PEEL EN MAAS
Belangrijk aandeel Venrayse
mallenfabriek in
Amsterdam Arena
Rabobank in beweging:
Goed, beter, best!
Gemeente wil Westsingel
doortrekken
Agrariërs willen
duidelijkheid over
Loobeek-plannen
Pius for
president
Ondernemers
bundelen
krachten
Diabetes
Fonds
Nederland
PEEL EN MAAS
gina
1649
Amsterdam Arena, het nieuwe
stadion van Europees kampioen
^ax, krijgt langzaam haar vor
men. Vormen, die mede bepaald
worden door het werk van de
mallenfabriek van Verhoeven
Bouwgroep uit Venray. Deze mal
lenfabriek, een van de beste in
Nederland, is al bijna een jaar
bezig met het vervaardigen van
betonmallen, die in het stadion
gebruikt werden. Een klus, die
niet alleen veel werk oplevert,
maar ook nog eens zeer precies
uitgevoerd moet worden.
Hoewel de plannen van de
Amsterdam Arena al enkele jaren
oud zijn, en de eerste "paal" in
november 1993 werd geslagen,
werd de mallenfabriek van
Verhoeven Bouwgroep
pas een jaar geleden bij het werk
betrokken. Dat gebeurde via een van
hun klanten, die betrokken was bij
de bouw van het stadion. "Wij zijn
toen onmiddelijk aan de slag
an" laat Jan Bastiaans, hoofd
irimmerfabriek van Verhoeven
;Bouwgroep weten. "Omdat wij pas
laat bij de bouw waren betrokken
was haast geboden. Haast en kwali
teit" aldus Jan Bastiaans.
Het werk voor de Amsterdam
Arena komt zeer nauwkeurig.
"Afwijkingen van meer dan 3 mm
worden niet getolereerd". In totaal
moest de Venrayse mallenfabriek
veertien verschillende
mallen fabriceren. Daarbij gaat
het om mallen voor wanden, trap-
wanden, balken, trappen en bordes
sen. Deze mallen worden nadat de
beton is gestort, gereinigd en voor
het volgende element
gebruikt. "De grootste mal die
vervaardigd werd, was 13 meter
lang, 2,5 meter hoog en 4 meter
breed. Die paste nog net in onze
fabriek" aldus Jan Bastiaans. "En
ging er ook maar net uit".
Alleen al aan deze mal is in totaal
900 uur gewerkt. De mal is in totaal
50 keer gebruikt voor het vervaardi
gen van een kraalelement.
STADIONS
Het vervaardigen van mallen voor
voetbalstadions is niet nieuw. Zo
werkte Verhoeven Bouwgroep al
voor het Abe Lenstrastadion in
Heerenveen en het nieuwe Tilburgse
Willem II stadion. Als direct gevolg
van de bijdrage aan Amsterdam
Arena is men bij Verhoeven nu ook
volop bezig met het vervaardigen
van mallen voor het nieuwe NAC
stadion in Breda.
BEKEND
De mallenfabriek van Verhoeven
staat in den lande als een van de
beste bekend. "Er zijn maar weinig
bedrijven die niet nee zeggen tegen
een moeilijke opdracht. Wij maken
wat de klant vraagt, hoe moeilijk het
ook is" vertelt Jan Bastiaans.
Bastiaans geeft ook aan dat er een
wezenlijk verschil is tussen mallen
en bekisting. "Een bekisting is vaak
maar eenmalig, mallen
worden hergebruikt en elke keer
dat die gebruikt worden, moet de
maat nog steeds exact zijn. Dat bete
kent dat die mallen tonnen gewicht
moeten kunnen dragen. "Dat maakt
het werk moeilijk, maar ook mooi".
Verhoeven Bouwgroep richt zich,
voor wat betreft de mallenproduktie,
ook op het buitenland waarbij ten
behoeve van de Duitse en Belgische
markt wordt geleverd.
Een inkijk in de Amsterdam
Arena, waaraan Verhoeven
Bouwgroep een bijdrage levert.
Het touwtrekken om de
gemeente Vierlingsbeek is nog
in volle gang. Venray en
Boxmeer zijn de voornaamste
kandidaten die dingen naar de
hand van bruid Vierlingsbeek
en de daarbij behorende bruids
schat Beide gemeenten zoeken
naar gebiedsuitbreiding om hun
status als regiogemeente te ver
sterken. Venray aast op
Overloon, Holthees en
Maashees en krygt de steun van
de provincie Limburg; Boxmeer
wil vindt Brabant achter zich.
De gemeenteraad van
Vierlingsbeek heeft zich uitge
sproken voor aansluiting in z'n
geheel by Boxmeer, maar bin
nen de vyf kernen van de
gemeente is er nog allerminst
unanimiteit. In Holthees en
Maashees werden onlangs
enquetes gehouden waaruit dat
blykt
Niet voor iedereen is herinde
ling echter een bloedserieuze
aangelegenheid. Enkele inwo
ners van Holthees zien de
humor van de herindeling wel in
en benaderen de opheffing van
hun gemeente met een knipoog.
Zo bfacht een meneer/mevrouw
by de enquete de volgende nieu
we optie naar voren: 'Bouw in
Holtus een raadhuis en maak
Pius van Loon burgemeester'.
Pius van Loon, voor de buiten
staanders, is de actieve secreta
ris van de Holthese dorpsraad.
Onbedoeld heeft de inzender
ook al een naam voor de nieuwe
gemeente bedacht: Holtus.
Een andere ondervraagde
ging creatief aan de gang met
een foto van burgemeester
Dittner. De foto toont de
Vierlingsbeekse burgervader
die met z'n gemeente ook z'n
baan ziet verdwynen, als een
priester die het gebed rond de
offergaven uitspreekt. 'Oremus
Gaat ons bidden, red.). Heer als
het Uw wil is, laat ons dan zelfs
voor Venray kiezen', luidt het
onderschrift van de
Holthesenaar.
Binnenkort gaat de staatsse
cretaris vertellen hoe zij de her
indeling wil aanpakken. Kijken
wie er dan het hardste lacht..
Inbraak in
personenauto
Op een parkeerplaats aan de
Oostsingel werd dinsdagavond
omstreeks 23.30 uur ontdekt dat er
was ingebroken in de personenauto
van een 28-jrige inwoonster van
Mill. Door forcering was toegang
verkregen en ontvreemd werd de
radiocassettespeler ter waarde van
600 gulden.
Er verandert veel bij de Rabobank
Venray-Oostrum. Je kunt er geen
reis meer kopen, bij verzekringen
schijnt er iets te veranderen en op
dit moment halen ze de bankhal
3ef jvveer overhoop. Waarom al die ver
anderingen? vroegen we aan direk-
teur Joop de Greef en aan adjunkt
direktuer Paul Halmans. Gaat er
soms iets niet goed? 'Het gaat
goed', zegt de Greef, 'heel goed,
maar we willen het graag nóg beter
doen. Wij zijn niet zomaar een bank,
*ij zijn een coöperatieve bank. Dat
Kil zegden dat we twee doelen heb
ben. We" willen winst maken, natuur
lijk, want dat moet een coöperatie
°ok, in het belang van haar voortbe
staan. En we willen een bank zijn
voor de eigen bevolking, voor de
eigen klanten. Niet eenzijdig op ons
eigenbelang gericht, maar juist op
iet gemeenschappelijk belang. We
billen de bank zijn met de beste
H üensten en met de beste service,
daarom willen we het beter doen
dan gewoon goed'. Wat heeft die
'ankhal daarmee te maken? En dat
verhaal over verzekeren. Wat gaat
de bank doen met verzekeringen?
Naar de mensen toe
Halmans: 'De Rabobank is en
eank van deze tijd. De manier waar
op wij onze klanten bedienen veran
dert voortdurend. Soms gebeurt dat
bijna onmerkbaar, en soms met een
schokje. De hele
Rabobankorganisatie heeft laatst
zo'n schokje doorgemaakt. Dat wil
len we weten ook! We hebben eht in
beeld gebracht met een nieuw
beeldmerk. Vroeger hadje die
opgaande lijn, die niemand goed
snapte. En nu zie je een mens die je
op twee manieren kunt bekijken. Als
je zegt: dat is onze klant, dan zie je
hoe die klant midden op die schijf
staat. Hij staat in het centrum van
ons werk. Alles draait om de klant.
En als je in dat mens-figuur de
medewerker van de bank wilt zien,
dan zie je hoe hij naar je toe komt
lopen. De bank die niet gesloten
blijft in haar bastion, maar die naar
buiten treedt, naar de mensen toe
Extra geldautomaat
Vervolgens leggen de Greef en
Halmans verband tussen dat nieuwe
beeldmerk en alle veranderingen in
de bank. Het blijkt eigenlijk heel
simpel te zijn. Als je méér service
aan de klanten wilt bieden, zonder
de prijzen van je diensten te verho
gen, dan zul je zelf een heel stuk
goedkoper moeten gaan werken.
Daarom wil de bank vooral in het
pure geldverkeer de kosten omlaag
brengen. Ook door stukjes zelfwerk
zaamheid van de klanten te vragen.
Het leuke daarbij is, dat zelfwerk
zaamheid van de klant hand in hand
kan geen met service. Zo komt er
binnenkort in de Wilhelminastraat,
vlakbij de Grotestraat in het hart van
het winkelcentrum, een extra geld
automaat te staan. Service voor de
klanten die aan het winkelen zijn.
En bovendien kun je uit deze geld
automaat ook je buitenlands geld
halen als je naar het buitenland gaat.
'Kijk', zegt de Greef, 'hoe minder
geld wij hier aan de balie hoeven af
te tellen, des te meer tijd hebben wij
om ons bezig te houden met echte
financiële oplossingen voor wat
mensen willen. We maken tijd vrij
voor de klanten. Zodat we goed over
een klant na kunnen denken en
eigenlijk al weten wat hij wil, nog
voordat hij het ons heeft verteld.
Neem een hypotheek. Mensen hier
moeten wéten welke klanten aan
een nieuw huis en dus aan een nieu
we hypotheek toe zijn. En dan moe
ten ze niet wachten tot die klant
erom komt vragen, nee, ze moeten
met een hypotheek onder hun arm
zelf naar de klant toestappen. Zo
willen wij hier gaan werken'.
Jammer
En daarvoor moet er het een en
ander veranderen. Ook in de bank
hal. Minder balies voor eenvoudig
geldverkeer. Meer privacy voor
goede gesprekken, en dus vier
spreekkamers erbij. Voorkomen dat
mijnheer X een medewerker aan
spreekt die gekoncentreerd voor
mevrouw Y zit te werken. Jammer
voor mijnheer X, maar mevrouw Y
gaat nu echt even voorl. Wij maken
natuurlij'k wel meteen een afspraak
voor mijnheer X.Dan krijgt hij str
aks dezelfde ruime aandacht.
Daarvoor is een aantal aanpassingen
nodig in de bankhal. Beperkt, en
vooral niet duur, want de service
moet wel omhoog, maar de prijzen
moeten laag blijven. Moeten zelfs
lager worden.
Meer verzekeringen
Oké, maar nu die verzekeringen
nog. Halmans: 'Als je de klant cen
traal stelt, dan denk je niet meer in
afzonderlijke produkten en diensten.
Dan vraag je je af: wat heeft deze
klant allemaal nodig aan financiële
en aanverwante diensten. En dan
stuur je hem niet van afdeling naar
afdeling, maar je probeert hem met
één afgrond pakket van dienst te
zijn. Want alles hangt met alles
samen. Sparen met beleggen en met
levensverzekeringen. Een hypo
theek met levens- én schadeverzeke
ringen. Als je zo tegen de dienstver
lening aankijkt, heb je geen aparte
afdeling nodig. We rekenen er juist
op méér in verzekeringen te doen
dan vroeger, omdat we verzekerin
gen nu een logische plaats hebben
gegeven tussen onze andere dien
sten'.
Dan schuift hij door naar een
ander onderwerp: 'Reizen verkopen,
dat doen we niet meer. Dat vonden
we toch te ver van de echte bankza
ken afstaan. Als je zo werkt aan de
kwaliteit van je belangrijkste finan
ciële diensten, dan moet je je daarop
volledig kunnen koncentreren. We
hebben overigens al die jaren met
veel plezier mensen op reis gehol
pen.En we zijn ervan overtuigd dat
deze mensen nu bij reisburo
'Buitenlandse Zaken' prima geadvi
seerd worden voor hun reizen.'
Partners
De Greef tenslotte: 'we nemen
ons beeldmerk serieus. Daarom
gaan we als partners tegenover, of
liever, naast onze klanten staan. En
we zeggen: Laten we allebei doen
waar we het meest mee gebaat zijn.
U haalt geld uit de geldautomaten
en betaalt in een winkel via de
betaalautomaat, dan zijn we beter in
staat om u op de juiste momenten
met uitstekende adviezen van dienst
te zijn'.
Foto: Dit team geeft leiding aan
de veranderingen. V.l.n.r. P. Rut ten,
direkteur bedrijven; P. Gommans,
kommercieel manager; P. Halmans,
adjunkt direkteur; J. de Greef, alge
meen direkteur.
DONDERDAG 5 OKTOBER 1995 Nr. 40
HONDERD ZESTIENDE JAARGANG
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Business Vision Venray (ook al
de BV Venray genoemd) is de
nieuwe ondernemersvereniging,
die vorige week donderdag offi
cieel het daglicht zag. Met het
besturen van een stoomtractor
luidde burgemeester Waals de
start in van deze nieuwe vereni
ging-
BV Venray beoogt een slagvaardi
ge vereniging te zijn, waarin de ver
enigde bedrijven samen een visie
vormen op veranderingen in de
wereld van het ondernemen. BV
Venray richt zich met name op de
handel, industrie, ambacht en
dienstverlening.
Burgemeester Waals onderstreep
te donderdagmiddag het belang van
samenwerking. Samenwerking tus
sen bedrijven onderling, maar ook
samenwerking tussen bedrijven en
overheid. Volgens Waals ziet de
gemeente Business Vision Venray
als een gelijkwaardige partner en
kunnen ze elkaar samen versterken
om zo hun doelstellingen te berei
ken.
Business Vision Venray wil de
komende periode een start maken
met het ontwikkelen van een lokale
strategie. Daarbij staat als eerste
thema de veranderingen en ontwik
kelingen in de communicatiewereld
centraal.
Burgemeester Waals bovenop de
stoomtractor.
Beleidsplan verkeer- en vervoer
Door het doortrekken van de
Westsingel via de wijk Brabander
naar de Overloonseweg en indus
trieterrein Smakterheide wordt
het singelnet afgerond, wordt de
wijk ontsloten en vermindert de
verkeersdruk op de Overloonse
weg en St. Jozefweg. Doortrekken
van de Westsingel/Noordsingel is
het meest in het oog springende
onderdeel van het eerste concept
Beleidsplan Verkeer en Vervoer
van de gemeente Venray. Dit zoge
naamde wensbeeld werd maan
dagavond gepresenteerd.
Het Beleidsplan Verkeer en
Vervoer wordt in opdracht van de
gemeente ontwikkeld door BVA,
Bureau voor Verkeerskundige
Advisering, uit Raalte. Het bureau,
dat eerder voor de gemeente al de
studie naar de noodzaak van een
Oost-westverbinding uitvoerde,
constateert dat Vënray-kom op zich
een sterke wegenstructuur heeft. De
A73 en de Deumeseweg zorgen
voor de verbinding met de rest van
Nederland. Om het centrum heen
ligt een dubbele ring van singels en
vanuit het centrum lopen de ver
schillende in- en uitvalswegen, de
singels kruisend, naar de verbin
dingswegen.
GEBRUIK
Dat is qua structuur helemaal niet
verkeerd, luidt het oordeel van
BVA, maar de wegen worden niet
allemaal gebruikt zoals het bedoeld
is. De buitensingels worden te wei
nig gebruikt en binnen de singels
rijden teveel auto's. Dat leidt tot een
aantal knelpunten.
Om dat te veranderen stelt BVA
voor een aantal wegen een ander
karakter te geven. De Stationsweg
moet minder druk worden en het
verkeer richting Oostrum moet
vooral via de Henri Dunantstraat
van en naar Oostrum. Deze weg met
z'n vrijliggende fietspaden is daar
voor beter geschikt als de
Stationsweg. Het is te overwegen
om industrieterrein de Hulst een
rechtstreekse aansluiting te geven
op de Deumeseweg. Dat scheelt ook
in Oostrum een boel verkeer.
De Overloonseweg is een verge
lijkbaar verhaal. Zeker het eerste
stuk van de weg, met nog behoorlijk
wat bebouwing, is eigenlijk niet
geschikt om als druk bereden uit
valsweg te dienen. Daarom bepleit
BVA net doortrekken van de
Westsingel met een boog richting
Overloonseweg om vervolgens -
over het huidige Annaterrein- aan
sluiting te vinden op dc
Industriestraat. Op die manier wordt
verkeer vanuit het noorden vanzelf
over de buitensingels geleid en
belandt niet langer via
Overloonseweg en St. Jozefweg op
dc binnenring. De nieuwe weg kan
ook als ontsluiting van de wijk
Brabander dienen.
WENSBEELD
Het door BVA geschetste plan is
een wensbeeld, gebaseerd op de te
verwachten verkeersstromen over
tien jaar, de aanwezige wegenstruc
tuur en de doelstellingen van het
gemeentelijk verkeers- en vervoers
beleid. Het cijfermateriaal is afkom
stig van de gedetailleerde tellingen
en kentekenvergelijkingen die BVA
in 1993 heeft verricht voor het
onderzoek naar de Oost-westverbin
ding. Die gegevens zitten in een
computermodel, waarmee alle
mogelijke toekomstige verkeersont-
wikkelingen in beeld kunnen wor
den gebracht. De volgende stap in
het Beleidsplan Verkeer en Vervoer
is het vaststellen van dc verkeers
maatregelen die nodig zijn om het
wensbeeld te realiseren en de effec
ten ervan.
Bel als diabetes u ook aan het
hart gaat
Om de kollekte ter bestrijding van
diabetes (ook wel suikerziekte
genoemd) in Venray te doen slagen,
doe het Diabetes Fonds Nederland
(DFN) een beroep op u om in de
week van 12-18 november één of zo
mogelijk meerdere dagen te koliek
teren. Met de opbrengst van de kol
lekte wordt wetenschappelijkonder-
zoek rondom diabetes betaald.
Onderzoek is nog steeds noodzake
lijk. Een op de 36 Nederlanders
heeft diabetes. In elke straat in
Nederland woont dus iemand met
diabetes; een aandoening waar wel
medicijnen voor zijn, maar nog geen
genezing. Wetenschappelijk onder
zoek moet daarin verandering aan
brengen.
Dit jaar staan diabetes en hart- en
vaatziekten centraal tijdens de kol
lekte. Dit is een van de mogelijke
bijkomende komplikaties van diabe
tes. Vandaar het motto: diabetes, het
gaatje aan je hart.
Voor aanmelding als kollektant of
nadere informatie kunt u bellen met
Gina Verweij. Het telefoonnummer
is: 0478-58 70 79.
Grote buit bij inbraak
woning
Bij terugkeer van vakantie ont
dekte een 24-jarige inwoner van
Venray dat tijdens zijn vakantie was
ingebroken in zijn woning aan de
Hondsdraf. Door forcering van een
raam was toegang verkregen.
Ontvreemd werden geluidsappera-
tuur, CD's, geld, sieraden en
gereedschappen. De totale geschatte
waarde bedraagt ongeveer 20.000
gulden.
elke week nieuws
Boeren niet betrokken bij planvorming
Agrariërs uit de regio hebben
bij de gemeente Venray om meer
duidelijkheid gevraagd rondom
de plannen in het Loobeekgebied.
Volgens de agrariërs staat er veel
op stapel, maar is de uitwerking
van de plannen totaal onduidelyK
Dat blijkt uit een meningspeiling
die de LLTB afd. Venray onder de
betrokken ondernemers heeft
gehouden.
PLANNEN
De discussie over dc toekomst van
het Loobeekgebied speelt al enkele
jaren. In het ontwerp streekplan
Noord- en Midden Limburg heeft
het Loobeekdal de bestemming
milieubeschermingsgebied gekre
gen.
In dat gebied zijn oefenen onge
veer 80 agrariërs hun bedrijf uit. Zij
zijn van mening dat in dat gebied de
natuur voldoende ontwikkeld is en
dat extra ontwikkeling niet noodza
kelijk is. De plannen aie ontwikkeld
worden door o.a. nationale, provin
ciale, regionale en plaatselijke over
heden, zijn volgens de agrariërs
teveel hierop gericht.
BETROKKEN
De agrariërs voelen zich verder te
weinig betrokken bij het vaststellen
van de plannen. Zij noemen dat
frustrerend omdat zij als grondeige
naren in dat gebied, de eerste
belanghebbenden zijn. Alle ver
scheidenheid aan plannen schept
bovendien onzekerheid over de toe
komst van de agrarische bedrijven
in dat gebied, en dus over het inko
men van de agrariërs.
Reden voor alle agrariërs in dit
gebied om hun ongenoegen kenbaar
te maken bij de gemeente Venray.
Maandag is door de LLTB een door
alle ondernemers ondertekend boek
werk overhandigd waarin dit onge
noegen wordt duidelijk gemaakt. Dc
LLTB spreekt van een duidelijk sig
naal van alle ondernemers in dat
gebied, dat niet genegeerd mag wor
den. De agrariërs wensen dan ook
snel duidelijkheid en betere infor
matie over de planvorming in dat
gebied en daarbij rekening te hou
den met de belangen van de onder
nemers.
Inbraak in woning
Op klaarlichte dag werd woens
dag tussen 10.00 en 12.45 uur inge
broken in de woning van een 46-
jarige inwoner van het buurtschap
Daland bij Merselo. Door enkele
ruities te vernielen werd toegang
verkregen. Uit een afgesloten kast,
die geforceerd werd, werden drie
jachtgeweren gestolen, waaronder
een erfstuk met grote emotionele
waarde. Daarnaast werden twee
CD-spelers, een CD-wisselaar, een
computer en enkele versterkers ont
vreemd. De waarde bedraagt meer
dere duizenden guldens. Een getui
ge heeft tussen 12.30 en 12.45 uur
een opvallende personenauto in de
buurt gezien, maar jammer genoeg
het kenteken niet kunnen opnemen.
Mogelijk zijn er anderen die meer
informatie omtrent die auto kunnen
geven. Die worden in het belang
van het onderzoek dringend
gevraagd kontakt met de politie te
willen opnemen.
Diefstal bromfiets
Door een 22-jarige inwoner
vanVenray werd aangifte gedaan
van diefstal van zijn bromfiets. Het
voertuig stond geparkeerd aan het
Gouden Leeuwpad te Venray.