PEEL EN MAAS
yé!umg
De la 1114parkeerder
het centrum uit
Gemeente wil grond PTT
voor parkeerterrein
Waarover praten wij?
Kruispunt Langstraat
opnieuw bekijken
Venraynaar wint met
collega ƒ15.000,-
Treintaxi in Venray
per 1 april a.s.
Totale wintercollectie
Betaald parkeren in Venray
EasyBoard
4780-12484-
Voor 1 november oplossing verkeersprobleem
halve prijs
Betaald parkeren op straten
en pleinen binnen de ring Lange-
weg, Paterslaan, Julianasingel en
Kerkpad. Daarmee wil de ge
meente de beschikbare parkeer
ruimte in Venray beter ten goede
laten komen aan de mensen die
het centrum zakelyk of om te
winkelen bezoeken. Uitgangspunt
van de operatie is dat betaald par
keren kostendekkend is en dat in
omliggende woonwijken geen
overlast van geparkeerde auto's
ontstaat
Dat is de kern van het voorstel
dat het Nijmeegse ingenieursbu
reau Haskoning aan het college
doet voor de invoering van betaald
parkeren. Wethouder Truyen, ver-
keersdeskundige Geert Rutten en
j vertegenwoordigers van Hasko
ning. lichtten het plan vorige week
in de schouwburg toe.
Aangemerkt voor betaald parke
ren zijn de parkeerterreinen Ble-
kersveld en 't Liene (rondom Tbrro),
het Mgr. Goumansplein, Gouden
Leeuw, de toekomstige parkeergara
ge aan het Wilhelminaplein, het
pleintje voor de bibliotheek en het
terrein by het raadhuis. Op welke
manier de invoering op de pleinen
technisch wordt ingekleed is nog
niet bekend. Parkeren in de vakken
aan de Merseloseweg, in de Paters
straat, Poststraat, het noordelijke
deel van de Henseniusstraat, het
eerste stuk van de Langstraat en op
de Julianasingel tussen Wilhelmi-
nastraat en Poststraat gaat even
eens geld kosten. Waarschijnlijk
worden hier parkeermeters ge
plaatst.
Parkeren zonder kosten kan nog
steeds langs de Langeweg en op de
parkeerterreinen achter de Hoen
derstraat, op de hoek Bontekoe-
straat-Eindstraat en op het terrein
achter het raadhuis op de gelijkna
mige straat. Daar komt op korte ter
mijn een verder weg gelegen par
keerterrein by, eveneens aan de
Raadhuisstraat.
De derde vorm van parkeren is
bestemd voor belanghebbenden.
Dat zyn globaal mensen die wonen
in het centrum of er hun bedryf
hebben. Voor hen denkt Haskoning
aan een terrein in de Schoolstraat
(het voormalige pand Berden), de
bestaande parkeergelegenheid aan
de Omloop, Deken Thielenstraat,
Wilhelminastraat, Dr. Poelsstraat,
Kruitweg en de zuidelijke gedeelten
van de Julianasingel en de Hense
niusstraat. Wie er precies onder de
belanghebbenden worden ge
schaard en hoe vergunning cq. ont
heffing worden geregeld moet nog
worden geregeld.
TARIEF
Winst maken is het niet het doel
van betaald parkeren voor de ge
meente. Uit het tarief moeten de
kosten van aanleg, onderhoud en
toezicht betaald kunnen worden.
Voor dat toezicht komen er vijf par
keerwachters, al dan niet in dienst
van de gemeente. Zy mogen bekeu
ringen uitdelen, het binnenkomen
de geld gaat in de gemeentekas, net
als de opbrengst van de parkeergel-
den. Volgens wethouder Trayen zal
het tarief'redely k' zyn en vergelyk-
baar met gemeenten in de omge
ving van gelijke grootte. In dat
verband noemde de wethouder
Weert en Roermond.
De bedragen in de enquete die
Haskoning heeft gehouden in acht-*
tien Nederlandse gemeenten lopen
nogal uiteen. De dichtstbijzijnde
ondervraagde gemeente is Uden.
Daar is nog geen betaald parkeren
ingevoerd. In andere onderzochte
plaatsen variëren de tarieven van
één tot twee gulden per uur. In
sommigen plaatsen wordt ook ge
werkt met gedifferentieerde tarie
ven, afhankelijk van de ligging van
het parkeerterrein.
SPREIDING
Het doel van betaald parkeren in
Venray is een efficiënter gebruik
van het aantal parkeerplaatsen in
het centrum. In principe zyn de
byna 1600 plaatsen in en rond het
centrum volgens Haskoning vol
doende. Het probleem is echter dat
de parkeerterreinen deels op de
verkeerde plaats liggen en door de
verkeerde mensen gebruikt wordt
Qua verkeer en parkeren is
Ven ray-centram verdeeld in vier
brokken, genaamd zuid-oost, zuid-
Nrd-Li'mburg's grootste BBS
leerDai>2 Gigabyte
_?Harewar»^-
DONDERDAG 28 JANUARI 1993 Nr. 4
HONDERD VEERTIENDE JAARGANG
west en noord-oost en noord-west.
Gerelateerd aan het aantal wonin
gen en bedryven loopt per brok het
aantal parkeerplaatsen nogal uit
een. In het westelijk deel van het
centrum zyn meer parkeerplaatsen
dan nodig is, terwijl het aan de oost
kant juist omgekeerd is.
Bovendien worden de plaatsen,
die eigenlijk bestemd zyn voor win
kelend publiek en zakelijk bezoek
(kort parkeren dus), ingenomen
door mensen die in het centrum
wonen en werken. Ongeveer één op
de vyf geparkeerde auto's behoort
aan iemand uit die groep. Deze
auto's blijven langere tyd staan en
nemen daardoor de parkeerplaats
van vier tot acht kortparkeerders
in.
Er hoeven dus volgens Hasko
ning geen parkeerplaatsen by te ko
men, alleen de verdeling moet
anders en dat kan bereikt worden
met betaald parkeren. De essentie
van dat verhaal is dan ook: de lang-
parkeerders het centrum uit. Het
parkeren zo duur maken voor men
sen die er de hele dag staan, dat ze
vanzelf uitwijken naar de verder-
weg gelegen gratis terreinen. Overi
gens moeten zowel college als raad
nog over het concept van Hasko
ning een besluit nemen. Pas daarna
wordt het plan konkreet ingevuld
met een reglement, tarieven, ver
gunningen en ontheffingen. Per 1
november van dit jaar gaat parke
ren in Venray geld kosten.
Dinsdag informatie-avond over parkeerterrein Patersstraat
De gemeente Venray onderhan
delt met de PTT over een stuk
grond achter het postkantoor. De
gemeente wil het achterste ge
deelte van de binnenplaats van de
PTT aankopen. Op die manier kan
een bredere toegangsweg worden
aangelegd voor het geplande par
keerterrein tussen Patersstraat en
Julianasingel. De in- en uitgang
van dit terrein voor kort betaald
parkeren komt in de Poststraat.
Dinsdag 2 februari wordt in de
burgerzaal van het gemeentehuis
een informatie-avond gehouden
over de gemeentelyke plannen.
'Wethouder Joos Trayen van
openbare werken en financiën be
vestigde deze week dat hy en colle
ga Kersten van ruimtelijke
ordening in gesprek zyn met de
PTT over verkoop. De bedoeling is
om in het gebied minimaal hon
derd en maximaal 150 parkeér-
plaatsen aan te leggen. Die
vervangen de 70 parkeerplaatsen
die zyn verdwenen bij de herin
richting van Hensenius- en
Schouwburgplein. Bij de aanleg
vervalt ook de particuliere parkeer
plaats van zaal In den Engel. Daar
op kunnen nu 30 auto's geparkeerd
worden.
Door de aankoop van de PTT-
grond lean de in- en uitrit van het
parkeerterrein breed genoeg wor
den om auto's gelijktijdig het ter
rein op en af te laten rijden. Dat
betekent dat het gedeelte van de
Poststraat vanaf de ingang van het
parkeerterrein tot aan de Juliana
singel weer tweerichtingsverkeer
wordt. De gemeente kiest niet voor
inritten via de Patersstraat of de Pa
terslaan vanwege de verkeersveilig
heid en vanwege het parkeergedrag
van autobezitters. Bestuurders pro
beren altijd zo dicht mogelijk by
hun bestemming te parkeren. Om
dat ze meestal in het winkelgebied
moeten zijn levert inrijden vanuit
de Poststraat minder rondrijdende
automobilisten op. In het oorspron
kelijke 'Verkeers- en vervoersplan',
daterend uit 1990, wordt nog wel
gesproken over afzonderlijke in- en
uitritten.
Door gebruik te maken van een
extra brede in- en uitrit blyft zelfs
ruimte over een tiental parkeer
plaatsen, direkt aan de Poststraat.
Deze plaatsen zyn speciaal bedoeld
voor kortparkeerders, die bijvoor
beeld in het postkantoor moeten
zyn.
De. gemeente heeft .vopx. het par
keerterrein overigens niet alleen
grond van de PTT nodig. In totaal
moeten de wèthouders Truijen en
Kersten met ruim veertig grond
eigenaren gaan praten over een
deel van de achtertuin. Omdat de
grond al sinds begin jaren zeventig
de bestemming 'parkeren' heeft,
kan de gemeente in het uiterste ge
val tot onteigening over gaan. Dat is
volgens wethouder Truyen echter
niet de bedoeling: 'Het gebied daar
is qua eigendomsverhoudingen erg
versnipperd, maar we doen ons
uiterste best om met ale partijen tot
wilsovereenstemming te komen'.
TIMMERWERKEN
voor:^ ramen, deuren, kozijnen
*Nsolatieglas, rpntfvatie
d^vernieuwjp
verraywipi
""ondefPhsudsbedrijf
J. van de Ligt
Wanssum, N.
De Cuyperstrait 37
04784-2184
Het belang van informatie-avonden
In de maand januari heeft de ge
meente Venray op verschillende
momenten de bevolking uitgeno
digd om hen informatie te verstrek
ken over een aantal onderwerpen.
In de burgerzaal werden byeen-
komsten belegd over de plannen
met industrieterrrein Smakterhei-
de, het parkeerterrein achter Euro-
tapyt en en het bedryfsstraatje
tussen Grotestraat en Julianasin
gel. In de schouwburg kwam de in
voering van betaald parkeren aan
bod en volgende week dinsdag is de
burgerzaal opnieuw plaats van han
deling voor een informatieavond
over het aan te leggen parkeerter
rein tussen Patersstraat en Juliana
singel. Wat is nou precies het
belang van die avonden. Wordt de
burger alleen geïnformeerd of kun
nen de Venraynaren mee beslis
sen?
Op die vraag zyn meerdere ant
woorden mogelijk. De op stapel
staande gemeentelyke plannen ver
keren in verschillende stadia. In de
meeste gevallen gaat het echter om
vastgesteld beleid. Dat betekent dat
de gemeenteraad in principe al
heeft besloten dat het zo moet ge
beuren. Het publiek wordt geïnfor
meerd en kleine aanpassingen zyn
mogelijk.
De aanleg van het parkeerterrein
in het gebied tussen Patersstraat en
Juliansingel en de realisatie van
het bedryfsstraatje zyn hiervan de
duidelijkste voorbeelden. Al twin
tig jaar geleden heeft de gemeente
raad het bestemmingsplan vast
gesteld. Dat betekent dat die
voorzieningen er komen, tenzij de
huidige raad het besluit van
destijds intrekt. Een vastgesteld
bestemmingsplan betekent onder
meer dat de gemeente by het aan
kopen van de benodigde grond in
het uiterste geval tot onteigening
kan overgaan. De avonden over be
dryfsstraatje en parkeerterrein wa
ren dan ook puur informatief voor
de bevolking. Als het past in het
plan kan de gemeente met de wen
sen van de belanghebbenden reke
ning houden, maar dat hoeft niet.
Vergelijkbaar is de status van het
betaald parkeren. Dat komt er in
Venray heeft de gemeenteraad in
1991 besloten. De gemeente brengt
de plannen wel eerder in de publi
citeit, zodat de inspraakwaarde van
de avonden groter is. De gemeente
raad moet zich over de invulling er
van ook nog een keer uitspreken.
Een goed idee vanuit de burgerij
kan het college in het definitieve
voorstel naar de raad meenemen.
Maar vragen of b. en w. nog een
keer 'ja' of 'nee' wil zeggen tegen be
taald parkeren, daarvoor is het laat.
Hetzelfde gaat op voor Smakter-
heide. Opknappen en uitbreiden
maakt deel uit van de Buck-nota en
die is door de gemeenteraad vast
gesteld. Voordat echter de bulldo
zers aan het werk kunnen, moeten
de plannen in een gewijzigd
bestemmingsplan worden vastge
legd. Bezwaar tegen dat plan is nog
mogelyk voor de burger.
WIJZIGING
ln het geval van parkeerterrein
Eurotel/Eurotapyt ligt het weer iets
anders. De bestemming parkeren is
in het huidige bestemmingsplan
'Oost' niet opgenomen. Voor de aan
leg van de voorziening is dus een
wyziging van de bestemming no
dig. De gemeente heeft de procedu
re daarvoor inmiddels by de
provincie in gapg gezet. De gemaak
te bezwaren van omwonenden wor
den daarbij betrokken. Worden die
bezwaren echter ongegrond ver
klaard dan heeft de gemeente ook
hier juridisch het gelijk aan haar
zyde.
Voor 1 november, de datum
waarop Venray betaald parkeren
invoert, moeten de problemen
ïond het kruispunt Langstraat-,
Langeweg/Paterslaan, zijn opge
lost Vanuit verkeerstechnisch
oogpunt wordt gedacht aan het
veranderen van de voorrangsrege-
ling. Daardoor kunnen de auto's
vanuit het centrum gemakkelijk
de singels oprijden. Bovendien
remt die maatregel de snelheid
van het autoverkeer op de Lange-
weg-Paterslaan. Wanneer de ge
meente binnenkort de onderhan
delingen met Bouwmy Janssen
over verplaatsing van dit bedrijf
kan afronden ontstaan er boven
dien andere mogelijkheden, zoals
een verbinding tussen het Gou
den Leeuwterrein en de Lange
weg. De Langstraat is op dit
moment de enige afvoermogeiyk-
heid voor het verkeer dat van het
Gouden Leeuwterrein komt.
Het kruispunt kan, met name op
koopavonden, het verkeer nauwe
lijks verwerken. Door het drukke
verkeer op de binnensingel, dat bo
vendien nog eens vaak (te) hard
rijdt, komen de auto's vanuit het
centrum nauwelijks de singels op
of over. Het gevolg is een file die
soms tot aan het parkeerterrein
staat Wanneer het parkeerterrein
Gouden Leeuw na het invoeren van
betaald parkeren alleen nog maar
kortparkeerders herbergt, worden
de problemen nog groter. Staan
sommige auto's er nu de hele dag,
na 1 november mogen ze niet lan
ger dan enkele uren blijven staan.
Dat betekent meer af- en aanrijden
de auto's. De vertrekkende auto's
moeten nu allemaal via de Lang
straat het centrum uit, maar stui
ten op het doorgaande verkeer op
de binnensingel.
Gemeentelijk verkeerskundige
Geert Rutten denkt bij het oplossen
van het probleem op het omkeren
van de voorrangsregeling. Zyn poli
tieke baas wethouder Trayen wyst
op de andere mogelijkheden. 'Van
uit verkeer gedacht uitstekend na
tuurlijk, maar je moet daar toch
voorzichtig mee zyn', aldus de wet
houder. 'Er zyn meerdere op!
mogelyk'. Truyen denkt daarbl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Norbert Hulleman uit Venray
heeft afgelopen week, samen met
zyn collega Ilachim Idrissi uit Be-
ringe, ƒ15.000,- gewonnen by het te
levisiespel Boggle. De opnames, die
vorige week donderdag en vrijdag
zyn gemaakt, zullen op zaterdag 13,
maandag 15 en dinsdag 16 februari
worden uitgezonden.
TV-GEK
Norbert Hulleman en Ilachim
Idrissi zyn beiden werkzaam by
Rank Xerox, op de vestiging van
Frans Maas in Oostram. Met. name
Norbert Hulleman is weg van alles
wat met tv te maken heeft. Zyn
droomwens is om ooit nog eens wat
met Peter Jan Rens te doen. De
kans om mee te doen aan het spel
letje Boggle liet hij zich dus niet
ontglippen.
In die twee dagen opnames ma
ken hebben Norbert en Hachim wel
iets unieks gepresteerd. Zij bereik
ten drie keer de finaleronde en
sleepten er drie keer het maximale
bedrag uit van ƒ5.000,-. 'De eerste
ronde hebben we wel wat geluk ge
had' moet Norbert Hulleman er
kennen. 'Maar daarna ging het
steeds beter'.
RELATIE
Tijdens die opnames hebben de
beide collega's toch een bijzondere
relatie opgebouwd met de medewer
kers van het programma. Niet al
leen omdat ze zo'n hoog bedrag
gewonnen hadden. 'Je bent dan wat
langer onder de mensen en praat
ermee. Je bouwt een bepaald kon-
takt op. zoals inet de presentatrice.
Dodl Apeldoorn' legt. Norbert Hulle
man uit 'Op een gegeven moment
hebben we zelfs de rollen gewis
seld. Ik ging het programma pre
senteren en Dodi Apeldoorn zou
dan gaan boggelen. Dat ontlokte
toen bij Hachim de uitspraak: 'Je
kunt toch wel boggelen?' Al met al
is het voor ons een hele ervaring ge
weest. zeker als je er naar toe gaat
om een keer mee te doen'.
Wethouder Trayen kon vorige
week dinsdag, tijdens de begro
tingsbehandeling aan de Venrayse
gemeenteraad mededelen dat Ven
ray vanaf 1 april a.s. in het
Treintaxi-projekt van de NS is opge
nomen. Over de exacte invulling
van de Treintaxi in Venray moet
nog overleg worden gevoerd tussen
NS, gemeente Venray en Tixi Ver-
straaten aan de Langstraat, die als
Venrayse taxi-ondernemer door de
NS, de Treintaxi heeft toegewezen
gekregen.
GEBIED
Een van de punten die nog open
staan in dat overleg is het verzor
gingsgebied van de Treintaxi. Nor
maliter verzorgt de Treintaxi de
gehele gemeente waarin een NS-
station is gelegen. De wens van de
gemeente Venray is dan ook om de
gehele gemeente te laten verzorgen.
In eerste instantie komen echter al
leen Venray, Heide, Oostram, Leu
nen en Oirlo in aanmerking voor
het verzorgingsgebied. Mogelijk dat
Overloon daar nog aan toe wordt ge
voegd. Met name de afstanden naar
de plaatsen Ysselsteyn, Smakt, Mer-
selo, Vredepeel en Castenray, ma
ken het moeilijk om ook deze
plaatsen in het projekt te betrek
ken. Dit in verband met de tijd die
de taxi nodig heeft om de klanten af
aan de onderhandelingen tussen
de gemeente en bouwbedrijf Jans
sen over verplaatsing van dat be
dryf naar Keizersveld. Die
onderhandelingen worden waar
schynlyk medio februari af
gesloten.
ROTONDE
Behalve deze kruising moeten
meer punten op de binnenring
worden aangepakt. Op termijn
moeten de binnensingels geen
snelle sluiproute meer zijn voor au
tomobilisten die de verkeerslichten
op de buitensingels willen omzei
len. De bedoeling is dat de ring ge
bruikt gaat worden om het verkeer
naar de verschillende parkeerter
reinen te leiden. Tydens de info-
avond over betaald parkeren kon
digde wethouder Truijen al maatre
gelen aan voor het kruispunt
Leunseweg-Paterslaan. Daar wil de
gemeente waarschijnlijk een roton
de aanleggen om de snelheid te
remmen en de verkeersveiligheid
te verhogen.
Ook op dit punt toont wethouder
Trayen zich echter terughoudend.
'Ik heb op de informatie-avond ge-
dat we dat kruispunt meene-
als we het riool in de Paters-
vervangen. Dat wil niet
ïggen dat er een rotonde komt Ze
nker is dat we niet denken aan ver
keerslichten', aldus de wethouder.
te zetten cq. op te halen. Ook spelen
hierbij de financiën een rol.
Zou bijvoorbeeld Overloon in het
projekt betrokken kunnen worden,
dan zouden Venray en Vierlings
beek het projekt samen financieel
kunnen steunen zodat ook de ver-
dergelegen plaatsen meegenomen
kunnen worden. De gemeente Ven
ray heeft de NS nl. ook gewezen op
de reaktivering van de (voor de
treintaxi ver gelegen) vliegbasis De
Peel, wat voor het Treintaxi-projekt
interessant kan worden.
TREINTAXI
Treintaxi is een vervoersvorm
waarmee u voor ƒ5,- naar de plaats
van bestemming wordt gebracht U
dient dan eerst aan het loket van
het NS-station (van vertrek of aan-
Schoorsteenbrand
Dinsdagmorgen moest de brand
weer uitrukken voor een schoor
steenbrand in een woning aan de
Depute Peetersstraat in Oirlo. B(j de
komst van de brandweer was de
brand al geblust De brandweer
kontroleerde of de brand ook wer
kelijk uit was. De schade bleef be
perkt. De bewoners hadden de
schoorsteen in september jl. des
kundig laten vegen door een er
kend schoorsteenvegersbedryf.
Poging diefstal motor
Dinsdag werd aangifte gedaan
van een poging tot diefstal van een
motor. De motor was deugdelijk af
gesloten en stond in een schuur. De
dader heeft met in de schuur aan
wezig gereedschap getracht het
stuurslot onklaar te maken. Dat is
niet gelukt Mogelyk dat de dader
in zyn werk is gestoord.
komst) eerst een Treintaxi-kaartje
te kopen. Met dat kaartje kunt u
plaatsnemen in de taxi. De chauf
feur wacht dan nog tien minuten
op eventuele andere klanten en
brengt u dan naar uw adres van be
stemming Als u later met de trein
weer wilt weg gaan, dan belt u de
Treintaxi, die u dan op komt halen.
Ook daarvoor moet u wel weer een
kaartje van ƒ5.- hebben.
U kunt u ook thuis op laten ha
len, voordat u een treinreis aan
vangt U moet dan wel in het bezit
zyn van een Treintaxi-kaartje, dat u
van te voren op een NS-station moet
kopen, samen met uw treinkaartje.
Met name het gegeven dat een
Treintaxi tien minuten wacht voor
dat er weggereden wordt geeft pro
blemen om de verdergelegen kerk
dorpen tydig te bereiken. Het feit is
nl. dat er by aankomst van een
trein Treintaxi aanwezig moet zijn.
Worden alle Venrayse kerkdorpen
bij het projekt betrokken, dan zou
dat in de praktyk een extra taxi be
tekenen. waarrace de financiële
haalbaarheid van het projekt weer
in het geding komt Naar verwach
ting zuilen de definitieve afspraken
voor 1 april a.s. zijn vastgelegd.
Snelheidskontrole
Op verzoek van de bewoners van
de Hoofdstraat in Oirlo hield de po
litie daar vrijdagmiddag een snel
heidskontrole. Deze kontrole
toonde aan dat de bewoners met
hun klachten gelijk hadden en dat
er tc snel wordt gereden.
Tussen 18.00 en 19.30 uur werden
98 voertuigen gekontroleerd. Maar
liefst 70 auto's reden te snel (een re-
kord). De hoogste snelheid bedroeg
84 km per uur.
Grotestraat 62 Venray