n,OERBEDEKKI,\(i&GORDI.MV aRï DE LA R0Y v Ju INTER CHALET 30.000 M2 BOUW- EN W00NCENTRUM! PLAKA TAXI EN TRANSPORT TWAN PEETERS SAMEN HEBBEN WE ALLES OP TWEE WIELEN! r I S O L A T tel. 04780-81520/84420 fax 04780-89152 Strovlechten Touwdraaien Knipmutsenmaken Leerlooien Demonstratie Ambachtelijke boekdrukkunst Mallemoer De historie van de zadelmakerij. De Hakkespits Mandenmaken Schoonheidspraktijk: voor diverse gezichts behandelingen, electrisch- ontharen, en harsen Gespecialiseerd in hydradermiebehandelmgen Zonnestudio: Sc 0 voor komplete bruiningskuren op de nieuwste zonnebanken allen met gezichtsbruiners Nagelstudio: Huidverzorgingsprodukten: speciale produkten voor zonnebankgebruik en tevens depositaire van Lady-Rose, Dermaprime, Rene Guilot, Laneche, Biodermal. Permanent make-up: toske martens schoonheidsspecialiste kempi/veg 147- 5801 vr venray tet 04780-84385 met deze techniek wordt vlak onder de opperhuid een biologische anti-allergisch kleurpigment aangebracht en blijft zeker 4 jaar goed zichtbaar. Permanent make up kan gebruikt worden voor b.v lippen, wenkbrauwen, ooglijn etc. grieks specialiteiten restaurant Hebt u ons tafelen op de Griekse manier al eens geprobeerd? Niet? Dan moet u dat zeker eens doen. Hebt u iets te vieren met familie, groepen, bedrijf of school, kom een langs. Wij kunnen meer dan u denkt. Wij stellen diverse menu's samen die u heerlijk zult vinden en zeker niet duur. U kunt bij ons terecht met groepen tot 65 personen. Of wij komen bij u langs. U belt en wij helpen graag. CND Passage 6 Venray tel. 04780-89445 Wij zijn geopend van: dinsdag t/m zaterdag 17.00-23.00 uur en zondag van 12.00-23.00 uur U kunt bij ons ook afhalen. Zéér uitgebreide I Eigen I Vakkundig hangen en Service en garantie Bezoek eerst onze showroom ...en maak dan uw keuzei GEBR. WIJNHOVEN AMERICA B.V. Nusseleinstraat 8 America Tel. 04764-1287 a/& 14 voor A;wa//fce/£ A;/estf Vrijdags koopavond. I ÓÓK VOOR KUNSTSTOF RAMEN EN DEUREN, VERANDA'S/ROLLUIKEN EN ZONWERING Dinsdags gesloten Uw tuin op maat. Iedere tuinbezitter heeft z'n eigen wensen: een waterpartij, een klein of groot terras, sfeervolle tuinverlichting... Als uw tuin gerenoveerd of aangelegd moet worden praat daar dan in een vroeg stadium over met de Park Tuin Servi- ce hovenier. Hij ontwerpt, adviseert en voert Park W uit. Met andere woorden; uw tuin op maat be- Tllin gint met een telefoontje naar uw Park Tuin Service Service hovenier: Beekweg 52, Venray-Merselo, telefoon 04780-46339 Provinciale weg 99, Horst. Tel: 04709-83777 JL. 1 I I I l I OVERLOONSEWEG 71 5804 AT VENRAY TEL. 04780-83656 FAX 04780-82222 KOM SNEL EENS KIJKEN NAAR ALLES OP HET GEBIED VAN BROMMEN Motorhuis Limburg v. Laerstraat 45 5922 AA Blerick Tel. 077-872211 1500 Motorplezier! van Hoogstraten aiarick 1e Gr. v. Loonstraat WE HEBBEN EEN GEWELDIG GROTE KEUZE UIT ALLE MOGELIJKE RIJWIELEN i +7+7Q+7-no /^n U3 U3iri0\i OJISijoc Kaarsenmaakster/Imker De kaarsenmaakster maakt kaarsen van puur bijenwas, zoals de mensen dat al deden in de vroege middeleeuwen. Bij enwaskaarsen waren ook toen al vrij kostbaar. Alleen de zeer welgestelde en de mensen van adel hadden Bijewas kaarsen. De imkers moesten namelijk hun was afstaan aan de adel. De gewo ne mensen moesten zich met olie en smolt proberen te redden. In 1820 werd de katoenen pit ontdekt, zoals we die nu nog gebruiken. Deze ontdekking werd in een jaar over de hele wereld bekend. De was wordt in een pan water ver warmd. Als de was warm is wordt ze vloeibaar. Dan wordt de pit in de was gedompeld, wel zo'n 20 keer per kaars. De gewalste bijenwasplaten zijn eigen lijk een hulpmiddel voor de bijen om de raten sterker te maken. De kaarsemaker rolt hier ook kaarsen van hetgeen een leuk motief geeft. Om de mensen wat meer inzicht in het leven van de bijen te geven wordt een observatiekast met bij en meegenomen. Het vlechten met stro bestaat al eeu wen. Er zijn vazen gevonden met het motief van spiraalvlechten er op, uit het jaar 400 voor Christus. Daar stro niet zo'n lange levensduur heeft, wordt aan genomen dat de motieven op de kom: men afkomstig zijn van het strovlechten. Jan Steen en Paulus Potter schilderden ook manden van stro. Bijenkorven van stro werden al gevlochten sinds het be gin van onze jaartelling. Er werden ook manden gevlochten om de wintervoor raad zoals graan en bonen in te bewaren. Als sinds eeuwen hebben mensen van wilgentenen of ander rijshout manden gemaakt. Voor de wilgentenen geldt, dat het hout jong moet zijn, eenjarig hout, daar er anders zijscheuten aan kunnen komen. Dan kan men die twij gen niet meer gebruiken. Het hout wordt in de winter gesneden en aan bossen gebonden. Voor het gebruik moeten de twijgen vier weken in het wa ter liggen om er mee te kunnen werken, er werden manden van gevlochten die voornamelijk op het platteland werden gebruikt. Kunststof heeft de houten manden verdreven, maar decoratief blij- ven de wilgentenen manden wel. Zolang de mensheid bestaat wordt er gebruik gemaakt van touw tot het zijn bestemde vorm heeft. Ten behoeve van de scheepvaart werd in Rotterdam de Lijnbaan gebouwd, die ca 1.5 km iang was. Michiel de Ruyter draalde immers al aan het grote wiel. Daar werd touw gemaakt in hoofdzaak voor de scheep vaart. In de tijd dat strobalen werden sa men gebonden met touw is door de boer een simpel apparaat gemaakt, ver moedelijk afgekeken van de Lijnbaan, dat werkte met krukasjes in plaats van tandwielen. Hij maakt met dit apparaat koetouwen welke normaal zouden wor den weggegooidKinderen kunnen nu èz-ezB-osZvo LooiQioa De knipmutsenmaakster laat zien hoe de knipmutsen worden gemaakt. Zij kan alles vertellen over uitgaans- rouw- en trouwmutsen en over de klederdracht in onze streek in de vorige eeuw. De leerlooier vertelt over het looien van huiden, vroeger en nu en heeft verschil lende huiden bij zich om de verschillen de manieren van bewerking te laten zien. De boekdrukkunst is van oudsher een ambachtelijk beroep, wat in deze tijd van modernisering niet meer haalbaar is, kijkt U eens goed naar deze krant, gedrukt volgens de modernste procé dés met de meest geavanceerde tech nieken. Zo ging het in de tijd dat Wolter Storteboom als leerling in het drukkers vak kwam, niet. Hij is tien jaar geleden begonnen met het verzamelen van ma terialen wat door de modernisering in de drukkerij niet meer nodig^was, en heeft op die manier een pracht van do cumentatie en materialen waar mening museum al meerdere malen belangstel ling voor heeft getoond. Door de monstraties op braderieen, scholen, bibliotheken etc. heeft hij veel kunnen bemachtigen was nog in een vergeten hoekje lag, cliches, letters, boeken, fo to's wat hij nog steeds zoekt door heel Nederland. Hij demonstreert U hoe vroeger een zetsel werd gemaakt en drukt dat op een boekdrukpersje af. Voor de kinderen heeft hij een persje waar de kinderen met zijn hulp zelf een ansichtkaart van de Aid Merselse Dag 1994 kunnen drukken (gratis) en hij maakt ook tijdens de demonstratie een bierviltje van de Merselose Dag waa T De volksmuziekgroep Mallemoer bestaat sinds 1982. De muziek die door de groep gebracht wordt, is niet zo ge makkelijk onder een noemer te bren gen. Dit is ook niet de bedoeling. Als er iets ontdekt wordt, wat leuk is om te doen, dan wordt eraan begonnen. Zo worden er zowel instrumentale als aca- pella nummers gespeeld maar meestal gaat het om combinatie van zang en in strumentale begeleiding. Er wordt voor namelijk gebruik gemaakt van de volgende instrumenten; Accordeon, trekharmonica. gitaar, basgitaar, diverse I I SB. - voorkeur gaat uit naar het spelen voor niet al te grote groepen en zonder ge luidsinstallaties. Ook het spelen op straat wordt als prettig ervaren. De meeste liedjes zijn nederlandstalig (ook dialect) of engelstalig maar er staan ook enkele Italiaanse nummers op het reper- toir. Bovendien heeft Mallemoer de laatste jaren een uitgebreid programma opgebouwd rond het kerstfeest, drieko ningen en de jaarwisseling. Vanaf half december wordt met dit programma op getreden. Mallemoer wordt gevormd door de volgende mensen: Jos Cox, Charles van Dommelen, Mart Hendriks, Wim Kunen, - Gerard Oonk. Theo Sprank en Harry ornuee 1 Zadelmaker is een beroep waar nooit een school voor is geweest, je kon het vak alleen in de praktijk leren. Dit ging haast altijd van vader op zoon, ook doordat ik het uit ging voeren bleef het bij mij in de familie. Door een paar jaar in het vak te werken kreeg je het aardig in de vingers, oefening baart kunst zegt men dan. Het was dan wel hard werken van maandag tot men met zaterdag en soms van 5 uur in de morgen tot een uur of 10 in de avond, maar ach bij gezellig heid hoort geen klok (de werkuren wa ren vroeger toch geen probleem, want je was toch voor de kost en inwoning in de leer.) Gezellig ja, dat was het wel in zon kleine werkplaats van 4x4 meter. Een grote werkplaats was erg onprak tisch, zadelmakerij is en blijft tenslotte een zittend beroep. Zo zat je dan met 2 man te werken en bij slecht weer had je dan soms 2 of 3 boe ren als klant er nog bij, die konden thuis toch niet werken. Ook hier gold dat de klant koning was, hierdoor werd de dag langer of korter gemaakt zodat je eigen werk toch nog klaar kwam. Dan was het ook nog eens te doen dat je op de fiets de boer op ging voor het aanmeten van een haam bij een paard. Als de haam klaar was en de boer kwam hem dan halen dan kreeg hij altijd hetzelfde ad vies mee; de haam niet aan het paard doen als direct een zware vracht ge daan moest worden of als er voor lange re tijd hard gewerkt moest worden. Een boer trekt toch ook geen nieuwe schoe nen aan als hij naar een bedevaartsoord loopt!. Zadelmakerij, een prachtig be roep wat hier nog in oude stijl wordt ge daan net zoals vroeger. Vroeger een gezellige tijd de gulden was toen ook rond maar die rolde wat langer als op de dag van vandaag. Deze dansgroep is opgericht met doel de oude dansen en klederdrachten van Noord Limburg (Venray en omstreken) van omstreeks 1900 te laten herleven. DE DANSEN Rond 1870 werd in de regio Venray reeds de Hakkespits gedanst. Dit is de oudste dans die de dansleidster tot nu toe heeft kunnen optekenen tijdens haar veldwerk. Deze dans maakt deel uit van het dansprogramma. In deze streek werd rond 1900 niet zoveel gedanst, dit werd mede veroorzaakt door de invloed van de kerk als ook de armoe en het harde werken op het veld. Toch werd er thuis op de lange winteravonden stie kem gedanst op muziek van een trek- buul of mondharmonika. Als de jongelui bij elkaar gingen spinnen en weven, de zogenaamde spinningen dan werden rond de klok van achten de tafel en stoe len opzij geschoven, klompen aan de kant gezet en de speelman begon een polka in te zetten op zijn trekbuul. Was er geen speelman, dan was er wel ie mand met een mondharmonika of ie mand met een stel lepels die de dans begeleidde. De dansen zijn nogal een voudig van opzet en rustig van aard, waarschijnlijk een afspiegeling van de aard van toen. Deze streekdansen heb ben een heel ander karakter dan de dansen die de gegoede stand leerde. De basispassen zijn de polka, de wals en de driepas. DE KLEDERDRACHT Nederland staat bekend als het land waar de meest verschillende kleder drachten werden gedragen. Ook Noord Limburg behoorde bij zo'n gebied. De oude streekdrachten hebben te maken met resten van hof- en s tadsdrachten die in het verleden verdrongen zijn naar het platteland. De kleding van de platte landsvrouw bestond uit hem met rijglijf en onderbroek daarover enkele onder rokken waarvan de bovenste de mooiste was. Dan de bovenrok, het jak en de schort. Bij het uitgaan werd over het jak een omslagdoek of een fraaie cashmir sjaal gedragen. Later werd dit de pelleri- ne. Het geheel werd gecompleteerd door de muts, die in Noord Limburg wit van kleur was. In de vorige eeuw ca 1870 veranderde er iets aan de mutsen dracht, namelijk de opkomst van de toer. De toer is een halve maanvormige kroon met daaraan linten van soms kostbare gebrocheerde zijde en handgeknoopte franje. De toer werd versierd met hand gemaakte bloemen en wed gedragen boven op de muts. Onder deze muts droeg men een zwarte ondermuts om vooral de kant goed uit laten komen. De muts was gemaakt van witte tule en had een geborduurde mutsenbodem en was vaak afgezet met een strook hand- gekloste kant. Het dragen van de toer is mode geweest op het platteland van Noord Limburg.

Peel en Maas | 1994 | | pagina 36