Buurt zet vraagtekens
veiligheid fietsers
bij
Eendagslenzen!
Handhaving krijgt
hoogste prioriteit
Klok Grote Kerk
kapot
Eerste
proefwoningen
senioren gereed
Kennedymars krijgt een nieuwe kans
Centrum in het
middelpunt
Wijkradenoverleg
op de bres voor
Eerste Hulp
CONTACTLENZEN
\N\eVeïs
Campagne
rechts
voorrang
VERHAEG^
Vernieling
ruit
Bekeurd
'9illi pEEL EN MAAS donderdag 15 maart 2001 - Pagina 5
Reconstructie kruispunt Zuidsingel-Sportlaan van start
Vanaf maandag 19 maart tot en
met vrijdag 4 mei vindt de recon
structie van het kruispunt
Sportlaan-Zuidsingel-St.
,4ntoniusstraat plaats. Door deze
werkzaamheden is de kruising
niet meer te bereiken als door
gangsweg in de richting van de
West- en de Oostsingel; voor ver
keer in de richting van sportpark
De Wieën wordt een tijdelijke
noodverbinding gemaakt via het
parkeerterrein bij sporthal De
Wetteling, die bereikbaar is van
uit de rotonde
Zuidsingel/Leunseweg. Het ver
keer wordt via de Leunseweg,
Julianasingel en Langstraat
omgeleid
Dat vertelde John Beeren van de
gemeente Venray dinsdagavond tij
dens een informatieavond in het
gemeentehuis. Het kruispunt wordt
overeenkomstig de uitgangspunten
van 'Duurzaam Veilig' heringericht,
waarmee de verkeersveiligheid en
de doorstroming van het verkeer
volgens de gemeente Venray wordt
bevorderd, met name voor overste
kende fietsers. Tevens gaat de
gemeente een dubbelzijdig fietspad
aanleggen aan de zuidkant van de
Zuidsingel tussen dit kruispunt en
het pad door het sportveld (richting
Westsingel). Ook wordt onder ande
re het achterstallig onderhoud weg
gewerkt.
Vanuit zuid en oostelijke richting
(Veltum, Westsingel) fietsen onge
veer 250 leerlingen van en naar het
Raayland College. Door een goede
fietsverbinding aan te leggen tussen
de Langstraat-Hoebertweg en de
Zuidsingel wordt het bestaande
fietspad, dat wordt voorzien van een
deugdelijke verlichting, door het
sportpark geoptimaliseerd voor fiet
sers in twee richtingen.
Ter hoogte van de aansluiting van
het fietspad op de Zuidsingel wordt
het aan te leggen dubbelzijdige
fietspad doorgezet langs de
Zuidsingel tot het kruispunt met de
Sportlaan. Het voordeel hiervan is
volgens de gemeente dat dit deel
van de fietsers geconcentreerd over
steekt ter hoogte van het Raayland
College en dat de toekomstige
rotonde Langstraat-Zuidsingel min
der wordt belast door deze stroom
fietsers. Bromfietsers maken, over
eenkomstig de wettelijke regel,
gebruik van de hoofdwegen.
Een gedeelte van de circa dertig
aanwezige buurtbewoners plaatste
echter grote vraagtekens bij de vei
ligheid op het kruispunt. Sommigen
hadden liever een rotonde gezien,
anderen pleitten voor verkeersregel
installaties (VRI's) bij de oversteek.
"Wanneer verwacht u de eerste
ongelukken? Het is toch raar dat de
fietsers op alle rotondes wél voor
rang hebben, en hier niet. Op deze
kruising, die erg lijkt op een roton
de, heeft het verkeer op de
Zuidsingel voorrang. Dat is erg ver
warrend", aldus één van de ongerus
te buurtbewoners.
Volgens Beeren is het plan echter
duidelijk anders van opzet. "De
fietspaden over de kruising worden
inderdaad net als bij een rotonde
vierkant uitgevoerd, maar op de
hoofdrijbaan worden duidelijke
middengeleiders met twee aparte
iïetsoversteken aangelegd. Ook is de
bebording dusdanig dat het duide
lijk is dat het verkeer op de
Zuidsingel, de hoofdrijbaan, voor
rang heeft. Dit is overeenkomstig
het beleidsplan, waarin staat dat bij
een aansluiting van een woonstraat
op een hoofdrijbaan of doorgangs
weg geen rotonde wordt aangelegd.
De categorisering van het wegennet
geeft geen aanleiding om hier een
rotonde aan te leggen."
Toch kon Beeren de buurtbewo
ners niet overtuigen. "Dit is niet
logisch", aldus de heer Van de
Kerkhof. "Een voorrangsrotonde
voor fietsers was in mijn ogen veili
ger geweest. Honderden fietsers
gaan gebruik maken van dit kruis
punt en als zo'n stroom eenmaal aan
het oversteken is, is ze niet meer te
stoppen. Er komt zo'n sliert uit het
gebouw en niemand stopt. We moe
ten niet wachten tot er doden zijn.
De veiligheid van de fietsers moet
voorop staan."
De gemeente Venray gaat de leer-
lingenstroom echter gedeeltelijk
opvangen door aan de zuidkant van
de Zuidsingel, in de directe nabij
heid van de toekomstige voetgan
gersbrug over de singel, fietsenstal
lingen aan te leggen. "Het is de
bedoeling dat het fietsverkeer uit het
zuiden gebruik gaat maken van de
fietsenstallingen en de voetgangers
brug, zodat er minder fietsverkeer
de kruising zal oversteken. Dat geeft
een stuk ontlasting", aldus Beeren.
RUIME OPZET
"De St. Antoniusstraat is geen
normale ontsluitingsweg", vond Jan
Houwen. "Er wonen driehonderd
gezinnen in de wijk en ook die
maken gebruik van de kruising. De
ruimte is zo beperkt datje giganti
sche opstoppingen gaat krijgen."
Maar daar is rekening mee gehou
den, vertelde Beeren. De gemeente
Venray gaat de kruising ruimer
opzetten door de fietspaden breder
te maken (2.75 meter in plaats van
2.00 meter) en een extra brede mid
dengeleider (drie meter breed) aan
te leggen. Beeren: "Deze oplossing
is uitgebreid besproken met ver
keersveiligheidsorganisatie 3VO en
de verkeerskundigen van de
gemeente Venray. Men vindt dit een
goede oplossing, omdat de voor-
rangsregel duidelijk is. Verkeer op
de Zuidsingel heeft voorrang."
Wel beloofde de gemeenteambte
naar om de verkeerskundigen nog
eens te laten bekijken of verkeers
lichten voor fietsers de situatie op de
kruising veiliger zouden maken.
De gemeente Venray start maan
dag 21 mei met het vervangen van
de asfaltverharding op de afrit De
Wieën (Deurneseweg richting sport
park De Wieën) en het verbeteren
van de verlichting op dit traject.
"Door deze route aantrekkelijk te
maken willen we de leerlingen uit
zuidelijke richting dwingen via dit
traject te fietsen. Maar we moeten
deze route wel zodanig inrichten dat
het voor de leerlingen aantrekkelijk
wordt om via In de Wieëen en de
sportlaan naar de stalling aan de
zuidkant van de Zuidsingel te fiet
sen", aldus Beeren. "Op deze
manier willen we het fietsverkeer op
de kruising en op de rotonde
Leunseweg-Zuidsingel verminde
ren." De werkzaamheden op de afrit
In de Wieën zullen circa twee a drie
weken in beslag nemen. De omlei
ding in de richting van het sportpark
vindt plaats via de Zuidsingel.
Eindstraat 12, tel. 581553
gratis parkeren voor de deur
Vanaf 1 mei 2001 krijgen alle
bestuurders die een gelijkwaardi
ge kruising naderen en van rechts
komen voorrang. Ook in de
gemeente Venray wordt deze
nieuwe verkeersregel ingevoerd.
Gelijktijdig worden ook diverse
verkeerssituaties in Venray aange
past. Dit betreft onder andere de
kruising Langeweg-Merseloseweg,
de fietsovers teekplaat sen
Stationsweg, Henri Dunantstraat en
de lïetsoverstekèn in de woonwijk
'.andweert, bij de Kruidenlaan,
jleutelbloem en Klaproos,
iOmdat dé nieuwe verkeerssitu-
jes om gewenning vragen gaat de
jmeente Venray in het belang van
verkeersveiligheid een voorlich-
jgscampagne starten met als titel
ferkeersveiligheid moet ook tussen
He oren zitten'. De doelstelling van
de campagne is gedragsbeïnvloe
ding van alle weggebruikers, maar
vooral van automobilisten, fietsers
en schoolgaande jeugd.
De gemeente Venray gaat diverse
middelen inzetten om weggebrui
kers op de hoogte te brengen van de
veranderingen in de voorrangsregel.
Er wordt onder andere een prijs
vraag uitgeschreven en vja 3VO
Worden voor alle Venrayse scholen
algemene educatiepakketten
besteld. Tevens krijgen alle leerlin
gen van groep 7 en 8 extra lesmate
riaal in verband met de verkeers-
proef 2001. Voor de scholen in de
woonwijk Land weert wordt een
extra educatiepakket samengesteld,
waarin de situaties in de wijk
Landweert aan de orde komen.
M
of
,J< - fc
üfy ,rv-
Dé grootste klok in de toren van
de Grote Kerk is kapot. Vorige week
bleek dat de vier van de zeven bou
ten, waarmee de klok is bevestigd,
waren afgebroken. Om erger te
voorkomen is besloten om de klok
met staalkabels in balans te houden.
Wel kunnen voorlopig de luidklok-
ken niet meer gebruikt worden. Het
carillon kan wel normaal functione
ren. De klok is in 1951 gegoten en
heeft boven op de kroon afbeeldin
gen van de vier evangelisten. Indien
de klok provisorisch hersteld wordt,
zullen deze afbeeldingen verloren
gaan. Een dergelijke reparatie zal
ongeveer 33.000 gulden gaan kos
ten. Een algehele restauratie van de
klok, met behoud van de afbeeldin
gen, zal ruim een ton gaan kosten.
Editie 2001 gaat niet door
utetcvoM
HOGEDRUKREINEGERS
VEEGMACHINES
SCHROB/ZUIGMACHINES
STOF- en WATERZUIGERS
STOOMREINIGERS
TAPIJTREINIGERS
REINIGINGSMIDDELEN
Keizersveld 61 5803 AP Venray
tel.: 0478-553355
De politie heeft zaterdagavond
rond 19.00 uur een 42-jarige inwo
ner van Venray aangehouden op ver
denking van vernieling van een ruit
van een winkel aan het
Henseniusplein. De man heeft ver
moedelijk naar aanleiding van een
meningsverschil met de winkelme
dewerkers een ruit ingegooid. Hij
werd ter plaatse aangehouden en
overgebracht naar het politiebureau.
Met toepassing van snelrecht is pro
ces-verbaal tegen hem opgemaakt.
Hij zal zich op 11 juni moeten ver
antwoorden voor de rechter.
SPECIAAL VOOR SPORT EN VRIJE TIJD
IC U R S T J EMS
VENRAV NIOOSOERHOr 20 TEL. Q47S - 550630
wu hebben
ervaring en hoo
OPGELEiEJE N,1
contactuensspecausten-l
Commissie in grote lijnen akkoord met verkeersvisie
"Het handhavingsaspect is een
zaak die hoog op de politieke
agenda staat. Willen we bereiken
dat het centrum een aantrekkelijk
verblijfsgebied wordt voor voet
gangers, dan moet dit aspect hoge
prioriteit krijgen." Dat stelde wet
houder Driessen maandagavond
bij de behandeling van de
'Verkeersvisie centrum' in de
commissie Stedelijk Beheer.
Driessen reageerde daarmee op de
kanttekeningen die door de fracties
bij de 'Verkeersvisie Centrum' wer
den geplaatst. De fracties konden de
plannen van de gemeente Venray in
hoofdlijnen onderschrijven, maar
stelden wel uitdrukkelijk dat een
goed plan staat of valt met het hand
havingsaspect.
Tijdens de behandeling van de
Verkeersvisie Centrum kwamen nog
enkele andere onderdelen van het
plan aan de orde. Zo wees PvdA'er
Bisschops net als Joost van de Vorle
van de Fractie van de Vorle op de
geringe mogelijkheden voor blin
den, slechtzienden en ouderen die
slecht ter been zijn om de binnen
ring veilig over te kunnen steken.
"Ik mis in het plan de voetgangers
oversteekplaats bij de ABN/AMRO-
bank aan de Julianasingel. Ik stel
toch voor om dat zebrapad op de
huidige plek te laten liggen", aldus
Bisschops.
Ook wilde de PvdA'er goede fiet
senstallingen in het centrum. "Er
moeten voldoende kwalitatief goede
en liefst bewaakte fietsenstallingen
komen. Maar het handhavingsaspect
is het belangrijkste. Is dat niet goed
geregeld, dan hebben de maatrege
len geen zin."
De obstakels op de trottoirs zijn
vooral Joost van de Vorle een doorn
in het oog. "Die obstakels moeten
we zoveel mogelijk verwijderen,
zeker in de smalle Schoolstraat.
Verder moeten de borden binnen de
bebouwde kom op een hoogte van
2.20 meter hangen en niet op 1,50
meter, want er zijn al mensen die
hun hoofd tegen zo'n bord hebben
gestoten."
Martin Wijnhoven (Samen
werking) wees op het belang van
een goede verlichting bij zebra's,
met name in de donkere winter
maanden. "Verder is het misschien
goed om eens te kijken naar speciale
trottoirtegels, zodat ook blinden de
zebra's eenvoudiger kunnen vin
den."
Wijnhoven stelde ook voor om
contact op te nemen met de Fontys
Hogeschool in Venlo. "Wellicht
kunnen studenten een onderzoek
Wethouder Heidens en direc
teur Ger Verstegen van Wonen
Venray zullen op vrijdag 23 maart
de eerste twee gerenoveerde senio
renwoningen aan de
Watermolenstraat 20 en 22 in
Oostrum opleveren.
In drie maanden tijd zijn de twee
woningen zowel aan de buiten- als
Vorige week donderdag viel
voorlopig het doek voor de
Venrayse Kennedymars. De 18e
editie, die op 19 en 20 mei zou
plaatsvinden, gaat niet door.
Omdat met FC Hento en de
Zangers van St. Frans twee van de
drie organiserende verenigingen
rit'h hebben teruggetrokken.
Tevens legde voorzitter Arie
Uebregts de voorzittershamer neer.
HVC/Alustema staat er nu alleen
voor. De zaalvoetbalclub zag in haar
eentje geen kans om binnen zo'n
korte tijd de Kennedymars alsnog te
'aten doorgaan. Maar uitstel hoeft
Seen afstel te betekenen, vindt
HVC-voorzitter Jos Bexkens. De
zaalvoetbalvereniging is vast van
Plan om in 2002 weer een wande 1-
'ocht over 80 kilometer te organise
ren. "We gaan de komende tijd op
zoek naar verenigingen die het mee
^Hen helpen organiseren. Want het
voor ons onmogelijk om dat
alleen-te doen. Daarvoor komen we
mankracht tekort. FC Hento en de
Zangers van St. Frans hebben het in
de afgelopen zeventien jaar uitste
kend gedaan. Er ligt een compleet
draaiboek dus we hoeven niet het
wiel opnieuw uit te vinden", zegt
Bexkens. HVC/Alustema wil bin
nen een halfjaar duidelijkheid heb
ben. Worden er geen andere partners
gevonden dat valt definitief het doek
voor de Kennedymars. "Maar zover
is het nog lang niet. We doen ons
uiterste best om de Kennedymars
een nieuwe kans te geven. Want de
publieke belangstelling is jaarlijks
groot dus het leeft wel in Venray.
Alleen zal nu moeten blijken hoe
warm andere verenigingen ervoor
willen lopen", aldus Jos Bexkens
die, gezien het gestaag dalende aan
tal deelnemers, toch toekomst ziet
voor het evenement. "Het kan zelfs
weer gaan groeien. Vooral de skee-
lertocht kan nog aan kracht winnen.
Het slechte weer van de laatste jaren
heeft de tocht toen parten gespeeld."
Vandaag (donderdag) hebben schei
dend voorzitter Liebregts en Jos
Bexkens een gesprek op het
gemeentehuis om de continuiteit
van de Kennedymars te bespreken.
Stef Peeters was namens zaal voet
balclub FC Hento een van de man
nen van het eerste uur. Zijn vader
was destijds de drijvende kracht en
mede-oprichter van de
Kennedymars in 1984. Het initiatief
ontstond destijds als onderdeel van
het jubileumfeest van de Zangers
van St. Frans. Een jaar geleden stap
te Stef Peeters uit het stichtingsbe
stuur. "FC Hento is een te kleine
vereniging geworden. Er is geen
aanwas en er vallen alleen maar
mensen af. Qua mankracht was het
voor ons geen haalbare kaart meer
om het mede te organiseren", zegt
Peeters die hoopt dat de
Kennedymars niet verloren gaat.
"Het heeft zeker bestaansrecht in
Venray. Maar door het afhaken van
twee verenigingen blijft de club met
de minste ervaring alleen over. Toch
verwacht ik dat de Kennedymars
volgend jaar weer terugkomt."
De politie heeft bij een bromfiets
controle, gehouden zaterdag tussen
16.00 uur en 20.00 uur op diverse
locaties in Venray en omgeving,
zestien bromfietsers bekeurd. De
betrokkenen kregen een boete voor
het rijden zonder helm, het rijden
zonder geldig certificaat en/of het
rijden met teveel vermogen. Eén
bromfietser werd bekeurd voor alle
drie de overtredingen en kreeg een
boete van in totaal 450 gulden opge
legd.
binnenzijde verbouwd en hebben
een complete metamorfose onder
gaan. De twee proefwoningen gaan
als modelwoning dienen voor de
bewoners van 42 gelijke woningen
in Oostrum en vijf andere kerkdor
pen. Het programma van die dag
begint om 09.15 uur met een ont
vangst in het gemeenschapshuis in
Oostrum. Daarna vindt er een
bezoek plaats aan de wisselwonin
gen, de woningen waar de bewoners
mevrouw Verstegen en Claessens
tijdens de verbouwing hebben
gewoond. Hierna krijgen mevrouw
Verstegen en Claessens de sleutels
van hun 'nieuwe' woning. De
afsluiting vindt plaats in het
gemeenschapshuis waar wethouder
Heidens een korte toespraak zal
houden. Hierna kunnen de bewoners
die in de kern van Oostrum wonen
tussen 11.00 uur en 12.30 uur de
woningen bekijken. Voor de bewo
ners van de overige kerkdorpen zijn
er op 26 en 27 maart kijkdagen.
Door het organiseren van kijkdagen
wil Wonen Venray bereiken dat de
bewoners een goed beeld krijgen
van het resultaat van de renovafie.
Wonen Venray hoopt zo de andere
bewoners ook enthousiast te maken.
De bewoners zijn namelijk vrij om
te kiezen voor de complete en
ingrijpende renovatie die een tijde
lijke verhuizing noodzakelijk
maakt. Met de renovatie van de 42
seniorenwoningen wil Wonen
Venray bereiken dat de bewoners
langer en op een veilige manier kun
nen wonen. De kosten per woning
bedragen 100.000 gulden. De huur
prijs gaat iets omhoog naar 800 gul
den pér maand.
uitvoeren naar andere bevoorra
dingsuren dan de bloktijden die nu
in het rapport staan."
VVD'er Niessen plaatste kantte
keningen bij het gebruik van de
Schoolstraat als primaire noord-
zuidroute naar het centrum. "Er is
immers een alternatieve route verder
westelijk, via de binnensingel zelf.
Voor de veiligheid en de duidelijk
heid is het goed dat er een totale
scheiding van fietsers en voetgan
gers is. Dit komt' de veiligheid
alleen maar ten goede." Niessen
vond het een goed plan om een
onderzoek te laten verrichten naar
'ondernemersvriendelijke' venster
tijden.
PAALTJES
De gemeente Venray wil het win
kelhart grotendeels afsluiten voor
auto's. Buiten de bevoorradingsuren
mogen auto's niet meer in het cen
trum komen. Ook de Schoolstraat
wordt taboe voor gemotoriseerd ver
keer. Alleen voetgangers en fietsers
mogen er in de toekomst nog door.
De gemeente wil de verkeershinder
in het centrum terugdringen en het
verblijf aangenamer maken. Aan de
grenzen van de voetgangerszone
worden paaltjes geplaatst, die buiten
de bevoorradingstijden afgesloten
worden. Bewoners van het centrum
kunnen met een sleutel of een pasje
de obstakels laten zakken. Ook fiet
sers moeten wegblijven uit de voet
gangerszone. Zelfs het parkeren van
fietsen in het winkelhart wordt ver
boden. Er komen extra stallingen
aan de rand van de promenade. De
Schoolstraat wordt bij het voetgan
gersdomein betrokken, al wil de
gemeente hier voor fietsers een uit
zondering maken. Auto's worden
geweerd en de fietsers krijgen een
aparte rijstrook. De rest van de
straat is helemaal voor de wandelen
de consument. De Schoolstraat
fiets vrij maken willen de verkeers
kundigen van de gemeente niet,
omdat de straat de enige noord-zuid
fietsverbinding door het centrum
vormt.
Wethouder Driessen benadrukte
dat het kwaliteitsaspect bij de keuze
voor de fietsenstallingen een promi
nente rol gaat spelen. "Ik ben een
voorstander van bewaakte stallin
gen, want burgers willen hun fiets
op een veilige manier parkeren. De
gemeente zal alle mogelijke moeite
doen om dat te realiseren. We moe
ten zorgen dat de voorzieningen
kwalitatief in orde zijn en in het
straatbeeld passen. Wellicht is dat te
privatiseren."
Ook beloofde Driessen naar tegels
voqr blinden en slechtzienden uit te
kijken. "Er zijn
inderdaad nieuwe ontwikkelingen
in' het tegelprogramma, met een
keurmerk. Ik zal eens naar de kosten
van die tegels laten informeren."
De suggestie van VVD'er Niessen
om ook de Schoolstraat af te sluiten
voor alle verkeer, inclusief fietsers,
vond Driessen 'als wensbeeld niet
onaardig'. "Maar fietsers pakken
toch altijd de kortste weg. Dit is
denk ik een paar bruggen te ver, hoe
wenselijk het voor de binnenstad
eigenlijk ook is."
Debat over de Venrayse Ruimte
De gemeente Venray houdt op
maandag 19 maart weer een
Debat over de Venrayse Ruimte.
Dit keer staan de kwaliteit en
functionaliteit van het stadscen
trum centraal. Een aantal deskun
digen geeft voorafgaand aan Het
Debat zijn mening over het onder
werp. Daarna is er ruimte voor
discussie. Iedereen is welkom om
mee te praten. Het Centrumdebat
vindt plaats in Schouwburg
Venray en begint om 19.30 uur.
Aanleiding voor de keuze van het
onderwerp is het Kwaliteitsplan
Centrum waar de gemeente op dit
moment de voorbereidingen voor
treft. Venray vervult niet alleen voor
zijn eigen inwoners een centrum
functie, maar ook voor de regio. De
kwaliteit van het centrum moet uit
nodigen tot herbezoek. Hiervoor is
een totaalaanpak nodig. Dan gaat
het niet alleen over de inrichting en
het aanbod van het centrum, maar
ook over bijvoorbeeld wonen, eve
nementen, verkeersstromen en par
keren. Deskundigen én burgers laten
in Het Debat over de Venrayse
Ruimte hun mening horen over
gebruik en inrichting van de open
bare ruimte en wisselen met elkaar
van gedachten. Het Centrumdebat
moet in beeld brengen wat een
stadscentrum nodig heeft. Gezien
vanuit zowel ruimtelijk als econo
misch, cultureel en recreatief per
spectief. Het publiek wordt nadruk
kelijk uitgenodigd om tijdens de
forumdiscussie aan te geven wat het
verwacht van een stadscentrum.
Concrete plannen voor het Venrayse
Centrum worden tijdens Het Debat
overigens niet besproken.
Voorafgaand aan Het Debat geven
vier (ervarings)deskundigen vanuit
hun eigen invalshoek aan waar een
aantrekkelijk en succesvol stadscen
trum aan moet voldoen. Planoloog
Paul Reijn vertelt welke functies een
centrum moet hebben. Daarna geeft
Sylvia Karres (landschapsarchitect)
aan welke ruimtelijke eisen een aan
trekkelijk centrum stelt. Prof. Hans
Kasper (hoogleraar marketing) legt
uit hoe een stadscentrum een econo
misch succes kan worden. Tot slot
vertelt centrumondernemer Maja
Kateman-van Opbergen welke eisen
plaatselijke ondernemersaan een
centrum stellen. Uiteraard haken de
sprekers wel in op de Venrayse situ
atie. Avondvoorzitter is Aart
Oxenaar, directeur van de Academie
van Bouwkunst, Amsterdam-
Maastricht. Lokale Omroep Venray
zendt Het Debat live uit. Luisteraars
kunnen tijdens de forumdiscussie
reageren of vragen stellen aan de
sprekers. Het telefoonnummer hier
voor is 530993 (bereikbaar op 19
maart vanaf 22.00 uur). Omroep
Venray is te ontvangen op kabelfre
quentie 87.5 en via de ether op 90.2
FM.
Het wijkradenoverleg vindt het
van het grootste belang dat de inwo
ners van Venray 24 uur per dag een
beroep kunnen blijven doen op de
Eerste Hulp. "Of dit nu de huidige
EHBO-post is of een door huisart
sen bezette post in het ziekenhuis
dat lijkt ons voor de patiënt niet zo
van belang." Dat schrijven voorzit
ter Cor Bijl en secretaris Tineke
Lamers van het wijkradenoverleg
Venray in een brief die zij gezonden
hebben aan directie en bestuur van
het ziekenhuis, zorgverzekeraar
VGZ en het college van B en W.
"Voor de inwoners van Venray moet
bovendien duidelijk zijn waarvoor
men in spoedeisende gevallen nog
in Venray terecht kan en waarvoor
men naar Venlo moet gaan. Welke
oplossing er ook bedacht wordt, er
zal regelmatig een evaluatie moeten
plaatsvinden waarbij het belang van
de patiënt voorop staat", zo meldt de
brief. Het wijkradenoverleg komt
tevens met het verzoek dat er tijdens
kantooruren van iedere specialisme
één arts in het St. Elisabethzieken-
huis aanwezig is.
PEEL EN MAAS
on line
ww vv.vandenmunckhof.nl/