Buurt zet vraagtekens veiligheid fietsers bij Eendagslenzen! Handhaving krijgt hoogste prioriteit Klok Grote Kerk kapot Eerste proefwoningen senioren gereed Kennedymars krijgt een nieuwe kans Centrum in het middelpunt Wijkradenoverleg op de bres voor Eerste Hulp CONTACTLENZEN \N\eVeïs Campagne rechts voorrang VERHAEG^ Vernieling ruit Bekeurd '9illi pEEL EN MAAS donderdag 15 maart 2001 - Pagina 5 Reconstructie kruispunt Zuidsingel-Sportlaan van start Vanaf maandag 19 maart tot en met vrijdag 4 mei vindt de recon structie van het kruispunt Sportlaan-Zuidsingel-St. ,4ntoniusstraat plaats. Door deze werkzaamheden is de kruising niet meer te bereiken als door gangsweg in de richting van de West- en de Oostsingel; voor ver keer in de richting van sportpark De Wieën wordt een tijdelijke noodverbinding gemaakt via het parkeerterrein bij sporthal De Wetteling, die bereikbaar is van uit de rotonde Zuidsingel/Leunseweg. Het ver keer wordt via de Leunseweg, Julianasingel en Langstraat omgeleid Dat vertelde John Beeren van de gemeente Venray dinsdagavond tij dens een informatieavond in het gemeentehuis. Het kruispunt wordt overeenkomstig de uitgangspunten van 'Duurzaam Veilig' heringericht, waarmee de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer volgens de gemeente Venray wordt bevorderd, met name voor overste kende fietsers. Tevens gaat de gemeente een dubbelzijdig fietspad aanleggen aan de zuidkant van de Zuidsingel tussen dit kruispunt en het pad door het sportveld (richting Westsingel). Ook wordt onder ande re het achterstallig onderhoud weg gewerkt. Vanuit zuid en oostelijke richting (Veltum, Westsingel) fietsen onge veer 250 leerlingen van en naar het Raayland College. Door een goede fietsverbinding aan te leggen tussen de Langstraat-Hoebertweg en de Zuidsingel wordt het bestaande fietspad, dat wordt voorzien van een deugdelijke verlichting, door het sportpark geoptimaliseerd voor fiet sers in twee richtingen. Ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Zuidsingel wordt het aan te leggen dubbelzijdige fietspad doorgezet langs de Zuidsingel tot het kruispunt met de Sportlaan. Het voordeel hiervan is volgens de gemeente dat dit deel van de fietsers geconcentreerd over steekt ter hoogte van het Raayland College en dat de toekomstige rotonde Langstraat-Zuidsingel min der wordt belast door deze stroom fietsers. Bromfietsers maken, over eenkomstig de wettelijke regel, gebruik van de hoofdwegen. Een gedeelte van de circa dertig aanwezige buurtbewoners plaatste echter grote vraagtekens bij de vei ligheid op het kruispunt. Sommigen hadden liever een rotonde gezien, anderen pleitten voor verkeersregel installaties (VRI's) bij de oversteek. "Wanneer verwacht u de eerste ongelukken? Het is toch raar dat de fietsers op alle rotondes wél voor rang hebben, en hier niet. Op deze kruising, die erg lijkt op een roton de, heeft het verkeer op de Zuidsingel voorrang. Dat is erg ver warrend", aldus één van de ongerus te buurtbewoners. Volgens Beeren is het plan echter duidelijk anders van opzet. "De fietspaden over de kruising worden inderdaad net als bij een rotonde vierkant uitgevoerd, maar op de hoofdrijbaan worden duidelijke middengeleiders met twee aparte iïetsoversteken aangelegd. Ook is de bebording dusdanig dat het duide lijk is dat het verkeer op de Zuidsingel, de hoofdrijbaan, voor rang heeft. Dit is overeenkomstig het beleidsplan, waarin staat dat bij een aansluiting van een woonstraat op een hoofdrijbaan of doorgangs weg geen rotonde wordt aangelegd. De categorisering van het wegennet geeft geen aanleiding om hier een rotonde aan te leggen." Toch kon Beeren de buurtbewo ners niet overtuigen. "Dit is niet logisch", aldus de heer Van de Kerkhof. "Een voorrangsrotonde voor fietsers was in mijn ogen veili ger geweest. Honderden fietsers gaan gebruik maken van dit kruis punt en als zo'n stroom eenmaal aan het oversteken is, is ze niet meer te stoppen. Er komt zo'n sliert uit het gebouw en niemand stopt. We moe ten niet wachten tot er doden zijn. De veiligheid van de fietsers moet voorop staan." De gemeente Venray gaat de leer- lingenstroom echter gedeeltelijk opvangen door aan de zuidkant van de Zuidsingel, in de directe nabij heid van de toekomstige voetgan gersbrug over de singel, fietsenstal lingen aan te leggen. "Het is de bedoeling dat het fietsverkeer uit het zuiden gebruik gaat maken van de fietsenstallingen en de voetgangers brug, zodat er minder fietsverkeer de kruising zal oversteken. Dat geeft een stuk ontlasting", aldus Beeren. RUIME OPZET "De St. Antoniusstraat is geen normale ontsluitingsweg", vond Jan Houwen. "Er wonen driehonderd gezinnen in de wijk en ook die maken gebruik van de kruising. De ruimte is zo beperkt datje giganti sche opstoppingen gaat krijgen." Maar daar is rekening mee gehou den, vertelde Beeren. De gemeente Venray gaat de kruising ruimer opzetten door de fietspaden breder te maken (2.75 meter in plaats van 2.00 meter) en een extra brede mid dengeleider (drie meter breed) aan te leggen. Beeren: "Deze oplossing is uitgebreid besproken met ver keersveiligheidsorganisatie 3VO en de verkeerskundigen van de gemeente Venray. Men vindt dit een goede oplossing, omdat de voor- rangsregel duidelijk is. Verkeer op de Zuidsingel heeft voorrang." Wel beloofde de gemeenteambte naar om de verkeerskundigen nog eens te laten bekijken of verkeers lichten voor fietsers de situatie op de kruising veiliger zouden maken. De gemeente Venray start maan dag 21 mei met het vervangen van de asfaltverharding op de afrit De Wieën (Deurneseweg richting sport park De Wieën) en het verbeteren van de verlichting op dit traject. "Door deze route aantrekkelijk te maken willen we de leerlingen uit zuidelijke richting dwingen via dit traject te fietsen. Maar we moeten deze route wel zodanig inrichten dat het voor de leerlingen aantrekkelijk wordt om via In de Wieëen en de sportlaan naar de stalling aan de zuidkant van de Zuidsingel te fiet sen", aldus Beeren. "Op deze manier willen we het fietsverkeer op de kruising en op de rotonde Leunseweg-Zuidsingel verminde ren." De werkzaamheden op de afrit In de Wieën zullen circa twee a drie weken in beslag nemen. De omlei ding in de richting van het sportpark vindt plaats via de Zuidsingel. Eindstraat 12, tel. 581553 gratis parkeren voor de deur Vanaf 1 mei 2001 krijgen alle bestuurders die een gelijkwaardi ge kruising naderen en van rechts komen voorrang. Ook in de gemeente Venray wordt deze nieuwe verkeersregel ingevoerd. Gelijktijdig worden ook diverse verkeerssituaties in Venray aange past. Dit betreft onder andere de kruising Langeweg-Merseloseweg, de fietsovers teekplaat sen Stationsweg, Henri Dunantstraat en de lïetsoverstekèn in de woonwijk '.andweert, bij de Kruidenlaan, jleutelbloem en Klaproos, iOmdat dé nieuwe verkeerssitu- jes om gewenning vragen gaat de jmeente Venray in het belang van verkeersveiligheid een voorlich- jgscampagne starten met als titel ferkeersveiligheid moet ook tussen He oren zitten'. De doelstelling van de campagne is gedragsbeïnvloe ding van alle weggebruikers, maar vooral van automobilisten, fietsers en schoolgaande jeugd. De gemeente Venray gaat diverse middelen inzetten om weggebrui kers op de hoogte te brengen van de veranderingen in de voorrangsregel. Er wordt onder andere een prijs vraag uitgeschreven en vja 3VO Worden voor alle Venrayse scholen algemene educatiepakketten besteld. Tevens krijgen alle leerlin gen van groep 7 en 8 extra lesmate riaal in verband met de verkeers- proef 2001. Voor de scholen in de woonwijk Land weert wordt een extra educatiepakket samengesteld, waarin de situaties in de wijk Landweert aan de orde komen. M of ,J< - fc üfy ,rv- Dé grootste klok in de toren van de Grote Kerk is kapot. Vorige week bleek dat de vier van de zeven bou ten, waarmee de klok is bevestigd, waren afgebroken. Om erger te voorkomen is besloten om de klok met staalkabels in balans te houden. Wel kunnen voorlopig de luidklok- ken niet meer gebruikt worden. Het carillon kan wel normaal functione ren. De klok is in 1951 gegoten en heeft boven op de kroon afbeeldin gen van de vier evangelisten. Indien de klok provisorisch hersteld wordt, zullen deze afbeeldingen verloren gaan. Een dergelijke reparatie zal ongeveer 33.000 gulden gaan kos ten. Een algehele restauratie van de klok, met behoud van de afbeeldin gen, zal ruim een ton gaan kosten. Editie 2001 gaat niet door utetcvoM HOGEDRUKREINEGERS VEEGMACHINES SCHROB/ZUIGMACHINES STOF- en WATERZUIGERS STOOMREINIGERS TAPIJTREINIGERS REINIGINGSMIDDELEN Keizersveld 61 5803 AP Venray tel.: 0478-553355 De politie heeft zaterdagavond rond 19.00 uur een 42-jarige inwo ner van Venray aangehouden op ver denking van vernieling van een ruit van een winkel aan het Henseniusplein. De man heeft ver moedelijk naar aanleiding van een meningsverschil met de winkelme dewerkers een ruit ingegooid. Hij werd ter plaatse aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Met toepassing van snelrecht is pro ces-verbaal tegen hem opgemaakt. Hij zal zich op 11 juni moeten ver antwoorden voor de rechter. SPECIAAL VOOR SPORT EN VRIJE TIJD IC U R S T J EMS VENRAV NIOOSOERHOr 20 TEL. Q47S - 550630 wu hebben ervaring en hoo OPGELEiEJE N,1 contactuensspecausten-l Commissie in grote lijnen akkoord met verkeersvisie "Het handhavingsaspect is een zaak die hoog op de politieke agenda staat. Willen we bereiken dat het centrum een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt voor voet gangers, dan moet dit aspect hoge prioriteit krijgen." Dat stelde wet houder Driessen maandagavond bij de behandeling van de 'Verkeersvisie centrum' in de commissie Stedelijk Beheer. Driessen reageerde daarmee op de kanttekeningen die door de fracties bij de 'Verkeersvisie Centrum' wer den geplaatst. De fracties konden de plannen van de gemeente Venray in hoofdlijnen onderschrijven, maar stelden wel uitdrukkelijk dat een goed plan staat of valt met het hand havingsaspect. Tijdens de behandeling van de Verkeersvisie Centrum kwamen nog enkele andere onderdelen van het plan aan de orde. Zo wees PvdA'er Bisschops net als Joost van de Vorle van de Fractie van de Vorle op de geringe mogelijkheden voor blin den, slechtzienden en ouderen die slecht ter been zijn om de binnen ring veilig over te kunnen steken. "Ik mis in het plan de voetgangers oversteekplaats bij de ABN/AMRO- bank aan de Julianasingel. Ik stel toch voor om dat zebrapad op de huidige plek te laten liggen", aldus Bisschops. Ook wilde de PvdA'er goede fiet senstallingen in het centrum. "Er moeten voldoende kwalitatief goede en liefst bewaakte fietsenstallingen komen. Maar het handhavingsaspect is het belangrijkste. Is dat niet goed geregeld, dan hebben de maatrege len geen zin." De obstakels op de trottoirs zijn vooral Joost van de Vorle een doorn in het oog. "Die obstakels moeten we zoveel mogelijk verwijderen, zeker in de smalle Schoolstraat. Verder moeten de borden binnen de bebouwde kom op een hoogte van 2.20 meter hangen en niet op 1,50 meter, want er zijn al mensen die hun hoofd tegen zo'n bord hebben gestoten." Martin Wijnhoven (Samen werking) wees op het belang van een goede verlichting bij zebra's, met name in de donkere winter maanden. "Verder is het misschien goed om eens te kijken naar speciale trottoirtegels, zodat ook blinden de zebra's eenvoudiger kunnen vin den." Wijnhoven stelde ook voor om contact op te nemen met de Fontys Hogeschool in Venlo. "Wellicht kunnen studenten een onderzoek Wethouder Heidens en direc teur Ger Verstegen van Wonen Venray zullen op vrijdag 23 maart de eerste twee gerenoveerde senio renwoningen aan de Watermolenstraat 20 en 22 in Oostrum opleveren. In drie maanden tijd zijn de twee woningen zowel aan de buiten- als Vorige week donderdag viel voorlopig het doek voor de Venrayse Kennedymars. De 18e editie, die op 19 en 20 mei zou plaatsvinden, gaat niet door. Omdat met FC Hento en de Zangers van St. Frans twee van de drie organiserende verenigingen rit'h hebben teruggetrokken. Tevens legde voorzitter Arie Uebregts de voorzittershamer neer. HVC/Alustema staat er nu alleen voor. De zaalvoetbalclub zag in haar eentje geen kans om binnen zo'n korte tijd de Kennedymars alsnog te 'aten doorgaan. Maar uitstel hoeft Seen afstel te betekenen, vindt HVC-voorzitter Jos Bexkens. De zaalvoetbalvereniging is vast van Plan om in 2002 weer een wande 1- 'ocht over 80 kilometer te organise ren. "We gaan de komende tijd op zoek naar verenigingen die het mee ^Hen helpen organiseren. Want het voor ons onmogelijk om dat alleen-te doen. Daarvoor komen we mankracht tekort. FC Hento en de Zangers van St. Frans hebben het in de afgelopen zeventien jaar uitste kend gedaan. Er ligt een compleet draaiboek dus we hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden", zegt Bexkens. HVC/Alustema wil bin nen een halfjaar duidelijkheid heb ben. Worden er geen andere partners gevonden dat valt definitief het doek voor de Kennedymars. "Maar zover is het nog lang niet. We doen ons uiterste best om de Kennedymars een nieuwe kans te geven. Want de publieke belangstelling is jaarlijks groot dus het leeft wel in Venray. Alleen zal nu moeten blijken hoe warm andere verenigingen ervoor willen lopen", aldus Jos Bexkens die, gezien het gestaag dalende aan tal deelnemers, toch toekomst ziet voor het evenement. "Het kan zelfs weer gaan groeien. Vooral de skee- lertocht kan nog aan kracht winnen. Het slechte weer van de laatste jaren heeft de tocht toen parten gespeeld." Vandaag (donderdag) hebben schei dend voorzitter Liebregts en Jos Bexkens een gesprek op het gemeentehuis om de continuiteit van de Kennedymars te bespreken. Stef Peeters was namens zaal voet balclub FC Hento een van de man nen van het eerste uur. Zijn vader was destijds de drijvende kracht en mede-oprichter van de Kennedymars in 1984. Het initiatief ontstond destijds als onderdeel van het jubileumfeest van de Zangers van St. Frans. Een jaar geleden stap te Stef Peeters uit het stichtingsbe stuur. "FC Hento is een te kleine vereniging geworden. Er is geen aanwas en er vallen alleen maar mensen af. Qua mankracht was het voor ons geen haalbare kaart meer om het mede te organiseren", zegt Peeters die hoopt dat de Kennedymars niet verloren gaat. "Het heeft zeker bestaansrecht in Venray. Maar door het afhaken van twee verenigingen blijft de club met de minste ervaring alleen over. Toch verwacht ik dat de Kennedymars volgend jaar weer terugkomt." De politie heeft bij een bromfiets controle, gehouden zaterdag tussen 16.00 uur en 20.00 uur op diverse locaties in Venray en omgeving, zestien bromfietsers bekeurd. De betrokkenen kregen een boete voor het rijden zonder helm, het rijden zonder geldig certificaat en/of het rijden met teveel vermogen. Eén bromfietser werd bekeurd voor alle drie de overtredingen en kreeg een boete van in totaal 450 gulden opge legd. binnenzijde verbouwd en hebben een complete metamorfose onder gaan. De twee proefwoningen gaan als modelwoning dienen voor de bewoners van 42 gelijke woningen in Oostrum en vijf andere kerkdor pen. Het programma van die dag begint om 09.15 uur met een ont vangst in het gemeenschapshuis in Oostrum. Daarna vindt er een bezoek plaats aan de wisselwonin gen, de woningen waar de bewoners mevrouw Verstegen en Claessens tijdens de verbouwing hebben gewoond. Hierna krijgen mevrouw Verstegen en Claessens de sleutels van hun 'nieuwe' woning. De afsluiting vindt plaats in het gemeenschapshuis waar wethouder Heidens een korte toespraak zal houden. Hierna kunnen de bewoners die in de kern van Oostrum wonen tussen 11.00 uur en 12.30 uur de woningen bekijken. Voor de bewo ners van de overige kerkdorpen zijn er op 26 en 27 maart kijkdagen. Door het organiseren van kijkdagen wil Wonen Venray bereiken dat de bewoners een goed beeld krijgen van het resultaat van de renovafie. Wonen Venray hoopt zo de andere bewoners ook enthousiast te maken. De bewoners zijn namelijk vrij om te kiezen voor de complete en ingrijpende renovatie die een tijde lijke verhuizing noodzakelijk maakt. Met de renovatie van de 42 seniorenwoningen wil Wonen Venray bereiken dat de bewoners langer en op een veilige manier kun nen wonen. De kosten per woning bedragen 100.000 gulden. De huur prijs gaat iets omhoog naar 800 gul den pér maand. uitvoeren naar andere bevoorra dingsuren dan de bloktijden die nu in het rapport staan." VVD'er Niessen plaatste kantte keningen bij het gebruik van de Schoolstraat als primaire noord- zuidroute naar het centrum. "Er is immers een alternatieve route verder westelijk, via de binnensingel zelf. Voor de veiligheid en de duidelijk heid is het goed dat er een totale scheiding van fietsers en voetgan gers is. Dit komt' de veiligheid alleen maar ten goede." Niessen vond het een goed plan om een onderzoek te laten verrichten naar 'ondernemersvriendelijke' venster tijden. PAALTJES De gemeente Venray wil het win kelhart grotendeels afsluiten voor auto's. Buiten de bevoorradingsuren mogen auto's niet meer in het cen trum komen. Ook de Schoolstraat wordt taboe voor gemotoriseerd ver keer. Alleen voetgangers en fietsers mogen er in de toekomst nog door. De gemeente wil de verkeershinder in het centrum terugdringen en het verblijf aangenamer maken. Aan de grenzen van de voetgangerszone worden paaltjes geplaatst, die buiten de bevoorradingstijden afgesloten worden. Bewoners van het centrum kunnen met een sleutel of een pasje de obstakels laten zakken. Ook fiet sers moeten wegblijven uit de voet gangerszone. Zelfs het parkeren van fietsen in het winkelhart wordt ver boden. Er komen extra stallingen aan de rand van de promenade. De Schoolstraat wordt bij het voetgan gersdomein betrokken, al wil de gemeente hier voor fietsers een uit zondering maken. Auto's worden geweerd en de fietsers krijgen een aparte rijstrook. De rest van de straat is helemaal voor de wandelen de consument. De Schoolstraat fiets vrij maken willen de verkeers kundigen van de gemeente niet, omdat de straat de enige noord-zuid fietsverbinding door het centrum vormt. Wethouder Driessen benadrukte dat het kwaliteitsaspect bij de keuze voor de fietsenstallingen een promi nente rol gaat spelen. "Ik ben een voorstander van bewaakte stallin gen, want burgers willen hun fiets op een veilige manier parkeren. De gemeente zal alle mogelijke moeite doen om dat te realiseren. We moe ten zorgen dat de voorzieningen kwalitatief in orde zijn en in het straatbeeld passen. Wellicht is dat te privatiseren." Ook beloofde Driessen naar tegels voqr blinden en slechtzienden uit te kijken. "Er zijn inderdaad nieuwe ontwikkelingen in' het tegelprogramma, met een keurmerk. Ik zal eens naar de kosten van die tegels laten informeren." De suggestie van VVD'er Niessen om ook de Schoolstraat af te sluiten voor alle verkeer, inclusief fietsers, vond Driessen 'als wensbeeld niet onaardig'. "Maar fietsers pakken toch altijd de kortste weg. Dit is denk ik een paar bruggen te ver, hoe wenselijk het voor de binnenstad eigenlijk ook is." Debat over de Venrayse Ruimte De gemeente Venray houdt op maandag 19 maart weer een Debat over de Venrayse Ruimte. Dit keer staan de kwaliteit en functionaliteit van het stadscen trum centraal. Een aantal deskun digen geeft voorafgaand aan Het Debat zijn mening over het onder werp. Daarna is er ruimte voor discussie. Iedereen is welkom om mee te praten. Het Centrumdebat vindt plaats in Schouwburg Venray en begint om 19.30 uur. Aanleiding voor de keuze van het onderwerp is het Kwaliteitsplan Centrum waar de gemeente op dit moment de voorbereidingen voor treft. Venray vervult niet alleen voor zijn eigen inwoners een centrum functie, maar ook voor de regio. De kwaliteit van het centrum moet uit nodigen tot herbezoek. Hiervoor is een totaalaanpak nodig. Dan gaat het niet alleen over de inrichting en het aanbod van het centrum, maar ook over bijvoorbeeld wonen, eve nementen, verkeersstromen en par keren. Deskundigen én burgers laten in Het Debat over de Venrayse Ruimte hun mening horen over gebruik en inrichting van de open bare ruimte en wisselen met elkaar van gedachten. Het Centrumdebat moet in beeld brengen wat een stadscentrum nodig heeft. Gezien vanuit zowel ruimtelijk als econo misch, cultureel en recreatief per spectief. Het publiek wordt nadruk kelijk uitgenodigd om tijdens de forumdiscussie aan te geven wat het verwacht van een stadscentrum. Concrete plannen voor het Venrayse Centrum worden tijdens Het Debat overigens niet besproken. Voorafgaand aan Het Debat geven vier (ervarings)deskundigen vanuit hun eigen invalshoek aan waar een aantrekkelijk en succesvol stadscen trum aan moet voldoen. Planoloog Paul Reijn vertelt welke functies een centrum moet hebben. Daarna geeft Sylvia Karres (landschapsarchitect) aan welke ruimtelijke eisen een aan trekkelijk centrum stelt. Prof. Hans Kasper (hoogleraar marketing) legt uit hoe een stadscentrum een econo misch succes kan worden. Tot slot vertelt centrumondernemer Maja Kateman-van Opbergen welke eisen plaatselijke ondernemersaan een centrum stellen. Uiteraard haken de sprekers wel in op de Venrayse situ atie. Avondvoorzitter is Aart Oxenaar, directeur van de Academie van Bouwkunst, Amsterdam- Maastricht. Lokale Omroep Venray zendt Het Debat live uit. Luisteraars kunnen tijdens de forumdiscussie reageren of vragen stellen aan de sprekers. Het telefoonnummer hier voor is 530993 (bereikbaar op 19 maart vanaf 22.00 uur). Omroep Venray is te ontvangen op kabelfre quentie 87.5 en via de ether op 90.2 FM. Het wijkradenoverleg vindt het van het grootste belang dat de inwo ners van Venray 24 uur per dag een beroep kunnen blijven doen op de Eerste Hulp. "Of dit nu de huidige EHBO-post is of een door huisart sen bezette post in het ziekenhuis dat lijkt ons voor de patiënt niet zo van belang." Dat schrijven voorzit ter Cor Bijl en secretaris Tineke Lamers van het wijkradenoverleg Venray in een brief die zij gezonden hebben aan directie en bestuur van het ziekenhuis, zorgverzekeraar VGZ en het college van B en W. "Voor de inwoners van Venray moet bovendien duidelijk zijn waarvoor men in spoedeisende gevallen nog in Venray terecht kan en waarvoor men naar Venlo moet gaan. Welke oplossing er ook bedacht wordt, er zal regelmatig een evaluatie moeten plaatsvinden waarbij het belang van de patiënt voorop staat", zo meldt de brief. Het wijkradenoverleg komt tevens met het verzoek dat er tijdens kantooruren van iedere specialisme één arts in het St. Elisabethzieken- huis aanwezig is. PEEL EN MAAS on line ww vv.vandenmunckhof.nl/

Peel en Maas | 2001 | | pagina 5