Een beslissing vragen van de overheid, hoe gaat dat? Landschapsonderhoud IKL in Venray Opgave leerlingen voor de basisscholen in Venray-kom Verordeningen belastingen goedgekeurd p-as Nieuw raadslid benoemd Invaliden parkeerplaats aangewezen Koopzondagen in 1994 Algemene wet bestuursrecht (1) Meer gemeentepraat op pagina obs de Landweert Boterbloem 45 NPfrgEHT i kbs de Vtaswei H Boterbloem 47 fkbs Dr. Poels" jLJ Langeweg 92 kbs St. Petrus' Banden] Dr. Poelsstraat6____ kbs de Kruudwia Klaproos 21 pbs de Hommel Oostsingel 39 obs de Flierefluit Kiosk 116 kbs de Foekepot Kiosk 3 kbs de Bongerd Eikenlaan 1 obs de Keg .Blauwververstraot 181" kbs Coninxhof Goudsmidstraat 9 De voorzitter van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad van Ven ray heeft op 7 maart besloten mevr. A. Bosmans-Aarts te benoe men tot lid van de gemeenteraad. Haar benoeming is een gevolg van het overly den van de heer W. Wil- lems. Het besluit ligt ter inzage op de afdeling burgerzaken in het ge meentehuis (art W7 van de kies wet). Burgemeester en wethouders van Venray hebben besloten op de Ko ningskaars één parkeerplaats tot gereserveerde invalidenparkeer plaats aan te wyzen ten behoeve van een bewoner van deze straat Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen dertig dagen na datum van de publikatie beroep aantekenen. U dient het beroep schrift te richten aan de Koningin en in te dienen by de Commissaris van de Koningin. Voor nadere infor matie kunt u zich wenden tot de vakbalie gemeentewerken van de gemeente (tel. 23379). De gemeente heeft besloten - op grond van de Winkelslui tingswet 1976 - voor 1994 de vol gende vier zon-/feestdagen aan te wyzen als koopzondagen: - zondag 20 maart (Modezon dag) - zaterdag 30 april (Koningin nedag) - zondag 27 november (Sinter klaaszondag) - zondag 18 december (Kerst koopzondag) Indien de Winkelsluitingswet 1976 in de loop van dit jaar ge- wy zigd wordt, zyn er acht koop zondagen mogelyk. De volgen de dagen zullen dan alsnog offi cieel als koopzondag worden aangewezen of gedoogd: - maandag 4 april (tweede paas dag), tb.v. garagebedrijven, tuinderyen en tuincentra - zondag 17 april, tb.v. garage bedrijven - 23 mei (tweede pinksterdag), Aid Merselse Dag, muziekfeest Merselo - zondag 18 september, Mode zondag. Wy wyzen u erop dat u voor de desbetreffende evenementen tydig op grond van de Algeme ne Politieverordening Venray de vereiste vergunning dient aan te vragen. De stichting Instandhouding Kleine landschapselementen in Limburg (1KL) verricht deze win ter in het buitengebied van Ven ray onderhoud aan een 30-tal kleine landschapselementen. Het gaat daarbij ondermeer om hout wallen, houtsingels, kleine bosjes en hoogstamboomgaardjes. De stichting IKL zal met name werken aan groene elementen die liggen in de Meerselsche Peel en in het beekdal avan de Oostrumsche Beek. In de Meerselsche Peel gaat het vooral om houtsingels. In het beekdal van de Oostrumsche Beek betreft het enkele houtwallen ter hoogte van Spraeland en elzen- broekbossen ten zuiden van de weg Wanssum-Deume. De hoogstam boomgaardjes liggen vooral nabij de kernen Merselo en Oirlo. HAKHOUTBEHEER Het onderhoud bij de houtsingels en de bosjes bestaat uit zogenaamd hakhoutbeheer. Dit betekent dat vrijwel de gehele begroeiing om de zoveel jaar wordt gekapt. Slechts enkele bomen blijven daarbij staan. Het beeld dat daarbij ontstaat lijkt veel op kaalslag. De loofiioutstob- ben zullen in het vooijaar echter weer uitlopen. De uitlopers ontwik kelen zich binnen enkele jaren tot een lage en dichte begroeiing van struiken. Juist deze begroeiing wordt door tal van dieren dankbaar gebruikt als nest- en schuilplaats. Wanneer geen onderhoud wordt ge pleegd aan de houtopstanden groei en ze hoog en breed uit met weinig onderbegroeiing. De natuurwaarde van dit soort 'holle' beplantingen is hierdoor geringer dan bij een stru weelachtige begroeiing van strui ken. HOOGSTAMBOOMGAARDEN In verband met de IKL-aktie Hoogstambomen, de bloesem van Limburg, voert IKL in 13 Venrayse hoogstamboomgaarden werkzaam heden uit Hierbij wordt het achter stallig snoeiwerk uitgevoerd aan circa 100 oude bomen en worden 50 jonge bomen bygesnoeid. Ver der worden dit jaar ook een aantal nieuwe hoogstamfruitbomen ge plant op de opengevallen plekken in de boomgaarden. STICHTING IKL De stichting IKL voert als particu liere organisatie op basis van ge- me en tel \jke projekten onderhoud uit aan kleine landschapselemen ten. IKL werkt daarby met name aan die landschapselementen op terreinen van particuliere grondge bruikers. Door vakkundig onder houd tracht de IKL deze elementen in het buitengebied te behouden. Dat is gewenst omdat ze het land schap op een byzondere w\jze aan kleden. Daarnaast is de waarde voor de natuur van groot belang. Voor veel planten en dieren zijn de ze landschapselementen namelijk de laatste wijkplaatsen waar ze kun nen verblijven, voedsel vinden en een nestplaats kunnen maken. Daarnaast zijn ze voor veel vogels, amfibieën, insekten en zoogdieren onmisbaar als verbindingsweg tus sen de grotere natuurgebieden. TECHNISCHE COMMISSIE De stichting IKL voert dit werk aan natuur en landschap uit op ba sis van gemeentelijke werkplan nen. Die worden opgesteld in goed overleg met een commissie die de aktiviteiten beoordeelt en bege leidt. In de commissie voor werk in Venray zijn vertegenwoordigd de gemeente, de landbouw, de natuur bescherming, de jagers en de geza menlijke dorpsraden. In de commissie hebben zitting: J. Vaes- sen en M. de Bresser namens de ge meente; L. Pouwels, Heidse School- weg 1, Heide, namens de LLTB; G. Pouwels, Beek 2, Merselo, namens het IVN; L. Arts, Hoogriebroekse- weg 7, Oirlo, namens de KNJV; H. Philipsen, Heidsepeelweg 23, Ys- selsteyn, namens de gezamenlijke dorpsraden. GEMEENTEHUIS VENRAY Raadhuisstraat 1 Telefoon 04780-23333 Correspondentieadres; Postbus 500 5800 AM VENRAY De openingstijden van het ge meentehuis zijn als volgt: - Het Centraal Informatiepunt (CIP) is van maandag t/m vrijdag geopend van 09.00 tot 17.30 uur. De vakbalies van Burgerzaken, So ciale Zaken, Financiën en Gemeen tewerken zijn van dinsdag t/m vrijdag geopend van 09.00-13.00 uur en op maandag van 09.00-17.30 uur. Het gemeentehuis is telefonisch be reikbaar op alle werkdagen van 08.00-18.00 uur. Spreekuren b. en w. uitsluitend te bezoeken na telefonische afspraak via de stafeenheid bestuursonder- steuning, tel. 04780-23269, alléén vóórmiddag. Burgemeester J.F.H.A.B. Waals Maandag van 10.00 tot 11.00 uur algemene bestuurszaken: gewestelij ke en intergemeentelijke samenwer king, bestuurlijke koördinatie; open bare orde en veiligheid; voorlichting en inspraak algemeen; dorps en wijk raden; personeel, organisatie en in formatica; interne dienstverlening; ekonomische zaken: bevordering werkgelegenheid, markten en ker missen, handel en middenstand, be vordering toerisme, bedrijfs- en winkelvestiging. Wethouder E.M.A.A. de Loo (loco-burgemeester) Maandag van 10.00 tot 11.Q0 uur. milieuzaken: algemeen milieubeleid, hinderwetszaken, afvalverwerking, mestverwerking, bodemsanering; maatschappelijke zorg: gezondheids zorg, maatschappelijk werk, ouderen zorg, werklozenzorg (RBA), sociale werkvoorziening (WSW), culturele minderheden; sociale vernieuwing; emancipatie. Wethouder J.H.M.O. Truijen Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. financiën: belastingen, gemeentega ranties (hypotheken); openbare wer ken: wegen, riolering, reiniging, groen, verkeer en vervoer; agrarische zaken: ruilverkaveling, beheer en ver koop landbouwgronden. Wethouder H.M. Kersten Maandag van 10.00-11.00 uur. ruimtelijke ordening; volkshuisves ting; bouw- en woningtoezicht; welstandstoezicht; stedebouw; grondbedrijf (m.u.v. beheer land bouwgronden): beheer eigendom men; exploitatie bestemmingsplan nen; grondverwerving; gronduitgifte. Wethouder P.J.H. Driessen Maandag van 10.00-11.00 uur. culture zaken: muziekschool, mu seum, schouwburg, bibliotheek, mo numentenzorg, oud archief, culturele verenigingen, grote en kleine kun sten, vrije academie; sociale zaken; onderwijs; volwassenen-edukatie; sportzaken; rekreatie; jeugd- en jon gerenwerk; akkommodatie-aangele- genheden; sociaal-cultureel werk; mondiale vraagstukken; mediazaken; kinderopvang. Op 1 januari 1994 is de Algemene wet bestuursrecht in werking getreden. Het bestuursrecht regelt de verhoudingen tussen overheid en burger. Alle bestuursorganen in Nederland - dus ook de gemeenten - hebben nu met dit recht te maken. Ook burgers die een beslissing vragen, bezwaar maken of beroep instellen, moeten zich aan de regels van de Algemene wet bestuursrecht (AWB) houden. De komende weken kunt u in de ze rubriek lezen over de AWB. U leest hoe u een beslissing vraagt, hoe u bezwaar kunt maken en hoe het zit met (hoger) beroep. Deze week hebben we het over het vra gen van een beslissing U wilt bij voorbeeld een bijstandsuitkering, een vergunning om een schuurtje te bouwen of u wilt een vergunning om een braderie te organiseren. In al deze gevallen moet u een aan vraag indienen bij de gemeente. Als u een vergunning uitkering of iets anders vraagt, moet u dat schriftelijk doen. Soms kunt u hier voor een formulier invullen, soms moet u zelf een brief schrijven. U kunt dit even nagaan by de afdeling die uw aanvraag behandelt. Als u een brief schrijft, moet u het volgende vermelden: uw naam en adres; de datum waarop u de aanvraag indient; wat u wilt aanvragen (bijvoor beeld een vergunning); verder moet u de gegevens meesturen die van belang zijn voor de aanvraag. Als u twijfelt, kunt u by de afdeling even vra gen welke gegevens dat zyn; ten slotte moet u de aanvraag on dertekenen. Houd rekening met alle bovenge noemde vereisten by uw aanvraag, anders lean de gemeente besluiten uw aanvraag niet in behandeling te nemen. Het is mogelijk dat u gevraagd wordt meer gegevens toe te sturen; in principe moqt u dit doen. doet u dat niet, dan hoéft uw aanvraag niet behandeld te worden. U krijgt hier van binnen vier weken bericht. U kunt alleen weigeren bepaalde ge gevens te verstrekken, als daardoor ernstige schade aan privacy kan ontstaan. Dit geldt niet voor gege vens die u wettelijk verplicht bent te geven; deze moet u altijd ver strekken. Als de gemeente meer ge gevens van u wil hebben, krijgt u de tijd om uw aanvraag in te vullen. DE BESLISSING U hebt een aanvraag ingediend. Wat kunt u verwachten? De ge meente stelt zich op de hoogte van alle gegevens die belangryk zyn voor de aanvraag. Misschien zijn er meer mensen betrokken b(j uw aanvraag. Deze mensen moeten ook een woordje mee kunnen spreken. Alle belangen moeten worden mee gewogen, zodat de gemeente de juiste beslissing kan nemen. Het is mogelijk dat uw aanvraag wordt bekendgemaakt in bijvoor beeld deze rubriek om andere be trokkenen op de hoogte te brengen Evenals in voorgaande jaren zal de aanmelding van leerlingen voor de katholieke, de protestants- christelyke en de openbare basis scholen in Venray-kom voor het schooljaar 1994-1995 op één en de zelfde datum en hetzelfde tydstip plaatsvinden. Op maandag 14 maart a.s. kun nen de leerlingen worden opgege ven die in het schooljaar 1994-1995 voor het eerst één van de basisscho len in Venray-centrum zullen gaan bezoeken. In al deze scholen - ka tholieke, protestants-christelijke en openbare - kunnen de ouders/ver zorgers daarvoor terecht van 16.00-17.00 uur. Als leerling kunnen worden aan gemeld de kinderen die op 1 augustus 1994 vier jaar zyn of ty- dens dat schooljaar vier jaar wor den (dus: kinderen geboren tussen 1 augustus 1990 en 1 augustus 1991). Bij het opgeven van de leer lingen dienen de ouders/verzorgers de juiste persoonsgegevens van het kind te overleggen; derhalve wordt verzocht het trouwboekje of pas poort mee te brengen. Om de leerlingen zo gunstig mo gelyk over de scholen te verdelen, hebben de katholieke schoolbestu ren in Venray-centrum met elkaar de afspraak, dat voor elke basis school een zogenaamd voedingsge- bied geldt. Op de bijgevoegde kaart zijn aan gegeven: - de katholieke basisscholen, mét daarby behorende grenzen van voedingsgebieden - de protestants-christelyke basis school De Hommel en de openba re basisscholen De Keg, De Fliere fluit en De Landweert. Hiervoor geldt géén voedingsgebied. Uit de ze scholen kan een keuze worden gemaakt. Het voorgaande betekent, dat de kinderen die een katholieke basis school gaan bezoeken, dienen te worden aangemeld by de school in hun voedingsgebied. Kinderen die een openbare school gaan bezoe ken, kunnen worden aangemeld by de school van eigen keuze. Voor de katholieke basisscholen De Vlaswei en De Kruudwis in Landweert geldt één voedingsge bied. Kinderen kunnen worden aangemeld bij de school van eigen keuze. In verband met de beperkte huisvestingscapaciteit in de wijk Landweert en mede gelet op de noodzaak van een evenwichtige ver deling van de vierjarigen over beide katholieke scholen kan plaatsing van de aangemelde leerlingen niet vooraf worden gegarandeerd. Voor meer informatie kunt u te recht by de leerplichtambtenaren van de gemeente Venray: H. Loo- nen, tel. 23362 en F. Meyer, tel. 23360. van uw aanvraag. Dit gebeurt niet, als waarschynlyk niemand belang heeft bij uw aanvraag. Bijvoorbeeld als u vraagt om huursubsidie of een uitkering. UW VERHAAL VERTELLEN Soms is het nodig dat u de aan vraag nader toelicht. Dit wordt 'horen' genoemd. Horen kan schrif telijk of telefonisch gebeuren. U kunt echter ook worden uitgeno digd voor een gesprek. Horen is niet altijd verplicht. Als het om een spoedgeval gaat of als u en anderen al gelegenheid hebben gehad om commentaar te geven, kan de gemeente besluiten het ho ren over te slaan. U wordt wèl gehoord als de ge meente uw aanvraag wil afwyzen, omdat ze andere gegevens heeft of ervan uitgaat dat uw gegevens niet juist zijn. Of als er meer mensen be trokken zijn by uw aanvraag. Het is voor een goede beslissing vaak no dig dat iedereen zijn mening kan geven. DE HOORZITTING Als u wordt gehoord mag u altyd iemand meenemen. U zou een fa milielid of kennis kunnen meene men die verstand heeft van wettelijke regels. U wordt dan bij gestaan tijdens de hoorzitting. U kunt u ook laten vertegenwoor digen. Dan geeft u iemand anders het recht voor u het woord te doen. U hoeft dan zelf niet bij de hoorzit ting aanwezig te zijn. Als u zelf niet aanwezig bent, moet u de persoon die u vertegenwoordigt wel een schriftelijke volmacht meegeven. U kunt u natuurlijk ook profes sioneel laten by staan of laten verte genwoordigen door een advocaat. - Deze hoeft u geen volmacht te ge ven de kosten van de advocaat moet u zelf betalen. BESLISTERMIJN EN MOTIVERING De gemeente neemt aan de hand van alle gegevens een beslissing over uw aanvraag. U kunt informe ren hoe lang het duurt voordat de beslissing is genomen. Deze ter- myn heet 'beslistermijn'. De beslis termijn loopt niet als u is gevraagd de gegevens aan te vullen en u daar nog mee bezig bent. De gemeente geeft ook aan waar om ze de beslissing heeft genomen. Dit heet 'motivering'. Als uw aan vraag wordt afgewezen, vermeldt de gemeente in de beslissing waarom dit is gebeurd. Het geven van een motivering is niet altyd verplicht Bijvoorbeeld als u de vergunning krygt waarom u hebt gevraagd. Als het gaat om een spoedgeval, is het mogelyk dat de motivering niet by de beslissing is vermeld. U krygt de motivering dan later thuisgestuurd. Krygt u geen motivering en wordt deze niet nagestuurd, dat kunt u daar altijd nog om vragen. BEKENDMAKING VAN BESLISSING Als er een beslissing is genomen krijgt u hiervan bericht De beslis sing wordt dan 'beschikking' ge noemd. Bent u het niet eens met de beschikking, dan kunt u meestal bezwaar maken. In de beslissing moet staan of u bezwaar kunt ma ken, by wie u dat moet doen en bin nen welke termyn. Is dit niet vermeld, dan kunt u dit navragen bij de afdeling die uw aanvraag be handeld heeft. Over het vragen van een beslis sing hebben de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken een vouwblad gemaakt Dit is ver krijgbaar bij de afdeling Service voorlichting van het ministerie van Justitie, Postbus 20301, 2500 EH Den Haag, tel. 070-3706855. Of bij het Centraal Informatie punt in de hal van het gemeen tehuis. De hierna volgende belastingverordeningen zijn koninklyk goedge keurd. U kunt deze verordeningen inzien op het gemeentehuis. Raad huisstraat 1, op maandag van 09.00 tot 17.30 uur en op dinsdag tot en met vrydag tussen 09.00 en 13.00 uur. Indien u meer informatie wilt kunt u kontakt opnemen met de heer G. Lindeboom, tel. 04780-23431. Verordening datum nummer goedkeuring goedkeuring Aanpassen tarief en betaaltermijnen 1. Verordening onroerende-zaakbelastingen 31-01-1994 2. Verordening afvalstoffenheffing 01-03-1994 3. Verordening rioolrechten 01-03-1995 4. Verordening hondenbelasting 24-02-1994 Aanpassing verordening aan Algemene wet bestuursrecht 1. Verordening hondenbelasting 31-01-1994 94.000843 2. Verordening onroerende-zaakbelastingen 31-01-1994 3. Verordening afvalstoffenheffing 24-02-1994 4. Verordening woonwagen rechten 24-02-1994 5. Verordening precariorechten 31-01-1994 6. Verordening toeristenbelasting 2402-1994 7. Verordening parkeerbelasting 31-01-1994 94.000843 94.001643 94.001643 94.001534 94.000843 94.001534 94.001534 94.000843 94.001534 94.000843 obs katholieke basisschool protestants - christelijke basisschool openbare basisschool INFORMATIE Meer informatie omtrent de akti viteiten van de stichting IKL in de gemeente Venray is verkrygbaar by de hiervoor genoemde leden van de commissie of bij J. Geurts, de pro- jektvoorbereider by de IKL, tel. 04750-31200. Bij hakhoutbeheer loopt de houtstobbe na korte tijd weer uit en vonnt zich een struikachtige begroeiing.

Peel en Maas | 1994 | | pagina 17