Hoog werken met
hoogwerkers van
Custers
Zien en gezien worden:
MetroMedia Technologies
De deelnemende
bedrijven
en hun stands
Ook Business Vision
Venray ondersteunt
Kies Techniek 2000
Bölkow-helicopter landt
tijdens Kies Techniek
feel en maas
donderdag 17 februari 2000 - Pagina 13
Dat de Manifestatie Kies Techniek een breed draag
vlak heeft in Venray blijkt ook uit de ondersteuning
vanuit Business Vision Venray (BW), de business
club die in 1995 werd gestart. Inmiddels zijn zo'n
90 ondernemers hierbij aangesloten.
Business Vision Venray hecht veel waarde aan ini
tiatieven zoals Kies Techniek en draagt dan ook
graag bij aan de realisatie ervan. Victor Weijs, voor
zitter van Business Vision Venray: "Met name
omdat de schaarste op de (technische) arbeids
markt ook de leden van BW aangaat. Onder de
leden bevinden zich verschillende bedrijven, die
hun werkzaamheden ontplooien in één van de
technische sectoren. Ook voor hen is het dus van
belang, dat de Venrayse jongeren enthousiast wor
den over de technische beroepen."
De Koninklijke Luchtmacht zal tijdens de
Manifestatie Kies Techniek vertegenwoordigd wor
den door Groep Geleide Wapens De Peel (GGW De
Peel) en Vliegbasis Gilze-Rijen. De laatste geeft acte
de presénce met een Bölkow-helicopter, een ver-
kenningshelicopter met een 5-koppige bemanning.
Vlak na de opening van de Manifestatie Kies
Techniek zal de helicopter landen bij Custers
Hydraulica, rond 15.00 uur zal hij weer vertrekken.
GGW De Peel zal ongetwijfeld weer veel bezoekers
trekken met haar spectaculaire demonstraties van
het laden en positioneren van echte Patriot-raket-
ten en Hawk-raketten. Daartoe worden complete
lanceerinstallaties opgesteld op het buitenterrein
van Custers.
Hoogwerkers en rolsteigers
In Venray worden hoogwerkers gemaakt, in verschillende
maten en soorten. In principe kent het bedrijf twee soor
ten hoogwerkers: trailergebonden en truckgebonden. De
eerste spreekt voor zich. Het zijn hoogwerkers met een
hoogte van 10 tot 22 meter, die worden bevestigd op een
trailer. Je kunt ze dus gewoon aan dé trekhaak koppe
len... hoewel de wagen wel wat meer power moet heb
ben dan een gewone personenauto, natuurlijk.
De truckgebonden hoogwerkers vormen een verhaal
apart. Deze kunnen gebouwd worden tot een hoogte
van wel 28 meter. Bovendien worden deze hoogwerkers
'op maat gemaakt': de klant geeft zijn specificaties door
en levert tevens de vrachtwagen, waarop de hoogwerker
gemonteerd wordt. Dit in tegenstelling tot de trailerge
bonden hoogwerkers, die in serie geproduceerd worden.
De andere tak binnen Custers Hydraulica is de alumini-
um-constructie. Als je weer eens een gebouw in de stei
gers ziet staan, is de kans groot dat die steigers uit Venray
komen. Custers produceert drie soorten steigers, waarvan
de rolsteigers het grootste deel uitmaken. Daarnaast
maakt het bedrijf gevelsteigers en kamersteigers.
Een plek voor de echte 'techneut'
Custers Hydraulica mag gerust een veelzijdig bedrijf
genoemd worden. Hoewel 'slechts' twee soorten produc
ten gemaakt worden (hoogwerkers en aluminium-con-
structies), bevat het productieproces een diversiteit aan
vaardigheden. Bovendien vindt de hele productie in
Venray plaats. De steigersystemen worden in Venray
gelast (alle aluminiumbuizen worden bovendien op maat
gemaakt) en gemonteerd. Custers beschikt over een
eigen machine-fabriek en werkt in Venray de enkelstuks-
productie af. Qua techniek komt bij de hoogwerkers-tak
bovendien heel wat kijken: montage, hydraulische en
electrische sturing van de hoogwerkers en automobiel
aspecten van de truckgebonden hoogwerkers.
Voor de 'techneut' is Custers Hydraulica het neusje van
de zalm.
tijd 40 medewerkers werd overge
nomen door een Engels aannemers
concern, dat in 1980 de activiteiten
in Venray uitbreidde met de pro
ductie van aluminium steigers. In
1995 volgde een management buy
out en ging het bedrijf verder als
eigen baas. Als producent van
hydraulische hoogwerkers en alu-
minium-constructies is Custers
Hydraulica inmiddels uniek in
Nederland. Het bedrijf heeft het
grootste deel van de Nederlandse
markt in handen van de truckge
bonden hoogwerkers en opereert
inmiddels wereldwijd. In de twee
productie-afdelingen worden niet
alleen standaard modellen
gebouwd. Ook speciale constructies
op het gebied van steigers, trappen
en hefplatforms - al of niet met
hydrauliek erin verwerkt - en voor
toepassing in de luchtvaart komen
hier vandaan. De meest in het oog
springende klant is de Koninklijke
Luchtmacht, die veel van dit soort
speciale stellages gebruikt voor het
onderhoud aan haar vliegtuigen en
helicopters. Custers heeft dan ook
vaak opdrachten voor toepassingen
op dit gebied.
Wie heeft ze nou niet gezien? Die dappere mannen die
meters boven de grond de lampen van de straatverlich
ting vervangen, of in de top van de boom die dorre tak
ken afzagen. Mensen kunnen niet vliegen, maar door
inventiviteit kunnen ze een heel eind de lucht in. Die
specifieke inventiviteit komt van een Venrays bedrijf:
Custers Hydraulica, specialist in 'hoog werken' en één
van de gastbedrijven van Kies Techniek 2000.
Begonnen als M. Custers Machinefabrieken in 1902 heeft
het bedrijf een hele geschiedenis achter de rug. Groot
geworden met de productie van kachels, constructiewer
ken, ketels en spanten kreeg het bedrijf in 1976 toch een
faillissement te verduren. De hoogwerk-tak met toender-
Wie wil weten waar de deelnemende bedrijven tijdens
Kies techniek 2000 met hun stand te vinden zijn vindt dit
op onderstaand lijstje. Ook een aantal speciale attracties
staat op dit lijstje vermeld.
In het TOC:
Technisch Opieidings Centrum (TOC)
Janssen/Raedts
Raayland College
Bouw Opieidings Centrum (BOC)
Venrays Arbeids Practicum (VAP)
Bij Custers Hydraulica:
Custers Hydraulica
MMI
Manders Machine
Cox Metaal
Kersten Wanssum
Staalmeesters Wals- en Buigwerk
Jabro Tools
Koninklijke Luchtmacht,
Vliegbasis Gilze-Rijen
Groep Geleide Wapens de Peel (buiten)
Modelvliegtuigen.
Bij MetroMedia Technologies
International (MMT):
MMT International
Nelipak Thermoforming
Speciaalwerk Venray
Inalfa Industries
Frans Maas
Xerox Manufacturing
Syntens Innovatienetwerk
BT Group
Spectaculaire en bijzondere fietsen.
Waar bedrijven zich concentreren op één plaats tref je
regelmatig enorme reclamezuilen aan. Vlak naast de
snelwegen van Nederland is een gewilde plek voor
gerenommeerde bedrijven om hun aanwezigheid of pro
duct kenbaar te maken. Grote billboards die van ver het
oog trekken van de automobilist. In de grotere steden
vind je soms weieens gebouwen die geheel zijn 'inge
pakt' met een reclameboodschap. Wie zich afvraagt
waar die billboards en 'verpakkingen' gemaakt worden
kijkt raar op bij het antwoord. Het is namelijk in Venray
dat MetroMedia Technologies International, 's werelds
grootste computer imaging-bedrijf, zijn Europese hoofd
kantoor heeft.
Doorgaans aangeduid als MMT International doet niets
vermoeden, dat het 'Venrayse' MetroMedia zo opzichtig
langs de snelwegen en in steden aanwezig is. Het
Amerikaanse bedrijf, het wereldwijde hoofdkantoor zetelt
in Los Angeles, opende haar Europese hoofdkantoor in
Venray in 1997. Tot die tijd had de firma wel een ver
koopkantoor in Amsterdam, maar besloot tevens een
productievestiging te openen voor de Europese markt. En
ook die productie wordt in Venray gedraaid.
Aan de Metaalweg staat een grote fabrieksruimte, waar
zowel het verkoopkantoor is gevestigd als de productie
ruimte. Wie de producten van MMT weieens gezien
heeft, en wie heeft dat niet, moet zich ongetwijfeld afvra
gen hoe ze gemaakt worden. Een kijkje in de fabriekshal
licht een tipje van de sluier op... een groot tipje wel te
verstaan. Vier reusachtige 'drums' staan daar opgesteld:
grote draaiende trommels van een doorsnede van wel 6
meter. Het materiaal, meestal grote rollen vinyl, wordt
daar strak omheen gespannen, waarna de computerge
stuurde kleureninktprinters hun werk doen, laagje voor
laagje, terwijl de trommels in een vastgesteld tempo
ronddraaien.
Het procédé van MetroMedia is uniek en gepatenteerd.
Het berust op een volledig computergestuurde aanpak.
Het beeldmateriaal wordt digitaal aangeleverd door de
klant, volgens vooraf opgegeven specificaties, en vervol
gens door MMT gecontroleerd en eventueel aangepast
op kleuren-nauwkeurigheid: Deze bestanden worden
doorgegeven aan de digitale besturing van de trommels,
waardoor uiterst nauwkeurig gedrukt kan worden. De
'kleureninkt' die gebruikt wordt, is in werkelijkheid geen
inkt maar verf op acrylbasis, vergelijkbaar met de lak op je
auto. Het kan dus tegen een stootje (of in dit geval tegen
weer en wind).
In Venray werken zo'n 45 personen bij MMT. In de pro
ductie werken drie ploegen van 6 personen; MetroMedia
draait dus 24 uur per dag door. Iedere ploeg voert alle
onderdelen uit van het productieproces: het op maat snij
den en lassen van het vinyl, het instellen van de trommels
en het bedienen ervan. Het werk bij MMT is 'schoon'
werk en de ruimte is goed verlicht. Vanwege de materia
len en precieze berekening van de hoeveelheid verf tij
dens de productie staat de warmte en luchtvochtigheid
voortdurend op hetzelfe niveau afgesteld.
Een prettige werksfeer voor een product, dat door velen
gezien wordt.