Plan groengebied Brukske 2 in uitvoering Gevolgen inkrimping veestapel veel groter Vleesverwerkingsbedrijf voor biologisch vlees naar Smakterheide KONINGINNEDAG - OPENLUCHT BRUIDSSHOW Jolisa exclusieve bruidsmode Jac Nooyen - mode voor de bruidegom Noordkant 'kopwoningen' nog geen pad Viadukt later open jolisa Grotestraat 27 - Aanvang 11.00, 13.00, 15.00 uur Politiemannen kombineerden goed Venrayse ondernemer noemt 13.000 arbeidsplaatsen 'schijntje' stfEEL EN MAAS Donderdag 28 april 1994 - Pagina 5 Deze week starten de werkzaam heden die binnen enkele maan den de centrale groenstrook in Brukske 2 een kompleet andere aanblik moeten gaan geven. Buurtbewoners en gemeente heb ben de afgelopen maanden een plan opgesteld. Beide partyen gaan dit plan komende maand uitvoeren. Deze week zijn vry wil ligere begonnen met het afraste ren van het voetbalveld. Daarna komen de speelveldjes tussen Harp- en Tainboerij nstraat en Gitaar-/Spinetstraat aan de beurt De werkgroep CB2, vorig jaar ont staan na de beroering om de vermeende afbraak van 120 wo ningen in de wijk, is meer dan te vreden over de medewerking van de gemeente. 'Het wordt een park hier', aldus één van de bestuursle den. 'We krijgen meer dan we hadden gevraagd'. Ondanks dat een cruciale wens (voorlopig) niet wordt gerealiseerd. De woningen aan de noordzijde van de groenstrook (Klarinet-, Luit-, Marimba-, Spinet- en Tamboerijn- straat) krijgen namelijk geen pad achter hun tuin. Wanneer de buurt bewoners ook met de Woningstich ting Noord-Limburg afspraken kunnen maken over de kostenver deling van unilbrme afscheidingen, inclusief een poortje, zitten die be woners in de vreemde situatie dat ze een poortje hebben dat op het grasveld uitkomt. Welzij nsambtenaar Frits Vossen j bevestigt deze wat vreemde gang van zaken. Hij geeit drie redenen. De belangrijkste is dat wel of geen (voet)pad aan de orde komt in de uitwerking van de Struktuurvisie Brukske. Dit overall-plan komt pas in 1995 aan de orde, aldus Vossen. Het bestaande fietspad staat in die nota niet ter discussie. 'Nu daar in vesteren is dus wellicht weggegooid geld', zegt hy. Als tweede reden noemt de ambtenaar het budget so ciale vernieuwing. Dat laat niet meer uitgaven toe dan de ongeveer 50.000 gulden, die nu voor het pro- jekt zijn uitgetrokken. Daarvan ver dienen de buurtbewoners overi gens door eigen werk 20 mille terug, zodat per saldo de hele herin richting van de groenstrook de gemeente 30.000 gulden kost. Tenslotte zegt Vossen dat de bewo ners van de woningen aan de noordzijde zich minder aktief heb ben getoond tijdens het projekt. En daar gaat het volgens Vossen toch om bij sociale vernieuwing: burgers die samen, met de gemeente wer ken aan hun buurt. TOEZICHT Ondanks het ontbreken van een toch essentieel onderdeel blijft het niets meer of minder dan een com plete herinrichting van het centra le groengedeelte in Brukske 2. De woningen in de Bazuin-, Cello-, Fhgot-, Gitaar- en Harpstraat krijgen aansluiting op het reeds bestaande fietspad door de wijk. Op dit pad, dat vanouds de groenstrook in de lengte-as doorsnijdt, komen de klei nere paden vanuit de tien straten uit. Aldus blijven er vijf velden over, net zoals in de huidige situatie. De velden gaan er echter heel anders uitzien. Vier worden ingericht voor kleine en grotere jeugd, het mid delste voetbalveld blijft intakt. Bruikbaarheid, on derhoudsgemak, sociale veiligheid en sociale kontro- le staan centraal by de inrichting. Een beplanting van bomen, gras en lage struikjes. De velden worden al lemaal voorzien van een afraste ring, die kinderen binnen en honden buiten houdt. Opvallende elementen in de nieu we inrichting zijn de vierkanten en rechthoeken op de kruispuntjes van de paden met het centrale fietspad. Omheind door een haag, met daarin openingen voor het fietspad en de ingangen naar de twee aangrenzende speelvelden. Met een paar banken en bomen moeten de kruispuntjes ontmoe tingsplaatsen worden voor de va ders en moeders van de spelende kinderen. Die gelijktijdig een oogje kunnen houden op het kroost. TEVREDEN Dat zijn de meest in het oog springende elementen van de cen trale groenstrook nieuwe stijl in Brukske 2. Het bewonerscomité Brukske 2 is zoals gezegd meer dan tevreden. Over de snelheid van handelen ten gemeentehuize, de medewerking van de ambtenaren van openbare werken en over 'hun' Het viadukt over de Maasheseweg ml later worden opengesteld dan aanvankelijk de bedoeling was. Van- at 2 mei hoeft het doorgaand ver keer bij Ven ray niet meer van de A73 af. Hierdoor ontstaat wel een andere verkeerssituatie. Verkeer dat vanaf de Maasheseweg richting Nijmegen wil, moet aan de 'Asteria- zyde' van het viadukt, rechtsaf de oprit opryden. Verkeer dat vanuit venlo komt en de Maasheseweg op oet, wordt ook aan deze zijde afge- eid. Voor het verkeer dat van Ny- egen komt of richting Venlo wil, randert er m.b.t. de af- en oprit diets. Verder blijft ook de Metaal- Weg vooralsnog gesloten. Jong en oud is in Brukske aktief betrokken bij de Sociale Ver- nieuwing. opbouwwerker Mart Willems. die wat hen betreft bijna een stand beeld heeft verdiend... Vorig jaar september legde het comité hun wensen en grieven op tafel. Drie kwart jaar later ligt er een plan, dat bovendien snel wordt uitgevoerd. CB2 verwacht dat eind mei de eer ste drie velden zijn beplant en om heind. Volgend voorjaar hopen de buurtbewoners dat de metamorfose van de groenstrook zal zijn vol tooid. Bovendien probeert de club met de woningstichting een soort gelijke deal als met de gemeente te maken: u levert de spullen, wij doen wat we kunnen zelf. Niet dat het allemaal zonder slag - of stoot is gegaan. 'We hebben uren en uren vergadert met de gemeen te' vertelt voorzitter Bram van Dam van het comité. 'Je moet wel de druk op de ketel houden', vult Jo- landa van Dam aan. Ze geeft een voorbeeld; 'In februari vertelde men dat het volgende gesprek in ju ni zou zijn. Nou, dat hebben we niet geaccepteerd. Je ziet dat het dan wel sneller kan'. Over de wensen, de mogelijkheden, de kosten en de manier om die te beperken. Een he le onderhandelingsronde over zaai en en poten, wie er groen aanplant en wie paden aantrilt. Wat kunnen de bewoners zelf en wat krijgen ze daar voor terug. Vooral voor de werkgroepleden een hele investe ring in tijd en moeite. 'Er zitten vreselyk veel uren in, maar je weet waarvoor je het hebt gedaan'. 'Je kunt wel blijven zeuren van 'dat wordt toch niks' en 'eerst zien dan geloven', maar we hebben gemerkt datje wel wat bereikt als je zelf be reid bent de handen uit de mouwen te steken, je best iets van de grond krijgt met de gemeente', vat mede bestuurslid Wilbert van Rijt samen. Een klopje op de eigen schouder dat Frits Vossen graag herhaald. 'Het is een goeie club hoor', zegt hij. .'Ze hebben ons, indprdaad voortdu rend onder druk gehouden. Soms vind je dat als ambtenaar niet zó prettig, maar het resultaat is wat we voor ogen hadden'. Vanaf a.s. maandag is op de Ven rayse weekmarkt biologisch vlees verkrijgbaar, afkomstig van het be drijf V.d. Rijdt Dijkshoorn en Part ners (RD&P). Dit bedrijf is thans nog gevestigd in Boxtel maar start begin 1995 met de bouw van een vleesverwerkingsbedrijf op in dustrieterrein Smakterheide. Op 1 januari 1996 moet de fabriek opera tioneel zyn. Behalve dat het bedryf in eerste instantie werk biedt aan 18 medewerkers, zullen ook vijf Venrayse agrariërs de kans krijgen om aan dit bedryf vlees te leveren. Verder wil het bedrijf binnen drie jaar uitgroeien naar 47 mede werkers. BIOLOGISCH Volgens dhr. V.d. Rijdt is het ver werken van biologisch vlees een gat in de markt, zowel in Nederland als in Duitsland. Met name het Roerge bied wordt voor RD&P een belang rijk afzetgebied. Mede hierdoor is de lokatiekeuze op Venray gevallen. De eerste kontakten met de ge meente waren overigens pas eind februari van dit jaar. Beide party en zyn wat dat betreft snel tot elkaar gekomen. In een onlangs 'uitgelekt' geheim rapport van TNO, wordt de toekomst van de Peelregio, waarbinnen Venray de grootste gemeente is, zeer negatief geschil derd. Volgens TNO is de veehou derij in deze regio ten dode opgeschreven, indien de overheid vasthoudt aan de huidige milieu doelen. In het ergste geval zullen er 13.000 arbeidsplaatsen in deze regio verdwijnen. Volgens Pierre Nijsen, direkteur van het mengvoederbedryf Nij- sen/Granico, is dat aantal maar een 'schijntje'. 'Indien de veesta pel met meer dan 10% wordt in gekrompen, dan zijn de gevolgen veel groter. Ook de levensmidde lenindustrie komt daarmee in gi gantische problemen'. Nysen doet deze uitspraken naar aanleiding van een rapport, dat door zyn be- dryf is opgezet PEELREGIO Het rapport van TNO heeft in Limburg en Brabant al veel stof doen opwaaien, zowel bij bestuur ders als binnen de veehouderij. In het rapport staat aangegeven dat een duurzame en konkurrerende veehouderij in het jaar 2015 niet of nauwelijks haalbaar. Inkrimping van de veestapel, waarbij alleen de melkveehouderij overblijft, is vol gens TNO de enige oplossing om het mestoverschot tot nul terug te dringen. Biologisch vlees is vlees van die ren, die onder biologische omstan digheden zijn gefokt. Het voer dat de dieren eten mag niet met kunst mest geteelt zijn en niet met bestrijdingsmiddelen zijn behan deld. Verder mogen de dieren niet met preventieve medicamenten zyn ingeënt, behoudens de wette lijk verplichte medicaties. Ook de bedryfsoppervlakte per dier moet veel ruimer zijn dan by de intensie ve veehouder of bij scharrel- varkens. RD&P 'produceert' al enige jaren biologisch vlees. In Boxtel staat een klein verwerkingsbedrijf. De dieren worden geleverd door di verse bedrijven, verspreid over Nederland en in Heeswyk-Dinter geslacht Omdat met name de vraag in Duitsland naar biolo gisch vlees groot is, en men daar bereid is er meer geld voor neer te leggen, gaat het bedrijf zich op die markt richten, waarbij Neder land echter niet vergeten wordt BETAALBAAR RD&P heeft nl. een bedrijfsfor mule ontwikkeld waardoor het Volgens TNO zal het aantal var kens en kippen met 90% moeten dalen indien er geen extra techni sche voorzieningen worden gereali seerd om de ammoniakemissie terug te dringen. Voor koeien ligt dit percentage op 58%. Worden die voorzieningen wel gerealiseerd, dan spreekt TNO nog altyd over 65 en 38%. In het rapport zyn diverse scena rio's beschreven, waarbij de over heid een keuze moet maken tussen milieu en veehouderij. Wordt er voor milieu gekozen dan betekent dit het wegvallen van 13.000 ar beidsplaatsen. Arbeidsplaatsen in de veehoudery maar ook arbeids plaatsen by toeleveranciers en dienstverleners van de veehoude rij. Volgens TNO is een compromis tussen milieu en veehouderij on mogelijk omdat dan de milieu doelstellingen niet worden gehaald. Pierre Nijsen is van mening dat een compromis wel mogely k is. Vol gens hem leiden de initiatieven binnen de veehoudery wel degelijk tot een ammoniakreduktie. 'Dat duurt wel 10 tot 15 jaar, maar dat lukt zeker'. Volgens Nijsen zyn de gevolgen van het 'slechtste TNO-scenario' veel groter dan TNO aanneemt. Daarbij baseert hy zich vooral op gegevens uit zijn eigen branche, de mengvoederbedryven. 'De burgers zien de intensieve vlees betaalbaar wordt voor de con sument. Die betaalbaarheid zit hem met name in de afzet via de week markten. Afgelopen week is men daar in Veenendaal mee gestart. Vanaf maandag behoort ook Venray tot de weekmarkten waar dit vlees te krijgen is. BEDRIJVEN RD&P is verder met de gemeente Venray overeengekomen dat, in sa menwerking met de boerenstands organisaties, binnen de gemeente Venray vijf bedrijven worden ge zocht, die bereid zyn om hun pro- duktie om te schakelen naar biologisch vlees. Met deze bedrijven zal RD&P dan meeijarige kontrak ten afsluiten voor een gegarandeer de afzet. Voor die boeren betekent dit wel een hele omschakeling in de pro- duktie. 'De bedryven kunnen niet zomaar omschakelen. Zy dienen zich goed te laten voorlichten. Het gaat immers om hun bestaan', laat dhr. V.d. Rijdt weten. 'De onderne mer moet er voor geknipt zijn, en niet vanuit een vluchtsituatie han delen. Ook wij zijn immers gebaat bij consistentie', aldus V.d. Rijdt. Pierre Nijsen bij een grote bak ijsbekertjes, die gerecycled wor den tot varkensvoer. veeteelt alleen maar als losse scha kels. Met name de negatieve aspek- ten, zoals de milieubelasting, staan in het daglicht. Wat velen echter niet weten is dat de intensieve vee houderij meer inhoudt dan het 'maken van vlees'. RECYCLING Zo is de mengvoederindustrie in feite een groot recyclingbedrijf. In Nederland wordt jaarlijks 15 mil joen ton veevoedergrondstoffen verwerkt tot mengvoeder. Tweeder de van deze grondstoffen wordt in Nederland geproduceerd. Het me rendeel van deze grondstoffen zijn bijprodukten uit de levensmiddele nindustrie. Door velen, ook de le vensmiddelenindustrie, wordt dit als afval bestempeld. 'Dankzij de intensieve veehoude rij. kan de levensmiddelenin dustrie haar 'afval' verkopen als grondstof voor de mengvoeders. In krimping over verdwijnen van de veestapel, zou tot gevolg hebben dat deze industrie haar 'afval' als afval moet zien kwijt te raken, met aUe gevolgen van dien.' De kosten die hiermee gepaard gaan, zullen vol gens Nysen op de consument ver haald worden. Bovendien zal de afvalberg in Nederland fors toenemen. Een kijkje in het bedrijf van Nij sen leert ons snel over de aard van de produkten: bietepulp, restpro- dukten uit de bakkerij-industrie zo als taarten en snoepjes. Nijsen noemt de intensieve veehouderij niet voor niets het grootste recy clingbedrijf van Nederland. 'Bij veel mensen leeft de gedachte dat voor 1 kilo vlees, 7 kilo graan nodig is. Dat is absoluut niet zo. Voor 1 ki lo vlees is 1 kg voedergraan, 1 kg ta- pioka, en 5 kg bijprodukt nodig. Wat de mens niet lust of eet, is aan ons vee nog goed besteed. Het is dus niet zo dat de wereld honger lijdt omdat wij voor 1 kilo vlees 7 kilo graan zouden gebruiken'. NEGATIEVE EFFEKTEN Volgens Nijsen heeft de inkrim ping van de veestapel alleen maar negatieve effekten. Hy wil daarbij de belangen van het milieu niet uit het oog verliezen. 'Maar de be drijfstak moet wel de kans krijgen om de problemen op te lossen'. In krimping van de veestapel met 10% is volgens Nijsen acceptabel. 'Een verdere inkrimping lijdt tot een grotere afvalberg en heeft gevolgen voor andere sektoren zoals de bouw, de transportwereld, advies- bureau's, de machine-industrie etc. Het verlies van 13000 arbeidsplaat sen in de Peelregio, zoals TNO dat schetst is in feite maar een schijntje'. 'Men spreekt altyd over een MER- rapportage waarin de gevolgen voor het milieu worden aangegeven. Wordt het. niet eens tijd dat er een EER-rapportage komt, waarin de ge volgen voor de economie worden weergegeven?', besluit Nysen. EXCLUSIEVE BRUIDSMODE ACCESSOIRES EXCLUSIEVE KINDERKLEDING Mgr. Hanssenstraat 15a 5807 BA OostrumA/enray Tel. 04780-88840 's maandags gesloten GROTESTRAAT 27 VENRAY STICHTING TRIATHLON REGIO VENRAY bedankt voor uw bijdrage aan het slagen van ons evenement op 24 april. Dank aan: De hoofdsponsors en alle andere ondersteunende bedrijven, waaronder Spomas, Electro Martens, Verhoeven Bouwbedrijf, Renault-garage Strijbosch. De 200 vrijwilligers van Triathlon Vereni ging Regio Venray, T.W.C. Oostrum en Spio. Alle vrienden, familie en aanwonenden aan het parcours. Wij rekenen graag weer op uw medewerking bij Power (WO)Man op 2 april 1995. shoe ff f CentérParcs In de nacht van zaterdag op zondag zag de bemanning van een surveillanceauto van de po litie, op de Zuivelweg een bestel auto staan, maar de agenten konden geen bestuurder van die auto ontdekken. De auto was goed afgesloten maar bin nenin zagen de politiemannen een aantal Maaskeien liggen. Aan de overzijde van Deumese- weg ligt tuincentrum Intratuin en de agenten legden meteen de link met de Maaskeien. Mo gelijk dat de dader(s) daar nog meer spul aan het halen waren. Om zekerheid te kygen werd assistentie gevraagd van twee collega's met gecertificeerde po litiehonden. Die waren graag bereid hun honden op het spoor te zetten. Onafhankelijk van elkaar kwamen de honden uit op het terrein van Intratuin bij een aantal gereed liggende bamboestokken en vyver- planten. Het opgevraagde kenteken van de bestelbus bleek te horen aan een inwoner van Eindho ven. De eigenaar had aangifte van diefstal van die bus. Het verhaal kreeg onverwacht snel een vervolg. Zondagmid dag vervoegden zich twee inwo ners van Eindhoven (30 en 38 jaar oud) op het politiebureau met een verhaal dat ze gehoord hadden dat de gestolen bestel bus in Venray onbeheerd zou zijn aangetroffen. Weer kombi- neerde de politiemannen goed. Tydens het volgende verhoor spraken beiden zich tegen zo dat snel ontkennen niets meer uithaalde. Het tweetal bekende die afgelopen nacht met de bus naar Venray te zijn gekomen om uit Intratuin materiaal en planten, voor de aanleg van hun tuin op proletarische wyze te verkrijgen. Ze hadden gezien dat een po litieauto bij hun bestelbus was gestopt en dat was voor hen het sein geweest om er vandoor te gaan. Ze hadden een lift gekre gen naar Eindhoven en hadden daar by de politie aangifte ge daan van diefstal van die bestel bus, die overigens eigendom was van een familielid, die de bus had 'uitgeleend'. Uit het onderzoek is niet komen vast te staan of de Maas keien bij Intratuin zyn ont vreemd. Na hun bekentenis en afstand van de in beslag genomen spul len, met de aanzegging dat van een en ander proces-verbaal was opgemaakt, werden zij in de loop van maandag naar huis gestuurd.

Peel en Maas | 1994 | | pagina 5