
tijd te verlengen van 18.00 naar
22.00 uur was om het illegaal en
gratis parkeren tegen te gaan.
Chauffeurs die 's ochtends voor 9.00
uur hun auto parkeerden en pas na
18.00 uur weer weggreden konden
zonder te betalen het terrein verla
ten. Dit probleem is nu ondervan
gen, deels door oprekking van de
eindtijd tot 19.00 uur. Wethouder
Driessen: "Het is technisch nu ook
niet meer mogelijk dat mensen er de
hele dag gratis kunnen staan.
Achteraf gezien was betaald parke
ren tot 22.00 uur extreem lang. Want
de meeste gemeenten doen dit ook
niet."
Indien de gemeenteraad op 28
augustus akkoord gaat dan kunnen
de nieuwe tarieven en parkeertijden
op 1 september ingaan.
De nieuwe uurtarieven worden:
1,50 gulden (is nu 1 gulden), 2,25
gulden (nu 1,50 gulden) en 3 gulden
(nu 2 gulden).
Een bewonersvergunning gaat 15
gulden per maand kosten; dit is nu
nog een tientje. De bedrijvenvergun-
ning gaat omhoog van 25 gulden
naar 37,50 per maand. En een
maandabonnement wordt verhoogd
van 60 naar 90 gulden.
Rühl Haegens van Aar
Nc-orderliof 8 po-cbus 68, 5800 AB Venray
telefoon (04781 58 43 33. fax (0478) 58 46 24
e-mail; info@rha nl internet: www.rha.nl