AUTO PAS ILOMETERVRETERS lUTO PAS er miljoen kentekens Int u al vertrouwen „Die hoge kilometerstand zorgde 'Ervaren' occasion concurreert steeds sterker met jonge auto's voor een aantrekkelijke prijs" Hoge kilometerstand zegt niets NATIONALE NATIONALE AUTO PAS OP UW TELLER \TIONALE zij moderne techniek en groter uithoudingsvermogen Steeds minder onderhoud nodig Sjef Verstralen: 'Ik heb deze occasion met een gerust hart gekocht dank zij de Nationale Auto Pas.' Zeer tevreden is Sjef Verstralen over zijn 'nieuwe' auto. Een half jaar geleden kocht hij een Peugeot 405 diesel van '89 en hij heeft er nog geen moment spijt van gehad. Dat zijn auto bij aanschaf al 150.000 kilometer op de teller had staan, deerde hem niet. Integendeel, de hoge kilometerstand had een dusda nig prettige invloed op de prijs, dat Sjef niet lang hoefde te twijfelen voordat hij tot aankoop besloot. Voorheen reed Sjef in een 205. Verandering van werkkring deed hem naar een andere auto uitkij ken. 'Ik moest ineens veel meer kilometers rijden en dan ben je met een wat kleinere auto toch kwetsbaarder. Ik had het idee dat een grotere auto niet alleen com fortabeler, maar vooral ook veiliger zou zijn,' vertelt Sjef, die in het nabij Rotterdam gelegen Poortu- gaal woont. Behalve dat de auto groter moest zijn, ging de voorkeur van Sjef ook uit naar een diesel. 'Sinds ik mijn. nieuwe baan heb, rijd ik gemid deld 35.000 kilometer per jaar. Een benzinemotor kan hooguit twee ton mee, maar een diesel moet toch wel 300.000 kilometer aankunnen,' is zijn overtuiging. BOVAG-garantie en Nationale Auto Pas Met het bovenstaande in gedach- ten ging Sjef te rade bij zijn dea ler. Die wees hem op de Bor deaux-rode 405 waarvan Sjef in middels de trotse bezitter is. De vorige eigenaar was een particu lier, die ook dagelijks veel zakelij ke kilometers maakte. Vandaar dat de teller ver over de honderddui zend stond. Het resulteerde in de aantrekkelijke prijsstelling. Sjef: 'Deze auto was nu tweedehands net zo duur als een nieuwe 205. En deze auto stond bekend bij m'n dealer. Hij was er altijd in onderhoud geweest. Bij aankoop kreeg ik er dan ook drie maanden BOVAG-garantie bij. De garantie kon zelfs tot een heel jaar na aankoop worden verlengd. Ja, dan sluit je met een gerust hart een koop.' Positief initiatief Naast het BOVAG-garantiebewijs kreeg Sjef bij aankoop ook de Nationale Auto Pas voor zijn net verworven bezit. Hij is positief te spreken over dit initiatief. 'Het is gewoon goed dat je zeker weet hoeveel een auto gereden heeft. Bij mijn auto had de kilometerteller bijvoorbeeld 40.000 of 50.000 te ruggedraaid kunnen worden. Daardoor had de verkoopprijs om hoog gekund. Ik weet nu zeker dat dit niet is gebeurd.' 'Ik kan er nu natuurlijk nog niet zoveel van zeggen, maar als deze auto blijft zoals 'ie nu is, dan zie ik geen bezwaar om hem op te rij den. Tegen iedereen die mijn tel lerstand te hoog vindt, zeg ik: kom over een jaar nog maar eens te rug...' 1 Nationale Auto Pas registreert kilometer standen en kan de aankoop van een occasion met een teruggedraaide kilometerteller voorkomen. 2 U kunt tegen een kleine vergoeding de betrouwbare kilometerstanden op een certificaat krijgen: de Nationale Auto Pas. 3 Kopen en verkopen gaat gemakkelijker met deze Nationale Auto Pas. 4 Bij meer dan 4.800 B0VAG-bedri|ven en bij alle ANWB technostations zijn kilometerstanden te controleren. Dit is een publicatie van Stichting Nationale Auto Pas. een samenwerking tussen ANWB. BOVAG en RAI. Voor vragen: Postbus 93524.2509 AM Den Haag. tionale Auto Pas, kortweg NAP, werd in nauwelijks twee oor veel mensen binnen en buiten de autobranche een iwd begrip. Op dit moment zijn in de databank van de ig NAP al meer dan vier miljoen kentekens opgenomen, tekent dat van al de bijbehorende auto's de kilometerstan-, auwkeurig staan geregistreerd en dat de historie van de «oortaan wordt bijgehouden. van een gebruikte auto bij 5000 BOVAG-bedrijven alle ANWB-technostations naar de pas met daarin uit die databank. Zo krij- ïerheid over de juistheid kilometerstand. Dit geeft een veilig gevoel bij van een occasion, maar rkt ook overtuigend bij ver- STjter oordelen van de juiste kilo- meterstand van een occasion staat vaak gelijk aan tasten in het duister. Met een beetje gezond verstand en wat technische kennis kan een kandidaat-koper welis waar een aardige indruk krijgen van de auto, maar schijn bedriegt vaak. Wie zeker wil zijn van zijn zaak, kan het beste vragen naar de Nationale Auto Pas. De stichting NAP, een initiatief van ANWB, BOVAG en RAI, registreert en controleert kilometerstanden van bijna alle Nederlandse auto's. BOVAG-bedrijven en ANWB-tech nostations geven bij schadeher- stel, onderhoudsbeurten, keurin gen en inruil van auto's de laatste kilometerstand door aan een cen trale databank. Zo ontstaat er voor elke geregi streerde auto een lijst van be trouwbare kilometerstanden. Deze lijst is vervolgens terug te vinden op een echt certificaat: de Natio nale Auto Pas. Een occasion die is voorzien van de pas geeft de klant antal kilometers dat een occasion gemiddeld op de teller heeft wordt steeds hoger. In 1987 stond de kilometerteller bij aan- van een occasion gemiddeld op 63.300 km. In 1992 is dat al Okm. Het percentage gebruikte auto's dat bij aanschaf 100.000 km frop de teller had is 19%. In 1987 was dit 10%. fetrage bij aanschaf gebruikte auto: c 1992 1987 t/m 100.000 100.000 of meer 81% 19% 90% 10% I 100% 100% duidelijk; auto's gaan steeds langer mee. EN TON OP E TELLER: dus zekerheid dat er niet is ge knoeid met de kilometerteller. Miskoop Bijna elk BOVAG-bedrijf of ANWB- technostation is aangesloten op de NAP databank. Om het risico van een miskoop zoveel mogelijk te beperken, is het aan te bevelen om alleen via de officiële kanalen te kopen. Het kan echter gebeu ren dat iemand toch elders een aantrekkelijke occasion ziet. Wie drie maanden eventuele reparaties gratis zijn. Een geruststellende ge dachte, zeker voor hen die nog moeten wennen aan het idee dat aankoop van een echte kilometer vreter echt de moeite van het overwegen waard is. onale Auto Pas in twee jaar een begrip vaker hebben gebruikte auto's die te koop worden meer dan 100.000 kilometer op de teller staan. In vijf jaar is het aantal auto's met tellerstanden van zelfs verdubbeld tot twintig procent van het totale anbod. Deze opmerkelijke ontwikkeling heeft een paar Zo kan de hedendaagse motortechniek in een jonge meer dan een 'ton' achter de rug nog moeiteloos kilometers aan. Daar komt bij dat zo'n kilometer- aantrekkelijk is geprijsd en in onderhoud nauwelijks uitvalt Het maakt een exemplaar uit deze categorie ite auto's al met al aantrekkelijk voor menige koper. jaan dus steeds langer worden zuiniger, schoner jer, en kunnen moeiteloos meer kilometers draaien, met de hoge tellerstand mits goed onderhouden, fi meer een aantrekkelijke ior kandidaat-kopers, (rekkelijke zit 'm vooral in genoemde prijsvoordeel, orbeeld maakt dat duidelijk, van een auto met 100.000 teller kan wel 2500 gulden jn dan die van eenzelfde een kilometerstand van flkeeld 60.000. Die 2500 gul- bjïekt de koper zó in zijn zak. pao kan namelijk in beide jWnog vele jaren, en tien- _Jen kilometers mee. Prijsvoordeel Overigens is de occasion met 100.000 kilometer en meer vooral aantrekkelijk voor de gemiddelde Nederlandse weggebruiker. Dat wil zeggen de automobilist die jaarlijks zo'n 16.500 kilometer rijdt. Hij profiteert optimaal van het prijsvoordeel omdat de genoemde occasion nog jaren mee kan. Wie toch meer rijdt, kan de auto na tuurlijk altijd iets sneller inruilen en zo toch zijn voordeel doen. Onderhoudskosten Aan de zekerheid, die de auto met een hoge tellerstand kan bieden, kleeft één voorwaarde: de mate van onderhoud. Voorop staat dat de auto goed onderhouden moet zijn en dat dit ook zo blijft. In algemene zin is onderhoud wel minder tijdrovend èn goedkoper geworden. Dankzij de verbeterde techniek is de periode tussen de onderhoudsbeurten, de 'onder- houdsinterval', namelijk langer ge worden. Bovendien zijn auto's die ruim 100.000 kilometer hebben gereden, niet veel duurder in on derhoud dan andere occasions. Gemiddeld bedragen de reparatie kosten van een occasion 790 gul den per jaar. Voor auto's met meer dan 100.000 kilometer ach ter de rug is dat gemiddeld 866 gulden. Het verschil is op jaarba sis dus slechts 76 gulden. BOVAG-garantiebewijs Tenslotte, voor geïnteresseerden die toch nog hun twijfels heb ben over de aankoop, kan het BOVAG-garantiebewijs uitkomst bieden. Bij aankoop van occa sions boven de 7500 gulden kan de klant naar dit garantiebewijs vragen. Het biedt extra zekerheid en betekent onder andere dat ge durende de garantieperiode, van Uit een steekproef van de ANWB afdeling Autokeuringen blijkt dat auto's die meer dan 100.000 kilometer hebben ge reden niet slechter hoeven te zijn dan jongere occasions. Bij 70 procent van de 100 onder zochte auto's bedroegen de reparatiekosten niet meer dan duizend gulden. Gemiddeld moest er voor 866,- gerepa reerd worden. Het 'normale' gemiddelde reparatiebedrag van ter goedkeuring aangebo den auto's bedraagt 790,-. Er is ook een vergelijking gemaakt met de resultaten van een eerder onderzoek, gepubliceerd in de ANWB-Kampioen van oktober 1989. Van de auto's, die meer dan 100.000 kilometer hebben gereden is 4 pet. goed (normaal 11 pet.), 58 pet. behoorlijk (normaal 47 pet.), 34 pet. bedenkelijk (normaal 33 pet.), 3 pet. matig (normaal 8 pet.) en 1 pet. ronduit slecht (nor maal ook 1 pet.). (Bron: ANWB-Kampioen, april 1992). dan twijfelt aan de tellerstand doet er goed aan tijdens de proefrit even naar een BOVAG-garage of ANWB-technostation te rijden. Daar kan men snel zekerheid over de kilometerstand garanderen. Door even contact te zoeken met... NAP. De Nationale Auto Pas voor gebruikte auto's: een bron van zekerheid. Niet alleen de gemiddelde leeftijd van de mens wordt hogen auto's vertonen exact hetzelfde patroon. Komt het bij de mens door een juiste en bewuste voeding, bij de auto zijn het vooral de snelle technische ontwikkelingen die ervoor zorgen dat die steeds langer meegaat Logisch dus ook dat er steeds meer gebruikte auto's op de markt komen die meer dan 100.000 km gereden hebben. Dat zijn auto's, die hun kracht hebben bewezen en die nog gemakkelijk kunnen concurreren met de nieuwe generatie. De miljarden guldens die de auto industrie elk jaar investeert in technisch onderzoek, werpen hun vruchten af. Auto's worden niet alleen veiliger en schoner, ze wor den ook sterker. Een groeiend Aantal uren dat een auto voor reparatie of onderhoud in de gara ge doorbrengt. 1975 13 uur 1980 11 uur 1985 9,5 uur 1990 8 uur 1995 6,5 uur Bron: BOVAG Consumentenonderzoek 1992 aanbod van goede occasions met hoge kilometerstanden toont dit aan. Het valt ook af te leiden uit de hoeveelheid tijd die een auto gemiddeld in de garage door brengt voor onderhoud en repara tie. In twintig jaar verminderde die duur met de helft. In 1975 was een auto gemiddeld nog dertien uur per jaar in handen van een monteur, terwijl dat naar verwachting in 1995 nog maar zeseneenhalf uur zal zijn. En waar vroeger auto's na 100.000 kilome ter minder goed presteerden, ligt die grens nu veel hoger. Je kunt zeggen dat auto's dus twee keer zo sterk zijn geworden. Nog anders gezegd: wagens met 100.000 kilometer achter de rug kun je beschouwen als auto's die hun kracht hebben bewezen en nog gemakkelijk kunnen concurre ren met de jongste generatie. - Vraag een autoverkoper altijd om de Nationale Auto Pas - Controleer vóór de aankoop bij een BOVAG-bedrijf of een ANWB-technostation of een occasion een betrouwbare tel lerstand heeft. - Gebruik voor die controle bij voorbeeld de proefrit. Een korte check bij een BOVAG-bedrijf of een ANWB-technostation kost u niets. - Als u zelf verkoopt, laat dan met de Nationale Auto Pas zien dat er over de tellerstand geen twijfel kan bestaan. Als u zélf een auto te koop aanbiedt is het bewijs van een betrouwbare kilometerstand nét even iets extra 's. Laat daarom met Nationale Auto Pas zien dat de kilometerstand eerlijk is. Want: auto 's zónder Nationale Auto Pas zijn op z'n minst een beetje verdacht Rij langs uw BOVAG- autobedhjf of ANWB technostation en vraag erom.

Peel en Maas | 1992 | | pagina 11