10 mei 1940: het begin van een angstig avontuur |2£G.K.i).T K f\ V i5 puim jTEÏHii: MÜSIQÜE^»MASSI Zaterdag 12 mei - aanvang 20.00 uur in de schouwburg PEEL EN MAAS Donderdag 10 mei - Pagina 5 50 Jaar geleden trokken de Duitsers ons land bin nen. Het Nederlandse leger kon tegen het machtige Hem-volk slechts weinig weerstand bieden. Het bevel tot terugtrekken van de Ne derlandse troepen werd dan ook al spoedig gegeven. Ook hier in Venray. Voor het vervoer van man schappen en materiaal wer den auto's en vrachtwagens met chauffeurs van de inwo ners gevorderd. Enkele van hen konden al vrij vlug weer naar huis terugkeren. Ande ren „verdwaalden" in de te rugtrekkende legerkorpsen en geraakten uiteindelijk zelfs aan de Franse grens. Een van hen, Jacob Flin- senberg uit Merselo, heeft destijds zijn ervaringen op schrift gezet. Uit zijn nage laten bescheiden werd ne venstaand verhaal samen gesteld. Vandaag is het precies vyftig jaar geleden, dat het neutrale en vreed zame Nederland in de nachtelijke uren van 10 mei 1940 werd overval len door Nazi-Duitsland. Het over grote deel der bevolking was door deze gebeurtenis totaal verrast en verbijsterd. We wisten helemaal niet wat oor log was. Sinds de Napoleontische tijd (1794-1813) had ons land geen vreemde soldaten meer op zijn grondgebied gezien In gebieden waar geen gevechts handelingen voorkwamen, bleef de bevolking zoveel moge.lijk haar nor male bezigheden verrichten. De winkels waren open, de bakker bakte zijn brood en de boeren wa ren op die zonovergoten 10e mei op het land bezig. Ook de Merselose vrachtrijder J.Th. Flinsenberg deed op die dag zijn alledaagse werk. Hij moest met zijn Ford vrachtau to, bouwjaar 1934, een lading bri ketten transporteren van het NS-station in Oostrum naar de Boe renbond in Merselo. Toen hij met zijn zoveelste vracht onderweg was naar Merselo werd hij omstreeks vyf uur in de middag op de Grote Markt te Venray aangehouden door Nederlandse militairen en door een kapitein gelast militairen te vervoe ren naar Deurne. TERUGTOCHT Terugtrekking van de in Venray gelegerde militairen - ze waren van de 1-41 R.I. - bleek noodzakelyk, omdat de Duitsers al in de voormid dag kans hadden gezien om op en kele plaatsen de Maas over te steken. Alleen de verdediging bij Jacob Flinsenberg uit Merselo. Broekhuizen ahd nog tot één uur stand weten te houden. Enkele uren voordat de eerste Duitsers in Venray arriveerden, dat was om ze ven uur, toen er een tiental de Gro testraat inreden en de weg vroegen naar „Veltheim", vertrok Flinsen berg, nadat de lading briketten in een hoek van de Grote Markt was gedeponeerd, met zijn vrachtwagen vol soldaten naar Deurne, het hart van de Peel-Raamstelling. Aan deze verdedigingslinie, waartoe ook het nog net op Venrays gebied gelegen Defensiekanaal behoorde, was bijna een vol jaar gewerkt. De rit naar Deurne leverde al met een problemen op. Hier en daar had men de weg versperd met bo men en de brug over het Defensie kanaal had men al gedeeltelijk laten springen In Deurne werd Flinsenberg in de nachtelijke uren gelast om met de militairen verder te rijden in de richting Helmond-Eindhoven. Om dat de vijand onverwacht snel oprukte in Brabant, werd de tocht op zaterdag 11 mei voortgezet in de richting Tilburg-Breda. STUKA'S Bij Gilze-Rijen, halverwege Til burg en Breda, werd de colonne door de gevreesde Junkers 87 (Stu ka's) met mitrailleruvuur bestookt. Op die dag vielen op de weg Tilburg- Breda verschillende slachtoffers. Lijken van militairen, kadavers van paarden, brandende auto's en andere voorwerpen lagen op en langs de weg, aldus dr. L. de Jong op pagina 204 van deel III van het Ko ninkrijk der Nederlanden in de Schetskaartje van de situatie tijdens de Duitse luchtaanval op het kruispunt bij Steenber gen. Aangegeven is de opstelling van de vier mitrailleurs en de zes (Nederlandse) vrachtauto's. De tweede van beneden is die van Flinsenberg. QPiRELLiM^ 4UAMR lz« aaiU -«di bvaolufd t-i Pi R Mt t HUW £A/J> C t t "«.Dt. AVT wii-RHeTDoRp V 2.0 wm oiAD&AJ Kapitein Isaacs vervaardigde dit schetskaartje in juni 1940. Zijn gevechtsnotities van mei 1940 zijn gedurende de oorlog met een groot deel van het Nieuw Krijgsgeschiedkundig Archief bij het bombardement van het Haagse Bezuidenhout- kwartier verloren gegaan. Tweede Wereldoorlog. De vrachtau to van Flinsenberg was bij de luch taanval zodanig beschadigd, dat hij niet meer bruikbaar was. Door de voortvluchtende militairen werd daarom een andere vrachtauto ge vorderd, die door Flinsenberg weer bestuurd moest worden. Nadat Flinsenberg en de door hem vervoerde soldaten nog een beetje nachtrust hadden gevonden in een klein hotel, kwamen ze in de vroege morgen van zondag 12 mei (eerste Pinksterdag) aan, in het aan het Hollands Diep gelegen Wil lemstad, dat al sinds 1583 een vestingstadje was. Daar gingen ze zich melden by de commandant van de vesting, die ze opnieuw in deelde. Flinsenberg moest met enkele soldaten naar het fort De Hel. Hy zou graag naar huis zijn gegaan, maar dan moest hy dwars door de Duitse linies en dat was een zeer riskante onderneming. De hele dag bleef het betrekkelijk rustig in Wil lemstad, al vlogen er veel vliegtui gen over en klonken er schoten in de verte. SPANNING 's Avonds werd het echter span nender; boven het Hollands Diep verschenen allerlei lichten en wer den schepen gebombardeerd. Na enkele uren nachtrust werd Flinsenberg gewekt Hy kreeg de order zich met zyn wagen, een aan tal soldaten en een zware mitrail leur onmiddelijk naar Dinteloord te begeven. Daar bleek sinds de vorige dag te zijn opgesteld de mitrailleur com pagnie van 1-39 R.I. onder leiding van kapitein J.C.A. Isaacs. Deze was de Franse taal machtig en in over leg met kolonel Moslard van de Franse Verkenningsgroep was besloten dat hy de noordelijke flank van de Fransen zou dekken. De snel verslechterende positie van de Franse troepen in Noord- Brabant maakte al snel een terug trekking op Steenbergen noodzake lijk. Dit gebeurde op 13 mei nadat men in de ochtenduren by Dinte loord een brug over de Dintel had laten springen. ONHEIL Vlak voor Steenbergen werd op een kruispunt stelling betrokken. De voertuigen (5 Nederlandse) werden verdekt geparkeerd (zie schets) en de vier lichte en twee zwaren mitrailleurs werden op gesteld, in afwachting van de vijand. Toen om 17.00 uur kolonel Moslard per auto de stelling kwam bezoeken, volgde een hevi ge luchtaanval. De gevolgen wa ren ernstig. Enkele burgers werden gedood en twee kinderen zwaar gewond. Ook een aantal Franse militairen kwam om het leven, waaronder kolonel Moslard. Onder de mannen van kapitein Isaacs, die achter zand zakken bescherming hadden ge zocht, vielen geen slachtoffers. Wel werd er een lichtgewond. De Nederlandse vrachtauto's, waaronder die van Flinsenberg, bleken ryklaar te zijn gebleven, maar enkele Franse auto's waren in brand geschoten. Op verzoek van de Fransen stelde kapitein Isaacs daarom de vrachtauto van Flinsenberg ter hunner be schikking. Hij vorderde vervolgens een particuliere vrachtauto (een Ford V8, bouwjaar 1940) die Flinsen berg verder moest besturen. Om acht uur in de avond zette de groep zich opnieuw in bewe ging om terug te trekken op Ber gen op Zoom, waar zou worden overnacht. Maar omdat de Duitsers steeds meer naderden, werd er om mid dernacht al weer alarm gegeven. Door een bosrijk gebied werd Hoggerheide bereikt, waar men Kapitein Isaacs tijdens de mo bilisatieperiode in het kamp Willemsdorp bij Dordrecht, waar zijn mitrailleur compagnie gelegerd was. andere onderdelen aantrof, die eveneens onder bevel van kapi tein Isaacs kwamen. Daar werd besloten om via Bel gië naar Zeeuws-Vlaanderen te gaan, waarschijnlijk het laatste stukje Nederland dat in Duitse handen zou vallen. Bij het Belgi sche grensplaatsje Barendrecht werd de groep aangehouden door Belgische militairen, die eisten dat de wapens werden ingeleverd. Een aantal van de Nederlanders voldeed aan dat verzoek, maar de groep van kapitein Isaacs weigderde. TWIJFELS Flinsenberg had op dat mement niet zo veel zin om nog verder te gaan met de kapitein en zijn man nen, maar omdat hij een groot ver trouwen had in de wijsheid en het inzicht van de kapitein, besloot hij dit uiteindelijk toch te doen. Ze re den een eindje terug naar een park bij een kasteel. Daar brachten ze de warme zomernacht door. Van daar uit wisten ze langs een omweg - zon der inlevering van wapens - naar Antwerpen te rijden. Na daar in ho tel Atlanta een maaltijd te hebben gekregen, reisden ze door naar Aar denburg in Zeeuws-Vlaanderen, waar ze in de avond van 15 mei aan kwamen. Daar vonden ze tot en met 19 mei een gastvry onderdak op de boerderij van de familie Breijaart, die uitstekend voor hen zorgde. ARGWAAN In Aardenburg lagen ook Franse troepen. Volgens Flinsenberg ver trouwden ze niemand, zeker geen burgers. Tijdens een wandeling werd hij door enkele Fransen ge volgd en aangehouden. Ze wilden zyn papieren zien, maar die had hij niet omdat zijn bewijs van Neder landerschap door de Belgen was in genomen. Een arrestatie dreigde, maar gelukkig wist de te hulp ge roepen kapitein dit te voorkomen. Intussen was Walcheren in Duit se handen gevallen op 18 mei; re den om in de avond van 19 mei uit Aardenburg te vertrekken en rich ting Belgische kust te gaan. Daarbij deed zich echter een pro bleem voor; de Belgen lieten geen burgers meer toe in hun land. Flin senberg werd daarom in een mili tair kostuum gestoken en voorzien van geweer en patronen. Voor sommigen bracht het af scheid van het Vaderland wel enige weemoed met zich mee. Wanneer zouden ze het terugzien, was de gro te vraag. Maar toch, men ging op weg goed voorzien van proviand door de familie Brijaert De bedoeling was om in één ruk Tekening (karikatuur) van kapi tein Isaacs, gemaakt door „zijn jongens" tijdens de mobilisatie periode 1939-1940. DE JONGEnsVAPi DE M-e.I door te rijden naar Noord- Frankryk. De tocht langs de Belgi sche kust verliep echter moeizaan. Overal moest men Belgische wacht posten en versperringen passeren en ook nog een aantal keren dek king zoeken tegen Duitse luchtaan vallen. Daardoor bereikte men via Nieuwpoort, eerst in de morgen van 20 mei de kustplaats De Pannen, op 12 km van Duinkerken. Daar zou den ze een dag en een nacht door brengen en dan verder ryden, zo mogelyk naar Zuid-Frankryk. Maar daar kwam niets meer van, want 's nachts hadden de Duitsers de stad en de haven van Duinker ken hevig gebombardeerd zodat de wegen versperd waren. Bovendien hadden ze op 12 mei by Abbeville de Kanaalkust bereikt en oók daar door de weg naar het zuiden af gesloten. Mobilisatie i^s^ Zaterdag 12 mei a.s. beleeft Ven ray de derde aktiviteit van de stichting CuluRooy: de muziekma nifestatie MUSIQUE EN MASSE. Uit gangspunt voor de organisatie was om een groot aantal muzikanten op hetzelfde instrument met elkaar te laten musiceren. Inmiddels zyn de inschrijvingen gesloten en de organisatoren ver heugen zich in de deelname van 30 saxofonisten en 25 slagwer- kers/perkussionisten. Onder des kundige leiding van Ruud Chermin en Vincent Kivit, beiden docent aan 'De Koopvaart' te Nijmegen èn bovendien komponist van de in te studeren muziekstukken, zal om 10.00 uur 's ochtends begonnen worden met workshops voor onze deelnemers. Zij zullen zich storten op een drietal komposities: i 1. 'De Dadendrang', een uit twee delen bestaande kompositie voor saxofoons. 2. 'De Verdoving', een komposi tie voor slagwerkers en perkussio- nisten. 3. 'De Wisselspeler', een kompo sitie voor saxofonisten èn slag werkers. Voordat de popelende saxofo nisten en slagwerkers aan 't werk kunnen voor de uitvoering zal er dus nog flink wat gemusiceerd moeten worden. De uitvoering zal vooraf gegaan worden door een an der uitzonderlijk muzikaal experi ment: een ontmoeting tussen kamerkoor Collegium Vocale en de nip-hop-band Traumatic. Regelma tige VPRO-luisteraars en bezoekers van de regionale en zelfs landelijke rap-podia zal Traumatic niet onbe kend zijn. Hoewel de bandleden èn 't koor op dit moment nog druk stoeien met de invulling van dit programma-onderdeel geloven wy dat deze gezamenlijke inspanning tot iets ziens- en horenswaardigs kan leiden. Geen CultuRooy-aktiviteit, echter, zonder feestelijke afsluiter. Na Fata- la aan 't slot van Akkoorden voor Afrika, Harry Muskee en Hans Dulfer als uitsmijter by Rock 'n Rooy, is 't deze keer een regionale band die deze experimentele avond zal afsluiten met een spetterend op treden: dat is de Boxmeerse Funk- formatie Ruby Fruit Jungle. Een achtmans formatie, bestaande uit een hechte ritme-séktie, aangevuld met funktioneel gitaarwerk, een flitsende blazerssektie en zeker niet te vergeten dè opzwepende zang en podiumpresentatie van zanger Ray Rothof. In het —experimentele— leader van onze muziekmanifestatie heb ben ze ons toegezegd eveneens iets verrassends te zullen meebrengen, iets wat in ieder geval zal afwijken van hun 'normale' optreden. Al met al een muziekdag die ge denkwaardig zal zyn. Voor slechts 7,50 bent ook u van de partij!!! Het programma ziet er ongeveer zo uit: 20.00 uur: Zaal open; 20.45-21.05 uur: Collegium Vocale en Trauma tic; 21.20-21.40 uur: De Daden drang; 22.00-22.30 uur: De Verdoving; 22.40-23.00 uur: De Wis selspeler; 23.30-01.00. uur: Ruby Fruit Jungle. De aanvangstijden zijn, in ver band met het geïmproviseerde ka rakter van het grootste deel van de avond, onder voorbehoud. Presentatie van Muzique En Mass is in de deskundige handen van Ossengal-Lokaal-gespreksleider Ma- thieu Emonts. DIEFSTAL PORTEMONNEE UIT TAXI Een Venrayer deed aangifte by de poütie, dat hy tijdens een taxirit zijn portemonnee met 300,- was kwijt geraakt. Hoe de diefstal heeft plaatsgevonden kon niet worden vastgesteld. INBRAAK IN AUTO Een op het Henseniusplein gepar keerde personenauto van een inwo ner bleek opengebroken te zijn. Uit de auto was de aanwezige radio apparatuur ontvreemd. Tbegang tot de auto was met geweld verkregen. Venrays hart vol hardhout! De gemeente Venray geeft wel op een geheel eigen wijze blyk van haar waardering voor het tropisch regenwoud. De banken en de vele houten palen in haar gloednieuwe centrum zyn van tropisch hard hout! Ook de onlangs gerenoveerde Hofstraat staat er vol van. Bescha mend! Des te meer, omdat nu de roep om beschermde maatregelen voor 't tropisch regenwoud wel haast wereldwijd gehoord wordt Vele gemeenten hebben 't gebruik van dit hout dan ook afgezworen. Er zyn uitstekende alternatieven voorhanden. Zo heeft Boxmeer in haar vernieuwde Steenstraat blauw betonnen sierpalen gekregen, die beslist gezien mogen worden. Ook de klassieke ijzeren trottoirpalen de zgn. 'Amsterdammertjes' zie ik liever dan zo'n duurzaam souve- niertje uit de groene longen van moeder Aarde! Namens de mil.ver. Vierlingsbeek Rein Verhoeven Daags daarop verhuisde de een heid van kapitein Isaacs naar het op twee kilometer van De Panne ge legen St. Idesbald, waar al honder den Nederlandse militairen waren aangekomen. St. Idesbald was een klein vrien delijk dorpje met vele fraaie villa's en overal op de duintoppen ver spreide landhuizen. Daar kwamen ze terecht in het verlaten, leegge haald hotel De Moin. Bedden waren er niet meer, zodat men zonder de kens op de grond moest slapen. VOEDSELTEKORT In het hotel waren ook geen etenswaren meer te vinden en al le winkels in SL Idesbald waren helemaal leeggekocliL Gelukkig kreeg men van enkele burgers wat vlees en bruine bonen, zodat de ergste honger gestild kon worden. Op 23 mei verhuisden ze naar een onbewoonde villa met de naam „La Vigie", waar gelukkig wel bedden stonden. Het voedsel bleef echter een groot probleem. Af en toe kreeg men wat brood van burgers die er zelf uren voor in de rij hadden moeten staan. Intussen werd Duinkerken van uit de lucht herhaaldelijk gebom bardeerd. De stad lag konstant in een grote rookwolk gehuld. Op 25 mei kwamen de Neder landers in kontakt met Engelse soldaten. Ze waren erg vriendelijk en ze deelden blikgroenten en vlees uit. De verhouding met hen was heel wat beter dan die met de Fransen, volgens Flinsenberg. Omdat er volgens geruchten op een kanaal achter Nieuwpoort Hol landse schepen met aardappelen zouden liggen, werd Flinsenberg gevraagd, met enkele soldaten, waaronder sergeant Hurkmans. op zoek te gaan naar dat schip. Het werd een tocht vol hindernissen en gevaren. Overal bomtrechters in de wegen, kapot geschoten auto's, vluchtelingen die de weg versper den en Duitse bomaanvallen. Maar na heel wat zoeken vond men uit eindelijk toch een schip met aard appelen. Tsrug in St, Idesbald werd het groepje met gejuich ontvangen. Ze hadden het schip gevonden en aardappelen meegebracht, zodat de ergste honger weer kon worden gestild. Na enkele dagen kon er echter niet meer gekookt worden omdat de brandstof op was. Niemand durf de er meer op uit te gaan. Flinsen berg ook niet, maar hij vatte alle moed byeen en trok er met enkele collega's toch weer op uit Opnieuw kwamen ze na een ver schrikkelijke rit behouden terugj èn met een lading kolen, die ze ge vonden hadden in de omgeving van Passehendale, een plaatsje bekend uit de Eerste Wereldoorlog. Maar ook in St. Idesbald was het alles behalve rustig. Herhaaldelijk was er luchtalarm, maar wat erger was: luchtgevechten en bombarde inenten. Daarbij viel er ook onder de Nederlandse militairen een aan tal slachtoffers. Veel militairen had den een toevlucht gezocht in gangen, die op advies van kapitein Isaacs waren uitgegraven in de duinen. De nacht daarop was werkelijk een verschrikking. St Idesbald lag onder artillerievuur zowel van de Duitsers als van de Engelsen (vanaf zee). De volgende morgen drongen Duitse troepen St. Idesbald binnen. De Nederlandse militairen werden ontwapend en gedwongen op Duit se vrachtwagens plaats te nemen om afgevoerd te worden. Kapitein Isaacs en een zestal makkers zagen echter kans, met Flinsenberg achter het stuur, onop gemerkt te verdwijnen. TERUGREIS Via St Niklaas in België en Hulst waar werd overnacht in een school. Riliand-Bath. Willemstad en Moer dijk bereikten ze ongehinderd Rot terdam. Dit was de woonplaats van een aantal vim hen. Vervolgens werd doorgereden naar Amster dam, de woonplaats van kapitein Isaacs. Na daar overnacht te hebben bracht Flinsenberg sergeant Hurk mans naar huis. in Groesbeek. Op 4 juni 1940 kwam Flinsenberg einde lijk weer terug in Merselo. Een ge vaarlijke en avontuurlijke tocht was na 26 dagen ten einde. Daags na zijn terugkeer ging h(j naar het Yënrayse politiebureau om te melden dat hy in het bezit was van een vrachtwagen die niet zyn eigendom was. De eigenaar (S. Zwij gers uit Willemstad) kwam de op 13 mei gevorderde auto op 28 juni weer ophalen in Merselo. In „De Waterschans", jaargang III. nr. 4, komt een artikel voor van dr. H. van de Tuin over de krijgsver richtingen in West-Brabant in de Meidagen van 1940. Daarin zegt hy: Flinsenberg was een rustige zelfver zekerde man die uit de Peel was ge komen en daar al oorlogservaring had opgedaan. Hij bleek een man van onschatbare waarde te zyn. W;J.M. Willemsen

Peel en Maas | 1990 | | pagina 5