Rabobank Zevenrode..aangenaam! 'We komen onze beloften na' Meer ruimte voor zakelijke dienstverlening Vier werden één 'Voor de klant aan de balie verandert er niets' De bank van de banken 'Banken op de dorpen blijven' De scepsis overwonnen Ook nieuwe mogelijkheden voor personeel Algemeen direkteur Wim Bens: j rt Muzikaal onthaal PEEL EN MAAS Donderdag 28 oktober - Pagina 9 Aanstaande maandag, 1 november, bestaan de Raboban- ken van Ysselsteyn, Oirlo-Castenray, Merselo-Vredepeel en Leunen-Veulen formeel niet meer. Ze zijn gefuseerd tot één bank. Dat betekent echter niet dat de zeven kerkdor pen in de gemeente geen bank meer hebben. Integendeel, dankzij de fusie moet de nieuwe bank, 'Zevenrode' ge naamd, nog beter diensten kunnen verlenen aan particu lieren en bedrijven in het werkgebied. Vanuit de vier bankgebouwen die het publiek al zo lang kent en met de bekende gezichten. Maar beter berekend op de hoge eisen die de toekomst ook aan een bankinstelling in het lande lijke Noord-Limburg stelt Op deze pagina stelt Rabobank Zevenrode zich aan het publiek voor. Aangenaam. Hoofd particuliere zaken Jan Hendrix: De man die waarschijnlijk het meest gevraagd wordt naar de ge volgen van de veranderingen heet Jan Hendrix en is by 'Zeveurode' hoofd particuliere zaken. Op deze vraag geeft de Ysselsteyner steeds hetzelfde antwoord: 'De persoon lijke bediening en advisering blijft, op elk van de vier kantoren van 'Zevenrode". Dezelfde openingstijden, dezelfde diensten en voor 90% dezelfde mensen aan de balies. Sparen, beta len, een verzekering afsluiten, een reis boeken; u kunt er voor terecht by de Rabobank. 'Zolang het de ge wone dagelijkse zaken betreft ver andert er helemaal niets' zegt Hendrix. 'Pas als mensen bijzonde re vragen of wensen hebben, krij gen ze te maken met Rabobank- nieuwe-stijl en dan blijken meteen de voordelen van de fusie. Door de samenwerking beschikken we over een aantal specialisten, bijvoor beeld op het gebied van financie ring en beleggingen. Die kunnen de klant beter adviseren dan dat voorheen kon. De kantoormanager regelt k la minute een afspraak, op kantoor of bij de mensen thuis', schetst Hendrix kort de nieuwe werkwijze. De reakties zijn overwegend posi tief volgens het nieuwe hoofd parti culiere zaken van 'Zevenrode'. "De klanten zien de noodzaak van de fu sie wel in. Dat komt ook door de volksaard in Noord-Limburg; het zijn praktische en vooruitstrevende mensen'. Jan Hendrix, hoofd particuliere za- 1<en hij 'Zevenrode'. Afdeling bedrijfsvoering werkt vooral achter de schennen Fuseren is één, maar zorgen dat die ene grote zaak net zo soepeit jes draait als de vier kleintjes is een ander verhaal. Voor dat aspekt zorgt binnen 'Zevenrode' de afdeling bedrijfsvoering, onder leiding van Martin Janssen. Deze afdeling, werkend vanuit de vesti ging in Leunen, zorgt niet alleen dat de cyfers kloppen, maar is ook verantwoordelijk voor het opleidingstnyekt van de mede werkers en de begeleiding van de automatisering. Tussen de bedrij ven - en particulieren! - door zor gen Janssen cs er ook nog voor dat de kantoren worden schoon- gehouden en op tijd van een lik verf worden voorzien. Belangrijke taak is die van ver bindingsstreepje tussen de afdelin gen die het geld binnen brengen en die het uitgeven. 'Simpel gezegd be heert onze afdeling het huishoud- boekje van 'Zévenrode" zegt Martin Janssen. 'In principe lenen we aan mensen geld. Die betalen ons daar voor rente. En we beheren spaar geld van anderen. Die krijgen daarvoor rente. Als bank moeten we in principe rondkomen van het verschil in betaalde en uitgekeerde rente'. Wie een beetje kaas van bankzaken heeft gegeten weet dat er uiteraard veel meer komt kijken b\j het administreren en financieel sturen van een bankorganisatie met circa 8000 klanten en een ba lanstotaal van rond de 300 miljoen. Maar het gaat om het principe. BANKIEREN MET DE PC Desondanks valt 'rondkomen' niet altijd mee. De Rabobank is dan Martin Janssen-. Van automatise ring tot schoonmaak... ook altijd op zoek naar manieren om de service voor de klant te ver beteren en tegelijkertijd kosten te besparen. Een moderne manier om dat te doen is elektronisch bankie ren. Ook een taak die de afdeling bedryfsvoering onder haar hoede heeft. De 'flappentapper' behoort inmiddels tot de ingeburgerde feno menen, maar Martin Janssen wijst ook graag op telebankieren. Met be hulp van de computer je bankza ken regelen, niet alleen voor bedryven, maar ook voor de parti culiere klant. 'Alleen al in Oirlo zijn al zo'n 25 bedrijven die via de PC bankieren', zegt Janssen. 'In juni zyn we gestart met een aktie onder particulieren'. Verdergaand automatiseren kan eveneens bijdragen tot efficiënter en goedkoper werken. Het automa- tiseringstrajekt wordt ook vanuit Leunen beheerd. Op dit werkgebied komt de komende jaren het nodige op 'Zevenrode' af, weet Martin Jans sen. 'In 1995 moet een nieuw com putersysteem operationeel zijn. We praten over een zeer geavanceerd systeem. De Rabobank-medewer- kers gooien dan pen en papier hele maal weg. Alles gebeurt direkt via beeldschermen. Je kuiltje voorstel len dat zoiets een hele cultuur omslag teweeg brengt. Onze afde ling is er voor verantwoordelijk dat de invoering soepel verloopt', besluit Janssen. Ook de medewer kers van de afdeling bedrijfsvoering staan dus voor een hele uitdaging de komende jaren. Met ingang van maandag 1 november zijn de vier vestigingen van Rabobank Zevenrode te bereiken via één telefoonnummer. U belt gewoon 04780-30300 voor al uw bankzaken. Colofon, Deze (ulverlorial werd geprudu- c.e.enl door Pervpeclum, journa listiek cn public relations, in opdracht van Rabobank Zevenro de. VerunluHtordiny voor de re dactionele inhoud Ije rust hij de. opdrachtgever. FoUïs: Fblopershu- re.au O LH, Ven lo. Bestuursvoorzitter Jan van Elzakker: 'De fusie is een eigentyds ant woord op de huidigeontwikkelin- gen. Dankzij de bundeling van onze krachten kunnen we er ze ker de komende tien jaar tegen'. Aan het woord is Jan van Elzak ker uit Ysselsteyn, de kersverse bestuursvoorzitter van Rabobank 'Zevenrode'. De Ysselsteyner, sinds jaar en dag aktief in allerlei agrarische organisaties, ziet het als een uitdaging om leiding te geven aan een bank in een gebied met een agrarische bedrijfstak die zich kenmerkt door grote diversi teit en hoge kwaliteiL Met die woorden geeft de nieuwe voorzitter al aan dat 'Zevenrode' haar agrarische wortels niet van plan is te verloochenen. 'We heb ben onze positie mede te danken aan de boeren in de kleine gemeen schappen. Dat moeten we blijven koesteren. Zonder die gemeen schap zijn we nergens', zegt Van El- zakker stellig. 'Daarom zyn we de fusiebesprekingen ingegaan met het uitgangspunt dat de basisvoor zieningen van de bank op de dor pen gehandhaafd blijven'. In kombinatie met de doelstellin gen van de fusie, een betere service voor leden en klanten en kennis- vergroting bij het personeel, tekent zich de organisatiestruktuur van 'Zevenrode' al duidelijk al: In elk dorp een Rabobank, waar de klant terecht kan voor alle gebruikelijke bankzaken. Daarachter een net werk van specialisten die niet aan een vestiging gebonden zijn. Zowel voor de zakelijke als voor de parti culiere klant. Op die manier wil 'Zevenrode' het jaar 2000 in. Als een moderne bank voor iedereen op de kerkdorpen, maar ook als een bank die de oude coöperatie-gedachte zeker niet over boord heeft gezet. Rabobank Zevenrode heeft een muzikale en ludieke manier be dacht om de geboorte van de nieu we organisatie te vieren. Bovendien maakt <le bank de sponsorovereen komst tussen 'Zevenrode' cn de vyf muziekgezelschappen uit de dor pen bekend. Voortaan is 'Zevenro de' k 30.000 gulden per jaar hoofdsponsor van de fanfares van Merselo. Ysselsteyn, Castenray en Oirlo en de harmonie van Leunen - Veul en-Heide. Door middel van een gezamenlijk aantreden én optreden van de ge noemde gezelschappen worden bei de mijlpalen zaterdag 31 oktober gevierd. Meer dan 300 muzikanten stellen zich omstreeks 16.45 uur op in vyf straten van Leunen en mar cheren vervolgens naar het plein by gemeenschapshuis Den Brink. Daar geven zy een gezamenlijk con cert, waarna (le officiële onderteke ning van het sponsorkontrakt volgt. Als u deze muzikale happe ning wilt bijwonen, iedereen is van harte welkom. De formele fusie op kortst mo gelijke termijn ook praktisch gestalte geven. Dat is in het kort de taak die rust op de schouders van algemeen direkteur Wim Bens van Rabobank Zevenrode. Dat betekent zowel intern als naar de buitenwacht toe van vier zelfstandig opererende banken één Rabobank maken. Een hele klus, maar de nieuwe manager van de nieuwe bank weet in elk geval dat hij kan rekenen op de medewerking van bestuur, Raad van Toezicht, managementteam en medewerkers. Formeel is de fusie tussen de Ra- bobanken van Ysselsteyn, Merselo- Vredepeel, Oirlo-Castenray en Leunen-Veulen een beklonken zaak. De inzichten dat op termijn klanten en leden van de coöperatie het beste af zyn met een grotere or ganisatie. die kapitaalkrachtig ge noeg is om de financiële eisen van de komende tijd het hoofd te bie den. In de gesprekken met bestu ren, leden, Raden van Toezicht, personeel en adviseurs van Rabo bank Nederland is gebleken dat de fusie de instemming van velen heeft en met enthousiasme wordt ondersteund. Wim Bens is dan ook vol vertrouwen. Niettemin wacht een behoorlijke taak op de nieuwe organisatie. 'We hebben afspraken gemaakt en onze leden en klanten enkele beloften gedaan. Professio naliteit en kwaliteit van de dienst verlening zeker handhaven en liefst verbeteren. We vragen onze klanten misschien op sommige momenten enig geduld, maar die beloften zullen we nakomen'. Voor de algemeen direkteur, die zetelt in het kantoor te Leunen, be tekent dat intern belangrijke in vesteringen nodig zyn, met name in de sfeer van automatisering. 'We moeten meegaan in de informatie maatschappij. In de toekomst zul len steeds meer klanten van elek tronische diensten gebruik maken'. Nog belangryker noemt Bens de kwaliteit van de medewerkers. Die moet ten allen tijde voldoen aan de eisen van de tijd. 'Opleiden en blij ven scholen in kennis en vaardig heden zijn speerpunten in het beleid', aldus de heer Bens. 'Niet al leen leren omgaan met al die nieu we technieken, maar ook optimaal ten dienste staan van de klant' zegt hij, eraan toevoegend dat hij zich daarover geen zorgen maakt, gezien de manier waarop het personeel de nieuwe situatie heeft opgepakt. Scheidend Raboman Toon Tielen: Medewerkers positief over fusie Belangrijke reden voor de fusie van de Rabobanken in Ysselsteyn, Merselo, Leunen en Oirlo is de mogelijkheid om het diensten pakket te verbeteren. Het gebied en het aantal klanten zijn nu groot genoeg om voor een aantal diensten specialisten in te zetten, met name in de zakelijke sektor. Waar voorheen direkteur en me dewerkers, afhankelijk van per soonlijke interesse en ervaring, de specialismen verdeelden, kent 'Zevenrode' nu enkele daarvoor bestemde afdelingen. Ze vallen onder de direkteur Bedrijven, Al- bert Loeffen. Hij verwacht dat met name de funktie van relatiebe heerder in de toekomst meer gestalte kan krijgen. Een relatiebeheerder is precies wat de naam belooft: een man of vrouw die de relatie met een klant onderhoudt. De vertegenwoordiger van de bank die regelmatig bij een bedrijf binnenstapt om te informe ren hoe de zaken staan en omge keerd de klant bijpraat over de jongste ontwikkelingen in de bran che. Een gelijkwaardige partner voor een agrarische ondernemer of een ondernemer in het midden- en kleinbedrijf. Natuurlijk komt een relatiebe heerder niet alleen voor een gezel lig praatje. De belangen zyn op de eerste plaats wederzijds zakelijk. Welke diensten van Rabobank Ze venrode zouden een bijdrage kun nen leveren aan een verbetering van bedryfsvoering en resultaat by de ondernemer? 'Een relatiebeheerder moet een goede gesprekspartner zijn én een specialist in z'n vak', schetst Albert Loeffen. 'Deze mensen moeten enorm investeren in de sfeer van opleidingen en bijscholingen'. Dat lijkt geen overbodige luxe als men bedenkt dat zich in hun werkge bied circa 600 bedrijven bevinden, verdeeld over een aantal branches. De diensten van 'Zeven rode' lig gen op het terrein van financiën en verzekeringen. Daarom vormt de relatiebeheerder in z'n werkgebied een vast koppel met een assurantie adviseur. 'Een goede relatie opbou wen met een klant kost tijd. Het is daarom de bedoeling dat assuran tie-adviseur en relatiebeheerder een hecht team vormen, dat lange re tijd bij elkaar blijft', aldus Loef fen. Rabobank Zevenrode gaat van start met een bedryventeam van dertien personen. Naast de heer Loeffen bestaat het team uit twee re latiebeheerders en twee assurantie- Direkteur Bedrijven, de heer Albert Loeffen. medewerkers voor de buitendienst en vier binnendienstmedewerkers. Voor de assurantieafdeling zijn dat drie buitendienst- en twee binnen dienstmedewerkers plus het hoofd van de afdeling assurantiën. De zes assurantiemedewerkers, die overi gens niet enkel voor bedrijven wer ken, zetelen in Merselo. De rest van de afdeling heeft Ysselsteyn als uit valsbasis. Met deze mensen hoopt direkteur Bedryven Albert Loeffen een zake lijke partner te vormen voor de vele ondernemers in het werkgebied van Rabobank Zevenrode. Met als doel een tevreden klant. 'Want als de klanten tevreden zijn, gaat het de bank ook goed', aldus LoelTen. Als organisatie is de Rabobank nauw verweven met het platte land. Dat is in Noord-Limburg niet anders. Toon Tielen, direkteur van het bankkantoor in Yssel steyn, is een man die precies past in liet beeld van de lokale Rabo- bankier: zowel privé als werkend een centrale figuur in de gemeen schap. De gemiddelde Ysselstey ner kan zó een aantal verenigin gen opnoemen, waarvan Tielen bestuurder is of is geweest. Na een carrière van 40 jaar by de Rabo (voorheen Boerenleenbank) neemt hy volgend voorjaar af scheid. In die periode heeft Toon de ont wikkelingen nauwkeurig gevolgd en in het pionierdorp in de Peel ze ker mede bepaald. De ontwikkeling van 'kassier' met een balanstotaal van 1.600.000 gulden in 1958. tot bankier met een balanstotaal van 90 miyoen. Van spaar- en krediet bank voor de boeren tot all round financieel dienstverlener. De laatste grote verandering in z'n loopbaan by de Rabobank is de fusie van de vier banken geweest, die met ingang van 1 november 'Ze venrode' heten. Ook daarvoor heeft hy zich ingezet, al geeft hij toe aan vankelijk de nodige scepsis te heb ben gehad. 'Die fusie hoefde voor mij niet zo nodig', vertelt hij. 'Tot ik vorig jaar ineens met de nadelen van een kleinschalige bank werd geconfronteerd. Doordat één mede werker ziek werd, viel er meteen veel specialistische kennis weg. Dat is bij een bank als 'Zevenrode' ver leden tijd. Als er iemand uitvalt, neemt een collega het over en blyft je dienstverlening optimaal'. Een ander punt dat volgens "Ibon Tielen een fusie noodzakelijk maakt is de investering in een nieuw automatiseringstnyekt dat in 1995 in de hele Rabobankorgani- satie wordt ingevoerd. 'Voor elke kleine bank afzonderlijk zijn de kosten daarvan te hoog. Maar toch moetje wel, want de collega-banken zitten ook niet stil'. De persoonlijke investering vindt de inmiddels 61-jarige uit Meterik afkomstige Tielen echter te hoog De klant aan de balie mag er dan nauweiyks iets van merken, het samensmelten van de vier banken tot 'Zevenrode' is achter de schermen wel degeiyk een he le klus. Zowel voor het bestuur, het management als het perso neel, Zeker als je zoiets nog niet eerder hebt ei-varen. Toch is de hele operatie in een goede sfeer verlopen. Miriam Gillarn, namens het personeel betrokken by de fu siebesprekingen, is tenminste best tevreden. Ook voor de mede werkers biedt de nieuwe situatie nieuwe uitdagingen en kansen. "tevreden zyn volgens haar alle collega's, hoewel er altyd enkelen zyn voor wie de verandering min der gunstig lijkt uit te pakken. 'Het personeel verwacht iets van de toe komst, een uitdaging. Veel mede werkers krygen nu de kans om door te stromen in de organisatie. Voor wie wil investeren in zichzelf, door byvoorbeeld opleidingen te gaan volgen, zijn er mogelijkheden die er in de oude situatie niet wa ren. Dat betekent dat mensen meer bevrediging vinden in hun werk', aldus Giliam. Positief beoordeelt Miriam Giliam ook de bereidheid van de organisa tie om in een vroeg stadium de me dewerkers by de ontwikkelingen te betrekken. Het vroegtijdig overleg heeft zeker z'n vruchten afgewor pen. Giliam: teen bestuur en ma nagement hun personeelsplan op tafel legden week dat slechts op de tail af van wat de personeelsverte- genwoordigers hadden opgesteld aan de hand van de wensen en ca paciteiten van de collega's. Dankzy openheid en overleg zyn twee ande re 'o's', die van onrust en ontevre denheid, vermeden', stelt ze vast. worden. Zeker als die - zoals een bankier dat betaamt - wordt afgezet tegen het rendement. 'De fusie is zo'n omwenteling dat het verstandi ger is om nu een stapje terug te doen. Gelukkig is de Ysselsteynse inbreng in 'Zevenrode' goed ge waarborgd in de persoon van voor zitter Jan van Elzakker en hoofd particulieren Jan Hendrix' besluit Toon. Toon terug.

Peel en Maas | 1993 | | pagina 9