Toekomst met perspectief
Honderdvijfentwintig jaar
geleden landde er een F ranse
ballon te Merselo
PEEL EN MAAS
Donderdag 18 januari 1996 - Pagina
Ei aanleiding tot
mishandeling
Vrijdagavond werd een onge
kookt ei tegen een ruit van een
woning aan de Aronskelk gegooid.
Dat gebeurde door drie jongens van
naar schatting 17 jaar. De bewoner
van die woning wist een het drietal
te achterhalen en kon hem zijn
ongenoegen kenbaar maken. De
jongen ging naar zijn vader toe, een
41-jarige inwoner, die op zijn beurt
weer verhaal ging halen.
Er ontstond, na een woordenwis
seling, een handgemeen waarbij de
bewoner van de besmeurde woning
een slag in het gezicht kreeg waar
door enkele tanden los werden
geslagen. De politie heeft proces
verbaal inzake mishandeling opge
maakt.
Kontrole verlichting
Vrijdagavond werd op de Mer-
seloseweg tussen 19.20 en 20.00 uur
kontrole uitgevoerd op verlichting
van fietsen, snor- en bromfietsen.
Vijf bestuurders kregen proces-ver
baal omdat de verlichting niet deug
de.
Inbraak in bedrijf
Door forcering was toegang ver
kregen tot een bij een bedrijf aan de
Veulenseweg behorend hok. Uit dat
hok werden gereedschappen zoals
een boormachine, twee slijpmachi
nes, schaafmachines, een bosmaai-
er, een decoupeerzaag en een leren
jas ontvreemd. Totale waarde
ƒ3.500,-. De inbraak vond plaats in
de nacht van zaterdag op zondag.
Personenauto in slip
In de vroege maandagmorgen
omstreeks 04.35 uur raakte op de
Castenrayseweg, door tot nu toe
onverklaarbare oorzaak een perso
nenauto, bestuurd door een 22-jari-
ge inwoner van Horst in een slip.
Voordat de bestuurder zijn auto
onder kontrole kon krijgen was deze
al in een greppel tot stilstand geko
men. De bestuurdere en inzittende
konden licht gewond uit het wrak
van de auto kruipen en moesten
voor behandeling van lichte ver
wondingen naar het ziekenhuis wor
den vervoerd. Beiden konden na
behandeling naar huis.
Auto gestolen
In de nacht van dinsdag op woens
dag werd een aan het Knopkruic
geparkeerde personenauto, een rodt
Opel Kadett, ontvreemd. De autc
heeft een waarde van ƒ6.800,- en de
gedupeerde is een inwoner var
Venray.
Milieukontrole
distrikt Venray
Dinsdag werd door de politie vai
het distrikt Venray in samenwerkinj
met de Algemene Inspektiedienst ei
het Zuiveringschap Limburg ee:
kontrole gehouden op bodem- e
waterbedreigende aktiviteiten, kon
trole op het uitrijden van mest toe
passen en bewaren van bestrijdings 1 j
middelen en het illegaal storten va
afval en illegale lozingen.
De ondersteuning van een heli jj
kopter kon wegens de mist gee
doorgang vinden.
Een kippenboer in de gemeent
Venray loosde afvalstoffen op ht
oppervlaktewater. Verder werd in d
gemeente Venray een transaktie aar
geboden vanwege het verbrande
van afval bij een woning.
Bij de kontrole waren in totai
negen politieambtenaren, twee amt
tenaren van de AID en één opspc 1
ringsambtenaar van het Zuivering
schap ingezet.
In de gemeente Horst werd zt
maal opgetreden. In de gemeeni
Broekhuizen en Bergen werd in ee
aantal gevallen verbaliserend opgt
treden. Binnen de gemeente Meerk
Wanssum werd geen enkele overtr<
ding gekonstateerd.
Suksesvolle kontrole
Naar aanleiding van klachten, da jj
er regelmatig door het rode ver
keerslicht zou worden gereden o
de afslag A73 naar de Deumeseweg
werd daar maandagmorgen doo
politiesurveillanten een kontrol
gehouden.
Tussen 10.00 en 12.00 uur rede
achttien automobilisten door hc
rode verkeerslicht en kregen z
prompt een acceptgirokaart aange j
boden. Een suksesvolle kontrole di 1< I
om herhaling vraagt.
De enige mogelijkheid die Parijs
nog bezat om de regering te infor
meren over de penibele toestand in
Parijs te informeren en ook de post
te verzenden, was het vervoer door
de lucht.
In de periode van 23 september
1870 tot en met 28 januari 1871 zijn
er vanaf de heuvel Montmartre, van
het Gare du Nord en nog enkele
andere plaatsen in Parijs 66 ballon-
Komend weekeinde viert
Bouwmij Janssen het feit dat
het bedrijf ruim vijftig jaar
geleden werd opgericht. Dit
gouden jubileum wordt
gecombineerd met de inwij
ding van het nieuwe fraaie
bedrijfspand op Keizersveld.
Want na vijftig jaar was de
Bouwmij aan de Kempweg
toch flink uit het jasje
gegroeid.
Op 24 mei 1945 namen twee van
de gebroeders Janssen, zonen van
stucadoor d'n Elastieke, het initia-
richten. "Over een aantal jaren heeft
onze generatie een andere woonbe
hoefte dan nu. Daar willen we op
Grotestraat 36 Venray
Telefoon 581864
WEEKENDAANBIEDING
vrijdag 19 en zaterdag 20 januari
Limburgse
vlaaien
Een heerlijk ontbijt met ovenverse
roomboter croissants
per stuk 0,90 5 voor 3,50
Voor bij de koffie;
Appelflap gesorteerd 5 halen
♦Kersenflap I 4 betalen
Abrikozenpunt
Pruimenpunt f Per stLi^ 1'25
tompouce J
tief om een bouwbedrijf op te rich
ten. Jan en Frans kregen weldra
gezelschap van Cor, waarna Frans
zich toch op het stucadoorsbedrijf
richtte. De eerste klus was een klei
ne verbouwing bij Dr. Bloemen,
gevolgd door de bouw van een
heuse bungalow voor Jac Fonck.
Daarna ging het snel met het
bouwbedrijf, dat zich met de aktivi
teiten niet alleen tot Venray beperk
te. Zo hadden de gebroeders Janssen
"vast werk" in Zuid-Limburg. Veel
woningen, liepen als gevolg van
verzakkingen in de mijnen, schade
op, welke door Janssen uit Venray
werd hersteld. Geleidelijk aan kreeg
den dag. De stad was volgens de
sous-maire nog voor een maand,
volgens den officier voor twee
maanden van levensmiddelen voor
zien. Er bestaat een haat tegen de
Pruissen, waarvan men zich geen
denkbeeld kan vormen, en die niet
spoedig uitgeroeid zal zijn. Indien
het gesprek op hen viel, hadden de
luchtreizigers den mond vol van de
leelijkste scheldwoorden. De
Parijzenaars zullen dan ook het
uiterste tarten, liever dan zich over
geven. Niet weinig was die haat in
de laatste dagen toegenomen, daar
de Pruissen schoten op huizen en
kerken, ambulances, scholen en
hospitalen. Evenwel rigt het bom
bardement weinig schade aan. De
luchtreizigers waren volbloed repu
blikeinen en dweepten met
Garibaldi. Zij waren niet zeer tevre
den over Trochudeze, beweerden
zij, is te week en te bang; hij vreest
in het algemeen belang eenige men-
schenlevens op te offeren; energie
ontbreekt hem ten eenenmale. Met
de meeste erkentelijkheid boden zij
den studenten hunne kaartjes aan,
en deden hun beloven hen te Parijs
te komen opzoeken, zo zij ooit een
reisje naar die stad maakten.
Mogten zij hun van dienst kunnen
zijn, dan hadden zij slechts over hen
te beschikken.
Daarop verscheen de burgemees
ter van Venray, en wijl de studenten
hunnen taak geëindigd hadden,
namen zij afscheid van de
Franschen en keerden huiswaarts.
Des middags ten 4 uur vertrokken
de luchtreizigers naar Horst en
keerden vervolgens naar hun vader
land weder.
'De Tijd'20 januari 1871
'Maastricht, 19 jan. Het stations
gebouw van het staatsspoor werd
heden door een talrijk gedeelte
onzer bevolking bezocht. Het voor
werp, dat de algemeene nieuwsgie
righeid gaande maakte, was een
luchtballon, gisteren met den laat
st en trein aangevoerd, die omstreeks
9 uur 's morgens te Horst was neer
gedaald.
Deze luchtballon, die gisteren
ochtend ten 3 ure te Parijs was
opgelaten, bevatte de heren Cleray,
adjoint au maire van het derde
arrondissement van Parijs, Edouard
Pavaihas, partikulier, en Edmond
Turbiaux, ingenieur-mécanicien,
benevens 150 kilogrammen brieven
en paketten.
Volgens mondelinge mededelin
gen der luchtreizigers, had het bom
bardement tot op het oogenblik dat
zij Parijs verlieten, aan 189 men-
schen het leven gekost, terwijl de
schade, aan de forten aangebragt,
zonder be tee ken is was, en de geest
der bevoking in plaats van ontmoe
digd, integendeel door het bombar
dement opgewekt werd.
Een der luchtreizigers is heden
mogen met de dépêches over Luik
naar Bordeaux vertrokken, terwijl
de twee andere, tengevolge van de
talrijke uitnoodigingen, die zij van
alle kanten ontvangen, tot morgen
hun vertrek hebben uitgesteld.
Tot zover de berichtgeving in
vaderlandse pers.
Al spoedig na de terugkeer van de
luchtreizigers naar Frankrijk bleek
dat hun optimisme over de situatie
in het belegerde Parijs te rooskleu
rig was geweest. Eind januari 1871
gaf Parijs zich over aan de Duitsers.
Bij de vrede van Frankfurt 10-3-
1871) moest Frankrijk Elzas-
Lotharingen afstaan aan Duitsland
en een oorlogsschatting van vijf
milliard goudfranken betalen.
W.W.
De onthulling van de Ballonzuil in
1896. De Ballonzuil is het oudste
luchtvaartmonument in ons land.
Vandaag is het precies een en een
kwart eeuw geleden dat de Franse
ballon La Poste de Paris te Merselo
op het Roosendaal is neergedaald.
De met waterstofgas gevulde ballon,
met een inhoud van 2000 kubieke
meter, had een hoogte van 20 meter,
een middellijn van 10 meter en een
gewicht van 500 kilo.
De ballon was in de nacht om half
vier opgestegen bij het Gare du
Nord te Parijs. Aan boord bevonden
zich de Parijzenaars Turbiaux,
Clairay en Cavaillon alsmede 70
kilo post en drie duiven.
Parijs - met twee miljoen inwo
ners - was tijdens de Frans-Duitse
oorlog van 1870-1871 vanaf 18 sep
tember 1870 omsingeld door Duitse
troepen. De Franse hoofdstad was
hierdoor via de weg, per spoor en
via de waterwegen afgesloten van
de rest van het nog vrije Frankrijk
waar de regering een toevlucht had
gezocht.
nen de lucht in gegaan.
De ballonvaarders waren, op een
enkele uitzondering na, geen profes
sionele luchtreizigers maar gewone
Parijse burgers zonder enige erva
ring. Na een korte spoedkursus gin
gen ze maar op goed geluk de lucht
in.
Het overgrote deel van de opge
stegen ballonnen kwam inderdaad
terecht in het niet bezette deel van
Frankrijk. Soms werden de ballon
nen echter door plotseling verande
rende weersomstandigheden in de
verkeerde richting gedreven. Wind
bepaalt nu eenmaal de koers van een
ballon. Zo kwam er één in Engeland
terecht, vier in België, drie in
Nederland (bij Castelré. Harderwijk
en Merselo) en zelfs één in
Noorwegen die daar landde na ruim
3100 kilometer te hebben afgelegd
in bijna vijftien uur.
De Poste de Paris verscheen na
een snelle tocht van zes en een half
uur op woensdag 18 januari 1871's
morgens tegen tienen, op geringe
hoogte in het Venrayse luchtruim.
Het moet voor de inwoners van
Venray, toen vijfduizend in getal,
een vreemde, verbijsterende en
soms ook angstige gewaarwording
zijn geweest om plotseling het
vreemde hemelgevaarte in de lucht
te ontdekken.
Aan zon, maan en sterren was
men gewend, maar zo iets vreemds
had men nog nooit gezien.
Radio, telefoon en televisie
bestonden nog niet. Bovendien werd
een krant in die tijd over het alge
meen alleen maar gelezen door de
notabelen (zakenlieden, midden
standers, geestelijkheid en onder
wijzend personeel). De eenvoudige
plattelandsbevolking las geen krant.
En als men al op de hoogte was van
het bestaan van luchtballonnen, men
had er in elk geval nog nooit een
gezien, evenmin als een vliegtuig of
een Zeppelin, want die bestonden
toen nog niet.
De onrust en de vrees die de
De landing van een ballon.
Geschrokken omstanders slaan op
de vlucht.
Gouden Bouwmij in nieuw pand
Angst en verbijstering...
inspelen. Wat dat betreft is er vol
doende perspectief voor de toe
komst"
komst van de ballon teweeg bracht
bij de 'ee'nvoudigen' kwam treffend
tot uiting in een gesprek dat Peel en
Maas in de vijftiger jaren had met
de toen zeer bejaarde Johanna
Lemmen, in 1871 wonende in
Overloon en die getuige was
geweest van de ballonlanding.
Ze was 'beej dieën bol gewest en
d'r kwam wel 'n kar vol louw aaf'
bouwmij fuseerden), evenals de
oud-medewerkers zullen gezamen
lijk het nieuwe gebouw inwijden.
CERTIFICAAT
Bij Bouwmij Janssen is men trots
op het 9001-certificaat dat enkele
jaren geleden werd verworven. "Dat
is een drijfveer voor het bedrijf om
ondernemend bezig te zijn. Dat
heeft o.a. geleid tot de samenwer
king met Raedts, omdat met name
de "onderhoudspoot" van ons
bedrijf klein was, en Raedts daar
meer in gespecialiseerd was".
Het certificaat legt ook meteen
eisen op aan toeleveraniers en
onderaannemers. Ook zij zullen aan
strenge voorwaarden en kwaliteits
eisen voldoen. Gebeurt dat niet dan
is de kans groot dat ze aan de
Bouwmij niet meer mogen leveren.
"Kwaliteit staat bij ons dan ook
voorop. Dat is vooral van belang
richting klant. Omzet draaien is
gemakkelijker dan klanten houden.
Maar klanten houden is van belang
voor de langere termijn.
Bouwmij Janssen kent voor de
toekomst goede perspectieven.
Diverse projekten staan op de rol,
maar zekerheden zijn er niet altijd.
"We hebben projekten gehad, waar
we op het punt stonden om mee te
beginnen. Beroepsprocedures gooi
den echter roet in het eten".
Ook in Venray wil de Bouwmij op
hun voormalig bedrijfsterrein snel
aan de slag. Karei Janssen betreurt
het dat het stedebouwkundig plan
voor dit gebied nog niet gereed is.
"Dat zou binnen enkele maanden,
nadat we hier op Keizersveld waren
begonnen, voorgelegd worden".
Maar de ondernemer lijkt ermee te
leren leven.
Verder wil de Bouwmij zich ook
op woonprojekten van ouderen gaan
'De minse worre allemaol bang, ons
moeder ok, dat wieët ik nog wel en
er kwamen zon arige (vreemde,
rare) kèls uut dieën bol'.
Tientallen jaren geleden heeft
Peel en Maas enkele artikelen
gewijd aan de ballonlanding. Die
waren gebaseerd op het geschreven
verhaal van rector Schaecks te
Merselo die de luchtreizigers op de
dag van de landing op het rectoraat
een etentje had aangeboden.
Een eigentijds verslag van de
gebeurtenis in Peel en Maas is niet
aanwezig omdat Peel en Maas 'pas'
op 27 maart 1880 van start is
gegaan, zij het tot 1889 onder de
naam Venraysche Courant en Maas
en Peel. Daarom zijn we nu eens
nagegaan wat enkele grote landelij
ke bladen over het voorval wisten te
berichten.
Op 20 januari 1871 kon men in
'De Tijd' (opgericht in 1845) het
volgende lezen:
'Venray, 19 jan. Gisteren morgen
omstreeks 11 ure, daalde hier op het
gehucht Merselo een luchtbal neder,
's Morgens ten 3 ure was hij in
Parijs opgestegen met de heeren
Eu géne Cléray, Turbiaux en
Cavaillon. Deze waren door hel
bestuur van Parijs afgevaardigd
naar Bordeaux, met eene geheime
zending. Naar hun uiterlijk te oor-
deelen, hadden zij geen gebrek gele
den. Zij verzekerden evenwel, dat
het eten van ratten enz. geen fabels
zijn, en vonden smaak in de hartige
spijzen, die hun met gulheid werden
aangeboden. Ook verzekerden zij.
dat Parijs nog wel een maand van
levensmiddelen voorzien was. Bij.
hun vertrek, schonken zij eene ruime
gift voor de armen der gemeente, als
blijk hunner erkentelijkheid voor de
hartelijke ontvangst. Door spoedig
aangebragte hulp, vooral van eeni
ge studenten van het Gymnasium,
waren zij in staat om 's namiddags
naar Horst-Sevenum te vertrekken,
en verder hunne reis met meer
zekerheid, maar minder spoed, naar
Bordeaux voort te zetten.
De 'Maasbode' uit die dagen
bracht het volgende nieuws:
'Omtrent den luchtballon, die in
Venraij is neergedaald, bevat de
Maasbode de volgende bijzonderhe
den.
'Toen de leerlingen van het gym-
nazium ten half elf ure des morgens
de klas verlieten en in de buiten
lucht eenige verademing zochten,
zagen zij in hel Westen een voor
werp zweven, dal zij spoedig als een
luchtballon erkenden. Aanstonds
zetten allen hel op een loopen, en na
een rit van anderhalf uur door de
heide zagen zij den ballon, dien zij
een oogenblik uit het gezigt verloren
hadden, op den grond liggen te mid
den van een aantal verblufte boeren.
De studenten knoopten met de
Franschen een gesprek aan. en
wenschten hen geluk met hunne
behouden aankomst op neutraal
gebied. Waren zij één uur meer oost
waarts neergedaald, zij zouden in
de handen der Pruissen gevallen
zijn. Met de meeste beleefdheid
namen de Franschen de diensten
aan, die de studenten namens de
boeren hun aanboden. Terwijl deze
zich nu met een der luchtreizigers,
den machinist Turbia, onledig hiel
den met het inpakken van den ballon
enz., verhaalden de heeren Cleray,
sous-maire, en Cavaillon, officier
der mobielen te Parijs, dat zij des
morgens te drie ure in de hoofdstad
opgestegen waren, ten einde een
zending namens de parijsche rege
ring te vervullen bij de delegatie te
Bordeaux. Ongelukkig waren zij met
een vreeselijke snelheid hierheen
gedreven. Omtrent den toestand van
Parijs legden zij weinig vrees aen
men ook grote projekten onder han
den zoals het hoofdpostkantoor in
Apeldoorn, een kerk en schoolge
bouw in Rijswijk en zelfs in
Zeeland, in Terneuzen, moest men
aan de slag voor de bouw van een
douanekantoor. Eind jaren vijftig
begin jaren zestig verzorgde
Bouwmij Janssen de wederopbouw
van de toren van de Grote Kerk.
VLEUGELS
De Bouwmij beperkte zich in het
verleden niet tol Venray, thans doet
het dat ook niet. "Er is een periode
geweest dat heel veel werk buiten
Venray gebeurde" vertelt Karei
Janssen, directeur en tweede genera
tie "Janssen" in het bedrijf. "Nu
doen we veel hier, maar ook veel
elders". Daarbij wordt ook regelma
tig de oostgrens van Nederland
overschreden. Momenteel werkt
men aan een projekt in Duitsland,
nabij Roermond, waar 129 wonin
gen gerealiseerd wonen. Voor de
toekomst wil Bouwmij Janssen haar
vleugels nog verder in Duitsland
uitslaan.
PERSONEEL
Bij Bouwmij Janssen staat het
personeel hoog aangeschreven. "Dat
zijn de mensen waar we mee wer
ken. Daar hebben we een verant
woordelijkheid voor. Ons bedrijf
was ook een van de eerste bouwon
dernemingen met een zg. Arbo-cer-
tificaat. We hebben een speciale
medewerker in dienst die zich met
deze zaken bezig houden. We moe
ten er voor zorgen dat onze mensen
ook op hun 50e nog gezond rondlo
pen." aldus Karei Janssen. Een van
de voorbeelden daarvan is de door
Bouwmij Janssen ontwikkelde stei
ger met niveauverschil, waardoor de
metselaars niet meer zoveel hoeven
te bukken en zo de rug gespaard
wordt.
Het personeel van Bouwmij
Janssen zal a.s. vrijdag dan ook zeer
nauw bij de festiviteiten betrokken
worden. Alle 140 medewerkers
(inclusief de medewerkers van
Raedts Bouwbedrijf en Knops
Bouwbedrijf, die vorig jaar met de