Wachten op de Streektaxi EasyStart helpt starters op weg! Harold LENSSEN Spreekuur moet bereikbaarheid Sociale Zaken verbeteren Digitale producten nieuwe impuls voor Xerox Venray Lezing over recepten Buschauffeurs voor asielzoekers Twaalf huizen voor Divinolandia Venlo- voetballer geroyeerd OPRUIMING Bij Van Oorschot Mode is de opruiming in volle gang! VAN OORSCHOT MODE "O In februari duidelijkheid over arbeidsplaatsen VVGI Verbouwing Vissers in orde PEEL EN MAAS donderdag 8 januari 1998 - Pagina 5 Klachten over vervoer bejaarden en gehandicapten: incidenten of regel? Mevrouw Gooren voor de supermarkt waar ze uren moest wachten op de Streektaxi Spreekuur Het softwarepakket EasyStart helpt u op weg! Door middel van informatie en vra gen laat EasyStart u stap voor stap uw ideeën uitwerken. En natuurlijk krijgt u alléén vragen die van belang zijn voor uw eigen situatie. Aan de hand van de door u beantwoorde vragen maakt EasyStart voor u automatisch een compleet onderne mingsplan. Dus u hoeft zelf geen lastige analyses en ingewikkelde berekeningen te maken. Verder stelt EasyStart u in staat om de overlevingskansen van uw bedrijf beter in te schatten en de markt alvast grondig te verkennen. Zo kunt u goed voorbereid beginnen aan een nieuwe uitdaging! Wilt u meer weten, kom dan vrijdag naar ons spreekuur voor starters van 16.00-17.00 uur. U kunt ook bellen voor een afspraak. verzekeringen - financiële planning - beleggen - betalen - lenen - sparen Rabobank Venray-Oostrum Zeven rode tel.(0478)530247 tel. (0478) 530460 De Venrayse bejaarde mevrouw Gooren heeft ruzie met Streektaxi en met openbaar vervoerbedrijf Hermes. De klachten van de Venrayse: de taxi komt vaak veel te laat, telefonisch is er bij de cen trale geen doorkomen aan en een aantal chauffeurs is ook nog bru taal. Volgens Gooren staat ze niet alleen met haar klachten, maar durven veel oudere mensen hun mond niet open te doen omdat ze bang zijn dan helemaal niet meer vervoerd te worden. Hermes en de gemeente Venray, opdrachtgever van de Streektaxi, zijn zich van geen kwaad bewust. De kans op een uurtje wachten op het ver voermiddel is aanwezig, zo zijn de regels. Maar klachten, nee nauwe lijks, zeggen gemeente en Hermes in koor. (door Bert Albers) Mevrouw Gooren kan er uren I over vertellen en er behoorlijk opge wonden van raken. Ze heeft in haar hoofd een dik dossier aangelegd i over de Streektaxi. Daarin staat met diepzwarte letters die zaterdag in december vorig jaar. De bejaarde vrouw, die lijdt aan suikerziekte, stond in de supermarkt van Albert Heijn bijna tweeeneenhalf uur te wachten op de komst van de Streektaxi. Wel zes keer is er vanuit de winkel gebeld voordat ze uitein delijk werd ze opgehaald. Door haar nicht, die helemaal uit Swolgen moest komen. "Ik ben er twee dagen van overstuur geweest", zegt mevrouw Gooren. Voor Mien Gooren was daarmee de maat vol. Want het incident bij Albert Heijn is het topje van een ijs berg aan klachten die de Venrayse mevrouw heeft. Op tal van plaatsen in Venray heeft ze al gestaan, wach tend op de Streektaxi die niet kwam. "Vraag het maar na bij de portiers in het ziekenhuis of bij de Rabobank", zegt ze. Bovendien zegt ze door medewerkers van Streektaxi onbe schoft te zijn behandeld. En de strijdbare bejaarde beweert niet de enige met klachten te zijn. Volgens haar zitten tal van andere bejaarden te wachten totdat iemand de kat de bel aanbindt. NIET VOOR BEDOELD Wim Lieste van Munckhof Taxi, de Hermes-dochter die de Streektaxi-regeling voor de gemeente Venray uitvoert, wil de ervaringen van mevrouw Gooren best geloven. Chauffeurs die hun boekje te buiten zijn gegaan krijgen dat te horen, verzekert hij. "Wat mevrouw Gooren heeft meegemaakt Xerox Venray begint binnen kort met de productie van digitale kopieerapparaten. Verwacht wordt dat dit nieuwe type binnen enkele jaren de productie van de traditionele light-Iense machines in Venray grotendeels zal vervan gen. Ook voor andere bedrijfsaf delingen - o.a. elektronica, proces cassettes, recycling en distributie - zal het aanbreken van het digitale tijdperk dit jaar leiden tot uitbrei ding van activiteiten. Een en ander heeft Nico Timmer, directeur van de Integrated Supply Chain in Europa en voorzitter van het Venray Policy Committee, maandag 5 januari jl. verklaard in zijn nieuwjaarstoespraak voor de medewerkers. Het Venrayse Xerox- bedrijf (circa 2200 medewerkers) maakt sinds vorig jaar deel uit van een Europese productie- en distribu tieorganisatie, wat onder andere heeft geleid tot een toenemende integratie van activiteiten met ande re bedrijven in Europa. Volgens Timmer is het daarom van groot belang dat Venray zijn kosten per eenheid product verder terugdringt. Groei zal dit jaar vooral tot stand moeten komen uit verbreding van productie- en logistieke operaties. Venray gaat dit jaar zijn produc tieactiviteiten en voorraden sterker afstemmen op de actuele markt vraag, waarbij 'bouwen op klanten- order' en rechtstreekse levering van producten aan eindklanten en steeds grotere rol gaan spelen. Goedkoper werken in de distributieketen krijgt speciale aandacht, maar dit mag niet leiden tot vermindering van het ser viceniveau, waarschuwde Timmer. Hij wees er verder op dat het Venrayse bedrijf zijn afzetperspec- tieven op de Europese markt aan zienlijk heeft versterkt met de ver krijging, vorig jaar, van de EMAS-registratie, een door de kan ik niet goedpraten", zegt Lieste, die naar Venray is gekomen om het verhaal van mevrouw Gooren aan te horen. "En te zoeken naar een oplossing". Z'n conclusie is dat het Streektaxi-systeem eigenlijk hele maal niet voor mensen als Mien Gooren is bedoeld. Mevrouw Gooren heeft geen auto en is hele maal afhankelijk van het openbaar vervoer. Ze gebruikt de Streektaxi om boodschappen te doen, naar de bank te gaan en voor haar controle bezoeken in het ziekenhuis. Regelmatig belt ze meerdere malen per dag de centrale voor een taxi. Volgens Lieste maakt Gooren - noodgedwongen, dat wel- oneigen lijk gebruik van het systeem. Ze is een te goede klant: gemiddeld maken de gebruikers van Streektaxi in Venray zo'n vijf ritten per maand. Mevrouw heeft tijden gehad dat ze vijf ritten per dag maakte. Daarop is het systeem niet ingericht. Streektaxi is volgens Lieste meer een aanvullend vervoerssysteem, bedoeld om ouderen en gehandicap ten achter de geraniums vandaan te halen. Op bezoek bij familie of ken nissen. Niet geschikt als je de trein moet halen of voor het spreekuur van een specialist in het ziekenhuis. Europese Unie ingestelde milieucer tificaat dat tot dusver in Nederland slechts aan een tiental bedrijven ver leend is. volgens Nico Timmer staan de medewerkers positief tegenover het Europese integratieproces en gelo ven zij in de kansen die daaruit voor Venray ontstaan. Eind vorig jaar verklaarde 77% tevreden te zijn over het werk en de werkomstandig heden. Een jaar eerder was dat 70%. Geschied- en Oudheidkundige Kring Venray e.o. heeft maandag 12 januari een bijeenkomst in zaal Het Trefpunt van verpleeghuis Beukenrode in Venray. Spreker op die avond is Peer Boselie. Hij ver zorgt een dialezing met als titel 'Eeuwenoude Limburgse volkskun dige recepten'. De avond begint om 19.30 uur en is voor iedereen gratis toegankelijk. Vernieling glijbaan Namens het schoolbestuur van de Petrus Bandenschool aan de Dr. Poelsstraat werd aangifte gedaan van vernieling van de glijbaan bij de school. Diverse planken waren doormidden getrapt. Naamplaatje gestolen Het afgelopen weekend werd het naamplaatje van een aan de Patersstraat gelegen tandtechnisch laboratorium gestolen. Schade ƒ425,-. "Mevrouw Gooren zou eigenlijk gewoon een vergoeding voor de taxi moeten hebben". Lieste belooft bij de gemeente daarvoor te zullen plei ten. Lukt dat niet, dan wil hij binnen de eigen organisatie wat regelen om de klachten van de Venrayse klant die het meeste van Streektaxi gebruik maakt weg te nemen. LANG WACHTEN Het is dus een incident, veroor zaakt door verkeerd gebruik. Maar hoe zit het dan met die andere klachten? Volgens mevrouw Gooren klagen veel meer gebruikers steen en been. Een beeld dat door mede werkers van het St. Elisabethziekenhuis bevestigd wordt. De dienstdoende portier kent het geval van enkele weken geleden, toen mevrouw Gooren naar eigen zeggen ruim twee uur moest wach ten. "Ik weet niet hoelang mevrouw Gooren heeft gewacht, maar het was lang. Dat is ook onze algemene ervaring met Streektaxi. Lange wachttijden, foute afspraken. En de mensen komen bij ons aan. Het werkt niet goed, dat is zeker". Hoofd interne dienst Van den Berg kent die problemen ook. Hij heeft het daarnaast over een onper soonlijke benadering en lange wachttijden bij het maken van een afspraak. Hij heeft er wel eens con tact over gehad met Streektaxi. "Ze beloofden te proberen het op te los sen, maar ik heb tot op heden wei nig van verandering gemerkt", zegt de man van het ziekenhuis. Bij bejaardenhuis Schuttersveld weet de receptioniste te melden dat de Streektaxi vaker 'vrij laat' komt. "Er komen geregeld bewoners bij ons met de vraag of we nog 'n keer wil len bellen, omdat de taxi er nog niet is geweest". STREEPJE VOOR De Munckhof-manager kent de Knuffel 'ontvoerd' Een vierjarig Venrays kind is al enige tijd ontroostbaar omdat ze haar lievelingsknuffel kwijt is. Bovendien is het knuffeldier in Nederland niet te koop. Pap en mam weten wel waar het beest zich bevindt, maar de 'ontvoerders' geven tot nu toe geen sjoege. Het meisje was zaterdag voor Kerstmis aan het winkelen met haar ouders. Haar knuffel had ze stevig vast. Toch is ze haar lievelingsdier tje op een kwaad moment kwijt geraakt. Een zoektocht leverde niets op, maar pap en mam herinnerden zich dat ze bij de etalage een ander echtpaar, ook met een kind, hadden gezien. Omdat ze het stel kenden zochten ze hen thuis op, met de bedoeling informatie te vragen over de vermiste knuffel. Toen ze op het adres aankwamen lieten de bewo ners echter de rolluiken naar bene den en gaven niet thuis. De ouders van het verdrietige meisje hebben de indruk dat de knuffel van hun dochter is 'ontvoerd'Op een briefje in de brievenbus om de knuffel terug te bezorgen hadden de 'ont voerders' enkele dagen later nog niet gereageerd. De ouders van het gedupeerde kind maakten vervol gens melding van dit voorval bij de politie. verhalen van de ziekenhuisportiers. Toch denkt hij dat ook die voorna melijk ontstaan als de Streektaxi gebruikt wordt waarvoor hij niet is bedoeld of als mensen de spelregels niet in acht nemen. Lieste geeft toe dat die regels het zwakke punt van de Streektaxi-regeling zijn: tussen de drie en vijf kwartier wachten op een taxibusje om vervolgens moge lijk een rondrit door de omgeving te moeten maken om andere passa giers af te zetten. "Een half uur wachten kan dan heel lang zijn", weet Lieste uit eigen ervaring. En dan wordt de portier nog maar 'n keer gevraagd om te bellen waar die taxi blijft. Bezoekers aan het ziekenhuis hebben bij Streektaxi zelfs een streepje voor, beweert z'n collega mevrouw Bazelmans: "Die mensen weten natuurlijk niet precies hoe laat ze van de dokter terug zijn. In principe moeten ze rekenen op één uur tot vijf kwartier wachten, maar we proberen om de wachttijd terug te brengen". De Hermes-medewerkster ver moedt dat oudere mensen ook soms dénken dat ze een afspraak hebben gemaakt, maar dat niet gedaan heb ben. "Maar dat zeg je niet tegen zo'n ouder iemand". VIJF PER MAAND Officiële klachten over Streektaxi zijn er nauwelijks. Een Hermes- medewerkster schat het aantal Venrayse klachten zeker op minder dan vijf per maand. A. Pastors, die zich namens de gemeente Venray bezighoudt met Streektaxi, bevestigt dat. "Er zijn nauwelijks klachten en als die er zijn worden ze door Streektaxi keurig afgehandeld", is haar indruk. Pastors schat het aantal op minder dan één per maand, bij ongeveer 1300 maandelijkse taxirit ten in de gemeente. Mevrouw Gooren is bij haar wel bekend. Ruit vernield Er werd aangifte gedaan van ver nieling van een ruit van de depen dance van basisschool De Land- weert die gevestigd is aan de Kiosk. Asielzoekerscentrum Stevensbeek is dringend op zoek naar mensen die op vrijwillige basis bereid zijn de centrumbus te rijden. Deze centrum bus rijdt enkele keren per dag, tij dens de ochtend- of middaguren, naar Boxmeer of Venray. In het asielzoekerscentrum ver blijven op dit moment ruim 200 bewoners die voor een groot deel afhankelijk zijn van de 35 vrijwilli gers in het centrum. Ook in het jeugdwerk op woens dagmiddag voor de kinderen van 4 tot 7 jaar is de roep om vrijwilligers groot. Vrijwilligers die zich melden, krijgen eerst een introductiepro gramma met informatie en materiaal over de opvang van asielzoekers en een rondleiding in het centrum. Is dit vrijwilligerswerk iets voor u? Bel dan voor meer informatie, telefoon (0485)381541) - vragen naar Nettie de Römph. De tussenstand bij de huizenactie van de stichting Venray- Divinolandia is twaalf huizen. Dankzij een bijdrage van 4000 gul den van de Venrayse Lions Club werd kort voor kerst dit aantal bereikt. Het bestuur van de stichting heeft dat laten weten. De stichting Venray-Divinolandia heeft goede hoop vijftien of misschien "zelfs twintig huisjes te halen. Het bestuur van de Venlose voet balclub RKSV Venlo heeft een 32- jarige speler van het vierde elftal voor het leven geschorst. Eerder had de KNVB de Venlonaar al voor vijf jaar geschorst. Bovendien moet de heetgebakerde speler over enige tijd voorde rechter verschijnen. De man sloeg zondag 30 november tijdens de wedstrijd van zijn elftal tegen Venray 6 de scheidsrechter buiten westen. Auto bekrast Een 52-jarige Venraynaar deed aangifte van het feit dat zijn aan de Veltumse Kleffen geparkeerde auto was bekrast. Spreekuur voor starters De gemeente Venray is deze week gestart met een telefonisch spreekuur voor de afdeling sociale zaken. De gemeente hoopt hier mee de lange wachttijden van burgers bij deze afdeling weg te kunnen werken. "De telefoon was te weinig bezet. Mensen die telefoneerden moesten vaak te lang wachten of werden naar de publieksbalie doorverbonden" aldus een woordvoerster van de gemeente. "De bereikbaarheid was niet zoals wij en de klanten dat wensten". Vanaf afgelopen dinsdag is het telefonisch spreekuur van 9.00 tot 10.00 onder nummer 523236. Op dat tijdstip zullen twee extra mensen voor het spreekuur ingezet worden. De Raad van Bestuur van het Vincent van Gogh Instituut streeft er naar om in februari duidelijkheid te verschaffen omtrent de arbeidssitu atie, Zoals bekend zal dit jaar ruim 8 miljoen bezuinigd moeten worden waardoor de werkgelegenheid van zo'n 180 medewerkers verloren zal gaan. Volgens Riky Boom van de Raad van Bestuur zullen komende maand besluiten genomen gaan worden. Zij deelde dit mede in de nieuwjaarstoespraak voor het perso neel. Burgemeester en wethouders van Venray hebben het bezwaar van dhr. Hendriks van de Julianasingel, tegen tijdelijke uitbreiding van het kantoor van Vissers Wegenbouw, ongegrond verklaard. B. en w. volg den daarmee het advies van de com missie bezwaar en beroep, die de kwestie tussen Vissers en Hendriks in november behandelde. Vissers Wegenbouw is met de gemeente Venray in onderhandeling over een kavel op een industrieter rein. De wegenbouwer wil daar een nieuw kantoor vestigen. Vissers zat dit voorjaar echter met een acuut ruimteprobleem en heeft daarom bij de gemeente een aanvraag inge diend om het huidige kantoorpand tijdelijk uit te breiden met 12 m2. Daartegen werd door buurman Hendriks bezwaar aangetekend. In een gesprek tussen gemeente. Vissers en Hendriks. Tijdens dat gesprek bleek dat Vissers en Hendriks er wel uit zouden komen en dat ingediende bedenkingen als ingetrokken beschouwd kon wor den. Daarbij ging het om de aan koop van een perceel grond. De gemeente verleende vervol gens een bouwvergunning met daar bij de aantekening dat de aanbouw vier jaar geoorloofd wordt. Hendriks maakte daartegen op 20 augustus alsnog bezwaar. Als moti vatie werd met o.a. het feit gebruikt dat Hendriks geen toezegging kreeg dat hij een strook grond, grenzend aan zijn perceel, kon kopen. Hendriks wees in zijn bezwaar ech- I PEEL EN MAAS 'n abonnement waard "Wij hopen hiermee de bereikbaar heid te verbeteren". Tijdens dat spreekuur kunnen cliënten direct worden doorverbon den met hun eigen contactpersoon. Wie buiten het spreekuur belt krijgt iemand van de vakbalie socia le zaken. Deze medewerkers kunnen veel vragen beantwoorden maar als dat niet het geval is dan wordt de cliënt gewezen op het volgende spreekuur van de contactpersoon. Buiten het spreekuur kan men de contactpersoon, spoedeisende situ aties uitgezonderd, alleen op afspraak bezoeken. De vakbalie kan zonder afspraak elke ochtend en op maandag middag bezocht worden. Op andere tijdstip pen kan dit alleen op afspraak. "Na advisering door de Ondernemingsraad en de cliënten raad en na onderhandelingen met de vakorganisaties kunnen we hierover in februari beslissingen nemen. Voor U betekent dat concreet dat U dan te horen krijgt of U boventallig wordt, of U naar een andere afdeling of een andere divisie gaat of dat U uw functie vooralsnog behoudt" aldus Riky Boom. Zij tekent daarbij aan dat niemand binnen de organi satie er van uit kan gaan dat zijn of haar functie dezelfde zal blijven. ter ook op de rommelige situatie bij het kantoor van Vissers. De commissie bezwaar- en beroep oordeelde dat door het aanbouwtje de belangen van Hendriks niet one venredig worden aangetast. De mogelijkheid tot het al dan niet aan kopen van een strook grond is vol gens de commissie niet van direct belang. Mevr. Hendriks betreurde de uit spraak. Zij gaf desgevraagd aan dat de situatie aan de achterzijde van Vissers alleen maar rommeliger wordt. Ook was de aanbouw al gere aliseerd voordat de vergunning ver leend was. Zij onderstreepte dat beide buren een goede relatie onder houden maar dat de situatie volgens haar niet door de beugel kan. Het feit dat Vissers en gemeente in gesprek zijn over een stuk industrie terrein stemde haar positief. "Het is hierlangs een mooie locatie voor woningbouw". De opruiming van onze wintercollectie is van start gegaan. Wij nodigen u uit om uw wintergarderobe extra voordelig aan te vullen. Er is nog volop keuze op alle afdelingen! Graag tot ziens in onze zaak. Grotestraat 73, Venray Helmond, Roosendaal, Boxmeer, Oss, Venray. I ai i< a I wiü «ai Streektaxi is een zogenaamd collectief vervoerssysteem-, bedoeld voor een speciale doelgroep van. bejaarden en gehandicapten^ De gemeen te Venray is verantwoordelijk voor het systeem en betaalt het leeuwendeel van de kosten. In Venray heeft de gemeente een driejarig contract met streekvervoerder Hermes voor de Uitvoering van Streektaxi. Voor drie gul den per enkele rit worden de gehandicapten die daar recht op hebben en 65-plusser opgehaald. Belangrijke regel is wel dat de reizigers minimaal één uur voor vertrek moeten bellen en dus rekening moeten houden met Zo'n lange, wachttijd. Na dit jaar loopt het contract tussen Hermes en de gemeente Venray trouwens af Beide partijen verwachten pittige onderhandelingen over de voorwaarden van een nieuwe overeenkomst: Hermes hee.fi zich op het hui dige contract aardig verkeken. He bedrijf legt er volgens Lieste maande lijks 15.600 gulden op toe. t/? KEUKENINRICHTING (0478) 539020 op afspraak, ook 's avonds Stayerhofweg 2b Wanssum B. en w. volgen commissie bewaar- en beroep

Peel en Maas | 1998 | | pagina 5