Toekomst met perspectief Honderdvijfentwintig jaar geleden landde er een F ranse ballon te Merselo PEEL EN MAAS Donderdag 18 januari 1996 - Pagina Ei aanleiding tot mishandeling Vrijdagavond werd een onge kookt ei tegen een ruit van een woning aan de Aronskelk gegooid. Dat gebeurde door drie jongens van naar schatting 17 jaar. De bewoner van die woning wist een het drietal te achterhalen en kon hem zijn ongenoegen kenbaar maken. De jongen ging naar zijn vader toe, een 41-jarige inwoner, die op zijn beurt weer verhaal ging halen. Er ontstond, na een woordenwis seling, een handgemeen waarbij de bewoner van de besmeurde woning een slag in het gezicht kreeg waar door enkele tanden los werden geslagen. De politie heeft proces verbaal inzake mishandeling opge maakt. Kontrole verlichting Vrijdagavond werd op de Mer- seloseweg tussen 19.20 en 20.00 uur kontrole uitgevoerd op verlichting van fietsen, snor- en bromfietsen. Vijf bestuurders kregen proces-ver baal omdat de verlichting niet deug de. Inbraak in bedrijf Door forcering was toegang ver kregen tot een bij een bedrijf aan de Veulenseweg behorend hok. Uit dat hok werden gereedschappen zoals een boormachine, twee slijpmachi nes, schaafmachines, een bosmaai- er, een decoupeerzaag en een leren jas ontvreemd. Totale waarde ƒ3.500,-. De inbraak vond plaats in de nacht van zaterdag op zondag. Personenauto in slip In de vroege maandagmorgen omstreeks 04.35 uur raakte op de Castenrayseweg, door tot nu toe onverklaarbare oorzaak een perso nenauto, bestuurd door een 22-jari- ge inwoner van Horst in een slip. Voordat de bestuurder zijn auto onder kontrole kon krijgen was deze al in een greppel tot stilstand geko men. De bestuurdere en inzittende konden licht gewond uit het wrak van de auto kruipen en moesten voor behandeling van lichte ver wondingen naar het ziekenhuis wor den vervoerd. Beiden konden na behandeling naar huis. Auto gestolen In de nacht van dinsdag op woens dag werd een aan het Knopkruic geparkeerde personenauto, een rodt Opel Kadett, ontvreemd. De autc heeft een waarde van ƒ6.800,- en de gedupeerde is een inwoner var Venray. Milieukontrole distrikt Venray Dinsdag werd door de politie vai het distrikt Venray in samenwerkinj met de Algemene Inspektiedienst ei het Zuiveringschap Limburg ee: kontrole gehouden op bodem- e waterbedreigende aktiviteiten, kon trole op het uitrijden van mest toe passen en bewaren van bestrijdings 1 j middelen en het illegaal storten va afval en illegale lozingen. De ondersteuning van een heli jj kopter kon wegens de mist gee doorgang vinden. Een kippenboer in de gemeent Venray loosde afvalstoffen op ht oppervlaktewater. Verder werd in d gemeente Venray een transaktie aar geboden vanwege het verbrande van afval bij een woning. Bij de kontrole waren in totai negen politieambtenaren, twee amt tenaren van de AID en één opspc 1 ringsambtenaar van het Zuivering schap ingezet. In de gemeente Horst werd zt maal opgetreden. In de gemeeni Broekhuizen en Bergen werd in ee aantal gevallen verbaliserend opgt treden. Binnen de gemeente Meerk Wanssum werd geen enkele overtr< ding gekonstateerd. Suksesvolle kontrole Naar aanleiding van klachten, da jj er regelmatig door het rode ver keerslicht zou worden gereden o de afslag A73 naar de Deumeseweg werd daar maandagmorgen doo politiesurveillanten een kontrol gehouden. Tussen 10.00 en 12.00 uur rede achttien automobilisten door hc rode verkeerslicht en kregen z prompt een acceptgirokaart aange j boden. Een suksesvolle kontrole di 1< I om herhaling vraagt. De enige mogelijkheid die Parijs nog bezat om de regering te infor meren over de penibele toestand in Parijs te informeren en ook de post te verzenden, was het vervoer door de lucht. In de periode van 23 september 1870 tot en met 28 januari 1871 zijn er vanaf de heuvel Montmartre, van het Gare du Nord en nog enkele andere plaatsen in Parijs 66 ballon- Komend weekeinde viert Bouwmij Janssen het feit dat het bedrijf ruim vijftig jaar geleden werd opgericht. Dit gouden jubileum wordt gecombineerd met de inwij ding van het nieuwe fraaie bedrijfspand op Keizersveld. Want na vijftig jaar was de Bouwmij aan de Kempweg toch flink uit het jasje gegroeid. Op 24 mei 1945 namen twee van de gebroeders Janssen, zonen van stucadoor d'n Elastieke, het initia- richten. "Over een aantal jaren heeft onze generatie een andere woonbe hoefte dan nu. Daar willen we op Grotestraat 36 Venray Telefoon 581864 WEEKENDAANBIEDING vrijdag 19 en zaterdag 20 januari Limburgse vlaaien Een heerlijk ontbijt met ovenverse roomboter croissants per stuk 0,90 5 voor 3,50 Voor bij de koffie; Appelflap gesorteerd 5 halen ♦Kersenflap I 4 betalen Abrikozenpunt Pruimenpunt f Per stLi^ 1'25 tompouce J tief om een bouwbedrijf op te rich ten. Jan en Frans kregen weldra gezelschap van Cor, waarna Frans zich toch op het stucadoorsbedrijf richtte. De eerste klus was een klei ne verbouwing bij Dr. Bloemen, gevolgd door de bouw van een heuse bungalow voor Jac Fonck. Daarna ging het snel met het bouwbedrijf, dat zich met de aktivi teiten niet alleen tot Venray beperk te. Zo hadden de gebroeders Janssen "vast werk" in Zuid-Limburg. Veel woningen, liepen als gevolg van verzakkingen in de mijnen, schade op, welke door Janssen uit Venray werd hersteld. Geleidelijk aan kreeg den dag. De stad was volgens de sous-maire nog voor een maand, volgens den officier voor twee maanden van levensmiddelen voor zien. Er bestaat een haat tegen de Pruissen, waarvan men zich geen denkbeeld kan vormen, en die niet spoedig uitgeroeid zal zijn. Indien het gesprek op hen viel, hadden de luchtreizigers den mond vol van de leelijkste scheldwoorden. De Parijzenaars zullen dan ook het uiterste tarten, liever dan zich over geven. Niet weinig was die haat in de laatste dagen toegenomen, daar de Pruissen schoten op huizen en kerken, ambulances, scholen en hospitalen. Evenwel rigt het bom bardement weinig schade aan. De luchtreizigers waren volbloed repu blikeinen en dweepten met Garibaldi. Zij waren niet zeer tevre den over Trochudeze, beweerden zij, is te week en te bang; hij vreest in het algemeen belang eenige men- schenlevens op te offeren; energie ontbreekt hem ten eenenmale. Met de meeste erkentelijkheid boden zij den studenten hunne kaartjes aan, en deden hun beloven hen te Parijs te komen opzoeken, zo zij ooit een reisje naar die stad maakten. Mogten zij hun van dienst kunnen zijn, dan hadden zij slechts over hen te beschikken. Daarop verscheen de burgemees ter van Venray, en wijl de studenten hunnen taak geëindigd hadden, namen zij afscheid van de Franschen en keerden huiswaarts. Des middags ten 4 uur vertrokken de luchtreizigers naar Horst en keerden vervolgens naar hun vader land weder. 'De Tijd'20 januari 1871 'Maastricht, 19 jan. Het stations gebouw van het staatsspoor werd heden door een talrijk gedeelte onzer bevolking bezocht. Het voor werp, dat de algemeene nieuwsgie righeid gaande maakte, was een luchtballon, gisteren met den laat st en trein aangevoerd, die omstreeks 9 uur 's morgens te Horst was neer gedaald. Deze luchtballon, die gisteren ochtend ten 3 ure te Parijs was opgelaten, bevatte de heren Cleray, adjoint au maire van het derde arrondissement van Parijs, Edouard Pavaihas, partikulier, en Edmond Turbiaux, ingenieur-mécanicien, benevens 150 kilogrammen brieven en paketten. Volgens mondelinge mededelin gen der luchtreizigers, had het bom bardement tot op het oogenblik dat zij Parijs verlieten, aan 189 men- schen het leven gekost, terwijl de schade, aan de forten aangebragt, zonder be tee ken is was, en de geest der bevoking in plaats van ontmoe digd, integendeel door het bombar dement opgewekt werd. Een der luchtreizigers is heden mogen met de dépêches over Luik naar Bordeaux vertrokken, terwijl de twee andere, tengevolge van de talrijke uitnoodigingen, die zij van alle kanten ontvangen, tot morgen hun vertrek hebben uitgesteld. Tot zover de berichtgeving in vaderlandse pers. Al spoedig na de terugkeer van de luchtreizigers naar Frankrijk bleek dat hun optimisme over de situatie in het belegerde Parijs te rooskleu rig was geweest. Eind januari 1871 gaf Parijs zich over aan de Duitsers. Bij de vrede van Frankfurt 10-3- 1871) moest Frankrijk Elzas- Lotharingen afstaan aan Duitsland en een oorlogsschatting van vijf milliard goudfranken betalen. W.W. De onthulling van de Ballonzuil in 1896. De Ballonzuil is het oudste luchtvaartmonument in ons land. Vandaag is het precies een en een kwart eeuw geleden dat de Franse ballon La Poste de Paris te Merselo op het Roosendaal is neergedaald. De met waterstofgas gevulde ballon, met een inhoud van 2000 kubieke meter, had een hoogte van 20 meter, een middellijn van 10 meter en een gewicht van 500 kilo. De ballon was in de nacht om half vier opgestegen bij het Gare du Nord te Parijs. Aan boord bevonden zich de Parijzenaars Turbiaux, Clairay en Cavaillon alsmede 70 kilo post en drie duiven. Parijs - met twee miljoen inwo ners - was tijdens de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 vanaf 18 sep tember 1870 omsingeld door Duitse troepen. De Franse hoofdstad was hierdoor via de weg, per spoor en via de waterwegen afgesloten van de rest van het nog vrije Frankrijk waar de regering een toevlucht had gezocht. nen de lucht in gegaan. De ballonvaarders waren, op een enkele uitzondering na, geen profes sionele luchtreizigers maar gewone Parijse burgers zonder enige erva ring. Na een korte spoedkursus gin gen ze maar op goed geluk de lucht in. Het overgrote deel van de opge stegen ballonnen kwam inderdaad terecht in het niet bezette deel van Frankrijk. Soms werden de ballon nen echter door plotseling verande rende weersomstandigheden in de verkeerde richting gedreven. Wind bepaalt nu eenmaal de koers van een ballon. Zo kwam er één in Engeland terecht, vier in België, drie in Nederland (bij Castelré. Harderwijk en Merselo) en zelfs één in Noorwegen die daar landde na ruim 3100 kilometer te hebben afgelegd in bijna vijftien uur. De Poste de Paris verscheen na een snelle tocht van zes en een half uur op woensdag 18 januari 1871's morgens tegen tienen, op geringe hoogte in het Venrayse luchtruim. Het moet voor de inwoners van Venray, toen vijfduizend in getal, een vreemde, verbijsterende en soms ook angstige gewaarwording zijn geweest om plotseling het vreemde hemelgevaarte in de lucht te ontdekken. Aan zon, maan en sterren was men gewend, maar zo iets vreemds had men nog nooit gezien. Radio, telefoon en televisie bestonden nog niet. Bovendien werd een krant in die tijd over het alge meen alleen maar gelezen door de notabelen (zakenlieden, midden standers, geestelijkheid en onder wijzend personeel). De eenvoudige plattelandsbevolking las geen krant. En als men al op de hoogte was van het bestaan van luchtballonnen, men had er in elk geval nog nooit een gezien, evenmin als een vliegtuig of een Zeppelin, want die bestonden toen nog niet. De onrust en de vrees die de De landing van een ballon. Geschrokken omstanders slaan op de vlucht. Gouden Bouwmij in nieuw pand Angst en verbijstering... inspelen. Wat dat betreft is er vol doende perspectief voor de toe komst" komst van de ballon teweeg bracht bij de 'ee'nvoudigen' kwam treffend tot uiting in een gesprek dat Peel en Maas in de vijftiger jaren had met de toen zeer bejaarde Johanna Lemmen, in 1871 wonende in Overloon en die getuige was geweest van de ballonlanding. Ze was 'beej dieën bol gewest en d'r kwam wel 'n kar vol louw aaf' bouwmij fuseerden), evenals de oud-medewerkers zullen gezamen lijk het nieuwe gebouw inwijden. CERTIFICAAT Bij Bouwmij Janssen is men trots op het 9001-certificaat dat enkele jaren geleden werd verworven. "Dat is een drijfveer voor het bedrijf om ondernemend bezig te zijn. Dat heeft o.a. geleid tot de samenwer king met Raedts, omdat met name de "onderhoudspoot" van ons bedrijf klein was, en Raedts daar meer in gespecialiseerd was". Het certificaat legt ook meteen eisen op aan toeleveraniers en onderaannemers. Ook zij zullen aan strenge voorwaarden en kwaliteits eisen voldoen. Gebeurt dat niet dan is de kans groot dat ze aan de Bouwmij niet meer mogen leveren. "Kwaliteit staat bij ons dan ook voorop. Dat is vooral van belang richting klant. Omzet draaien is gemakkelijker dan klanten houden. Maar klanten houden is van belang voor de langere termijn. Bouwmij Janssen kent voor de toekomst goede perspectieven. Diverse projekten staan op de rol, maar zekerheden zijn er niet altijd. "We hebben projekten gehad, waar we op het punt stonden om mee te beginnen. Beroepsprocedures gooi den echter roet in het eten". Ook in Venray wil de Bouwmij op hun voormalig bedrijfsterrein snel aan de slag. Karei Janssen betreurt het dat het stedebouwkundig plan voor dit gebied nog niet gereed is. "Dat zou binnen enkele maanden, nadat we hier op Keizersveld waren begonnen, voorgelegd worden". Maar de ondernemer lijkt ermee te leren leven. Verder wil de Bouwmij zich ook op woonprojekten van ouderen gaan 'De minse worre allemaol bang, ons moeder ok, dat wieët ik nog wel en er kwamen zon arige (vreemde, rare) kèls uut dieën bol'. Tientallen jaren geleden heeft Peel en Maas enkele artikelen gewijd aan de ballonlanding. Die waren gebaseerd op het geschreven verhaal van rector Schaecks te Merselo die de luchtreizigers op de dag van de landing op het rectoraat een etentje had aangeboden. Een eigentijds verslag van de gebeurtenis in Peel en Maas is niet aanwezig omdat Peel en Maas 'pas' op 27 maart 1880 van start is gegaan, zij het tot 1889 onder de naam Venraysche Courant en Maas en Peel. Daarom zijn we nu eens nagegaan wat enkele grote landelij ke bladen over het voorval wisten te berichten. Op 20 januari 1871 kon men in 'De Tijd' (opgericht in 1845) het volgende lezen: 'Venray, 19 jan. Gisteren morgen omstreeks 11 ure, daalde hier op het gehucht Merselo een luchtbal neder, 's Morgens ten 3 ure was hij in Parijs opgestegen met de heeren Eu géne Cléray, Turbiaux en Cavaillon. Deze waren door hel bestuur van Parijs afgevaardigd naar Bordeaux, met eene geheime zending. Naar hun uiterlijk te oor- deelen, hadden zij geen gebrek gele den. Zij verzekerden evenwel, dat het eten van ratten enz. geen fabels zijn, en vonden smaak in de hartige spijzen, die hun met gulheid werden aangeboden. Ook verzekerden zij. dat Parijs nog wel een maand van levensmiddelen voorzien was. Bij. hun vertrek, schonken zij eene ruime gift voor de armen der gemeente, als blijk hunner erkentelijkheid voor de hartelijke ontvangst. Door spoedig aangebragte hulp, vooral van eeni ge studenten van het Gymnasium, waren zij in staat om 's namiddags naar Horst-Sevenum te vertrekken, en verder hunne reis met meer zekerheid, maar minder spoed, naar Bordeaux voort te zetten. De 'Maasbode' uit die dagen bracht het volgende nieuws: 'Omtrent den luchtballon, die in Venraij is neergedaald, bevat de Maasbode de volgende bijzonderhe den. 'Toen de leerlingen van het gym- nazium ten half elf ure des morgens de klas verlieten en in de buiten lucht eenige verademing zochten, zagen zij in hel Westen een voor werp zweven, dal zij spoedig als een luchtballon erkenden. Aanstonds zetten allen hel op een loopen, en na een rit van anderhalf uur door de heide zagen zij den ballon, dien zij een oogenblik uit het gezigt verloren hadden, op den grond liggen te mid den van een aantal verblufte boeren. De studenten knoopten met de Franschen een gesprek aan. en wenschten hen geluk met hunne behouden aankomst op neutraal gebied. Waren zij één uur meer oost waarts neergedaald, zij zouden in de handen der Pruissen gevallen zijn. Met de meeste beleefdheid namen de Franschen de diensten aan, die de studenten namens de boeren hun aanboden. Terwijl deze zich nu met een der luchtreizigers, den machinist Turbia, onledig hiel den met het inpakken van den ballon enz., verhaalden de heeren Cleray, sous-maire, en Cavaillon, officier der mobielen te Parijs, dat zij des morgens te drie ure in de hoofdstad opgestegen waren, ten einde een zending namens de parijsche rege ring te vervullen bij de delegatie te Bordeaux. Ongelukkig waren zij met een vreeselijke snelheid hierheen gedreven. Omtrent den toestand van Parijs legden zij weinig vrees aen men ook grote projekten onder han den zoals het hoofdpostkantoor in Apeldoorn, een kerk en schoolge bouw in Rijswijk en zelfs in Zeeland, in Terneuzen, moest men aan de slag voor de bouw van een douanekantoor. Eind jaren vijftig begin jaren zestig verzorgde Bouwmij Janssen de wederopbouw van de toren van de Grote Kerk. VLEUGELS De Bouwmij beperkte zich in het verleden niet tol Venray, thans doet het dat ook niet. "Er is een periode geweest dat heel veel werk buiten Venray gebeurde" vertelt Karei Janssen, directeur en tweede genera tie "Janssen" in het bedrijf. "Nu doen we veel hier, maar ook veel elders". Daarbij wordt ook regelma tig de oostgrens van Nederland overschreden. Momenteel werkt men aan een projekt in Duitsland, nabij Roermond, waar 129 wonin gen gerealiseerd wonen. Voor de toekomst wil Bouwmij Janssen haar vleugels nog verder in Duitsland uitslaan. PERSONEEL Bij Bouwmij Janssen staat het personeel hoog aangeschreven. "Dat zijn de mensen waar we mee wer ken. Daar hebben we een verant woordelijkheid voor. Ons bedrijf was ook een van de eerste bouwon dernemingen met een zg. Arbo-cer- tificaat. We hebben een speciale medewerker in dienst die zich met deze zaken bezig houden. We moe ten er voor zorgen dat onze mensen ook op hun 50e nog gezond rondlo pen." aldus Karei Janssen. Een van de voorbeelden daarvan is de door Bouwmij Janssen ontwikkelde stei ger met niveauverschil, waardoor de metselaars niet meer zoveel hoeven te bukken en zo de rug gespaard wordt. Het personeel van Bouwmij Janssen zal a.s. vrijdag dan ook zeer nauw bij de festiviteiten betrokken worden. Alle 140 medewerkers (inclusief de medewerkers van Raedts Bouwbedrijf en Knops Bouwbedrijf, die vorig jaar met de

Peel en Maas | 1996 | | pagina 7