Venray bouwt aan zijn centrum Rijwielen Vriendschapsbanden zijn basis voor fietsvierdaagse 'De Peel' POSlS Terras PEEL EN MAAS Radio-route knipoogje naar begin van radio Doet u ook mee aan de Fiets vierdaagse?? VAKANTIE!! VERSLEIJEN OIRLO nafêEL EN MAAS Donderdag 28 juni - Pagina 7 Nog twee maanden en dan zou len een punt kunnen zetten ach- jr de slogan "Ven ray bouwt aan pyn centrum', want in september s. moet de aannemer. Marcel Muy- s, de derde fase van het winkel- intrum De Bleek opleveren en nnnen de nieuwe winkeliers hun ;en gaan inrichten. In november .a.v. wil men dan aan de inge- ruikname van deze derde fase en e voltooiing van het totale Venray- winkelgebeuren een min of ïeer officieel en feestelyk tintje even. Naar verluid, is de Projektontwik- [elingsmaatschappij Amro er nu al n geslaagd alle nieuwe winkelpan- len te verkopen of te leasen. Ons tonden desgevraagd nog niet de na- nen van de nieuw te vestigen za ten worden medegedeeld. Amro ou eerst deze week met de betrok tenen overleggen of zij nu reeds in jle publiciteit willen komen. Maar sondanks is al bekend, dat er er enkele winkels op textielge- bied gevestigd worden; een boek- en ydschriftenhandel en enkele ver guizingen van vestigingen elders iiit het centrum. I Ook is bekend, dat er probleem pjes waren of wellicht nog zyn met I jeen restauranthouder, die zich in de Schoolstraat gaat vestigen en aan wie door Amro een terras was toegezegd. Achteraf bleek echter, dat de gemeente Ven ray reeds me dio vorig jaar aan het bestuur van het cultureel centrum beloofd had, dat op de hoek van de schouwburg I (voor de kantoren) geen terras ge maakt zou worden. Hoe dat nu on derling geregeld wordt horen we beslist nog wel. j Ook zou de groentehal uit de Pas- jsage zich in de derde fase van De jBleek willen vestigen. Daar zou jmen meer ruimte ter beschikking jkunnen krijgen, terwyl de dagelijk se problemen, verband houdende imet de aanvoer van groente via de Schoolstraat tot het verleden zou den behoren. In de Bleek zou de aanvoer immers ongestoord via het nog uit te breiden parkeerterrein kunnen geschieden. De Torro zou tegen deze vestiging zyn... Zoals bekend heeft de Tbrro, wat betreft de vestigingen in De Bleek, een dikke vinger in de pap. Dat was destijds een van de voorwaarden die Tbrro stelde, vóórdat zij zich in De Bleek ging vestigen: geen kon- kurrentie in de buurt.. Intussen is men toch tot over eenstemming kunnen komen en mag de groentehandelaar er zich vestigen, met een embargo op enke le produkten. TORRO Het Kapelaanspad onlangs pas met de vestiging van enkele nieuwe zaken definitief opgeleverd was in 1986 feitelyk het begin van de eerste fase in de uitbreiding van het Venrayse winkelgebeuren: de aan sluiting van het oude centrum met het nog te bouwen nieuwe cen trum, dat toen nog 'Rose Vlek' genoemd werd. De eerste fase be helsde voornamelijk de realisatie van de Tbrro Supermarkt die van de Merseloseweg naar De Bleek ver huisde. By die verhuizing het is reeds meermalen gezegd stelde Tbrro een aantal eisen. Zo moest de gemeente zorgen dat in de onmid- dellyke nabyheid van de Tbrro een parkeerterrein verwezenlykt zou worden, waarop een paar honderd auto's terecht konden. Tbrro had namely k een machtig wapen in de hand: het Gouden Leeuwterrein. Ging de gemeente niet met de eisen van Tbrro ak koord, dan zou Tbrro op het Gouden Leeuwterrein bouwen en niet in De Bleek. Het was voor de gemeente echter zaak, dat in De Bleek een grote publiekstrekker zou komen, om het nieuwe winkelcentrum le vensvatbaar te maken. Min of meer noodgedwongen nam de gemeente dus de Tbrro-voorwaarden voor lief. En op de dag van vandaag kent men daar nog de gevolgen van. Zo mag Albert Heyn zich de eerste jaren niet op het Gouden Leeuwterrein vestigen en werden Xenos en Leen Bakker de tydeiyke huurders van 'Henseniusstaete'. Ook de huidige uitbreiding van het parkeerterrein aan de Deken Thielenstraat en de min of meer provisorische inrichting van een parkeerterrein aan de Hoender straat, zyn in feite nog steeds gevol gen van de voorwaarden welke Tbrro destyds stelde. TWEEDE EN DERDE FASE Na de vestiging van Tbrro haastte Amro zich met de realisatie van de tweede fase: de bouw van winkels en bovenwoningen. Zowel de bouw als de vestiging van de nieuwe za ken verliep voorspoedig, maar toch deed zich de noodzaak om het gehele projekt te verwezenlyken, al zeer gauw voelen. Nü is die derde fase van De Bleek, inclusief een gedeelte van de Schoolstraat, op de afwerking na, gereed. Die afwerking kan natuur lijk niet zonder bestratingswerk zaamheden. Het vooropgezette doel: de aansluiting van De Bleek op de Passage, wordt middels die be strating nog eens visueel tot uit drukking gebracht Een paar hulpmiddelen daarby zyn o.m. de verplaatsing van het monumentje van 'de scheper en zyn schapen' en het plaatsen van bloembakken e.d. Ook het tweede gedeelte van de Schoolstraat het gedeelte van Elektro Martens tot en met Snack bar Pancken zal gerenoveerd moeten worden; dus aangepast aan de bestrating van het intussen reeds gerenoveerde gedeelte. Duidelyk is, ook al door de plaat sing van 'het ooievaarsnest' op de hoek van de Schoolstraat-De Bleek, dat de Schoolstraat een flink stuk smaller gaat worden. Daarby zyn we nieuwsgierig, waar de gemeente de bomen gaat planten, die zyn toe gezegd, als vervanging van de destijds voor de bibliotheek gevelde bomen. Er zal weinig plaats voor overblijven... SCHOUWBURGPLEIN Wat er straks gaat gebeuren met het laatste stulye Schoolstraat —tussen Snackbar Pancken en het Chinees-Restaurant is nog niet geheel duidelijk. De rekonstruktie van dat gedeelte kan blykbaar niet zonder de rekonstruktie van het Schouwburgplein. Er zyn al eens plannen op papier gezet, waarby de ruimte tussen Henseniusstaete en schouwburg tot één groot plein ver wezenlykt wordt, maar die plannen zyn voorlopig in de la gelegd; ook al vanwege geldgebrek. Al meermalen is de idee gelan ceerd onlangs nog door de schouwburg-direkteur dhr. Cattoir om op het Schouwburgplein, langs de Schoolstraat, onder de be staande luifel boetielyes of dagwin keltjes te vestigen. Dat zou een logische uitbouw zyn van het Venrayse winkelgebeuren naar de bestaande winkels op het Henseni- usplein. Dat daarby de twee oude wonin gen to. het Schouwburgplein als 'een doorn in het oog' of zelfs als 'een rotte kies' worden ervaren, kan men niet helemaal ontkennen, maar gaat toch aan de realiteit voorby. In het pand Schoolstraat 37 is na mely k een postzegelhandel ge vestigd. De huur is een bron van inkomsten voor de eigenaar, dhr. Buyssen. Het pand zelf herbergt veel meer woongenot dan men van de buitenkant zou zeggen; het is van alle gemakken voorzien, tot en met een fraai onderhouden tuin. Het dichtgespykerde pand Schoolstraat 39 is eigendom van dhr. Hu, van het naastgelegen Chinees-Restaurant. Enkele jaren geleden had men bouwplannen op dit perceel, maar de vroegere eige naar kon niet met de gemeente tot overeenstemming komen. Het laat zich dus aanzien, dat bei de panden nog menig jaartje stand zullen houden... VF.RKF.FR Het zal wel niemand ontgaan, dat het verkeer in Venray-centrum en met name in de Schoolstraat een echte janboel is. Ook al door het uit- blyven van (politie)kontrole op het naleven van 'de blauwe zone', wordt er in de Schoolstraat geparkeerd "by het leven'. Men schroomt zich zelfs niet, z'n wagen direkt onder een verkeersbord te plaatsen, dat het parkeren daar vertrtedt... By de rekonstruktie van het twee de gedeelte van de Schoolstraat, woj-dt de straat, zoals gezegd, veel smaller. Er zullen ongetwyfeld weer parkeerplaatsen verdwynen. Maar ook nadert daarmee het tydstip dat men het verkeer volle dig uit de Schoolstraat gaat weren. Déér is de laatste jaren toch duide lyk naar gestreefd... Nu is het totaal weren van ver keer uit de Schoolstraat, totaal on- mogelyk. Nemen we maar alleen al het vrachtverkeer. Tientallen vrachtwagens moeten dageiyks hun vrachten in deze straat lossen óók voor winkels in de Gro testraat. Dat begint 's moigens dik- wyis al voor zeven uur. En dat levert nu al problemen op. De vrachtwagens van de Hema bijvoor beeld moeten namely k al achteruit rydend de straat in. omdat ze an ders onmogelyk hun bestemming kunnen bereiken... Het is natuuriyk mogelyk om vrachtverkeer straks in de Schoolstraat tussen bepaalde uren toe te laten net zoals dat in de Grotestraat is geregeld. Maar en dan komen we weer op een bekend chapiter de gemeente kan wel al le mogeiyke en onmogelyke ver keersmaatregelen treffen, maar als er op de naleving geen kontrole is, dan hebben ook die maatregelen geen enkele zin. MERSELOSEWEG Aan de Merseloseweg en ook dat is Venray-centrum verryzen intussen twee kapitale panden. Met hun hoogte van vier en vyf verdie pingen domineren ze geweldig. De massale indruk van de schouwburg is daarmee wel teniet gedaan, maar of daarmee een echte mooie entree van Venray is geschapen wensen wy te betwijfelen... Het pand tussen NMB en schouw burg wordt gebouwd door Bouwbe- dryf Marcel Muyres. Op de tekeningen van het Venrayse cen trumplan staat voor de begane grond nog steeds vermeld: de vesti ging van een slytery. Op het pand naast de Rabobank, gebouwd door Bouwbedryf Verhoeven, is het de bedoeling dat op de begane grond kantoren gevestigd worden. De bo venverdiepingen van beide panden zyn bestemd als woningen, waarby alleen het pand van Verhoeven koopwoningen omhelst Tydens de raadsvergadering van afgelopen dinsdag werden door diverse raadsleden vragen gesteld omtrent het terras, dat wel of niet aan de Schoolstraat komt te liggen. De raadsleden wilden nu wel eens duidelyk- held over wal wel en wat niet is toegezegd. Dhr. Den Brok van Samenwer king was van mening dat een terras op die lokatie in het cen trum er by hoort Hy wilde we ten welke beloften gedaan waren. Bovendien moet er vol gens hem best wel met de schouwburg gepraat kunnen worden over hun bezwaren. Dhr. Janssen (WD) stelde het kort en krachtig. 'Wat heeft plaatsgevonden, hoe is de stand van zaken en wat gaat er gebeu ren, zónder dat de gemeente raad gepasseerd wordt?' Wethouder Truyen wilde best wel tekst en uitleg geven. Onge veer een jaar geleden zyn er gesprekken gevoerd tussen ge meente en direktie/bestuur van de schouwburg. Tydens die gesprekken is inderdaad de toe zegging gedaan dat daar geen terras zou komen. Tydens de onderhandelingen met Amro Projektontwikkelaar is er wèl sprake van een terras geweest Amro heeft met dat gegeven ge zocht naar een gegadigde en die ook gevonden. 'Het college zit met een pro bleem' stelde dhr. Truyen. 'Wy zullen daarover formeel overleg gaan voeren met het bestuur en de direktie van de Schouwburg'. De wethouder moest verder toe geven dat een terras inderdaad een meerwaarde voor die lokatie is. 'Maar we zullen het probleem in alle rust en openheid bespreken'. Dhr. Den Brok was nog niet helemaal tevreden. 'Hoe kun nen zulke toezeggingen buiten de raad om gedaan worden?' 'Wy zyn als bestuurders aan gewezen en moeten bepaalde besluiten mogen en kunnen ne men', was het antwoord van de wethouder. Dhr. L. Janssen was het met de wethouder eens. 'Hier ligt een probleem. De eerlijkheid siert de wethouder maar zorg dat het probleem opgelost wordt, met terras'. 'n abonnement waard I Het unieke natuurgebied De Peel op de grens van Noord-Limburg en Oost-Brabant is van 10 t/m 13 juli weer het dekor van de inmiddels tot traditie uitgegroeide Fietsvierdaagse 'De Peel'. Vanuit Deurne wordt de ze vierdaagse fietstocht dit jaar voor de vijftiende maal georganiseerd. Venray viert het eerste lustrum, want vanuit deze plaats werd vijfjaar geleden voor het eerst gestart Helmond fungeert pas als startplaats en doet nu voor de tweede keer mee. Er is in die vijftien jaar op organisatorisch gebied het een en ander veranderd, maar dan wel in het belang van de duizenden deel- neem(st)ers. In plaats van de vele werkgroepen, die de Deumese orga nisatie ondersteunden, zijn er nu autonome werkgroepen gekomen, die vanuit de drie startplaatsen de rqutes opstellen, de sponsoring re gelen, de feesteiykheden op de centrale organiseren en alles in het werk stellen om de verkeersveiligheid te garanderen. De Fietsvierdaagse 'De Peel' staat er om bekend, dat zy niet al leen een veilige, maar bovenal een gezellige fietshappening is, waarbij vriendschappen voor het leven worden gesloten. Daarom komt men graag ieder jaar weer terug om met elkaar de afstanden van 25, 40 of 60 km te fietsen of onderweg elkaar op de de centra- Ie plaatsen te ontmoeten. Wanneer men dit bij de inschry- ving kenbaar heeft gemaakt kun nen de deelnemers naar keuze in Deurne, Helmond of Venray star ten. In Venray heeft men de schouwburg als vertrek- en eind punt voor de vier byzonder aan trekkelijke routes over 25,40 en 60 km. Op de eerste fietsvierdaagsedag heeft men gekozen voor de naam 'Van de Griendt-route', omdat Griendtsveen de centrale plaats is en de unieke omgeving van dit Peel- Vraag de organisatoren van de Fietsvierdaagse De Peel niet waaraan in Stevensbeek de Ra- diobossen en de Radioweg hun naam hebben te danken. Zy hebben de naar 'Radio-route' simpelweg gekozen vanwege het opnemen van dit stukje Ste- vensbeeks natuurschoon in de fietstocht op woensdag 11 juli. Wy kunnen de organisatoren èn de deelnemers aan deze tocht na enig speurwerk nader inlichten. In 1918 in het begin van de radio werden op een terrein onder Sam beek (tegenwoordig Stevensbeek) zeven, zestig me ter hoge, houten zendmasten opgericht voor 's Rijks Radio Ontvangststation. Hier werden de radiotelegrammen uit het toenmalige Nederlands Indië opgevangen. Vanuit Kootwijk (op de Veluwe) werden de radio telegrammen uitgezonden. Om storing te voorkomen, moesten de masten van Kootwijk en Ste vensbeek 60 km uit elkaar staan. De apparatuur, onderge bracht in enkele gebouwen, voor ontvangst van radiogolven tussen 600 en 3500 meter, werd geleverd door Telefunken in Berlijn. In 1919 werd het radio station Stevensbeek officieel in gebruik genomen. Twee jaar la ter kreeg Stevensbeek konkur- rentie van een partikulier ontvangststation in Blaricum. Het Stevensbeeks station werd bemand door een vyftiental ambtenaren en een aantal tech nici, die in de omgeving woon achtig waren. By storingen werd de geïsoleerde ligging van het Stevensbeekse ontvangststa tion als bezwaar gevoeld. Van daar, dat in 1924, zowel het sein- als het ontvangststation naar Amsterdam werden overge bracht De bouw van de radio- masten had een ton gekost maar de sloop ervan leverde niets op. In 1925 wilden drie in- schryvers voor de sloop van de houten masten met stalen tuien graag geld zien. Op 10 oktober 1925 werden de zes masten één mast was intussen door de storm geveld voor de som van ƒ1,25 gesloopt! Nu herinneren de Radioweg en de Radiobossen, met hier en daar wat restanten van funde ringen, alleen nog maar aan de begiiyaren van de radio, waarin Stevensbeek een rol heeft gespeeld. In dit verband is het ook nog interessant te weten, dat Sam- beek een aparte gemeente is ge weest Bij een gemeentelyke herindeling in 1942 werd Sam- beek by Boxmeer gevoegd. In het begin van de dertiger jaren werd het ontginningsgebied van de gemeente Sambeek rond de modelboerdery Lactaria, ge noemd naar de toenmalige bur gemeester Stevens van Sambeek en ontstond de naam Stevens beek. Het dorp Stevensbeek be hoort tot de gemeente Oploo, St Anthonis en Ledeacker (Oploo c.a.). dorp kan worden verkend. Woens dag kan de 'Radio-route' worden gevolgd met de camping Duivenbos in Overloon als centrale plaats. Donderdag staat Oostrum centraal, vandaar dat de route de naam 'Vlas akker-route' heeft gekregen. De vrijdagroute staat in het teken van het milieu en belooft iets bijzonders te worden, waarbij De Kleine Loef in Vredepeel de centrale plaats is voor de 25 km fietsers, maar Deur ne en Venray voor de 'lange-afstan- ders'. Degenen, die in Deurne hebben ingeschreven ryden in een cirkel naar Venray, terwyl de Ven rayse starters eenzelfde cirkel rij den naar Deurne. Beide plaatsen zullen met elkaar wedyveren om het antwoord op de vraag waar het 't gezelligste is. In beide plaatsen worden zo'n 4 k 5.000 fietsers verwacht! VAN DE GRIENDT-ROUTE Op dinsdag 10 juli gaan tussen 10 en 14 uur de deelnemers aan de 25 km-route van start. Op deze afstand kunnen zowel gezinnen met kleine kinderen als ouderen en minder validen het Limburgse en Brabant se Peelland verkennen. Zy ryden over Heide naar Ysselsteyn waar op de Moostdyk nr. 5 een Peelmu- seumpje kan worden bezichtigd. Via het natuurgebied Grauwveen gaat de tocht richting Griendts veen, waar het gemeenschapshuis De Zonnedauw de centrale plaats is. Hier kan men zich vermaken met spelletjes voor jong en oud. Langs het Peelmonument voert de route weer richting Ysselsteyn, waar de kaasboerdery Slangen open huis houdt en de geitekaasmakery 'De Bokkesprong' kan worden bezocht, voordat men via de Steegsepeelweg en de Gussenstraat weer naar Ven ray kan ryden. De 40- en 60 km-rijders ryden de zelfde weg naar Griendtsveen. De 40 km-route voert door het natuur reservaat Mariapeel (voor de eerste keer mogen begeleidende auto's het reservaat in). Over Helenaveen en Everts oord voert de route naar America. De Lorbaan brengt de deelnemers naar Veulen en van daar gaat de tocht via Leunen naar Venray. De 60 km-fietsers maken vanaf het Peelmonument een extra lus over Neerkant naar Helenaveen en gaan langs de 40 km-route terug naar Venray. RADIO-ROUTE Op de woensdag gaar de Radio route voor alle afstanden recht streeks over Merselo, langs de Ballonzuil en door Siberië naar de centrale plaats Duivenbos aan de Oplooseweg in Overloon. De ryders van de 25 km-route gaan naar Ste vensbeek, kunnen de Botanische Tuin bezoeken en het Oorlogs- en Verzetsmuseum om vandaar over de Overloonseweg weer naar Ven ray te fietsen. Onderweg kunnen zij het Venrayse Museum in het Freu- lekeshuus nog even aandoen. De 40 km-route gaat door de Ra diobossen (de naamgever van de route) naar Boxmeer, waar bij 'De Weyer' een tweede centrale plaats, met allerlei aktiviteiten, is inge richt Over Sambeek en Vierlings beek gaat de route naar Overloon vanwaar men de 25 km-ryders volgt naar Venray. De 60 km-route gaat vanaf de Ra diobossen richting St. Anthonis, waar men door de Staatsbossen kan fietsen. Voor het eerst mogen ook hier de volgauto's: het reservaat in. De IVN heeft daar een stand voor nadere informatie over de Ullingse- bergen en de Staatsbossen. Over Le deacker en St Anthonis voert de Radio-route de 60 km-ryders naar Boxmeer, waar men zich kan aan sluiten by degenen, die 40 km af leggen en vandaar via Overloon naar Venray gaan. VLASAKKER-ROUTE De Oude Watermolen is als van ouds het gezellige trefpunt waar op donderdag de rijders van alle af standen elkaar ontmoeten. Helaas niet meer onder de grote treurwilg want die heeft het by de jongste stormen begeven. Oostrum, zal er voor zorgen, dat alle ingrediënten voor een gezellig toeven aanwezig zijn: muziek, spelletjes, drankjes, hapjes, etc. Met andere woorden: Oostrum zal er weer alles aan doen om haar naam van leukste en gezel ligste centrale plaats waar te maken. De vijfentwintigers fietsen naa. Leunen en gaan over de Breehei. Na een klein stulye over Horster grondgebied te hebben gereden, gaan zij via de Schadykerpeelweg en Middeiykseweg naar de Lolle- beekweg om zo in Casten ray te ko men. Over Oirlo leidt de route naar de Oude Watermolen in Oostrum. Om dan weer in Venray te komen rijdt men over de ruilverkavelings wegen Hulstweg Baggerweg en Wei- deweg Laagriebroekseweg en Molenhofweg naar de Leunseweg om zo weer in Venray te komen. De veertigers plakken er in Castenray een stukje aan. Zy gaan over Horster grondgebied (Nieu- wenbergweg) naar Klein Oirlo en Meerlo en komen over de Bodden- broek via Oirlo op de centrale plaats. Hun terugweg maakt een rontye over Geysteren om daarna via dezelfde ruilverkavelingswegen als de 25 km-route in Venray te komen. De zestigers nemen tot en met Castenray dezelfde route als de 25 km en 40 km maar gaan dan over Oosten ryk en Australië naar Ame rica. De route loopt dan over Horst, Meerlo en Oirlo naar Oostrum. Met de veertigers gaan zij dan over Geysteren terug naar Venray. Allen kunnen onderweg op het industrie- Voor de Venrayse familie Fleurkens is de Fietsvierdaagse een jaarlijks terugkerende familiereünie. Paula en Jeu komen graag vanuit Delfzijl om het gezellige fietsfeest mee te maken. terrein De Hulst de pottenbakkerij 'Rooyaart' bezichtigen. MILIEU-ROUTE De Milieu-route van vrijdag de laatste dag dankt haar naam aan de 'milieukas' van de Katholieke Universiteit in het natuurreservaat Rouwkuilen onder Ysselsteyn, wel ke in de route van de 40 en 60 km is opgenomen. De 25 km-rijders gaan naar Mer selo en ryden over het nieuwe fietspad langs de Beekweg naar Vre depeel. Hier is de centrale plaats in en rond het gemeenschapshuis 'De Kleine Loef. Via Siberië en Over loon gaat het dan weer schouw- burgwaarts. De veertigers gaan van Vredepeel door naar de Landmeter van Beur- denweg om over Milheeze naar Deurne te trappen voor dolle pret by 'de Vierspan'. De terugweg gaat met een slinger door Deurne naar de Zeilbergsestraat om zo in Ys selsteyn te komen en op weg naar huis de milieukas te bekijken. In Venray zijn er aktiviteiten bij het tuincentrum 'Tuylshof tydens de open dag. Deze afstand sluit af met een rondje door Veltum, waarna de ryders via de Merseloseweg terug gaan naar de schouwburg. De 60 km-ryders doen de Kleine Loef niet aan. maar fietsen over de Vredeweg naar Westerbeek en Op loo richting Rips en Milheeze. Na by De Vierspan van de Deumese ge neugten te hebben genoten, volgen zy op de terugweg de 40 km-route om in Venray deel te nemen aan de festiviteiten ter afsluiting van vier dagen fietsen. AKTIVITEITEN IN VENRAY Op vrydag 13 juli, de laatste dag van de Fietsvierdaagse De Peel wor- voor uw conditie: Extran energie drank Extran dorst lesser Extran muesli reep voor uw fiets: Grote stelbeurt f45,- excl. materiaal kaartleesplank f 10,- Grotestraat 64 - Venray den in Venray verschillende aktivi teiten georganiseerd. Omdat op deze dag ook de fietsers, die Deurne als startplaats hebben, Venray aan doen, worden vier vyfduizend fietsers in Venray verwacht. Het Winkelcentrum Venray haakt uiteraard op deze fietsinvasie in met de organisatie van een aktivi- teit waaraan iedereen kan deelne men. In de schouwburg treedt vanaf twee uur het Seniorenorkest op en Wim Fleurkens is daar om Venrayse liedjes ten gehore te bren gen. Onder degenen, die aan de voorinschryving hebben deelgeno men, wordt een fiets verloot. De jongste deelnemers kunnen een fiets verdienen, wanneer zij het aantal kogeltjes raden die Rywiel- handel Poels in een fles heeft ge daan. Verder zyn er pryzen te winnen door degenen, die hebben meegedaan aan de Routekwis van Juwelier Verlinden, aan de Clephas- Y'eiligheidskwis met medewerking van Veilig Verkeer Nederland. Ver der is er nog de Bergerheidekwis met vragen over de inhoud van het programmaboekje. (vierdaagse v .DePrei voor al uw Luchtbedden Slaapzakken Zaklampen Jerry Cans Fiets reparatiesets Regenpakken Castenrayseweg 14 Tel. 04787-1941 GEWONDEHOND AANGETROFFEN Na een melding trof de politie op de Zuidsingel een gewonde hond aan. die kennelyk slachtoffer was geworden van het verkeer. De poli tie bracht de hond naar de Dieren kliniek waar een dierenarts zich over de gewonde hond ontfermde. De eigenaar was niet te ach terhalen. INBRAAK IN AUTO Met geweld was toegang verkre gen tot een in de Chopinstraat ge parkeerde auto. Uit de auto werd niets ontvreemd en de politie denkt dat de dader getracht heeft de auto t^ ontvreemden. VENTILATOR ONTVREEMD Uit een aan de Stationsweg ge vestigde champigrionkwekery werd een ventilator met een waarde van ƒ1.000,- ontvreemd. Hoe de diefstal heeft plaatsgevonden kon niet wor den vastgesteld.

Peel en Maas | 1990 | | pagina 7