PEEL EN MAAS
Mttyjh
)orpen moeten niet
teveel verwachten
ïef omlaag, aanslag omhoog
'Er wordt nog te hard
gereden in de Smakt'
laad buigt zich
ler verhogingen
Eerste taxaties
voor commissieleden
Kerk Oostrum toe
aan restauratie
Gemeente benadert Venrayse
taxibedrijven voor treintaxi
_2! ials geeft lesje lobbyen aan Dorpsradenoverleg
Onroerend goedbelasting Venray:
35.000
Oude stukken
EasyBoard
tel. 04780-12484
PEEL EN MAAS
Extra drempels op de St. Jozeflaan
PORSELEIN-KRISTAL-BESTEK
Gemeentelijke
identiteitskaart
gaat ƒ31,- kosten
n de kleine kernen leefbaar
bleven zullen de dorpen, in
dorpsraden, aktief de plaat-
politiek moeten "bewerken',
jachten, maar aktief lobby-
bun belangen erdoor te kry-
idan nog moeten ze niet op
1 rekenen, want steeds meer
agen worden al op hogere
i dan de gemeenteraad
jvrjj vertaald de boodschap
genieester Jos Waals heeft
Venrayse kerkdorpen. Afge
daan dagavond was Waals te
dorpsradenoverleg en
een lesje in lokale
politiek.
Ituatie is bekend. Al jaren
dorpsraden en hun verte-
irdigend orgaan, het dorps-
rerleg, steen en been over
Venray. Er mogen geen of
woningen gebouwd wor-
jt het hele dorp ligt in een
d. De boeren uit de omge-
lt het werken steeds moei-
Jongeren trekken
ze in het eigen dorp niet
een woning krijgen,
daarvan verdwijnen
iokels, postkantoren en an-
lienstverleners. De dorpen
zich het vijfde rad aan de
se wagen.
afgelopen maandag wisten
oners van de kerkdorpen die
ende) achterstelling weer
Uoze voorbeelden te staven,
die ruim een half jaar 'on-
zjjn en nog steeds niet zyn
oord. Nota's over de kleine
die op zich laten wachten
waarvan de uitvoering niet
grond komt De dorpsraden
iveel energie in de inspraak
erlei beleidsstukken, maar
zien van him commentaar zelden
of nooit iets terug. En dit rytje kan
men na een avondje by het Doips-
raadoverleg moeiteloos aanvullen.
POLITIEKE AGENDA
Ook bij Jos Waals zyn de echte
problemen en de vermeende ach
terstelling van de kerkdorpen be
kend, ook al is hij pas een jaar in
Venray. Maar de Venrayse burge
meester is niet te beroerd om de
dorpelingen wat bijles te geven over
de politieke macht en het politieke
spel.
'De macht ligt niet by Waals,
maar bij de politieke partyen.
Spreek dus jullie 'eigen' raadsleden
en partijen aan als je iets wil berei
ken', aldus de burgemeester. Hy
wees op de gemeenteraadsverkie
zingen die in 1994 worden gehou
den. Willen de dorpen hun items
op de programma's van de politieke
partyen krygen, dan moet er nu
kctie worden ondernomen. Waals
gaf nog een voorzetje: 'Eigen bud
getten voor de kerkdorpen op be
paalde bestuursgebieden, analoog
aan de sociale vernieuwing in 't
Brukske. Op persoonlijke titel vind
ik dat een uitstekend idee, maar dat
krijg ik er politiek in Venray niet
door. Spreek ze er maar op aan'.
Venrays burgemeester weet ook
waarom dat gevoelig ligt in de plaat
selijke politiek. Zelfbeschikkings
recht is een stukje macht en wie
geeft die graag uit handen? Ook ge
meenteraden niet. Zelf aan de slag
en weer een politieke falctor wor
den, dat is dus het motto voor de
komende jaren voor de Venrayse
kerkdorpen.
KERK EN SCHOOL
Doet de overheid dan helemaal
niets voor de kleine kernen? Jawel,
maar volgens Jos Waals moeten de
kerkdorpen niet al te hoge ver
wachtingen hebben. 'Veel woning
bouw op de dorpen is niet haalbaar.
Ook niet als de stankcirkels zouden
verdwijnen, wat ik niet zo snel zie
gebeuren', waarschuwde hy. 'De
provincie kiest voor groei van grote
re kernen en verstedelijking, dus
het merendeel van de woningen
gaat naar Venray'. De dorpsraden
kunnen zich daarom beter concen
treren op wat volgens hem twee es
sentiële voorzieningen voor de
leefbaarheid op de dorpen zyn:
kerk en school. Voor het probleem
van de oudere pastoors en het da
lend aantal kinderen heeft ook de
burgemeester geen oplossing en
met het eerste zelf niet eens be
moeienis. 'Maar ik wil er wel met
jullie over praten. Welke stategie
moeten we volgen om kerken en
scholen op de dorpen in stand te
houden. En wat hebben de dorpen
van de overheid te verwachten?'
Kon kreet dus niet zoveel. Waals
beloofde na de verkiezingen van
1994 om struktureel ambtelijke on
dersteuning aan de dorpsraden te
geven. Nu hebben de dorpen geen
ambtelijk aanspreekpunt op het ge
meentehuis. Verder maakt de bur
gemeester -'maar de macht ligt niet
by Jos Waals'- zich sterk voor meer
beslissingsbevoegdheid en eigen
geld bij de dorpsraden. Een eerste
aanzet is gegeven met het overheve
len van 50.000 gulden per jaar uit
het stads- en dorpsvemieuwings-
fonds. Maar de dorpen moeten ook
zelf aan het werk. 'Ga zelf met de
leefbaarheid aan de slag. Niet alleen
praten over woningbouw en derge
lijke', aldus Waals.
tarief gaat omlaag, maar de
moet meer onroerend goed-
ng gaan betalen dan vorig
Ie woningen in Venray z|jn
jjk aanzienlijk meer waard
en door een hertaxatie. Die
irdering is echter niet de
van de verhoging ogb met
ocent.
p z'n zachtst gezegd vreemd
verhaaltje mag wethou-
ujjen van financiën komende
len aan de Venrayse burgers
itleggen. De wethouder heeft
igd dat zorgvuldig te zullen
net behulp van een brief aan
ïoners en voorlichtingsby-
De behoefte daaraan
iwyfeld groot omdat de on-
goedbelasting alle Venray-
daar raakt waar het 't meeste
oet, namelyk in de porte-
se.
[de vyfjaar is elke gemeente
it haar woningbestand te la-
in om de juiste ekonomi-
"le te kunnen hanteren
diverse belastingen. De laat-
ie in Venray was in 1987,
het Venrayse onroerend
reer aan de beurt. De huizen
Inmiddels ongeveer 20% in
te zyn gestegen. De totale
van de bebouwing in Ven-
ook fabrieken en dergelijke
erbij - bedraagt ruim 2,5 mil-
ulden. Voor het berekenen
togb-tarief werd in het verle
den echter slechts 80% van de wer
kelijke waarde genomen. Voor de
ogb werd dat bedrag gedeeld door
3000 gulden om het tarief te bepa
len. Tbr vergelijking: vorig jaar
moest voor elke 3000 gulden die de
woning waard was ƒ15,24 worden
betaald. Een woning van 150.000
gulden leverde aldus (80% van
150.000):3000 40 x ƒ15,24
ƒ609,60 aan ogb op.
Door de herwaardering is de tota
le waarde toegenomen. Het getal
waardoor gedeeld moet worden
(ƒ3000,-) is gelijk gebleven dus
wordt de opbrengst groter.
TARIEF OMLAAG
Het college heeft als uitgangspunt
genomen dat de opbrengst niet ho
ger hoeft te worden door de her
taxatie. Hetgeen betekent dat het
tarief omlaag kan. Dat gebeurt dan
ook. Per pand ƒ10,15 in plaats van
de ƒ15,24 van vorig jaar. Dat tarief
wordt nog verhoogd door twee ex
terne faktoren. Op de eerste plaats
de pryskompensatie. Het college
heeft besloten in elk geval alle leges
en tarieven minstens met 4,6% te
verhogen, om de inflatie te bestrij
den. Daarnaast moet Venray van
het Ry'k elk jaar ƒ15,- extra per in
woner heften in het kader van arti
kel 12. Omgerekend naar het aantal
panden in de gemeente betekent
dat een sty ging van 6,2%. Samen
dus 10,8%, waarmee het tarief op
6 agenda van de gemeente-
rgadering van komende
pry ken enkele voorstellen
W tot verhoging van leges
:ven. De raadsleden moeten
over het nieuwe tarief on-
[goedbelasting (zie elders in
de verhoging van een
ital leges voor vergunnin-
enten en diensten, de
voor begrafenisrechten.
precariorechten, af-
i, rioolrecht en hondenbe-
rieven worden minimaal
verhoogd om de gestegen
|b|j te kunnen benen. Dat
k voor de leges, de vergoe-
i de burger moet betalen
jentelyke diensten en de
5 van wettelijke bepalin-
aantal leges gaan extra'
a tot kostendekkende ta-
je komen. Een uittreksel uit
ngs- of verblijfsregister
en ƒ4,75 meer, maar ƒ10,-.
'leren worden een tientje
T en een rijbewijs (ook ver
komt op ƒ57,- (ƒ13,- duur-
fen paspoort gaat in 1993,
a ilyk van de maand van het
8,- of ƒ86,- kosten. De nieuwe
x eitskaart, uitgegeven door de
U ndse Vereniging van Ge-
ƒ31,- kosten. Deze kaart is
niet, maar Venray heeft in
I alvast een tarief,
jiphalen van huisvuil, klein
h afval, plus de kosten voor
van het milieube-
gaan de gemeente vol-
3,2 miijoen gulden
F Omdat de gemeente een
kend tarief voor de af-
Bg
de 12.300 Venrayse huishoudens
dit bedrag by een brengen. Daarbij
wordt een gedifferentieerd tarief ge
hanteerd. Dat wil zeggen dat de
2600 éénpersoonshuishoudens een
korting krygen omdat zy nu een
maal minder afval produceren dan
huishoudens bestaande uit meerde
re mensen. De tarieven voor 1993
komen op ƒ211,68 voor éénper
soons- en ƒ276,60 voor meerper-
soonshuishoudens. Een sty ging ten
opzichte van vorig jaar met 9%.
Dat is nog altijd minder dan de ri
oolrechten, die met 14,6% omhoog
gaan. Behalve de 4,6% die de ge
meente op alle tarieven doet om de
inflatie te korrigeren, komt er op de
rioolrechen tien procent extra. Net
als bij de onroerend goedbelasting
is ook by het rioolrecht het tarief
gesplitst in een deel voor eigenaren
en een deel voor gebruikers. Daar
naast wordt een onderscheid ge
maakt tussen één- en meerper-
soonshuishoudens, analoog aan het
tarief afvalstoffenheffing.
Eigenaren van een woning gaan
in 1993 57,76 betalen. Wordt een
huis door één persoon bewoond,
kost het rioolrecht ƒ42,00. Zijn er
meerdere bewoners bedraagt het ta
rief het dubbele, ƒ84,-. Zijn eigenaar
en gebruiker dezelfde, dan dienen
deze bedragen by elkaar te worden
opgeteld. Daarnaast moet extra be
taald worden indien er meer dan
500 m3 water per jaar wordt ver
bruikt Dat kost ƒ252,- per jaar tot
een verbruik van 50.000 m3. Bedrij
ven die nog meer verbruiken kry
gen een extra opslag. In de praktijk
blijven alle particulieren ver onder
de 500 kuub.
ƒ11,25 komt Nog altyd vier gulden
minder per eenheid dan vorig jaar.
Van die ƒ11,25 betaalt de eigenaar
ƒ6,25 en de bewoner ƒ5,-. Wie z'n
eigen huis bewoont betaalt zoals al
tyd, het hele bedrag.
AANSLAG HOGER
Leuk, denkt de gemiddelde bur
ger nu. Een lager tarief. Helaas, he
laas. Het tarief mag dan omlaag
gaan, de aanslag gaat in verreweg
de meeste gevallen omhoog. De hui
zen zyn immers veel meer waard,
dus iedereen moet vaker het lagere
tarief gaan betalen.
Nogmaals een voorbeeld: Vorig
jaar betaalde een eigenaar/bewoner
van een huis van anderhalve ton
aan ogb ƒ609,60 (zie boven). Nu is
dat hetzelfde huis echter voor de
ogb 180.000 gulden. De aanslag be
draagt derhalve (180.000 3000) x
ƒ11,25 ƒ675. Het verschil zit hem
in de hogere waarde, maar ook in
de hogere waardering voor het ta
rief. Voor 1993 wordt de getaxeerde
waarde van de woning gebruikt, in
tegenstelling tot voorgaande jaren
80% daarvan.
OPENINGSTIJDEN:
maan-, woens-,
donder-, vrijdag: 16.00 - 21.30 uur
zaterdag 16.00 - 21.30 uur
zondag 14.00 - 21.30 uur
dinsdag gesloten
Hoenderstraat 2 5801 CK Venray
Tel. 04780-12038
RESERVEREN GEWENST
DONDERDAG 10 DECEMBER 1992 Nr. 50
HONDERDENDERTIENDE JAARGANG
Uit de kerngegevens die by de ge
meentebegroting voor 1993 ge
voegd zyn, lezen we dat Venray op
1-1-1993 waarschynlyk 34.721 inwo
ners zal hebben. Dat zyn er 221
meer dan op 1 januari van dit jaar.
Daarmee nadert het inwonersaan
tal met rasse schreden de 35.000.
Een niet onbelangrijk getal, gelet
op de raadsverkiezingen in 1994.
Als Venray voor februari 1994
35.000 inwoners telt, dan zal de
Venrayse gemeenteraad uitgebreid
gaan worden van 23 naar 25 raads
leden. Een gegeven waarmee men
overigens ruim 15 jaar geleden al
rekening hield, toen men de huidi
ge raadszaal in gebruik nam. Aan
de ronde tafel kunnen nl. 25 raads
leden plaatsnemen. De bevolkings
groei van toen stagneerde echter...
De 35.000-grens heeft geen in
vloed op de bezoldiging van burge
meester, wethouders, raadsleden en
ambtenaren. Die worden pas hoger
ingeschaald by 40.000 inwoners,
wat volgens het Buck-rapport pas in
2015 gehaald zal worden...
De waakzaamheid van de Venray
se politici werd vorige week - onbe
doeld - op de proef gesteld door
wethouder Joos Truyen. De com
missie werd om een advies ge
vraagd over de financiering van
sociale woningbouw in 1989! Wak
kere commissieleden ontdekten de
fout, die inmiddels ook door Trui-
jen en z'n ambtenaren was op
gespoord. Het bewuste stuk was
namelyk nog ondertekend door
burgemeester Defesche. De goedge
mutste wethouder had ook een ver
klaring voor het vreemde agenda
punt: 'Het is gewoon hardstikke
fout gegaan'.
De oorzaak voor het stuk verle
den in de commissie ligt by het on
derwerp zelf. De vraag hoe de
sociale woningbouw gefinancierd is
is een jaarlyks terugkerende vraag,
die meestal wordt afgehamerd. In
1989 heeft het college de verschil
lende mogelijkheden voor de politi
ci eens op een ry gezet. Onderdelen.,
uit dat stuk wilden de ambténaren
nogmaals ter informatiebij' het
agendapunt voegen. Per ongeluk
kwam het hele stuk, inclusief voor
stel en handtekening van burge
meester Defesche, by de commis
sieleden op tafel.
Nrd-Limburg's grootste BBS
Meer dan 2 Gigabyte
Shareware
Wethouder Truijen had vorige
week een opvallende Sinterklaas-
surprise voor de leden van de com
missie financiën. Vorige week bood
hij hen elk een taxatierapport van
hun huis aan. Zo weten ze precies
wat ze in 1993 aan onroerend goed
belasting moeten betalen.
De gewone burger moet daar nog
eventjes op wachten. Dit jaar is de
waarde van alle woningen in de ge
meente opnieuw bepaald om op die
manier het juiste bedrag aan onroe
rend goedbelasting te kunnen hef
fen. Een nieuwe waarde van het
huis betekent voor de bewoners een
ander bedrag aan onroerend goed
belasting (ogb). Daarnaast gaat het
tarief voor de ogb omhoog. Over de
samenstelling van het uiteindelijke
bedrag aan onroerend goedbe
lasting wil de gemeente de burgers
begin volgend jaar uitgebreid infor
meren via een aantal voorlichtings
bijeenkomsten en een brief.
De tariefsverhoging onroerend
goedbelasting komt dinsdag aan de
orde in de raadsvergadering. Dan
praat de gemeenteraad ook over de
verhoging van een groot aantal an
dere tarieven die de Venraynaren in
hun portemonnee raken.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
De gemeente Venray zal de Ven
rayse taxibedrijven benaderen om
te vragen of een van hen, of dat ze
mogelijk gezamenlijk, bereid zijn
om de treintaxi in Venray gestalte
te geven. Dat heeft wethouder Trui-
jen vorige week donderdag laten
weten tydens de vergadering voor
openbare werken en verkeer. Ven
ray staat als de gemeente hoog op
de lijst om voor het treintaxiprojekt
van de NS in aanmerking te
komen.
Verder heeft de gemeente in een
brief aan de NS laten weten dat zij
het treintaxi-initiatief in Venray on
dersteunen. 'De Treintaxi zou een
belangrijke verbetering kunnen be-
tekenerLïpor de openbaar vervoer-
reiziger van en naar Venray. Vanuit
deze overweging willen w|j graag
meewerken en een specifieke
standplaats voor de Treintaxi voor
onze rekening inrichten' aldus de
gemeente in haar brief.
In die brief wordt er verder op ge
wezen dat het openbaar yervoer in
deze regio zeer gevoelig is voor ver
tragingen, waardoor aansluitingen
tussen trein en bus niet alt|jd ge
waarborgd zyn. Dat terwijl door de
ligging van het NS station Venray,
juist veel mensen op het openbaar
vervoer zijn aangewezen.
Verder vraagt de gemeente aan de
NS om de gehele gemeente Venray
als treintaxi-gebied aan te wijzen.
Binnen dit gebied kan een reiziger
dan voor hetzelfde bedrag gebruik
maken van die treintaxi, of men
daarmee naar Oostrum moet of
naar Ysselsteyn.
Tenslotte w|jst de gemeente de
NS op het feit dat Vliegbasis De Peel
gereaktiveerd gaat worden. Ook de
ze groep mensen is volgens de ge
meente sterk gebaat b|j deze
openbaar vervoer-voorziening.
uw weekblad
'Er wordt nog te hard gereden in
de Smakt. We hebben moeten vast
stellen dat de aanleg van drie drem
pels op de St. Jozeflaan als
maatregel goed zijn maar nog on
voldoende resultaat hebben. Meer
dan de helft rijdt daar te hard.
Daarom zullen volgende week twee
nieuwe drempels tussen de huidige
drie drempels worden aangebracht.
Bovendien zullen de bestaande
drempels in een later stadium wor
den opgehoogd. Hiermee zullen we
een lagere snelheid afdwingen'. Dat
liet wethouder Truyen vorige week
donderdag weten tydens de verga
dering van de commissie openbare
werken en verkeer. Inmiddels zyn
de twee drempels al aangebracht.
TE SNEL
In januari van dit jaar werden op
de St: Jo2eflaan drie drempels aan
gelegd. Oorspronkelijk waren er
vyf gepland maar de gemeente wil
de ky ken of drie drempels, met een
onderlinge afstand van b|jna 200
meter, voldoende zouden zijn om te
hard rydende autochaufieurs te
temperen.
De praktyk geeft echter aan dat
chauffeurs tussen de drempels toch
nog een hoge snelheid kunnen ont
wikkelen. Metingen in oktober lie
ten resultaten van 90 en 97 kilo
meter per uur zien, op een weg
waar slechts 50 kilometer per uur
gereden mag worden... Bovendien
neemt het percentage hardrijders
langzaam maar zeker toe. In februa
ri, toen de drempels er nog niet zo
lang waren, werd tydens twee me
tingen door 56 en 42 procent van
de chauffeurs te hard gereden. In
oktober werden percentages van
bijna 61 en 73,5 genoteerd.
GOEDE WEG?
Dhr. Verkoeyen, commissielid na
mens Samenwerking, vroeg zich
tydens de vergadering af of met de
keuze van deze drempels wel de
goede weg was ingeslagen. 'Ik
schrik van deze c|jfers' aldus dhr.
Verkoeyen.
Volgens de wethouder is wel dege
lijk de goede weg ingeslagen. De
oorspronkelijke plannen gingen
echter uit van vyf drempels. 'Met de
aanleg van de drie drempels heb
ben we gezegd dat als drie drempels
niet voldoende waren we terug zou
den gaan naar het oorspronkelijke
plan. De ideale afstand tussen de
drempels is 80 tot 100 meter. Die
wordt nu gerealiseerd. Die afstand
is te kort om een hoge snelheid te
kunnen ontwikkelen. Ik zou me
overigens wel schamen als we heel
Venray met drempels vol moeten
gaan leggen.'
PROJEKTEN
De Smakt is overigens wel de eer
ste van een serie projekten m.b.t.
snelheidsbeperkende maatregelen
op kerkdorpen. Volgend jaar zullen
o.a. in Veulen, Heide en Oirlo snel
heidsbeperkende maatregelen ge
nomen worden. Welke maatregelen
precies weet de wethouder nog niet.
'Elke verkeerssituatie lean een an
dere oplossing met zich meebren
gen' aldus de wethouder.
SNELHEIDSMETING
Wel zal de politie de komende pe
riode gerichte snelheidskontroles
uit gaan oefenen op de St. Jozeflaan.
"Daarby laten we de chauffeurs zien
hoe hard ze ryden' laat de wethou
der weten. 'Vervolgens zal er op be
paalde data, op de drukste uren,
verbaliseerd gaan worden. Ik hoop
dat men dan op dezelfde dag op de
drukste uren gaat kontroleren, zo
dat regelmatige snelheidsovertre
ders dan tweemaal verbaliseerd
gaan worden.'
Stijlvolle woonideeën voor de gedekte
tafel, kookpannen, quiltstoffen
en cadeau-artikelen
sinds
BIJ KONINKLIJKE BESCHIKKING HOFLEVERANCIER
SCHOUTENSTRAATJE 8 VENRAY
De kerk van Onze Lieve Vrouw
Geboorte in Oostrum is dringend
aan restauratie toe. Delen van het
dak, voegwerk en de glas-in-lood-
ranien moeten worden gerepareerd
of vernieuwd. Herstel gaat meer
dan vier ton kosten. Dankzij een
opgesteld tienjarenplan, dat is
goedgekeurd door Monumenten
zorg, heeft het kerkbestuur een
restauratiesubsidie van 210.000
gulden. Het restex-ende bedrag wil
de gemeenschap zelf opbrengen.
Daartoe is een financiële begelei
dingscommissie in het leven geroe
pen, die onder andere fondsen zal
gaan werven.
De mankementen kwamen aan
het licht tijdens een inspektie door
de stichting Monumentenwacht
.Limburg. Medewerkers van de
stichting konstateerden op een aan
tal plaatsen beschadigde of uitge
zakte leibedekking. Ook de haken
waarmee de leien zyn bevestigd
zijn niet meer in goede staat Verder
is het voegwerk van de westgevel en
van de muren van het priesterkoor
slecht en moeten er hier en daar
stenen vernieuwd worden. Van de
glas-in-lood-ramen z|jn de spylen
die de ruitjes op hun plaats houden
versleten.
Daarbovenop heeft onlangs de
verwarming van de kerk het bege
ven en moest stante pede ver
nieuwd worden en is bovendien
gebleken dat ook de elektrische in
stallatie aan vervanging toe is.
Met ingang van 1 januari a.s. is op
het gemeentehuis de nieuwe ge
meentelijke identiteitskaart ver
krijgbaar. Deze kaart biedt een
legitimatiemogely kheid voor perso
nen die niet over een paspoort of
rijbewijs beschikken maar zich wel
moeten legitimeren. De ID-kaart is
een uitgave van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten en geldt
nog niet als Europese nnskaart
Hierover z|jn nog wel onderhande
lingen bezig.
De ID-kaart is v|jf jaar geldig en
wordt gemaakt volgens het 'klaar
terwyl u wacht service' en gaat 31,-
kosten.
Deze relatief lage pijjs voor deze
ID-kaart (in andere gemeenten ligt
de prys voor de burger beduidend
hoger) leidde in de commissie voor
algemene zaken tot vragen. "Wordt
hiermee wel kostendekkend ge
werkt' vroegen A Jansen (PvdA) en
C. v.d. Ven (CDA) zich af. Volgens
dhr. Vd. Vorle zou de praktyk moe
ten leren hoe kostendekkend deze
prys zal zyn. Volgens hem moest
het nog lager kunnen, gezien het
bedrag van ƒ16,50 dat door de ge
meente Breda wordt verlangd voor
deze ID-kaart
Burgemeester Waals het weten
dat op de ƒ31,- geen winst en geen
verhes wordt gemaakt De kaart is
dus kostendekkend. Goedkoper
kan dus niet Waarom de ID-kaart
in Breda slechts 16,50 kost wist hy
niet
Inbraak in woning
Door forcering van de achterdeur
was toegang verkregen tot een wo
ning aan de Kastary est raat Ont
vreemd werden een kleurentelevi
sie, een video en een geldkistje met
daarin ongeveer 2.000,-.
Poging tot inbraak
Uit achtergelaten sporen viel op
te maken dat er gepoogd was in te
breken in een woning aan de Pava
nestraat Het sluitwerk van een ko-
zyn aan de achterkant van de
woning was "bewerkt', maar het
sluitwerk is of te deugdelijk ge
weest of de dader moet in z|jn werk
z|jn gestoord.
7