Plan groengebied Brukske 2
in uitvoering
Gevolgen inkrimping
veestapel veel groter
Vleesverwerkingsbedrijf
voor biologisch vlees
naar Smakterheide
KONINGINNEDAG - OPENLUCHT BRUIDSSHOW
Jolisa exclusieve bruidsmode
Jac Nooyen - mode voor de bruidegom
Noordkant 'kopwoningen' nog geen pad
Viadukt
later open
jolisa
Grotestraat 27 - Aanvang 11.00, 13.00, 15.00 uur
Politiemannen
kombineerden goed
Venrayse ondernemer noemt 13.000 arbeidsplaatsen 'schijntje'
stfEEL EN MAAS
Donderdag 28 april 1994 - Pagina 5
Deze week starten de werkzaam
heden die binnen enkele maan
den de centrale groenstrook in
Brukske 2 een kompleet andere
aanblik moeten gaan geven.
Buurtbewoners en gemeente heb
ben de afgelopen maanden een
plan opgesteld. Beide partyen
gaan dit plan komende maand
uitvoeren. Deze week zijn vry wil
ligere begonnen met het afraste
ren van het voetbalveld. Daarna
komen de speelveldjes tussen
Harp- en Tainboerij nstraat en
Gitaar-/Spinetstraat aan de beurt
De werkgroep CB2, vorig jaar ont
staan na de beroering om de
vermeende afbraak van 120 wo
ningen in de wijk, is meer dan te
vreden over de medewerking van
de gemeente. 'Het wordt een park
hier', aldus één van de bestuursle
den. 'We krijgen meer dan we
hadden gevraagd'. Ondanks dat
een cruciale wens (voorlopig) niet
wordt gerealiseerd.
De woningen aan de noordzijde
van de groenstrook (Klarinet-, Luit-,
Marimba-, Spinet- en Tamboerijn-
straat) krijgen namelijk geen pad
achter hun tuin. Wanneer de buurt
bewoners ook met de Woningstich
ting Noord-Limburg afspraken
kunnen maken over de kostenver
deling van unilbrme afscheidingen,
inclusief een poortje, zitten die be
woners in de vreemde situatie dat
ze een poortje hebben dat op het
grasveld uitkomt.
Welzij nsambtenaar Frits Vossen
j bevestigt deze wat vreemde gang
van zaken. Hij geeit drie redenen.
De belangrijkste is dat wel of geen
(voet)pad aan de orde komt in de
uitwerking van de Struktuurvisie
Brukske. Dit overall-plan komt pas
in 1995 aan de orde, aldus Vossen.
Het bestaande fietspad staat in die
nota niet ter discussie. 'Nu daar in
vesteren is dus wellicht weggegooid
geld', zegt hy. Als tweede reden
noemt de ambtenaar het budget so
ciale vernieuwing. Dat laat niet
meer uitgaven toe dan de ongeveer
50.000 gulden, die nu voor het pro-
jekt zijn uitgetrokken. Daarvan ver
dienen de buurtbewoners overi
gens door eigen werk 20 mille
terug, zodat per saldo de hele herin
richting van de groenstrook de
gemeente 30.000 gulden kost.
Tenslotte zegt Vossen dat de bewo
ners van de woningen aan de
noordzijde zich minder aktief heb
ben getoond tijdens het projekt. En
daar gaat het volgens Vossen toch
om bij sociale vernieuwing: burgers
die samen, met de gemeente wer
ken aan hun buurt.
TOEZICHT
Ondanks het ontbreken van een
toch essentieel onderdeel blijft het
niets meer of minder dan een com
plete herinrichting van het centra
le groengedeelte in Brukske 2. De
woningen in de Bazuin-, Cello-,
Fhgot-, Gitaar- en Harpstraat krijgen
aansluiting op het reeds bestaande
fietspad door de wijk. Op dit pad,
dat vanouds de groenstrook in de
lengte-as doorsnijdt, komen de klei
nere paden vanuit de tien straten
uit. Aldus blijven er vijf velden over,
net zoals in de huidige situatie. De
velden gaan er echter heel anders
uitzien. Vier worden ingericht voor
kleine en grotere jeugd, het mid
delste voetbalveld blijft intakt.
Bruikbaarheid, on derhoudsgemak,
sociale veiligheid en sociale kontro-
le staan centraal by de inrichting.
Een beplanting van bomen, gras en
lage struikjes. De velden worden al
lemaal voorzien van een afraste
ring, die kinderen binnen en
honden buiten houdt.
Opvallende elementen in de nieu
we inrichting zijn de vierkanten en
rechthoeken op de kruispuntjes
van de paden met het centrale
fietspad. Omheind door een haag,
met daarin openingen voor het
fietspad en de ingangen naar de
twee aangrenzende speelvelden.
Met een paar banken en bomen
moeten de kruispuntjes ontmoe
tingsplaatsen worden voor de va
ders en moeders van de spelende
kinderen. Die gelijktijdig een oogje
kunnen houden op het kroost.
TEVREDEN
Dat zijn de meest in het oog
springende elementen van de cen
trale groenstrook nieuwe stijl in
Brukske 2. Het bewonerscomité
Brukske 2 is zoals gezegd meer dan
tevreden. Over de snelheid van
handelen ten gemeentehuize, de
medewerking van de ambtenaren
van openbare werken en over 'hun'
Het viadukt over de Maasheseweg
ml later worden opengesteld dan
aanvankelijk de bedoeling was. Van-
at 2 mei hoeft het doorgaand ver
keer bij Ven ray niet meer van de
A73 af. Hierdoor ontstaat wel een
andere verkeerssituatie. Verkeer
dat vanaf de Maasheseweg richting
Nijmegen wil, moet aan de 'Asteria-
zyde' van het viadukt, rechtsaf de
oprit opryden. Verkeer dat vanuit
venlo komt en de Maasheseweg op
oet, wordt ook aan deze zijde afge-
eid. Voor het verkeer dat van Ny-
egen komt of richting Venlo wil,
randert er m.b.t. de af- en oprit
diets. Verder blijft ook de Metaal-
Weg vooralsnog gesloten.
Jong en oud is in Brukske aktief
betrokken bij de Sociale Ver-
nieuwing.
opbouwwerker Mart Willems. die
wat hen betreft bijna een stand
beeld heeft verdiend... Vorig jaar
september legde het comité hun
wensen en grieven op tafel. Drie
kwart jaar later ligt er een plan, dat
bovendien snel wordt uitgevoerd.
CB2 verwacht dat eind mei de eer
ste drie velden zijn beplant en om
heind. Volgend voorjaar hopen de
buurtbewoners dat de metamorfose
van de groenstrook zal zijn vol
tooid. Bovendien probeert de club
met de woningstichting een soort
gelijke deal als met de gemeente te
maken: u levert de spullen, wij
doen wat we kunnen zelf.
Niet dat het allemaal zonder slag -
of stoot is gegaan. 'We hebben uren
en uren vergadert met de gemeen
te' vertelt voorzitter Bram van Dam
van het comité. 'Je moet wel de
druk op de ketel houden', vult Jo-
landa van Dam aan. Ze geeft een
voorbeeld; 'In februari vertelde
men dat het volgende gesprek in ju
ni zou zijn. Nou, dat hebben we niet
geaccepteerd. Je ziet dat het dan
wel sneller kan'. Over de wensen, de
mogelijkheden, de kosten en de
manier om die te beperken. Een he
le onderhandelingsronde over zaai
en en poten, wie er groen aanplant
en wie paden aantrilt. Wat kunnen
de bewoners zelf en wat krijgen ze
daar voor terug. Vooral voor de
werkgroepleden een hele investe
ring in tijd en moeite. 'Er zitten
vreselyk veel uren in, maar je weet
waarvoor je het hebt gedaan'. 'Je
kunt wel blijven zeuren van 'dat
wordt toch niks' en 'eerst zien dan
geloven', maar we hebben gemerkt
datje wel wat bereikt als je zelf be
reid bent de handen uit de mouwen
te steken, je best iets van de grond
krijgt met de gemeente', vat mede
bestuurslid Wilbert van Rijt samen.
Een klopje op de eigen schouder
dat Frits Vossen graag herhaald.
'Het is een goeie club hoor', zegt hij.
.'Ze hebben ons, indprdaad voortdu
rend onder druk gehouden. Soms
vind je dat als ambtenaar niet zó
prettig, maar het resultaat is wat we
voor ogen hadden'.
Vanaf a.s. maandag is op de Ven
rayse weekmarkt biologisch vlees
verkrijgbaar, afkomstig van het be
drijf V.d. Rijdt Dijkshoorn en Part
ners (RD&P). Dit bedrijf is thans
nog gevestigd in Boxtel maar start
begin 1995 met de bouw van een
vleesverwerkingsbedrijf op in
dustrieterrein Smakterheide. Op 1
januari 1996 moet de fabriek opera
tioneel zyn. Behalve dat het bedryf
in eerste instantie werk biedt aan
18 medewerkers, zullen ook vijf
Venrayse agrariërs de kans krijgen
om aan dit bedryf vlees te leveren.
Verder wil het bedrijf binnen drie
jaar uitgroeien naar 47 mede
werkers.
BIOLOGISCH
Volgens dhr. V.d. Rijdt is het ver
werken van biologisch vlees een gat
in de markt, zowel in Nederland als
in Duitsland. Met name het Roerge
bied wordt voor RD&P een belang
rijk afzetgebied. Mede hierdoor is
de lokatiekeuze op Venray gevallen.
De eerste kontakten met de ge
meente waren overigens pas eind
februari van dit jaar. Beide party en
zyn wat dat betreft snel tot elkaar
gekomen.
In een onlangs 'uitgelekt'
geheim rapport van TNO, wordt
de toekomst van de Peelregio,
waarbinnen Venray de grootste
gemeente is, zeer negatief geschil
derd. Volgens TNO is de veehou
derij in deze regio ten dode
opgeschreven, indien de overheid
vasthoudt aan de huidige milieu
doelen. In het ergste geval zullen
er 13.000 arbeidsplaatsen in deze
regio verdwijnen.
Volgens Pierre Nijsen, direkteur
van het mengvoederbedryf Nij-
sen/Granico, is dat aantal maar
een 'schijntje'. 'Indien de veesta
pel met meer dan 10% wordt in
gekrompen, dan zijn de gevolgen
veel groter. Ook de levensmidde
lenindustrie komt daarmee in gi
gantische problemen'. Nysen doet
deze uitspraken naar aanleiding
van een rapport, dat door zyn be-
dryf is opgezet PEELREGIO
Het rapport van TNO heeft in
Limburg en Brabant al veel stof
doen opwaaien, zowel bij bestuur
ders als binnen de veehouderij. In
het rapport staat aangegeven dat
een duurzame en konkurrerende
veehouderij in het jaar 2015 niet of
nauwelijks haalbaar. Inkrimping
van de veestapel, waarbij alleen de
melkveehouderij overblijft, is vol
gens TNO de enige oplossing om
het mestoverschot tot nul terug te
dringen.
Biologisch vlees is vlees van die
ren, die onder biologische omstan
digheden zijn gefokt. Het voer dat
de dieren eten mag niet met kunst
mest geteelt zijn en niet met
bestrijdingsmiddelen zijn behan
deld. Verder mogen de dieren niet
met preventieve medicamenten
zyn ingeënt, behoudens de wette
lijk verplichte medicaties. Ook de
bedryfsoppervlakte per dier moet
veel ruimer zijn dan by de intensie
ve veehouder of bij scharrel-
varkens.
RD&P 'produceert' al enige jaren
biologisch vlees. In Boxtel staat
een klein verwerkingsbedrijf. De
dieren worden geleverd door di
verse bedrijven, verspreid over
Nederland en in Heeswyk-Dinter
geslacht Omdat met name de
vraag in Duitsland naar biolo
gisch vlees groot is, en men daar
bereid is er meer geld voor neer te
leggen, gaat het bedrijf zich op
die markt richten, waarbij Neder
land echter niet vergeten wordt
BETAALBAAR
RD&P heeft nl. een bedrijfsfor
mule ontwikkeld waardoor het
Volgens TNO zal het aantal var
kens en kippen met 90% moeten
dalen indien er geen extra techni
sche voorzieningen worden gereali
seerd om de ammoniakemissie
terug te dringen. Voor koeien ligt
dit percentage op 58%. Worden die
voorzieningen wel gerealiseerd,
dan spreekt TNO nog altyd over 65
en 38%.
In het rapport zyn diverse scena
rio's beschreven, waarbij de over
heid een keuze moet maken tussen
milieu en veehouderij. Wordt er
voor milieu gekozen dan betekent
dit het wegvallen van 13.000 ar
beidsplaatsen. Arbeidsplaatsen in
de veehoudery maar ook arbeids
plaatsen by toeleveranciers en
dienstverleners van de veehoude
rij. Volgens TNO is een compromis
tussen milieu en veehouderij on
mogelijk omdat dan de milieu
doelstellingen niet worden gehaald.
Pierre Nijsen is van mening dat
een compromis wel mogely k is. Vol
gens hem leiden de initiatieven
binnen de veehoudery wel degelijk
tot een ammoniakreduktie. 'Dat
duurt wel 10 tot 15 jaar, maar dat
lukt zeker'.
Volgens Nijsen zyn de gevolgen
van het 'slechtste TNO-scenario'
veel groter dan TNO aanneemt.
Daarbij baseert hy zich vooral op
gegevens uit zijn eigen branche, de
mengvoederbedryven.
'De burgers zien de intensieve
vlees betaalbaar wordt voor de con
sument. Die betaalbaarheid zit hem
met name in de afzet via de week
markten. Afgelopen week is men
daar in Veenendaal mee gestart.
Vanaf maandag behoort ook Venray
tot de weekmarkten waar dit vlees
te krijgen is.
BEDRIJVEN
RD&P is verder met de gemeente
Venray overeengekomen dat, in sa
menwerking met de boerenstands
organisaties, binnen de gemeente
Venray vijf bedrijven worden ge
zocht, die bereid zyn om hun pro-
duktie om te schakelen naar
biologisch vlees. Met deze bedrijven
zal RD&P dan meeijarige kontrak
ten afsluiten voor een gegarandeer
de afzet.
Voor die boeren betekent dit wel
een hele omschakeling in de pro-
duktie. 'De bedryven kunnen niet
zomaar omschakelen. Zy dienen
zich goed te laten voorlichten. Het
gaat immers om hun bestaan', laat
dhr. V.d. Rijdt weten. 'De onderne
mer moet er voor geknipt zijn, en
niet vanuit een vluchtsituatie han
delen. Ook wij zijn immers gebaat
bij consistentie', aldus V.d. Rijdt.
Pierre Nijsen bij een grote bak
ijsbekertjes, die gerecycled wor
den tot varkensvoer.
veeteelt alleen maar als losse scha
kels. Met name de negatieve aspek-
ten, zoals de milieubelasting, staan
in het daglicht. Wat velen echter
niet weten is dat de intensieve vee
houderij meer inhoudt dan het
'maken van vlees'.
RECYCLING
Zo is de mengvoederindustrie in
feite een groot recyclingbedrijf. In
Nederland wordt jaarlijks 15 mil
joen ton veevoedergrondstoffen
verwerkt tot mengvoeder. Tweeder
de van deze grondstoffen wordt in
Nederland geproduceerd. Het me
rendeel van deze grondstoffen zijn
bijprodukten uit de levensmiddele
nindustrie. Door velen, ook de le
vensmiddelenindustrie, wordt dit
als afval bestempeld.
'Dankzij de intensieve veehoude
rij. kan de levensmiddelenin
dustrie haar 'afval' verkopen als
grondstof voor de mengvoeders. In
krimping over verdwijnen van de
veestapel, zou tot gevolg hebben dat
deze industrie haar 'afval' als afval
moet zien kwijt te raken, met aUe
gevolgen van dien.' De kosten die
hiermee gepaard gaan, zullen vol
gens Nysen op de consument ver
haald worden. Bovendien zal de
afvalberg in Nederland fors
toenemen.
Een kijkje in het bedrijf van Nij
sen leert ons snel over de aard van
de produkten: bietepulp, restpro-
dukten uit de bakkerij-industrie zo
als taarten en snoepjes. Nijsen
noemt de intensieve veehouderij
niet voor niets het grootste recy
clingbedrijf van Nederland. 'Bij
veel mensen leeft de gedachte dat
voor 1 kilo vlees, 7 kilo graan nodig
is. Dat is absoluut niet zo. Voor 1 ki
lo vlees is 1 kg voedergraan, 1 kg ta-
pioka, en 5 kg bijprodukt nodig.
Wat de mens niet lust of eet, is aan
ons vee nog goed besteed. Het is dus
niet zo dat de wereld honger lijdt
omdat wij voor 1 kilo vlees 7 kilo
graan zouden gebruiken'.
NEGATIEVE EFFEKTEN
Volgens Nijsen heeft de inkrim
ping van de veestapel alleen maar
negatieve effekten. Hy wil daarbij
de belangen van het milieu niet uit
het oog verliezen. 'Maar de be
drijfstak moet wel de kans krijgen
om de problemen op te lossen'. In
krimping van de veestapel met 10%
is volgens Nijsen acceptabel. 'Een
verdere inkrimping lijdt tot een
grotere afvalberg en heeft gevolgen
voor andere sektoren zoals de
bouw, de transportwereld, advies-
bureau's, de machine-industrie etc.
Het verlies van 13000 arbeidsplaat
sen in de Peelregio, zoals TNO dat
schetst is in feite maar een
schijntje'.
'Men spreekt altyd over een MER-
rapportage waarin de gevolgen voor
het milieu worden aangegeven.
Wordt het. niet eens tijd dat er een
EER-rapportage komt, waarin de ge
volgen voor de economie worden
weergegeven?', besluit Nysen.
EXCLUSIEVE BRUIDSMODE
ACCESSOIRES
EXCLUSIEVE KINDERKLEDING
Mgr. Hanssenstraat 15a
5807 BA OostrumA/enray
Tel. 04780-88840
's maandags gesloten
GROTESTRAAT 27 VENRAY
STICHTING TRIATHLON
REGIO VENRAY
bedankt voor uw bijdrage aan het
slagen van ons evenement op 24 april.
Dank aan:
De hoofdsponsors en alle andere
ondersteunende bedrijven, waaronder
Spomas, Electro Martens, Verhoeven
Bouwbedrijf, Renault-garage Strijbosch.
De 200 vrijwilligers van Triathlon Vereni
ging Regio Venray, T.W.C. Oostrum en Spio.
Alle vrienden, familie en aanwonenden
aan het parcours.
Wij rekenen graag weer op uw medewerking
bij Power (WO)Man op 2 april 1995.
shoe ff f
CentérParcs
In de nacht van zaterdag op
zondag zag de bemanning van
een surveillanceauto van de po
litie, op de Zuivelweg een bestel
auto staan, maar de agenten
konden geen bestuurder van
die auto ontdekken. De auto
was goed afgesloten maar bin
nenin zagen de politiemannen
een aantal Maaskeien liggen.
Aan de overzijde van Deumese-
weg ligt tuincentrum Intratuin
en de agenten legden meteen
de link met de Maaskeien. Mo
gelijk dat de dader(s) daar nog
meer spul aan het halen waren.
Om zekerheid te kygen werd
assistentie gevraagd van twee
collega's met gecertificeerde po
litiehonden. Die waren graag
bereid hun honden op het
spoor te zetten. Onafhankelijk
van elkaar kwamen de honden
uit op het terrein van Intratuin
bij een aantal gereed liggende
bamboestokken en vyver-
planten.
Het opgevraagde kenteken
van de bestelbus bleek te horen
aan een inwoner van Eindho
ven. De eigenaar had aangifte
van diefstal van die bus.
Het verhaal kreeg onverwacht
snel een vervolg. Zondagmid
dag vervoegden zich twee inwo
ners van Eindhoven (30 en 38
jaar oud) op het politiebureau
met een verhaal dat ze gehoord
hadden dat de gestolen bestel
bus in Venray onbeheerd zou
zijn aangetroffen. Weer kombi-
neerde de politiemannen goed.
Tydens het volgende verhoor
spraken beiden zich tegen zo
dat snel ontkennen niets meer
uithaalde. Het tweetal bekende
die afgelopen nacht met de bus
naar Venray te zijn gekomen
om uit Intratuin materiaal en
planten, voor de aanleg van
hun tuin op proletarische wyze
te verkrijgen.
Ze hadden gezien dat een po
litieauto bij hun bestelbus was
gestopt en dat was voor hen het
sein geweest om er vandoor te
gaan. Ze hadden een lift gekre
gen naar Eindhoven en hadden
daar by de politie aangifte ge
daan van diefstal van die bestel
bus, die overigens eigendom
was van een familielid, die de
bus had 'uitgeleend'.
Uit het onderzoek is niet
komen vast te staan of de Maas
keien bij Intratuin zyn ont
vreemd.
Na hun bekentenis en afstand
van de in beslag genomen spul
len, met de aanzegging dat van
een en ander proces-verbaal
was opgemaakt, werden zij in
de loop van maandag naar huis
gestuurd.