mm
'Mag 't wat minder?'
KARAOKE
RE A STAR
Te hard rijden groot
buurtprobleem
Te hard rijden geeft nauwelijks tijdwinst
CULTUUR
GROND
PROGRAMMA
MUZIEKFEESTEN
MERSELO 1994
Interactieve
folder
I Te koop
06-0223737
24 april
v.a.
15.00 uur
GRATIS
Ieders
verantwoordelijkheid
Minder bedreigend
Spectaculaire
resultaten
Extra gewicht
Minder letsel
Gezamenlijke
aanpak
Hoge tol
PEEL EN MAAS
Donderdag 21 april 1994 - Pagina
Voor lunch en diner
zit u bij restaurant
„La Vache" Oké
Hoenderstraat 2
tel. 04780-12038
PARKETVLOER
opschuren
tel. 04780-10632
TE HUUR
GEVRAAGD
Les/kantoorruimte
min. 25 m2
omg.
Venray-Wanssum
Aanb.:
W.K. Management bv
Stationsweg 5 te
Winschoten
tel. 05970-14669
zaterdag 30 april
Smartlappendag
draaien we mee in
de Malle Molen
van het leven
Café De Bonte Koe
geraniums 1,50
perkplanten 15-25 ct
fuchia 1,25
vele soorten stam
en kuipplanten
12,50
LIFRA, Lorbaan 12 a
Veulen-Venray
(Nabij Meerdal,
Centerparcs)
WE HEBBEN ZE WEER
bankstel 2-3 zits in
de lavado-stof nu:
ƒ1450,- In verschil
lende designs
Complete
Woninginrichting
van Hout en Janssen bv
Hoofdstraat 25 Liessel
t.o. de molen
tel. 04934-1277
Harrie Schelbergen
Niessenstraat 12 Veltum
Kunstgebitreparaties
f 25,-
binnen 15 min. klaar
Ook 's avonds
Venray - 04780-82356
één maal per jaar
mag 't,
Patsy zingen,
tijdens
Smartlappendag
heerlijk!
Gelegen tussen Venray
en Maashees.
Groot 2.22.10 ha.
Meer informatie? Bel gratis
of kom langs Markt 9 te Mill.
Zaterdag geopend van 10.00-12.00 uur
rabomakelaardij
Land van Cuiik
VOOR AL m ONROIËRENÖ GOED
"I EEN VERTROUWD ADRES!
TE KOOP
complete zwart-wit
doka-uitrusting
tel. 04780-83055
TE KOOP
jonge engelse
springer-span i els
met stamboom
Pr. Irene straat 15
TE KOOP
VW Passaat station
car diesel 1984 wit
3500,-
tel. 04780-89842
TE KOOP
mountainbike en
wielrenfiets
tel. 04780-46683
TE KOOP
Golf '87 automaat
vaste prijs ƒ12500,-
tel. 04780-89569
hJ IEN DE KOETS I 1
HET KOETSHUUS VENRAY
SCHOUTENSTRAATJE, TELEF.: (04780) 83848
TE KOOP
herenfiets met trom-
meiremmen ver-
sn. 61 hoog
omafiets 26", meis-
jesfiets 24", 4-deurs
kast
Kempweg 123
TE KOOP
Golf GTD '83
tel. 04780-83214
TE KOOP
vouwkampeer wa
gen Raodmaster Fa
mily extra 4-6 pers.
bermkeuken diessel-
bak voortent, grote
luifel
tel, 04780-85088
TE KOOP
scharreleieren, aar
dappelen, diverse
groenten als koolra
bi, paprika's, kom
kommer, tomaten
en 10 kg prei voor
ƒ5,-
Iians Vollenberg
Deumeseweg 40
tel. 85225
TE KOOP
Pueli Maxi 1990
rood met wit 550,-
tel. 04780-13735
TE KOOP
Pueh Maxi
tel. 88333 na 19.00 uur
TE KOOP
staande klok Tem
pus Fugit
tel. 04780-10308
TE KOOP
Toyota start. aut. Hi
tachi slijpmachine
met extra's sachs
dolmar elec. k.zaag
tel. 04780-84780
TE KOOP
Suzuki Alto eind '84
i.g.st. ƒ2500,-
tel. 04780-84878
(na 16.00 uur)
TE KOOP
in Venray 30 m2
vurenhouten plan
ken met visbek dik
29 mm
tel. 077-824962
TE KOOP
Adria Prima incl.
voort. e.d. bj '90
ƒ8950,-
tel. 04780-41669
TE KOOP
mooie Golf II GTi
bjr '85 model '90
i.z.g.s. alle opties
prys n.o.t.k.
tel. 04780-80549
TE KOOP
Renault 21 injectie
bwjr nov 1988
vraagprijs ƒ8750,-
tel. 04780-87451
TE KOOP
Suzuki GS450L bj
'80 i.z.g.st.
tel. 04780-10938
TE KOOP
Bébé confort turbo
buggy 2 in 1, cam
pingbedje, au
tostoeltje, traphekje,
flessenwarmer, gas-
kookplaat
tel. 04780-89534
TE KOOP
div. gebruikte
MERKFIETSENGa
zelle, Union, Bata-
vus. Tevens ATB's
city-bikes 20, 24 en
26", hybride8.
Rijwielhandel van Raay,
Langstraat 86 Venray
tel. 04780-85204
TE KOOP
mooie Ford Sierra
bwj '83 apk 1-95
ƒ2750,-
tel. 04780-13713
TE KOOP
bloeiende viooltjes,
bloeiende vaste
planten o.a. arabis,
aubrietia, akelei,
steenbreek, vele
soorten vetplantjes
voor de rotstuin 3
st. 2.75 en Buxus
voor haag en pot
P. Verrydt
Geijsterseweg 29
Oostrum
TE KOOP
Fiat Uno 45 grijs
met. bj '89 apk
1-1-95
tel. 04780-80338
TE KOOP
koelkast 1 pers ledi
kant met nachtkast
je en kast. zwart wit
computer Philips
2000 met instructie
tel. 04780-85025
TE KOOP
dwerg schnautsers,
kleur peper en zout
met stamboom
tel. 04780-41809
MET SPOED
TE HUUR GEVRAAGD
woning in centrum
tel. 04764-1525
uw 1 koloms geboorte
of trouwadvertentie in
PEEL EN MAAS
indien U uw kaarten
heeft laten drukken bij
van den munckhof
grotestraat 68 venray
telefoon 04780-82727
tweekoloms advertenties
halve prijs
AANGEBODEN
auto's van particu
lier, Hoofdstraat 2
Oirlo.
Tevens banden
vanaf ƒ25,-, geopend
tussen 17.00 en
21.00 uur ma. t/in
vrij.
tel. 04780:801£5/71422
Voorverkoopadressen: Merselo: P. Rieter, Grootdorp 75; LLTB Haag 4.
Venray: Lectuurhal, Grotestraat 5; Stomerij 'Veltum' Winkelcentrum Veltum;
Music World, Passage.
Woensdag 18 mei MODE SPEKTAKEL
20.00 uur Inclusief koud buffet en welk. drankje
Donderdag 19 mei DORPSAVOND
20.00 uur
Vrijdag 20 mei
20.00 uur
zaterdag 21 mei
13.30 uur
20.00 uur
zondag 22 mei
10.30 uur
14.30 uur
20.30 uur
maandag 23 mei
10.30 uur
11.30 uur
14.00 uur
19.00 uur
met karaoke en m.m.v. Stelnway
GOUD VAN OUD LIVE
m.m.v. Drietakt, In Between, Yesterday
en uit Engeland The Tremeloes
KINDERMIDDAG met de juniorshow van
Jochem van Gelder
COUNTRY Sc WESTERNAVOND
m.m.v. Sarah Jory Band (Eng.),
Sandra Vanreys, Greg Meadow,
Major Dundee en Ruud Hermans en Tulsa
entree
15,-
entree
ƒ5,-
entree
ƒ20,-
entree
ƒ5,-
entree
17,50
PLECHTIGE HOOGMIS
in de feesttent.
MATINEE met O.E.F. uit Oploo
DRIE KAPELLEN SHOW
m.m.v. Göhltaler Musikanten, Hulsberg
Freunde Echo, Overloon
Die Fidelen Rosentaler, Merselo
GREGORIAANSE DIALECTMIS
hi de feesttent
ALD MERSELSE DAG
GREENLIGHT EXPRESS
GREENUGHT EXPRESS om 21.00 uur
met optreden van HENK WIJNGAARD
entree ƒ5,-
entree
ƒ10,-
entree gratis
entree
ƒ5,-
Tijdens de muziekfeesten is de tent te bereiken onder tel. 04780-46447.
Inl. en tel reserveren: G. Hendriks, 04780-46554 of P. Rieter, 04780-46595
START KAARTVERKOOP ZATERDAG 9 APRIL!
Campagne om automobilist te bewegen tot beheerst rijgedrag
Jaarlijks kost het verkeer in Nederland zo'n 1200 doden. Het
gevaarlijkst zijn de 50 km/u- en 80 km/u-wegen. Maar liefst 70
procent van alle verkeersgewonden valt op wegen met een maxi
mumsnelheid van 50 km/u. Op de 80 km/u wegen valt de helft van
het aantal verkeersdoden.
Omdat te hard rijden een hoofdrol speelt bij het ontstaan en de
ernst van verkeersongevallen doen Veilig Verkeer Nederland en de
Voetgangersvereniging gezamenlijk een beroep op automobilisten
om hun snelheid zo veel mogelijk te matigen. Deze oproep heeft als
motto: 'Mag 't wat minder?'.
Als organisatoren van de campagne
'Mag 't wat minder?' willen de Voet
gangersvereniging en Veilig Verkeer
Nederland de weggebruikers - en
vooral de automobilisten - bewust ma
ken van hun verantwoordelijkheid op
de 50 km- en 80 km-wegen.
De campagne benadrukt dat een snel
heidslimiet geen verplichting is voor
automobilisten en andere snelle weg
gebruikers. 'Mag 't wat minder?' komt
op voor de voetgangers en fietsers,
die in veel verkeerssituaties gebaat
zijn bij een 'wat minder' hard rijden
door automobilisten dan de snelheids
limiet aangeeft.
Overigens vraagt de campagne alle
weggebruikers hun verantwoordelijk
heid te nemen. Omdat auto's nu een
maal bepalend zijn voor de ernst van
een ongeval, zijn automobilisten even
wel de eerst aangewezenen om hun
gedrag aan te passen en zo conflicten
met andere, meer onbeschermde,
verkeersdeelnemers te vermijden.
De kwetsbaarste groepen verkeers
deelnemers zijn ouderen, kinderen en
mensen met een handicap.
Welke rol snelheid speelt binnen de
verkeersonveiligheid blijkt uit onder
zoek van de Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV). Indien al het gemotoriseerde
verkeer binnen de bebouwde kom 30
km/u of minder rijdt, daalt het aantal
dodelijk verongelukte voetgangers tot
bijna nul. Tevens daalt het aantal do
delijk verongelukte (brom)fietsers met
25 procent.
Bovendien heeft een 30-km maatregel
nog een ander positief effect op de
mobiliteit van voetgangers en fietsers.
Zij ervaren de lagere snelheid als min
der bedreigend. Hun woonomgeving
wordt er leefbaarder door.
Ervaringen met 30 km/u gebieden, on
der andere in Rijswijk en Eindhoven,
wijzen uit dat een daling van het
aantal letselongevallen tot 90 procent
haalbaar is. Zelfs eenvoudige maatre
gelen, zoals het instellen van eenrich
tingsverkeer en het aanleggen van ver
keersdrempels, kunnen al leiden tot
een daling van het aantal letselonge
vallen met 70 procent.
Nu is het niet realistisch om overal
binnen de bebouwde kom een maxi
mumsnelheid van 30 km/u in te voe
ren. Er moeten nu eenmaal bepaalde
verkeersaders beschikbaar blijven voor
het doorgaande verkeer. En buiten de
bebouwde kom blijven er altijd nog de
provinciale wegen, waar nu een limiet
80 km/u geldt.
Maar al door een geringe snelheids
vermindering op de 50 km/u- en 80
km/u-wegen zijn spectaculaire resulta
ten mogelijk. Zo is aangetoond dat
zowel bij 30 km/u, 50 km/u als 80
km/u een snelheidsverlaging met 5
km/u al leidt tot 10 a 20 procent
minder ongevallen. Een vermindering
met 10 km/u (van de limiet 30, 50 of
80 km) geeft 25 tot 35 procent minder
ongevallen.
Uit de eerste landelijke Politiemonitor Bevolking, een groot onder
zoek naar criminaliteit, onveiligheid en politie, blijkt dat het veilig
heidsgevoel van buurtbewoners in belangrijke mate wordt aange
tast door te hard rijden (naast onder andere inbraak en diefstal)
Veilig Verkeer Nederland en de Voetgangersvereniging willen dan
ook dat te hard rijden vooral daar wordt aangepakt waar del
weggebruikers en bewoners er de meeste overlast van hebben.
Kinderen, ouderen en mensen met een handicap zijn de kwetsbaarste
verkeersdeelnemers. Door minder snel te rijden, kunnen automobilisten
meehelpen het verkeer vour hen veiliger te maken.
Uit deze cijfers blijkt dat zelfs een
kleine gedragsverandering bij de auto
mobilisten al grote positieve gevolgen
kan hebben voor de verkeersveilig
heid.
Hoewel het bestrijden van de ver
keersonveiligheid het hoofddoel is van
'Mag 't wat minder?', zijn er nog
andere argumenten, die de campagne
extra gewicht geven.
Zoals bekend blazen we tijdens het
autorijden veel schadelijke stoffen de
lucht in. Hoe harder we rijden, hoe
groter onze bijdragen aan het ontstaan
van zure regen en het broeikaseffect.
Minder snel rijden is dus gunstig uit
het oogpunt van energiebesparing.
Wat weer beter is voor het milieu,
want dat krijgt minder afvalstoffen te
verwerken.
Trouwens, ook voor uw portemonnee
kan een beheerste rijstijl geen kwaad.
Rustig rijden levert al gauw een etentje
op-
Bovendien veroorzaken langzamer rij
dende auto's ook minder geluidsover
last dan hard rijdende auto's.
Bewoners spelen daarin zelf een be
langrijke rol; zij immers ervaren het
meest nabij hoe onveilig hun straat is.
Bij hun activiteiten om de eigen omge
ving verkeersveiliger te maken richten
bewonersgroepen zich vaak tot Veilig
Verkeer Nederland en de Voetgan
gersvereniging voor raad of een des
kundige mening.
Vindt u dat er in uw woonomgeving of
op de schoolroute binnen of buiten uw
gemeente een onaanvaardbaar onveili
ge situatie bestaat waaraan allang iets
had moeten worden gedaan, maar
het u of anderen nog steeds niely
gelukt, neem dan eens contact op me
een vertegenwoordiger van de Voet
gangersvereniging in Den Haag of me
een plaatselijke afdeling van de vereni
ging Veilig Verkeer Nederland. Het te
lefoonnummer van het secretariaat vap
de Voetgangersvereniging is 070
3471501; het Verenigingssecretariaal
van Veilig Verkeer Nederland is telefo
nisch te bereiken via 035 - 211441.
Onderdeel van de campagne 'Mag 't
wat minder?' is een 'interactieve fol
der'. Deze ingenieuze schuifkaart
toont op speelse wijze het verband
tussen hard rijden, remweg en de
eventuele geldboete die voor een be
paalde snelheidsovertreding geldt. On
der andere tijdens verkeerscontroles
gaan promotieteams en vrijwilligers
van Veilig Verkeer Nederland deze
schuifkaart uitdelen. Automobilisten
kunnen dan zelf aflezen wat de gevol
gen en de risico's van hun rijgedrag
zijn.
'Mag 't wat minder?' is een geza
menlijke aanpak van: Veilig Verkeer
Nederland, Voetgangersvereniging,
Aktiecentrum Naleving Snelheidsli
mieten (ANS) en de Nederlandse
Onderneming voor Energie en Mi
lieu (NOVEM).
Als het onverhoopt toch tot een onge
luk komt, is snelheid bepalend voor de
gevolgen ervan. Hoe lager de gereden
snelheid, des te minder kans op ern
stig letsel.
Door de meer beheerste rijsnelheid is
de kans op een ernstig ongeval met
zwaar gewonden of dodelijke slachtof
fers kleiner. En ten slotte: alle ver
keersdeelnemers ervaren lagere snel
heden als minder bedreigend.
Kortom, er is geen enkel argument te
bedenken voor hard rijden, maar er
zijn wel talrijke argumenten die er voor
pleiten dat u als automobilist het op
de 50 km- en 80 km-wegen voortaan
iets kalmer aan gaat doen.
Kans op ongeval met slechte afloop wordt wel groter...
Gefilmd door cameralui schiet een automobilist het billboard met de affiche
van de campagne 'Mag 't wat minder?' voorbij. De opname is binnenkort te
zien in de televisiespot rondom de beoogde snelheidsbeheersing door
automobilisten.
Te hard rijden levert vaak een te
verwaarlozen tijdwinst op. Daar
staat tegenover dat de kans op
een ongeval met slechte afloop
bij een hogere snelheid sterk
toeneemt. Een voorbeeld.
A rijdt met zijn auto van X naar Y. De
afstand tussen beide plaatsen is 30
km. Zijn snelheid bedraagt gemiddeld
90 km/u. Hij doet er 20 minuten over.
Tijdens zijn rit is A wel in overtreding.
Hij rijdt op een weg met een snel
heidslimiet van 80 km/u. A gaat dus
10 km/u te hard.
B legt dezelfde route af, maar houdt
zich aan de 80 km per uur. Wie denkt
dat hij er véél langer overdoet dan A,
zit er naast. Zegge en schrijve 23
minuten duurt de reis. Een verschil
van slechts 3 minuten.
Bij een vergelijkbare test, maar dan
binnen de bebouwde kom (uiteraard
met aangepaste snelheid), blijkt de
tijdwinst nog veel geringer.
Kortom, het hard rijden van A levert
hem nauwelijks tijdwinst op. Maar hij
loopt wel een extra groot risico een
hoge tol te moeten betalen.
Als de, gemiddelde snelheid op
80-km-wegen, die nu 95 km/u be
draagt, met 5 km daalt, zou dat jaar
lijks 35 procent minder ongevallen met
letsel betekenen. Op 50 km-wegen
betekent 5 km/u langzamer gemiddeli P1
een ongevalsreductie van 20 procent.
Als iedereen op de 50 km/u en
km/u-wegen zich realiseert dat zelf! IJ
de limiet van 50 km/u of 80 km/u i
vaak te snel is, zou de daling van hel (l]
aantal slachtoffers wel 'ns in de buurt
van de honderden doden en duizeO[r
den gewonden uit kunnen komen. Hel d,
is dus meer dan de moeite waard ooi
op 50 km/u en 80 km/u-wegen d«
snelheidsmeter in de gaten te houden.