Laat nü uw kerstkaarten drukken er is nu nog een ruime keuze van den munckhof Kom ook eens in onze boekhandel kijken naar een leuke St.Nicolaas- of Kerstsurprise Wellicht slaagt u de eerste keer! Prettig weekend, maar wanneer? Paus wil dam opwerpen tegen relativisme •J grotestraat 68 venray tel. 0478-582727 St.-Petrus'Bandenkerk Groep Jonge ouders En verder Time is money... Berichten van onze kerkgemeenschap 1998-11 Wie zijn wij? Vorig jaar zijn we begonnen. Een groep mensen met als gemeenschappelijk kenmerk dat we recent of iets minder recent kinderen hebben gekregen en dat we een Christelijke achtergrond hebben. Door de opvoeding van kinderen zijn we geconfronteerd met ons eigen geloof. Bij het dopen van een kind geef je aan dat je hem of haar in dit geloof wilt opvoeden, maar hoe doe je dat? Opeens een heleboel vragen. Wat is de kerk voor mij? Wat is bidden Hoe bid ik met mijn kind? Wat heeft de kerk ons en onze kinderen te bieden, en andersom? enzovoort. Antwoorden zijn moeilijk te vinden, zeker in een tijd dat veel van deze zaken niet meer zo vanzelfsprekend zijn als vroeger. Met elkaar proberen we antwoorden te vinden. Door te praten met elkaar, "hoe doe jij dat". Met behulp van informatie over de betekenis van soms vergeten rituelen en gebruiken. Ook willen wij elkaar stimuleren om met enige regelmaat naar de kerk te gaan door te zorgen voor kinderopvang tijdens de mis. Kortom, we proberen in deze kleine groep "samen kerk" te zijn - we staan in deze maatschappij er al vaak genoeg alleen voor. Om ver volgens in het eigen gezin verder te gaan met de moeilijke opdracht die we bij huwelijk en doop op ons hebben genomen. Wij zijn een "open" groep. Er worden geen eisen gesteld met betrekking tot vertrek- of aankomstpunt. Sommigen komen alleen, zonder partner. Niet alle kinderen zijn gedoopt - niet alle partners zijn van hetzelfde geloof, enzovoort. Wij willen elkaar hel pen, niet elkaar de les lezen. Bijeenkomsten 1998-1999 Steeds de derde woensdag van de maand, 's avonds vanaf 20.00 uur in het zaaltje onder de Grote Kerk, schuin achter het oorlogsmonument aan de Raadhuisstraat. Vanaf 20.00 uur welkom, bijpraten met koffie. Vanaf 20.30 uur tot ca. 22.00 uur wordt het onderwerp besproken. We beginnen met een kort gebed, en afhankelijk van het onderwerp is er eerst uitleg, al of niet gecombineerd met het lezen uit de bijbel. Er is steeds veel ruimte voor dis cussie en eigen inbreng. Vorig jaar was het centrale thema: de Christelijke feestdagen. Voor dit jaar zijn de zeven sacramenten het uitgangspunt. Het is een leidraad waar zo nodig van afgeweken kan worden. Interesse? Kom gerust langs of bel eerst met: Joost en Sophie Mertens- Kurvers, tel. 0478-514887, Deken Coenen, tel. 0478-550740. Ik heb wat zitten bladeren in mijn nieuwe agenda voor 1999. Hij heeft weinig verrassingen. Net als in 1998 en 1997 begint de week ook in 1999 op maandag en eindigt op zondag. Dat spreekt niet vanzelf. In som mige kalenders begint de week op zondag, in andere op maandag. In Spaarpottenparade 1998, een kalen der van de VSB Bank, eindigt de week op zondag, in "1998 100 Rabobank" op zaterdag, net als in de Missie-zendingskalender 1998. Prettig weekend dus, maar wan neer? Bordje muesli Voor de meesten van ons begint de week op maandagochtend. Bijtijds opstaan, een bordje muesli en op naar de file. De week is begonnen. En als we op vrijdagmid dag "prettig weekend" roepen, den ken we aan vrijdagavond, zaterdag en zondag. Ook in parochies. Het paneel vóór de kerk heeft het over "weekend-vieringen", het parochie blad ook. Maar dat is niet de taal van de joodse en christelijke overle- Gingen ons door de DOOD voor naar ons eeuwig Vaderhuis; Jean Clermonts 71 jaar, Harrie Bohten 78 jaar. De dood is niets ik ben slechts naar de andere kant. Ik ben mezelf, jij bent jezejf Wat we voor elkaar waren, zijn we nog altijd. Noem me zoals je me steeds genoemd hebt. Spreek tegen me zoals weleer, op dezelfde toon, niet plechtig, niet triest. Lach om wat ons samen heeft doen lachen. Denk aan mij, bid met mij. Spreek mijn naam uit thuis, zoals je altijd gedaan hebt, zonder hem te benadrukken, zonder zweem van droefheid. Het leven is wat het altijd is geweest. De draad is niet gebroken. Waarom zou ik uit je gedachten zijn? Omdat je me niet meer ziet? Nee, ik ben niet ver, juist aan de andere kant van de weg. Zie je, alles is goed. Je zult mijn hart opnieuw ontdekken en er de tederheid terugvinden. Dus droog je tranen en ween niet, als je van me houdt. Tekst van St. Augustinus vering. De sabbat is de bekroning van de joodse week. De dag daarop is dus de eerste dag en niet de laat ste. Ook de christenen zagen de sab bat als de zevende dag. De dag daar op was de eerste dag van de nieuwe week. Op die dag kwamen ze samen voor het breken van het brood om de verrijzing van Jezus te vieren. "Achtste dag" Op "de eerste dag van de week" waren de vrouwen immers naar het graf gegaan, in alle vroegte. En op de eerste dag van de schepping had God gezegd: "Er zij licht". Soms werd de zondag ook de achtste dag genoemd, symbool van een heel nieuwe tijd, van volslagen nieuw begin. Veel kalenders en agenda's zijn deze dingen vergeten. Maar gelukkig liggen ze in het geheugen van de liturgie opgesloten. Jan Hulshof Danken we de bewoners en vele (vrijwillige) medewerkers van "Het Schuttersveld": zij bestemden ruim 700,voor de verlichting van de klok op de toren van de Grote Kerk... Danken we de Service club "de Kiwani's": van hem kreeg ons kerkbestuur ƒ10.000,om het torenuurwerk te laten repareren: een buitengewone geste! Heel Venray zal hem dankbaar zijn wanneer bin nenkort weer de juiste tijd wordt aangegeven. "Men" zal dan zien wat iedere kerkganger al lang wist, dat we in de St. Petrus Bandenkerk voor- noch achterlopen! Bereiden nogal wat leerlin gen uit de groepen 8 van onze scho len zich voor op het Vormsel, Vicaris V.d. Meer zal dit toedienen in de H. Mis van vrijdag 11 decem ber om 19.00 uur. Zingt het kerkelijk koor (dames en heren) op St. Caecilia 22 november a.s. niet om 9.30 uur maar om 11.00 uur. We zijn dankbaar voor de wijze waarop ons koor steeds weer klaar staat voor onze parochie. Is er op zondag 15 novem ber a.s. 11.00 uur Kinderwoorddienst en op zondag 29 november om 11.00 uur Gezinsmis: WELKOM.... Hebben we 10 nieuwe mis dienaars. meisjes en jongens. Iedereen (ook ouderen) blijven wel kom. Opgave bij deken Coenen. Men moet zijn Eerste H.Communie gedaan hebben- Encycliek Fides et ratio wijst weg naar de absolute waarheid Uoo O II. l>oo Wie 's avonds door het Venray se gaat, kijkt zeker eens naar het uur werk van de Petrus'Banden om te zien hoe laat het is. Helaas...slechts enkele rudimenten laten een grillige schijn zien van wat een heldere tijdsaanduiding zou moeten zijn Het kerkbestuur heeft als prioriteit één de restauratie van toren en beel denschat. Het bestuur moet meer dan alle zeilen bijzetten om dergelij ke kostbare projecten uit te kunnen voeren. Financiële middelen voor het her stel en restauratie van het uurwerk van de toren en voor de verlichting van het uurwerk bezit de kerk niet. De verantwoordelijkheid voor het uurwerk reikt echter ook verder dan die van het kerkbestuur. Het uur werk is een service aan de Venrayse gemeenschap; daarom is de Venrayse gemeenschap ook mede verantwoordelijk voor de exploita tie. Enkele gulle gevers beseffen die gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zo is inmiddels geld geschonken of toegezegd voor de verlichting dan wel de restauratie van het uurwerk: De Kiwani's; het Schuttersveld; de Fa Meurs; Dansschool Janssen. Door dergelijke donaties ontstaat er een aardig kapitaal voor het her stel van ons Venrayse uurwerk. Wie 4s avonds niet vergeefs omhoog wil turen, heeft hierbij de kans mee te helpen aan de restaura tie: Op ABN/AMRO 52 68 74392 is nog best ruimte voor een bijdrage. Time is money! Kerkbestuur en de alle Venrayenaren zijn U dankbaar In totaal is ongeveer f26.000,- nodig voor de restauratie. Wim Baken Geloof en rede zijn als twee vleu gels waarmee de menselijke geest naar de beschouwing van de waar heid opstijgt. God heeft in het hart van de mens het verlangen opge wekt de waarheid te kennen en daar mee uiteindelijk Hemzelf opdat de mens door God te kennen en lief te hebben, ook de volle waarheid over zichzelf zou ontdekken. "Fides et ratio", genoemd naar de eerste woorden, is de titel van de dertiende encycliek in de twintigjarige ambt stermijn van paus Johannes Paulus II. Op donderdag 15 oktober, een dag voor de viering van zijn pause lijke jubileum, werd de tekst vrijge geven van het meer dan 150 pagi na's tellende document. In een tijd waarin alles wordt gerelativeerd, Werden door het DOOPSEL kind van GOD en iid van onze kerkgemeenschap. Loes Ponjee, Gwendolijn Krok, Silke Geerkens. In je moeders schoot geweven tot een wonder van bestaan kwam je bij ons in het leven dankbaar zeggen wij jouw naam. Opnieuw mogen wij beleven wat wij zien maar niet verstaan, welk een groot geheimenis jong geboren leven is. Aan een lange reis begonnen die een levensloop beslaat, zul je door een wereld trekken waarin heel veel kwaad bestaat, Al vanaf je eerste schrede bidden wij dat met je gaat Die ons geest en adem geeft en ook jou geschapen heeft. Hoeveel liefde wij ook geven en hoe weerbaar je ook wordt kwetsbaar zul je altijd blijven mensenmacht schiet toch te kort. Door de doop ben je opgenomen kind van mensen, kind van God, in de kring hier om je heen, leven kun je niet alleen. Marijke Koijck-de Bruijne 1 ziet Johannes Paulus II het als zijn "plicht" een uiteenzetting te geven over de absolute waarheid, die gefundeerd is in het geloof. Fides et ratio wijst op de levens vragen die alle verschillen tussen cultuur, nationaliteit, ras of religie overstijgen: "Wie ben ik? Waar kom ik vandaan en waar ga ik naartoe! Waarom is het kwaad in de wereld! Wat komt er na dit leven?" Johannes Paulus II gaat in op deze fundamei tele vragen en geeft een antwoo dat gebaseerd is op de waarheid \i het geloof in Jezus Christus. Dienst van de waarheid In de inleiding, waarin alle th ma's van de encycliek wordt samengevat, ziet Johannes Paulus voor de kerk de "dienst van waarheid" weggelegd (nr.2). Dei zending is enerzijds de specifieke bijdrage van de geloofsgemeen schap aan het streven van de gehe mensheid naar de waarheid, ma houdt anderzijds de verplichting "de verkondiging van de verworvt zekerheden op zich te nemen, vanu het bewustzijn dat iedere gevondea waarheid, die in uiteindelijke open baring van God onthuld wordt" 2). Terwijl Johannes Paulus II in encycliek Veritatis splendor (1993 waarop Fides et ratio het vervolg is wees op een aantal morele waarh den die vergeten waren of verkee geïnterpreteerd, vestigt hij in de2 encycliek de aandacht op het thern "waarheid" zelf en concentreert op het fundament van de waarheii "in relatie tot het geloof' (nr 6). Drijfzand De paus vraagt zich af hoe h komt dat de rede in de huidige ti niet wordt gezien als weg naar waarheid. Volgens hem is het de uiterste consequentie van het in een crisissituatie verkerende moderne denken, dat de rede niet zichzelf kan zijn, dat wil zeggen: van nature gericht op de waarheid. "Hierui ontstonden verschillende vormen van agnosticisme en relativisme, die er uiteindelijk toe leidden dat de filosofie vastliep in het drijfzand van een algeheel scepticisme." He1 hedendaagse denken wantrouwt waarheid en herleidt alles tot een mening, zo concludeert de paus "Met valse bescheidenheid neemi men genoegen met voorlopige deel waarheden, zonder eigenlijk nog te proberen wezenlijke vragen naar de zin en wezenskern van het mense lijk, persoonlijk en maatschappelijk leven te stellen." (nr 5). M

Peel en Maas | 1998 | | pagina 14