mm 'Mag 't wat minder?' KARAOKE RE A STAR Te hard rijden groot buurtprobleem Te hard rijden geeft nauwelijks tijdwinst CULTUUR GROND PROGRAMMA MUZIEKFEESTEN MERSELO 1994 Interactieve folder I Te koop 06-0223737 24 april v.a. 15.00 uur GRATIS Ieders verantwoordelijkheid Minder bedreigend Spectaculaire resultaten Extra gewicht Minder letsel Gezamenlijke aanpak Hoge tol PEEL EN MAAS Donderdag 21 april 1994 - Pagina Voor lunch en diner zit u bij restaurant „La Vache" Oké Hoenderstraat 2 tel. 04780-12038 PARKETVLOER opschuren tel. 04780-10632 TE HUUR GEVRAAGD Les/kantoorruimte min. 25 m2 omg. Venray-Wanssum Aanb.: W.K. Management bv Stationsweg 5 te Winschoten tel. 05970-14669 zaterdag 30 april Smartlappendag draaien we mee in de Malle Molen van het leven Café De Bonte Koe geraniums 1,50 perkplanten 15-25 ct fuchia 1,25 vele soorten stam en kuipplanten 12,50 LIFRA, Lorbaan 12 a Veulen-Venray (Nabij Meerdal, Centerparcs) WE HEBBEN ZE WEER bankstel 2-3 zits in de lavado-stof nu: ƒ1450,- In verschil lende designs Complete Woninginrichting van Hout en Janssen bv Hoofdstraat 25 Liessel t.o. de molen tel. 04934-1277 Harrie Schelbergen Niessenstraat 12 Veltum Kunstgebitreparaties f 25,- binnen 15 min. klaar Ook 's avonds Venray - 04780-82356 één maal per jaar mag 't, Patsy zingen, tijdens Smartlappendag heerlijk! Gelegen tussen Venray en Maashees. Groot 2.22.10 ha. Meer informatie? Bel gratis of kom langs Markt 9 te Mill. Zaterdag geopend van 10.00-12.00 uur rabomakelaardij Land van Cuiik VOOR AL m ONROIËRENÖ GOED "I EEN VERTROUWD ADRES! TE KOOP complete zwart-wit doka-uitrusting tel. 04780-83055 TE KOOP jonge engelse springer-span i els met stamboom Pr. Irene straat 15 TE KOOP VW Passaat station car diesel 1984 wit 3500,- tel. 04780-89842 TE KOOP mountainbike en wielrenfiets tel. 04780-46683 TE KOOP Golf '87 automaat vaste prijs ƒ12500,- tel. 04780-89569 hJ IEN DE KOETS I 1 HET KOETSHUUS VENRAY SCHOUTENSTRAATJE, TELEF.: (04780) 83848 TE KOOP herenfiets met trom- meiremmen ver- sn. 61 hoog omafiets 26", meis- jesfiets 24", 4-deurs kast Kempweg 123 TE KOOP Golf GTD '83 tel. 04780-83214 TE KOOP vouwkampeer wa gen Raodmaster Fa mily extra 4-6 pers. bermkeuken diessel- bak voortent, grote luifel tel, 04780-85088 TE KOOP scharreleieren, aar dappelen, diverse groenten als koolra bi, paprika's, kom kommer, tomaten en 10 kg prei voor ƒ5,- Iians Vollenberg Deumeseweg 40 tel. 85225 TE KOOP Pueli Maxi 1990 rood met wit 550,- tel. 04780-13735 TE KOOP Pueh Maxi tel. 88333 na 19.00 uur TE KOOP staande klok Tem pus Fugit tel. 04780-10308 TE KOOP Toyota start. aut. Hi tachi slijpmachine met extra's sachs dolmar elec. k.zaag tel. 04780-84780 TE KOOP Suzuki Alto eind '84 i.g.st. ƒ2500,- tel. 04780-84878 (na 16.00 uur) TE KOOP in Venray 30 m2 vurenhouten plan ken met visbek dik 29 mm tel. 077-824962 TE KOOP Adria Prima incl. voort. e.d. bj '90 ƒ8950,- tel. 04780-41669 TE KOOP mooie Golf II GTi bjr '85 model '90 i.z.g.s. alle opties prys n.o.t.k. tel. 04780-80549 TE KOOP Renault 21 injectie bwjr nov 1988 vraagprijs ƒ8750,- tel. 04780-87451 TE KOOP Suzuki GS450L bj '80 i.z.g.st. tel. 04780-10938 TE KOOP Bébé confort turbo buggy 2 in 1, cam pingbedje, au tostoeltje, traphekje, flessenwarmer, gas- kookplaat tel. 04780-89534 TE KOOP div. gebruikte MERKFIETSENGa zelle, Union, Bata- vus. Tevens ATB's city-bikes 20, 24 en 26", hybride8. Rijwielhandel van Raay, Langstraat 86 Venray tel. 04780-85204 TE KOOP mooie Ford Sierra bwj '83 apk 1-95 ƒ2750,- tel. 04780-13713 TE KOOP bloeiende viooltjes, bloeiende vaste planten o.a. arabis, aubrietia, akelei, steenbreek, vele soorten vetplantjes voor de rotstuin 3 st. 2.75 en Buxus voor haag en pot P. Verrydt Geijsterseweg 29 Oostrum TE KOOP Fiat Uno 45 grijs met. bj '89 apk 1-1-95 tel. 04780-80338 TE KOOP koelkast 1 pers ledi kant met nachtkast je en kast. zwart wit computer Philips 2000 met instructie tel. 04780-85025 TE KOOP dwerg schnautsers, kleur peper en zout met stamboom tel. 04780-41809 MET SPOED TE HUUR GEVRAAGD woning in centrum tel. 04764-1525 uw 1 koloms geboorte of trouwadvertentie in PEEL EN MAAS indien U uw kaarten heeft laten drukken bij van den munckhof grotestraat 68 venray telefoon 04780-82727 tweekoloms advertenties halve prijs AANGEBODEN auto's van particu lier, Hoofdstraat 2 Oirlo. Tevens banden vanaf ƒ25,-, geopend tussen 17.00 en 21.00 uur ma. t/in vrij. tel. 04780:801£5/71422 Voorverkoopadressen: Merselo: P. Rieter, Grootdorp 75; LLTB Haag 4. Venray: Lectuurhal, Grotestraat 5; Stomerij 'Veltum' Winkelcentrum Veltum; Music World, Passage. Woensdag 18 mei MODE SPEKTAKEL 20.00 uur Inclusief koud buffet en welk. drankje Donderdag 19 mei DORPSAVOND 20.00 uur Vrijdag 20 mei 20.00 uur zaterdag 21 mei 13.30 uur 20.00 uur zondag 22 mei 10.30 uur 14.30 uur 20.30 uur maandag 23 mei 10.30 uur 11.30 uur 14.00 uur 19.00 uur met karaoke en m.m.v. Stelnway GOUD VAN OUD LIVE m.m.v. Drietakt, In Between, Yesterday en uit Engeland The Tremeloes KINDERMIDDAG met de juniorshow van Jochem van Gelder COUNTRY Sc WESTERNAVOND m.m.v. Sarah Jory Band (Eng.), Sandra Vanreys, Greg Meadow, Major Dundee en Ruud Hermans en Tulsa entree 15,- entree ƒ5,- entree ƒ20,- entree ƒ5,- entree 17,50 PLECHTIGE HOOGMIS in de feesttent. MATINEE met O.E.F. uit Oploo DRIE KAPELLEN SHOW m.m.v. Göhltaler Musikanten, Hulsberg Freunde Echo, Overloon Die Fidelen Rosentaler, Merselo GREGORIAANSE DIALECTMIS hi de feesttent ALD MERSELSE DAG GREENLIGHT EXPRESS GREENUGHT EXPRESS om 21.00 uur met optreden van HENK WIJNGAARD entree ƒ5,- entree ƒ10,- entree gratis entree ƒ5,- Tijdens de muziekfeesten is de tent te bereiken onder tel. 04780-46447. Inl. en tel reserveren: G. Hendriks, 04780-46554 of P. Rieter, 04780-46595 START KAARTVERKOOP ZATERDAG 9 APRIL! Campagne om automobilist te bewegen tot beheerst rijgedrag Jaarlijks kost het verkeer in Nederland zo'n 1200 doden. Het gevaarlijkst zijn de 50 km/u- en 80 km/u-wegen. Maar liefst 70 procent van alle verkeersgewonden valt op wegen met een maxi mumsnelheid van 50 km/u. Op de 80 km/u wegen valt de helft van het aantal verkeersdoden. Omdat te hard rijden een hoofdrol speelt bij het ontstaan en de ernst van verkeersongevallen doen Veilig Verkeer Nederland en de Voetgangersvereniging gezamenlijk een beroep op automobilisten om hun snelheid zo veel mogelijk te matigen. Deze oproep heeft als motto: 'Mag 't wat minder?'. Als organisatoren van de campagne 'Mag 't wat minder?' willen de Voet gangersvereniging en Veilig Verkeer Nederland de weggebruikers - en vooral de automobilisten - bewust ma ken van hun verantwoordelijkheid op de 50 km- en 80 km-wegen. De campagne benadrukt dat een snel heidslimiet geen verplichting is voor automobilisten en andere snelle weg gebruikers. 'Mag 't wat minder?' komt op voor de voetgangers en fietsers, die in veel verkeerssituaties gebaat zijn bij een 'wat minder' hard rijden door automobilisten dan de snelheids limiet aangeeft. Overigens vraagt de campagne alle weggebruikers hun verantwoordelijk heid te nemen. Omdat auto's nu een maal bepalend zijn voor de ernst van een ongeval, zijn automobilisten even wel de eerst aangewezenen om hun gedrag aan te passen en zo conflicten met andere, meer onbeschermde, verkeersdeelnemers te vermijden. De kwetsbaarste groepen verkeers deelnemers zijn ouderen, kinderen en mensen met een handicap. Welke rol snelheid speelt binnen de verkeersonveiligheid blijkt uit onder zoek van de Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Indien al het gemotoriseerde verkeer binnen de bebouwde kom 30 km/u of minder rijdt, daalt het aantal dodelijk verongelukte voetgangers tot bijna nul. Tevens daalt het aantal do delijk verongelukte (brom)fietsers met 25 procent. Bovendien heeft een 30-km maatregel nog een ander positief effect op de mobiliteit van voetgangers en fietsers. Zij ervaren de lagere snelheid als min der bedreigend. Hun woonomgeving wordt er leefbaarder door. Ervaringen met 30 km/u gebieden, on der andere in Rijswijk en Eindhoven, wijzen uit dat een daling van het aantal letselongevallen tot 90 procent haalbaar is. Zelfs eenvoudige maatre gelen, zoals het instellen van eenrich tingsverkeer en het aanleggen van ver keersdrempels, kunnen al leiden tot een daling van het aantal letselonge vallen met 70 procent. Nu is het niet realistisch om overal binnen de bebouwde kom een maxi mumsnelheid van 30 km/u in te voe ren. Er moeten nu eenmaal bepaalde verkeersaders beschikbaar blijven voor het doorgaande verkeer. En buiten de bebouwde kom blijven er altijd nog de provinciale wegen, waar nu een limiet 80 km/u geldt. Maar al door een geringe snelheids vermindering op de 50 km/u- en 80 km/u-wegen zijn spectaculaire resulta ten mogelijk. Zo is aangetoond dat zowel bij 30 km/u, 50 km/u als 80 km/u een snelheidsverlaging met 5 km/u al leidt tot 10 a 20 procent minder ongevallen. Een vermindering met 10 km/u (van de limiet 30, 50 of 80 km) geeft 25 tot 35 procent minder ongevallen. Uit de eerste landelijke Politiemonitor Bevolking, een groot onder zoek naar criminaliteit, onveiligheid en politie, blijkt dat het veilig heidsgevoel van buurtbewoners in belangrijke mate wordt aange tast door te hard rijden (naast onder andere inbraak en diefstal) Veilig Verkeer Nederland en de Voetgangersvereniging willen dan ook dat te hard rijden vooral daar wordt aangepakt waar del weggebruikers en bewoners er de meeste overlast van hebben. Kinderen, ouderen en mensen met een handicap zijn de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Door minder snel te rijden, kunnen automobilisten meehelpen het verkeer vour hen veiliger te maken. Uit deze cijfers blijkt dat zelfs een kleine gedragsverandering bij de auto mobilisten al grote positieve gevolgen kan hebben voor de verkeersveilig heid. Hoewel het bestrijden van de ver keersonveiligheid het hoofddoel is van 'Mag 't wat minder?', zijn er nog andere argumenten, die de campagne extra gewicht geven. Zoals bekend blazen we tijdens het autorijden veel schadelijke stoffen de lucht in. Hoe harder we rijden, hoe groter onze bijdragen aan het ontstaan van zure regen en het broeikaseffect. Minder snel rijden is dus gunstig uit het oogpunt van energiebesparing. Wat weer beter is voor het milieu, want dat krijgt minder afvalstoffen te verwerken. Trouwens, ook voor uw portemonnee kan een beheerste rijstijl geen kwaad. Rustig rijden levert al gauw een etentje op- Bovendien veroorzaken langzamer rij dende auto's ook minder geluidsover last dan hard rijdende auto's. Bewoners spelen daarin zelf een be langrijke rol; zij immers ervaren het meest nabij hoe onveilig hun straat is. Bij hun activiteiten om de eigen omge ving verkeersveiliger te maken richten bewonersgroepen zich vaak tot Veilig Verkeer Nederland en de Voetgan gersvereniging voor raad of een des kundige mening. Vindt u dat er in uw woonomgeving of op de schoolroute binnen of buiten uw gemeente een onaanvaardbaar onveili ge situatie bestaat waaraan allang iets had moeten worden gedaan, maar het u of anderen nog steeds niely gelukt, neem dan eens contact op me een vertegenwoordiger van de Voet gangersvereniging in Den Haag of me een plaatselijke afdeling van de vereni ging Veilig Verkeer Nederland. Het te lefoonnummer van het secretariaat vap de Voetgangersvereniging is 070 3471501; het Verenigingssecretariaal van Veilig Verkeer Nederland is telefo nisch te bereiken via 035 - 211441. Onderdeel van de campagne 'Mag 't wat minder?' is een 'interactieve fol der'. Deze ingenieuze schuifkaart toont op speelse wijze het verband tussen hard rijden, remweg en de eventuele geldboete die voor een be paalde snelheidsovertreding geldt. On der andere tijdens verkeerscontroles gaan promotieteams en vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland deze schuifkaart uitdelen. Automobilisten kunnen dan zelf aflezen wat de gevol gen en de risico's van hun rijgedrag zijn. 'Mag 't wat minder?' is een geza menlijke aanpak van: Veilig Verkeer Nederland, Voetgangersvereniging, Aktiecentrum Naleving Snelheidsli mieten (ANS) en de Nederlandse Onderneming voor Energie en Mi lieu (NOVEM). Als het onverhoopt toch tot een onge luk komt, is snelheid bepalend voor de gevolgen ervan. Hoe lager de gereden snelheid, des te minder kans op ern stig letsel. Door de meer beheerste rijsnelheid is de kans op een ernstig ongeval met zwaar gewonden of dodelijke slachtof fers kleiner. En ten slotte: alle ver keersdeelnemers ervaren lagere snel heden als minder bedreigend. Kortom, er is geen enkel argument te bedenken voor hard rijden, maar er zijn wel talrijke argumenten die er voor pleiten dat u als automobilist het op de 50 km- en 80 km-wegen voortaan iets kalmer aan gaat doen. Kans op ongeval met slechte afloop wordt wel groter... Gefilmd door cameralui schiet een automobilist het billboard met de affiche van de campagne 'Mag 't wat minder?' voorbij. De opname is binnenkort te zien in de televisiespot rondom de beoogde snelheidsbeheersing door automobilisten. Te hard rijden levert vaak een te verwaarlozen tijdwinst op. Daar staat tegenover dat de kans op een ongeval met slechte afloop bij een hogere snelheid sterk toeneemt. Een voorbeeld. A rijdt met zijn auto van X naar Y. De afstand tussen beide plaatsen is 30 km. Zijn snelheid bedraagt gemiddeld 90 km/u. Hij doet er 20 minuten over. Tijdens zijn rit is A wel in overtreding. Hij rijdt op een weg met een snel heidslimiet van 80 km/u. A gaat dus 10 km/u te hard. B legt dezelfde route af, maar houdt zich aan de 80 km per uur. Wie denkt dat hij er véél langer overdoet dan A, zit er naast. Zegge en schrijve 23 minuten duurt de reis. Een verschil van slechts 3 minuten. Bij een vergelijkbare test, maar dan binnen de bebouwde kom (uiteraard met aangepaste snelheid), blijkt de tijdwinst nog veel geringer. Kortom, het hard rijden van A levert hem nauwelijks tijdwinst op. Maar hij loopt wel een extra groot risico een hoge tol te moeten betalen. Als de, gemiddelde snelheid op 80-km-wegen, die nu 95 km/u be draagt, met 5 km daalt, zou dat jaar lijks 35 procent minder ongevallen met letsel betekenen. Op 50 km-wegen betekent 5 km/u langzamer gemiddeli P1 een ongevalsreductie van 20 procent. Als iedereen op de 50 km/u en km/u-wegen zich realiseert dat zelf! IJ de limiet van 50 km/u of 80 km/u i vaak te snel is, zou de daling van hel (l] aantal slachtoffers wel 'ns in de buurt van de honderden doden en duizeO[r den gewonden uit kunnen komen. Hel d, is dus meer dan de moeite waard ooi op 50 km/u en 80 km/u-wegen d« snelheidsmeter in de gaten te houden.

Peel en Maas | 1994 | | pagina 18