"Over publiciteit hebben we niet te klagen" G. Cuijpers wint Lento Weekend fiets I PEEL EN MAAS donderdag 5 juli 2001 - Pagina 14 Regering, toeristen en media bezoeken blindenproject Tibet Het boek 'Godefridus Henschenius 1601-1681' Vorige week verscheen in de Venrayse boekhandel het boek Godefridus Henschenius, een geleerde uit Venray in de zeventien de eeuw', van de hand van A.L. Croft. Gezien de encadrering in het ■^rote 400-jarige herdenkingsfeest /an Henschenius' geboortejaar en de laarmee gepaard gaande publiciteit, 'ion het haast niet anders dat velen lit boek met grote interesse tege- noet zagen. I De allereerste indruk van het boek was vrij positief, wat beslist beïn vloed werd door de kleurtekening van Henschenius op de voorkaft. persoonlijk had ik liever een afdruk .j/an de gravure (verkleind) uit een leel van de Acta Sanctorum daarop villen zien, omdat deze de 'ware' Jenschenius dichter benadert. Maar laar is mee te leven. I De inhoud De inhoud van het boek kan men 'grofweg indelen in twee delen: twee ■bladzijden geschreven tekst, gewijd tan de Venray se Gaert (uitspraak paört) Henskens en de rest van het boek aan de buiten-Venrayse podefridus Henschenius, waarbij vel niet mag worden vergeten, dat lij zich de eerste twee decennia van leze laatste periode nog wel Gaert lienskens zal zijn blijven noemen. Dmdat ik van deze tweede periode liet voldoende weet (het meeste heb k van de voortreffelijke en onverge- elijke oud-archivaris van de gemeente Venray, Harry Camps, die hans zijn laatste levensdagen in 's -lertogenbosch doorbrengt) beperk k mij in mijn opmerkingen tot de ;erste periode, de zogenaamde éenrayse periode van Godefridus henschenius. Het boek begint na :engebruikelijk inleidingswoord net het vermelden van het gezin henskens en het geboortehuis van 1' jaert. De basisgegevens voor de ;êzinssamenstelling waren indertijd /ia o.a. pastoor van Haeff bij Habets' terechtgekomen en deze ïad ze gebruikt voor een groot arti- cel (1868). De auteur gebruikt ze /an zijn kant weer voor de 'entree' /an zijn boek. De auteur heeft blijk baar later in de gaten gehad, dat niet illes klopte wat er geschreven stond :n daarom vulde hij alles maar aan net correcties, aanvullingen en ver- vijzingen. Dal maakt deze pagina in nijn ogen zo wanordelijk en onoverzichtelijk. De Peter en Meter bij de doop van Gaert Henskens in 1601 De auteur schrijft over de geboor- e van Gaert Henskens, dat zijn loopnaam niet is ingevuld, wat toch vel opmerkelijk is. Wel wordt de peter en de meter genoemd. Hij ver wijst daarbij naar het artikel van habets (blz. 199) en inderdaad, op >lz. 198 vinden wij de namen: Gerard van Caelenü! En Jacoba Venraynaar Paul Kronenberg werkt sinds 1998 met zijn blinde vriendin Sabriye Tenberken vol overgave aan het 'Project for the Blind' in Tibet, een project dat als hoofddoel het integreren van blin den in de Tibetaanse maatschap pij heeft. Paul is verantwoordelijk voor alle technische en onder- houdsaspecten van het project. Verder traint hij diverse mede werkers in de basisbeginselen van boekhouding, kantoorwerk en het gebruik van computers. De Venraynaar is naast communica tie en fondsenwerving ook verant woordelijk voor de start van de Tibetaanse brailleboekdrukkerij. Het gehele project heeft als loofddoel het integreren van blin den in de Tibetaanse maatschappij. Binnen dit doel worden stap voor ;tap vier projecten gestart. Een School voor blinden in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar is het eer- >te project. Deze school is in mei 1998 gestart. Het tweede project betreft een brailleboekdrukkerij waar Tibetaanse schoolboeken in braille kunnen worden geprodu- :eerd en het derde project is een ■eïntegratieprogramma om blinden e integreren in reguliere scholen en n de dagelijkse samenleving. Tot dot willen Sabriye Tenberken en 3aul Kronenberg een beroepsoplei ding opzetten, zodat blinden niet jilleen de mogelijkheid wordt gebo den om in de maatschappij te kun nen integreren, maar ook zelf een nkomen kunnen genereren. De redactie van weekblad Peel en Maas bntving deze week een verslag van 3aul Kronenberg over de gang van iaken in Tibet. BLINDENPROJECT TIBET 20 mei: nationale gehandicapten- lag. Vandaag ontvangen we de kans bm ons project aan de bevolking van Jiasa voor te stellen. Het is een belangrijke dag en de kinderen en ie medewerkers zijn al vroeg in de weer om alles goed te laten verlo- ben. Om 10:00 uur vertrekken we net alle 19 kinderen naar een straat n de buurt van het Potala paleis. Alle organisaties die iets te maken lebben met gehandicapten hebben lier een stand van waaruit ze hun werk aan het publiek voorstellen. Vandaag laat de zon het een beetje ifweten, dit is echter niet erg omdat we anders waarschijnlijk als gebak ken broodjes terug naar huis zouden gaan. Een fanfare bestaande uit jonge kinderen met waarschijnlijk gesponsorde uniformen, die voor de meeste muzikanten toch nog een beetje te groot zijn, blaast en trom melt met een volume dat zelfs de kinderen van de school voor doven (in de stand naast ons) het decibel- geweld meekrijgen. Ik weet niet hoe lang de 'big band' al bestaat, maar na een uur of twee merk ik dat het repertoire toch verdacht veel bestaat uit 1 nummer waarin een aantal kleine varianten zijn aangebracht. Het evenement wordt gelukkig druk bezocht en vele nomaden, pelgrims en stadsbewoners verdringen zich om de stands om toch maar zoveel mogelijk mee te krijgen van het 'aanbod'. Onze kinderen proberen onder begeleiding van Tashi, de blinde muziekleraar boven de fanfare en de grote speaker die de hele dag kra kende muziek en een nog krakerige mannenstemspeech ten gehore brengt, uit te zingen. Het braille schrift wordt door de mensen 'gretig bevoeld', ook laten we vrijwilligers (moeilijker te vinden dan men denkt) geblinddoekt voorzien van een blindenstok een parcours lopen. Natuurlijk worden bomen, fietsers en mensen geramd, dit tot groot ver maak van de toeschouwers die nu in grote, getale dit 'spektakel' van dicht bij willen bewonderen. Rond een uur of één verschijnt er een massa pers met daartussenin de hoogste lokale regeringsleiders. Er volgt een handenschudden met de initiators, directeuren of presidenten van elke organisatie waarbij er nadrukkelijk op wordt gelet dat de fotografen deze momenten ook dui delijk op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. Alle stands worden bezocht en plotseling staan de hoge leiders voor onze stand. Het project wordt kort geïntroduceerd en het brailleschrift wordt door de heren bevoeld. Vele camera's klikken en ook de TV-teams zitten er met hun neus bovenop. De heren bedanken zich bij ons dat we voor dit doel naar Lhasa gekomen zijn. En een seconde later zijn ze al op weg naar de volgende stand. Vijf minuten later komt dhr. Tenzin, één van de regeringsleiders, terug naar onze stand om ons te vertellen dat het hem spijt vandaag niet zoveel tijd voor ons te hebben. Hij wil ons zoveelste bezoek aan Shigatse bevond het gebouw zich ongeveer in de fase waarin de nieuwbouw zich hier in Lhasa op dit moment bevindt. De afwerkingfase. Op de eerste verdieping waren "twee toilet ten gepland. In de ruimte ervoor twee wastafels. De waterleiding zou onder de wastafels gemonteerd moeten worden. Bij een bezoek om te controleren of de zaken ook vol gens ontwerp en volgens enige logi ca gebouwd waren ontdekte ik dat de waterleiding, in dit geval een lelijke dikke al zilvergeverfde pijp gemonteerd was op ongeveer 25 cm boven de wastafel. De verantwoordelijke persoon werd gezocht en gevonden. Trots vertelde hij dat hij de kleur zelf uit gezocht en zelfs aangebracht had. Over de kleur had ik eigenlijk niets aan te merken zolang de pijpleiding maar niet zichtbaar zou zijn geweest. Ik liet hem het ontwerp zien en de bijbehorende hoogte waar de leiding eigenlijk had moe ten zitten. Daarna verzocht ik hem vriendelijk de pijp te demonteren en onder de wastafel weer te monteren. Na inspectie van de rest van de bouwwerkzaamheden, die redelijk 'okay' waren uitgevoerd verliet ik met een gerust gevoel Shigatse om er vervolgens twee weken later weer terug te keren. Omdat moeder natuur riep bezocht ik vrijwel direct de toiletgroep op de eerste verdie ping. Na het haastig doorlopen van de ruimte waarin de wastafels zich bevonden merkte ik op dat de pijp inderdaad was verdwenen. Na het toiletbezoek echter merkte ik dat de pijp zich nog op exact dezelfde plaats bevond. Wat was er gebeurd, de verantwoordelijke werker dacht waarschijnlijk dat het verplaatsen van de pijp meer werk met zich meebracht dan het verplaatsen van de wastafels. De wastafels waren dertig centimeter hoger geplaatst, dus mooi bóven de waterleiding! Probleem opgelost zou men denken. Het kleine probleem dat zich nu voordeed was echter dat de Tibetanen en de Chinezen, niet de grootste mensen op deze planeet, zich nu de handen bijna bovenkops moesten wassen. Maar ook hiervoor was er door de inventieve werker al een oplossing gevonden, namelijk een opstapje. FYSIOTHERAPIE In mei 2001 is Monique Assal, een blinde fysiotherapeute uit Zwitserland, naar Lhasa gekomen om de trainers en de trainees van de medische massage opleiding een stoomcursus in de basis van fysio therapie te geven. Aan de hand van een door Monique meegebracht plastic mini-skelet werden technie ken geoefend en bijgebracht. De combinatie van fysiotherapie en medische massage kan worden gebruikt om mensen die leiden onder verschillende ziektes zoal Big Bone Disease (BBD), Artritis en of Rachitis te behandelen. Door behan deling kunnen deze mensen weer wat beter bewegen en wordt de pijn voor een deel weggenomen. We wil len in het massagetrainingscentrum blinden uit gebieden waar eerderge noemde ziektes veel voorkomen opleiden, zodat ze hun dorpsgenoten kunnen helpen. De training van Monique is succesvol verlopen en ze wil volgend jaar voor een follow- up training weer nogmaals naar Lhasa komen. Ze was het meest onder de indruk van de leergierig heid en de motivatie van de leerlin gen. TOERISTEN Sinds het uitkomen van Sabriyes boeken in Duitsland en het boek met de geschiedenis over het project 'Mijn weg leidt naar Tibet' bij Sirene in Nederland, worden we over spoeld met toeristen die graag een kijkje komen nemen. Niet alleen Duitse en Nederlandse toeristen vin den hun weg naar Tibet en naai- het project, ook vele Australiërs, Fransozen, Amerikanen, Chinezen etc. vinden dezelfde weg. Omdat het aantal bezoeken in vergelijking met het vorige jaar sterk is toegenomen en omdat de kinderen daardoor te vaak en te veel in het onderwijs gestoord worden willen we in dé toekomst'vaste bezoekerstijden gaan introduceren. Zodra de nieuwbouw klaar is zullen we deze tijden op de toegangspoort vermelden en ook op de websites publiceren. Op deze wijze kunnen geïnteresseerden het reisschema van tevoren aanpassen aan de bezoekerstijden en hoeven wij ons niet aan te passen aan al de reisschema's van de verschillende toeristengroepen. Daardoor hebben we dan ook meer tijd voor de dage lijkse werkzaamheden zoals com municatie, boekhouding, fondsen werving en het verder ontwikkelen van het project. In de laatste twee maanden heb ben we achttien tv-teams van ver schillende nationale zenders (uit Chjna) op bezoek gehad die een bericht over het project hebben gemaakt. Op dit moment wil CCTV 4 in samenwerking met de TV zen der van de TAR een documentaire maken. Ze willen het materiaal daarvoor in de komende maanden filmen en de docu dan in drie talen publiceren, waaronder ook in het Engels. Verder hebben vele kranten en tijdschriften in de laatste maan den over het project bericht. Over publiciteit dus niets te klagen. Naar aanleiding van de gehandicaptendag en de TV uitzendingen hebben we al verschillende lokale mensen op bezoek gehad die een donatie kwa men brengen. Zo hadden we twee weken geleden drie zeer oude dames die gepakt en gezakt met ingrediënten voor een voedzame lunch de kinderen kwamen verras sen door voor ze te koken. Afgelopen jaar is het volgende voor val gebeurd. Sabriye kwam na een vergadering met andere NGO's en de Nederlandse ambassadeur in het Lhasa hotel terug naar de school. De kinderen waren nog op en waren in een giechelige bui. Sabriye dacht dat ze om haar giechelden omdat ze een paar glaasjes wijn op had en misschien een beetje tipsy over kwam. Ze liep het kantoor binnen en struikelde over een groot 'ding'. Ze betastte het en het voelde koud en een beetje eng aan. Het duurde even voordat ze in de gaten had dat er een half varken op de kantoorvloer lag. Het was een donatie van een boer die over het project had gehoord via de krant en eens een kijkje was komen nemen. Dit soort acties van de lokale bevolking zijn voor ons een grote beloning. Er zijn nog veel meer zaken waar over ik kan schrijven, maar ik wilde het er voor nu weer even bij laten. Met de kinderen, de medewerkers en met ons gaat het goed, we genie ten van de ontwikkelingen in het werk en hopen dat dit nog even zo door mag blijven gaan! Met vriendelijke groeten vanuit een overdag erg zonnig en 's nachts erg nat Lhasa, Paul Kronenberg Henschenius houdt in Venray, vierhonder jaar na zijn geboorte, de gemoederen danig bezig G, Kuijpers uit Castenray is een van de winnaars geworden van de Batavus Lento Weekend fiets. Hij mocht de prijs in ontvangst nemen uit handen van Batavus rijwielspe cialist Poels Tweewielers in Venray. De ANWB en fietsfabrikant Batavus BV hebben een campagne gehouden ter promotie van het ANWB Fietsrouteboek en de Batavus Lento Weekend Fiets. ANWB-leden maakten na aanschaf van het ANWB Fietsrouteboek kans op het' winnen van een Batavus Lento Weekend. Consumenten die een Batavus Lento Weekend koch ten kregen hierbij het ANWB Fietsrouteboek. Landelijk werden in totaal 125 winnaars met deze fraaiè prijs verblijd. Afgelopen zondag werd deel drie van de landententoonstelling "De wereld volgens... Duitsland" geopend in het Odapark. Dat gebeurde met een performance van Mary-Noëlle Dupuis, die overigens niet door iedereen als kunst werd gewaardeerd getuige het feit dat een buurtbewoner met heggenschaar dreigde de geluidskabels door te knipper].. De performance was echter van korte duur, waardoor het "incident" met een sisser afliep. De tentoonstelling duurt tot en met 9 september en laat verder werken zien van Gerald Matz.net; Petr Zubek en Ling Jian. NIEUWBOUW De nieuwbouw is weer een apart hoofdstuk in de geschiedenis van het project. Na anderhalfjaar wach ten op een bouwvergunning is in april 2001 dan toch eindelijk een start gemaakt met de constructie. Bouwen in Tibet is een actie waarin logica soms ver te zoeken is, het gevolg daarvan zijn constructies met geschiedenis. Daarbij wil ik even teruggaan naar het jaar 1999. Destijds heb ik van het Zwitserse Rode Kruis de opdracht gekregen een gebouw te ontwerpen en de coördinatie over de bouwactiviteiten in Shigatse te leiden. Tijdens het Hensken. Ik vopd, voorakgezien de jarenlange ervarmg met de Venrayse geschiedenis, de naam van dé peter een 'onvenrayse' naam. Er zat dus niets anders op dan de bronnen te controleren (de Doopboeken van de Grote Kerk). En jawel hoor, daar stond dat Gerardus van Gaelre (Gelre) en Jacoba Henskens de doopgetuigen van deze Godefridus waren. Vindt u, lezer, zelf ook niet deze weg omslachtig en gevoelig voor fouten is. Waarom niet rechtst reeks verwezen naar deze voor noemde boeken. Een andere doopnaam (Petrus) Omdat wij toch in deze boeken zitten, kijken wij ook even naar een andere doopnaam, die Habets 'Petrus' noemt. Deze fout heeft tot op de dag van vandaag tot meer dan gekke conclusies geleid en uiteinde lijk een genealogische euthanasie als enige mogelijke oplossing gebo den (voor 1601 laten sterven). Er staat namelijk 'Peterken en niet Petrus', geboren 3 juni 1587. Deze Peterken (Petronella) is later mét de bekende landmeter van het Venrayse Meetboeck getrouwd. Vader Hendrik 1605 t Na ons klein uitstapje in de doop boeken, terug naar blz. 7 van het bewuste boek. Habets schrijft daar (regel 5) dat vader Hendrik een lakenhandel in Venray dreef, maar dat hij'waarschijnlijk al in 1605 stierf, toen Godefridus nog maar vier jaar oud was. Wie een detailstu die maakt uit de Venrayse geschie denis zoals in dit geval Henschenius, kan haast niet zonder de bestudering van de combinatie van de geschiedenis van de Laethof, het Ellendige Gilde, de kloosters, het kerkelijke en wereldlijke bestuur. Wie dat verwaarloost gaat onherroepelijk de mist in. A. den Brok ging daardoor ook in de fout toen hij in zijn boek over de kloos ters in Venray, klooster Jerusalem, abusievelijk zijn jaarlijkse bijdrage niet aan de Laetheer maar aan de parochiekerk Iaat betalen. Maar wat heeft dit nu te maken met de dood van de vader van Gaert Henskens? Wel, in het archief van de pastorale Laethof vonden wij niet geheel onverwacht de gedeeltelijke oplos sing van het overlijdensjaar 1605. In 1607 was Hendrik Henskens nog aanwezig bij een gesprek inzake de voogdijschap over de kinderen van zijn schoonbroer Jan Gaerts, broer van zijn vrouw. Dus leefde hij toen nog. Voetnoot 8 Voetnoten zijn dikwijls een inte ressante informatiebron. Dus ook maar even naar deze voetnoot geke ken. Wie schetst mijn verbazing, toen daar verwezen werd naar een artikel van mij, dat onder de titel 'de teloorgang' in een krant verschenen zou zijn. Mag ik even er op wijzen, dat dit niet hqt geval is. Het geboortehuys van Henschenius Natuurlijk komt Gerard Lucasen de eer toe, dat hij de plaats van het geboortehuis heeft aangetoond, maar of dat zo overtuigend en nauw keurig was? Leest u zijn artikel, dat overigens wat dit betreft een kri tiekloze kopie is van 'Habets' er maar eens over na. En wat staat daar: ik citeer: 'Aan de noordzij werd het geboortehuis begrensd door het pand dat eind 16e eeuw 'Hoffengoet' werd genoemd'. Is de schrijver van dit artikel soms geruis loos op deze bewering teruggeko men, toen hij later uil mijn artikel had vernomen dat het herberg 'de Croon' moest zijn. Is hier niet een excuus aan het adres van de lezer op zijn plaats? Dit zijn mijn voorlopige aanmer kingen op hel tekstuele gedeelte (blz. 7t/m 11). graag uitnodigen voor een diner later deze maand. Dit is natuurlijk een grote eer en deze kans krijg je hier niet iedere dag. Nadat de rege ringsleiders huiswaarts gekeerd zijn vervolgt de dag zoals hij voor het bezoek verliep. Lawaaierig maar gelukkig vele nieuwsgierige bezoe kers. Nadat we de kinderen, de medewerkers en alle braillespullen die we tentoongesteld hebben weer naar huis hebben gebracht vallen we moe maar voldaan in bed. De moeder van Henschenius Zij heeft een enorme invlöèd gehad op de latere levenskeuze van haar kinderen. Drie van de zes kin deren gingen naar het klooster en de vierde zorgde naast zijn nering in het bijzonder voor de paters Fransciscanen in Venray. De diepere oorzaak meen ik te kunnen vinden in haar afstamming van de geestelij ke Gaert Pouwels, getrouwd met N.N. Ik heb daarvoor de hele fami liestamboom bestudeerd. Mijn eind conclusie was, dat het voor 100% zeker (testamenten, voogdijschapen, geboortes etc.) zo is. Ik ben daarbij beslist niet over één nacht ijs gegaan! Ook in deze afstamming ligt de verklaring van de naam Godefridus" hij werd genoemd naar zijn grootva der Gaert Godefridus) Pouwels. Vreemd is, dat deze gegevens buiten het boek gelaten zijn. Ik kan mij eerlijk gezegd, niet aan de indruk ontrekken, dat dit niet zonder reden is gebeurd. Waarom worden anders mijn artikelen op een hoopje achter in het boek onder voetnoot 194 samengepropt, zonder vermelding overigens van mijn artikel: De Henskens en het Stamhuys, april 2001'? Hoe had het beter gekund? Schema A: 1. de betekenis van de Henskens voor Venray, de Henskens-company (Broers in de lakenhandel en wolnijverheid - vol molen - hoedenmakers 2. De ver klaring van de naam Henskens; 3. De juiste gezinssamenstelling: Henskens Pouwels; 4. De vader, zoon van Hensken Teus en Lybeken Verkinderen; 5. De moeder, dochter van Gaert Pouwels en N.N., 6. De inschrijving van de doopnaam in het kerkelijk doopregister; B. De lotgevallen vande andere broers en zusjes. Louis Rutten..

Peel en Maas | 2001 | | pagina 14