„BEWUST GEKOZEN VOOR
BEDRIJFSAUTO-TECHNICUS
Fiscaal in zicht
Nieuwe mogelijkheden
bij het InterVen College
LEREN EN WERKEN IS
EEN IDEALE COMBINATIE
IN DEZE BRANCHE IS NOG GENOEG WERK"
VAN MIJN HOBBY
MIJN BEROEP NAKEN
KOM NAAR DE VOORLICHTINGSDAG
OP 19 OF 26 FEBRUARI 1994
rjJ;
Snel nieuw
bestemmingsplan
voor Merselo
ui
„LEREN EN GELD VERDIENEN"
JA ik kom naar de voorlichtingsdag
Oort - overboord
Weet U,
wat er gebeurt
als U
NIET adverteert
PEEL EN MAAS
opgelet
F PEEL EN MAAS
Donderdag 27 januari 1994 - Pagina 11
In 1990 werden we gekonfron-
r teerd met de belastingvereenvoudi-
gingen van Oort. Makkelijkere
j tarieven, geïntegreerde premiehef-
fing en minder tariefgroepen. In
het kielzog van die wetgeving kwa-
men Oort II en III; de beperking
I van allerlei aftrekposten. Dat maak-
|te de zaak eerder gekompliceerder
dan eenvoudiger. In de praktijk kan
bijna niemand zijn kosten nog af-
j trekken. De 5%-regeling (nu 6)
wordt standaard. Maar niet ieder-
een legt zich daarbij neer. Een be-
1 lastingplichtige slaagde erin de
Hoge Raad te winnen voor aftrek
van (inriehtings)kosten van zijn
werkkamer thuis en voor koffie-
j geld.
Zoals in een eerdere publikatie is
i aangeven dient voor aftrek van de
i kosten voor de studeerkamer thuis
de kost daar grotendeels verdiend
I te worden. Meneer Janssen slaagde
erin dat aannemelijk te maken.
Zijn aftrek werd door de fiscus op
I grond van de wet Oort beknot tot
i 15% van de forfaitaire huurwaarde
voor de eigenaar-bewoner. Voor een
huurder is dat 15% van de hogere
huurwaarde zoals die genoemd is
1 in artikel 42a lid 9 van de wet. Dat
laatste is een bruto bedrag, dus ho
lt ger, van het lagere huurwaardefor-
1'ait zijn fictieve kosten af. De Hoge
Raad maakte korte metten met het
standpunt van de fiscus, het Hof en
ij zelfs de wetgever. EG-wetgeving ver-
biedt ongelijke behandeling en gaat
ii boven nationale wetgeving. De Hoge
Raad overwoog even de hele beper-
i king tot 15% maar helemaal te
j- schrappen om vervolgens aan te ge-
i ven dat zolang geen 'heroverwe-
ij ging' heeft plaatsgevonden de
kostenaftrek voor bewoners, eige-
naren en huurders, gelijk moet
zijn: 15% van het hoge forfait. De
Een maandelijkse rubriek over fiscale aktualiteiten
CU
1 BEZflsriAtt
b
fr—i orwumu k^v|
D«ID»G 1
L- yuasA 1
psas
wetgever wordt daarmee volledig
opzij gezet, het werk is niet goed ge
daan. De ongelijkheid wordt niet
geaccepteerd.
Of dit nog niet spektakulair ge
noeg was werd in dezelfde uit
spraak de aftrek van koffiegeld
door deze meneer Janssen toege
staan. De wet heeft deze aftrek wel
iswaar geschrapt doch de Inspek-
ties hebben toegestaan dat aan niet-
ambulante werknemers onbelast
koffiegeld werd verstrekt. Als dit
wordt toegestaan dient ook degene
die die vergoeding niet krygt recht
te hebben op aftrek van dezelfde
kosten. Deze symmetrie was vóór
Oort heel gewoon. Kosten die af
trekbaar waren mochten worden
vergoed en vice versa. Oort door
brak die symmetrie. Maar dat werkt
alleen voor ambulante werknemers
stelde de Hoge Raad uit de ka
merstukken vast. De werknemer
die op één plek zit te werken en
waarneemt dat aan anderen in 'n
vergelijkbare situatie bepaalde
kosten worden vergoed kan voor
die kosten aftrek claimen. De fiscus
mag niet het een in strijd met de
wet dulden en het ander schrap
pen. De ƒ220,- koffiegeld waren af
trekbaar. eveneens op grond van
het gelijkheidsbeginsel. Wellicht bij
u ook. Een verrassende bres in het
Oort-fort dat rondom de kostenaf
trek is opgetrokken. Wellicht voor
u aantrekkelijk bij de komende
aangifte.
Mr. T.C. van Zwieten
Rühl/Haegens/Van Aar
Accountants en Belastingadviseurs
Kantoren te Boxmeer, Venray en
Reuver, tel. 08855 - 76464.
Portemonnee "gerold"
Een 26-jarige inwoonster deed
donderdag aangifte van diefstal van
haar portemonnee uit haar tas tij
dens het winkelen in het centrum.
In de portemonnee zaten twee
bankpasjes en een geldbedrag van
200,
Leunen en Oostrum moeten wachten op Structuurvisie
In maart komen er concrete
voorstellen over woningbouw op
de kerkdorpen. Dat heeft wethou
der Kersten, in navolging van eer
dere mededelingen in de
gemeenteraad, gisteren laten
weten.
De voorstellen zijn gemaakt naar
aanleiding van de evaluatie en voor
tgangsreportages die op hun beurt
weer zijn voortgevloeid uit de in
1991 gepresenteerde nota Kleine
Kernen. Daarin werd destijds al
aangegeven dat de gemeente op di
verse dorpen vast zou lopen met de
woningbouw. Inmiddels is het zo
ver dat binnen de huidige bestem
mingsplannen er bijvoorbeeld in
Ysselsteyn, Leunen, Merselo en Hei
de geen woning meer te bouwen
valt. In Oostrum is nog welgeteld
één woning te koop en zijn drie ka
vels 'in onderzoek' zoals dat heet.
In de overige dorpen zijn de proble
men minder urgent, deels ook om
dat de animo om er te wonen
minder groot is. Veulen heeft vol
gens de wethouder ruimte voor vijf
woningen en Smakt kan er zes
kwijt. In Oirlo kunnen zelfs wel
tien woningen gebouwd worden en
in Castenray loopt men evenmin
vast. Vredepeel heeft zoals bekend
moeite om het inwoneraantal op
peil te houden zonder het autochto-
niteitsbeginsel aan te tasten.
Volgens Kersten moet er voor
Merselo heel snel een nieuw
bestemmingsplan komen. De we
thouder is optimistisch over de wo
ningbouw op dit kerkdorp. "Daar
komen we er wel uit". Hetzelfde
geldt voor Leunen en Oostrum, al
komen voor deze kernen niet me
teen afzonderlijke plannen.
elke week nieuws
Inbraak in Paschalis
Het staat vast dat de dader van
een inbraak in de gebouwen van Pa
schalis met de fiets is gekomen,
want op de plaats waar hij een raam
heeft geforceerd heeft hy die als
een soort opstapje gebruikt. Ver
schillende lokalen bleken door
zocht te zijn. De buit bedroeg wat
geld. maar het bedrag kon ons niet
worden medegedeeld.
Oostrum en Leunen moeten wach
ten tot de Structuurvisie.
In Ysselsteyn verwacht Kersten
dat op de korte termijn een project
aan de Puttenweg (Middenpeelweg)
wel mogelijk is. Dat vergt eveneens
een nieuw bestemmingsplan, maar
er liggen geen stankcirkels in de
weg. Wel zullen er geluidwerende
maatregelen getroffen moet wor
den, maar ook hiervan zegt de we
thouder 'we komen er wel uit'. Voor
de langere termyn is hij daarvan
overigens minder overtuigd.
Het kerkdorp Heide lijkt de enige
kern waar de stankcirkels uitbrei
ding in een muurvaste greep heb
ben. Wat voor oplossing Bert
Kersten en de ambtenaren van
VROM daarvoor aandragen is nog
niet bekend.
Op zaterdag 29 januari houdt het
InterVen College haar jaarlijkse
open dag. Tydens deze open dag zal
het mogelijk zyn uitvoerige infor
matie te verkrijgen over het kom-
plete scala van beroepsopleidingen.
Daarin zyn enkele interessante ver
nieuwingen te konstateren.
Het afgelopen jaar is de nieuwe
4-jarige opleiding Transport en Lo
gistiek van start gegaan. Deze oplei
ding is een initiatief van de lande
lijke bedrijfstak en het onderwijs.
Het is slechts op zeven plaatsen in
Nederland mogelijk de opleiding te
volgen, en Venlo is er daar een van.
Het InteiVen College verzorgt de
opleiding in nauwe samenwerking
met het Over Maas College te
Roermond.
De opleiding kent twee richtin
gen: Warehousemanagement en
Vervoersmanagement Doordat de
bedrijfstak een van de initiatiefne-
Verkeersongelukken
Woensdagmorgen omstreeks 7.30
uur werd op het rijwielpad langs de
Wanssumseweg een 19-jarige fietser
uit Oostrum van achteren aangere
den door een bromfiets, bestuurd
door een 18-jarige inwoner van Ven
ray. Bij de botsing kwamen beiden
ten val en liepen dusdanige ver
wondingen op dat ze voor behande
ling naar het ziekenhuis moesten
worden vervoerd. Het is niet duide
lijk waarom de bromfietser de voor
hem rijdende fietser niet heeft op
gemerkt.
Woensdagmorgen omstreeks 8.30
uur stak een 10-jarig meisje de
Zuidsingel over.ter hoogte van de
Plataanstraat en lette onvoldoende
op het verkeer. Een 45-jarige
bestuurder van een personenauto
kon het kind niet meer ontwyken.
Het meisje moest voor behandeling
naar het ziekenhuis worden
vervoerd.
Woensdagavond omstreeks 19.00
uur lette op de Mgr. Hanssenstraat
in Oostrum een 22-jarige bromfiet
ser uit Venray onvoldoende op. Hij
botste met zijn bromfiets tegen een
rechts van de weg geparkeerde per
sonenauto. De bromfietser kwam
ten val en moest voor behandeling
van verwondingen aan benen en
lies naar het ziekenhuis worden
overgebracht.
Donderdagmorgen omstreeks
9.00 uur was waarschijnlijk het
spiegelgladde wegdek van de Beek-
weg oorzaak dat de personenauto,-,
bestuurd door een 29-jarige in-
met gewonden
woonster van Son en Breugel ter
hoogte van Zwartwater onbestuur
baar werd. Nadat de auto als het wa
re aan het "tollen" was geraakt
kwam deze tegen een boom tot
stilstand. De bestuurster moest met
verschillende verwondingen naar
het ziekenhuis worden vervoerd.
De uitrukkende hulpverlenings
diensten werden door de alarmcen
trale erop gewezen dat de Beekweg
"spekglad" was. Deskundigen kon
den geen verklaring geven over die
gladheid ter plaatse, omdat dit de
eerste keer was sinds de Beekweg
een nieuwe slijtlaag heeft gekregen.
De mogelykheid is niet uitgesloten
dat de structuur van die laag mede
oorzaak van de gladheid js geweest.
De auto werd totaal vernield en
bleek niet verzekerd te zijn. Daar
voor zal een procesverbaal worden
opgemaakt
Vrijdagmorgen omstreeks 11.30
uur vond op de Lorbaan een fronta
le botsing plaats tussen twee perso
nenauto's. In de bocht van de
Lorbaan zag een 51-jarige bestuur
der tot zijn schrik dat een perso
nenauto, bestuurd door een
22-jarige Venraynaar, op het ver
keerde weggedeelte hem tegemoet
kwam. Een botsing was onvermij
delijk. De bestuurder uit America
werd licht gewond, zyn naast hem
zittende 22-jarige zoon liep hoofd
verwondingen op, evenals de Ven-
rayse bestuurder. Alle drie moesten
voor behandeling naar het zieken
huis worden vervoerd. Beide auto's
waren rijp voor de sloop.
mers is, is de opleiding zeer prak
tisch ingericht en sluit zij sterk aan
by de behoeften van de bedrijven.
Deze hebben een grote behoefte aan
geschoold personeel in deze rich
ting, zodat de opleiding uitstekende
werkgelegenheidsperspektieven
biedt. Het is immers de bedrijfstak
die om die reden het initiatief tot de
opleiding heeft genomen.
Een andere opleiding die komend
jaar verder uitgroeit, is de opleiding
Commerciële Dienstverlening.
Commerciële Dienstverlening om
vat een grote groep van funkties die
in de Nederlandse economie steeds
belangrijker worden. Deze econo
mie is immers in belangryke mate
op dienstverlening gebaseerd. Het
gaat hierbij om funkties in Bank
en Verzekeringswezen, Internatio
nale Handel en Groothandel en Be-
dry fscommunicatie en Public Rela
tions. Het zyn beroepen waarin
verkopen en communicatie uiterst
belangrijk zijn. Commerciële
Dienstverlening kan zowel in Venlo
als in Venray worden gevolgd.
Uiteraard is dit slechts een be
perkte greep uit het brede scala van
opleidingen die in het InteiVen Col
lege te volgen zyn. Opleidingen op
het terrein van de Handel, Gezond
heidszorg, Horeca- en Voedings-
dienst. Administratie en Sekretari-
aat, verdeeld over lokaties in Venlo,
Venray en Panningen. In al deze
opleidingen zyn ontwikkelingen
aan de gang die leiden tot een meer
praktische inrichting die optimaal
aansluit bij de eisen van het beroe
penveld. Dat gebeurt onder meer
door een uitbreiding van de stages.
Juist nu het economisch wat min
der gaat, is het voor werkgevers
uiterst belangrijk mensen in dienst
te krijgen die snel en gericht inzet
baar zijn. Iemand met een beroeps
opleiding voldoet in belangryke
mate aan die wensen.
Op zaterdag 29 januari is dit alle
maal te zien tijdens de open dag.
Deze vindt plaats van 10.00-14.00
uur. In Venlo op Laaghuissingel 4,
in Venray aan de Leunseweg 2 en in
Panningen aan de Kerkstraat 27.
Een opsomming van de verdeling
van de opleidingen staat in de ad
vertentie, elders in dit blad.
Zaterdag 29 januari a.s. om 19.00
uur zal er in de grote kerk in Ven
ray een gezinsviering worden ge
houden. Ons thema is "Water uit de
Jordaan". Alle schoolgaande jeugd
en hun ouders zyn hierbij van har
te uitgenodigd.
Johnny Wammes (18) kreeg de liefde voor zware bedrijfswagens
met de paplepel ingegoten: zijn vader is truck-chauffeur. „Ik ben
van kindsaf al in vrachtwagens geïnteresseerd. Meerijden met m'n
vader, dat vond ik prachtig". Na de basisvorming en een PBO-oplei-
ding koos Johnny dan ook bewust voor de INNOVAM-opleiding tot
bedrijfsautotechnicus.
Overdag werkt Johnny bij een import-
bedrijf van Franse trucks. Twee
avonden per week bezoekt hij van half
zeven tot tien uur de streekschool. De
andere avonden is hij druk met z'n
huiswerk. „Die combinatie van over
dag werken en 's avonds leren is best
zwaar. Als je de motivatie mist, kun je
het wel vergeten. Het niveau van de
opleiding is behoorlijk hoog. Naast
motortechniek en elektronica, krijgen
we ook mechanica en natuurkunde.
De theorie op school gaat verder dan
wat we in de praktijk nodig hebben,
maar dat vind ik wel gunstig.
In het bedrijf hier breng ik het geleerde
zoveel mogelijk in de praktijk. Ook heb
ik al bij twee truck-bedrijven stage
gelopen. Voor opdrachten uit mijn
leerboek moet soms wel wat moeite
gedaan worden. We zitten hier in een
importeurswerkplaats en doen dus
weinig aan onderhoud. Met bepaalde
klussen wordt er rekening mee gehou
den dat ik die kan doen voor mijn
opdrachtenboek.
Bij de praktijkinstructeur in het bedrijf
kan ik ook altijd met vragen terecht als
ik iets van mijn huiswerk niet snap." 2
ii
Richard Middelveldt (25) heeft een leven van leren en werken achter
de rug. Hij deed de LTS autotechniek, de Middelbare Landbouw
school, zat in dienst en volgde de INNOVAM-opleiding voor tweede
fiets-/bromfietstechnicus. Hij werkt nu al enige jaren met plezier in
een rijwielspeciaalzaak annex buitensportwinkel, of zoals de naam
luidt: een 'Bike Hike Center'.
Johnny Wammes aan het werk bij een Renault AE 520 met het diagnostica-
systeem waarmee hij eventuele storingen kan uitlezen.
Ynze Stofkoper (21) deed eerst de MAVO, ging toen in dienst en
volgt nu in het kader van werken en leren de INNOVAM-opleiding
tot eerste autotechnicus. „De combinatie van werken en leren is
niet gemakkelijk, maar je hebt het voordeel dat je hele dagen werkt
en dus geld verdient. Die avonden op school heb je gewoon nodig.
Dat is puur ondersteuning van de praktijk".
„De lesstof op school gaat behoorlijk
diep op allerlei zaken in. Ook de sta
ges die ik heb gelopen waren heel
nuttig. Je ziet dan veel nieuwe zaken
en doet dingen waar je hier in het
bedrijf niet aan toekomt. In het bedrijf
waar ik werk komen geen auto's met
mono-point injectie voor; dan is het
toch goed dat je dat een keer hebt
Via het bedrijf waar ik werk, wordt er
ook veel aan training gedaan. Zodoen
de heb ik met de stof op school niet
echt veel moeite. Als je goed oplet en
regelmatig je huiswerk maakt, kun je
voor een proefwerk altijd wel een ze
ven of acht halen.
Verder komt de INNOVAM-adviseur
eens per zes weken langs in het be
drijf om aan de hand van het leerboek
mijn vorderingen door te nemen en te
praten met de praktijkinstructeur. Ook
dat versterkt het gevoel dat je niet aan
Ynze Stofkoper: „De school is puur
ondersteuning van de praktijk".
je lot wordt overgelaten en dat ieder
een meewerkt om je op je examen en
dus op je toekomst voor te bereiden."
Richard Middelveldt: „Zo'n
INNOVAM-opleiding bevalt prima".
Richard: „Momenteel volg ik even
geen opleiding, maar het is wel mijn
bedoeling om ook de cursus voor
eerste fiets-/bromfietstechnicus te
gaan doen. Want zo'n opleiding op
een Regionaal Praktijk Centrum van
INNOVAM in Zwolle, bevalt prima. Ik
vind dit de ideale combinatie van
werken en leren. De school behandelt
zaken, die een goede aanvulling vor
men op de praktijk. Ook de contacten
met de INNOVAM-adviseur vind ik een
pluspunt. Er is al met al sprake van
een prima wisselwerking tussen leren
en werken, theorie en praktijk, scho
ling en het opdoen van ervaring".
ff'
Tony Mühlheim (24) deed onder meer ervaring op als tankmonteur
in het leger en voelt zich ook in de burgermaatschappij aangetrok
ken tot grote dieselmotoren. Hij volgt nu de INNOVAM-opleiding
voor dieseltechnicus. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tege
moet: „De salariëring ligt in deze sector hoger dan voor andere
motortechnici en er is hier nog genoeg werk te vinden".
ff
ff
Patrick Oldenkotte (24) volgde de HAVO en de Hogere Laborato
rium-opleiding, maar wilde zich toch liever bekwamen in zijn
hobby's: elektronica en motorrijden. Patricks broer is ook gek van
motoren en ondersteunde hem volop toen hij op zijn 18e besloot
om zelf een motor in onderdelen te importeren en die zelf op te
bouwen. De motor, een hi-tech tweewieler met twee bovenliggende
nokkenassen en 16 kleppen, werd in recordtijd in elkaar gezet;
alleen moest Patrick toen nog wel even z'n rijbewijs halen...
Hoe gemotiveerd Patrick is, bleek tij
dens z'n speurtocht naar een geschikt
bedrijf voor z'n opleiding tot Eerste
Motorfietstechnicus. Toen hij dacht
dat te hebben gevonden, zei hij tegen
de bedrijfsleider: „Kijk maar 'ns wat ik
kan en ik weet zeker dat je me dan
aanneemt". Zo geschiedde. Z'n moti
vatie omschrijft Patrick nu als volgt:
„De zaak doet veel voor mij, dus doe
ik ook veel voor de zaak".
Patrick werkt nu vier dagen per week
en gaat één dag per week naar de
streekschool. „Werken en leren gaan
prima samen. Het niveau van de
streekschool is zonder meer goed; de
stof wordt begrijpelijk gebracht en sluit
goed aan op de praktijk. Wat me er
ook aanspreekt, is dat er een vermo-
genstestbank staat; iets wat wij in ons
bedrijf (nog) niet hebben".
Z'n praktijkinstructeur voegt hieraan
toe: „Het direct kunnen toepassen van
de theorie in de praktijk, geeft deze
vorm van scholing een unieke meer
waarde".
Het bedrijf waar Tony werkt, houdt
zich bezig met import, onderhoud, re
paratie en revisie van grote (scheeps)-
dieselmotoren, dieselmotoren voor de
off-shore industrie en andere stationai
re dieselmotoren met vermogens van
100 tot 3000 pk.
Tony: „Theoretische scholing is een
vereiste, want ook de dieselmotoren
worden steeds geavanceerder. Zo
loopt de dieselbranche voorop bij de
computer-gestuurde brandstofinspui
ting, mede vanwege de steeds stren
ger wordende milieu-eisen.
Vergeleken met ander monteurswerk
is dit werk erg afwisselend. We gaan
vaak op karwei, zoals naar schepen
met motorproblemen of naar een
boorplatform. Tijdens zo'n karwei werk
je heel zelfstandig. Het werk is zeer
bevredigend: als ik een reparatie of
onderhoudsbeurt uitvoer waarmee ik
uren, soms dagen bezig ben, voel ik
me heel voldaan als het klaar is.
Een nadeel is dat ik door de soms
onregelmatige werktijden wel 'ns een
lesavond op school moet missen.
Maar daarvoor word je al op voorhand
verontschuldigd.
Mijn praktijkinstructeur hier in het be
drijf heeft vroeger zelf de INNOVAM-
opleiding dieselmonteur gevolgd en
weet dus van de hoed en de rand.
Bovendien zit hij in de Stichting Die
sel, die INNOVAM adviseert over deze
opleiding. Theoretisch noch praktisch
heb ik dus iets te klagen over deze
opleiding, die ik medio 1994 met goed
gevolg hoop te beëindigen".
Tony Mühlheim: „Theoretische
scholing is een vereiste, want de
techniek staat niet stil".
Haal meer uit je technische knobbel!
Op zaterdag 19 of zaterdag 26 februari vindt de voorlichtingsdag
plaatst voor alle Leerlingwezenopleidingen in de auto- en tweewie-
Ierbranche. Een prima gelegenheid om je te oriënteren als je bezig
bent met je vakkenpakket-, studie- of beroepskeuze!
Om het je zo makkelijk mogelijk te
In totaal werken er zo'n 80.000
mensen in de auto- en tweewieler-
branche, onder wie enkele honder
den vrouwen.
maken start deze dag op zo'n twintig
plaatsen in Nederland, dus altijd in de
buurt. In samenwerking met zo'n veer
tig bedrijven, variërend van fiets/
bromfiets-, motor-, bedrijfswagen- en
autobedrijven, staan alle deuren voor
je open zodat je kunt warmdraaien
voor een opleiding en toekomst in
deze dynamische branche.
Vul de bon in en meld je aan!. Het
programma duurt van 10 uur tot een
uur of één. Als we je bon hebben
ontvangen, sturen we je zo snel mo
gelijk alle informatie toe.
Groningen
O Enschede
Ni|megen
Amsterdam
Amersfoort
Leeuwarden
Dordrecht
Voornaam Achternaam
Rotterdam
Beverwijk
Zwolle
Nieuwegein
Voorschoten
Alkmaar
Op zaterdag 26 februari.
Als startpunt kies ik:
Den Bosch
Breda
Best
Roermond
Middelburg
Heerlen
liets/bromfietsbedri|f
motorfietsbedrijf
D autobedrijl
bedrijtswagenbednjl
dlesetbedrijf
Postcode: Woonplaats
Tel rv.: Geboortedatum:
Ik zit in klas:van LTS/VBO/MAVO/HAVO/anders nl
Mijn ouders/verzorgers komen ook mee:personen
Deze bon In een ongefrankeerde envelop versturen aan: INNOVAM
La.v. aldellng PR
Antwoordnummer 2427
3430 VB NIEUWEGEIN