PEEL EN MAAS Belangrijk aandeel Venrayse mallenfabriek in Amsterdam Arena Rabobank in beweging: Goed, beter, best! Gemeente wil Westsingel doortrekken Agrariërs willen duidelijkheid over Loobeek-plannen Pius for president Ondernemers bundelen krachten Diabetes Fonds Nederland PEEL EN MAAS gina 1649 Amsterdam Arena, het nieuwe stadion van Europees kampioen ^ax, krijgt langzaam haar vor men. Vormen, die mede bepaald worden door het werk van de mallenfabriek van Verhoeven Bouwgroep uit Venray. Deze mal lenfabriek, een van de beste in Nederland, is al bijna een jaar bezig met het vervaardigen van betonmallen, die in het stadion gebruikt werden. Een klus, die niet alleen veel werk oplevert, maar ook nog eens zeer precies uitgevoerd moet worden. Hoewel de plannen van de Amsterdam Arena al enkele jaren oud zijn, en de eerste "paal" in november 1993 werd geslagen, werd de mallenfabriek van Verhoeven Bouwgroep pas een jaar geleden bij het werk betrokken. Dat gebeurde via een van hun klanten, die betrokken was bij de bouw van het stadion. "Wij zijn toen onmiddelijk aan de slag an" laat Jan Bastiaans, hoofd irimmerfabriek van Verhoeven ;Bouwgroep weten. "Omdat wij pas laat bij de bouw waren betrokken was haast geboden. Haast en kwali teit" aldus Jan Bastiaans. Het werk voor de Amsterdam Arena komt zeer nauwkeurig. "Afwijkingen van meer dan 3 mm worden niet getolereerd". In totaal moest de Venrayse mallenfabriek veertien verschillende mallen fabriceren. Daarbij gaat het om mallen voor wanden, trap- wanden, balken, trappen en bordes sen. Deze mallen worden nadat de beton is gestort, gereinigd en voor het volgende element gebruikt. "De grootste mal die vervaardigd werd, was 13 meter lang, 2,5 meter hoog en 4 meter breed. Die paste nog net in onze fabriek" aldus Jan Bastiaans. "En ging er ook maar net uit". Alleen al aan deze mal is in totaal 900 uur gewerkt. De mal is in totaal 50 keer gebruikt voor het vervaardi gen van een kraalelement. STADIONS Het vervaardigen van mallen voor voetbalstadions is niet nieuw. Zo werkte Verhoeven Bouwgroep al voor het Abe Lenstrastadion in Heerenveen en het nieuwe Tilburgse Willem II stadion. Als direct gevolg van de bijdrage aan Amsterdam Arena is men bij Verhoeven nu ook volop bezig met het vervaardigen van mallen voor het nieuwe NAC stadion in Breda. BEKEND De mallenfabriek van Verhoeven staat in den lande als een van de beste bekend. "Er zijn maar weinig bedrijven die niet nee zeggen tegen een moeilijke opdracht. Wij maken wat de klant vraagt, hoe moeilijk het ook is" vertelt Jan Bastiaans. Bastiaans geeft ook aan dat er een wezenlijk verschil is tussen mallen en bekisting. "Een bekisting is vaak maar eenmalig, mallen worden hergebruikt en elke keer dat die gebruikt worden, moet de maat nog steeds exact zijn. Dat bete kent dat die mallen tonnen gewicht moeten kunnen dragen. "Dat maakt het werk moeilijk, maar ook mooi". Verhoeven Bouwgroep richt zich, voor wat betreft de mallenproduktie, ook op het buitenland waarbij ten behoeve van de Duitse en Belgische markt wordt geleverd. Een inkijk in de Amsterdam Arena, waaraan Verhoeven Bouwgroep een bijdrage levert. Het touwtrekken om de gemeente Vierlingsbeek is nog in volle gang. Venray en Boxmeer zijn de voornaamste kandidaten die dingen naar de hand van bruid Vierlingsbeek en de daarbij behorende bruids schat Beide gemeenten zoeken naar gebiedsuitbreiding om hun status als regiogemeente te ver sterken. Venray aast op Overloon, Holthees en Maashees en krygt de steun van de provincie Limburg; Boxmeer wil vindt Brabant achter zich. De gemeenteraad van Vierlingsbeek heeft zich uitge sproken voor aansluiting in z'n geheel by Boxmeer, maar bin nen de vyf kernen van de gemeente is er nog allerminst unanimiteit. In Holthees en Maashees werden onlangs enquetes gehouden waaruit dat blykt Niet voor iedereen is herinde ling echter een bloedserieuze aangelegenheid. Enkele inwo ners van Holthees zien de humor van de herindeling wel in en benaderen de opheffing van hun gemeente met een knipoog. Zo bfacht een meneer/mevrouw by de enquete de volgende nieu we optie naar voren: 'Bouw in Holtus een raadhuis en maak Pius van Loon burgemeester'. Pius van Loon, voor de buiten staanders, is de actieve secreta ris van de Holthese dorpsraad. Onbedoeld heeft de inzender ook al een naam voor de nieuwe gemeente bedacht: Holtus. Een andere ondervraagde ging creatief aan de gang met een foto van burgemeester Dittner. De foto toont de Vierlingsbeekse burgervader die met z'n gemeente ook z'n baan ziet verdwynen, als een priester die het gebed rond de offergaven uitspreekt. 'Oremus Gaat ons bidden, red.). Heer als het Uw wil is, laat ons dan zelfs voor Venray kiezen', luidt het onderschrift van de Holthesenaar. Binnenkort gaat de staatsse cretaris vertellen hoe zij de her indeling wil aanpakken. Kijken wie er dan het hardste lacht.. Inbraak in personenauto Op een parkeerplaats aan de Oostsingel werd dinsdagavond omstreeks 23.30 uur ontdekt dat er was ingebroken in de personenauto van een 28-jrige inwoonster van Mill. Door forcering was toegang verkregen en ontvreemd werd de radiocassettespeler ter waarde van 600 gulden. Er verandert veel bij de Rabobank Venray-Oostrum. Je kunt er geen reis meer kopen, bij verzekringen schijnt er iets te veranderen en op dit moment halen ze de bankhal 3ef jvveer overhoop. Waarom al die ver anderingen? vroegen we aan direk- teur Joop de Greef en aan adjunkt direktuer Paul Halmans. Gaat er soms iets niet goed? 'Het gaat goed', zegt de Greef, 'heel goed, maar we willen het graag nóg beter doen. Wij zijn niet zomaar een bank, *ij zijn een coöperatieve bank. Dat Kil zegden dat we twee doelen heb ben. We" willen winst maken, natuur lijk, want dat moet een coöperatie °ok, in het belang van haar voortbe staan. En we willen een bank zijn voor de eigen bevolking, voor de eigen klanten. Niet eenzijdig op ons eigenbelang gericht, maar juist op iet gemeenschappelijk belang. We billen de bank zijn met de beste H üensten en met de beste service, daarom willen we het beter doen dan gewoon goed'. Wat heeft die 'ankhal daarmee te maken? En dat verhaal over verzekeren. Wat gaat de bank doen met verzekeringen? Naar de mensen toe Halmans: 'De Rabobank is en eank van deze tijd. De manier waar op wij onze klanten bedienen veran dert voortdurend. Soms gebeurt dat bijna onmerkbaar, en soms met een schokje. De hele Rabobankorganisatie heeft laatst zo'n schokje doorgemaakt. Dat wil len we weten ook! We hebben eht in beeld gebracht met een nieuw beeldmerk. Vroeger hadje die opgaande lijn, die niemand goed snapte. En nu zie je een mens die je op twee manieren kunt bekijken. Als je zegt: dat is onze klant, dan zie je hoe die klant midden op die schijf staat. Hij staat in het centrum van ons werk. Alles draait om de klant. En als je in dat mens-figuur de medewerker van de bank wilt zien, dan zie je hoe hij naar je toe komt lopen. De bank die niet gesloten blijft in haar bastion, maar die naar buiten treedt, naar de mensen toe Extra geldautomaat Vervolgens leggen de Greef en Halmans verband tussen dat nieuwe beeldmerk en alle veranderingen in de bank. Het blijkt eigenlijk heel simpel te zijn. Als je méér service aan de klanten wilt bieden, zonder de prijzen van je diensten te verho gen, dan zul je zelf een heel stuk goedkoper moeten gaan werken. Daarom wil de bank vooral in het pure geldverkeer de kosten omlaag brengen. Ook door stukjes zelfwerk zaamheid van de klanten te vragen. Het leuke daarbij is, dat zelfwerk zaamheid van de klant hand in hand kan geen met service. Zo komt er binnenkort in de Wilhelminastraat, vlakbij de Grotestraat in het hart van het winkelcentrum, een extra geld automaat te staan. Service voor de klanten die aan het winkelen zijn. En bovendien kun je uit deze geld automaat ook je buitenlands geld halen als je naar het buitenland gaat. 'Kijk', zegt de Greef, 'hoe minder geld wij hier aan de balie hoeven af te tellen, des te meer tijd hebben wij om ons bezig te houden met echte financiële oplossingen voor wat mensen willen. We maken tijd vrij voor de klanten. Zodat we goed over een klant na kunnen denken en eigenlijk al weten wat hij wil, nog voordat hij het ons heeft verteld. Neem een hypotheek. Mensen hier moeten wéten welke klanten aan een nieuw huis en dus aan een nieu we hypotheek toe zijn. En dan moe ten ze niet wachten tot die klant erom komt vragen, nee, ze moeten met een hypotheek onder hun arm zelf naar de klant toestappen. Zo willen wij hier gaan werken'. Jammer En daarvoor moet er het een en ander veranderen. Ook in de bank hal. Minder balies voor eenvoudig geldverkeer. Meer privacy voor goede gesprekken, en dus vier spreekkamers erbij. Voorkomen dat mijnheer X een medewerker aan spreekt die gekoncentreerd voor mevrouw Y zit te werken. Jammer voor mijnheer X, maar mevrouw Y gaat nu echt even voorl. Wij maken natuurlij'k wel meteen een afspraak voor mijnheer X.Dan krijgt hij str aks dezelfde ruime aandacht. Daarvoor is een aantal aanpassingen nodig in de bankhal. Beperkt, en vooral niet duur, want de service moet wel omhoog, maar de prijzen moeten laag blijven. Moeten zelfs lager worden. Meer verzekeringen Oké, maar nu die verzekeringen nog. Halmans: 'Als je de klant cen traal stelt, dan denk je niet meer in afzonderlijke produkten en diensten. Dan vraag je je af: wat heeft deze klant allemaal nodig aan financiële en aanverwante diensten. En dan stuur je hem niet van afdeling naar afdeling, maar je probeert hem met één afgrond pakket van dienst te zijn. Want alles hangt met alles samen. Sparen met beleggen en met levensverzekeringen. Een hypo theek met levens- én schadeverzeke ringen. Als je zo tegen de dienstver lening aankijkt, heb je geen aparte afdeling nodig. We rekenen er juist op méér in verzekeringen te doen dan vroeger, omdat we verzekerin gen nu een logische plaats hebben gegeven tussen onze andere dien sten'. Dan schuift hij door naar een ander onderwerp: 'Reizen verkopen, dat doen we niet meer. Dat vonden we toch te ver van de echte bankza ken afstaan. Als je zo werkt aan de kwaliteit van je belangrijkste finan ciële diensten, dan moet je je daarop volledig kunnen koncentreren. We hebben overigens al die jaren met veel plezier mensen op reis gehol pen.En we zijn ervan overtuigd dat deze mensen nu bij reisburo 'Buitenlandse Zaken' prima geadvi seerd worden voor hun reizen.' Partners De Greef tenslotte: 'we nemen ons beeldmerk serieus. Daarom gaan we als partners tegenover, of liever, naast onze klanten staan. En we zeggen: Laten we allebei doen waar we het meest mee gebaat zijn. U haalt geld uit de geldautomaten en betaalt in een winkel via de betaalautomaat, dan zijn we beter in staat om u op de juiste momenten met uitstekende adviezen van dienst te zijn'. Foto: Dit team geeft leiding aan de veranderingen. V.l.n.r. P. Rut ten, direkteur bedrijven; P. Gommans, kommercieel manager; P. Halmans, adjunkt direkteur; J. de Greef, alge meen direkteur. DONDERDAG 5 OKTOBER 1995 Nr. 40 HONDERD ZESTIENDE JAARGANG WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Business Vision Venray (ook al de BV Venray genoemd) is de nieuwe ondernemersvereniging, die vorige week donderdag offi cieel het daglicht zag. Met het besturen van een stoomtractor luidde burgemeester Waals de start in van deze nieuwe vereni ging- BV Venray beoogt een slagvaardi ge vereniging te zijn, waarin de ver enigde bedrijven samen een visie vormen op veranderingen in de wereld van het ondernemen. BV Venray richt zich met name op de handel, industrie, ambacht en dienstverlening. Burgemeester Waals onderstreep te donderdagmiddag het belang van samenwerking. Samenwerking tus sen bedrijven onderling, maar ook samenwerking tussen bedrijven en overheid. Volgens Waals ziet de gemeente Business Vision Venray als een gelijkwaardige partner en kunnen ze elkaar samen versterken om zo hun doelstellingen te berei ken. Business Vision Venray wil de komende periode een start maken met het ontwikkelen van een lokale strategie. Daarbij staat als eerste thema de veranderingen en ontwik kelingen in de communicatiewereld centraal. Burgemeester Waals bovenop de stoomtractor. Beleidsplan verkeer- en vervoer Door het doortrekken van de Westsingel via de wijk Brabander naar de Overloonseweg en indus trieterrein Smakterheide wordt het singelnet afgerond, wordt de wijk ontsloten en vermindert de verkeersdruk op de Overloonse weg en St. Jozefweg. Doortrekken van de Westsingel/Noordsingel is het meest in het oog springende onderdeel van het eerste concept Beleidsplan Verkeer en Vervoer van de gemeente Venray. Dit zoge naamde wensbeeld werd maan dagavond gepresenteerd. Het Beleidsplan Verkeer en Vervoer wordt in opdracht van de gemeente ontwikkeld door BVA, Bureau voor Verkeerskundige Advisering, uit Raalte. Het bureau, dat eerder voor de gemeente al de studie naar de noodzaak van een Oost-westverbinding uitvoerde, constateert dat Vënray-kom op zich een sterke wegenstructuur heeft. De A73 en de Deumeseweg zorgen voor de verbinding met de rest van Nederland. Om het centrum heen ligt een dubbele ring van singels en vanuit het centrum lopen de ver schillende in- en uitvalswegen, de singels kruisend, naar de verbin dingswegen. GEBRUIK Dat is qua structuur helemaal niet verkeerd, luidt het oordeel van BVA, maar de wegen worden niet allemaal gebruikt zoals het bedoeld is. De buitensingels worden te wei nig gebruikt en binnen de singels rijden teveel auto's. Dat leidt tot een aantal knelpunten. Om dat te veranderen stelt BVA voor een aantal wegen een ander karakter te geven. De Stationsweg moet minder druk worden en het verkeer richting Oostrum moet vooral via de Henri Dunantstraat van en naar Oostrum. Deze weg met z'n vrijliggende fietspaden is daar voor beter geschikt als de Stationsweg. Het is te overwegen om industrieterrein de Hulst een rechtstreekse aansluiting te geven op de Deumeseweg. Dat scheelt ook in Oostrum een boel verkeer. De Overloonseweg is een verge lijkbaar verhaal. Zeker het eerste stuk van de weg, met nog behoorlijk wat bebouwing, is eigenlijk niet geschikt om als druk bereden uit valsweg te dienen. Daarom bepleit BVA net doortrekken van de Westsingel met een boog richting Overloonseweg om vervolgens - over het huidige Annaterrein- aan sluiting te vinden op dc Industriestraat. Op die manier wordt verkeer vanuit het noorden vanzelf over de buitensingels geleid en belandt niet langer via Overloonseweg en St. Jozefweg op dc binnenring. De nieuwe weg kan ook als ontsluiting van de wijk Brabander dienen. WENSBEELD Het door BVA geschetste plan is een wensbeeld, gebaseerd op de te verwachten verkeersstromen over tien jaar, de aanwezige wegenstruc tuur en de doelstellingen van het gemeentelijk verkeers- en vervoers beleid. Het cijfermateriaal is afkom stig van de gedetailleerde tellingen en kentekenvergelijkingen die BVA in 1993 heeft verricht voor het onderzoek naar de Oost-westverbin ding. Die gegevens zitten in een computermodel, waarmee alle mogelijke toekomstige verkeersont- wikkelingen in beeld kunnen wor den gebracht. De volgende stap in het Beleidsplan Verkeer en Vervoer is het vaststellen van dc verkeers maatregelen die nodig zijn om het wensbeeld te realiseren en de effec ten ervan. Bel als diabetes u ook aan het hart gaat Om de kollekte ter bestrijding van diabetes (ook wel suikerziekte genoemd) in Venray te doen slagen, doe het Diabetes Fonds Nederland (DFN) een beroep op u om in de week van 12-18 november één of zo mogelijk meerdere dagen te koliek teren. Met de opbrengst van de kol lekte wordt wetenschappelijkonder- zoek rondom diabetes betaald. Onderzoek is nog steeds noodzake lijk. Een op de 36 Nederlanders heeft diabetes. In elke straat in Nederland woont dus iemand met diabetes; een aandoening waar wel medicijnen voor zijn, maar nog geen genezing. Wetenschappelijk onder zoek moet daarin verandering aan brengen. Dit jaar staan diabetes en hart- en vaatziekten centraal tijdens de kol lekte. Dit is een van de mogelijke bijkomende komplikaties van diabe tes. Vandaar het motto: diabetes, het gaatje aan je hart. Voor aanmelding als kollektant of nadere informatie kunt u bellen met Gina Verweij. Het telefoonnummer is: 0478-58 70 79. Grote buit bij inbraak woning Bij terugkeer van vakantie ont dekte een 24-jarige inwoner van Venray dat tijdens zijn vakantie was ingebroken in zijn woning aan de Hondsdraf. Door forcering van een raam was toegang verkregen. Ontvreemd werden geluidsappera- tuur, CD's, geld, sieraden en gereedschappen. De totale geschatte waarde bedraagt ongeveer 20.000 gulden. elke week nieuws Boeren niet betrokken bij planvorming Agrariërs uit de regio hebben bij de gemeente Venray om meer duidelijkheid gevraagd rondom de plannen in het Loobeekgebied. Volgens de agrariërs staat er veel op stapel, maar is de uitwerking van de plannen totaal onduidelyK Dat blijkt uit een meningspeiling die de LLTB afd. Venray onder de betrokken ondernemers heeft gehouden. PLANNEN De discussie over dc toekomst van het Loobeekgebied speelt al enkele jaren. In het ontwerp streekplan Noord- en Midden Limburg heeft het Loobeekdal de bestemming milieubeschermingsgebied gekre gen. In dat gebied zijn oefenen onge veer 80 agrariërs hun bedrijf uit. Zij zijn van mening dat in dat gebied de natuur voldoende ontwikkeld is en dat extra ontwikkeling niet noodza kelijk is. De plannen aie ontwikkeld worden door o.a. nationale, provin ciale, regionale en plaatselijke over heden, zijn volgens de agrariërs teveel hierop gericht. BETROKKEN De agrariërs voelen zich verder te weinig betrokken bij het vaststellen van de plannen. Zij noemen dat frustrerend omdat zij als grondeige naren in dat gebied, de eerste belanghebbenden zijn. Alle ver scheidenheid aan plannen schept bovendien onzekerheid over de toe komst van de agrarische bedrijven in dat gebied, en dus over het inko men van de agrariërs. Reden voor alle agrariërs in dit gebied om hun ongenoegen kenbaar te maken bij de gemeente Venray. Maandag is door de LLTB een door alle ondernemers ondertekend boek werk overhandigd waarin dit onge noegen wordt duidelijk gemaakt. Dc LLTB spreekt van een duidelijk sig naal van alle ondernemers in dat gebied, dat niet genegeerd mag wor den. De agrariërs wensen dan ook snel duidelijkheid en betere infor matie over de planvorming in dat gebied en daarbij rekening te hou den met de belangen van de onder nemers. Inbraak in woning Op klaarlichte dag werd woens dag tussen 10.00 en 12.45 uur inge broken in de woning van een 46- jarige inwoner van het buurtschap Daland bij Merselo. Door enkele ruities te vernielen werd toegang verkregen. Uit een afgesloten kast, die geforceerd werd, werden drie jachtgeweren gestolen, waaronder een erfstuk met grote emotionele waarde. Daarnaast werden twee CD-spelers, een CD-wisselaar, een computer en enkele versterkers ont vreemd. De waarde bedraagt meer dere duizenden guldens. Een getui ge heeft tussen 12.30 en 12.45 uur een opvallende personenauto in de buurt gezien, maar jammer genoeg het kenteken niet kunnen opnemen. Mogelijk zijn er anderen die meer informatie omtrent die auto kunnen geven. Die worden in het belang van het onderzoek dringend gevraagd kontakt met de politie te willen opnemen. Diefstal bromfiets Door een 22-jarige inwoner vanVenray werd aangifte gedaan van diefstal van zijn bromfiets. Het voertuig stond geparkeerd aan het Gouden Leeuwpad te Venray.

Peel en Maas | 1995 | | pagina 11