Eindhovenaren en Helmonders
trokken eeuwenlang te voet naar
Kevelaer via Venray en Oostrum
orouden bruiloft te
Castenray
Gods volk onderweg
liEZi;E2
Goede vangst
um i Yenmg j
De Genadekapel te Kevelaer.
(1717), Breda (1719), Bergen op
Zoom (1730). Tilburg (1739) en Eind
hoven in 1742. Mogelijk zijn enkele
van deze processies via de Peel en
Ven ray naar Kevelaer getrokken, te
voet of op karren. Aangetekend
dient te worden dat in de tijd dat
Napoleon in ons land en ook in het
Duitse Rijnland, de scepter zwaai
de, het in de periode van 1798 tot
1808 verboden was om Kevelaer te
bezoeken.
EINDHOVENSE PROCESSIE
In zijn werk "Historie der Aloude
Heerlijkheid Spraeland-Oostrum,
van de O.L.V. Kapel met het miraku-
leus beeld en het gilde aldaar', gepu
bliceerd in 1896, zegt de auteur
pastoor M. Janssen, dat de proces
sie van Eindhoven te voet naar Ke
velaer trok en dat zij de laatste
jaren (bedoeld is het begin der zesti
ger jaren) op Hemelvaartsdag met
het beeld van O.L. Vrouw, vaandels
en al Ven ray binnentrok, waar werd
overnacht, 's Anderdaags werd in
de vroege morgen in de parochie
kerk de Hoogmis gezongen, waarna
men onder leiding der broeder-
meesters, met de nodige huifkarren
naar Oostrum trok, waar bij het mi-
rakuleus beeld enige tijd werd ver
toefd, om dan via Well naar
Kevelaer te trekken. Tot zover de in
Ven ray geboren historicus.
Aan de processie van Eindhoven
herinnert ook een gekleurde prent
die in 1864, in een duizental exem
plaren, werd gedrukt te Emmerik
voor ƒ28,-. Ze was ontworpen door
de landschapsschilder J. van der
Drift gedurende zijn verblijf in Ven-
ray van 1863 tot 1866. Hij was toen
teken- en schilderleraar aan het
pensionaat Jerusalem. Behalve een
negental werken, betreffende Ven-
ray heelt hij ook geschilderd een
gezicht op de Kapel van Oostrum,
met een processie die ongetwijfeld
die van Eindhoven is. Het schilderij
bevindt zich in de Kapel van
Oostrum. Vanaf 1869 heelt Ven ray
en Oostrum - met enkele uitzonde
ring - de doorkomst van de Eindho-
vense processie moeten missen,
omdat men vanaf die tijd per trein
naar Kevelaer ging. Dit was moge
lijk geworden door de opening van
de spoorlijnen Eindhoven-Venlo in
dc herfst van 1866 en Venlo-Kalden-
kerehen-Kempen in 1868. Vanaf het
midden der zeventiger jaren ging
men echter ook gebruik maken van
de lijn Eindhoven. Boxtel, Gennep.
Gocli, Kevelaer.
lak over de grens gelegen
4je Kevelaer herdenkt dit
feit dat het 350jaar geleden
-bedevaartplaats werd.
Kerstmis van het jaar 1641
de eenvoudige koopman
Busman, terwyl hij bad
1 hagelkruis vlak bij Keve-
riemaal de geheimzinnige
'Bouw mij op deze plaats
elletje'.
geschiedde en op 1 juni
rerd een kleine kopergravu-
stcllende de 'Troosteres der
raen' in het kapelletje ge-
j In 1643 werd de bouw van
lende kaarsenkapel begon-
aarbij als voorbeeld diende
>1 van O.L. Vrouw in 't Zand
mond. Het grote aantal wa
lden in die kapel, de over-
kaarsen. ramen en dank-
cs leggen de traditie vast van
processies en de levendig-
ui dc bedevaart met haar gro-
Itstralingsgebied. Jaarlijks
en ca. 600.000 pelgrims,
T nder 150.000 uit Nederland,
IJ cr. Het eenvoudige kapelletje
f lendrick Busman werd in
Jj ervangen door de tegenwoor-
ishoekige Genadekapel.
Vote bedevaartdiensten vin-
aats in de in 1864 voltooide
met haar 91 meter hoge to-
evenals de Genadekapel en
rsenkapel gelegen is aan de
enplatz. Al spoedig na het
van de Vrede van Minister
8, die een eind maakte aan de
jarige Oorlog (1568-1648),
jen grote stromen pelgrims
ievelaer te trekken, dat toen
hoorde tot het Overkwartier
el re (Gelderland) waarin ook
was gelegen. Kevelaer was
in (liet zou nog zo blijven tot
feite een Nederlandse bede-
laats. Vanuit Venlo ging in
de eerst grote processie
evelaer en Roermond volgde
<le Amsterdamse processie is
eer oude datumhaar begin
4690. Nadat rond 1700 in Bra
lde betrekkingen tussen de
anten en de katholieken wa-
normaliseerd. werden ook
Iele Broederschappen opge-
(lie processies naar Kevelaer
Werden.
oorenberg maakt in een arti
er dc bedevaart van Eindho-
lar Kevelaer, in het periodiek
Heemkundekring 'Kempen
melding van de oprichting
ocdersehappen in Den Bosch
De Kapucijner-gardiaan Dio-
nysius Pessers.
van O.L. Vrouw te Oostrum. Na een
II. Mis met preek volgde een ont
bijt, waarna om half acht in hoog
tempo de reis naar Kevelaer werd
voortgezet.
In 1912 - op de feestdag van St. Pe
ter en Paul - bracht de voetproeessie
onder leiding van de gardiaan van
Helmond (pater Dionysius) en die-
van Den Bosch opnieuw een bezoek
aan Oostrum, alvorens door te gaan
naar Kevelaer. In 1913 deed men op
de terugreis Oostrum aan met 300
deelnemers. O.L. Vrouw van
Oostrum werd geëerd met een
'schone' kaars van ƒ9,- en de koster
en misdienaars werden beloond
met een gift van 1,-.
HELMONDSE VOET PROCESSIE
'Ibch bleven Venray en Oostrum
niet verstoken van de kleurrijke
doorkomst van een in strak tempo
lopende, biddende en zingende
(Avé, avé Maria etc.) processie, na
melijk de bekende Ilclmondse Voet
Processie. Wanneer deze processie
voor het eerst naar Kevelaer is geto
gen is (ons) niet bekend. Vermoede
lijk zijn vanaf het midden der 18e
eeuw kleinere of grotere groepen
door de moerassige, stille en uit
gestrekte Peel, naar Maria's genade
oord getrokken.
En stil en eenzaam was het in de
Peel tussen Deume en Venray. Tbt
op het einde van de vorige eeuw lag
er tussen Deume en Venray maar
één huis en wel de herberg 'Crayen-
hut' die de Helmonder Michiel de
Cray in 1726 had gebouwd vlak bij
de grens van Deurne en Venray.
Hoewel hij nooit last had van zijn
buren, hield De Cray in 1744 de een
zaamheid van de Peel voor gezien.
Hij deed zijn tapperij over aan Joost
de Veth, de herbergier uit de Zwaan
te Deurne. Later ging de Hut over
op zijn erfgenamen. Een voettocht
van Helmond naar Kevelaer was in
de 18e en 19e eeuw een allerminst
gemakkelijke opgave. In totaal
moesten in 3-4 dagen, soms onder
ongunstige weersomstandigheden,
ongeveer honderd kilometer per
'pedes apostolorum' worden afge
legd over slechte, onverharde we
gen en paden.
Wat de route door de Peel betreft
zullen ze vaak gebruik hebben ge
maakt van de door de Peel slinge
rende paden (misschien werden ze
daarom 'paijers' genoemd) maar
ook van de 'grote' weg Deurne-
Venray. In welke toestand die weg
verkeerde, leert ons een schryven
dat de Venrayer Peter Oomen op 24
april 1781 richtte aan de 'Allerdoor-
luchtigsten Koning'. Hij laat daarin
weten dat hij sinds enkele jaren
een vraehtdienst uitvoert tussen
Venray en Antwerpen maar dat de
'grote passage' door de Peel tot aan
de grens met Deurne zo slecht is,
dat ze het grootste deel van het jaar
onbevaarbaar is en hij daarom ge
dwongen is dikwijls de dienst te
staken. Bij 'waterachtige' tijden kan
er zelfs niemand te voet droog pas-
sereii. Hij verzocht daarom om de
aanleg van een Dam ol' Dijk van
'achter Weverslo tot aan de Brabant
se grens', gelijk Deurne dit al lang
geleden had gedaan. Zijn smeekbe
de werd verhoord, want het jaar
daarop werd de weg door pioniers
(pikkeniers) met behulp van paar
den en karren uitgegraven en van
een dikke zandlaag voorzien.
In 1860 werd te Helmond de Ver
eniging 'de Helmondse Processie'
opgericht. Het doel van de Vereni
ging was: 'door ene godvruchtige en
plechtige verering van de allerhei
ligste en onbevlekt Maagd en Moe
der Gods Maria haar moederlijke
bescherming over al de ledematen
af te smeken'. De jaarlijkse bijdrage
bedroeg per lid 37.5 cent per jaar, la
ter teruggebracht tot 25 cent. Per
jaar werden er twee bedevaarten ge
houden, één naar Ommcl en één
naar Handel.
LIEVER PER TREIN
Vanaf 1869 organiseerde de Ver
eniging treinreizen naar Kevelaer
via Venlo-Kempen en Geldern.
maar in de tachtiger jaren maakte
men ook gebruik van dc spoorver
binding Helmond-Eindhoven-
Boxtel-Gennep-Gocli-Kevelaer. In
1884, toen men weer over Venlo
reisde, gingen er 861 pelgrims uit
Helmond mee, 41 uit Aarle-Rixtel.
48 uit Mierlo en 142 uit Deurne. De
kosten van de treinreis bedroegen
vanaf Helmond ƒ1,60 p.p. voor de
3e klasse, en ƒ1,85 voor de 2e
klasse.
Het is welhaast zeker dat de Hel
mondse Voet Processie geen deel
heeft uitgemaakt van de Vereniging
de Helmondse Processie, maar dat
ze geheel zelfstandig heeft geo
pereerd.
Uit een mededeling van een deel
nemer aan de voettocht van 1944,
de heer Geboers uit Helmond,
blijkt dat hij voor de 62e keer deel
nam. Rekening houdende met het
feit dat de processie door omstan
digheden enkele keren niet kon
doorgaan, moet worden gekonklu-
deerd dat de voetprocessie naar Ke
velaer zeker vanaf 1880 heeft
plaatsgevonden.
Dankzij de gemeentearchieven
van Helmond en Venray, het archief
van de paters Kapucyncn en het pa
rochiearchief van Oostrum zijn we
beter (hoewel niet volledig) geïnfor
meerd over de jaren na 1900.
In 1901 wordt bericht dat de laat
ste jaren nog wel grote groepen uit
de Meijerij al zingend te voet door
Venray trekken op weg naar Keve
laer maar dat hun aantal toch ieder
jaar lijkt te verminderen. Hadden
we maar een grintweg naar Deume.
werd er verzucht! Deze heeft echter
nog op zich laten wachten tot 1916.
In 1907 meldt de Kroniek van het
Kapucijnerklooster te Helmond: se
dert jaren bestond er in Helmond
een voetproeessie naar Kevelaer. De
bedevaartgangers vonden het nut
tig dat ze zou plaatsvinden onder
geestelijke leiding.
Meermalen was hierom verzocht,
maar de geestelijke overheid der
stad wees dit af omdat men konkur-
rentie vreesde met de treinpro-
cessie.
Kort daarop wijzigde deken V.d.
Heuvel zijn houding en gaf hij toe
stemming de processie onder
geestelijke leiding te stellen. Deze
kwam in handen van de gardiaan
der Kapucijnen, pater Dionysius
Pessers, tot hij in 1913 naar de mis-
sie in Sumatra vertrok. Onder zijn
leiding trok de in 1908 kerkelijk
opgerichte voetprocessie op zondag
8 september 1908 door Venray op
weg naar Kevelaer. Op de terugweg
werd te Venray overnacht en op
dinsdagmorgen werd tie reis naar
huis aanvaard. Aan de tocht, die uit
stekend verliep, namen 310 pel
grims deel.
Op 17 september 1910 ging de
processie te Helmond van start om
half 2. Om zeven uur arriveerde
men in Venray waar werd over
nacht. De volgende morgen stond
men al om vijf uur in de vroege
morgen op de stoep van de Kapel
OOSTRUM EINDDOEL
Door het uitbreken van de Eerste
Wereldoorlog (1914-1918) kon Keve
laer in die jaren en ook nog het jaar
daarop, niet worden bezocht Daar
om was in die jaren Oostrum het
eindpunt van de Helmondse Voet
Processie naar Kevelaer.
Meestal kwam men al om zes uur
in de morgen aan met rond de 200
deelnemers. Na het bijwonen van
een H. Mis en vaak een bezoek aan
Trans Cedron, werd in Oostrum of
in Venray de inwendige mens ver
sterkt, waarna men in de middag
weer 'en route' ging naar Helmond.
Pas vanaf 1920 was het weer moge
lijk Kevelaer te bezoeken. Van dat
jaar al' tot en met 1940 maakt het
parochie-archief van Oost mm ook
geen melding meer van de komst
van de Helmondse Voet Processie.
In de Zuid-Willemsvaart werd be
richt over de tocht die in 1924 werd
gemaakt. Op 15 augustus vertrok
ken de Helmonders, aangevuld met
pelgrims uit Ommel en Vlierden (in
totaal 120) opnieuw voor een devo-
tietocht naar Kevelaer. Na een mars
van 13 uur, kwam men via de Cray-
enhut, De Nachtegaal (waar ook wel
eens werd gerust), Venray, Well en
Weeze, in Kevelaer aan. Na één dag
verblijf in Kevelaer, werd de volgen
de dag in 6 uur Venray bereikt,
waar men in bed of in het hooi
dook. Maar Venray werd niet zon
der uitvallers bereikt, want bij aan
komst had een dozijn van hen op
een begeleidende huifkar plaatsge
nomen, waaronder de 83-jarige To-
nia Stoop. De nog in Helmond
wonende pater Van de Ven nam in
de jaren 1926-1928 enkele keren
deel aan de voettocht. Hij herinnert
zich nog dat er ruim 100 pelgrims
meeliepen (arbeiders, boeren en
middenstanders). Voorts dat som
migen op klompen liepen. Maar de
meesten al op schoenen en dat hy
drie dagen onderweg was. Om te
voorkomen dat hy onderweg last
van blaren zou krijgen, had hij hij
de slager varkensblazen gehaald, ze
enige dagen in de week gelegd en
toen om zijn voeten gebonden. Ken
nelijk een beproefd middel, want
hij had niet de minste last ran
blaren.
OOSTRUM OPNIEUW EINDPUNT
In de Tweede Wereldoorlog
(1940-1945) was Kevelaer opnieuw
Donderdag 7 mei - Pagina 9
het eindpunt van de processie. In
1941 was «1e komst al aangekon
digd. maar toch ging liet bezoek
niet door omdat de autoriteiten, in 1
verband met de oorlogsomstandig-
heden, hun toestemming onthiel
den. In 1942 kwam men wel (een
groepje van 12 man) die het ambte-
lijk verbod hadden genegeerd, in
clusief de begeleidende pater j
Kapucijn, die de nacht doorbracht
op de pastorie. De rest van de groep
vond een slaapplaats bij café Lin-
ders te Oostrum. In 1943 bedroeg
het aantal deelnemers 28 en in
1944 was dit gestegen tot ruim 50,
evenals in 1945. Maar in 1946 was
de groep weer geslonken tot een
aantal van 20. In beide jaren brach
ten de pelgrims de nacht door op de
stal van de familie Loonen, terwijl
de begeleidende Kapucijn zich te
ruste kon leggen op St. Pascalis.
In 1948 en 1949 was Kevelaer nog
onder zeer moeilijke voorwaarden
bereikbaar en daarom was ook in
die jaren (voor het laatst) Oostrum
einddoel. De groep was echter sterk
gereduceerd, ze was niet groter dan
een man of 15. In 1949 kwam men
voor het eerst sinds 1908 zonder
geestelijke leiding. Daarna is men
met een kleine groep weer naar Ke
velaer ter bedevaart gegaan, maar
dit is niet meer van lange duur ge
weest. Rond het midden der vijfti
ger jaren is de Helmondse Voet
Processie definitief tot een einde
gekomen. Oostrum bleef echter
niet zonder bezoek van processies
en individuele pelgrims. De proces
sies kwamen uit: Maashees. Wester
beek. Leunen. Montfoort (U). Oirlo,
Geysteren en Venray (St. Petrus
Bandenparochie, pensionaat Jeru
salem. St. Josephklooster, de H.
Familie, het gymnasium der Fran
ciscanen. de Jonge Boeren, de Boe-
rinnenbond etc.).
Later is het aantal processies
naar Oostrum afgenomen. Toch be
zoeken nog steeds de processies
van de parochies van Venray (St. Pe
trus Banden en Christus Koning).
Oirlo en Geysteren het oude bede
vaartsoord. Ook een groep uit Hel
mond heeft haar komst voor dit
jaar al aangekondigd. Een nieuwe
generatie zet een oude traditie
voort!
Het 'Zondagsblad' van 26 mei
1912 schreef: 'Oostrum is een mooi
genadeoord. De menschen zijn er
eenvoudig, voorkomend en ge
dienstig. de vertering is er goed en
niet duur'. Anno 1992 is dat nog
steeds zo!
W.J.M. Willemsen
MEIMAAND - OOSTRUM
Kerkelijke diensten parochie
O.L.V.-geboorte te Oostrum in de
meimaand:
Elke morgen onder de II. Mis van 9
uur het Rozenkransgebed. Iedere
woensdagavond om 19 uur plec htig
Lof. Op de 3e zondag, na de Hoog
mis van 10 uur de Maria-processie
rondom de kerk.
™ei 1992 zullen het echt-
WSRARd VULLINGS en
^INGHS het feit herdenken
geleden in het huwe
lijk traden. Ter gelegenheid hier
van zal op vrijdag 15 mei a.s. om
13.30 uur een plechtige eucharistie
viering worden gehouden in de H.
Matthiaskerk te Castenray. Het gou
den bruidspaar zal recepiëren in
zaal De Ruif te Oirlo van 18.30 tot
20.00 uur.
Gerard Vullings werd geboren op
5 februari 1913 in de Steeg te Seve-
num als eerste uit een gezin van ne
gen kinderen. Op vijfjarige leeftijd
verhuisde het gezin naar het buurt
schap 't Most. Omdat Bernard Vul
lings (Gerard's vader) hield van
verandering, verhuisde het gezin
Vullings in 1926 naar Klein-Oirlo.
Omdat moeder vroeg overleed en
vader veel van huis was, moest er
flink worden aangepakt. Gerard
Vullings bleef hier wonen en wer
ken, eerst als hulp op de boerdery
van zyn vader, later met zyn vrouw
Truus als zelfstandig ondernemer
tot 1957. Gerard was in zyn jeugdja
ren lid van de JBTB (jonge boeren)
en groot liefhebber van de rui
tersport.
Truus Dinghs werd geboren in
Castenray op 2 juli 1913 als tweede
dochter uit een gezin van zes kinde
ren. Tbt haar huwelyk met Gerard
Vullings werkte ze mee in de huis
houding en op de boerdery. Zy was
daarby vanaf haar jeugdjaren lid
van de LVB.
Truus en Gerard leerden elkaar
kennen op de kermis in Venray.
In 1942 was het dan zover dat
Gerard Vullings en Truus Dinghs
samen aan een eigen toekomst kon
den beginnen. De oorlogsjaren wa
ren niet gemakkelyk, ofschoon
zich in deze periode geen nare din
gen hebben voorgedaan. Diverse
malen is Gerard aan de razzia's van
de Duitsers ontsnapt en heeft maar
een enkele keer voor de bezetter be
hoeven te werken. Daarentegen
kon men wel diverse malen onder
dak bieden aan onderduikers.
Na de oorlogsjaren zijn Truus en
Gerard begonnen aan de opbouw
van hun boerenbedrijf. Vooral de
rundveestamboeltfokkerij had hun
grote belangstelling. Ook de paar
den bleef men trouw, totdat Gerard
deze in 1953 inruilde voor de eerste
traktor.
Tben in 1957 de boerderij aan de
Horsterweg vrijkwam, heeft het ge
zin Vullings, dat inmiddels was uit
gebreid met vijf dochters, zich
definitief in Castenray gevestigd.
Daar werd hun jongste kind en eni
ge zoon geboren.
Him hele arbeidzame leven heb
ben Gerard en Truus besteed aan de
uitbouw van hun boerderij, maar
vooral ook aan de opvoeding van
him kinderen. Omdat niemand van
de kinderen belangstelling had het
bedrijf over te nemen, stopten Ge
rard en Truus in 1979 met de boer
derij. Zij bouwden in het centrum
van Castenray een nieuw woonhuis,
waar zij vanaf die datum van hun
welverdiende 'vrye tyd' genieten.
Echte rust kent het echtpaar Vul
lings niet. Vanaf hun pensionering
zyn beiden nog zeer aktief. Ze zijn
lid van de ouderenvereniging, waar
bij dansen hun grote liefde is. Maar
ook de gymnastiekoefeningen wor
den zelden overgeslagen. Daarnaast
wordt er veel gefietst, tenminste als
het weer het toelaat. Ook wordt er
op z'n tijd een kaartje gelegd.
Om de belangen van de Casten-
rayse gemeenschap te behartigen
binnen het grote Venray heeft Ge
rard een groot aantal jaren deel
uitgemaakt van de plaatselijke
dorpsraad. Tevens was hy enige ja
ren lid van het bestuur van de oude
renvereniging.
Wanneer geen gezamenlijke akti-
viteiten op het programma staan is
Truus bezig met haar grote hobby,
het handwerk. Vele fraaie creaties
heeft zij gemaakt, veelal bestemd
voor haar kinderen en kleinkin-
dem. Enige tijd geleden heeft zy
het oud-Zwitserse reliëfhandwerk
herontdekt, waarby de mooiste
landschappen uit haar handen ko
men. Gerard is vanaf de lente tot
diep in de herfst bezig met zijn
tuin, die er altyd als een plaatje bij
ligt Sinds enige jaren is hij lid van
de plaatselyke biljartclub. Gespeeld
wordt alleen in de wintermaanden,
waardoor het programma het jaar-
rond vol zit
Al voor 149.- per dag
bent u in uw eigen
Huur-Opel op weg
naar een dagje strand.
Waar u ook heen wilt
Happy-Rent wijst u de weg.
In zo n comfortabele luxe
Huur-Opel.
Het openbaar
vervoer is
Per dag Per week
Corsa 1 49,- f 304,-
Astra/Kadett f 57,- f 359,-
Vectra f 66,- 1 418,-
Omega f 89,- f 553,-
Vraag onze volledige tarieflijst
aan. Reserveer tijdig.
Prijzen zijn exclusief 18,5% BTW
en inclusief all-risks-verzekering
en 200 km vrij per dag.
Atebe Garage bv
Oude Oostrumseweg 4.
5802 CC Venray
Tel. 04780 - 80200
Woensdagmiddag kreeg de politie
een melding van winkeldiefstal in
een winkel voor vrye-tydskleding
aan De Bleek. Personeel had daar
twee vrouwen betrapt die na de
ontdekking aan de haal gingen. Het
personeel kon de politie een goed
signalement geven. Posten van de
politie in de omgeving had tot re
sultaat dat de vrouwen gevolgd wer
den, toen ze naar een auto gingen,
maar toen de politie tot aanhou
ding wilde overgaan bleken auto en
dames verdwenen te zyn. Even la
ter had de politie wel sukses want
toen werd de auto gesignaleerd en
kon die worden aangehouden. De
auto werd bestuurd door een 19-
jarige inwoner van Oss, die in gezel
schap verkeerde van een 31-jarige
plaatsgenoot. In de auto werden di
verse goederen aangetroffen die
van winkeldiefstal afkomstig wa
ren. Daarbij ging het hoofdzakelijk
om kleding en een dekbedovertrek,
die in vijf zaken in Venray waren
gestolen en een waarde vertegen
woordigen van ƒ3.000,-. De twee
mannen werden aangehouden en
ingesloten.
De auto en goederen werden in
beslag genomen. In de loop van
vrydag zijn de mannen weer in
vryheid gesteld. Het gaat hier om
goede bekenden van de politie. Bei
den zyn vele malen by winkel
diefstallen betrapt, zelfs vorige
week dinsdag nog in Horst waar zij
toen na opmaking van proces-ver
baal eveneens huiswaarts zijn ge
zonden. De beide vrouwen bleven
ook na een intensieve speuraktie
onvindbaar.
PEEL EN MAAS
uw weekblad
Godts ende Magtldaria.die seer jlacKt gevisiteerf
óvanEindtioven
aar
K E V E L AAFlM