PEEL EN MAAS Mttyjh )orpen moeten niet teveel verwachten ïef omlaag, aanslag omhoog 'Er wordt nog te hard gereden in de Smakt' laad buigt zich ler verhogingen Eerste taxaties voor commissieleden Kerk Oostrum toe aan restauratie Gemeente benadert Venrayse taxibedrijven voor treintaxi _2! ials geeft lesje lobbyen aan Dorpsradenoverleg Onroerend goedbelasting Venray: 35.000 Oude stukken EasyBoard tel. 04780-12484 PEEL EN MAAS Extra drempels op de St. Jozeflaan PORSELEIN-KRISTAL-BESTEK Gemeentelijke identiteitskaart gaat ƒ31,- kosten n de kleine kernen leefbaar bleven zullen de dorpen, in dorpsraden, aktief de plaat- politiek moeten "bewerken', jachten, maar aktief lobby- bun belangen erdoor te kry- idan nog moeten ze niet op 1 rekenen, want steeds meer agen worden al op hogere i dan de gemeenteraad jvrjj vertaald de boodschap genieester Jos Waals heeft Venrayse kerkdorpen. Afge daan dagavond was Waals te dorpsradenoverleg en een lesje in lokale politiek. Ituatie is bekend. Al jaren dorpsraden en hun verte- irdigend orgaan, het dorps- rerleg, steen en been over Venray. Er mogen geen of woningen gebouwd wor- jt het hele dorp ligt in een d. De boeren uit de omge- lt het werken steeds moei- Jongeren trekken ze in het eigen dorp niet een woning krijgen, daarvan verdwijnen iokels, postkantoren en an- lienstverleners. De dorpen zich het vijfde rad aan de se wagen. afgelopen maandag wisten oners van de kerkdorpen die ende) achterstelling weer Uoze voorbeelden te staven, die ruim een half jaar 'on- zjjn en nog steeds niet zyn oord. Nota's over de kleine die op zich laten wachten waarvan de uitvoering niet grond komt De dorpsraden iveel energie in de inspraak erlei beleidsstukken, maar zien van him commentaar zelden of nooit iets terug. En dit rytje kan men na een avondje by het Doips- raadoverleg moeiteloos aanvullen. POLITIEKE AGENDA Ook bij Jos Waals zyn de echte problemen en de vermeende ach terstelling van de kerkdorpen be kend, ook al is hij pas een jaar in Venray. Maar de Venrayse burge meester is niet te beroerd om de dorpelingen wat bijles te geven over de politieke macht en het politieke spel. 'De macht ligt niet by Waals, maar bij de politieke partyen. Spreek dus jullie 'eigen' raadsleden en partijen aan als je iets wil berei ken', aldus de burgemeester. Hy wees op de gemeenteraadsverkie zingen die in 1994 worden gehou den. Willen de dorpen hun items op de programma's van de politieke partyen krygen, dan moet er nu kctie worden ondernomen. Waals gaf nog een voorzetje: 'Eigen bud getten voor de kerkdorpen op be paalde bestuursgebieden, analoog aan de sociale vernieuwing in 't Brukske. Op persoonlijke titel vind ik dat een uitstekend idee, maar dat krijg ik er politiek in Venray niet door. Spreek ze er maar op aan'. Venrays burgemeester weet ook waarom dat gevoelig ligt in de plaat selijke politiek. Zelfbeschikkings recht is een stukje macht en wie geeft die graag uit handen? Ook ge meenteraden niet. Zelf aan de slag en weer een politieke falctor wor den, dat is dus het motto voor de komende jaren voor de Venrayse kerkdorpen. KERK EN SCHOOL Doet de overheid dan helemaal niets voor de kleine kernen? Jawel, maar volgens Jos Waals moeten de kerkdorpen niet al te hoge ver wachtingen hebben. 'Veel woning bouw op de dorpen is niet haalbaar. Ook niet als de stankcirkels zouden verdwijnen, wat ik niet zo snel zie gebeuren', waarschuwde hy. 'De provincie kiest voor groei van grote re kernen en verstedelijking, dus het merendeel van de woningen gaat naar Venray'. De dorpsraden kunnen zich daarom beter concen treren op wat volgens hem twee es sentiële voorzieningen voor de leefbaarheid op de dorpen zyn: kerk en school. Voor het probleem van de oudere pastoors en het da lend aantal kinderen heeft ook de burgemeester geen oplossing en met het eerste zelf niet eens be moeienis. 'Maar ik wil er wel met jullie over praten. Welke stategie moeten we volgen om kerken en scholen op de dorpen in stand te houden. En wat hebben de dorpen van de overheid te verwachten?' Kon kreet dus niet zoveel. Waals beloofde na de verkiezingen van 1994 om struktureel ambtelijke on dersteuning aan de dorpsraden te geven. Nu hebben de dorpen geen ambtelijk aanspreekpunt op het ge meentehuis. Verder maakt de bur gemeester -'maar de macht ligt niet by Jos Waals'- zich sterk voor meer beslissingsbevoegdheid en eigen geld bij de dorpsraden. Een eerste aanzet is gegeven met het overheve len van 50.000 gulden per jaar uit het stads- en dorpsvemieuwings- fonds. Maar de dorpen moeten ook zelf aan het werk. 'Ga zelf met de leefbaarheid aan de slag. Niet alleen praten over woningbouw en derge lijke', aldus Waals. tarief gaat omlaag, maar de moet meer onroerend goed- ng gaan betalen dan vorig Ie woningen in Venray z|jn jjk aanzienlijk meer waard en door een hertaxatie. Die irdering is echter niet de van de verhoging ogb met ocent. p z'n zachtst gezegd vreemd verhaaltje mag wethou- ujjen van financiën komende len aan de Venrayse burgers itleggen. De wethouder heeft igd dat zorgvuldig te zullen net behulp van een brief aan ïoners en voorlichtingsby- De behoefte daaraan iwyfeld groot omdat de on- goedbelasting alle Venray- daar raakt waar het 't meeste oet, namelyk in de porte- se. [de vyfjaar is elke gemeente it haar woningbestand te la- in om de juiste ekonomi- "le te kunnen hanteren diverse belastingen. De laat- ie in Venray was in 1987, het Venrayse onroerend reer aan de beurt. De huizen Inmiddels ongeveer 20% in te zyn gestegen. De totale van de bebouwing in Ven- ook fabrieken en dergelijke erbij - bedraagt ruim 2,5 mil- ulden. Voor het berekenen togb-tarief werd in het verle den echter slechts 80% van de wer kelijke waarde genomen. Voor de ogb werd dat bedrag gedeeld door 3000 gulden om het tarief te bepa len. Tbr vergelijking: vorig jaar moest voor elke 3000 gulden die de woning waard was ƒ15,24 worden betaald. Een woning van 150.000 gulden leverde aldus (80% van 150.000):3000 40 x ƒ15,24 ƒ609,60 aan ogb op. Door de herwaardering is de tota le waarde toegenomen. Het getal waardoor gedeeld moet worden (ƒ3000,-) is gelijk gebleven dus wordt de opbrengst groter. TARIEF OMLAAG Het college heeft als uitgangspunt genomen dat de opbrengst niet ho ger hoeft te worden door de her taxatie. Hetgeen betekent dat het tarief omlaag kan. Dat gebeurt dan ook. Per pand ƒ10,15 in plaats van de ƒ15,24 van vorig jaar. Dat tarief wordt nog verhoogd door twee ex terne faktoren. Op de eerste plaats de pryskompensatie. Het college heeft besloten in elk geval alle leges en tarieven minstens met 4,6% te verhogen, om de inflatie te bestrij den. Daarnaast moet Venray van het Ry'k elk jaar ƒ15,- extra per in woner heften in het kader van arti kel 12. Omgerekend naar het aantal panden in de gemeente betekent dat een sty ging van 6,2%. Samen dus 10,8%, waarmee het tarief op 6 agenda van de gemeente- rgadering van komende pry ken enkele voorstellen W tot verhoging van leges :ven. De raadsleden moeten over het nieuwe tarief on- [goedbelasting (zie elders in de verhoging van een ital leges voor vergunnin- enten en diensten, de voor begrafenisrechten. precariorechten, af- i, rioolrecht en hondenbe- rieven worden minimaal verhoogd om de gestegen |b|j te kunnen benen. Dat k voor de leges, de vergoe- i de burger moet betalen jentelyke diensten en de 5 van wettelijke bepalin- aantal leges gaan extra' a tot kostendekkende ta- je komen. Een uittreksel uit ngs- of verblijfsregister en ƒ4,75 meer, maar ƒ10,-. 'leren worden een tientje T en een rijbewijs (ook ver komt op ƒ57,- (ƒ13,- duur- fen paspoort gaat in 1993, a ilyk van de maand van het 8,- of ƒ86,- kosten. De nieuwe x eitskaart, uitgegeven door de U ndse Vereniging van Ge- ƒ31,- kosten. Deze kaart is niet, maar Venray heeft in I alvast een tarief, jiphalen van huisvuil, klein h afval, plus de kosten voor van het milieube- gaan de gemeente vol- 3,2 miijoen gulden F Omdat de gemeente een kend tarief voor de af- Bg de 12.300 Venrayse huishoudens dit bedrag by een brengen. Daarbij wordt een gedifferentieerd tarief ge hanteerd. Dat wil zeggen dat de 2600 éénpersoonshuishoudens een korting krygen omdat zy nu een maal minder afval produceren dan huishoudens bestaande uit meerde re mensen. De tarieven voor 1993 komen op ƒ211,68 voor éénper soons- en ƒ276,60 voor meerper- soonshuishoudens. Een sty ging ten opzichte van vorig jaar met 9%. Dat is nog altijd minder dan de ri oolrechten, die met 14,6% omhoog gaan. Behalve de 4,6% die de ge meente op alle tarieven doet om de inflatie te korrigeren, komt er op de rioolrechen tien procent extra. Net als bij de onroerend goedbelasting is ook by het rioolrecht het tarief gesplitst in een deel voor eigenaren en een deel voor gebruikers. Daar naast wordt een onderscheid ge maakt tussen één- en meerper- soonshuishoudens, analoog aan het tarief afvalstoffenheffing. Eigenaren van een woning gaan in 1993 57,76 betalen. Wordt een huis door één persoon bewoond, kost het rioolrecht ƒ42,00. Zijn er meerdere bewoners bedraagt het ta rief het dubbele, ƒ84,-. Zijn eigenaar en gebruiker dezelfde, dan dienen deze bedragen by elkaar te worden opgeteld. Daarnaast moet extra be taald worden indien er meer dan 500 m3 water per jaar wordt ver bruikt Dat kost ƒ252,- per jaar tot een verbruik van 50.000 m3. Bedrij ven die nog meer verbruiken kry gen een extra opslag. In de praktijk blijven alle particulieren ver onder de 500 kuub. ƒ11,25 komt Nog altyd vier gulden minder per eenheid dan vorig jaar. Van die ƒ11,25 betaalt de eigenaar ƒ6,25 en de bewoner ƒ5,-. Wie z'n eigen huis bewoont betaalt zoals al tyd, het hele bedrag. AANSLAG HOGER Leuk, denkt de gemiddelde bur ger nu. Een lager tarief. Helaas, he laas. Het tarief mag dan omlaag gaan, de aanslag gaat in verreweg de meeste gevallen omhoog. De hui zen zyn immers veel meer waard, dus iedereen moet vaker het lagere tarief gaan betalen. Nogmaals een voorbeeld: Vorig jaar betaalde een eigenaar/bewoner van een huis van anderhalve ton aan ogb ƒ609,60 (zie boven). Nu is dat hetzelfde huis echter voor de ogb 180.000 gulden. De aanslag be draagt derhalve (180.000 3000) x ƒ11,25 ƒ675. Het verschil zit hem in de hogere waarde, maar ook in de hogere waardering voor het ta rief. Voor 1993 wordt de getaxeerde waarde van de woning gebruikt, in tegenstelling tot voorgaande jaren 80% daarvan. OPENINGSTIJDEN: maan-, woens-, donder-, vrijdag: 16.00 - 21.30 uur zaterdag 16.00 - 21.30 uur zondag 14.00 - 21.30 uur dinsdag gesloten Hoenderstraat 2 5801 CK Venray Tel. 04780-12038 RESERVEREN GEWENST DONDERDAG 10 DECEMBER 1992 Nr. 50 HONDERDENDERTIENDE JAARGANG Uit de kerngegevens die by de ge meentebegroting voor 1993 ge voegd zyn, lezen we dat Venray op 1-1-1993 waarschynlyk 34.721 inwo ners zal hebben. Dat zyn er 221 meer dan op 1 januari van dit jaar. Daarmee nadert het inwonersaan tal met rasse schreden de 35.000. Een niet onbelangrijk getal, gelet op de raadsverkiezingen in 1994. Als Venray voor februari 1994 35.000 inwoners telt, dan zal de Venrayse gemeenteraad uitgebreid gaan worden van 23 naar 25 raads leden. Een gegeven waarmee men overigens ruim 15 jaar geleden al rekening hield, toen men de huidi ge raadszaal in gebruik nam. Aan de ronde tafel kunnen nl. 25 raads leden plaatsnemen. De bevolkings groei van toen stagneerde echter... De 35.000-grens heeft geen in vloed op de bezoldiging van burge meester, wethouders, raadsleden en ambtenaren. Die worden pas hoger ingeschaald by 40.000 inwoners, wat volgens het Buck-rapport pas in 2015 gehaald zal worden... De waakzaamheid van de Venray se politici werd vorige week - onbe doeld - op de proef gesteld door wethouder Joos Truyen. De com missie werd om een advies ge vraagd over de financiering van sociale woningbouw in 1989! Wak kere commissieleden ontdekten de fout, die inmiddels ook door Trui- jen en z'n ambtenaren was op gespoord. Het bewuste stuk was namelyk nog ondertekend door burgemeester Defesche. De goedge mutste wethouder had ook een ver klaring voor het vreemde agenda punt: 'Het is gewoon hardstikke fout gegaan'. De oorzaak voor het stuk verle den in de commissie ligt by het on derwerp zelf. De vraag hoe de sociale woningbouw gefinancierd is is een jaarlyks terugkerende vraag, die meestal wordt afgehamerd. In 1989 heeft het college de verschil lende mogelijkheden voor de politi ci eens op een ry gezet. Onderdelen., uit dat stuk wilden de ambténaren nogmaals ter informatiebij' het agendapunt voegen. Per ongeluk kwam het hele stuk, inclusief voor stel en handtekening van burge meester Defesche, by de commis sieleden op tafel. Nrd-Limburg's grootste BBS Meer dan 2 Gigabyte Shareware Wethouder Truijen had vorige week een opvallende Sinterklaas- surprise voor de leden van de com missie financiën. Vorige week bood hij hen elk een taxatierapport van hun huis aan. Zo weten ze precies wat ze in 1993 aan onroerend goed belasting moeten betalen. De gewone burger moet daar nog eventjes op wachten. Dit jaar is de waarde van alle woningen in de ge meente opnieuw bepaald om op die manier het juiste bedrag aan onroe rend goedbelasting te kunnen hef fen. Een nieuwe waarde van het huis betekent voor de bewoners een ander bedrag aan onroerend goed belasting (ogb). Daarnaast gaat het tarief voor de ogb omhoog. Over de samenstelling van het uiteindelijke bedrag aan onroerend goedbe lasting wil de gemeente de burgers begin volgend jaar uitgebreid infor meren via een aantal voorlichtings bijeenkomsten en een brief. De tariefsverhoging onroerend goedbelasting komt dinsdag aan de orde in de raadsvergadering. Dan praat de gemeenteraad ook over de verhoging van een groot aantal an dere tarieven die de Venraynaren in hun portemonnee raken. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING De gemeente Venray zal de Ven rayse taxibedrijven benaderen om te vragen of een van hen, of dat ze mogelijk gezamenlijk, bereid zijn om de treintaxi in Venray gestalte te geven. Dat heeft wethouder Trui- jen vorige week donderdag laten weten tydens de vergadering voor openbare werken en verkeer. Ven ray staat als de gemeente hoog op de lijst om voor het treintaxiprojekt van de NS in aanmerking te komen. Verder heeft de gemeente in een brief aan de NS laten weten dat zij het treintaxi-initiatief in Venray on dersteunen. 'De Treintaxi zou een belangrijke verbetering kunnen be- tekenerLïpor de openbaar vervoer- reiziger van en naar Venray. Vanuit deze overweging willen w|j graag meewerken en een specifieke standplaats voor de Treintaxi voor onze rekening inrichten' aldus de gemeente in haar brief. In die brief wordt er verder op ge wezen dat het openbaar yervoer in deze regio zeer gevoelig is voor ver tragingen, waardoor aansluitingen tussen trein en bus niet alt|jd ge waarborgd zyn. Dat terwijl door de ligging van het NS station Venray, juist veel mensen op het openbaar vervoer zijn aangewezen. Verder vraagt de gemeente aan de NS om de gehele gemeente Venray als treintaxi-gebied aan te wijzen. Binnen dit gebied kan een reiziger dan voor hetzelfde bedrag gebruik maken van die treintaxi, of men daarmee naar Oostrum moet of naar Ysselsteyn. Tenslotte w|jst de gemeente de NS op het feit dat Vliegbasis De Peel gereaktiveerd gaat worden. Ook de ze groep mensen is volgens de ge meente sterk gebaat b|j deze openbaar vervoer-voorziening. uw weekblad 'Er wordt nog te hard gereden in de Smakt. We hebben moeten vast stellen dat de aanleg van drie drem pels op de St. Jozeflaan als maatregel goed zijn maar nog on voldoende resultaat hebben. Meer dan de helft rijdt daar te hard. Daarom zullen volgende week twee nieuwe drempels tussen de huidige drie drempels worden aangebracht. Bovendien zullen de bestaande drempels in een later stadium wor den opgehoogd. Hiermee zullen we een lagere snelheid afdwingen'. Dat liet wethouder Truyen vorige week donderdag weten tydens de verga dering van de commissie openbare werken en verkeer. Inmiddels zyn de twee drempels al aangebracht. TE SNEL In januari van dit jaar werden op de St: Jo2eflaan drie drempels aan gelegd. Oorspronkelijk waren er vyf gepland maar de gemeente wil de ky ken of drie drempels, met een onderlinge afstand van b|jna 200 meter, voldoende zouden zijn om te hard rydende autochaufieurs te temperen. De praktyk geeft echter aan dat chauffeurs tussen de drempels toch nog een hoge snelheid kunnen ont wikkelen. Metingen in oktober lie ten resultaten van 90 en 97 kilo meter per uur zien, op een weg waar slechts 50 kilometer per uur gereden mag worden... Bovendien neemt het percentage hardrijders langzaam maar zeker toe. In februa ri, toen de drempels er nog niet zo lang waren, werd tydens twee me tingen door 56 en 42 procent van de chauffeurs te hard gereden. In oktober werden percentages van bijna 61 en 73,5 genoteerd. GOEDE WEG? Dhr. Verkoeyen, commissielid na mens Samenwerking, vroeg zich tydens de vergadering af of met de keuze van deze drempels wel de goede weg was ingeslagen. 'Ik schrik van deze c|jfers' aldus dhr. Verkoeyen. Volgens de wethouder is wel dege lijk de goede weg ingeslagen. De oorspronkelijke plannen gingen echter uit van vyf drempels. 'Met de aanleg van de drie drempels heb ben we gezegd dat als drie drempels niet voldoende waren we terug zou den gaan naar het oorspronkelijke plan. De ideale afstand tussen de drempels is 80 tot 100 meter. Die wordt nu gerealiseerd. Die afstand is te kort om een hoge snelheid te kunnen ontwikkelen. Ik zou me overigens wel schamen als we heel Venray met drempels vol moeten gaan leggen.' PROJEKTEN De Smakt is overigens wel de eer ste van een serie projekten m.b.t. snelheidsbeperkende maatregelen op kerkdorpen. Volgend jaar zullen o.a. in Veulen, Heide en Oirlo snel heidsbeperkende maatregelen ge nomen worden. Welke maatregelen precies weet de wethouder nog niet. 'Elke verkeerssituatie lean een an dere oplossing met zich meebren gen' aldus de wethouder. SNELHEIDSMETING Wel zal de politie de komende pe riode gerichte snelheidskontroles uit gaan oefenen op de St. Jozeflaan. "Daarby laten we de chauffeurs zien hoe hard ze ryden' laat de wethou der weten. 'Vervolgens zal er op be paalde data, op de drukste uren, verbaliseerd gaan worden. Ik hoop dat men dan op dezelfde dag op de drukste uren gaat kontroleren, zo dat regelmatige snelheidsovertre ders dan tweemaal verbaliseerd gaan worden.' Stijlvolle woonideeën voor de gedekte tafel, kookpannen, quiltstoffen en cadeau-artikelen sinds BIJ KONINKLIJKE BESCHIKKING HOFLEVERANCIER SCHOUTENSTRAATJE 8 VENRAY De kerk van Onze Lieve Vrouw Geboorte in Oostrum is dringend aan restauratie toe. Delen van het dak, voegwerk en de glas-in-lood- ranien moeten worden gerepareerd of vernieuwd. Herstel gaat meer dan vier ton kosten. Dankzij een opgesteld tienjarenplan, dat is goedgekeurd door Monumenten zorg, heeft het kerkbestuur een restauratiesubsidie van 210.000 gulden. Het restex-ende bedrag wil de gemeenschap zelf opbrengen. Daartoe is een financiële begelei dingscommissie in het leven geroe pen, die onder andere fondsen zal gaan werven. De mankementen kwamen aan het licht tijdens een inspektie door de stichting Monumentenwacht .Limburg. Medewerkers van de stichting konstateerden op een aan tal plaatsen beschadigde of uitge zakte leibedekking. Ook de haken waarmee de leien zyn bevestigd zijn niet meer in goede staat Verder is het voegwerk van de westgevel en van de muren van het priesterkoor slecht en moeten er hier en daar stenen vernieuwd worden. Van de glas-in-lood-ramen z|jn de spylen die de ruitjes op hun plaats houden versleten. Daarbovenop heeft onlangs de verwarming van de kerk het bege ven en moest stante pede ver nieuwd worden en is bovendien gebleken dat ook de elektrische in stallatie aan vervanging toe is. Met ingang van 1 januari a.s. is op het gemeentehuis de nieuwe ge meentelijke identiteitskaart ver krijgbaar. Deze kaart biedt een legitimatiemogely kheid voor perso nen die niet over een paspoort of rijbewijs beschikken maar zich wel moeten legitimeren. De ID-kaart is een uitgave van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en geldt nog niet als Europese nnskaart Hierover z|jn nog wel onderhande lingen bezig. De ID-kaart is v|jf jaar geldig en wordt gemaakt volgens het 'klaar terwyl u wacht service' en gaat 31,- kosten. Deze relatief lage pijjs voor deze ID-kaart (in andere gemeenten ligt de prys voor de burger beduidend hoger) leidde in de commissie voor algemene zaken tot vragen. "Wordt hiermee wel kostendekkend ge werkt' vroegen A Jansen (PvdA) en C. v.d. Ven (CDA) zich af. Volgens dhr. Vd. Vorle zou de praktyk moe ten leren hoe kostendekkend deze prys zal zyn. Volgens hem moest het nog lager kunnen, gezien het bedrag van ƒ16,50 dat door de ge meente Breda wordt verlangd voor deze ID-kaart Burgemeester Waals het weten dat op de ƒ31,- geen winst en geen verhes wordt gemaakt De kaart is dus kostendekkend. Goedkoper kan dus niet Waarom de ID-kaart in Breda slechts 16,50 kost wist hy niet Inbraak in woning Door forcering van de achterdeur was toegang verkregen tot een wo ning aan de Kastary est raat Ont vreemd werden een kleurentelevi sie, een video en een geldkistje met daarin ongeveer 2.000,-. Poging tot inbraak Uit achtergelaten sporen viel op te maken dat er gepoogd was in te breken in een woning aan de Pava nestraat Het sluitwerk van een ko- zyn aan de achterkant van de woning was "bewerkt', maar het sluitwerk is of te deugdelijk ge weest of de dader moet in z|jn werk z|jn gestoord. 7

Peel en Maas | 1992 | | pagina 11