AUTO
PAS
ILOMETERVRETERS
lUTO
PAS
er miljoen kentekens
Int u al vertrouwen
„Die hoge kilometerstand zorgde
'Ervaren' occasion concurreert
steeds sterker met jonge auto's
voor een aantrekkelijke prijs"
Hoge
kilometerstand
zegt niets
NATIONALE
NATIONALE AUTO
PAS OP UW TELLER
\TIONALE
zij moderne techniek en groter uithoudingsvermogen
Steeds minder
onderhoud nodig
Sjef Verstralen: 'Ik heb deze occasion met een gerust hart gekocht dank zij de Nationale Auto Pas.'
Zeer tevreden is Sjef Verstralen over zijn 'nieuwe' auto. Een half
jaar geleden kocht hij een Peugeot 405 diesel van '89 en hij
heeft er nog geen moment spijt van gehad. Dat zijn auto bij
aanschaf al 150.000 kilometer op de teller had staan, deerde
hem niet. Integendeel, de hoge kilometerstand had een dusda
nig prettige invloed op de prijs, dat Sjef niet lang hoefde te
twijfelen voordat hij tot aankoop besloot.
Voorheen reed Sjef in een 205.
Verandering van werkkring deed
hem naar een andere auto uitkij
ken. 'Ik moest ineens veel meer
kilometers rijden en dan ben je
met een wat kleinere auto toch
kwetsbaarder. Ik had het idee dat
een grotere auto niet alleen com
fortabeler, maar vooral ook veiliger
zou zijn,' vertelt Sjef, die in het
nabij Rotterdam gelegen Poortu-
gaal woont.
Behalve dat de auto groter moest
zijn, ging de voorkeur van Sjef ook
uit naar een diesel. 'Sinds ik mijn.
nieuwe baan heb, rijd ik gemid
deld 35.000 kilometer per jaar.
Een benzinemotor kan hooguit
twee ton mee, maar een diesel
moet toch wel 300.000 kilometer
aankunnen,' is zijn overtuiging.
BOVAG-garantie en
Nationale Auto Pas
Met het bovenstaande in gedach-
ten ging Sjef te rade bij zijn dea
ler. Die wees hem op de Bor
deaux-rode 405 waarvan Sjef in
middels de trotse bezitter is. De
vorige eigenaar was een particu
lier, die ook dagelijks veel zakelij
ke kilometers maakte. Vandaar dat
de teller ver over de honderddui
zend stond. Het resulteerde in de
aantrekkelijke prijsstelling. Sjef:
'Deze auto was nu tweedehands
net zo duur als een nieuwe 205.
En deze auto stond bekend bij
m'n dealer. Hij was er altijd in
onderhoud geweest. Bij aankoop
kreeg ik er dan ook drie maanden
BOVAG-garantie bij. De garantie
kon zelfs tot een heel jaar na
aankoop worden verlengd. Ja, dan
sluit je met een gerust hart een
koop.'
Positief initiatief
Naast het BOVAG-garantiebewijs
kreeg Sjef bij aankoop ook de
Nationale Auto Pas voor zijn net
verworven bezit. Hij is positief te
spreken over dit initiatief. 'Het is
gewoon goed dat je zeker weet
hoeveel een auto gereden heeft.
Bij mijn auto had de kilometerteller
bijvoorbeeld 40.000 of 50.000 te
ruggedraaid kunnen worden.
Daardoor had de verkoopprijs om
hoog gekund. Ik weet nu zeker
dat dit niet is gebeurd.'
'Ik kan er nu natuurlijk nog niet
zoveel van zeggen, maar als deze
auto blijft zoals 'ie nu is, dan zie ik
geen bezwaar om hem op te rij
den. Tegen iedereen die mijn tel
lerstand te hoog vindt, zeg ik: kom
over een jaar nog maar eens te
rug...'
1 Nationale Auto Pas registreert kilometer
standen en kan de aankoop van een
occasion met een teruggedraaide
kilometerteller voorkomen.
2 U kunt tegen een kleine vergoeding de
betrouwbare kilometerstanden op een
certificaat krijgen: de Nationale Auto Pas.
3 Kopen en verkopen gaat gemakkelijker
met deze Nationale Auto Pas.
4 Bij meer dan 4.800 B0VAG-bedri|ven en
bij alle ANWB technostations zijn
kilometerstanden te controleren.
Dit is een publicatie van Stichting Nationale
Auto Pas. een samenwerking tussen
ANWB. BOVAG en RAI. Voor vragen:
Postbus 93524.2509 AM Den Haag.
tionale Auto Pas, kortweg NAP, werd in nauwelijks twee
oor veel mensen binnen en buiten de autobranche een
iwd begrip. Op dit moment zijn in de databank van de
ig NAP al meer dan vier miljoen kentekens opgenomen,
tekent dat van al de bijbehorende auto's de kilometerstan-,
auwkeurig staan geregistreerd en dat de historie van de
«oortaan wordt bijgehouden.
van een gebruikte auto
bij 5000 BOVAG-bedrijven
alle ANWB-technostations
naar de pas met daarin
uit die databank. Zo krij-
ïerheid over de juistheid
kilometerstand. Dit geeft
een veilig gevoel bij
van een occasion, maar
rkt ook overtuigend bij ver-
STjter
oordelen van de juiste kilo-
meterstand van een occasion
staat vaak gelijk aan tasten in het
duister. Met een beetje gezond
verstand en wat technische kennis
kan een kandidaat-koper welis
waar een aardige indruk krijgen
van de auto, maar schijn bedriegt
vaak. Wie zeker wil zijn van zijn
zaak, kan het beste vragen naar
de Nationale Auto Pas.
De stichting NAP, een initiatief van
ANWB, BOVAG en RAI, registreert
en controleert kilometerstanden
van bijna alle Nederlandse auto's.
BOVAG-bedrijven en ANWB-tech
nostations geven bij schadeher-
stel, onderhoudsbeurten, keurin
gen en inruil van auto's de laatste
kilometerstand door aan een cen
trale databank.
Zo ontstaat er voor elke geregi
streerde auto een lijst van be
trouwbare kilometerstanden. Deze
lijst is vervolgens terug te vinden
op een echt certificaat: de Natio
nale Auto Pas. Een occasion die is
voorzien van de pas geeft de klant
antal kilometers dat een occasion gemiddeld op de teller heeft
wordt steeds hoger. In 1987 stond de kilometerteller bij aan-
van een occasion gemiddeld op 63.300 km. In 1992 is dat al
Okm. Het percentage gebruikte auto's dat bij aanschaf 100.000 km
frop de teller had is 19%. In 1987 was dit 10%.
fetrage bij aanschaf gebruikte auto:
c
1992
1987
t/m 100.000
100.000 of meer
81%
19%
90%
10%
I
100%
100%
duidelijk; auto's gaan steeds langer mee.
EN TON OP
E TELLER:
dus zekerheid dat er niet is ge
knoeid met de kilometerteller.
Miskoop
Bijna elk BOVAG-bedrijf of ANWB-
technostation is aangesloten op
de NAP databank. Om het risico
van een miskoop zoveel mogelijk
te beperken, is het aan te bevelen
om alleen via de officiële kanalen
te kopen. Het kan echter gebeu
ren dat iemand toch elders een
aantrekkelijke occasion ziet. Wie
drie maanden eventuele reparaties
gratis zijn. Een geruststellende ge
dachte, zeker voor hen die nog
moeten wennen aan het idee dat
aankoop van een echte kilometer
vreter echt de moeite van het
overwegen waard is.
onale Auto Pas in twee jaar een begrip
vaker hebben gebruikte auto's die te koop worden
meer dan 100.000 kilometer op de teller staan. In
vijf jaar is het aantal auto's met tellerstanden van
zelfs verdubbeld tot twintig procent van het totale
anbod. Deze opmerkelijke ontwikkeling heeft een paar
Zo kan de hedendaagse motortechniek in een jonge
meer dan een 'ton' achter de rug nog moeiteloos
kilometers aan. Daar komt bij dat zo'n kilometer-
aantrekkelijk is geprijsd en in onderhoud nauwelijks
uitvalt Het maakt een exemplaar uit deze categorie
ite auto's al met al aantrekkelijk voor menige koper.
jaan dus steeds langer
worden zuiniger, schoner
jer, en kunnen moeiteloos
meer kilometers draaien,
met de hoge tellerstand
mits goed onderhouden,
fi meer een aantrekkelijke
ior kandidaat-kopers,
(rekkelijke zit 'm vooral in
genoemde prijsvoordeel,
orbeeld maakt dat duidelijk,
van een auto met 100.000
teller kan wel 2500 gulden
jn dan die van eenzelfde
een kilometerstand van
flkeeld 60.000. Die 2500 gul-
bjïekt de koper zó in zijn zak.
pao kan namelijk in beide
jWnog vele jaren, en tien-
_Jen kilometers mee.
Prijsvoordeel
Overigens is de occasion met
100.000 kilometer en meer vooral
aantrekkelijk voor de gemiddelde
Nederlandse weggebruiker. Dat
wil zeggen de automobilist die
jaarlijks zo'n 16.500 kilometer rijdt.
Hij profiteert optimaal van het
prijsvoordeel omdat de genoemde
occasion nog jaren mee kan. Wie
toch meer rijdt, kan de auto na
tuurlijk altijd iets sneller inruilen en
zo toch zijn voordeel doen.
Onderhoudskosten
Aan de zekerheid, die de auto met
een hoge tellerstand kan bieden,
kleeft één voorwaarde: de mate
van onderhoud. Voorop staat dat
de auto goed onderhouden moet
zijn en dat dit ook zo blijft. In
algemene zin is onderhoud wel
minder tijdrovend èn goedkoper
geworden. Dankzij de verbeterde
techniek is de periode tussen de
onderhoudsbeurten, de 'onder-
houdsinterval', namelijk langer ge
worden. Bovendien zijn auto's die
ruim 100.000 kilometer hebben
gereden, niet veel duurder in on
derhoud dan andere occasions.
Gemiddeld bedragen de reparatie
kosten van een occasion 790 gul
den per jaar. Voor auto's met
meer dan 100.000 kilometer ach
ter de rug is dat gemiddeld 866
gulden. Het verschil is op jaarba
sis dus slechts 76 gulden.
BOVAG-garantiebewijs
Tenslotte, voor geïnteresseerden
die toch nog hun twijfels heb
ben over de aankoop, kan het
BOVAG-garantiebewijs uitkomst
bieden. Bij aankoop van occa
sions boven de 7500 gulden kan
de klant naar dit garantiebewijs
vragen. Het biedt extra zekerheid
en betekent onder andere dat ge
durende de garantieperiode, van
Uit een steekproef van de
ANWB afdeling Autokeuringen
blijkt dat auto's die meer dan
100.000 kilometer hebben ge
reden niet slechter hoeven te
zijn dan jongere occasions. Bij
70 procent van de 100 onder
zochte auto's bedroegen de
reparatiekosten niet meer dan
duizend gulden. Gemiddeld
moest er voor 866,- gerepa
reerd worden. Het 'normale'
gemiddelde reparatiebedrag
van ter goedkeuring aangebo
den auto's bedraagt 790,-.
Er is ook een vergelijking gemaakt
met de resultaten van een eerder
onderzoek, gepubliceerd in de
ANWB-Kampioen van oktober
1989. Van de auto's, die meer dan
100.000 kilometer hebben gereden
is 4 pet. goed (normaal 11 pet.),
58 pet. behoorlijk (normaal 47
pet.), 34 pet. bedenkelijk (normaal
33 pet.), 3 pet. matig (normaal 8
pet.) en 1 pet. ronduit slecht (nor
maal ook 1 pet.).
(Bron:
ANWB-Kampioen, april 1992).
dan twijfelt aan de tellerstand doet
er goed aan tijdens de proefrit
even naar een BOVAG-garage of
ANWB-technostation te rijden.
Daar kan men snel zekerheid over
de kilometerstand garanderen.
Door even contact te zoeken
met... NAP.
De Nationale Auto Pas voor gebruikte auto's: een bron van zekerheid.
Niet alleen de gemiddelde leeftijd van de mens wordt hogen auto's
vertonen exact hetzelfde patroon. Komt het bij de mens door een
juiste en bewuste voeding, bij de auto zijn het vooral de snelle
technische ontwikkelingen die ervoor zorgen dat die steeds langer
meegaat Logisch dus ook dat er steeds meer gebruikte auto's op
de markt komen die meer dan 100.000 km gereden hebben. Dat zijn
auto's, die hun kracht hebben bewezen en die nog gemakkelijk
kunnen concurreren met de nieuwe generatie.
De miljarden guldens die de auto
industrie elk jaar investeert in
technisch onderzoek, werpen hun
vruchten af. Auto's worden niet
alleen veiliger en schoner, ze wor
den ook sterker. Een groeiend
Aantal uren dat een auto voor
reparatie of onderhoud in de gara
ge doorbrengt.
1975 13 uur
1980 11 uur
1985 9,5 uur
1990 8 uur
1995 6,5 uur
Bron:
BOVAG Consumentenonderzoek
1992
aanbod van goede occasions met
hoge kilometerstanden toont dit
aan. Het valt ook af te leiden uit
de hoeveelheid tijd die een auto
gemiddeld in de garage door
brengt voor onderhoud en repara
tie. In twintig jaar verminderde die
duur met de helft.
In 1975 was een auto gemiddeld
nog dertien uur per jaar in handen
van een monteur, terwijl dat naar
verwachting in 1995 nog maar
zeseneenhalf uur zal zijn. En waar
vroeger auto's na 100.000 kilome
ter minder goed presteerden, ligt
die grens nu veel hoger.
Je kunt zeggen dat auto's dus
twee keer zo sterk zijn geworden.
Nog anders gezegd: wagens met
100.000 kilometer achter de rug
kun je beschouwen als auto's die
hun kracht hebben bewezen en
nog gemakkelijk kunnen concurre
ren met de jongste generatie.
- Vraag een autoverkoper altijd
om de Nationale Auto Pas
- Controleer vóór de aankoop
bij een BOVAG-bedrijf of een
ANWB-technostation of een
occasion een betrouwbare tel
lerstand heeft.
- Gebruik voor die controle bij
voorbeeld de proefrit. Een korte
check bij een BOVAG-bedrijf of
een ANWB-technostation kost
u niets.
- Als u zelf verkoopt, laat dan
met de Nationale Auto Pas zien
dat er over de tellerstand geen
twijfel kan bestaan.
Als u zélf een auto te koop aanbiedt
is het bewijs van een betrouwbare
kilometerstand nét even iets extra 's.
Laat daarom met Nationale Auto Pas
zien dat de kilometerstand eerlijk is.
Want: auto 's zónder Nationale Auto
Pas zijn op z'n minst een beetje
verdacht Rij langs uw BOVAG-
autobedhjf of ANWB technostation
en vraag
erom.