„BEWUST GEKOZEN VOOR BEDRIJFSAUTO-TECHNICUS Fiscaal in zicht Nieuwe mogelijkheden bij het InterVen College LEREN EN WERKEN IS EEN IDEALE COMBINATIE IN DEZE BRANCHE IS NOG GENOEG WERK" VAN MIJN HOBBY MIJN BEROEP NAKEN KOM NAAR DE VOORLICHTINGSDAG OP 19 OF 26 FEBRUARI 1994 rjJ; Snel nieuw bestemmingsplan voor Merselo ui „LEREN EN GELD VERDIENEN" JA ik kom naar de voorlichtingsdag Oort - overboord Weet U, wat er gebeurt als U NIET adverteert PEEL EN MAAS opgelet F PEEL EN MAAS Donderdag 27 januari 1994 - Pagina 11 In 1990 werden we gekonfron- r teerd met de belastingvereenvoudi- gingen van Oort. Makkelijkere j tarieven, geïntegreerde premiehef- fing en minder tariefgroepen. In het kielzog van die wetgeving kwa- men Oort II en III; de beperking I van allerlei aftrekposten. Dat maak- |te de zaak eerder gekompliceerder dan eenvoudiger. In de praktijk kan bijna niemand zijn kosten nog af- j trekken. De 5%-regeling (nu 6) wordt standaard. Maar niet ieder- een legt zich daarbij neer. Een be- 1 lastingplichtige slaagde erin de Hoge Raad te winnen voor aftrek van (inriehtings)kosten van zijn werkkamer thuis en voor koffie- j geld. Zoals in een eerdere publikatie is i aangeven dient voor aftrek van de i kosten voor de studeerkamer thuis de kost daar grotendeels verdiend I te worden. Meneer Janssen slaagde erin dat aannemelijk te maken. Zijn aftrek werd door de fiscus op I grond van de wet Oort beknot tot i 15% van de forfaitaire huurwaarde voor de eigenaar-bewoner. Voor een huurder is dat 15% van de hogere huurwaarde zoals die genoemd is 1 in artikel 42a lid 9 van de wet. Dat laatste is een bruto bedrag, dus ho lt ger, van het lagere huurwaardefor- 1'ait zijn fictieve kosten af. De Hoge Raad maakte korte metten met het standpunt van de fiscus, het Hof en ij zelfs de wetgever. EG-wetgeving ver- biedt ongelijke behandeling en gaat ii boven nationale wetgeving. De Hoge Raad overwoog even de hele beper- i king tot 15% maar helemaal te j- schrappen om vervolgens aan te ge- i ven dat zolang geen 'heroverwe- ij ging' heeft plaatsgevonden de kostenaftrek voor bewoners, eige- naren en huurders, gelijk moet zijn: 15% van het hoge forfait. De Een maandelijkse rubriek over fiscale aktualiteiten CU 1 BEZflsriAtt b fr—i orwumu k^v| D«ID»G 1 L- yuasA 1 psas wetgever wordt daarmee volledig opzij gezet, het werk is niet goed ge daan. De ongelijkheid wordt niet geaccepteerd. Of dit nog niet spektakulair ge noeg was werd in dezelfde uit spraak de aftrek van koffiegeld door deze meneer Janssen toege staan. De wet heeft deze aftrek wel iswaar geschrapt doch de Inspek- ties hebben toegestaan dat aan niet- ambulante werknemers onbelast koffiegeld werd verstrekt. Als dit wordt toegestaan dient ook degene die die vergoeding niet krygt recht te hebben op aftrek van dezelfde kosten. Deze symmetrie was vóór Oort heel gewoon. Kosten die af trekbaar waren mochten worden vergoed en vice versa. Oort door brak die symmetrie. Maar dat werkt alleen voor ambulante werknemers stelde de Hoge Raad uit de ka merstukken vast. De werknemer die op één plek zit te werken en waarneemt dat aan anderen in 'n vergelijkbare situatie bepaalde kosten worden vergoed kan voor die kosten aftrek claimen. De fiscus mag niet het een in strijd met de wet dulden en het ander schrap pen. De ƒ220,- koffiegeld waren af trekbaar. eveneens op grond van het gelijkheidsbeginsel. Wellicht bij u ook. Een verrassende bres in het Oort-fort dat rondom de kostenaf trek is opgetrokken. Wellicht voor u aantrekkelijk bij de komende aangifte. Mr. T.C. van Zwieten Rühl/Haegens/Van Aar Accountants en Belastingadviseurs Kantoren te Boxmeer, Venray en Reuver, tel. 08855 - 76464. Portemonnee "gerold" Een 26-jarige inwoonster deed donderdag aangifte van diefstal van haar portemonnee uit haar tas tij dens het winkelen in het centrum. In de portemonnee zaten twee bankpasjes en een geldbedrag van 200, Leunen en Oostrum moeten wachten op Structuurvisie In maart komen er concrete voorstellen over woningbouw op de kerkdorpen. Dat heeft wethou der Kersten, in navolging van eer dere mededelingen in de gemeenteraad, gisteren laten weten. De voorstellen zijn gemaakt naar aanleiding van de evaluatie en voor tgangsreportages die op hun beurt weer zijn voortgevloeid uit de in 1991 gepresenteerde nota Kleine Kernen. Daarin werd destijds al aangegeven dat de gemeente op di verse dorpen vast zou lopen met de woningbouw. Inmiddels is het zo ver dat binnen de huidige bestem mingsplannen er bijvoorbeeld in Ysselsteyn, Leunen, Merselo en Hei de geen woning meer te bouwen valt. In Oostrum is nog welgeteld één woning te koop en zijn drie ka vels 'in onderzoek' zoals dat heet. In de overige dorpen zijn de proble men minder urgent, deels ook om dat de animo om er te wonen minder groot is. Veulen heeft vol gens de wethouder ruimte voor vijf woningen en Smakt kan er zes kwijt. In Oirlo kunnen zelfs wel tien woningen gebouwd worden en in Castenray loopt men evenmin vast. Vredepeel heeft zoals bekend moeite om het inwoneraantal op peil te houden zonder het autochto- niteitsbeginsel aan te tasten. Volgens Kersten moet er voor Merselo heel snel een nieuw bestemmingsplan komen. De we thouder is optimistisch over de wo ningbouw op dit kerkdorp. "Daar komen we er wel uit". Hetzelfde geldt voor Leunen en Oostrum, al komen voor deze kernen niet me teen afzonderlijke plannen. elke week nieuws Inbraak in Paschalis Het staat vast dat de dader van een inbraak in de gebouwen van Pa schalis met de fiets is gekomen, want op de plaats waar hij een raam heeft geforceerd heeft hy die als een soort opstapje gebruikt. Ver schillende lokalen bleken door zocht te zijn. De buit bedroeg wat geld. maar het bedrag kon ons niet worden medegedeeld. Oostrum en Leunen moeten wach ten tot de Structuurvisie. In Ysselsteyn verwacht Kersten dat op de korte termijn een project aan de Puttenweg (Middenpeelweg) wel mogelijk is. Dat vergt eveneens een nieuw bestemmingsplan, maar er liggen geen stankcirkels in de weg. Wel zullen er geluidwerende maatregelen getroffen moet wor den, maar ook hiervan zegt de we thouder 'we komen er wel uit'. Voor de langere termyn is hij daarvan overigens minder overtuigd. Het kerkdorp Heide lijkt de enige kern waar de stankcirkels uitbrei ding in een muurvaste greep heb ben. Wat voor oplossing Bert Kersten en de ambtenaren van VROM daarvoor aandragen is nog niet bekend. Op zaterdag 29 januari houdt het InterVen College haar jaarlijkse open dag. Tydens deze open dag zal het mogelijk zyn uitvoerige infor matie te verkrijgen over het kom- plete scala van beroepsopleidingen. Daarin zyn enkele interessante ver nieuwingen te konstateren. Het afgelopen jaar is de nieuwe 4-jarige opleiding Transport en Lo gistiek van start gegaan. Deze oplei ding is een initiatief van de lande lijke bedrijfstak en het onderwijs. Het is slechts op zeven plaatsen in Nederland mogelijk de opleiding te volgen, en Venlo is er daar een van. Het InteiVen College verzorgt de opleiding in nauwe samenwerking met het Over Maas College te Roermond. De opleiding kent twee richtin gen: Warehousemanagement en Vervoersmanagement Doordat de bedrijfstak een van de initiatiefne- Verkeersongelukken Woensdagmorgen omstreeks 7.30 uur werd op het rijwielpad langs de Wanssumseweg een 19-jarige fietser uit Oostrum van achteren aangere den door een bromfiets, bestuurd door een 18-jarige inwoner van Ven ray. Bij de botsing kwamen beiden ten val en liepen dusdanige ver wondingen op dat ze voor behande ling naar het ziekenhuis moesten worden vervoerd. Het is niet duide lijk waarom de bromfietser de voor hem rijdende fietser niet heeft op gemerkt. Woensdagmorgen omstreeks 8.30 uur stak een 10-jarig meisje de Zuidsingel over.ter hoogte van de Plataanstraat en lette onvoldoende op het verkeer. Een 45-jarige bestuurder van een personenauto kon het kind niet meer ontwyken. Het meisje moest voor behandeling naar het ziekenhuis worden vervoerd. Woensdagavond omstreeks 19.00 uur lette op de Mgr. Hanssenstraat in Oostrum een 22-jarige bromfiet ser uit Venray onvoldoende op. Hij botste met zijn bromfiets tegen een rechts van de weg geparkeerde per sonenauto. De bromfietser kwam ten val en moest voor behandeling van verwondingen aan benen en lies naar het ziekenhuis worden overgebracht. Donderdagmorgen omstreeks 9.00 uur was waarschijnlijk het spiegelgladde wegdek van de Beek- weg oorzaak dat de personenauto,-, bestuurd door een 29-jarige in- met gewonden woonster van Son en Breugel ter hoogte van Zwartwater onbestuur baar werd. Nadat de auto als het wa re aan het "tollen" was geraakt kwam deze tegen een boom tot stilstand. De bestuurster moest met verschillende verwondingen naar het ziekenhuis worden vervoerd. De uitrukkende hulpverlenings diensten werden door de alarmcen trale erop gewezen dat de Beekweg "spekglad" was. Deskundigen kon den geen verklaring geven over die gladheid ter plaatse, omdat dit de eerste keer was sinds de Beekweg een nieuwe slijtlaag heeft gekregen. De mogelykheid is niet uitgesloten dat de structuur van die laag mede oorzaak van de gladheid js geweest. De auto werd totaal vernield en bleek niet verzekerd te zijn. Daar voor zal een procesverbaal worden opgemaakt Vrijdagmorgen omstreeks 11.30 uur vond op de Lorbaan een fronta le botsing plaats tussen twee perso nenauto's. In de bocht van de Lorbaan zag een 51-jarige bestuur der tot zijn schrik dat een perso nenauto, bestuurd door een 22-jarige Venraynaar, op het ver keerde weggedeelte hem tegemoet kwam. Een botsing was onvermij delijk. De bestuurder uit America werd licht gewond, zyn naast hem zittende 22-jarige zoon liep hoofd verwondingen op, evenals de Ven- rayse bestuurder. Alle drie moesten voor behandeling naar het zieken huis worden vervoerd. Beide auto's waren rijp voor de sloop. mers is, is de opleiding zeer prak tisch ingericht en sluit zij sterk aan by de behoeften van de bedrijven. Deze hebben een grote behoefte aan geschoold personeel in deze rich ting, zodat de opleiding uitstekende werkgelegenheidsperspektieven biedt. Het is immers de bedrijfstak die om die reden het initiatief tot de opleiding heeft genomen. Een andere opleiding die komend jaar verder uitgroeit, is de opleiding Commerciële Dienstverlening. Commerciële Dienstverlening om vat een grote groep van funkties die in de Nederlandse economie steeds belangrijker worden. Deze econo mie is immers in belangryke mate op dienstverlening gebaseerd. Het gaat hierbij om funkties in Bank en Verzekeringswezen, Internatio nale Handel en Groothandel en Be- dry fscommunicatie en Public Rela tions. Het zyn beroepen waarin verkopen en communicatie uiterst belangrijk zijn. Commerciële Dienstverlening kan zowel in Venlo als in Venray worden gevolgd. Uiteraard is dit slechts een be perkte greep uit het brede scala van opleidingen die in het InteiVen Col lege te volgen zyn. Opleidingen op het terrein van de Handel, Gezond heidszorg, Horeca- en Voedings- dienst. Administratie en Sekretari- aat, verdeeld over lokaties in Venlo, Venray en Panningen. In al deze opleidingen zyn ontwikkelingen aan de gang die leiden tot een meer praktische inrichting die optimaal aansluit bij de eisen van het beroe penveld. Dat gebeurt onder meer door een uitbreiding van de stages. Juist nu het economisch wat min der gaat, is het voor werkgevers uiterst belangrijk mensen in dienst te krijgen die snel en gericht inzet baar zijn. Iemand met een beroeps opleiding voldoet in belangryke mate aan die wensen. Op zaterdag 29 januari is dit alle maal te zien tijdens de open dag. Deze vindt plaats van 10.00-14.00 uur. In Venlo op Laaghuissingel 4, in Venray aan de Leunseweg 2 en in Panningen aan de Kerkstraat 27. Een opsomming van de verdeling van de opleidingen staat in de ad vertentie, elders in dit blad. Zaterdag 29 januari a.s. om 19.00 uur zal er in de grote kerk in Ven ray een gezinsviering worden ge houden. Ons thema is "Water uit de Jordaan". Alle schoolgaande jeugd en hun ouders zyn hierbij van har te uitgenodigd. Johnny Wammes (18) kreeg de liefde voor zware bedrijfswagens met de paplepel ingegoten: zijn vader is truck-chauffeur. „Ik ben van kindsaf al in vrachtwagens geïnteresseerd. Meerijden met m'n vader, dat vond ik prachtig". Na de basisvorming en een PBO-oplei- ding koos Johnny dan ook bewust voor de INNOVAM-opleiding tot bedrijfsautotechnicus. Overdag werkt Johnny bij een import- bedrijf van Franse trucks. Twee avonden per week bezoekt hij van half zeven tot tien uur de streekschool. De andere avonden is hij druk met z'n huiswerk. „Die combinatie van over dag werken en 's avonds leren is best zwaar. Als je de motivatie mist, kun je het wel vergeten. Het niveau van de opleiding is behoorlijk hoog. Naast motortechniek en elektronica, krijgen we ook mechanica en natuurkunde. De theorie op school gaat verder dan wat we in de praktijk nodig hebben, maar dat vind ik wel gunstig. In het bedrijf hier breng ik het geleerde zoveel mogelijk in de praktijk. Ook heb ik al bij twee truck-bedrijven stage gelopen. Voor opdrachten uit mijn leerboek moet soms wel wat moeite gedaan worden. We zitten hier in een importeurswerkplaats en doen dus weinig aan onderhoud. Met bepaalde klussen wordt er rekening mee gehou den dat ik die kan doen voor mijn opdrachtenboek. Bij de praktijkinstructeur in het bedrijf kan ik ook altijd met vragen terecht als ik iets van mijn huiswerk niet snap." 2 ii Richard Middelveldt (25) heeft een leven van leren en werken achter de rug. Hij deed de LTS autotechniek, de Middelbare Landbouw school, zat in dienst en volgde de INNOVAM-opleiding voor tweede fiets-/bromfietstechnicus. Hij werkt nu al enige jaren met plezier in een rijwielspeciaalzaak annex buitensportwinkel, of zoals de naam luidt: een 'Bike Hike Center'. Johnny Wammes aan het werk bij een Renault AE 520 met het diagnostica- systeem waarmee hij eventuele storingen kan uitlezen. Ynze Stofkoper (21) deed eerst de MAVO, ging toen in dienst en volgt nu in het kader van werken en leren de INNOVAM-opleiding tot eerste autotechnicus. „De combinatie van werken en leren is niet gemakkelijk, maar je hebt het voordeel dat je hele dagen werkt en dus geld verdient. Die avonden op school heb je gewoon nodig. Dat is puur ondersteuning van de praktijk". „De lesstof op school gaat behoorlijk diep op allerlei zaken in. Ook de sta ges die ik heb gelopen waren heel nuttig. Je ziet dan veel nieuwe zaken en doet dingen waar je hier in het bedrijf niet aan toekomt. In het bedrijf waar ik werk komen geen auto's met mono-point injectie voor; dan is het toch goed dat je dat een keer hebt Via het bedrijf waar ik werk, wordt er ook veel aan training gedaan. Zodoen de heb ik met de stof op school niet echt veel moeite. Als je goed oplet en regelmatig je huiswerk maakt, kun je voor een proefwerk altijd wel een ze ven of acht halen. Verder komt de INNOVAM-adviseur eens per zes weken langs in het be drijf om aan de hand van het leerboek mijn vorderingen door te nemen en te praten met de praktijkinstructeur. Ook dat versterkt het gevoel dat je niet aan Ynze Stofkoper: „De school is puur ondersteuning van de praktijk". je lot wordt overgelaten en dat ieder een meewerkt om je op je examen en dus op je toekomst voor te bereiden." Richard Middelveldt: „Zo'n INNOVAM-opleiding bevalt prima". Richard: „Momenteel volg ik even geen opleiding, maar het is wel mijn bedoeling om ook de cursus voor eerste fiets-/bromfietstechnicus te gaan doen. Want zo'n opleiding op een Regionaal Praktijk Centrum van INNOVAM in Zwolle, bevalt prima. Ik vind dit de ideale combinatie van werken en leren. De school behandelt zaken, die een goede aanvulling vor men op de praktijk. Ook de contacten met de INNOVAM-adviseur vind ik een pluspunt. Er is al met al sprake van een prima wisselwerking tussen leren en werken, theorie en praktijk, scho ling en het opdoen van ervaring". ff' Tony Mühlheim (24) deed onder meer ervaring op als tankmonteur in het leger en voelt zich ook in de burgermaatschappij aangetrok ken tot grote dieselmotoren. Hij volgt nu de INNOVAM-opleiding voor dieseltechnicus. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tege moet: „De salariëring ligt in deze sector hoger dan voor andere motortechnici en er is hier nog genoeg werk te vinden". ff ff Patrick Oldenkotte (24) volgde de HAVO en de Hogere Laborato rium-opleiding, maar wilde zich toch liever bekwamen in zijn hobby's: elektronica en motorrijden. Patricks broer is ook gek van motoren en ondersteunde hem volop toen hij op zijn 18e besloot om zelf een motor in onderdelen te importeren en die zelf op te bouwen. De motor, een hi-tech tweewieler met twee bovenliggende nokkenassen en 16 kleppen, werd in recordtijd in elkaar gezet; alleen moest Patrick toen nog wel even z'n rijbewijs halen... Hoe gemotiveerd Patrick is, bleek tij dens z'n speurtocht naar een geschikt bedrijf voor z'n opleiding tot Eerste Motorfietstechnicus. Toen hij dacht dat te hebben gevonden, zei hij tegen de bedrijfsleider: „Kijk maar 'ns wat ik kan en ik weet zeker dat je me dan aanneemt". Zo geschiedde. Z'n moti vatie omschrijft Patrick nu als volgt: „De zaak doet veel voor mij, dus doe ik ook veel voor de zaak". Patrick werkt nu vier dagen per week en gaat één dag per week naar de streekschool. „Werken en leren gaan prima samen. Het niveau van de streekschool is zonder meer goed; de stof wordt begrijpelijk gebracht en sluit goed aan op de praktijk. Wat me er ook aanspreekt, is dat er een vermo- genstestbank staat; iets wat wij in ons bedrijf (nog) niet hebben". Z'n praktijkinstructeur voegt hieraan toe: „Het direct kunnen toepassen van de theorie in de praktijk, geeft deze vorm van scholing een unieke meer waarde". Het bedrijf waar Tony werkt, houdt zich bezig met import, onderhoud, re paratie en revisie van grote (scheeps)- dieselmotoren, dieselmotoren voor de off-shore industrie en andere stationai re dieselmotoren met vermogens van 100 tot 3000 pk. Tony: „Theoretische scholing is een vereiste, want ook de dieselmotoren worden steeds geavanceerder. Zo loopt de dieselbranche voorop bij de computer-gestuurde brandstofinspui ting, mede vanwege de steeds stren ger wordende milieu-eisen. Vergeleken met ander monteurswerk is dit werk erg afwisselend. We gaan vaak op karwei, zoals naar schepen met motorproblemen of naar een boorplatform. Tijdens zo'n karwei werk je heel zelfstandig. Het werk is zeer bevredigend: als ik een reparatie of onderhoudsbeurt uitvoer waarmee ik uren, soms dagen bezig ben, voel ik me heel voldaan als het klaar is. Een nadeel is dat ik door de soms onregelmatige werktijden wel 'ns een lesavond op school moet missen. Maar daarvoor word je al op voorhand verontschuldigd. Mijn praktijkinstructeur hier in het be drijf heeft vroeger zelf de INNOVAM- opleiding dieselmonteur gevolgd en weet dus van de hoed en de rand. Bovendien zit hij in de Stichting Die sel, die INNOVAM adviseert over deze opleiding. Theoretisch noch praktisch heb ik dus iets te klagen over deze opleiding, die ik medio 1994 met goed gevolg hoop te beëindigen". Tony Mühlheim: „Theoretische scholing is een vereiste, want de techniek staat niet stil". Haal meer uit je technische knobbel! Op zaterdag 19 of zaterdag 26 februari vindt de voorlichtingsdag plaatst voor alle Leerlingwezenopleidingen in de auto- en tweewie- Ierbranche. Een prima gelegenheid om je te oriënteren als je bezig bent met je vakkenpakket-, studie- of beroepskeuze! Om het je zo makkelijk mogelijk te In totaal werken er zo'n 80.000 mensen in de auto- en tweewieler- branche, onder wie enkele honder den vrouwen. maken start deze dag op zo'n twintig plaatsen in Nederland, dus altijd in de buurt. In samenwerking met zo'n veer tig bedrijven, variërend van fiets/ bromfiets-, motor-, bedrijfswagen- en autobedrijven, staan alle deuren voor je open zodat je kunt warmdraaien voor een opleiding en toekomst in deze dynamische branche. Vul de bon in en meld je aan!. Het programma duurt van 10 uur tot een uur of één. Als we je bon hebben ontvangen, sturen we je zo snel mo gelijk alle informatie toe. Groningen O Enschede Ni|megen Amsterdam Amersfoort Leeuwarden Dordrecht Voornaam Achternaam Rotterdam Beverwijk Zwolle Nieuwegein Voorschoten Alkmaar Op zaterdag 26 februari. Als startpunt kies ik: Den Bosch Breda Best Roermond Middelburg Heerlen liets/bromfietsbedri|f motorfietsbedrijf D autobedrijl bedrijtswagenbednjl dlesetbedrijf Postcode: Woonplaats Tel rv.: Geboortedatum: Ik zit in klas:van LTS/VBO/MAVO/HAVO/anders nl Mijn ouders/verzorgers komen ook mee:personen Deze bon In een ongefrankeerde envelop versturen aan: INNOVAM La.v. aldellng PR Antwoordnummer 2427 3430 VB NIEUWEGEIN

Peel en Maas | 1994 | | pagina 11