fW
PEEL EN MAAS
Gemeente gaat achterstallig
wegenonderhoud aanpakken
Venray organiseert wandeling
door uniek stukje natuur
Nieuw Logistiek
Centrum in Venray
Verkeersveiligheid
Oude Oostrumseweg
wordt verbeterd
Brigadiers
in aktie!
MARKT
STAATSLOT
Z
LOV krijgt
'huiswerk'
NDSE
HOLLAND
NIEUWE
9'nj
bestaat. Momenteel werken by de
vestigingen in Veghel, Breda, Roo
sendaal en Venray 145 mensen en
beschikt men over 80 trekkende
eenheden met een totaal laadver
mogen van 2.100 ton. Het bedryf is
al sinds de start van Rank Xerox
één van de huisvervoerders van de
Venrayse vestiging van de copieer-
gigant en verzorgt voor Rank Xerox
onder meer het Just In Time-
vervoer in Nederland.
TUd
De eerste plannen voor een distri
butiecentrum van Van Mierlo nabij
Rank Xerox dateren al van eind
1989. Dat de bouw nu pas gereali
seerd kan worden heeft volgens de
heer Schrier, één van de direkteu-
ren van het Veghelse bedryf, te
maken met het feit dat ook de vesti
ging in Roosendaal aan een uitbrei
ding toe is. Uiteindeiyk viel de
keuze op Venray, maar op korte ter
mijn moeten ook de plannen in
Roosendaal gerealiseerd worden.
Afgelopen woensdag 20 juni werd
er voor de jeugdverkeersbrigadiers
een filmmiddag georganiseerd.
Ruim 200 kinderen waren uitgeno
digd om een mooie film te komen
bekyken.
Deze middag werd aan de ver-
keersbrigadiers aangeboden, als
dank dat zy het hele jaar door zorg
den voor een veilige oversteek van
vele kinderen. Helaas werd er geen
rekening mee gehouden dat MAVO
De Kolk, sg. Jerusalem en Bosch-
veld een kennismakingsmiddag
hielden voor de nieuwe bruggers.
En juist deze bruggers werden uit
genodigd om die film te komen be
kyken.
De politie, die deze filmmiddag
organiseerde vond het al erg
vreemd dat er slechts 40 van de 200
verkeersbrigadiers kwamen; en 160
verkeersbrigadiers waren teleur
gesteld omdat zy deze film niet kon
den bekyken. Het is te hopen voor
de verkeersbrigadiers van volgend
jaar, dat de poütie er dan wel
rekening mee houdt dat de vervolg-
scholen in juni een kennisma
kingsmiddag organiseren.
Vier van de vele teleurgestelde
brigadiers: Pepyn Oomen, Wilbert
van Ham, Saskia van de Marei,
Bram Janssen van de Petrus Ban-
denschool te Venray.
wel eens twee of drie dagen aan een
put gewerkt hebben.
De putten, in grootte variërend
van enkele tot enkele tientallen
vierkante meters, worden van el
kaar gescheiden door uitgespaarde
veenwanden ('veenkragen') en
hebben, afhankelijk van de verve
ningsmethode, een ronde, recht
hoekige of onregelmatige vorm;
soms staan ze met elkaar in verbin
ding ten behoeve van een opper
vlakkige afwatering. Tussen
stroken boerenkuilen werden veen-
ruggen uitgespaard, 'peelbanen' ge
noemd, die dienden voor de afvoer
van de gewonnen turf. In het na
tuurgebied zyn deze boerenkuilen
nog terug te vinden.
Naast turfsteken werd op kleine
schaal landbouw bedreven in de
vorm van de boekweitbrandkul-
tuur. Hiertoe werd het bovenste
deel van het veen losgewoeld en in
brand gestoken. In de as zaaide
njen dan boekweit. Ook in de Heid-
se Peel zijn hiervan sporen terugge
vonden.
Na 1853 wordt de veengravery
grootschalig aangepakt, wat ge
paard gaat met de aanleg van
afwaterings- en afvoerkanalen. De
afgegraven stukken werden ontgon
nen en omgezet in landbouwgrond.
Lange tijd wist de Heidse Peel aan
deze ontginningsdans te ontsprin
gen. In 1931 werden er plannen
gemaakt om de Heidse Peel te ont
wateren ten behoeve van de toen
aan de gang zijnde ontginningen in
het aangrenzende Deumese Peelge-
bied. Deze plannen behelsden on
der andere het verbreden van de
grenssloot (tussen de provincies
Noord-Brabant en Limburg) die in
1716 gegraven was globaal op de
plaats van het huidige Defensieka
naal. Deze plannen zijn na verloop
van tyd de yskast in gegaan. In
1939 werd het Defensiekanaal ge
graven.
Het doek voor het gebied viel ech
ter pas definitief in 1859, toen de
Stichting Beheer Landbouwgron
den van de gemeente Venray de
Heidse Peel kocht voor ƒ500,- per
ha om het gehele gebied in het ka
der van de ruilverkaveling Lolle-
beek te ontginnen. De gekreëerde
landbouwgronden moesten ter be
schikking komen van boeren die
vanwege de ruilverkaveling hun be
drijf moesten verplaatsen. Een van
de eisen van de subsidiegever (het
Ryk) voor de aankoop van de gron
den was, dat alleen werklozen by de
ontginning ingezet zouden worden.
Door de geringe werkloosheid in
die tyd, waren er geen arbeids
krachten beschikbaar. De ontgin
ning van de Heidse Peel dreigde
hierdoor niet door te kunnen gaan.
Helaas werd er toch een uitweg ge
vonden, door alleen de best te ont
ginnen stukken mechanisch te
ontginnen. De ryksbijdrage ging
dus niet door. maar er werd geld
vrygemaakt uit het ruilverkave
lingspotje. Zo werd in 1964 uitein-
delyk 118.5 ha ontgonnen en
kwamen de resterende fragmenten
met een gezamenlijke oppervlakte
van 106.5 ha in handen van Staats
bosbeheer. De boerenkuilen zyn
gespaard gebleven, omdat het erg
kostbaar zou worden om deze te
ontginnen, vanwege de daarvoor
benodigde grote hoeveelheden
In de maanden juli en augustus
de Venrayse VW elke
een schitterende
unieke natuur-
'De Heidse Peel'. De Heidse
is een natuurgebied dat be-
wordt door de Deumeseweg,
e provinciegrens tussen Venray en
Deume en door het kerkdorp Ys-
selsteyn. De zuidgrens ligt ongeveer
500m ten zuiden van de Zeilbergse-
weg. Het totale onontgonnen na
tuurgebied is ruim 100 ha groot, en
onderverdeeld in sektoren. De wan
deltochten voeren door het meest
noordwestelijk deel van de Heidse
Peel, in de sektoren 7 en 8.
EEN BLIK IN HET VERLEDEN
Het veengebied van de Peel is ont-
itaan aan het einde van de laatste
jstyd, zo'n 10.000 jaar geleden. Ve
le duizenden jaren is de veengroei
ingestoord doorgegaan. De mens
al die tijd wel aanwezig, maar
n invloed op het landschap was
iOg zeer beperkt. Ibt 1853 werd er
ip kleine schaal turf gestoken,
"iervan zijn de resten in de Heidse
:el nog duidelijk terug te vinden
de vorm van boerenkuilen of
;ndagsputten.
Boerenkuilen zyn ontstaan ten
gevolge van turfwinning onder pri-
:,ël mitieve omstandigheden. Door de
ïle slechte afwateringsmogeiykheden
was men genoodzaakt turf te steken
iin zogenaamde 'eendagsputten', die
in principe in één dag werden ge
graven en de volgende dag reeds
evuld waren met water. Heel abso
luut moet men dit niet zien: als de
lokale hydrologische situatie en het
eej weer er zich voor leenden, zal men
Van Mierlo BV uit Veghel gaat bin
nenkort starten met de bouw van
een logistiek dienstencentrum voor
behandeling, opslag en distributie
van goederen op het industrieter
rein Smakterheide in Venray. Met
de totale bouw en inrichting is een
bedrag van rond de 20 miljoen gul
den gemoeid. Het complex, met een
oppervlakte van ruim 21.000 m2,
gaat werk bieden aan 83 mensen.
Al per 1 januari 1991 moet het dis
tributiecentrum klaar zyn.
Het logistiek centrum komt te lig
gen aan de Vennootstraat, achter
het Rank Xerox Logistics Centre.
Behalve een opslag- en werkruimte
met een oppervlakte van 21.000 m2,
wordt er een kantoorpand van drie
verdiepingen gebouwd. Het cen
trum krijgt 20 laad- en losdeuren
waardoor dagelyks 60 tot 70 in- en
uitgaande ladingen behandeld wor
den. Het hele gebouw wordt voor
zien van sprinklerinstallaties en
van elektronische brand- en braak-
meldingssystemen
Transporteur Van Mierlo heeft
haast Nog voordat de bouwvergun
ning is afgegeven is men al begon
nen met het bouwrijp maken van
het terrein (met toestemming van
de gemeente). De gemeente doet
hiermee overigens goede zaken.
Aan Van Mierlo ivordt maar liefst 6
hectare industriegrond verkocht
Met de bouw wil Van Mierlo zo
snel mogelyk starten. De bouwver
gunning wordt nog deze maand
verwacht, de grondwerving is even
eens in volle gang. Gezien de mede
werking van de gemeente Venray,
voorziet de ondernemer hier geen
problemen.
Dienstverlener
Het logistiek centrum van Van
Mierlo wordt in Venray gevestigd
met het oog op de gunstige ligging
ten opzichte van het Europese ach
terland en de relatie met Rank Xe
rox, al vele jaren een vaste klant
van het Veghelse bedrijf. Voor Rank
Xerox en voor andere bedry ven ver
leent Van Mierlo diensten op het
gebied van intern en extern trans
port, opslag, verpakking en distri
butie. Het bedryf bedient zich
daarvoor grotendeels van geauto
matiseerde systemen.
In het distributiecentrum wor
den voorraden voor andere bedry-
ven aangehouden, terwyl het
bedryf ook zorgt dat verkooppun
ten bevoorraad worden. Het gaat
daarbij om gereedschappen, moto
ren, elektrische en elektronische
produkten, computers, maar ook
kant en klaar maaltyden. In het ge
bouw komt ook een afdeling die on
derdelen herwint uit gebruikte
machines.
Van Mierlo is een Veghels familie
bedrijf dat meer dan 50 jaar
uw visspecialist:
THIELEN
GROTESTRAAT 103
VENRAY
BIJ CHR.JANSEN
AAN DE GROTE
IS EEN
MISSCHIEN EEN
VERMOGEN WAARD
Sigarenhuis Chr. Jansen
Grote Markt 22
zand, die van elders aangevoerd
moesten worden. Het natuurbesef
in de jaren '60 was al zo sterk ge
groeid. dat deze ontginning geen
hamerstuk werd voor de 'heren in
Den Haag'.
De ontginning heeft er voor ge
zorgd dat de overgebleven fragmen
ten sterk ontwaterd worden.
Hierdoor zyn de meeste boerenkui
len drooggevallen en zyn de berk
en het pypestrootje de domineren
de landschapselementen gewor
den. De laatste jaren heeft de zich
steeds verder uitbreidende bio-
industrie met zijn hoge ammonia-
kuitstoot waarschijnlyk een grote
invloed op het gebied. Van het oor
spronkelijke natte voedselarme mi
lieu is heel weinig overgebleven.
Desondanks kan men nu nog in en
kele boerenkuilen in de Heidse Peel
flora-elementen uit het levende
hoogveen aantreffen.
PROGRAMMA
Het totale programma van zo'n
wandeling door de Heidse Peel ziet
er als volgt uit. Om 13.00 uur wordt
er verzameld bij café-restaurant
'Herberg De Peel' te Ysselsteyn. On
der leiding van Jan de Turfsteker
wordt om 13.30 uur vertrokken
naar het natuurgebied, alwaar de
wandeling aanvangt Tydens die
wandeling, en dat is uniek voor
Venray, zal Jan de Turfsteker een
demonstratie turfsteken verzorgen.
Hy heeft hiervoor toestemming van
Staatsbosbeheer. Het turfsteken ge
beurt op dusdanige wyze dat het
natuurgebied onaangetast blyft. De
wandeltocht wordt om 16.30 uur
beëindigd waarna wordt terugge
gaan naar Herberg De Peel voor een
versnapering. Jan de Turfsteker
gaat ook mee zodat vragen, die by
de wandelaars nog naar boven ko
men, beantwoord kunnen worden.
Tydens deze middag moeten de
deelnemers zelf voor vervoer zor
gen van de herberg naar het
natuurgebied. Aan deze 'onvergete
lijke' middag zijn wel kosten ver
bonden, slechts ƒ6,- per persoon.
De eerste wandeling is op woensdag
4 juli.
Behalve deze wandeltocht door
een schitterend stukje natuur heeft
de VW Venray ook nog enkele an
dere Peeltochten. Meer informatie
hierover kunt u krygen by de VW,
tel. 10505.
Het bestuur van de Lokale Om
roep Venray heeft, na een gesprek
met wethouder Driessen, de op
dracht meegekregen om wat orde
op zaken te stellen. Onlangs ont
ving de LOy een brief van het com
missariaat van de media waarin
gevraagd werd om duidelijkheid
omtrent de programmaraad van de
LOV. De LOV heeft hier inmiddels al
op gereageerd maar wethouder
Driessen heeft erop aangedrongen
om by het commissariaat navraag
te doen of deze reaktie voldoende is.
Bovendien wil de wethouder een
lijst van mensen ontvangen die in
de programmaraad zitting hebben.
Diezelfde lijst, ondertekend door
deze mensen, zal dan naar het com
missariaat van de media moeten
worden gestuurd.
Tydens de commissievergadering
voor onderwys, werden vorige
week vragen gesteld, o.a. door mevr.
Kemmelings van de PvdA, over de
problemen by de LOV. Zy vond de
gang van zaken rond de LOV en de
programmaraad een aanfluiting
voor de gemeente. Mevr. Roling (Sa
menwerking) was van mening dat
de wethouder zich meer kritisch op
moest stellen tegenover het LOV-
bestuur.
De wethouder, die al deze kritiek
meenam in zijn bespreking, afgelo
pen maandag, bevestigde dat er in
derdaad zeer amateuristisch te
werk is gegaan. Het LOV-bestuur zal
met een beleidsplan en een meer
jarenplanning moeten komen en
daarmee aantonen dat in de toe
komst de zaken professioneler aan
gepakt worden.
DONDERDAG 28 JUNI 1990 Nr. 26 HONDERDENELFDE JAARGANG
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
de enige echte
een
smakelijke
traktatie
Vóór begin november heeft de ge
meente Venray de eerste stap met
betrekking tot het inlopen van het
achterstallig wegenonderhoud
gezet Dan zullen negen wegen bin
nen de gemeente Venray gereno
veerd zyn. Hiervoor wordt de drie
miyoen gulden gebruikt die het
Ryk aan de gemeente hiervoor be
schikbaar heeft gesteld. De wegen
die gerenoveerd zullen worden zyn
de Noordsingel, Weg in den Berg.
Kul ut weg, Timmermannsweg, Gun-
hoekweg, Roffert, Jaegerhofweg,
Kuulenweg en Heidse Peelweg. In
totaal wordt er 78.177 m2 asfalt ver
nieuwd.
KRITIEK
In de commissie openbare wer
ken werd vorige week donderdag
deze 'weg-keuze' behandeld. Met na
me de PvdA, by monde van dhr.
Linskens, uitte de nodige kritiek op
de keuze. Volgens hem is te snel
een keuze gemaakt en ontbreekt by
enkele wegen de juiste motivatie
waarom voor die weg gekozen is.
Dhr. Lindskens verwees hierby
naar de onderhoudsnota van 1988,
waarin een inventarisatie van
slechte wegen was gemaakt Wat
hem betrof mocht er best wel naar
andere wegen gekeken worden. Zo
vond hy dat de Gunhoekweg en
Jaegerhofweg best wel zandwegen
mochten worden terwyl de Roffert
de Kuulenweg en de Heidse Peelweg
wegen zyn die tot niets en nergens
leiden. Dhr. Linskens kreeg hierby
steun van dhr. Verkoeyen, die ook
van mening was dat het wel anders
gekund had.
Wethouder Truyen kon zich
enigszins vinden in de kritiek van
dhr. Linskens maar vond die toch
niet terecht Zo wees hy op de tyds-
druk die er ontstaan is. Voor begin
november moet de renovatie al ach
ter de rug zyn. Alleen als er volgens
een strak schema gewerkt wordt
kan dit worden gerealiseerd.
In het voorstel van b. en w. stond
inderdaad geen motivatie voor de
keuze vermeld. Volgens hem is er
nu gekeken naar wegen die echt
aan renovatie toe zyn. Als voor
beeld nam hy de Jaegerhofweg. Uit
eigen ervaring kon hy wel vertellen
dat je buikpyn kreeg als je daar
overheen moest fietsen. Bovendien
I
is de keuze gemaakt op basis ran
adviezen van mensen die er tech
nisch verstand van hebben.
Het idee van dhr. Linskens om
van bepaalde wegen zandwegen te
maken stond de wethouder niet
aan. Volgens dhr. Truijen is het
beleid erop gericht dat er geen ver
harde wegen worden omgezet in
zandwegen. De wethouder zag het
liever andersom. Hy wees er verder
op dat zandwegen ook hoge onder
houdskosten hebben om ze beryd-
baar te houden.
KLEIN DEEL
De verkregen drie miyoen is
slechts een klein deel van het totale
bedrag, dat nodig is om het achter
stallige onderhoud van wegen weg
te werken. Hiervoor zal zeker 15
miyoen gulden nodig zyn. Een ge
richte aanpak van deze inhaalrace
Is daarom noodzakelijk. 'Deze we
gen komen eerst aan de beurt, zo
dat we meer tyd hebben om een
meeijarenplan op te zetten. We
kunnen nu goed gaan bekyken wel
ke wegen het eerst aan bod komen
en welke later', aldus de wethouder.
spitsing Jidiansingel-Oude
Oostrumseweg. nu nog vaak on-
overzichtelijk. De voorrangssituatie
gewijzigd en hardrijders''
vaart gaan minderen voor
ze de Oude Oostrumseweg op*.
m
ben, komt er na vele jaren eindelyk
een eind aan de onveilige verkeers
situatie. die er volgens de aanwo-
nenden heerst
Onlangs hebben wethouder
Truyen en verkeersdeskundige
Rutten van de gemeente een ge
sprek gehad met aanwonenden van
de Oude Oostrumseweg. Dit ge
sprek, dat volgens de wethouder in
zeer goede sfeer verliep, heeft geleid
tot de volgende maatregelen.
Om de snelheid in te dammen zal
de splitsing by de Julianasingel
aangepast worden.
Ten eerste zal de voorrangssitua
tie gewyzigd worden. Tot op heden
was deze splitsing een gelijkwaardi
ge splitsing. Dit leverde nogal wat
verwarring op wanneer wie wel en
niet voorrang heeft. Het verkeer dat
vanaf de Paterskerk naar de Julia
nasingel moet, krygt voortaan voor
rang. Hetzelfde geldt voor het
verkeer dat vanaf de Juliansingel
richting Paterskerk rydL Verder zal
de rybaan versmald worden tot 4
meter. Het verkeer dat rechtdoor de
Oude Oostrumseweg op moet, krygt
niet meer te maken met een recht-
doorgaande weg. Men zal nu eerst
de bocht linksaf in moeten zetten
om dan pas rechtsaf te slaan. Hier
mee woixlt de snelheid uit het ver
keer gehaald.
Is men dan uiteindelijk op de
Oude Oostrumseweg dan krygt
men met de volgende verkeers
maatregel te maken. Op het trottoir
van deze weg zullen verspringend
links en rechts gele strepen worden
aangebracht, alwaar men niet mag
parkeren. Hierdoor ontstaat een si
tuatie waarby auto's zig-zaggend
over de Oude Oostrumseweg moe
ten rijden, wat eveneens de snel
heid tempert. De gemeente, èn de
omwonenden, hopen dat er door
deze maatregelen op de Oude
Oostrumseweg niet meer te hard
gereden wordt, waardoor de situatie
aldaar veiliger wordt
Afgelopen donderdag, tydens de
commissievergadering voor open
bare werken, kondigde wethouder
Truyen aan, dat de gemeente stap-
1 3 Ui»-!! I
Paterslaan
Beukenrode
JuU*Xsing£
"'~M fc_
£IN0§ _WCgK
pen gaat ondernemen om de Oude
Oostrumseweg verkeersveiliger te
maken. Als de maatregelen, die nu
genomen gaan worden, effekt heb-