fW PEEL EN MAAS Gemeente gaat achterstallig wegenonderhoud aanpakken Venray organiseert wandeling door uniek stukje natuur Nieuw Logistiek Centrum in Venray Verkeersveiligheid Oude Oostrumseweg wordt verbeterd Brigadiers in aktie! MARKT STAATSLOT Z LOV krijgt 'huiswerk' NDSE HOLLAND NIEUWE 9'nj bestaat. Momenteel werken by de vestigingen in Veghel, Breda, Roo sendaal en Venray 145 mensen en beschikt men over 80 trekkende eenheden met een totaal laadver mogen van 2.100 ton. Het bedryf is al sinds de start van Rank Xerox één van de huisvervoerders van de Venrayse vestiging van de copieer- gigant en verzorgt voor Rank Xerox onder meer het Just In Time- vervoer in Nederland. TUd De eerste plannen voor een distri butiecentrum van Van Mierlo nabij Rank Xerox dateren al van eind 1989. Dat de bouw nu pas gereali seerd kan worden heeft volgens de heer Schrier, één van de direkteu- ren van het Veghelse bedryf, te maken met het feit dat ook de vesti ging in Roosendaal aan een uitbrei ding toe is. Uiteindeiyk viel de keuze op Venray, maar op korte ter mijn moeten ook de plannen in Roosendaal gerealiseerd worden. Afgelopen woensdag 20 juni werd er voor de jeugdverkeersbrigadiers een filmmiddag georganiseerd. Ruim 200 kinderen waren uitgeno digd om een mooie film te komen bekyken. Deze middag werd aan de ver- keersbrigadiers aangeboden, als dank dat zy het hele jaar door zorg den voor een veilige oversteek van vele kinderen. Helaas werd er geen rekening mee gehouden dat MAVO De Kolk, sg. Jerusalem en Bosch- veld een kennismakingsmiddag hielden voor de nieuwe bruggers. En juist deze bruggers werden uit genodigd om die film te komen be kyken. De politie, die deze filmmiddag organiseerde vond het al erg vreemd dat er slechts 40 van de 200 verkeersbrigadiers kwamen; en 160 verkeersbrigadiers waren teleur gesteld omdat zy deze film niet kon den bekyken. Het is te hopen voor de verkeersbrigadiers van volgend jaar, dat de poütie er dan wel rekening mee houdt dat de vervolg- scholen in juni een kennisma kingsmiddag organiseren. Vier van de vele teleurgestelde brigadiers: Pepyn Oomen, Wilbert van Ham, Saskia van de Marei, Bram Janssen van de Petrus Ban- denschool te Venray. wel eens twee of drie dagen aan een put gewerkt hebben. De putten, in grootte variërend van enkele tot enkele tientallen vierkante meters, worden van el kaar gescheiden door uitgespaarde veenwanden ('veenkragen') en hebben, afhankelijk van de verve ningsmethode, een ronde, recht hoekige of onregelmatige vorm; soms staan ze met elkaar in verbin ding ten behoeve van een opper vlakkige afwatering. Tussen stroken boerenkuilen werden veen- ruggen uitgespaard, 'peelbanen' ge noemd, die dienden voor de afvoer van de gewonnen turf. In het na tuurgebied zyn deze boerenkuilen nog terug te vinden. Naast turfsteken werd op kleine schaal landbouw bedreven in de vorm van de boekweitbrandkul- tuur. Hiertoe werd het bovenste deel van het veen losgewoeld en in brand gestoken. In de as zaaide njen dan boekweit. Ook in de Heid- se Peel zijn hiervan sporen terugge vonden. Na 1853 wordt de veengravery grootschalig aangepakt, wat ge paard gaat met de aanleg van afwaterings- en afvoerkanalen. De afgegraven stukken werden ontgon nen en omgezet in landbouwgrond. Lange tijd wist de Heidse Peel aan deze ontginningsdans te ontsprin gen. In 1931 werden er plannen gemaakt om de Heidse Peel te ont wateren ten behoeve van de toen aan de gang zijnde ontginningen in het aangrenzende Deumese Peelge- bied. Deze plannen behelsden on der andere het verbreden van de grenssloot (tussen de provincies Noord-Brabant en Limburg) die in 1716 gegraven was globaal op de plaats van het huidige Defensieka naal. Deze plannen zijn na verloop van tyd de yskast in gegaan. In 1939 werd het Defensiekanaal ge graven. Het doek voor het gebied viel ech ter pas definitief in 1859, toen de Stichting Beheer Landbouwgron den van de gemeente Venray de Heidse Peel kocht voor ƒ500,- per ha om het gehele gebied in het ka der van de ruilverkaveling Lolle- beek te ontginnen. De gekreëerde landbouwgronden moesten ter be schikking komen van boeren die vanwege de ruilverkaveling hun be drijf moesten verplaatsen. Een van de eisen van de subsidiegever (het Ryk) voor de aankoop van de gron den was, dat alleen werklozen by de ontginning ingezet zouden worden. Door de geringe werkloosheid in die tyd, waren er geen arbeids krachten beschikbaar. De ontgin ning van de Heidse Peel dreigde hierdoor niet door te kunnen gaan. Helaas werd er toch een uitweg ge vonden, door alleen de best te ont ginnen stukken mechanisch te ontginnen. De ryksbijdrage ging dus niet door. maar er werd geld vrygemaakt uit het ruilverkave lingspotje. Zo werd in 1964 uitein- delyk 118.5 ha ontgonnen en kwamen de resterende fragmenten met een gezamenlijke oppervlakte van 106.5 ha in handen van Staats bosbeheer. De boerenkuilen zyn gespaard gebleven, omdat het erg kostbaar zou worden om deze te ontginnen, vanwege de daarvoor benodigde grote hoeveelheden In de maanden juli en augustus de Venrayse VW elke een schitterende unieke natuur- 'De Heidse Peel'. De Heidse is een natuurgebied dat be- wordt door de Deumeseweg, e provinciegrens tussen Venray en Deume en door het kerkdorp Ys- selsteyn. De zuidgrens ligt ongeveer 500m ten zuiden van de Zeilbergse- weg. Het totale onontgonnen na tuurgebied is ruim 100 ha groot, en onderverdeeld in sektoren. De wan deltochten voeren door het meest noordwestelijk deel van de Heidse Peel, in de sektoren 7 en 8. EEN BLIK IN HET VERLEDEN Het veengebied van de Peel is ont- itaan aan het einde van de laatste jstyd, zo'n 10.000 jaar geleden. Ve le duizenden jaren is de veengroei ingestoord doorgegaan. De mens al die tijd wel aanwezig, maar n invloed op het landschap was iOg zeer beperkt. Ibt 1853 werd er ip kleine schaal turf gestoken, "iervan zijn de resten in de Heidse :el nog duidelijk terug te vinden de vorm van boerenkuilen of ;ndagsputten. Boerenkuilen zyn ontstaan ten gevolge van turfwinning onder pri- :,ël mitieve omstandigheden. Door de ïle slechte afwateringsmogeiykheden was men genoodzaakt turf te steken iin zogenaamde 'eendagsputten', die in principe in één dag werden ge graven en de volgende dag reeds evuld waren met water. Heel abso luut moet men dit niet zien: als de lokale hydrologische situatie en het eej weer er zich voor leenden, zal men Van Mierlo BV uit Veghel gaat bin nenkort starten met de bouw van een logistiek dienstencentrum voor behandeling, opslag en distributie van goederen op het industrieter rein Smakterheide in Venray. Met de totale bouw en inrichting is een bedrag van rond de 20 miljoen gul den gemoeid. Het complex, met een oppervlakte van ruim 21.000 m2, gaat werk bieden aan 83 mensen. Al per 1 januari 1991 moet het dis tributiecentrum klaar zyn. Het logistiek centrum komt te lig gen aan de Vennootstraat, achter het Rank Xerox Logistics Centre. Behalve een opslag- en werkruimte met een oppervlakte van 21.000 m2, wordt er een kantoorpand van drie verdiepingen gebouwd. Het cen trum krijgt 20 laad- en losdeuren waardoor dagelyks 60 tot 70 in- en uitgaande ladingen behandeld wor den. Het hele gebouw wordt voor zien van sprinklerinstallaties en van elektronische brand- en braak- meldingssystemen Transporteur Van Mierlo heeft haast Nog voordat de bouwvergun ning is afgegeven is men al begon nen met het bouwrijp maken van het terrein (met toestemming van de gemeente). De gemeente doet hiermee overigens goede zaken. Aan Van Mierlo ivordt maar liefst 6 hectare industriegrond verkocht Met de bouw wil Van Mierlo zo snel mogelyk starten. De bouwver gunning wordt nog deze maand verwacht, de grondwerving is even eens in volle gang. Gezien de mede werking van de gemeente Venray, voorziet de ondernemer hier geen problemen. Dienstverlener Het logistiek centrum van Van Mierlo wordt in Venray gevestigd met het oog op de gunstige ligging ten opzichte van het Europese ach terland en de relatie met Rank Xe rox, al vele jaren een vaste klant van het Veghelse bedrijf. Voor Rank Xerox en voor andere bedry ven ver leent Van Mierlo diensten op het gebied van intern en extern trans port, opslag, verpakking en distri butie. Het bedryf bedient zich daarvoor grotendeels van geauto matiseerde systemen. In het distributiecentrum wor den voorraden voor andere bedry- ven aangehouden, terwyl het bedryf ook zorgt dat verkooppun ten bevoorraad worden. Het gaat daarbij om gereedschappen, moto ren, elektrische en elektronische produkten, computers, maar ook kant en klaar maaltyden. In het ge bouw komt ook een afdeling die on derdelen herwint uit gebruikte machines. Van Mierlo is een Veghels familie bedrijf dat meer dan 50 jaar uw visspecialist: THIELEN GROTESTRAAT 103 VENRAY BIJ CHR.JANSEN AAN DE GROTE IS EEN MISSCHIEN EEN VERMOGEN WAARD Sigarenhuis Chr. Jansen Grote Markt 22 zand, die van elders aangevoerd moesten worden. Het natuurbesef in de jaren '60 was al zo sterk ge groeid. dat deze ontginning geen hamerstuk werd voor de 'heren in Den Haag'. De ontginning heeft er voor ge zorgd dat de overgebleven fragmen ten sterk ontwaterd worden. Hierdoor zyn de meeste boerenkui len drooggevallen en zyn de berk en het pypestrootje de domineren de landschapselementen gewor den. De laatste jaren heeft de zich steeds verder uitbreidende bio- industrie met zijn hoge ammonia- kuitstoot waarschijnlyk een grote invloed op het gebied. Van het oor spronkelijke natte voedselarme mi lieu is heel weinig overgebleven. Desondanks kan men nu nog in en kele boerenkuilen in de Heidse Peel flora-elementen uit het levende hoogveen aantreffen. PROGRAMMA Het totale programma van zo'n wandeling door de Heidse Peel ziet er als volgt uit. Om 13.00 uur wordt er verzameld bij café-restaurant 'Herberg De Peel' te Ysselsteyn. On der leiding van Jan de Turfsteker wordt om 13.30 uur vertrokken naar het natuurgebied, alwaar de wandeling aanvangt Tydens die wandeling, en dat is uniek voor Venray, zal Jan de Turfsteker een demonstratie turfsteken verzorgen. Hy heeft hiervoor toestemming van Staatsbosbeheer. Het turfsteken ge beurt op dusdanige wyze dat het natuurgebied onaangetast blyft. De wandeltocht wordt om 16.30 uur beëindigd waarna wordt terugge gaan naar Herberg De Peel voor een versnapering. Jan de Turfsteker gaat ook mee zodat vragen, die by de wandelaars nog naar boven ko men, beantwoord kunnen worden. Tydens deze middag moeten de deelnemers zelf voor vervoer zor gen van de herberg naar het natuurgebied. Aan deze 'onvergete lijke' middag zijn wel kosten ver bonden, slechts ƒ6,- per persoon. De eerste wandeling is op woensdag 4 juli. Behalve deze wandeltocht door een schitterend stukje natuur heeft de VW Venray ook nog enkele an dere Peeltochten. Meer informatie hierover kunt u krygen by de VW, tel. 10505. Het bestuur van de Lokale Om roep Venray heeft, na een gesprek met wethouder Driessen, de op dracht meegekregen om wat orde op zaken te stellen. Onlangs ont ving de LOy een brief van het com missariaat van de media waarin gevraagd werd om duidelijkheid omtrent de programmaraad van de LOV. De LOV heeft hier inmiddels al op gereageerd maar wethouder Driessen heeft erop aangedrongen om by het commissariaat navraag te doen of deze reaktie voldoende is. Bovendien wil de wethouder een lijst van mensen ontvangen die in de programmaraad zitting hebben. Diezelfde lijst, ondertekend door deze mensen, zal dan naar het com missariaat van de media moeten worden gestuurd. Tydens de commissievergadering voor onderwys, werden vorige week vragen gesteld, o.a. door mevr. Kemmelings van de PvdA, over de problemen by de LOV. Zy vond de gang van zaken rond de LOV en de programmaraad een aanfluiting voor de gemeente. Mevr. Roling (Sa menwerking) was van mening dat de wethouder zich meer kritisch op moest stellen tegenover het LOV- bestuur. De wethouder, die al deze kritiek meenam in zijn bespreking, afgelo pen maandag, bevestigde dat er in derdaad zeer amateuristisch te werk is gegaan. Het LOV-bestuur zal met een beleidsplan en een meer jarenplanning moeten komen en daarmee aantonen dat in de toe komst de zaken professioneler aan gepakt worden. DONDERDAG 28 JUNI 1990 Nr. 26 HONDERDENELFDE JAARGANG WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING de enige echte een smakelijke traktatie Vóór begin november heeft de ge meente Venray de eerste stap met betrekking tot het inlopen van het achterstallig wegenonderhoud gezet Dan zullen negen wegen bin nen de gemeente Venray gereno veerd zyn. Hiervoor wordt de drie miyoen gulden gebruikt die het Ryk aan de gemeente hiervoor be schikbaar heeft gesteld. De wegen die gerenoveerd zullen worden zyn de Noordsingel, Weg in den Berg. Kul ut weg, Timmermannsweg, Gun- hoekweg, Roffert, Jaegerhofweg, Kuulenweg en Heidse Peelweg. In totaal wordt er 78.177 m2 asfalt ver nieuwd. KRITIEK In de commissie openbare wer ken werd vorige week donderdag deze 'weg-keuze' behandeld. Met na me de PvdA, by monde van dhr. Linskens, uitte de nodige kritiek op de keuze. Volgens hem is te snel een keuze gemaakt en ontbreekt by enkele wegen de juiste motivatie waarom voor die weg gekozen is. Dhr. Lindskens verwees hierby naar de onderhoudsnota van 1988, waarin een inventarisatie van slechte wegen was gemaakt Wat hem betrof mocht er best wel naar andere wegen gekeken worden. Zo vond hy dat de Gunhoekweg en Jaegerhofweg best wel zandwegen mochten worden terwyl de Roffert de Kuulenweg en de Heidse Peelweg wegen zyn die tot niets en nergens leiden. Dhr. Linskens kreeg hierby steun van dhr. Verkoeyen, die ook van mening was dat het wel anders gekund had. Wethouder Truyen kon zich enigszins vinden in de kritiek van dhr. Linskens maar vond die toch niet terecht Zo wees hy op de tyds- druk die er ontstaan is. Voor begin november moet de renovatie al ach ter de rug zyn. Alleen als er volgens een strak schema gewerkt wordt kan dit worden gerealiseerd. In het voorstel van b. en w. stond inderdaad geen motivatie voor de keuze vermeld. Volgens hem is er nu gekeken naar wegen die echt aan renovatie toe zyn. Als voor beeld nam hy de Jaegerhofweg. Uit eigen ervaring kon hy wel vertellen dat je buikpyn kreeg als je daar overheen moest fietsen. Bovendien I is de keuze gemaakt op basis ran adviezen van mensen die er tech nisch verstand van hebben. Het idee van dhr. Linskens om van bepaalde wegen zandwegen te maken stond de wethouder niet aan. Volgens dhr. Truijen is het beleid erop gericht dat er geen ver harde wegen worden omgezet in zandwegen. De wethouder zag het liever andersom. Hy wees er verder op dat zandwegen ook hoge onder houdskosten hebben om ze beryd- baar te houden. KLEIN DEEL De verkregen drie miyoen is slechts een klein deel van het totale bedrag, dat nodig is om het achter stallige onderhoud van wegen weg te werken. Hiervoor zal zeker 15 miyoen gulden nodig zyn. Een ge richte aanpak van deze inhaalrace Is daarom noodzakelijk. 'Deze we gen komen eerst aan de beurt, zo dat we meer tyd hebben om een meeijarenplan op te zetten. We kunnen nu goed gaan bekyken wel ke wegen het eerst aan bod komen en welke later', aldus de wethouder. spitsing Jidiansingel-Oude Oostrumseweg. nu nog vaak on- overzichtelijk. De voorrangssituatie gewijzigd en hardrijders'' vaart gaan minderen voor ze de Oude Oostrumseweg op*. m ben, komt er na vele jaren eindelyk een eind aan de onveilige verkeers situatie. die er volgens de aanwo- nenden heerst Onlangs hebben wethouder Truyen en verkeersdeskundige Rutten van de gemeente een ge sprek gehad met aanwonenden van de Oude Oostrumseweg. Dit ge sprek, dat volgens de wethouder in zeer goede sfeer verliep, heeft geleid tot de volgende maatregelen. Om de snelheid in te dammen zal de splitsing by de Julianasingel aangepast worden. Ten eerste zal de voorrangssitua tie gewyzigd worden. Tot op heden was deze splitsing een gelijkwaardi ge splitsing. Dit leverde nogal wat verwarring op wanneer wie wel en niet voorrang heeft. Het verkeer dat vanaf de Paterskerk naar de Julia nasingel moet, krygt voortaan voor rang. Hetzelfde geldt voor het verkeer dat vanaf de Juliansingel richting Paterskerk rydL Verder zal de rybaan versmald worden tot 4 meter. Het verkeer dat rechtdoor de Oude Oostrumseweg op moet, krygt niet meer te maken met een recht- doorgaande weg. Men zal nu eerst de bocht linksaf in moeten zetten om dan pas rechtsaf te slaan. Hier mee woixlt de snelheid uit het ver keer gehaald. Is men dan uiteindelijk op de Oude Oostrumseweg dan krygt men met de volgende verkeers maatregel te maken. Op het trottoir van deze weg zullen verspringend links en rechts gele strepen worden aangebracht, alwaar men niet mag parkeren. Hierdoor ontstaat een si tuatie waarby auto's zig-zaggend over de Oude Oostrumseweg moe ten rijden, wat eveneens de snel heid tempert. De gemeente, èn de omwonenden, hopen dat er door deze maatregelen op de Oude Oostrumseweg niet meer te hard gereden wordt, waardoor de situatie aldaar veiliger wordt Afgelopen donderdag, tydens de commissievergadering voor open bare werken, kondigde wethouder Truyen aan, dat de gemeente stap- 1 3 Ui»-!! I Paterslaan Beukenrode JuU*Xsing£ "'~M fc_ £IN0§ _WCgK pen gaat ondernemen om de Oude Oostrumseweg verkeersveiliger te maken. Als de maatregelen, die nu genomen gaan worden, effekt heb-

Peel en Maas | 1990 | | pagina 9