Laat nü uw
kerstkaarten drukken
er is nu nog een ruime keuze
van den munckhof
Kom ook eens in onze boekhandel
kijken naar een leuke
St.Nicolaas- of Kerstsurprise
Wellicht slaagt u de eerste keer!
Prettig weekend,
maar wanneer?
Paus wil dam
opwerpen tegen
relativisme
•J
grotestraat 68 venray tel. 0478-582727
St.-Petrus'Bandenkerk
Groep Jonge ouders
En verder
Time is money...
Berichten van
onze kerkgemeenschap
1998-11
Wie zijn wij?
Vorig jaar zijn we begonnen. Een groep
mensen met als gemeenschappelijk kenmerk
dat we recent of iets minder recent kinderen
hebben gekregen en dat we een Christelijke
achtergrond hebben. Door de opvoeding van
kinderen zijn we geconfronteerd met ons
eigen geloof. Bij het dopen van een kind geef
je aan dat je hem of haar in dit geloof wilt
opvoeden, maar hoe doe je dat? Opeens een
heleboel vragen. Wat is de kerk voor mij?
Wat is bidden Hoe bid ik met mijn kind?
Wat heeft de kerk ons en onze kinderen te
bieden, en andersom? enzovoort. Antwoorden zijn moeilijk te vinden, zeker
in een tijd dat veel van deze zaken niet meer zo vanzelfsprekend zijn als
vroeger. Met elkaar proberen we antwoorden te vinden. Door te praten met
elkaar, "hoe doe jij dat". Met behulp van informatie over de betekenis van
soms vergeten rituelen en gebruiken. Ook willen wij elkaar stimuleren om
met enige regelmaat naar de kerk te gaan door te zorgen voor kinderopvang
tijdens de mis. Kortom, we proberen in deze kleine groep "samen kerk" te
zijn - we staan in deze maatschappij er al vaak genoeg alleen voor. Om ver
volgens in het eigen gezin verder te gaan met de moeilijke opdracht die we
bij huwelijk en doop op ons hebben genomen. Wij zijn een "open" groep. Er
worden geen eisen gesteld met betrekking tot vertrek- of aankomstpunt.
Sommigen komen alleen, zonder partner. Niet alle kinderen zijn gedoopt -
niet alle partners zijn van hetzelfde geloof, enzovoort. Wij willen elkaar hel
pen, niet elkaar de les lezen.
Bijeenkomsten 1998-1999
Steeds de derde woensdag van de maand, 's avonds vanaf 20.00 uur in het
zaaltje onder de Grote Kerk, schuin achter het oorlogsmonument aan de
Raadhuisstraat. Vanaf 20.00 uur welkom, bijpraten met koffie. Vanaf 20.30
uur tot ca. 22.00 uur wordt het onderwerp besproken. We beginnen met een
kort gebed, en afhankelijk van het onderwerp is er eerst uitleg, al of niet
gecombineerd met het lezen uit de bijbel. Er is steeds veel ruimte voor dis
cussie en eigen inbreng. Vorig jaar was het centrale thema: de Christelijke
feestdagen. Voor dit jaar zijn de zeven sacramenten het uitgangspunt. Het is
een leidraad waar zo nodig van afgeweken kan worden.
Interesse? Kom gerust langs of bel eerst met: Joost en Sophie Mertens-
Kurvers, tel. 0478-514887, Deken Coenen, tel. 0478-550740.
Ik heb wat zitten bladeren in mijn
nieuwe agenda voor 1999. Hij heeft
weinig verrassingen. Net als in 1998
en 1997 begint de week ook in 1999
op maandag en eindigt op zondag.
Dat spreekt niet vanzelf. In som
mige kalenders begint de week op
zondag, in andere op maandag. In
Spaarpottenparade 1998, een kalen
der van de VSB Bank, eindigt de
week op zondag, in "1998 100
Rabobank" op zaterdag, net als in de
Missie-zendingskalender 1998.
Prettig weekend dus, maar wan
neer?
Bordje muesli
Voor de meesten van ons begint
de week op maandagochtend.
Bijtijds opstaan, een bordje muesli
en op naar de file. De week is
begonnen. En als we op vrijdagmid
dag "prettig weekend" roepen, den
ken we aan vrijdagavond, zaterdag
en zondag. Ook in parochies. Het
paneel vóór de kerk heeft het over
"weekend-vieringen", het parochie
blad ook. Maar dat is niet de taal
van de joodse en christelijke overle-
Gingen ons door de DOOD voor
naar ons eeuwig Vaderhuis;
Jean Clermonts 71 jaar, Harrie
Bohten 78 jaar.
De dood is niets
ik ben slechts naar de andere kant.
Ik ben mezelf, jij bent jezejf
Wat we voor elkaar waren,
zijn we nog altijd.
Noem me zoals je me steeds
genoemd hebt.
Spreek tegen me zoals weleer,
op dezelfde toon, niet plechtig, niet
triest.
Lach om wat ons samen heeft doen
lachen.
Denk aan mij, bid met mij.
Spreek mijn naam uit thuis,
zoals je altijd gedaan hebt,
zonder hem te benadrukken,
zonder zweem van droefheid.
Het leven is wat het altijd is
geweest.
De draad is niet gebroken.
Waarom zou ik uit je gedachten
zijn?
Omdat je me niet meer ziet?
Nee, ik ben niet ver, juist aan de
andere kant van de weg.
Zie je, alles is goed.
Je zult mijn hart opnieuw ontdekken
en er de tederheid terugvinden.
Dus droog je tranen en ween niet,
als je van me houdt.
Tekst van St. Augustinus
vering. De sabbat is de bekroning
van de joodse week. De dag daarop
is dus de eerste dag en niet de laat
ste. Ook de christenen zagen de sab
bat als de zevende dag. De dag daar
op was de eerste dag van de nieuwe
week. Op die dag kwamen ze samen
voor het breken van het brood om
de verrijzing van Jezus te vieren.
"Achtste dag"
Op "de eerste dag van de week"
waren de vrouwen immers naar het
graf gegaan, in alle vroegte. En op
de eerste dag van de schepping had
God gezegd: "Er zij licht". Soms
werd de zondag ook de achtste dag
genoemd, symbool van een heel
nieuwe tijd, van volslagen nieuw
begin. Veel kalenders en agenda's
zijn deze dingen vergeten. Maar
gelukkig liggen ze in het geheugen
van de liturgie opgesloten.
Jan Hulshof
Danken we de bewoners en
vele (vrijwillige) medewerkers van
"Het Schuttersveld": zij bestemden
ruim 700,voor de verlichting
van de klok op de toren van de
Grote Kerk...
Danken we de Service
club "de Kiwani's": van hem kreeg
ons kerkbestuur ƒ10.000,om het
torenuurwerk te laten repareren: een
buitengewone geste! Heel Venray
zal hem dankbaar zijn wanneer bin
nenkort weer de juiste tijd wordt
aangegeven. "Men" zal dan zien wat
iedere kerkganger al lang wist, dat
we in de St. Petrus Bandenkerk
voor- noch achterlopen!
Bereiden nogal wat leerlin
gen uit de groepen 8 van onze scho
len zich voor op het Vormsel,
Vicaris V.d. Meer zal dit toedienen
in de H. Mis van vrijdag 11 decem
ber om 19.00 uur.
Zingt het kerkelijk koor
(dames en heren) op St. Caecilia 22
november a.s. niet om 9.30 uur maar
om 11.00 uur. We zijn dankbaar
voor de wijze waarop ons koor
steeds weer klaar staat voor onze
parochie.
Is er op zondag 15 novem
ber a.s. 11.00 uur
Kinderwoorddienst en op zondag 29
november om 11.00 uur Gezinsmis:
WELKOM....
Hebben we 10 nieuwe mis
dienaars. meisjes en jongens.
Iedereen (ook ouderen) blijven wel
kom. Opgave bij deken Coenen.
Men moet zijn Eerste H.Communie
gedaan hebben-
Encycliek Fides et ratio wijst weg naar de absolute waarheid
Uoo O
II. l>oo
Wie 's avonds door het Venray se
gaat, kijkt zeker eens naar het uur
werk van de Petrus'Banden om te
zien hoe laat het is. Helaas...slechts
enkele rudimenten laten een grillige
schijn zien van wat een heldere
tijdsaanduiding zou moeten zijn
Het kerkbestuur heeft als prioriteit
één de restauratie van toren en beel
denschat. Het bestuur moet meer
dan alle zeilen bijzetten om dergelij
ke kostbare projecten uit te kunnen
voeren.
Financiële middelen voor het her
stel en restauratie van het uurwerk
van de toren en voor de verlichting
van het uurwerk bezit de kerk niet.
De verantwoordelijkheid voor het
uurwerk reikt echter ook verder dan
die van het kerkbestuur. Het uur
werk is een service aan de Venrayse
gemeenschap; daarom is de
Venrayse gemeenschap ook mede
verantwoordelijk voor de exploita
tie.
Enkele gulle gevers beseffen die
gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Zo is inmiddels geld geschonken of
toegezegd voor de verlichting dan
wel de restauratie van het uurwerk:
De Kiwani's; het Schuttersveld; de
Fa Meurs; Dansschool Janssen.
Door dergelijke donaties ontstaat
er een aardig kapitaal voor het her
stel van ons Venrayse uurwerk.
Wie 4s avonds niet vergeefs
omhoog wil turen, heeft hierbij de
kans mee te helpen aan de restaura
tie: Op ABN/AMRO 52 68 74392 is
nog best ruimte voor een bijdrage.
Time is money!
Kerkbestuur en de alle
Venrayenaren zijn U dankbaar
In totaal is ongeveer f26.000,-
nodig voor de restauratie.
Wim Baken
Geloof en rede zijn als twee vleu
gels waarmee de menselijke geest
naar de beschouwing van de waar
heid opstijgt. God heeft in het hart
van de mens het verlangen opge
wekt de waarheid te kennen en daar
mee uiteindelijk Hemzelf opdat de
mens door God te kennen en lief te
hebben, ook de volle waarheid over
zichzelf zou ontdekken. "Fides et
ratio", genoemd naar de eerste
woorden, is de titel van de dertiende
encycliek in de twintigjarige ambt
stermijn van paus Johannes Paulus
II. Op donderdag 15 oktober, een
dag voor de viering van zijn pause
lijke jubileum, werd de tekst vrijge
geven van het meer dan 150 pagi
na's tellende document. In een tijd
waarin alles wordt gerelativeerd,
Werden door het
DOOPSEL kind van
GOD en iid van onze
kerkgemeenschap.
Loes Ponjee, Gwendolijn Krok,
Silke Geerkens.
In je moeders schoot geweven
tot een wonder van bestaan
kwam je bij ons in het leven
dankbaar zeggen wij jouw naam.
Opnieuw mogen wij beleven
wat wij zien maar niet verstaan,
welk een groot geheimenis
jong geboren leven is.
Aan een lange reis begonnen
die een levensloop beslaat,
zul je door een wereld trekken
waarin heel veel kwaad bestaat,
Al vanaf je eerste schrede
bidden wij dat met je gaat
Die ons geest en adem geeft
en ook jou geschapen heeft.
Hoeveel liefde wij ook geven
en hoe weerbaar je ook wordt
kwetsbaar zul je altijd blijven
mensenmacht schiet toch te kort.
Door de doop ben je opgenomen
kind van mensen, kind van God,
in de kring hier om je heen,
leven kun je niet alleen.
Marijke Koijck-de Bruijne
1
ziet Johannes Paulus II het als zijn
"plicht" een uiteenzetting te geven
over de absolute waarheid, die
gefundeerd is in het geloof.
Fides et ratio wijst op de levens
vragen die alle verschillen tussen
cultuur, nationaliteit, ras of religie
overstijgen: "Wie ben ik? Waar kom
ik vandaan en waar ga ik naartoe!
Waarom is het kwaad in de wereld!
Wat komt er na dit leven?" Johannes
Paulus II gaat in op deze fundamei
tele vragen en geeft een antwoo
dat gebaseerd is op de waarheid \i
het geloof in Jezus Christus.
Dienst van de waarheid
In de inleiding, waarin alle th
ma's van de encycliek wordt
samengevat, ziet Johannes Paulus
voor de kerk de "dienst van
waarheid" weggelegd (nr.2). Dei
zending is enerzijds de specifieke
bijdrage van de geloofsgemeen
schap aan het streven van de gehe
mensheid naar de waarheid, ma
houdt anderzijds de verplichting
"de verkondiging van de verworvt
zekerheden op zich te nemen, vanu
het bewustzijn dat iedere gevondea
waarheid, die in uiteindelijke open
baring van God onthuld wordt"
2). Terwijl Johannes Paulus II in
encycliek Veritatis splendor (1993
waarop Fides et ratio het vervolg is
wees op een aantal morele waarh
den die vergeten waren of verkee
geïnterpreteerd, vestigt hij in de2
encycliek de aandacht op het thern
"waarheid" zelf en concentreert
op het fundament van de waarheii
"in relatie tot het geloof' (nr 6).
Drijfzand
De paus vraagt zich af hoe h
komt dat de rede in de huidige ti
niet wordt gezien als weg naar
waarheid. Volgens hem is het de
uiterste consequentie van het in een
crisissituatie verkerende moderne
denken, dat de rede niet zichzelf kan
zijn, dat wil zeggen: van nature
gericht op de waarheid. "Hierui
ontstonden verschillende vormen
van agnosticisme en relativisme, die
er uiteindelijk toe leidden dat de
filosofie vastliep in het drijfzand
van een algeheel scepticisme." He1
hedendaagse denken wantrouwt
waarheid en herleidt alles tot een
mening, zo concludeert de paus
"Met valse bescheidenheid neemi
men genoegen met voorlopige deel
waarheden, zonder eigenlijk nog te
proberen wezenlijke vragen naar de
zin en wezenskern van het mense
lijk, persoonlijk en maatschappelijk
leven te stellen." (nr 5).
M